$$$PPPGGGSSS$$$- Partytime!

Denne trÄden er stengt for nye innlegg.
10.08.2022 kl 12:43
Automatisk lukket grunnet trÄdens stÞrrelse. (Beklager.)
Slettet bruker
PGS 31.01.2022 kl 09:34 496208

Obxserver
I dag kl 09:39114

Ikke glem denne som hadde budfrist 4.august. Nyheter kan komme nÄr som helst!

https://www.upstreamonline.com/exclusive/petrobras-to-contract-4d-seismic-for-parque-das-baleias-cluster/2-1-1254291

Brazilian oil giant Petrobras has issued an invitation to tender to contract a 4D seismic survey encompassing the Jubarte and Baleia Ana fields in the Parque das Baleias complex in the Campos basin.

The proposed job to carry out an exclusive 4D streamer survey is part of Petrobras’ strategy to acquire data at different times over mature producing assets in Campos to assess changes in hydrocarbons reservoirs.

The latest survey is to target a pair of fields in the Parque das Baleias cluster that will produce additional hydrocarbons when the Maria Quiteria floating production, storage and offloading vessel enters operation in the area in 2024.

According to industry sources, Petrobras invited contractors including Shearwater GeoServices, TGS, Petroleum Geo-Services, PXGeo, BGP, Polarcus, CGG, Geodeep and others to submit commercial proposals on 4 August.

The planned 4D seismic survey will stretch over an area of 356 square kilometres, in water depths ranging from 900 to 1600 metres. The programme is expected to last 270 days after obtaining the environmental licence.

The winning bidder will be in charge of supplying a seismic vessel, a secondary vessel and at least one supply boat to assist in operations.
Redigert 09.08.2022 kl 09:56 Du mÄ logge inn for Ä svare
geo01
15.05.2022 kl 22:36 7381

7 aug 2020 i korona tiden ville Tgs kjÞpe Pgs biblotek for 600 mill usd,et skambud Pgs avslo og dette var i en reforhandlings tid pgs mot lÄnetakere.
Pgs hadde en hĂžyere vurdering selv av bibloteket og avslo dette som et fiendtlig bud.

https://www.dn.no/olje/tgs/pgs/abg-sundal-collier/pgs-godtar-ikke-milliardbud-pa-seismikkdata-fra-konkurrenten-tgs-det-er-storre-verdi-for-oss-a-beholde-biblioteket-selv/2-1-857792

Dette sier litt om verdiene i Pgs.
Ser vi dette mot dagens nto gjeld pÄ 800 mill usd etter konvertering vil budet prise resten av Pgs for 200 mill usd.

Inntjeningen i Pgs i 2022 bÞr havne pÄ 100 mill usd,og 150-200 mill usd i 2023.
Dette sier ogsÄ litt om verdiene i Pgs og hva markedet ikke priser inn mot gjelden,4 siste skip til 1,05 mrd usd og 4 andre ramform skip nedskrevet kanskje bokfÞrt 100 mill usd eller 0?.
MisforstÄelsen i markedet nÄ er at gjelden er fortsatt hÞy,men det er den ikke lengre og spesielt ikke mot ordrebok og ratene og skipsverdier som er mye hÞyere nÄ enn da dette budet kom.
Redigert 15.05.2022 kl 22:37 Du mÄ logge inn for Ä svare
Kontur
16.05.2022 kl 00:12 7107

De som prÞver sÄ godt de kan Ä advare imot PGS og nedside mÄ gjerne fortsette med det i forsÞk pÄ Ä fÄ fatt i flere billige aksjer men selv en apekatt klarer Ä forstÄ at vi nÄ er pÄ vei inn i en etter alt Ä dÞmme langvarig supersykel/opptur innen oljeservice og seismikk.
Jeg sitter noksÄ tett pÄ enkelte i dette miljÞet og alle tilbakemeldingene er entydige. AktivitetsnivÄene fra oljeselskapene og nasjoner er kraftig Þkende og langtidsbudsjettene er i stor vekst.
Tilbudssiden er langt mindre etter Är med slanking sÄ de som er tilbake fÄr nÄ kontrakter vi tidligere kunne drÞmme om.
Bare Ä trade, men mitt rÄd er Ä fÞlge svÊrt godt med og Ä sitte i overvekt i disse aksjene.
Ha en fin uke
rischioso
16.05.2022 kl 00:16 7102

Jeg fÄr si som deg - Fint innlegg. Jeg la inn et par kommentarer ... ;)

* Alle legger ikke pengene i olje og energi, men mange har gjort det og de fleste har doblet seg pÄ kort tid inkludert PGS hvor ingenting vokser inn i himmelen. BÞrsuroen og den videre korrigeringstrusselen tar med seg alt - noe mer og noe mindre hvor store penger som tas ut ofte trigger ytterligere nedgang.

* Jeg snakket ikke om i nÊrmeste fremtid, som kjent sÄ prises ting et stykke frem i tid og av samme grunn er hÞy oljepris over tid nÄ priset inn. Det er ikke uventet at oljeprisen etter hver kommer tilbake under 100usd fatet og det kan komme raskere enn mange tror nettopp fordi resesjonen legger en betydelig demper pÄ forbruket noe vi allerede ser det har gjort i Kina sÄ slik sett balanserer ting seg ut som det har gjort veldig mange ganger fÞr.

* Hva aksjekursen stod i for 1 Är siden er ikke relevant. Caset kom i en likviditetskvis og fikk hentet in penger i en kriseemisjon for Ä betale gammel gjeld, sÄ tok de opp noe nytt i samme slengen. De kan nÄ drifte en stund til frem til nye friske penger mÄ hentes. Kontrakter lar vente pÄ seg og nÄr det fÞrst kom en etterlengtet kontrakt sÄ holder selskapet detaljene tett til brystet - et dÄrlig tegn for hadde det virkelig vÊrt en god kontrakt sÄ ville selskapet ha brukt det for alt det var verdt - noe de altsÄ ikke gjorde ...

* Historisk sÄ er det helt vanlig at kursen krysser eminivÄet og ingenting tyder pÄ at denne gangen er et unntak legger vi det tekniske til grunn toppet med en massiv short og flere hundre millioner emiaksjer pÄ 3,7 sÄ bÞr man ikke bli overrasket om kursen stikker ned i intervallet 3-4nok - kanskje lavere ...

* Garantien jeg refererte til var et motstykke til sannsynligheten for at kursen gÄr ned - mao, sannsynligheten er skyhÞy for at verdens bÞrser korrigerer ned fremover og PGS mfl vil fÞlge med ned, men det er ingen garanti for at kursen kommer opp igjen og av samme grunn kan det vÊre lurt Ä se det an litt.

* Jeg har hÞrt mange eventyrfortellinger i mitt lange bÞrsliv, men denne om at Sculptor har satt en short for Ä sikre lÄnet de gav henger jo ikke pÄ greip overhodet.

La oss se litt nÞyere pÄ din pÄstand og legger vi bondavtalen til grunn som sier fÞlgende:

Sculptor kan konvertere lÄnet til aksjer frem til febr 2024 til en konverteringskurs pÄ 3nok/aksje. Videre sier avtalen at PGS kan kreve konvertering av lÄnet til aksjer om aksjekursen overstiger 6nok over en periode pÄ 30 dager..

https://live.euronext.com/en/node/3899892

SÄ hva betyr sÄ det? De sitter nÄ med en betydelig short pÄ nÊrmere 13m aksjer med en inngang pÄ 3,44 og om aksjekursen stiger over 6nok sÄ vil det meste av konverteringsgevinsten bli spist opp Sculptor om de skal bruke aksjene fra konverteringen til Ä dekke seg inn - Nei denne mÄ du lenger ut pÄ landet med ... ;)

Det gjelder Ä ikke blande kortene her. Shorten ble satt pÄ 3,44 hvor de da mener at kursen skal under det nivÄet. De sitter nÄ med flere titalls millioner i minus hvor de vil jobbe hardt for Ä legge press pÄ kursen fremover sammen med Shaw og Citadel - Shaw har forÞvrig et snitt pÄ shortposisjonen pÄ 2,31nok ...
Redigert 16.05.2022 kl 00:18 Du mÄ logge inn for Ä svare
geo01
16.05.2022 kl 09:19 6469

Det var da voldsom til analyse,da fÄr du vente pÄ dÄrlige dager.
Da MÅ du shorte som f sier jeg hvis du tror pĂ„ noe av det du forventer mm.
Lykke til
Redigert 16.05.2022 kl 09:26 Du mÄ logge inn for Ä svare
Slettet bruker
16.05.2022 kl 09:22 6470

https://www.dn.no/fantasyfond/dn-aksjer/fantasyfond/oslo-bors/en-sektor-har-rykket-fra-markedet-la-merke-til-at-alle-har-de-samme-tre-aksjene/2-1-1216346

Glem Ă„ vinne Fantasyfond uten PGS. Selvsagt desto viktigere med ekte penger:

"Én sektor har rykket fra markedet: – La merke til at alle har de samme tre aksjene. Et lite knippe offshore-aksjer er gjengangere blant bĂ„de proffene og de hittil beste Fantasyfond-deltagerne.

Det store spÞrsmÄlet er naturligvis hvor lenge oppturen kan fortsette for offshore-aksjene, som nylig har fÄtt profilerte investorer som Celina Midelfart, Petter Stordalen og Øystein Stray Spetalen inn pÄ eiersiden.

Se bare pÄ avkastningen fra og med mandag 2. mai:

Solstad Offshore: 154 prosent
DOF: 117 prosent
Siem Offshore: 66 prosent
PGS: 43 prosent

Analytiker BĂ„rd Rosef i meglerhuset Pareto minner om at alle fire er selskaper med hĂžy operasjonell og finansiell giring, noe som gjĂžr aksjene spesielt eksponert.

– Solstad har for eksempel netto gjeld pĂ„ omtrent ni ganger markedsverdien av aksjene. En 10 prosent Ăžkning av verdiene tilsvarer derfor 100 prosent Ăžkning i aksjekurs. Risikoen pĂ„ nedsiden er naturlig nok ogsĂ„ hĂžy, sier han.

Pareto-analytiker BĂ„rd Rosef minner om hĂžy risiko i selskaper med mye giring.

Rosef mener det er tydelig at oljeservicemarkedet er i bedring. Han peker pÄ at investeringsbudsjettene pÄ etterspÞrselssiden kommer kraftig opp i Är, samt at anbudsaktiviteten fremover i tid er den beste pÄ lenge.

PĂ„ tilbudssiden er verdikjeden kraftig redusert etter mange Ă„r med minimale investeringer og store kapasitetsreduksjoner, spesielt etter at pandemien brĂžt ut i 2020, ifĂžlge analytikeren."


Obs i PGS er nÄ risikoen kraftig redusert, mens oppsiden bestÄr.
Lets go 10x til Ă„ begynne med.

Til dere som vil skremme, hvis meg heller et bedre case

Knfo
16.05.2022 kl 09:39 6498

Hva skjer? PGS stiger kraftig og ordrebildet er berre lekkert😊
RT-Invest
16.05.2022 kl 09:52 6358

Det er bare trading.
Slettet bruker
16.05.2022 kl 09:55 6357

Enkelte kritiserer PGS for Ä vÊre for lav risiko. Men selv om jeg i ettertid selvsagt gjerne skulle vÊrt i de med mer risk og hÞyere gjeld som allerede har gÄtt 4-6 ganger i Är (for et eventyr, grattis), er det ikke vondt Ä sitte i en aksje som nÊrmest selvfÞlgelig vil gÄ de samme gangene og mer om sÄ det tar opp mot et Är, og hvor risikoen er liten da da de allerede har hentet penger, og det pÄ en eksemplarisk mÄte. Vurderer Ä hÞyne risken med noe av potten, men trygge PGS med den like store oppsiden bÞr fremdeles (som det er for hele toppsjiktet av bÄde glade amatÞrer i Fantasyfond, proffene, amerikansk storkapital og norske rikfolk) vÊre en stor trygg base som ligger og elter seg og vokser mange titalls prosent i mÄneden
protagoras
16.05.2022 kl 10:03 6317

Mye fornuftig rich, men PGS er et turnaround-case etter sikring av lÄn og drift.
Ja, det kan bli press pÄ kursen pga bear-marked og emisjonsaksjer som skal absorberes.
Jeg tror imidlertid PGS vil vÊre et av selskapene som stÄr seg best i dette markedet, og at emi-effekten blir kortvarig.
Sculptor har sikret lÄnet sitt med en hedge (short) - det mÄtte de nesten gjÞre nÄr situasjonen var sÄ kritisk for PGS fÞr emisjonen.
De tjener uansett bra pÄ lÄnet med 0,44*13m~=5,7m + 12m*(salgskurs-3).
Sculptor har mao stĂžrre incitament for en hĂžy aksjekurs enn en lav.

Edit
Hvis PGS velger Ä nedbetale lÄnet cash, sitter Sculptor med et problem...
Da Ăžnsker de sjĂžlsagt lavest mulig kurs!
Redigert 16.05.2022 kl 10:16 Du mÄ logge inn for Ä svare
geo01
16.05.2022 kl 10:16 6225

oms snart 30 mill nkr kl er 10,15

Slettet bruker
16.05.2022 kl 10:40 6184

Put some shrimp on the barbie! Det er fest hos "PUttene". Jamnt bangers pÄ toppen av smashes hos Per Ulvs disipler i PGS og Borr m.fl
Slettet bruker
16.05.2022 kl 11:04 6047

"FÞr var jeg deprimert og gikk pÄ sterke piller i fra roche. SÄ oppdaget jeg PGS og kjÞrer heller rifla rundt i porsche."

Er dette dagen for Ä "skru den i krÞsset som Beckham?" Med sÄdant moment i oil service er det fort tid for Ä skli forbi det omtalte Golden Cross ... (Eller tar jeg feil?)

PGS - nÄr man liker langvarig sterk oppgang i medvind fra makro, trend, bjellesauer, TA, lÞste gjeldsproblemer i et radikalt bedrende market i en utbombet aksje i starten av en supersyklus. Det finns bare et korrekt spÞrsmÄl: "Hvor kan jeg signere?"
Slettet bruker
16.05.2022 kl 11:08 6053

Hvalross: HĂ„per at den ikke trades tilbake til utgangspunktet, slik den har for vane siste tiden ? Ellers sĂ„ hĂ„per jeg at du fĂ„r rett i dine spĂ„dommer fremover i tid. At PGS fyker igjennom «Gullkrysset» og kommer seg opp i skikkelig blĂ„ himmel 😎 Er all in her fordi de andre rakettene er litt mer usikker pga gjeldssituasjonen ! 🧐 HĂ„per pĂ„ en lengre og fin reise her i pgs😃
rischioso
16.05.2022 kl 11:11 6024

Ligger nÄ helt oppe i det nye trading intervallet 4,5 - 5,5 sÄ det gÄr mot en nedtur ...
Slettet bruker
16.05.2022 kl 11:14 5990

Ja sÄnn var det jo forrige uke, mens den uka fÞr hadde det fine selvforsterkende oppgangen. Ser bra ut nÄ. Ellers er det jo det som er sÄ fint i denne aksjen, papiret kan jo herjes med; selskapsutviklingen er etter freedom day 3 mai ustoppelig
Redigert 16.05.2022 kl 11:15 Du mÄ logge inn for Ä svare
Kontur
16.05.2022 kl 11:19 6100

Litt flaks skal man jo ha

Tok noen lodd i DVD ogsÄ, kan vÊre et tips
oppturen
16.05.2022 kl 11:26 6263

😂😂😂
Selv Jan Eggums viser virker muntre sammenlignet med Ris sine spÄdommer.
😂😂😂😂
Her har du gÄtt glipp av det helt elimentÊre.

For et Är siden var PGS som en isbod i romjula, nÄ er utsiktene Ärevis med 17.Mai og 25 grader. Markedet har endret seg forstÄr du. Ikke med prosenter, vi snakker multipler !!
Grimsmo
16.05.2022 kl 11:44 6206

Tok ett lodd i Eidsvik offshore og i dag. Har troa pÄ at den og kan gÄ noen ganger.
Slettet bruker
16.05.2022 kl 11:57 6135

Det er mange grunner til Ä bli stÄende pÄ sidelinjen. For egen del kan nevnes da "det grÞnne slimet" fosset frem hÞsten 2020 fordi jeg syns det var for dyrt/hadde gÄtt for mye/trodde ikke det var noe penger Ä tjene pÄ forretningsmodellenene. Eller Borr som jeg solgte to ganger i Är (alt for tidlig) og at det rett og slett er for emosjonelt forsmedelig Ä kjÞpe tilbake sÄ mye dyrere enda du ser den gÄr og gÄr. Dette var i ettertid Äpenbart gale strategier.

Hvordan man kan stille seg negativ til PGS til dagens prising, med den kraftig reduserte risikoen og med dagens markedsutsikter er vanskelig for meg Ä se er rasjonelt. Men alt avhenger vel av hvilke metoder og modeller man bruker. Det Ä stÄ pÄ sidelinjen og hÄpe pÄ billig billig er ikke nÞdvendigvis vinnerstrategien med dagens moment i oil service. Vill kursoppgang i lavt prisede aksjer med sterke fremtidsutsikter skulle man tro var investorenes drÞm? En slik utvikling kan fort bli selvforsterkende og fortsette godt inn i et terreng hvor de ogsÄ etter historisk prising vil vÊre dyre. Etter mitt ringe skjÞnn kan man gjennom noen slike Är kjÞpe i blinde og likevel bli rik. Det handler kun om Ä vÊre inne med mest mulig tidligst mulig.

Og nÄ er det tidlig.

Hvor ekstremt billig PGS er pÄ 20kr vil bare fler og fler fatte, og vi vil fosse forbi og opp til kurser som per nÄ virker bare useriÞse Ä nevne. Hint. De er hÞye ...
Slettet bruker
16.05.2022 kl 12:01 6109

Hele sektoren er jo den reneste gavepakke. Noen hundre prosent Þkning til over hele fjÞla og vi ser vel sterk pÄgang fra utlendinger som vil inn pÄ "VinnerbÞrsen mot strÞmmen"?
Slettet bruker
16.05.2022 kl 12:21 6021

""Det handler kun om Ă„ vĂŠre inne med mest mulig tidligst mulig.""

Og noen av oss er nettopp det.

Kunne ikke sakt det bedre selv, hehe
Slettet bruker
16.05.2022 kl 12:22 6108

Snart ser vi 10 tallet her! Spennende for de som eier og ikke shorter.
Londonmannen
16.05.2022 kl 12:25 6131

Enig med deg Hvalross.
NÄr Rischioso og andre mener at PHS og andre oljerelaterte selskapet vil bli dratt ned med resten av rÞkla i et bearmarked, sÄ kan man jo undre seg pÄ hvorfor de samme aksjene har hatt en eventyrlig oppgang de siste ukene, mens resten av markedet har slitt med nedgang.

Nei, all den tid verden nÄ innser at energi basert pÄ fossilt brennstoff fortsatt vil vÊre nÞdvendig for Ä sikre tilstrekkelig energi i overgangsfasen til grÞnn energi, samt at leting og borring etter mer olje og gass mer eller mindre har stÄtt pÄ vent i mange Är, sÄ er det rimelig grunn til Ä tro at investeringene i oljesektoren vi ta seg betydelig opp de nÊrmeste Ärene og med den reduserte kapasiteten manngard hatt innen seismikkfeltet, sÄ vil den kommende tiden bli svÊrt lukrativ for dem som fortsatt har kapasitet til Ä tilby til seismiske undersÞkelser.

SÄ mÄ man ikke glemme at det nÄ er behov for seismiske undersÞkelser til andre ting enn oljeleting. SÄ jeg velger Ä tro at PGS er meget godt posisjonert for Ä dra nytte av den Þkende aktiviteten vi nÄ vil oppleve. Og ja, jeg tror vi fortsatt befinner oss tidlig i syklusen.

SÄ fÄr resten av verden korrigere i mellomtiden.
Slettet bruker
16.05.2022 kl 13:12 5989

Helt korrekt. Her er det all in fra min side. og skal bare fylle pÄ mere nÄr muligheten byr seg
Slettet bruker
16.05.2022 kl 13:24 5909

SilkefĂžre đŸ„łđŸ”„đŸŒŠđŸš€â˜€ïžđŸ»đŸ€©
Knfo
16.05.2022 kl 13:28 5887

Tror fort vi ser 10-tallet fĂžr pinse, men selskapet med stĂžrst potensiale innenfor sektoren er nok likevel DOF.
Slettet bruker
16.05.2022 kl 13:45 5802

Men med skyhĂžy risiko...

Den dagen meldingen kommer om konvertering av obligasjonsgjeld, om den kommer, stuper kursen. Og meldingen kommer nÄr OB er stengt. For de som er inne fra lav kurs kan dette gÄ bra. men Ä gÄ inn nÄ er et sjansespell jeg ikke er med pÄ.

Skulle man mot all formodning fÄ til en avtale uten for stor konvertering har DOF en gedigen oppside. Heiv alle kortene i DOF noen Är tilbake og tok et solid tap. Skal inn nÄr denne igjen blir tilgjengelig som CFD er. Det skjer neppe fÞr finansene er "sÄnn noen lunde" i orden og market cap over ca. 2000M. Mitt rÄd er derfor og holde seg i PGS.
rischioso
16.05.2022 kl 14:23 5560

Se her ja - slutter den over 5,5 i dag sÄ endrer det tekniske bildet seg til det bedre og kan vÊre tilbake i trading intervallet pÄ oversiden av 5.5 hvor 6 tallet igjen vil kunne komme til syne - time will show ... ;)
UerfarenInvest
16.05.2022 kl 14:54 5507

* time will tell
Slettet bruker
16.05.2022 kl 15:18 5549

Brukes det sandpapir eller stikksag pÄ rentene nÄr eksisterende og konkurerrende gjeldseiere nÄ sender tilbud til den sikre betaleren PGS, nÄ med vesentlig mindre risiko?
Redigert 16.05.2022 kl 15:35 Du mÄ logge inn for Ä svare
Eri_invest
16.05.2022 kl 16:06 5293

SĂ„ du mener det er fare for at DOF kan utvannes noe de neste dagene eller ukene? Tror de vil vente til kursen er mye lenger opp fĂžr de prĂžver seg.
Slettet bruker
16.05.2022 kl 16:08 5332

Vilt det som skjer i oljeservice nÄ. Alle eksploderer! Ikke la meg si hvem som er best, men artig er det Ä registrere at innvendingen mot PGS nÄ har blitt at risikoen er for liten! Husk bare at i PGS omsettes det svÊrt mange aksjer hver eneste dag og har gjort det lenge, og den perfekt satte emisjonen som trekkes frem for Ä gi hÄp i andre oljeserviceaksjer her allerede tross alt er et faktum.

Se pÄ historien, PGS kommer alltid tilbake. Som en av to i et duopol har de pricing power.
Og som det ikke var nok er de umulig Ä komme utenom (og har allerede inntekter) ettersom 4 trillioners CCS markedet vokser frem. Et kinderegg fra Fabergé
Redigert 16.05.2022 kl 16:09 Du mÄ logge inn for Ä svare
rischioso
16.05.2022 kl 16:21 5278

UerfarenInvest skrev * time will tell
Ser bra ut dette ... ;)
Slettet bruker
16.05.2022 kl 16:32 5439

Ser vi 6 tallet onsdag?
Slettet bruker
16.05.2022 kl 16:39 5483

Risikoviljen hos investorene er veldig bekymringsfull.
DOF og PGS er beviset til det.
HĂ„per det ikke ender med mye tap og sorg hos dere. Jeg personlig heier for dere!
Slettet bruker
16.05.2022 kl 16:43 5474

KetonInvest

I dag kl 12:221879

Snart ser vi 10 tallet her! Spennende for de som eier og ikke shorter.

----

ForstÄr jeg du mener risikoen i DOF kontra tryggere PGS?


----
(Gratulerer til dere DOFere btw. The power of Petrobras skal vi ogsÄ snart fÄ smake)
Redigert 16.05.2022 kl 16:49 Du mÄ logge inn for Ä svare
Kontur
16.05.2022 kl 17:00 5382

PGS kommer til Ă„ stige og stige mye og lenge.
Hvorfor har de fleste nÄ etterhvert fÄtt inn med tesje.
Kan opplyse at Sanco bÄten pÄ Bryggja nÄ har lÞst fortÞyningene vÊrt i Bergen og kurser mot FlorÞ. Sier min lokale spion.
KjĂžp PGS, den skal nĂŠrmest garantert mye opp
Alby
16.05.2022 kl 17:01 5399


God 17 mai til dere alle 🇳🇮🇳🇮đŸŽșđŸŽș