$$$PPPGGGSSS$$$- Partytime!

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
10.08.2022 kl 12:43
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Slettet bruker
PGS 31.01.2022 kl 09:34 498941

Obxserver
I dag kl 09:39114

Ikke glem denne som hadde budfrist 4.august. Nyheter kan komme når som helst!

https://www.upstreamonline.com/exclusive/petrobras-to-contract-4d-seismic-for-parque-das-baleias-cluster/2-1-1254291

Brazilian oil giant Petrobras has issued an invitation to tender to contract a 4D seismic survey encompassing the Jubarte and Baleia Ana fields in the Parque das Baleias complex in the Campos basin.

The proposed job to carry out an exclusive 4D streamer survey is part of Petrobras’ strategy to acquire data at different times over mature producing assets in Campos to assess changes in hydrocarbons reservoirs.

The latest survey is to target a pair of fields in the Parque das Baleias cluster that will produce additional hydrocarbons when the Maria Quiteria floating production, storage and offloading vessel enters operation in the area in 2024.

According to industry sources, Petrobras invited contractors including Shearwater GeoServices, TGS, Petroleum Geo-Services, PXGeo, BGP, Polarcus, CGG, Geodeep and others to submit commercial proposals on 4 August.

The planned 4D seismic survey will stretch over an area of 356 square kilometres, in water depths ranging from 900 to 1600 metres. The programme is expected to last 270 days after obtaining the environmental licence.

The winning bidder will be in charge of supplying a seismic vessel, a secondary vessel and at least one supply boat to assist in operations.
Redigert 09.08.2022 kl 09:56 Du må logge inn for å svare
Gullhaugen
08.04.2022 kl 23:46 7528

Ja det blir en thriller av en helg....blir ikke nye søvn natt til mandag. Får inderlig håpe vi ikke får oss en på tryne og at det blir trangt ut døren på mandag kl.09.00. Normalt sett så er ikke resultat fremleggelser positivt for kursen den dagen men vi er sterke i trua.
SjonkelRolf
09.04.2022 kl 00:52 7481

Svindal favoritt til all time low. Fa fornekter seg ikke.
Hvorfor bilde av en pgs båt?
Fordi overskrifter med bilde er nok for de fleste.
Tenker oppsiden er større enn nedsiden.
Håper aksjonærene nå kan holde på sine aksjer, så vi slipper å sitte i en evigvarende heis.
Bare som et innspill fra siden: en shortposisjon kan vel også bidra til at større aktører kan kjøpe opp billige aksjer……
Med historikken til MW i pgs er det ikke utenkelig .
Holder uansett en ubetydelig post her, og gjort det lenge.
nafa
09.04.2022 kl 08:12 7265

Bra SjonkelRolf. Kjøpte en god del for et par måneder siden til bra snitt. Vært i pluss siden da, men vi kan vel kanskje være litt forberedt på heisturer men tror i hvert fall på at snittet går jevnt og trutt oppover de neste to årene som er mitt perspektiv framover nå.
Utsiktene for seismikk er i hvert fall sjeldent gode.
Redigert 09.04.2022 kl 08:35 Du må logge inn for å svare
X-43 scramjet
09.04.2022 kl 09:08 7158

Hvis sommeren blir den positive perioden PGS stiger mye, så har vi sjansen nå å laste opp mer nå. Er en av aksjene med mest potensial på børsen nå. Bare å ha is i magen og vente på oppgangen
Kontur
09.04.2022 kl 13:42 6745

PGS vil ganske sikkert passere 10 nok før 17 mai tenker jeg
Putin durer på med krigen, vil aldri gi seg med det første. Snart må
EU kutte gassen når det våres og temperaturen stiger.
Myra2
09.04.2022 kl 14:15 6670

Må vel være noe i gjære ?
Rull79
09.04.2022 kl 14:34 6623

Det er masse på gang, men nå handlet vel alt om hvordan de løser gjeldssituasjonen. Jeg vil tror at utsiktene i markedet har gjort løsningen veldig mye mer aksjonærvennlig.
Slettet bruker
09.04.2022 kl 14:47 6594

En kan jo spørre seg selv hva kursen hadde vært i dag hvis gjeldssituasjonen hadde vært løst. Jeg tipper 10-15 kroner. Så oppsiden er formidabel her, og nedsiden klart til stede, men med de signalene som kommer vedrørende behov for olje, så er den etterhvert liten. Løsning på gjeldssituasjonen blir det, og det blir ikke noe Norwegian eller Fredriksen opplegg, hvor nåværende aksjonærer blir avspist med 5 prosent eiendeler. Det sa PGS selv på Q4: vi har desverre vært i denne situasjonen flere ganger før, men vi har alltid løst det på en måte som er fordelaktig for våre aksjonærer.
Slettet bruker
09.04.2022 kl 15:13 6559

Potensiell gjeldsproblematikk har vært vektet absurd mye høyere enn de mest gunstig tenkbare geopolitiske forholdene, som nødvendigvis vil gi fabelaktig marked med dertil avanse.

Jeg tror triggeren som vil gi det første rykket opp til 10 kan komme mandag. Men denne troen er farget av håp, og er det noe vi aksjonærer har fått lære er det at ting tar tid i PGS. En tekstanalyse av et par av de mer kortsiktige traderne her inne viser at disse allerede har solgt og ønsker å skape panikk mandah morgen ut fra falskhet om at de ennå er inne men selger da på bakgrunn av nyhetene som kommer da. Jeg håper disse blir brent og må kjøpe tilbake til flere tiltalls prosent høyere priser.

Uansett, er trygg på at festen kommer. Hvor gøy er det ikke, om det blir på mandag. Sur blir jeg kun ved nye tilfeller av aktiv nedsnakking av Pedersen selv
Myra2
09.04.2022 kl 15:37 6481

Legg inn kjøøp så d holder på mandag ikke lå folk lure til å få aksjene billigst mulig
Cliff
09.04.2022 kl 15:42 6465

Kursmålet ditt på 10-15 kroner HVIS gjeldsproblemet fordunster er latterlig….

Aksjen var priset til 100 kroner før oljenedturen som startet i 2014.
Årsaken til prisfallet er markedssvikt og gjeldsangst…

Gjeldssituasjonen har gitt shortere blod på tann…
Pandemien gjorde alt ekstra ille…

Men nå blomstrer markedet.
Det er bare 2 aktører igjen (av betydning) som samler inn 3D-4D-seismikk…
Jeg tror derfor markedet fra sommeren og langt fram i tid vil bli sterkere enn 2011-2014

I pandemiperioden har PGS omsatt for ca 600 Mill $ årlig
Før 2015 omsatte de for 1500 mill $ årllig

HVIS markedet utvikler seg så sterkt som jeg tror, så er gjeldsproblemet løst før låneforfallet i september…

I så fall er det hinsides tåpelig å selge for 10-15 kroner…

Her må dere følge med og forstå kurspotensialet ….
Redigert 09.04.2022 kl 15:50 Du må logge inn for å svare
notatblokk
09.04.2022 kl 15:48 6627

Hva er det rette kurs nå for de neste 3 måneder, som du mener vil være fair, gitt, dvs gitt gjeldsangsten og shorterne slipper tak?
Myra2
09.04.2022 kl 15:51 6643

Fort kr 10 til 15 kr når større kontrakter blir meldt
Cliff
09.04.2022 kl 16:00 6659

Det blir alt for hypotetisk å svare på slikt…

Det er hundrevis av ulike påvirkningskrefter på en aksje til en hver tid….

Om grunn-forutsetningen for å gå til f.eks 100 kr er på plass…så er sannsynligvis ikke aksjen kommet dit før mange mnd. Senere…

Det er godt mulig at aksjen har gått 10-gangeren før låneforfallet i september …
Og at den prises til 40 kroner innen årer.

Som du sikkert kjenner til så var aksjen priset til ca kr 45 høsten 2018 da Ferd solgte seg ut
Cliff
09.04.2022 kl 16:06 6680

Aksjen går ikke til 10-15 på kontaktsmeldinger…

PGS melder sjelden kontrakter…

Du må ha fokus på ordrebok og om PGS tar båter ut av opplag…
Det er det som vil dokumenter et positivt skifte i markedet
notatblokk
09.04.2022 kl 16:12 6849

Helt enig at det blir for hypotetisk
men jeg ville likevel bare spørre om din refleksjon og blunt talltestimat fordi du skrev " Kursmålet ditt på 10-15 kroner HVIS gjeldsproblemet fordunster er latterlig…."
nafa
09.04.2022 kl 16:20 6848

Når man diskuterer kurspotensiale framover så ikke glem denne fine oversikten fra Queen og Crude :

« 09.02.2022 kl 22:45
3588
Mye har skjedd siden gullalderen. I 2013/2014 tok PGS opp lån og fornyet flåten med fire nye Ramform-skip (bra timing!). Deretter tørket markedet inn etter oljeprisfallet, og PGS har siden måttet gjennomføre en rekke emisjoner for å holde liv i flåten sin:
- november 2015: hentet 920 mill kr i emisjon, 21 mill nye aksjer, 39kr/aksje
- november 2016: hentet 1,9 mrd kr i rettet emisjon (hovedemisjon), 85 mill nye aksjer, 22,50kr/aksje
- januar 2017: hentet 300 mill kr i reparasjonsemisjon, 13,5 mill nye aksjer, 22,50kr/aksje
- januar 2020: hentet 850 mill kr i emisjon, 49 mill aksjer, 17,48kr/aksje
Det ble også gjort en restrukturering av lånet midt oppe i covid-krisa på tampen av 2020 (det var da Sculptor kom inn med konvertiblene og shorten sin). Så en må selvsagt ta hensyn til at det er mange flere aksjer nå enn da kursen stod i 60kr.

Men noen ganger er det viktigste bare å overleve. Som Amazon etter dotcom-kræsjet! PGS og Shearwater er nå de eneste reelle konkurrentene i seismikkskip-bransjen, og av dem har PGS betraktelig bedre "specs". De nyeste Ramform skipene er raskere, og kan dra mye større last (rundt 12 kvadratkilometer med seismisk leteutstyr!). Dette gir billigere og bedre data til kundene. Slik kan PGS uten tap prise seg lavere enn konkurrentene og vinne anbud fremover. Og databiblioteket er selvsagt også verdifullt! TGS prøvde jo å kjøpe det for 5,4 milliarder kroner i august 2020 - men fikk til svar at prisen var for lav!»
Slettet bruker
09.04.2022 kl 16:42 6946

Jeg skrev ikke at gjeldsproblemet fordunstet, men løst. Gjelden vil ikke kunne knipses vekk. Men er det avklart hva som skjer, så tror jeg vi hadde stått i 10-15 nå, og med muligheter for mange doblinger i år. Men 100 kroner… ja, det vet jeg ikke.

Tror vi er enig på et vis. Du er nok hakket mer positiv.
X-43 scramjet
09.04.2022 kl 16:47 6989

Kraftig bedring i seismikk markedet, høy oljedollar, TGS kan gi bud på PGS, store seismikk kontrakter under behandling som snart blir signert, en løsning på gjelden, fylle opp seismikk biblioteket, nye satsings områder innenfor karbonfangst, havvind, havbunns mineraler. Potensialet er stort for kurs på 20 kr
Maxx
09.04.2022 kl 16:56 7017

Vanligvis skeptisk til å tro på gull og grønne skoger historier

Men her har du helt rett. Om PGS kommer opp på 1300-1800 Mill USD i årlig omsetning og får kontroll/en løsning på gjeldssituasjon

Hvorfor skal den ikke gå til 70-100 kr

Hold på aksjene 🐣🐔🐥😊
Maxx
09.04.2022 kl 16:56 7019

Vanligvis skeptisk til å tro på gull og grønne skoger historier

Men her har du helt rett. Om PGS kommer opp på 1300-1800 Mill USD i årlig omsetning og får kontroll/en løsning på gjeldssituasjon

Hvorfor skal den ikke gå til 70-100 kr

Hold på aksjene 🐣🐔🐥😊
Slettet bruker
09.04.2022 kl 20:46 6685

Røkke og Slyngstads 1000-milliarders fond:
https://www.dn.no/marked/yngve-slyngstad/kjell-inge-rokke/aker/tidligere-oljefondssjef-yngve-slyngstad-blir-kjell-inge-rokkes-pengeforvalter-et-partnerskap-ikke-en-ansettelse/2-1-1117254

Vi får lære at flere hundre av dette såkalte "NATO-fondets" 1000-millarder i arbeidskapital krever seismikk for å settes i virke.

Støres syn:
– Vi må venne oss til å si at vårt pensjonsfond er et politisk redskap. Til nå har vi ikke turt å si det, for vi skal ikke drive politikk med pensjonsformuen. Og det er mange ting jeg mener vi ikke skal gjøre, Men 10.000 milliarder kroner er politikk, sa Støre fra hovedscenen.

Natos syn:
https://finansavisen.no/nyheter/energi/2022/04/04/7846594/tidligere-nato-topp-vil-ha-energiboikott-ber-norge-stille-med-olje-gass-havvind-og-karbonfangst




Og så er det enkelte, he he, som tror at det vil tillates å la PGS gå konkurs? He he he.
PGS er forutsetningen for fortsatt frihet og velstand i Vesten. Det er ikke engang en overdrivelse. Heller ikke at alt under tresifret kurs er skambillig. Jeg er bare en enkel dørselger, men søk opp Cliffs innlegg for mer tyngde, eller Per Ulvs eminente innlegg om det tekniske bilde. Etc etc. Mange små smartinger som frontrunner finanspressens goldenboys overgang fra safe TGS til den vanvittige oppsiden i PGS nå.
Hva blir kursreaksjonen mandag? - det er kjøp uansett, det eneste vi vet er at det blir store utslag
Redigert 09.04.2022 kl 20:52 Du må logge inn for å svare
X-43 scramjet
09.04.2022 kl 21:23 6593

Ikke minst Queen of Crude og Hypotetic sine innlegg om PGS er veldig gode. Ser litt mindre på aksje kursen nå og er mer interessert i prinsippet i seismikk sektoren. PGS er historisk lavt priset, men alltid noen meglerhus som er flinke til å snakke ned aksjen. Potensialet er stort. Vi skulle alle lastet opp for alt vi hadde når den traff bunnen på 1.26, men er fortsatt utrolig billig på 3.35. Kommer til å kjøpe litt hver måned på disse aksje kursene, tenke langsiktig. 30 kr per aksje kan jo bli en realitet i 2023 hvis vi er heldige
Slettet bruker
10.04.2022 kl 19:14 6048

Oljeprisen skal høøøyt! Så høyt at kreativiteten vil blomstre: https://www.google.com/search?ie=UTF-8&client=ms-android-samsung-rvo1&source=android-browser&q=goatmobile#imgrc=xQq_bkBTzMX38M

Så dette blir uansett bra på sikt (heldig er stoikeren som hadde klart å ikke kikke på kursen på et kvartal).

Men hva skjer i morgen? Forventer store utslag, 20-40% opp eller ned. Hva slags tone settes for påsken; blir det hyttetur med evig ludo hvor en nidkjær Nakstad bestemmer reglene og man deler seng med Enoksen? Eller mulemyk snulling med Melina Johnsen mens Brimi og Hellstrøm kappes om å lage den feteste smørsausen?

Velbekomme!
HP17
10.04.2022 kl 19:19 6075

I morgen blir det en ny dag med store utslag. Late sales kan gjøre dagen til en ny fest i PGS.
Slettet bruker
10.04.2022 kl 19:36 6024

Hva står det bak linken din? Får den ikke opp
Cliff
10.04.2022 kl 19:47 5981

Oljeprisen er høy nok…

Den er absolutt ingen begrensning for leteaktivitetene

Utfordringen med «for høy» oljepris er at angsten blir overdrevent stor, svingningene blir helt tullete…

Den optimale oljeprisutvilingen er er stabil pris med øreliten stigning… etter noen uker og mnd, så vil det gi trygghet for den holder seg der…
Hvis det ikke er angst for tilbakefall så vil det styrke tryggheten for å satse
Slettet bruker
10.04.2022 kl 20:00 6080

Bare bilde av en goatmobile
notatblokk
10.04.2022 kl 20:15 6168

Helt enig der. Prisen er høy nok. Foreløpig er den heller ikke priset inn at russisk olje og gass skal sanksjoneres. Om det skjer, noe jeg tror vil skje om krigen vedvarer, vil oljeprisen gå mye høyere enn toppen vi nylig har sett. Utfordringen er at høyere oljepris ved sanksjon vil destabilisere verdens økonomi og da er det vanskelig å se hvor mye skade det vil gjøre for prisingen av oljerelaterte selskaper som PGS.
Redigert 10.04.2022 kl 20:16 Du må logge inn for å svare
Cliff
10.04.2022 kl 20:30 6108

Høy oljepris betyr at det strømmer ekstremt mye penger inn til oljeselskapene…
De vil bruke pengene…
Så det strømmer penger derfra til oljeservice og alle andre næringer som profitterer på oljeselskapenes velstand …

Det vil også strømme penger inn i vindkraft, vannkraft og solenergi…
Aktiviteten vil også etterspørre aluminium, stål og andre metaller…

Men det blir kanskje mindre til klær og reiser…
EU-land som ikke er sjølforsynt med energi vil slite…

Jeg tror ikke på resesjon i Norge som følge av høy oljepris.
Men det er sjølsagt at når man bruker 40% mer på diesel, bensin, gass og strøm… så bruker man mindre på annet…

Jeg tror det er mye verre i perioder hvor oljeprisen synker…
Fordi det fører til at oljeselskapene struper de enorme pengebingene sine… og stopper investeringene …

Stigende oljepris fører til enorme investeringer som også frisøren og taxinæringen nyter godt av
notatblokk
10.04.2022 kl 20:48 6073

Jeg har finanskrisen i 2008 frisk i minne. Høy oljepris var knusende...Det var grusomt.
MEN.
Jeg har også tro på PGS. Per i dag håper jeg man kan løse gjelden på en aksjonærvennlig måte. Om det ikke gjøres det, så tror jeg faktisk prisingen på PGS vil raskt klatre seg opp etter utvanningen. Da vil markedet gjenprise PGS på nytt etter gjeldspøkelset blir borde. Grunnen til det er at PGS har flere bein å gå på. PGS og lignende selskaper holder på å få et helt nytt marked innen CO2 lagring. Uansett om oljeprisen går opp eller ned, vil aktiviteten på CO2 lagring øke. Alt blir da avhengig av forventninger til markedet, altså sentimentet.

ps. jeg er blandet på om vi får resesjon i år eller ei, men det er klart, jeg er litt nervøs.
Cliff
10.04.2022 kl 20:58 6085

Finanskrisa hadde ingen link til høy oljepris…

Det var finans-akrobatikk i amerikansk bankvesen som utløste finanskrisa …
Hinsides spekulasjon i råtne lån…
Castornova
10.04.2022 kl 21:17 6073

Hvordan kan taxinæringen og frisører nyte godt av høye oljepriser om jeg tør spørre?
notatblokk
10.04.2022 kl 21:20 6110

Det var også sykt høy oljepris og det er ikke bra for økonomi punktum. En ting er at råtne lån startet det hele men om det ikke skjedde så hadde resesjon mest sannsynlig samme utfall. Men den diskusjon kan vi la ligge, tråden er om PGS.
Cliff
10.04.2022 kl 22:01 6199

Spør taxi-næring og frisørene i Stavanger, Bergen, Trondheim, Oslo osv.
Alle lengter tilbake til årene før 2014….

Blomstring i oljenæringen skaper enorm boost for de aller fleste…i vårt land
geo01
10.04.2022 kl 23:00 6051

Oppdateringen i morgen vil ikke bli særlig bra men er allerede ned diskontert.
Pgs har vært tidligere ute og guidet et sterkt 4D marked 2022 og med bedre marginer.
Kontraktsmarkedet skal opp etter q1 kraftig og flere kontrakter skal innhentes noe som vil gi forskyvning av gjeld letter etter covid,det er det som teller.
Gearingen i Pgs mot et bull marked og bedre priser er ensbetydende.
Kommer kontrakten i Brazilia må Pgs antageligvis hente inn kanskje 2 skip fra ikke aktiv flåte noe som betyr 8 skip i aktivitet.
q4 og q1 i år og neste år blir noe helt annet til det langt bedre sikkert aksjekursen også.

Redigert 11.04.2022 kl 07:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.04.2022 kl 16:36 5379

10ish prosent i PGS sammenheng? Her kommer 40% opp i løpet av uka