$$$PPPGGGSSS$$$- Partytime!
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
10.08.2022 kl 12:43
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Obxserver
I dag kl 09:39114
Ikke glem denne som hadde budfrist 4.august. Nyheter kan komme når som helst!
https://www.upstreamonline.com/exclusive/petrobras-to-contract-4d-seismic-for-parque-das-baleias-cluster/2-1-1254291
Brazilian oil giant Petrobras has issued an invitation to tender to contract a 4D seismic survey encompassing the Jubarte and Baleia Ana fields in the Parque das Baleias complex in the Campos basin.
The proposed job to carry out an exclusive 4D streamer survey is part of Petrobras’ strategy to acquire data at different times over mature producing assets in Campos to assess changes in hydrocarbons reservoirs.
The latest survey is to target a pair of fields in the Parque das Baleias cluster that will produce additional hydrocarbons when the Maria Quiteria floating production, storage and offloading vessel enters operation in the area in 2024.
According to industry sources, Petrobras invited contractors including Shearwater GeoServices, TGS, Petroleum Geo-Services, PXGeo, BGP, Polarcus, CGG, Geodeep and others to submit commercial proposals on 4 August.
The planned 4D seismic survey will stretch over an area of 356 square kilometres, in water depths ranging from 900 to 1600 metres. The programme is expected to last 270 days after obtaining the environmental licence.
The winning bidder will be in charge of supplying a seismic vessel, a secondary vessel and at least one supply boat to assist in operations.
I dag kl 09:39114
Ikke glem denne som hadde budfrist 4.august. Nyheter kan komme når som helst!
https://www.upstreamonline.com/exclusive/petrobras-to-contract-4d-seismic-for-parque-das-baleias-cluster/2-1-1254291
Brazilian oil giant Petrobras has issued an invitation to tender to contract a 4D seismic survey encompassing the Jubarte and Baleia Ana fields in the Parque das Baleias complex in the Campos basin.
The proposed job to carry out an exclusive 4D streamer survey is part of Petrobras’ strategy to acquire data at different times over mature producing assets in Campos to assess changes in hydrocarbons reservoirs.
The latest survey is to target a pair of fields in the Parque das Baleias cluster that will produce additional hydrocarbons when the Maria Quiteria floating production, storage and offloading vessel enters operation in the area in 2024.
According to industry sources, Petrobras invited contractors including Shearwater GeoServices, TGS, Petroleum Geo-Services, PXGeo, BGP, Polarcus, CGG, Geodeep and others to submit commercial proposals on 4 August.
The planned 4D seismic survey will stretch over an area of 356 square kilometres, in water depths ranging from 900 to 1600 metres. The programme is expected to last 270 days after obtaining the environmental licence.
The winning bidder will be in charge of supplying a seismic vessel, a secondary vessel and at least one supply boat to assist in operations.
Redigert 09.08.2022 kl 09:56
Du må logge inn for å svare
Delta_S
12.04.2022 kl 10:27
10797
De andre som du kanskje tenker på er enn som er meldt ifra men det ble ikke sagt noe om hva prisen er som var jobb nr 1. den er banka igjennom og er vel så sikker som at sola kommer opp i øst imogen tidlig og går ned i vest… 😊 jobb nr2. som er en stor 3D jobb som er på over 1,3år er ikke meldt men veldig stor sannsynlighet blir veldig lett for PGS å ta siden de er alt i Brasil og er klare for å bare hoppe over på neste jobb. Så det er denne jobben som sikkert vil bli annonsert snart vil jeg tro.
Men håper for all del att jobb nr3. som er denne mega jobben som er 450dager+ blir og annonsert hadde jo vert knall… å det er denne du skriver om her... Den er ikke børs meldt og bekreftet ennå.... Men får håpe den kommer snart!
Siste fra Upstream er og enn jobb nr4. som er av betydelig størrelse var på 450dager viss ikke mer. Den blir vel snart publisert på Upstream snart hvem som la inn det laveste anbudet snart. For det er en stund siden det var oppe for budrunder…. Var vel en gang i slutten av Februar starten av Mars….
Men håper for all del att jobb nr3. som er denne mega jobben som er 450dager+ blir og annonsert hadde jo vert knall… å det er denne du skriver om her... Den er ikke børs meldt og bekreftet ennå.... Men får håpe den kommer snart!
Siste fra Upstream er og enn jobb nr4. som er av betydelig størrelse var på 450dager viss ikke mer. Den blir vel snart publisert på Upstream snart hvem som la inn det laveste anbudet snart. For det er en stund siden det var oppe for budrunder…. Var vel en gang i slutten av Februar starten av Mars….
Silverback formation identifisert. Kjøp når som helst i blinde
Come on Mr, nå får du snart lønn for ditt tålamod
X-43 scramjet
12.04.2022 kl 13:38
10593
Slettet brukerskrev Silverback formation identifisert. Kjøp når som helst i blinde
Neste måned blir det nok ikke shopping på kjøpesenteret, men shopping av mer PGS aksjer. Opp mot 20 kr skal vi
Olja ...
Peggy får drahjelp inn mot påsken. Ser vi 4-tallet i morgen? Hadde vært jæskla gult/kult 🐣
Peggy får drahjelp inn mot påsken. Ser vi 4-tallet i morgen? Hadde vært jæskla gult/kult 🐣
Startet på påsketoddy litt for tidlig? Fullstendig sveiseblind haha
Fyr
12.04.2022 kl 22:02
9455
X-43 scramjet skrev Fullt mulig, oppgang på 25% er 4 kr. Dette klarer PGS
Pgs er konkurspriset, det er energi krise i verden,
Jeg tror de overlever, da skal
Jeg tror de overlever, da skal
Fyr
12.04.2022 kl 22:02
9480
Kontur skrev Yoda 20 vi godt kan nå God påske
Jeg skal kjøpe mer i morgen og selger ikke.
Obxserver
12.04.2022 kl 22:09
9489
Begynner å se konturene av denne aksjen, har en god følelse at det blir Maxx Fyr om ikke alt for lenge.
tjeste
12.04.2022 kl 22:46
9367
Teknisk så har vi en liten kneik på 3,36 som må forseres. Klarer vi den og slutter over 3,36 før påske, så er det straka vegen til over 4.
HP17
12.04.2022 kl 23:05
9342
3.36 tas fint ut i morgen. PGS må være beste dobling/mangedoblinskandidat fra d.d og de kommende måneder?
geo01
12.04.2022 kl 23:27
9283
Noe sier meg om det ikke kommer melding som er positiv at den åpner på 3,2 tallet med litt autokjør frem og tilbake.
Stocastic er høy og noen gamer hele aksjekursen fra a-å.
Det legges ut store poster som svelges av noe uansett kurs,dete er vanskelig før en får kontrakten og andre guidinger og jeg tror det kommer q1 eller primo april.
Stocastic er høy og noen gamer hele aksjekursen fra a-å.
Det legges ut store poster som svelges av noe uansett kurs,dete er vanskelig før en får kontrakten og andre guidinger og jeg tror det kommer q1 eller primo april.
Rull79
13.04.2022 kl 06:48
8984
Kan det ha blitt shortet under den voldsomme duppen som kom etter at tallene ble lagt frem på mandag?
HP17
13.04.2022 kl 08:49
8641
Sannsynligvis og nå er det klart til å legge shortere på grillen og la PGS bli en mini Gamestop. Det ligger ann til en kursfest fremover og som TS spør «hvor mange doblinger»? Børsen stenger tidlig i dag og jeg tror det blir en solid påskaavslutning med mange som vil inn.
Dagens magefølelse.
Shorten er ferdig og at vi ser 4 kr i dag😎🌞📈📈
Shorten er ferdig og at vi ser 4 kr i dag😎🌞📈📈
Tyrkman
13.04.2022 kl 09:08
8722
Har stor tro på seismetisk industri de næste år og tror der er god chance for at PGS klarer sig igennem gældskrisen. Jeg ville dog ikke lægge alle æggene i samme kurv men i stedet gå efter mere sikre investeringer som Magseis Fairfield eller TGS som ikke har samme risiko
danmark1
13.04.2022 kl 09:25
8689
Helt enig, med MF som 1.valg, den har størst potentiale på kursen.
Kontur
13.04.2022 kl 10:38
8218
PGS skal mye opp. Båtene klargjøres for oppdrag. Det tyder på at det er kort tid til kontrakter meldes.
Kjøp
Kjøp
Dette er en av de meldingene som mange med rette dadler, for det er ikke egentlig relevant, men en stor guuul hilsen til alle PGSere. Har det vært som om Mengele og Norsk Finballerasp Institutt har gått sammen om en ny heller ubehagelig pungsmootiefisering; utvilsomt. Men PGS skal den høøøyt
Castornova
14.04.2022 kl 09:22
7639
Klassisk eksempel på at man ikke skal gå for magefølelsen når det gjelder kursen.
Fyr
14.04.2022 kl 10:02
7542
Spennende case, formuer kan skapes eller skrotes her. Håper dyktige investorer med skarp penn kan gi gode råd.
Er det mulig å leie båter og utstyr når hver jolle i bransjen er på vannet sensommeren?
nafa
14.04.2022 kl 10:56
8942
Her har du et råd som viser seg å stå fint ved lag!
Skrevet av Queen of Crude :
08.02.2022 kl 07:23
124333
Jeg er ingen fast forumskriver, men sett i lys av PGS sitt nylige kursfall ønsker jeg å lette mitt hjerte. Først en kort oppsummering av hva seismikk kan brukes til:
1. Øke ressursgrunnlaget: Finne nye forekomster av olje og gass, både i nybrottsområder og rundt eksisterende infrastruktur
2. Øke utvinningsgraden: Bedre utnytte petroleumsfelt som er under produksjon (reservoarovervåkning)
3. Karbonfangst og lagring (CCS): Her trengs seismikk til først å lokalisere undergrunns lagringsreservoar, og deretter for å overvåke dem
4. Etablere vindparker: Det trengs grunn seismikk for å etablere bunnfast havvind (sikre bunnforhold, unngå grunn gass i området)
5. Havbunnsmineraler: Her trengs seismikk for å lokalisere lovende forekomster
6. Geotermi: Lokalisere "targets"
I dag fokuseres det mye på punktene 1 og 2 for selskap som PGS, men selv den mest hardbarka "tree hugger" må innrømme at punktene 3-6 er helt nødvendige for "det grønne skiftet".
Gass skal bli "grønt" under forutsetning at gasskraftverkene har CCS. Store områder må derfor scannes for å finne lagringsreservoar i forskjellige land. Her er PGS verdensledende. Ikke bare fordi de har verdens mest moderne streamer-flåte, men også fordi de er teknologiledende. Equinor og co valgte PGS til å overvåke Langskip (Northern Lights) som er verdens største CCS-prestisjeprosjekt. Dette betyr ganske enkelt at PGS har den beste teknologien for å lokalisere CO2 under bakken, og det er noe annet enn å finne geostrukturer.
Folk frykter at PGS har for mye gjeld. Det en må spørre seg da er hva gjelda er backet av. I PGS sitt tilfelle er det verdens mest moderne flåte av streamer skip. Og de har i praksis bare én konkurrent på området, nemlig Shearwater. Med dagens råvarepriser vil konstruksjon av en streamer koste mangfoldige ganger mer enn i 2013/2014. Dette er jo ikke småtterier, det er blant de største flyttbare innretninger på jordkloden!
Så jeg er ikke bekymret for hverken gjeld eller emisjon. PGS opererer i et marked i forbedring, med økende etterspørsel etter olje/gass/ccs-tjenester. De viser at de kan vinne anbud globalt, og de sitter på ALT som trengs for å utforske "inner space". Både et omfattende databibliotek, streamer-skip og havbunnsnoder (samarbeid med Magseis Fairfield). Det er bare et tidsspørsmål før blårussen i finansverden skjønner dette og hever kursmålene.
Skrevet av Queen of Crude :
08.02.2022 kl 07:23
124333
Jeg er ingen fast forumskriver, men sett i lys av PGS sitt nylige kursfall ønsker jeg å lette mitt hjerte. Først en kort oppsummering av hva seismikk kan brukes til:
1. Øke ressursgrunnlaget: Finne nye forekomster av olje og gass, både i nybrottsområder og rundt eksisterende infrastruktur
2. Øke utvinningsgraden: Bedre utnytte petroleumsfelt som er under produksjon (reservoarovervåkning)
3. Karbonfangst og lagring (CCS): Her trengs seismikk til først å lokalisere undergrunns lagringsreservoar, og deretter for å overvåke dem
4. Etablere vindparker: Det trengs grunn seismikk for å etablere bunnfast havvind (sikre bunnforhold, unngå grunn gass i området)
5. Havbunnsmineraler: Her trengs seismikk for å lokalisere lovende forekomster
6. Geotermi: Lokalisere "targets"
I dag fokuseres det mye på punktene 1 og 2 for selskap som PGS, men selv den mest hardbarka "tree hugger" må innrømme at punktene 3-6 er helt nødvendige for "det grønne skiftet".
Gass skal bli "grønt" under forutsetning at gasskraftverkene har CCS. Store områder må derfor scannes for å finne lagringsreservoar i forskjellige land. Her er PGS verdensledende. Ikke bare fordi de har verdens mest moderne streamer-flåte, men også fordi de er teknologiledende. Equinor og co valgte PGS til å overvåke Langskip (Northern Lights) som er verdens største CCS-prestisjeprosjekt. Dette betyr ganske enkelt at PGS har den beste teknologien for å lokalisere CO2 under bakken, og det er noe annet enn å finne geostrukturer.
Folk frykter at PGS har for mye gjeld. Det en må spørre seg da er hva gjelda er backet av. I PGS sitt tilfelle er det verdens mest moderne flåte av streamer skip. Og de har i praksis bare én konkurrent på området, nemlig Shearwater. Med dagens råvarepriser vil konstruksjon av en streamer koste mangfoldige ganger mer enn i 2013/2014. Dette er jo ikke småtterier, det er blant de største flyttbare innretninger på jordkloden!
Så jeg er ikke bekymret for hverken gjeld eller emisjon. PGS opererer i et marked i forbedring, med økende etterspørsel etter olje/gass/ccs-tjenester. De viser at de kan vinne anbud globalt, og de sitter på ALT som trengs for å utforske "inner space". Både et omfattende databibliotek, streamer-skip og havbunnsnoder (samarbeid med Magseis Fairfield). Det er bare et tidsspørsmål før blårussen i finansverden skjønner dette og hever kursmålene.
Rull79
17.04.2022 kl 08:17
7854
Blir spennende å se hvem som har benyttet påsken til å analysere PGS. Det må være en kjøpsanbefaling rett rundt hjørnet.
Vinden i håret og halvannen mill i året. All in PGS. Kjøpte cab i helgen. Oppdaget dette med å steke i kryddersmør. Det er vår.
- Return of the roaring twenties. Bli med på festen da vel!
- Return of the roaring twenties. Bli med på festen da vel!
PGS - vinnerbørsens mest baconsurrede og eksplosive papir
notatblokk
19.04.2022 kl 09:56
6733
Det er like før det tar av nå. Jeg ville ikke blitt overrasket om shorten reduseres i dag.
HP17
19.04.2022 kl 09:58
6780
Med oljepris mellom USD 90-120 i tiden fremover vil PGS bli en ren "pengemaskin".
Og nå står triggerne kortsiktig i kø, Melding om den store brasilkontrakten, melding om andre kontrakter, melding om at en har fått utsettelse på låneforfall, informasjon om at PGS fint klarer å betale til høsten, økning i late sale, positiv guiding når Q1 fremlegges m.m?. PGS er også en meget het oppkjøpskandidat på dagens lave pris. PGS kan bli en av de virkelige vinneraksene på OSE denne våren og i årene som kommer?
Det gjelder å kjenne sin besøkelsestid.
Og nå står triggerne kortsiktig i kø, Melding om den store brasilkontrakten, melding om andre kontrakter, melding om at en har fått utsettelse på låneforfall, informasjon om at PGS fint klarer å betale til høsten, økning i late sale, positiv guiding når Q1 fremlegges m.m?. PGS er også en meget het oppkjøpskandidat på dagens lave pris. PGS kan bli en av de virkelige vinneraksene på OSE denne våren og i årene som kommer?
Det gjelder å kjenne sin besøkelsestid.
Redigert 19.04.2022 kl 09:59
Du må logge inn for å svare
Kontur
19.04.2022 kl 10:02
6845
Vi stå like ved et skikkelig gjennombrudd her.
En eneste positiv nyhet nå så går PGS i 6 NOK minimum.
Alt ligger til rette for en voldsom oppgang
KJØP og hold på aksjene nå
En eneste positiv nyhet nå så går PGS i 6 NOK minimum.
Alt ligger til rette for en voldsom oppgang
KJØP og hold på aksjene nå
HP17
19.04.2022 kl 11:36
6580
Der brøyt PGS 3.60 og rett til topps på OSE. Noe positivt på gang snarlig?
Kontur
19.04.2022 kl 12:34
6428
Ikke godt å vite, men jeg tror der går ut melding om flere oppdrag.
Vi vet at flere av skipene gjøres klar, vi vet at der er inne bestillinger på utstyr, vi vet at det forlengst er startet rekrutteringsprosess på mannskap.
Kun snakk om kort tid til positiv melding tror jeg.
Shorten ser dette og vil nok nå prøve å dekke inn.
Kanskje det vi ser idag iom den høye omsetningen
KJØP aksjen og la shorterne selv måtte presse kursen opp. La de smake sin egen medisin
Vi vet at flere av skipene gjøres klar, vi vet at der er inne bestillinger på utstyr, vi vet at det forlengst er startet rekrutteringsprosess på mannskap.
Kun snakk om kort tid til positiv melding tror jeg.
Shorten ser dette og vil nok nå prøve å dekke inn.
Kanskje det vi ser idag iom den høye omsetningen
KJØP aksjen og la shorterne selv måtte presse kursen opp. La de smake sin egen medisin
Dere som har sitti her lengre enn meg, nå fortjener dere totally take off.
Ekstremt spennende papir å sitte i.
Ekstremt spennende papir å sitte i.
Rull79
19.04.2022 kl 13:24
6302
Så lenge det er kontroll over gjelden her så kommer denne til å gå fryktelig mye. Jeg tror personlig at det er kontroll og laget en ny og god plan for å betjene gjelden. Antar den vil doble seg på på en slik nyhet. Det er også viktig å huske at de selv meldte at risiko for å ikke innfri gjeld var minsket. Etter dette har også markedet endret seg totalt, det er enorm tilgang på oppdrag på kort og lang sikt. Vi kan godt si PGS ble reddet av gongongen.
Rull79
19.04.2022 kl 13:49
6206
Koster krefter det Short holder på med nå, blir spennende å se hvor mye de har redusert.
notatblokk
19.04.2022 kl 17:44
5804
hvorfor går oljeprisen ned nå som det er meldt russisk olje er inkludert i den sjette sanksjonspakke? kan noen forklare?
nafa
19.04.2022 kl 17:53
5796
Traderne kjører kursen kortsiktig opp og ned.
Det er det de lever av.
Jo større bevegelser de får til jo mer tjener de.
Det er det de lever av.
Jo større bevegelser de får til jo mer tjener de.
HP17
19.04.2022 kl 18:09
5714
Kan dette være spennende?
April 19, 2022: Oslo, Norway, PGS ASA has made minor revisions to Appendices II and V to the Calling
https://newsweb.oslobors.no/message/559472
April 19, 2022: Oslo, Norway, PGS ASA has made minor revisions to Appendices II and V to the Calling
https://newsweb.oslobors.no/message/559472
Kontur
19.04.2022 kl 18:13
5710
Trykket bygger seg opp.
Når kontrakt kommer vil aksjen stige til 6-7 Nok, er mitt tips.
Kjøp og hold på aksjene, disse blir gull verdt fremover sommeren.
Når kontrakt kommer vil aksjen stige til 6-7 Nok, er mitt tips.
Kjøp og hold på aksjene, disse blir gull verdt fremover sommeren.
kapteinkjeks
19.04.2022 kl 18:48
5563
kapteinkjeks
19.04.2022 kl 18:49
5589
kroif
19.04.2022 kl 18:55
5588
Oljeprisen handles til godt over 100 dollar fatet, og med det har mer eller mindre hele spekteret av oljeserviceselskaper på Oslo Børs også fått et etterlengtet rykk oppover i kurs. Noen børsfest er det derimot ikke å spore for seismikkselskapet PGSPgs, som i løpet av det siste året nesten er halvert i kurs. En altfor aggressiv kapitalstruktur, med en gjeldsgrad stadig flere investorer og analytikere mener blir for tung å bære uten påfyll av betydelig mer egenkapital, har sendt PGS-kursen ned mot historiske bunnivåer. Med kurser rett over tre kroner pr. PGS-aksje har selskapet i dag bare en markedsverdi på rundt 1,3 milliarder kroner. Et refinansieringsscenario er under full oppseiling, mener et klart flertall av analytikerne, der man råder dagens aksjonærer til å kvitte seg med PGS-aksjer før eierne står i fare for å bli betydelig utvannet. Men Ukraina-krigen har revitalisert oljeselskapenes investeringsbudsjetter, også opp mot seismikksegmentet. Så kan det likevel være et snev av håp for dagens PGS-eiere? Enkelte tallknusere har nylig oppjustert sine tidligere salgsanbefalinger til en nøytralanbefaling. Man peker blant annet på at seismikkmarkedet har vært så dårlig så lenge at man nå står igjen med bare to båtleverandører av en viss størrelse i det vestlige markedet, nemlig PGS og Shearwater. Den stramme tilbudssiden kan derfor gi PGS et godt kort på hånden i møte med sine kreditorer fremover.
Kim A. Uggedal, SEB.
Foto: SEB
Selg!
Analytiker Kim A. Uggedal i SEB har en salgsanbefaling på PGS med kursmål 0,5.
– PGS fortsetter å slite med for høy gjeld, og vi tror det er for sent til at de kan reddes av en bedring i seismikkmarkedet. Selskapet har allerede varslet at det er stor risiko for at de ikke klarer å betale sine gjeldsforfall i 2022 og samtidig oppfylle kravet om minimumslikviditet på 75 millioner dollar. Den sikrede gjelden handles til en implisitt yield på rundt 20 prosent, noe som i praksis betyr at refinansieringsmarkedet er stengt for dem. De fleste bankene har allerede solgt sin eksponering til hedgefond, og vi ser stor risiko for en restrukturering som innebærer full utvanning av dagens aksjonærer.
– Samtidig ser vi nå konturene av en ny oppgangssyklus for oljeserviceindustrien, inkludert seismikkselskapene. Etter flere år med underinvesteringer responderer nå oljeselskapene på høyere oljepriser med en 15–20 prosent økning i investeringene for 2022. Vi forventer at leteaktiviteten tar seg gradvis opp mot 2023, med økt etterspørsel i både nært eksisterende infrastruktur og i mer umodne områder. Båtmarkedet er allerede konsolidert med bare to dominerende båteiere igjen i markedet, PGS og Shearwater, noe som bør vises igjen i høyere disiplin. Vi mener at alt ligger til rette for en god økning i dagratene, men dessverre for PGS-aksjonærene får nok ikke de være med på oppturen.
Christopher Møllerløkken Sparebank 1 Markets tidligere Carnegie
Mick Tully/Carnegie
Hold!
Analytiker Christopher Møllerløkken i SpareBank 1 Markets har en nøytralanbefaling på PGSPgs.
– Vi venter at PGS vil bryte sine lånevilkår i tredjekvartal 2022 når selskapet skal starte nedbetalingene av sine lån. Men med dagens høye energipriser og fokus på energisikkerhet venter vi at långiverne fortsatt vil være støttende med tanke på at bruddet skyldes avdrag på gjeld, og ikke at driften går dårligere.
– Den beste løsningen for aksjonærene vil være en mindre bratt avdragsprofil hvor man etablerer en mekanisme der kontantene til PGS over et visst minimumsnivå går til å nedbetale gjeld. Den verste løsningen for aksjonærene vil være hvis gjeld må konverteres til egenkapital.
– Selskapet har dessverre vært igjennom flere runder med sine kreditorer allerede. Ingen ønsker at selskapet skal ende opp i skifteretten, så begge parter vil være innstilt på å finne en løsning. Risikoen i PGS-aksjen er naturlig nok veldig høy gitt situasjonen. Samtidig har seismikkmarkedet vært så dårlig så lenge at man nå står igjen med bare to båtleverandører av en viss størrelse i det vestlige markedet, PGS og Shearwater.
– Selv om oljeselskapene fortsatt holder igjen på sine letebudsjetter, varsler de betydelig økning av sine lete- og produksjonsbudsjetter. Kontantstrømmen til oljeselskapene har aldri vært så god som den er nå. Oljeprisen har steget videre etter at Russland invaderte Ukraina. I land der olje og gass fortsatt vil være en viktig del av energimiksen, vil seismikkteknologien som PGS tilbyr, være en viktig bidragsyter med tanke på å finne nye ressurser.
Kim A. Uggedal, SEB.
Foto: SEB
Selg!
Analytiker Kim A. Uggedal i SEB har en salgsanbefaling på PGS med kursmål 0,5.
– PGS fortsetter å slite med for høy gjeld, og vi tror det er for sent til at de kan reddes av en bedring i seismikkmarkedet. Selskapet har allerede varslet at det er stor risiko for at de ikke klarer å betale sine gjeldsforfall i 2022 og samtidig oppfylle kravet om minimumslikviditet på 75 millioner dollar. Den sikrede gjelden handles til en implisitt yield på rundt 20 prosent, noe som i praksis betyr at refinansieringsmarkedet er stengt for dem. De fleste bankene har allerede solgt sin eksponering til hedgefond, og vi ser stor risiko for en restrukturering som innebærer full utvanning av dagens aksjonærer.
– Samtidig ser vi nå konturene av en ny oppgangssyklus for oljeserviceindustrien, inkludert seismikkselskapene. Etter flere år med underinvesteringer responderer nå oljeselskapene på høyere oljepriser med en 15–20 prosent økning i investeringene for 2022. Vi forventer at leteaktiviteten tar seg gradvis opp mot 2023, med økt etterspørsel i både nært eksisterende infrastruktur og i mer umodne områder. Båtmarkedet er allerede konsolidert med bare to dominerende båteiere igjen i markedet, PGS og Shearwater, noe som bør vises igjen i høyere disiplin. Vi mener at alt ligger til rette for en god økning i dagratene, men dessverre for PGS-aksjonærene får nok ikke de være med på oppturen.
Christopher Møllerløkken Sparebank 1 Markets tidligere Carnegie
Mick Tully/Carnegie
Hold!
Analytiker Christopher Møllerløkken i SpareBank 1 Markets har en nøytralanbefaling på PGSPgs.
– Vi venter at PGS vil bryte sine lånevilkår i tredjekvartal 2022 når selskapet skal starte nedbetalingene av sine lån. Men med dagens høye energipriser og fokus på energisikkerhet venter vi at långiverne fortsatt vil være støttende med tanke på at bruddet skyldes avdrag på gjeld, og ikke at driften går dårligere.
– Den beste løsningen for aksjonærene vil være en mindre bratt avdragsprofil hvor man etablerer en mekanisme der kontantene til PGS over et visst minimumsnivå går til å nedbetale gjeld. Den verste løsningen for aksjonærene vil være hvis gjeld må konverteres til egenkapital.
– Selskapet har dessverre vært igjennom flere runder med sine kreditorer allerede. Ingen ønsker at selskapet skal ende opp i skifteretten, så begge parter vil være innstilt på å finne en løsning. Risikoen i PGS-aksjen er naturlig nok veldig høy gitt situasjonen. Samtidig har seismikkmarkedet vært så dårlig så lenge at man nå står igjen med bare to båtleverandører av en viss størrelse i det vestlige markedet, PGS og Shearwater.
– Selv om oljeselskapene fortsatt holder igjen på sine letebudsjetter, varsler de betydelig økning av sine lete- og produksjonsbudsjetter. Kontantstrømmen til oljeselskapene har aldri vært så god som den er nå. Oljeprisen har steget videre etter at Russland invaderte Ukraina. I land der olje og gass fortsatt vil være en viktig del av energimiksen, vil seismikkteknologien som PGS tilbyr, være en viktig bidragsyter med tanke på å finne nye ressurser.