$$$PPPGGGSSS$$$- Partytime!

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
10.08.2022 kl 12:43
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Slettet bruker
PGS 31.01.2022 kl 09:34 497930

Obxserver
I dag kl 09:39114

Ikke glem denne som hadde budfrist 4.august. Nyheter kan komme når som helst!

https://www.upstreamonline.com/exclusive/petrobras-to-contract-4d-seismic-for-parque-das-baleias-cluster/2-1-1254291

Brazilian oil giant Petrobras has issued an invitation to tender to contract a 4D seismic survey encompassing the Jubarte and Baleia Ana fields in the Parque das Baleias complex in the Campos basin.

The proposed job to carry out an exclusive 4D streamer survey is part of Petrobras’ strategy to acquire data at different times over mature producing assets in Campos to assess changes in hydrocarbons reservoirs.

The latest survey is to target a pair of fields in the Parque das Baleias cluster that will produce additional hydrocarbons when the Maria Quiteria floating production, storage and offloading vessel enters operation in the area in 2024.

According to industry sources, Petrobras invited contractors including Shearwater GeoServices, TGS, Petroleum Geo-Services, PXGeo, BGP, Polarcus, CGG, Geodeep and others to submit commercial proposals on 4 August.

The planned 4D seismic survey will stretch over an area of 356 square kilometres, in water depths ranging from 900 to 1600 metres. The programme is expected to last 270 days after obtaining the environmental licence.

The winning bidder will be in charge of supplying a seismic vessel, a secondary vessel and at least one supply boat to assist in operations.
Redigert 09.08.2022 kl 09:56 Du må logge inn for å svare
portion
14.05.2022 kl 09:48 7815

En annen ting som er verdt å merke seg er at CCS jobber ikke vil svinge med olje pris sånn som normalt seismikk har gjort,
så blir CCS seismikk så stort som CEO (Rune Olav) Håper og tror på så vil seismikk få en ny tidsalder! Enn om et stykke frem!
Men som du skriver over her så kan PGS allerede i år tjene mer en 30 Mill $.Eller 293 mill kr med dagens $ kurs

PS. Det er vel ikke en eneste megler som har tatt med CCS i PGS enda!

Hentet fra Q1 side 21
https://www.pgs.com/contentassets/5fb33e2ee8f044fd897a9205553b7011/q1-2022-presentation.pdf
▪ Expect to make more MultiClient
sales in 2022 for CCS development
projects
▪ Several monitoring surveys
including imaging on the Sleipner
CCS project field
▪ Acquisition award by bp on behalf
of the Northern Endurance
Partnership
▪ Acquisition award by Equinor on
behalf of the Northern Lights JV DA


Her kan dere se hva de forventer hvor stort CCS blir!

Hentet fra Q4 side 22
https://www.pgs.com/contentassets/5fb33e2ee8f044fd897a9205553b7011/q4-2021-presentation.pdf

Dette er en av mine grunner til at jeg sitter long i PGS,hvis dette matrialserer seg så skal vi langt forbi gamle kursmål;)



Litt mer å lese på for de som har lyst....

https://www.pgs.com/investor-relations/ir-news-stock-announcements/pgs-and-deepc-store-signs-loi-to-develop-carbon-storage-offshore-australia/

https://www.pgs.com/publications/feature-stories/carbon-storage-site-characterization-appraise-capacity-ensure-containment/
Redigert 14.05.2022 kl 10:21 Du må logge inn for å svare
geo01
14.05.2022 kl 10:26 7889

Portion sin artikkel over kjempebra og viktig info her på HO bra du viser ryddige artikler for alle det er det med mest info som teller her.

protagoras :2-3 år er ikke lenge men uansett for 2022 burde Pgs for egen del ha ambisjon om og tjene 100 mill usd 2022 og 200 mill usd for 2023 før avskrivninger skip og etter avskrivning late sales.
Både Pgs og Shearwater og Tgs bør ta betalt for 8 års investerings fall + Korona og kjenne sin besøkstid noe jeg tror de ser når flåteutnyttelsen tar av som en ser på fulle ordrebøker.

Derfor bør nto gjelden være 550 mill etter 2023 og en kraftig cash posisjon på 250 mill usd.
Pgs er posisjonert og de har en synergie effekt på eiet flåte som gir bedre logistikk enn ved leie og flåteutnyttelsen maksimaliseres med store og små oppdrag som kan matche sammen og ikke blir utsatt.
Redigert 14.05.2022 kl 10:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.05.2022 kl 10:37 7852

Mange gode innlegg her nå. Lærer mye fra kunnskapsrike medaksjonærer.

Har vært et par skumle tider i PGS. Dette er ikke en av dem. Bare å nyte ferden
Knfo
14.05.2022 kl 12:34 7846

Hvor høyt opp kan aksjen gå tror du? Gjelden gjør meg litt bekymret.
geo01
14.05.2022 kl 14:19 7671

Gjeld tilsvarende Biblotekverdi er sikkert som banken og et bokført biblotek på 450 mill usd kan enkelt være belånt med 600 mill usd da det sikrer innen 4 år arbeideinntekter til blokker og salg langt over 600 mill usd,sikkert rundt 900 mill usd om det avskrives på den tiden,det er en lavt vurdert verdi mot effekten det får over tid.
I et sterkere marked vil verdien også bedres i salg av bibloteket da prisene på og produsere dette øker i markedet som eller om etterspørselen den er også en meverdi nå.

Når det gjelder de 4 siste skipene er de gjeldsbelastet i dag eksportkreditt 299 mill usd frem til 2027.
De er fra 2013-2018 og med div utstyr kostet de litt over 1 mrd usd tilsammen 750 mill usd er betalt ned fra 2013 til i dag pluss renter.
De andre skipene er vel nedskrevet og betalt,med unntak Sanco swift som er leaset og avtalen blir vel som med brorskipet ikke videreført da den går ut nå i 2023 engang.
Apollo er det en pay back lease avtale på som kan termineres 2023 mot en fee blir sikkert videreført men er ferdigstilt 2025.(avtale tid 2015-2025)
Ramform de 4 andre ramform skipene er vel nedskrevet og 0 verdi på selv om de er oppgradert og klare for oppdrag litt mindre bare enn de 4 nyeste og to av dem ramf sovereign og ramform vanguard er i dag aktive.

Ramform valiant og ramform victory er store strykjern det også som kan ha 20 streamere 2D 3D og 4D men er i kaldt opplag nå sammen med det minste ramform explorer.
De vil koste ca 15-20 mill usd og aktivere for oppdrag med utstyr mm ref vanguard tidligere i 2019.

Det er lite gjeld om en ser de store avskrivningene og de nye skipene og bibloteket om de tjener som jeg antydet over i annen tråd,og kanskje kommer det skip fra kaldt opplag som vil gi en dynamitt effekt over et styrket marked.
Redigert 14.05.2022 kl 14:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.05.2022 kl 15:33 7460

Skips (og bibliotekverdiene) skal vel skrives kraftig opp i PGS også i sommer slik som feks Solstad og så mange andre i offshore?

Solstad:
Han peker på Nordsjøen og Brasil som de mest aktive områdene, men ser også at det bygger seg opp andre steder.

– Vi venter at flåteutnyttelse, EBITDA og skipsverdier vil bedre seg gradvis.

Solstad Offshore har ikke innhentet nye anslag på skipsverdiene, men vil gjøre det ved utgangen av juni. Konsernsjefen vil ikke si om han forventer oppskrivning av verdiene da, men:

– Det er naturlig i et marked som bedrer seg at det vil få effekt på skipsverdiene

https://finansavisen.no/nyheter/oljeservice/2022/05/10/7864114/solstad-offshore-har-store-forventninger-til-offshoreaktiviteten
Redigert 14.05.2022 kl 15:37 Du må logge inn for å svare
Knfo
14.05.2022 kl 16:16 7444

Ja, når man stiller dumme spørsmål får man svar deretter. Hva tror du aksjekursen står i 1. juli 2022?
Slettet bruker
14.05.2022 kl 16:32 7429

Spør heller 11 Juli hvor de kommer ut med forhånds tallene for Q2, - 13kr
21 Juli hvor de kommer med Q2 rapporten - 18kr
Redigert 14.05.2022 kl 16:33 Du må logge inn for å svare
Knfo
14.05.2022 kl 16:49 7435

Takk, og med andre ord - oppsiden er fortsatt meget stor!
Redigert 14.05.2022 kl 18:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.05.2022 kl 18:03 7334

Jeg er ikke rik, men med tilsvarende syn som Blutus og Per Ulv (velkommen til å sjekke den skremmende presise trackrecorden), er jeg like rolig som Stordalen, Magnus Halvorsen og amerikansk storkapital mens øretrillerne herjer
geo01
15.05.2022 kl 09:24 6652

Leser DN med fantasyspillere der en spiller hun setter sin lit til Dof-Sof-Pgs.
Flere andre spilere i Dns årlige fantasyspill som kårer den beste amatør aksjeinvestor med 100 000 nkr i premie har de tre aksjene i portoføljen blant de som troner høyest.
Litt på siden og gøy at Pgs er sett på som en av favorittene.
Rull terningen sier jeg,hehe.
Pareto sier:
Solstad har for eksempel netto gjeld på omtrent ni ganger markedsverdien av aksjene. En 10 prosent økning av verdiene tilsvarer derfor 100 prosent økning i aksjekurs. Risikoen på nedsiden er naturlig nok også høy, sier han.

Pgs er nå etter emisjonen mindre gearet og etter emisjonen bare 2,5-3 ganger markedsverdien,vesentlig lavere nå og mye mindre risiko i aksjen på dagens kurser.
Men Pgs er også gearet på økning av skipsverdier og biblotek bokført lengre men likevel og 10% økning vil være på ca 100-150 mill usd eller 800-1,4 mrd som da vil gi en en forhøyet merverdi i selskapet på papiret/bokført verdi.
Det er omtrent 35-50% av dagens aksjeverdi.
Verdiene er stresstestet mot et bedret markedsforhold og om skipene feks tjener 10% mere vil skipsverdiene bokført gå opp 5-7% samme med bibloteket.
Forbedres markedet med 30% eller høyere noe som kan være riktige tall nå vil verdiene stige ekstremt opp og en kan regne selv.
Sånne stresstester på verdier er vel 1-2 ganger i året.
Kan være at q2 kan inneholde slike tall i flere selskaper og kan gi drastisk utslag på selskapsverdien.
Dette va spennende lesing og analytikerne ville etter sånne tester gi tror jeg ganske sterke kursmål kanskje dobling eller tredobling alt etter hvor mye selskapsverdiene øker.
Min mening er at ratene er vesentlig bedret i pgs så får de etter hvert regne på hva skipene tjener men tallene ligger sannsynligvis an til en ganske sterke forbedringer bedring.
Har vært inne på dette i tidligere tråd der jeg mente at verdiene kan gå i taket.
Redigert 15.05.2022 kl 09:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.05.2022 kl 09:39 6603

God søndag Hvalross. Raskt spm. Kan du starte en ny tråd? Syntes denne begynner og bli litt tung. Ny uke nye muligheter.
Kjør pgs.
Slettet bruker
15.05.2022 kl 10:13 6486

Ok skal gjøre det ved neste større bevegelse/nyhet.

Ps trykk på knappen Omvendt så kommer siste innlegg først.

Nyt sola og se frem til en ny spennende uke alle feite Peggys buksvogre.


Blir mye kake og champagne på Peggy Sue fremover. Skal knake godt når hun valser over parketten. No more diet. Bare legge på seg til rekordnivåer. Hentes ut med truck til ballet
Redigert 15.05.2022 kl 10:17 Du må logge inn for å svare
Bullfight
15.05.2022 kl 10:18 6491

Ikke for å være festbrems, lå 50/50 PGS/DOF nå er det 30/70 i DOFs favør, tror det er mere å hente på DOF på kort og mellomlang sikt
Slettet bruker
15.05.2022 kl 10:25 6483

Se der ja. Da lærte jeg noe nytt. Tusen takk. Da blir denne ikke så tung 😂
Kontur
15.05.2022 kl 10:37 6496

Dof og Pgs, begge med helt fantastiske potensiale.
Begge kan fort gå både til 10 og 15 i det relativt korte bildet 2-6 uker
geo01
15.05.2022 kl 11:13 6413

Langt langt større risiko Dof du annonserermot Pgs med nå ekstrem langt lavere risiko vs Dof.
Jeg tror på langt høyere oppside i Pgs der faren for utvanning er minimal mens og alle parametre er helt anneredes Dof kan få en Sdrl eller Prs særdeles høy risiko.
Dof har en lang vei og gå noe jeg ikke gidder og være i desverre.
Det er mitt svar på en Pgs tråd.
Les mitt forøvrig les hva jeg skrev tidligere i dag om verdier og bedring av de tidligere i dag.
Slettet bruker
15.05.2022 kl 11:16 6433

Eller trykk på antall innlegg i parentes, kommer rett til siste, null stress
oppturen
15.05.2022 kl 13:03 6205

Enda bedre enn oppjusterte verdier i balansen er kontrakter og salg som gir gode gevinster i resultatet og bunnlinja.
I PGS kan resultatene bli dramatisk mye høyere iløpet av neste 12 mnd.
Knfo
15.05.2022 kl 13:41 6082

Enig! DOF er høy risiko, men godt mulig aksjen vil stige frem mot fremleggelsen av resultatet for 1. kvartal 20. mai.
Slettet bruker
15.05.2022 kl 15:14 5909

Noen som har trua på nære 6kr i mårra ?
Slettet bruker
15.05.2022 kl 17:01 5636

Har veldig trua!🙋🏻‍♂️ Men det er det med PGS, at det går i hytt og pine gjerne 8-10 prosent hver dag. At vi skal langt opp på kort sikt/ 6-8 uker, har jeg i alle fall trua på! 🙋🏻‍♂️😊
maximer
15.05.2022 kl 17:49 5459

Må bemerke at det er det Shorterne som bestemmer. De har 20 mill aksjer å herje med. Og blir gjerne med opp på et høyere kursnivå, men da må først truseskvetterne i PGS betale. Og dem er det massevis av. Trenger ikke å gå lenger enn til ......! Når jeg sitter long i PGS, så er det fordi at denne aksjen skal tosiffer, øretrillere osv må tape noen k først. Og gribbene i short skal få mer på konto.

rischioso
15.05.2022 kl 18:01 5444

Sluttkurs fredag ble 5,2nok - Mao, kursen har brutt ned gjennom det tekniske gulvet på 5,5 og det med god margin hvor det tidligere gulvet på 5,5 nå er blitt en motstand og neste gulv av betydning ligger nede på 4,5 hvor kursen således er å forvent og bli vandrende i intervallet 4,5 - 5,5 inntil nytt av betydning bestemmer den videre retningen det være seg kontrakter på den positive siden eller dumping av emiaksjer på den negative siden hvor shorten nylig har økt noe som igjen vil legge ytterligere press på kursen fremover - time will show - tror nok jeg ville ha avventet litt ... ;)

https://www.investtech.com/no/market.php?CompanyID=100068

https://shortnordic.com/index.php#norway
Redigert 15.05.2022 kl 18:04 Du må logge inn for å svare
RT-Invest
15.05.2022 kl 18:07 5432

Behagelig å sitte med et langsiktig perspektiv. Det kan godt være den vandrer mellom 4 til 6 kroner aksjen en stund. Men jeg tror også på tosifret etterhvert. Om det blir i sommer eller til høsten, stresser jeg ikke med.
Slettet bruker
15.05.2022 kl 18:28 5424

Samma syntes jeg også. Her blir det ikke salg før vi er på 45kr. Men er alltid greit og få litt synssings punker på kurs når vi har hatt 5 dager med salg
oppturen
15.05.2022 kl 18:28 5519

😂😂😂
Skulle til å skrive noe Ris. , men lar være.
😂😂😂😂
Slettet bruker
15.05.2022 kl 18:38 5543

Er en grunn til at minst de tre øverste i Fantasyfond har PGS. Aksjen for vinnere

Ps. Den grove progandaen mot PGS er i ferd med å bli til daglige bull-artikler og forhøyede kursmål ettersom Oslo Vest tar plass
Redigert 15.05.2022 kl 18:40 Du må logge inn for å svare
Knfo
15.05.2022 kl 18:54 5593

Har indikasjoner på at det er gode nyheter på vei fra selskapet, og blir ikke overrasket om det kommer ut noe allerede kommende uke.
rischioso
15.05.2022 kl 18:58 5578

Ja, kanskje bedre du lar være spesielt for din egen del siden du har ledd siden jeg blinket inn kursutviklingen langt oppe på 6 tallet og helt ned til 5 blank - enten sitter du short eller så ler du på feil plass - den såkalte nervøse latteren - 1 av 2 ... ;)
Londonmannen
15.05.2022 kl 19:20 5494

Rischioso
Dersom du ikke er trader, samt har tro på at verdens energisituasjon vil ha en positiv påvirkning på oljerelaterte aksjer, samt har tro på at seismikk vil være en viktig ingrediens i såvel oljeleting, CCS og utplassering av vindmøller til havs, så mener jeg det kan være greit å ta plass og bli sittende stille i båten og la tiden gjøre jobben for deg.

Det er også interessant å følge med på hva som skjer i flåten til PGS. Her er det også tegn på at positive ting er under oppseiling.
Redigert 15.05.2022 kl 20:00 Du må logge inn for å svare
rischioso
15.05.2022 kl 19:53 5390

Håpløst å skulle sitte long i disse urolige tider hvor verdens børser er forventet å skulle korrigere betydelig ned fremover grunnet renteutviklingen med tilhørende resesjon. Da er det langt tryggere å trade etter det tekniske spesielt i case som dette som allerede har fått et betydelig løft grunnet økt oljepris - en trend som ingen vet hvor lenge vil vare og av samme grunn er det veldig gambling å skulle sitte stille i båten og bli med ned igjen til intervallet 3-4nok om titalls millioner av de 230m emiaksjene pålydende 3,7nok etter hvert ønsker en exit - mao, sannsynligheten er svært høy for at kursen vil gå ned fremover, men man har ingen garanti for at kursen vil gå opp igjen. Det ser heller ikke bra ut med tanke på den økte og massive shorten som nå er i en god minus på flere titalls millioner og som naturligvis vil kjempe med å bidra til økt kurspress fremover ...
Redigert 15.05.2022 kl 19:57 Du må logge inn for å svare
geo01
15.05.2022 kl 20:11 5323

Med en så sterk interesse der flere titalls millioner aksjer med oms fra 60 mill-170 mill nkr siste dager etter rettet emisjon ble godkjent for EGF der de har forpliktet seg og tegne nye aksjer,dette var 3% under daværende aksjekurs og utvanningen ble på 800 mill nkr ca 216 mill aksje til kr3,70 nkr.
En verdi test på aktiv flåte og biblotek har kanskje øket flere 100 mill usd pga sterkere inntjening pr skip og biblotek,nedskrivninger vil reverseres.
Nå gir en nto gjeld mot ek og ordrereserver en mye lavere gearing enn tidligere men er fortsatt historisk forferdelig billig om markedet beveger seg i 2019 området.
Kommer markedet tilbake mot før 2014 var selskapsverdien 10-20 ganger høyere.( Det underlige var at de hadde litt mere ntogjeld den gangen og det var med mye høyere biblotek og skipsverdier pga inntekt pr skip og biblotek var sterke.
Gjør sammenlikninger Pgs er i en av sine beste posisjoner noen gang,og i perioden før 2014 var det utbytter også.
Jeg tror når EGF vedtar denne emisjonen enstemmig vil det bli helt andre kursmål og det kan gå fort i svingene når det tar av.
Derfor tror jeg på et langt langt høyere kurser i Pgs det vi ser nå er bare smuler.
Det blir en varm sommer først så får en gjøre status til q3 og q4.


strak_motbakke
15.05.2022 kl 20:40 5185

Fint innlegg. Jeg la inn et par kommentarer.

"korrigere betydelig ned fremover grunnet renteutviklingen med tilhørende resesjon": Resesjonen er et resultat av høy inflasjon som kom på grunn av høye energi priser. Hvordan du mener at investeringer innenfor olje og energi kan være dårlig i tider hvor energiprisene er skyhøye går nok litt over hodet på meg. Det er en grunn til at alle legger pengene sine i olje og energi nå.

"økt oljepris - en trend som ingen vet hvor lenge vil vare": Det er ingen tegn på at det vil slutte i nærmeste fremtid, snarere tvert i mot. Om man ikke tørr å investere penger i et selskap i tilfelle noe helt uventet skjer, så er det 0 selskaper man kan legge penger i. Ingen kan spå fremtiden, men vi kan se på hvordan utsiktene ser ut per i dag, og de ser helt fantastiske ut!

"fått et betydelig løft grunnet økt oljepris": Rundt Mars/April 2021 lå PGS på samme markedsverdi som i dag, og da lå oljeprisen på $50/$60. PGS har ikke fått noen løft av økt oljepris enda, og den oppturen vi har sett så langt kommer fra avklaring av gjeld. Men jeg gleder meg absolutt til vi får vår +50% bonus grunnet oljepris økning ila 2021! Vi er et av de siste olje- og oljeservice selskapene som ikke har fått dette løftet enda.

"ned igjen til intervallet 3-4nok om titalls millioner av de 230m emiaksjene pålydende 3,7nok etter hvert ønsker en exit": Om titalls millioner av de 230m emiaksjene velger å selge, så er ikke dette store mengdene med tanke på at PGS omsetter for over 100m per dag. Selv tviler jeg sterkt på at så mange ønsker å selge, men jeg tror heller at mange ser på dette som siste inngang i PGS før det går oppover. Så jeg tipper det er veldig mange som står klare med kjøpsknappen når aksjene slippes ut i markedet.

"sannsynligheten er svært høy for at kursen vil gå opp fremover": Fix'd

"man har ingen garanti for at kursen vil gå opp igjen": Pleier selskaper å gi ut garantier for kursøkning? Dette har jeg aldri sett før, så fortell meg gjerne hvilke selskaper som gjør dette. Jeg legger gjerne igjen noen penger der!

"Det ser heller ikke bra ut med tanke på den økte og massive shorten": Sculptor kan konvertere lånet sitt til aksjer og dermed betale tilbake shorten. Det er grunnen til at de har shortet PGS. For å ta sikkerhet rundt lånet de gav. Tar man dermed bort Scultor, så er det bare 1.54% aksjer som er shortet i PGS, hvorav, vi har null peiling på om eierene av disse shortene har fått aksjer gjennom emisjonen eller ikke. Jeg blir utrolig overrasket om det fremdeles er short i PGS etter at emiaksjene er sluppet ut, med da unntak av Sculptor.
Slettet bruker
15.05.2022 kl 21:39 4977

 MARKET: Shanghai, which has been under lockdown for about 6 weeks, will start to reopen on Monday. If the re-opening actually do happen, the extra oil demand will come at the worst possible time as Russian crude supply drops