reveneven
31.01.2022 kl 18:45 6667

https://twitter.com/Investoren8/status/1488159229529796613?t=0NhiHAIX_iqAUMTtbLT7EA&s=19

Markedet er ihvertfall i ferd med å ta av. Så ingen krise her.
May-Liss
31.01.2022 kl 19:11 6644

Stemmer spådommene kan det bli en fin kursutvikling.

Emisjonen i Gram lyktes ikke i november i intervallet 67-84.
Ble plassert nå i januar på 53. Sluttkurs idag 55,50.
Patron72
01.02.2022 kl 16:24 6479

Denne ble lagt ut på Linkedin for 5 dager siden.


We are pleased to announce a three-year time charter for the MV Passero (5,000 CEU) with a major Asian operator. The time charter rate is USD 27,700 per day, providing a total contract value of approximately USD 30 million over the charter period.

This contract confirms that we are in a strong and firming market which is reflected in attractive returns and longer contract durations. The new charter increases our long-term earnings visibility and ability to provide direct shareholder returns through attractive dividends.
Redigert 01.02.2022 kl 16:26 Du må logge inn for å svare
Patron72
01.02.2022 kl 17:51 6420

Dette minner meg om «starten» i Mpcc

GCC is the world’s third-largest tonnage provider within the car carrier segment with 18 owned vessels. The fleet is rolling off its current short to medium term contracts and the company is in the process of re-contracting its vessels on longer-term charters in a strong market.
(Hentet fra Linkedin)
Hurdalsamatør
02.02.2022 kl 20:35 6355

Er det noen her som har sammenlignet prisingen av GCC og HAUTO?
Patron72
04.02.2022 kl 14:38 6608

Imponerende start på børsen denne.

Nå er det bare å vente på noen kursmål og ikke minst meldinger om ny langtidskontrakter. Til langt bedre rater 💪
andypandy01
04.02.2022 kl 16:50 6573

Pen opp idag. hoegh og wawi er andre kandidater
andypandy01
04.02.2022 kl 18:04 6699

spørs helt på ratene kommer deretter. vet billeveranse er ett problem de fleste forhandlere sliter med idag, så en normalisering der vil bedre mye. solgt ca 350.000 stk idag 14.45
Patron72
04.02.2022 kl 18:09 6686

Gram har allerede signert en ny kontrakt i januar.
Flere kommer ifølge selskapet.

Og bare så det er sagt. Blir dette halvparten av mpc er jeg også fornøyd 😉
Patron72
04.02.2022 kl 22:47 6577

Informerende
(Klippet er fra november 21)

Legg merke til hva sjefen lover i utbytte 💰💰


https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2022/01/12/7801320/fa-tv-dette-er-gram-car-carriers
Redigert 04.02.2022 kl 22:48 Du må logge inn for å svare
Black Peter
07.02.2022 kl 16:42 6275

Et konservativt anslag vil med dagens rater og P/E på 9,3(shipping gj.snitt) gi en kurs på ca. 170kr aksjen. Men det gir egentlig ikke noen mening, fordi det hele tiden kommer nye slutninger på stadig høyere rater etterhvert som markedet blir strammere. Slik det ser ut nå bør kursen opp på 300kr når 2023 tonnasjen skal sluttes med p/e på 9.

Ingen vits i å guide etter forrige peak enda, men f.eks kan det nevnes at redusert fart i 2023 fjerner 5% av kapasiteten, en markant økning i bilproduksjon(VW f.eks skal doble produksjon frem mot jul når halvlederne kommer i ønsket tempo), og det er negativ flåtevekst frem til 2025. M.a.o dette kan ikke gå galt, beste caset jeg har sett på lenge!

Lett å regne på, fin balanse og utbyttegaranti. De tjente ikke penger i fjor, men kun fordi covid stoppet produksjon av biler. De har svært gode marginer selv i et dårlig marked, og som sjefen sier, det koster ikke bilprodusentene en dritt om ratene går i taket - det er musepenger for dem i forhold til totalkostnaden.

Minimal nedsiderisiko med stor oppside, denne aksjen kommer til gå høyt på 1års sikt.
Redigert 07.02.2022 kl 16:45 Du må logge inn for å svare
DividendYield
07.02.2022 kl 17:34 6226

Hvor har du det P/E estimatet i fra? Synes det virker noe høyt heller enn konservativt. Mange av bulk og container handles til en P/E på 2 og 3-tallet.

Men jeg synes dette rederiet og PCC generelt som spennende fremover. Har ikke investert enda, men hvorfor burde jeg velge Gram fremfor Høegh og Wilhelmsen?
Black Peter
08.02.2022 kl 10:29 6054

P/E fra https://simplywall.st/stocks/no/transportation/ob-hauto/hoegh-autoliners-shares

Som du skriver ser bilfrakt veldig bra ut nå, på kort og på veldig langt sikt. Jeg begynte først å se på dette når Peter Hermanrud nevnte det i Finansavisen. Det mest fornuftige i høst var nok en kombo av Wilhelmsen og Autoliners, fordi omsetning kan være noe lav på selskap som HAUTO. GCC var ikke børsnotert på dette tidspunktet, og når jeg skulle vurdere inntog i HAUTO var allerede kjente fjes i ferd med å lempe ut aksjer i området 27-28kr og den var blitt litt dyr synes jeg. WAWI/HAUTO har begge gått ca 50% siden i høst, WAWI 130% siste år.

P/E WAWI ca. 6 på 2022 nå i følge DN, så den har nok mer å gå på, men oppsiden er da også lavere enn f.eks GCC.HAUTO har jeg ikke regnet nøye på basert på det jeg skriver over, samt de tjener ikke penger nå så vanskelig å beregne P/E, de er priset til rundt NAV antar jeg. Hvis du leser siste rapport HAUTO står det ingenting om breakeven rater, eller når kommer utbytte samt det er et litt større selskap med mer leasing, kjøp/salg og noen andre poster enn kun bilfrakt, det er vanskeligere å beregne verdi - det blir mer et rent bet på bransjen slik jeg ser det.

GCC derimot forstår at skal de få opp omsetningen i aksjen og komme på hovedlisten må de levere høye utbytter og være lett å regne på. Presentasjonen er veldig lettlest, og de siste slutningene viser markedssituasjonen tydelig. Viking Passero 27.700dollar/d på 3 år med breakeven TC på 13500dollar/d. (forrige rate 21k)
Tenk om FRO hadde fått hele VLCC flåten på 3år med TC på 45000d/d - Hva hadde da analytikerstanden sagt om utbytter fremover? ;)

Presentasjon her: https://gramcar.com/application/files/8716/4341/3660/Company_Presentation.pdf

Med en foreløpig P/E på 3,8 i 2023, foretrekker jeg GCC fremfor WAWI/HAUTO, selv om jeg er tror alle 3 er gode kjøp på dagens kurser og spesielt sammenlignet med OSE P/E på 15+ med minimal oppside de nærmeste par årene. 500mill i utbytte f.eks 100/200/200 de neste 3 år gir en direkteavkastning til neste år på 10%. Jeg er dog ganske sikker på at utbytte blir mye høyere, hvis de garanterer MINST 50% utbytte. Det skal mye til om de ikke sitter igjen med 400-500mill bare til neste år(altså Net Profit over 100musd i 2023) som de har lovet i utbytte og da snakker vi 15-20kr/året i utbytte. Det er nice når aksjen koster 70kr :)
I presentasjonen har de også vist kløkt, gjennom å spre slutninger fornuftig fremover i tid, med noen gode langtidsslutninger samt gøyal newsflow i korte bildet, men viktigst har de mye ledig tonnasje ved årsskiftet hvor ratene kommer til å være mye høyere. Synes det ser veldig bra ut dette caset, men hver og en får velge selv hvilke aksje en kjøper.


Lykke til med PCC og valg av rederi!
Redigert 08.02.2022 kl 13:02 Du må logge inn for å svare
canarias
09.02.2022 kl 17:29 5864

Med tålmodighet vil dette kunne bli ett sjelden bra case, jeg er ihvertfall langsiktig her for å kunne få verdiene og selskapet frem.
Patron72
09.02.2022 kl 17:40 5843

Sterke tall fra wawi. Imorgen kommer hauto.
Tipper flere og flere skjønner at denne vil gå som et skudd fremover.

Patron72
10.02.2022 kl 09:42 5687

Da kom finanskalenderen for 2022.
Det blir en firmapresentasjon 18 februar 👍
canarias
10.02.2022 kl 10:42 5634

Foretrekker også GCC selv om likviditeten er mye dårligere enn WAWI/HAUTO
Jeg er sikker at på sikt vil selskapet komme på hovedlisten. Ambisjoner fremover er store.
Sydney
10.02.2022 kl 12:15 5572

Gøy at folk blir pressa litt i intervjuene men Hegnar er virkelig til tider en tosk... Jeg syntes det virker bra nok til å bli med. Spesielt ratene når de er på vei opp. Er det noen siste oppdateringer? Hvor mye gjeld har de nå?
Patron72
10.02.2022 kl 12:39 5533

Hegnar er bare en forstyrrende faktor i dette intervuet. Sitter å prater om blikkbokser?
Men enig at det er fint med kritiske spørsmål, men det Hegnar bidrar med her er bare tull og tøys. I mine øyner 😊
Sydney
10.02.2022 kl 13:12 5501

Tok litt i gcc og litt i Hauto. Da er jeg i begge. Har ikke innsikt nok til å vite hva jeg skal velge så like greit å være i begge.
canarias
10.02.2022 kl 14:08 5442

Velkommen ombord Sydney, med de rette grep og marked vil vi være på hovedlisten i løpet av året.
Potet
10.02.2022 kl 16:41 5364

Kjøpte litt GCC på 61,- og vurderer å kjøpe litt mer i morgen. Er det fortsatt oppside eller er mye tatt ut nå? Fikk utbytte fra MPCC som egentig skulle inn i MPCC, men vurderer flere alternativer.
Nugatti
10.02.2022 kl 17:00 5342

Bare å kjøpe mer. Her kommer nye gullkontrakter og nye heftige kursmål.
Black Peter
10.02.2022 kl 17:42 5293

Og Q1 allerede 28. april - tolker at de er ivrige etter å informere markedet med godt nytt!
Black Peter
10.02.2022 kl 17:48 5278

Samme her, hvis det bare blir levert halvledere nok fremover tror jeg det blir helt vilt i mange år. Mange vil få høydeskrekk til neste år(eller i år allerede), men dette kan bli en av de casene som endrer livet ditt permanent.
Black Peter
10.02.2022 kl 18:02 5262

Jeg kjøpte på 63, så mer på68-70. Tok litt WAWI i går, men nå har jeg ikke mer ledig cash så fremt jeg ikke selger med ned i noe annet snas.

GCC har gått ca. 40% siden notering nylig. De prøvde notering før jul også i intervallet 67-84, men det gikk ikke. Personlig mener jeg den har størst potensial. De er lett å regne på og har allerede lovet utbytte på minst 50% og minst 500mill de neste 3 år. Kan bli det neste MPCC.

HAUTO har gått ca. 60% siden notering i høst. WAWI har vel doblet seg på samme tid. Hermanrud er i begge og begge har akkurat levert Q4 tall, så du får ha lykke til uansett hva du velger.

Jeg er for øvrig langsiktig.
canarias
10.02.2022 kl 18:18 5234

Bra du er langsiktig du også Black Peter, har hovedtyngden i GCC.som kan bli en fantastisk investering.
Patron72
10.02.2022 kl 18:35 5206

Denne artikkel er beskrivende hva vi har i vente i årene som kommer.

En av Gram Car Carriers bilbåter vil seile inn det dobbelte av breakeven-raten på en ny treårskontrakt.

Både Höegh Autoliners og Gram Car Carriers har gjennomført emisjoner og hentet ny egenkapital samtidig som fraktmarkedet i bilskipsmarkedet har styrket seg.
Torsdag varslet Gram at rederiet nå har inngått en treårsavtale med en asiatisk operatør om utleie av «Viking Passero».
Dagraten er avtalt til 27.700 dollar, som gir inntekter på omtrent 30 millioner dollar fra kontrakten påbegynnes i mai i år til forsommeren i 2025.
«Viking Passero» har plass til 5.000 personbilenheter på lastedekkene og er et av rederiets skip i det såkalte midsize-segmentet.
Ifølge investorpresentasjonen ligger breakeven-raten for Gram Car Carriers' bilskip i denne klassen på 13.535 dollar dagen, hvorav 6.555 dollar er rene driftskostnader og resten går til å betjene renter og avdrag.
Med fraktkontrakten som nå er undertegnet vil Gram dermed sitte igjen med litt over halvparten av inntektene.
Oslo-rederiet har 20 prosent av kapasiteten ledig for nye fraktavtaler i år, mens 71 prosent er usluttet for 2023.
Gram venter at markedet skal forbli sterkt fremover og mener det er gode muligheter til å inngå flere kontrakter på attraktive nivåer.




https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2022/01/27/7809282/lukrativ-avtale-for-gram-skip
Fatboy23
14.02.2022 kl 22:19 4666

Clarkson med kjøpsanbefaling og kursmål 100 NOK.
Nugatti
15.02.2022 kl 11:25 4516

Ok, reprises nå. snart 100 kr?

We initiate coverage with Buy and TP NOK 150, reflecting 6x 2023/24 earnings (avg) FEF
Redigert 15.02.2022 kl 11:26 Du må logge inn for å svare
canarias
15.02.2022 kl 11:32 4496

Oppjustering av kursmål vil komme etterhvert.
Forøvrig er det selskapspresentasjon fredag kl.11
Black Peter
15.02.2022 kl 11:54 4448

100nok er tull. 150 er litt mer realistisk, men det blir lavt det og etter hvert som kvartalstallene og utbyttene kommer..
Sydney
15.02.2022 kl 12:24 4411

Det står at de har 20% ledig kapasitet. Er det mye ellers som skal reforhandles? Hvordan er dette ift hauto? Har de flere båter tilgjengelig? Det gjelder liksom å ha båtene der når ratene er gode tenker jeg.
Black Peter
15.02.2022 kl 12:48 4375

Hvis du går inn på presentasjon på hjemmesiden ser du hva som er ledig i år, eller les tråden fra start Jeg mener de har mye mer potensiale enn HAUTO, men det får hver enkelt vurdere. Mest de minste båtene som skal reforhandles i disse tider. Mye som skal rulles til neste år (70%) og det vil gjerne bli inngått i god tid og til bedre rater. Alt ligger godt til rette.. lykke til!
canarias
15.02.2022 kl 14:11 4314

Støtter dine konklusjoner Black Peter.
Det blir forøvrig spennende å høre selskapspresentasjonen på fredag.
Patron72
15.02.2022 kl 14:51 4280

Ratene er gode nå og blir mest sannsynlig enda bedre.
Hvorfor? Jo det er for lite båter til å frakte biler fremover.
Når Gram car nå skal reforhandle 20% av flåten sin i år vil de kjøre inn enda mere penger.
Neste år skal ca 70% av flåten over på nye rater. Og det skrives langtidskontrakter.
Gjør dere klar for en sypersyklus innen bilfrakt 👍
canarias
15.02.2022 kl 18:40 4197

Dette blir en fantastisk supetsyklus.
I tillegg er veldig få verft kspitable til å bygge rene bilskip.