ALNG - hva er skipene verdt

BullogBear
ALNG 01.11.2018 kl 14:06 3244

Pareto sa i en analyse i mai at de regner skipsverdier på 159 MUSD per skip og kom da med kjøp og target 6,1. De sa samtidig at ved en prisendring på 10MUSD per skip så er det 1,2 per aksje.

169 - 7,3 kroner
179 - 8,5 kroner
189 - 9,7 kroner
199 - 10,9 kroner
etc..............

Dette er jo kjempespennende. Trodde kanskje på maks 7 kroner, men tror nå på over 10. Og, ja, selskapets skip er til salgs. Det har de sagt flere ganger. De kan jo ikke forbli et to-skips-rederi særlig mye lenger. Ryktene sier at tilsvarende skip sluttes til over 150 000 dollar dagen. Det tilsvarer 35MUSD per år per skip i inntjening.
Redigert 20.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
kentove
01.11.2018 kl 14:50 3208

Fra q2:
WilForce committed on a 9-12 month time charter contract to an oil and gas major, scheduled delivery 5 September,
expected annualised EBITDA contribution of MUSD 26, (mot kun 1,6 musd i hele '17)
• WilForce completed dry-docking in mid-August 2018 on time and on budget, at a cost of about MUSD 3.5 and incurring 21
offhire days
─ Actively pursuing refinancing at improved terms
Awilco LNG is well positioned for the improving market

Fra q4 Awilco LNG is fully financed to 2020, and is ideally positioned for taking advantage of improving market

regner med de utsetter "lånefristen" og beholder skipene en stund til med disse ratene her, sist de reforhandlet fikk de betraktelig bedre conditions(jernteppe på hva det heter på norsk), blir nok greit q3, men q4 enda bedre, da ene skipet vil få en måned ekstra i spot.. dog ørlite skuffet over den 9-12 mdn kontrakten, mener summen bare var 80k pr dag? tryggere for regnskapet, men mister endel inntekter frem til det kan gå i spot
kentove
01.11.2018 kl 14:54 3199

https://www.lngworldnews.com/gaslog-drops-down-tfde-lng-carrier-for-207m/
3 år yngre skip solgt i mars, finner ikkeså mye mer i farten
BullogBear
01.11.2018 kl 14:58 3194

Det ene skipet ble sluttet på 88 000 dagen, så vesentlig under dagens nivå, men men............
BullogBear
01.11.2018 kl 15:03 3183

Når det gjelder refinansiering, så sa selskapets CEO at bankene stod i kø og betingelsene de har fått indikert er overraskende gode.

Tipper det enten blir refinansiering eller salg i løpet av 2-4 måneder.
kentove
01.11.2018 kl 16:37 3134

husker ikke helt når fristen med teekay går ut, har ikke fått med meg kommentaren fra ceo om at de har fått gode betingelser, men uansett blir det penger av dette, refinansiering vil jo føre til økt overskudd, salg vil bli med premium eller betaling i aksjer fra kjøpende firma.... så kursen er altfor lav uansett i mine øyne, men er ferdiglastet(tror jeg da) foreløpig... så fullastet at den nå er nr2 av 8 på listen over verdi i porteføljen.. :) strengt tatt 9 aksjer, men siste posten er så liten at den bare "glemmer" jeg noen år og ser hva som skjer med ;)
Sonatrach
03.11.2018 kl 03:18 3014

De er verdt ca 120M Usd pr stykk dersom man ikke regner inn noen prisstigning som flg av markedsbedring.
OB
03.11.2018 kl 06:45 2978

I all vänlighet, blanda inte ihop priset på ett LNG fartyg med flerårskontrakt som droppas av en parent (GasLog Ltd) till MLP dotterbolag GasLog MLP... med marknadsvärde. Ett nytt större helt överlägset fartyg jämfört med Awilco's små TFDE kostar idag runt 185 musd (se Flex LNG köp). Ja.. kanske man kan se högre värden på fartygen än vad 30-40 år linjär avskrivning skulle ge ner till skrotvärde pga högre rater (dvs premie för att få gammal liten TFDE nu snarare än ny stor MEGI om 30 månader) men så här långt finns ingen sån marknad och kommer den så kommer den baseras på att de fleråriga kontrakten stiger. Dagens 1 års kontrakt är 90k per dag. Längre är lägre... En kund som signerar multiyear charter med toppmodernt större fartyg och accepterar leverans 2021 kan låsa in det på kanske 75k. Nu är tiden då vi i mitt tycke ska titta minst lika mycket på mäklarnas uppgifter om 1 års charter som spot.

Jag äger varken Flex eller Awilco och är positiv till båda (kanske mer Awilco faktiskt) men jag har obefintliga förväntningar på att högre fartygsvärden ska vara det som skickar upp kursen. I mitt tycke är det intressanta istället kassaflöden från fartygen/bolagen kommande kanske 24 månader. De kan bli extremt höga och är i mitt tycke det som kan driva kurserna. Se GasLog Ltd's uttalande om buy backs och extra utdelningar.

Dock bör man förstå att i stort sett inget av LNG shipping bolagen har dragit nytta av de raterna som nämnts på 150-200k (ännu). Alla, mer eller mindre, låste på multimonth contracts på mycket lägre nivåer i september. All rapportering jag ser om dagen rater pratar om att det är extremt få fartyg som finns tillgängliga (och som får dessa rater) och specifikt pekas det ut som att det är sublets, dvs kunder som återuthyr vad de hyrt in.

När det är sagt så är min uppfattning att all rekyler i aktierna på news om lägre rater bör köpas, speciellt om vi ser något sådant som kraftigt fallande spot men svagt stigande och fler 1-3 års charter... fundamenta för LNG transporter är bättre 2019 än 2018 är vad vi kan lära av senaste GasLog ltd conf call.

@originalbraila
Redigert 03.11.2018 kl 06:57 Du må logge inn for å svare
fjellmann1
03.11.2018 kl 10:48 2890

Teekay LNG er gjedda som lusker i sivet her..... Teekay eier skipene, men alng har rett til å kjøoe de.
Jeg foretrekker aksjer i Golar Lng og Teekay lng.
OB
03.11.2018 kl 19:11 2773

I am a bit unsure what "foretrekker" means but if you have interests in TGP it could be interesting to remember that there is a cash sweep in place at ALNG for paying the dayrates (to TGP) that were not fully paid before. I think it was when Awilco gets over 53k/day or so which is now... This means the market might be a bit surprised that cash is not building up at the ALNG level with rates (like debt repayment) but also that on the TGP side the market might be surprised by slightly better numbers on distributable cashflow the coming quarters.

I find ALNG quite interesting, might own it in the future on a bad day ;-)

@originalbraila
Redigert 03.11.2018 kl 19:12 Du må logge inn for å svare
cebollo
03.11.2018 kl 22:19 2712

OB, your writings are a pleasure to read.
foretrekker means to favour, (gynna in swedish?)
kentove
05.11.2018 kl 14:57 2519

foretrekker means prefer (or favour, but prefer is more used i think)
Slettet bruker
05.11.2018 kl 19:32 2436

10kr i reelle verdier eller NAV? I så fall kan markedsaktørene og markedet generelt IKKKE forstå sitt beste.
Personlig har jeg mine tvil om disse tallene og markedsvurderingene her er korrekte.
K