OffshoreGratisFondet
hypotetic
01.02.2022 kl 08:53
3855
Diversifisering er bra. Gratis tegning, innløsning og forvaltningsgebyr som i dette fondet er bra for da sparer man mye i mange år. Jeg har mest tro på reprising i Offshore de neste år og har derfor gradvis solgt snart fullprisede oljeaksjer og det meste andre og flyttet gradvis det meste til offshore og puttet resten i bank. Så stor overvektig i en bransje har jeg aldri hatt før men dette føles helt riktig nå. Volatiliteten i Offshore er ekstrem og det kan være fornuftig å redusere selskapsspesifikk risiko ved å diversifisere. Her er mitt utgangspunkt til et offshorefond der jeg har plukket ut kandidater med stor oppside og gearing. Mange sitter med store latente tap siden oljeprisfallet startet i 2014. Man bør kanskje fortsette å ha overvekting i de man tror mest på men for noe av sparepengene bør man kanskje diversifisere og sitte rolig slik at man unngår for mye selskapsspesifikk risiko. Her er de kandidatene jeg tror mest på nå ut fra en helhetlig vurdering. Tar gjerne tilbakemeldinger på hva som bør endres fremover. For enkelhetsskyld vektes alle med 10% dvs 1/10 av investeringen. Kurs i dag: PGS 1,63, DOF 0,7, PRS 86, Sioff 3,67, SOFF 6,4, Subsea7 66,82, AKSO 23,1, Shelf 7,28, BW Offshore 27,16, ODF 20,78
Hadde nok byttet ut DOF med BORR. Ellers er jeg veldig enig i tankegangen.
hypotetic
01.02.2022 kl 09:30
3802
Takker for innspill. Min vurdering er at DOF kanskje er den sterkeste kandidaten pga oppside og hvor raskt jeg antar Subsea nå kommer. Hva er grunnen til at du synes DOF bør byttes ut med Borr? Enig at Borr også burde vært med men valgte å kun ha 10 aksjer og da falt den akkurat utenfor fordi jeg tok med shelf og fordi jeg tror jackup fortsatt har mye konkurranse og vil komme litt etter subsea, seismikk og dypvann rigg. Borr er absolutt en sterk kandidat fordi de har mye nye rigger...
hypotetic
01.02.2022 kl 09:39
3779
https://www.drillingcontractor.org/market-fragmentation-covid-restrictions-keep-pressures-on-offshore-drilling-companies-62187
Legger inn en relevant artikkel om Jackup markedet med intervju CEO Shelf Drilling
Legger inn en relevant artikkel om Jackup markedet med intervju CEO Shelf Drilling
Om man velger DOF må man også ta høyde for utvanning og avsette kapital til rep emi. Borr her langt på vei fått det meste i orden. At jack up kan lagge noe er mulig men med den kontraktsdekning de har og den gearingen selskapet representerer tenker jeg at oppsiden er enorm. Tror også Saudi Amoco vil trenge "noen enheter" i selskapets satsing på gass offshore. Jeg antar Borr står sterkt for flere kontrakter her. Uansett hva man velger blir dette en vinner. Godt jobba.
hifidude
01.02.2022 kl 09:49
3751
DOF er jo en direkte konkurskandidat, i beste fall massiv utvanning i nær fremtid gjennom emisjon/konvertering.
Ja, jeg vet et en liten menighet ser lyset her, men det store flertall, som jo reflekteres i konkursprisingen på børs, ser overhode ikke dette.
I beste fall en klassisk spekulasjonsaksje ala SDRL, NAS osv når det går mot stupet.
Ligg unna og gå for noe trygt, og send like gjerne inn en lottobong...
Ja, jeg vet et en liten menighet ser lyset her, men det store flertall, som jo reflekteres i konkursprisingen på børs, ser overhode ikke dette.
I beste fall en klassisk spekulasjonsaksje ala SDRL, NAS osv når det går mot stupet.
Ligg unna og gå for noe trygt, og send like gjerne inn en lottobong...
hypotetic
01.02.2022 kl 10:07
3727
Hei Hifidude. Du anbefalte DOF da kursen var over 500% høyere enn nå. Etter dette har du solgte med stort tap og deretter vært så aktiv med udokumentert nedsnakking av DOF at du trolig har lykkes med å snakke ned kursen og få mange usikre skjeler til å selge. Det er en ekstremt kompetent gruppe med både bransje og regnskapsforståelse som analyserer DOF og som til slutt måtte sperre deg ute fordi du fortsatte i det uendelige og til det kjedsommelige med udokumentert nedsnakking. Når det gjelder sammenligningen din med NAS er de i flybransjen som de neste år helt opplagt vil få mindre aktivitet fordi det blir mindre forretningsreiser og der det er bygd for mye fly de siste år. Offshore er en sektor der 7 år med nedtur snart går mot 7 år med opptur og der det ikke er noen nybygg av noen art på gang og der flytende havvind og utsatt oilservice vil medføre ekstrem økning i aktiviteten de neste år pga energipriser og energimangel.
hifidude
01.02.2022 kl 10:22
3691
Nå vil jeg vel si det er en god ting å ta lærdom av tidligere feil, selv om dere aldri går lei av temaet.
Jeg leser tråden deres, og det med kompetanse trekker jeg i tvil, når man ikke evner å se EN negativ ting ved DOF, på tross av at selskapet selv sier at selskapet ikke er bærekraftig (og da tenker jeg økonomisk), og at en utvanning er overveiende sannsynlig.
Det blir mer å regne som en komi-tråd, hvos man stenger seg inne i ett ekko-kammer og stryker hverandre med hårene. Blir ikke læring av slikt.
Men bevares, kjør på, ikke mine penger i spill lengre.
Jeg leser tråden deres, og det med kompetanse trekker jeg i tvil, når man ikke evner å se EN negativ ting ved DOF, på tross av at selskapet selv sier at selskapet ikke er bærekraftig (og da tenker jeg økonomisk), og at en utvanning er overveiende sannsynlig.
Det blir mer å regne som en komi-tråd, hvos man stenger seg inne i ett ekko-kammer og stryker hverandre med hårene. Blir ikke læring av slikt.
Men bevares, kjør på, ikke mine penger i spill lengre.
hypotetic
01.02.2022 kl 10:35
3676
Takker for godt innspill. Vi er litt uenig fordi jeg har større tro på enda flere emisjoner i Borr enn emisjon i DOF. Grunnen er at Borr har mange nybygg på gang mens DOF ikke har et eneste nybygg på gang og har skrevet ned flåten for mye ekstraordinært i tillegg til ordinære nedskrivninger i tiden før vaksine og da oljen ble gitt bort gratis. Jeg har gått gjennom flåten til DOF der verdiene er for mye nedskrevet noe siste salg til over 100% over bokført verdi har bevist. I Brasil tjener DOF enormt med penger og mye er nok underkommunisert. Ta en titt på https://dofmg.blogspot.com/ der mye relevante artikler om DOF er samlet. DOF er etter min oppfatning den mest opplagte kandidaten til å være med i denne porteføljen. Oppsiden er stor for mange har vært med ned fra over 100kr og de som fortsatt sitter i aksjen selger ikke men akkumulerer. Aksjen startet oppgangen fra 0,38 og har etablert nye stadig høyere støttenivåer i en stigende trendkanal som har utløst et klart kjøpssignal teknisk. Dette er en aksje man bør sitte på hele tiden for i DOF er aksjen priset som en opsjon og kan mangedoble seg raskt. Det etter min mening naivt å tro at man får tak i mye aksjer billig hvis det skulle komme en positiv nyhet i DOF eller noen av de tilsvarende i porteføljen. Er nesten ikke aksjer tilgjengelig i DOF. Er for mange som følger med på denne og for mange som har planlagt å kjøpe mye når denne gode nyheten om lånefornyelse, grønne lån eller enda mer nye store kontrakter kommer. Jeg ville aldri turt å sitte uten DOF aksjer nå fremover og så er det vel heller en vurdering for den enkelte hvor mange.....
hypotetic
01.02.2022 kl 11:20
3632
Fra oljeprisfallet i 2014 har vi nå hatt massedød Covid, overfylte oljelagre og olje som ble betalt for å bli kvitt. Da Greta T. forklarte at det ikke var noen fremtid for barn og verden hvis oljeprisen fortsatte var de fleste politikere enige om at alt med olje måtte stanse umiddelbart og tas over av det grønne skiftet. Banker og Eksfin ble instruert om å ikke fornye lån i denne skitne, slemme og brune bransjen. DOF ledelsen informerte plutselig forbauset at sikrede kreditorer ikke ville fornye lånene til DOF slik de alltid tidligere hadde gjort og ga beskjed om at situasjonen ikke var bærekraftig og gjorde det eneste fornuftige i en slik ekstremsituasjon nemlig å be om stand-still. I ettertid er mye lån kjøpt tilbake med stor rabatt fra de banker og kreditorer som absolutt vil ut uansett.
Nå har oljeprisen på kort tid mangedoblet seg og CO2 utslippene økt fordi mer forurensende kull har overtatt for olje og gass. Gode tanker fra Greta her ført til økt global forurensning. Det er det fattige i verden som vil lide stadig mer når kullprisene mangedoblet seg og vi får nå en kontramelding fra verdens politikere om at gass og oljeproduksjonen må økes mest mulig. Foreløpig har du i likhet med alle andre lært at det mulighet for perioder med store latente tap i offshore. Det er først den dagen du ikke er inne når det plutselig begynner å stige tilbake til gamle nivåer at du har tapt. Foreløpig har du trolig ikke særlig mer latent tap enn snittet av oss andre. Foreløpig bør du ikke ha lært noe som helst langsiktig annet enn at aksjer kan svinge. I fremtiden derimot kan du få en bitter lærdom at det ikke var lurt å selge seg ut når det fundamentale langsiktige tilsier at man ikke burde gjøre det.
Nå har oljeprisen på kort tid mangedoblet seg og CO2 utslippene økt fordi mer forurensende kull har overtatt for olje og gass. Gode tanker fra Greta her ført til økt global forurensning. Det er det fattige i verden som vil lide stadig mer når kullprisene mangedoblet seg og vi får nå en kontramelding fra verdens politikere om at gass og oljeproduksjonen må økes mest mulig. Foreløpig har du i likhet med alle andre lært at det mulighet for perioder med store latente tap i offshore. Det er først den dagen du ikke er inne når det plutselig begynner å stige tilbake til gamle nivåer at du har tapt. Foreløpig har du trolig ikke særlig mer latent tap enn snittet av oss andre. Foreløpig bør du ikke ha lært noe som helst langsiktig annet enn at aksjer kan svinge. I fremtiden derimot kan du få en bitter lærdom at det ikke var lurt å selge seg ut når det fundamentale langsiktige tilsier at man ikke burde gjøre det.
hypotetic
01.02.2022 kl 11:23
3626
Fra oljeprisfallet i 2014 har vi nå hatt massedød Covid, overfylte oljelagre og olje som ble betalt for å bli kvitt. Da Greta T. forklarte at det ikke var noen fremtid for barn og verden hvis olje og gassproduksjonen fortsatte var de fleste politikere enige om at alt med olje måtte stanse umiddelbart og tas over av det grønne skiftet. Banker og Eksfin ble instruert om å ikke fornye lån i denne skitne, slemme og brune bransjen. DOF ledelsen informerte plutselig forbauset at sikrede kreditorer ikke ville fornye lånene til DOF slik de alltid tidligere hadde gjort og ga beskjed om at situasjonen ikke var bærekraftig og gjorde det eneste fornuftige i en slik ekstremsituasjon nemlig å be om stand-still. I ettertid er mye lån kjøpt tilbake med stor rabatt fra de banker og kreditorer som absolutt vil ut uansett.
hifidude
01.02.2022 kl 11:34
3606
Den muligheten tar jeg med knusende ro, i trygg visshet om at tapet alt et mer enn tjent inn i bedre papirer.
Håper du tjener i bøtter og spann på DOF, selv om den faktiske muligheten er mikroskopisk.
Det er dessverre for sent for DOF sine aksjonærer, selv om de nå er i en posisjon til å skyte seg selv i foten, skulle de finne det lurt å blokkere en refinansiering.
I beste fall vil DOF få en årelang ørkenvandring i ett svært sårbart marked, og alt av ett lite sannsynlig likviditetsoverskudd vil gå til å betale den astronomiske gjelden.
Håper du tjener i bøtter og spann på DOF, selv om den faktiske muligheten er mikroskopisk.
Det er dessverre for sent for DOF sine aksjonærer, selv om de nå er i en posisjon til å skyte seg selv i foten, skulle de finne det lurt å blokkere en refinansiering.
I beste fall vil DOF få en årelang ørkenvandring i ett svært sårbart marked, og alt av ett lite sannsynlig likviditetsoverskudd vil gå til å betale den astronomiske gjelden.
hypotetic
01.02.2022 kl 12:06
3564
Hvis ratene eksempelvis er 100 og kostandene er 99,9% er det 0,1% igjen til å dekke ekstraordinære nedskrivninger. Hva skjer hvis ratene stiger til eksempelvis 300? Hvor mye mer er det da i % til å dekke ekstraordinære nedskrivninger? Hva skjer hvis også ekstraordinære nedskrivninger har vært for store? Hvis du studerer eksempelvis MPCC får du svaret. Der endret alt snakket om "for sent", gjeldsberg og "årelang ørkenvandring i ett svært sårbart marked og alt av ett lite sannsynlig likviditetsoverskudd vil gå til å betale den astronomiske gjelden" til beskjed om at all gjeld kunne nedbetales i løpet av noen få måneder. Dette skjedde i MPCC etter kriseemisjon på 1kr som DOF enda ikke har annonsert og som ikke vil komme før markedet bedres kraftig. Alle på DOF-tråden forsto etterhvert agendaen din om å snakke ned og legge opp til å kjøpe seg inn i DOF når det er opplagt at den snur opp. Du følger tydeligvis veldig godt med på DOF så du kan nok trolig lykkes med å kjøpe raskt før andre. For meg og alle de som ikke alltid får fulgt med er det totalt uaktuelt å være ute av DOF aksjen. Det ville jeg ikke turt et eneste sekund.
hifidude
01.02.2022 kl 13:44
3517
Du har tydeligvis totalt mistet kontakten med realitetene, at DOF skal betale 15-18 milliarder i gjeld " på noen få måneder" , altså etter skatt... Ja da har det vel gåttvover styr for deg, og forelskelsens slør dekker for gangsynet.
hypotetic
01.02.2022 kl 15:05
3470
Vil anbefale deg å sette deg litt inn i dette med fremførbart underskudd og undersøke hvor mye skatt man må betale når man har opparbeidet underskuddsfremføring i 7år.
hifidude
01.02.2022 kl 15:49
3436
Ja, da gjenstår jo bare å produsere. 15-18 milliarder på noen måneder ;-) piece of cake
hypotetic
01.02.2022 kl 16:39
3411
Det som skjedde med Offshore i dag var litt kopi av siste uke. Norske offshoreaksjer var svake helt til etter start i USA der man ser at tilsvarene aksjer stiger kraftig. Helt på slutten oppfattet noen få investorer misforholdet og begynte å kjøpe Norske offshoreaksjer slik at den ekstrem store forskjellen med fall på Oslo Børs og kraftig oppgang i USA ble redusert noe. PHLX Oil Service Index opp 3,86% til nå. Har påpekt i lang tid at det kan se ut som USA og andre land gjerne vil ha vekting i disse aksjene mens de fortsatt er upopulære i Norge. Jeg tror at hvis dette misforholdet fortsetter er det bare tidsspørsmål før det kommer en oppkjøpsbølge av disse norske selskapene.
Tenker vi får en super dag i morgen. Flere aksjer er i ferd med å bryte ut på oppsiden etter brudd opp gjennom 64,00 i PHLX Oil Service Index. Borr og Transocean er kraftig opp i USA nå. Bryter Borr USD 2,30 gir dette et klart signal om trendskifte. Som jeg også har nevnt i andre tråder er de fleste offshore aksjene her hjemme vektet mot bl.a. PHLX Oil Service Index. Og slik ser det ut akkurat nå.
https://finance.yahoo.com/chart/BORR
https://finance.yahoo.com/quote/%5EOSX/chart
https://finance.yahoo.com/chart/BORR
https://finance.yahoo.com/quote/%5EOSX/chart
X-43 scramjet
01.02.2022 kl 18:25
3351
"Det er først den dagen du ikke er inne når det plutselig begynner å stige tilbake til gamle nivåer at du har tapt"
Godt poeng, der er PGS på vei nå, spot pris til 1.63 kroner. DNB vet og klart og tydelig at dette snur. PGS kommer til å gå inn i brennhet marked olje/seismikk/havvind. Bare de endelig klarer å få ordnet opp i låneforfallene, helt klart PGS er en vinner frem mot sommeren.
Hva med Seaway 7? 14 kroner på Euronext growth nå, har store planer innen havvind sektoren. De planlegger å få denne aksjen inn på hovedbørsen også etterhvert. Er dette en aksje som har potensiale? Takk
Godt poeng, der er PGS på vei nå, spot pris til 1.63 kroner. DNB vet og klart og tydelig at dette snur. PGS kommer til å gå inn i brennhet marked olje/seismikk/havvind. Bare de endelig klarer å få ordnet opp i låneforfallene, helt klart PGS er en vinner frem mot sommeren.
Hva med Seaway 7? 14 kroner på Euronext growth nå, har store planer innen havvind sektoren. De planlegger å få denne aksjen inn på hovedbørsen også etterhvert. Er dette en aksje som har potensiale? Takk
hypotetic
01.02.2022 kl 19:53
3289
Seaway 7 ble opprettet for å få tilgang til kapital fra grønne fond. Jeg tror markedet nå har gjennomskuet dette og myndighetene og fond må nå i større grad likestille slike grønnvaskede selskaper med eksempelvis DOF som har oppdraget med verdens største havvindutbygging Hywind Tampen. Har selv solgt Seaway aksjene jeg fikk og kjøpt mer "slemme" misforstått brune selskaper som DOF, SOFF, SIOFF og Subsea 7. Subsea 7 er et solid høyt priset selskap med dertilhørende begrenset oppside så det selskapet hører ikke sammen med de andre men er etter min mening også fullstendig underpriset.
X-43 scramjet
01.02.2022 kl 20:25
3254
Da skal jeg ikke investere i Seaway 7. Og hva med Archer? Kurs 4.38 kroner. Er det en aksje som er verdt å satse på? Takker for svar, takk for gode forklaringer.
Siphlonurus
01.02.2022 kl 21:02
3215
Har laget mitt eget offshorefond med Shelf, NOL og Borr i vektet rekkefølge. Sitter100% i offshore foruten 300 Accenture-aksjer som har hengt med i mange år. Klart mest i Shelf. Skal du først ha med 10 aksjer så synes jeg det er rart du ikke har funnet plass til NOL på dagens kurs. Mye verdier her som skal frem om ikke lenge.
hypotetic
01.02.2022 kl 21:31
3185
Har litt Archer men har mer tro på AKSO som virker veldig solid og har fått en fantastisk ordrebok der jeg tror alle kommer til å bli overrasket over marginforbedringen.
hypotetic
01.02.2022 kl 21:41
3166
Har vektet ned mye i NOL. Solgte ned da Mira mistet kontrakten og det gradvis ble mer usikkerhet om emisjon som nå ble bekreftet. Når det går mot emisjon og emisjoner bør man ikke sitte i Fredriksenselskap er min mening. Har et mindre bet der fortsatt fordi oppsiden er stor men som sagt synes jeg personlig risikoen er for stor der. Shelf er med i gratisfondet jeg har satt opp (se over). Borr kom ikke med fordi jeg ønsket kun å ha 10 aksjer for enklere oversikt. Dette irriterte meg etterpå og jeg angrer nå og jeg tar inn Borr nå på kurs 19,11 slik at det nå er 11 aksjer i gratisfondet.
X-43 scramjet
01.02.2022 kl 21:58
3145
Hadde nesten glemt BW Offshore. 27.48 kroner. Ser ut som en gunstig langtids investering, står 1.28 kr i utbytte og 4.73% direkte avkastning. Husker denne var over 50 kroner før korona kom.
hifidude
02.02.2022 kl 09:59
3064
Vil forøvrig anbefale alle som lurer på hvordan det står til i PSV/AHTS markedet å ta en titt på westshore.no og secpå average spot rates, det reflekterer ikke det uber-optimistiske synet endel uttrykker. Denne bransjen er overhode ikke friskmeldt.
De som har refinansiert klarer seg vel til nød.
De som har refinansiert klarer seg vel til nød.
hypotetic
02.02.2022 kl 11:01
3025
Subsea markedet er veldig sterkt og det er der DOF har nesten alle verdier og SOFF og Sioff har også de største verdiene sine i Subsea skip. I subsea er det et stramt marked nå og alle aktører melder om at det vil bli utsolgt mot sommeren og de neste år pga alle utsatte prosjekter i Offshore og havvind som kommer på toppen. PSV og AHTS i Nordsjøen er normalt svakt i vintermånedene. Skattepakken som går ut i år og mye utsettelser gjør at man antar at også PSV/AHTS vil stramme seg godt til fra våren og de neste år også i Norge og globalt ser det bedre ut fra våren. Investorer globalt posisjonerer seg for slik vekst noen måneder i forkant og dette er grunnen til at Tidewater som bare har AHTS/PSV har steget ca 400% selv om ratene i det segmentet har vært svake gjennom vinteren som alltid har vært dårligst perioden.
hifidude
02.02.2022 kl 11:11
3001
Vi får vel se hvor stramt det er når resultatene ruller inn.
Tidewater er nærmest gjeldfrie etter refinans.
Ett lite tankekors; hvis alt ser så lyst ut, hvor er de proffe investorene i DOF? Hvor er de gode analysene?
Nå fremstår minoritetsgruppen som en gjeng nyfrelste amatører med gigantiske skylapper.
Faktum er at ingen, overhode ingen proffe investorer tar i DOF med ildtang før refinans er i boks. Tilbake står de som lurer på om de skal tippe Lotto eller kjøpe DOF.
Langt fremskredet tunnelsyn uten ører for annet enn egen stemme.
Tidewater er nærmest gjeldfrie etter refinans.
Ett lite tankekors; hvis alt ser så lyst ut, hvor er de proffe investorene i DOF? Hvor er de gode analysene?
Nå fremstår minoritetsgruppen som en gjeng nyfrelste amatører med gigantiske skylapper.
Faktum er at ingen, overhode ingen proffe investorer tar i DOF med ildtang før refinans er i boks. Tilbake står de som lurer på om de skal tippe Lotto eller kjøpe DOF.
Langt fremskredet tunnelsyn uten ører for annet enn egen stemme.
hypotetic
02.02.2022 kl 11:14
2993
AKSO har steget ca 10% mer enn Archer før lunsj i dag så den som valgte slik jeg anbefalte i går kveld har jo kommet greit ut av det..... Gøy å få rett litt kortsiktig noen ganger.....
hypotetic
02.02.2022 kl 12:58
2937
Jeg har aksjer i Tidewater som nok også fortsatt er veldig billige selv om de har steget 300% og har Market Cap på 5-6 milliarder. Oppsiden i Tidewater fra disse nivåer er mye mindre enn i de Norske. Tidewater har mange båter men det er hovedsakelig de billigste PSV og AHTS. Ingen dyre etterspurte Subsea skip slik som de Norske. En stor del av båtene til Tidewater er gamle og de fleste har for liten motor og dekk til å få jobb i de godt betalte markedene. Tilsvarende båter er blitt skrotet av Norske selskaper. Forventinger til markedet mot sommeren og de neste år har dog snudd så kraftig opp at ikke bare Subsea men også en del av den flåten til Tidewater som var opplagte skrotingskandidater trolig vil kunne få godt med jobber de neste år. Derfor er det nok også riktig at Tidewater også skal reprises kraftig de neste år. Investorer har prøvd seg i SOFF, SIOFF og DOF men da går kursen raskt 20-30% som du kan se historisk og de får ikke tak i aksjer. Det er ingen penger å hente for analytikere i disse selskapene annet enn hvis de får gjennomslag for sitt forslag om emisjon og gjeldskonvertering. Man kan ikke kjøre en emisjon eller gjeldskonvertering basert på tallmaterieal fra da oljen ble gitt bort og før vaksine. Prognoser fremover tilsier at at det ikke er behov for emisjon eller gjeldskonvertering. Bedringen fremover og mer havvindprosjekter tilsier at disse selskapene også vil få sin del av langsiktige gunstige lån slik at denne flåten som er helt nødvendig for at Norge kan være med på det planlagte grønne skiftet til havs bevares på Norske hender.
hypotetic
04.02.2022 kl 10:39
2761
Jeg tror OffshoreGratisFondet vil stige over 5% denne uken og over 500% innen 2 år med nåværende markedsutsikter. Dette er et diversifisert fond med dertilhørende betydelig redusert selskapsspesifikk risiko i forhold til investering i enkeltaksjer. På litt over en måned har PHLX Oil Service Index steget over 30%. De fleste av selskapene jeg har satt opp i offshoregratisfondet har falt over 99% og skal mye opp for å komme tilbake til gamle nivåer. Jeg velger selv ikke å gå ut eller inn underveis for min erfaring er at slike enkeltaksjene kan bli kjørt uforklarlig mye opp og ned helt plutselig og de fleste som da trader vil da ikke evne å komme på "toget" igjen. Ufordelen i dette fondet er at det kan bli litt svingninger og ruskete vær underveis på ferden. Som investor er det viktig å bestemme seg på forhånd at man skal sitte rolig i båten. For egen del selger jeg sjelden når investeringer faller. I PGS doblet jeg selv nylig antall aksjer da den falt etter min mening alt for mye. Investering i aksjer har i det lange løp vist seg å være overføring fra de utålmodige til de tålmodige. Offshoregratisfondet er med sine aksjer nå såpass godt diversifisert at det ikke bør være noen grunn til å følge med eller relokere hvis man har langsiktig tro på at det vil være energietterspørsel de neste år med behov for vedlikehold offshore for energiservice for gass/olje, havvind, havvindsmineralutvikling, karbonfangst, offshore-kabling med mer. De tålmodige langsiktige ønskes nå velkommen om bord!
hypotetic
04.02.2022 kl 12:46
2714
https://finansavisen.no/nyheter/finans/2022/02/04/7813693/arctic-oppjusterer-aker-solutions?internal_source=sistenytt
Meglerhusene har anbefalt selg i tilnærmet alle aksjene i OffshoreGratisFondet. De snur nå i første omgang fra selg til hold og så til klar kjøp for ikke å dumme seg ut totalt når resultatforbedringene helt åpenbart vil synliggjøres for alle om noen få uker. Kursmålet settes tilnærmet dagens kurs slik at de kan få flest mulig av egne kunder til å kjøpe før resultatforbedringene nå blir synlig for alle om noen uker. Aker Solution har vært et opplagt kjøp i nesten 2 år nå og steget fra 3,11 kr hvoretter vi som har hatt aksjer har fått gratisaksjer i Aker Offshore Vind og Aker Carbon Capture. Aker Solution har med utbytte i gratisaksjene steget over 1000% men har etter min mening fortsatt mye å gå på så derfor er den fortsatt med i OffshoreGratisFondet. Aker Solution var soleklart opplagt kjøp for 2 år siden. Hvem er det som betaler slike dyre fondsforvalterne og meglerhus for å bli lurt på ESG, Tek og andre "glassperleaksjer" til overpris og konsekvent komme for sent til den store opplagte oppsiden i verdiselskapene? Jeg vil anbefale småsparer å tenke selv slik at men ikke blir offer for meglerhus og banker som tjener mest hvis småsparere lures inn dyrt og ut billig slik at de mestbetalende oppdragsgiverne kan tjene enda mer og betale meglerhusene/banker enda mer penger og bonuser.
Meglerhusene har anbefalt selg i tilnærmet alle aksjene i OffshoreGratisFondet. De snur nå i første omgang fra selg til hold og så til klar kjøp for ikke å dumme seg ut totalt når resultatforbedringene helt åpenbart vil synliggjøres for alle om noen få uker. Kursmålet settes tilnærmet dagens kurs slik at de kan få flest mulig av egne kunder til å kjøpe før resultatforbedringene nå blir synlig for alle om noen uker. Aker Solution har vært et opplagt kjøp i nesten 2 år nå og steget fra 3,11 kr hvoretter vi som har hatt aksjer har fått gratisaksjer i Aker Offshore Vind og Aker Carbon Capture. Aker Solution har med utbytte i gratisaksjene steget over 1000% men har etter min mening fortsatt mye å gå på så derfor er den fortsatt med i OffshoreGratisFondet. Aker Solution var soleklart opplagt kjøp for 2 år siden. Hvem er det som betaler slike dyre fondsforvalterne og meglerhus for å bli lurt på ESG, Tek og andre "glassperleaksjer" til overpris og konsekvent komme for sent til den store opplagte oppsiden i verdiselskapene? Jeg vil anbefale småsparer å tenke selv slik at men ikke blir offer for meglerhus og banker som tjener mest hvis småsparere lures inn dyrt og ut billig slik at de mestbetalende oppdragsgiverne kan tjene enda mer og betale meglerhusene/banker enda mer penger og bonuser.
hifidude
04.02.2022 kl 13:58
2672
Det hyles om ett sterkt marked, det er jo ikke sant.
SOFF sin kontrakt gir en dagrate på 625K NOK, det blir ikke overskudd av slikt, dette er en trå vannet kontrakt.
At SOFF stiger litt på syltynt volum sier sitt om markedets forventninger her, det er bare øre-trillere igjen i disse papirene.
De er langt unna å tjene penger, langt mindre betjene gjelden sin. SOFF må garantert igjennom en ny runde refinans, DOF også.
SOFF sin kontrakt gir en dagrate på 625K NOK, det blir ikke overskudd av slikt, dette er en trå vannet kontrakt.
At SOFF stiger litt på syltynt volum sier sitt om markedets forventninger her, det er bare øre-trillere igjen i disse papirene.
De er langt unna å tjene penger, langt mindre betjene gjelden sin. SOFF må garantert igjennom en ny runde refinans, DOF også.
hypotetic
04.02.2022 kl 14:22
2650
Hifidude, jeg tror ikke det vil gå fremover å få tak i mye flere billige aksjer fremover ved å snakke ned. På andre tråder måtte de sperre deg ute fra tråden for å slippe gjentagende udokumentert nedsnakking. Du har tydeligvis en agenda som gjør at du bruker mye tid på noe du hevder du ikke er interessert i. Som du ser er alle disse 3 selskapene i en kraftig stigende trend siste 3 måneder og i ferd med å snu kraftig opp langsiktig slik egentlig hele offshore-sektoren er globalt nå etter 7 års fall og innsparinger etter oljeprisfallet i 2014. Selv ønsker jeg å takke deg for nedsnakkingen som trolig kan være en av årsakene til at jeg og mange andre har fått uforklarlig billige aksjer. Hva er agendaen din egentlig Hifidude?