Dagens meldig (etter børs 16.35)

Dåsemannen
03.02.2022 kl 17:29 6482

Dette er sterk kost og særdeles gode argumenter mot regjeringens håndtering. Her er nok definitivt ikke siste ord sagt. Og med tanke på verdiene som er på spill vil nok ikke olje- og gasselskapene gi seg med det første. Regner med at det er velfungerende domstoler også i Quebec, og at regjeringen her må gjøre full retrett etter hvert.
Jensi
03.02.2022 kl 18:31 6227

Igen gør Legault hvad han vil - det er lige som en diktator - en miljødiktator der IKKE har lært at regne !
HP17
03.02.2022 kl 18:34 6181

Kan ikke se at det nødvendigvis vil hjelpe QEC. En må bok bare innse at TTT (ting tar tid).
meskar
03.02.2022 kl 18:58 6304

Syns det er en politisk prøve på folkets /bransjens reaksjon.Dem får svar fra bransjen ganske snart.
6710
03.02.2022 kl 19:04 6245

Branchen har lige udsendt samlet pm.
Det er ikke QEC eller MB.
Slettet bruker
03.02.2022 kl 21:31 5843

Kan du sende link på den samlede pm? Eller bare kopi teksten?
1013
03.02.2022 kl 21:38 5783

Har lige talt med Jason, han siger at der er taktik fra regeringen for at betale så lidt som muligt, loven er tydeligt man kan ikke kun betale erstatning for en bestemt periode, 2015-2021 den går ikke. internationale love og regler gælder også i Canada.
sigj2
03.02.2022 kl 21:43 5736

Skulle bare mangle
Blir endel børsmeldinger fra Qec fremover
HP17
03.02.2022 kl 22:02 5591

Ned 6% i dag i kanada til 0,30.
Hvorfor en slik nedgang etter denne meldingen?
6710
03.02.2022 kl 22:09 5514

Jeg syntes, sikker mange andre, udspillet fra regeringen har total mangel på professionel håndtering, her kræves handling, når man agere så uprofessionel skal det også bekæmpes.
QEC har gjort alt for at opfylde fe krav som er, endda mere end det, så vi vil have piloter, da dette tjener alles interesser, når man snakker om klimavenlig tiltag...
sigj2
03.02.2022 kl 22:17 5448

Slutta 2.07nkr over there
tuja
03.02.2022 kl 22:18 5423

Ned på mikrovolum. Men 0,30 cad tilsvarer 2,085 nkr. Så den sluttet høyere enn på OSE.
Asroma87
03.02.2022 kl 22:26 5352

Haps haps - Quebec regeringen har gravet sin egen grav… indianerne og de internationale love vinder og retfærdighed sker fyldst!
MC Axel
04.02.2022 kl 00:24 5026

Quebec is so fucked !!! I will never invest in that shit hole again if this is for real! Excuse my English!

"End of hydrocarbon exploration: Quebec offer $100M to compensate oil companies

Published Feb. 2, 2022 1:20 p.m. ET

By The Canadian Press
Staff

Quebec is putting $100 million on the table to compensate the oil companies, which would instead claim $500 million for exploration expenses.

Bill 21 tabled Wednesday by Minister Jonatan Julien does not provide for any compensation for potential revenue losses incurred by the buyback of permits."

https://montreal.ctvnews.ca/end-of-hydrocarbon-exploration-quebec-offer-100m-to-compensate-oil-companies-1.5764810
uptrade
04.02.2022 kl 00:51 4955

Vi kan nok slappe helt av ned First Nation.
Her blir det garantert Pilot 😀

Som forventet, FN er forbannet over Quebec/Canada, og kommer til å bestemme det her selv.

Spurte om hvor stort område FN dekker QEC sin lisens og hva FN mener med "tragiske hendelser" i børsmelding.


Svar fra Jason Silva:
We have been working with them for close to three years to get this agreement. It has been a big part of our plan to show the Government we have the social acceptability.



The First Nations land covers a large portion of our licenses. See map below.



“With the many tragic events in Quebec and Canada, we believe that reconciliation has to move beyond words and to real action" ?



There has been a long and difficult history with the First Nations in Canada. Most recently, there was a discovery of the bodies of First Nations children that went to residential schools and were not properly buried. (https://www.livescience.com/childrens-graves-residential-schools-canada.html). There has been much talk about reconciliation or improving the relations with First Nations, but no real action. This would be one of the first agreements to allow them to participate in the development of resources. It has the support of the Indian Resource Council – see article below.

"The Indian Resource Council of Canada (IRC), an organization representing more than 130 First Nations that produce energy or have direct interests in the energy industry, issued a statement of support late Wednesday for the proposed project. The hub would be located near Bécancour, Que., on land the Abenaki First Nation of Wolinak considers its traditional territory."
Redigert 04.02.2022 kl 00:52 Du må logge inn for å svare
MC Axel
04.02.2022 kl 00:57 4916

👍
njn-
04.02.2022 kl 01:21 4866

Yahoo
Slutt kurs 0.3150-0.0250 (-7.35%)
Volume 127,767

CAD 6,88
Slutt kurs NOK 2,167
sheepman
04.02.2022 kl 01:29 4839

sluttet på 0,30 = 2,06
njn-
04.02.2022 kl 01:42 4808

Tusen takk for delingen.
Vi må bare smøre oss med tålmodighet.
Uansett er det valg til høsten, og mitt tips, er at de taper.
Legualt har holdt sine velgere for narr. Han har snudd 180 grader i forhold til hva han gikk til valg-på.
Han skulle få olje og gass-industrien igang.
Han er ikke bare en udugelig (kunnskapsløs) kjenner ikke nasjonens lovverk.

Finner ikke noe kart. Har du et som du kan poste?

Slettet bruker
04.02.2022 kl 03:11 4719

Dette,blir nok ikke så lett som Hausera skal ha det til. Det er bare 50% ned til 1kr.....
sigj2
04.02.2022 kl 05:41 4622

Klarer vi 2.50 idag? 🤑
Slettet bruker
04.02.2022 kl 06:33 4499

Dette blir nok ikke så lett som Baissra skal ha det til. Det er bare 50% opp til 3kr......
sigj2
04.02.2022 kl 10:15 3946

Hehe.... suckers!! 🤣🤑🤣🤑
1013
04.02.2022 kl 10:23 3868

vi burde ramme 4 med olie pris på vej mod 100
StoTrader
04.02.2022 kl 10:29 3828

Den som venter på noe godt venter ikke forgjeves. Jeg har det ikke travelt. Høster heller en god gevinst til høsten, enn å la en slik sjanse gå unna.
tuja
04.02.2022 kl 10:32 3786

Supert. Det er helt i tråd med mine egne tanker. (Pilot på landområdet til First Nations).
Dåsemannen
04.02.2022 kl 10:32 3782

Håper noen kan opplyse mitt ukloke hode - jeg påberoper meg ikke å være den skarpeste kniven i skuffen.

QEC aksjekursen raser. Basert på hva?
Sånn jeg ser det, så er det vel lite som er endret i caset de siste dagene. Eller for å oppsummere ultrakort:

- Regjeringen kommer med uttalelse om hvor lite de akter å kompensere (Kun kompensasjon for investeringer gjort etter 2015)
- Quebec Energy Association publiserer et brev som med meget sterke argumenter kritiserer regjeringens håndtering (Antar at QEA har omtrent samme rolle som organisasjonen Norsk Olje & Gass her hjemme?)

Før disse to begivenhetene inntraff, så virket det som viktige brikker var i ferd med å falle på plass i QEC puslespillet, og jeg gjør meg noen refleksjoner;

- Nylig kunne man lese at canadiske og tyske myndigheter er i dialog om gasseksport rørledning som skal gå tvers gjennom Quebec. Hvorfor gjør man dette samtidig som man planlegger å forby all produksjon av olje og gass i regionen?

- Hvorfor inngår First Nations indianerhøvdingene produksjonsavtale med QEC midt oppi det politiske landskapet man befinner seg i? Hvis "løpet var kjørt", så hadde de vel ikke giddet å engasjere seg i dette, men heller sittet rolig i tipien og smattet videre på fredspipene sine.

- Jeg tror vi begår en stor feil hvis vi undervurderer Quebec politikerne som "stokk dumme diktatorer, totalt frikoblet fra juridiske forpliktelser". De er naturligvis intelligente folk, ellers hadde de ikke vært i de posisjoner de innehar. Og det er selvfølgelig juridiske spilleregler de må følge. Men de har en agenda å forsvare. Og på mange måter har de vel malt seg litt inn i et hjørne;
1) Først tildele lisenser, "narre" selskaper til å investere, og deretter prøve å trekke tilbake lisensene.
2) Komme med uttalelser om at sosial aksept vil gi politisk støtte til pilotbrønner, for deretter tilsynelatende å gå tilbake på løftene når sosial aksept faktisk langt på vei er oppnådd.
Vi må huske at det er valg til høsten. De har en velgerskare å ivareta. Hvis MDG her hjemme plutselig endrer standpunkt, og vår gode venn Lan begynner å snakke varmt om oljeproduksjon - da vil raddisene på Grunerløkka sette den organiske, kortreiste urteteen sin i vrangstrupen og slutte å stemme på henne.
Så; Quebec politikerne er vel nærmest programforpliktet til å gå hardt ut i negativ retning.
Også fra i et forhandlingsstrategisk perspektiv er det vel lett å forstå hvorfor de går ut med å lavt tilbud som kun kompensere for investeringer gjort siden 2015. Her VET man at det blir drakamp og juridiske prosesser. Dermed er det god taktikk å gå ut så lavt som mulig. Dermed jenkes motpartens forventninger, og vedkommende vil sannsynligvis være happy med mindre enn man ellers ville vært.

At aksjekursen nå raser? Tja... Nå er det vel smånisser som de fleste av oss her på forumet som eier ca 1/3 av aksjene i selskapet. Så at taxisjåførene panikkselger via telefonen sin mens de gomler baconpølse på Shell, betyr ikke at omstendighetene rundt QEC er nevneverdig endret.
Selvfølgelig ønsker man som aksjeeier at kursen skal stige hele tiden. Men at vi nå får en utvask av truseskvettere byr jo i realiteten på fantastiske kjøpsmuligheter.

For siste ord er neppe sagt i sagaen om produksjon vs forbud.
+70% av befolkningen er positive til olje- og gassutvikling dersom det kan gjøres miljøvennlig. Det kan ikke ignoreres av politikerne.

Bli ikke overrasket om det etter hvert kommer politiske utspill som BÅDE gir QEC det de har krav på - OG redder ræva til politikerne i forhold til egen velgermasse og det forestående valget. Det jobbes nok på spreng i partiets PR- og kommunikasjonsavdeling for å finne en farbar vei ut av den knipa man har satt seg i.

Tror jeg, da... Men mitt intelligensnivå kan selfølgelig ikke måle seg med pølsespiserne på Shell.

Synspunkter mottas med takk!
Fluefiskeren
04.02.2022 kl 10:36 3752

« Slår tilbake mot erstatningsforslag
Québec har foreslått et erstatningsbeløp langt under hva Questerre mener det minst vil motta. – Utfordrende for oss å forstå hvor det tallet kommer fra, svarer selskapet.»

https://finansavisen.no/nyheter/olje/2022/02/04/7813379/questerre-slar-tilbake-mot-erstatningsforslag
Slettet bruker
04.02.2022 kl 10:58 3607

For min del så må jeg si at jeg er full av beundring for MB om dagen som virkelig sloss for selskapet og ikke minst for oss aksjeeiere. Han har gang på gang nå kontret et hvert angrep fra myndighetene i Quebec så jeg vil bli mer enn overasket om vi ikke får en klekkelig erstatning eller pilot....tror ikke vi bør vente lenge på neste støt fra MB!
BIF78
04.02.2022 kl 11:02 3569

Jeg synes sådan set, at du har gode synspunkter med. Jeg kan bare ikke lide din beskrivelse af indianerhøvdingerne. Det virker både racistisk og fordummende. Det tror jeg ikke var meningen med et ellers godt indlæg.
mofi1
04.02.2022 kl 11:07 3520

Jeg tror jeg også med mitt utilstrekkelige intelligensnivå vil kunne bifalle alt hva du skriver:-) Ut i fra de kommentarene som er kommet fra selskapet og Jason direkte samsvarer dette med dine betraktninger, så her vil det nok komme flere utspill og siste ord er langt i fra sagt.

I tillegg har det også blitt sagt i dag at selskapet er snart klare med tre nye brønner i Alberta, og forbereder nye boringer i Kakwa North, dermed legges grunnlag for vekst uavhengig hva som skjer i Québec selvom det er helt avgjørende for om vi får se kursmålet til SpB1.
Slettet bruker
04.02.2022 kl 11:08 3506

Qec fortsetter nedover. Nå trur selv jeg at vi skal under kr 1 igjen.
mofi1
04.02.2022 kl 11:09 3493

Kan du begrunne det Z4?
Slettet bruker
04.02.2022 kl 11:12 3465

Z4, ja du er ny her og er ute etter å trade det skjønner jeg, men 1kr er nok en drøm fr din side vi stabiliserer oss rundt 2kr en periode nå tror nå jeg.
mofi1
04.02.2022 kl 11:29 3360

Jeg skjønner jo at dette er vanskelig å begrunne når du hører at selskapet er snart klare med tre nye 25% brønner i Alberta, går fra 25% til 50% på tre andre brønner og planlegger boringer av 100% brønner i Kakwa North.
Dåsemannen
04.02.2022 kl 11:39 3302

Ja.. Vi lever jo i "krenkelsens tidsalder", og hvor ingen har lov til å si noen verdens ting om noen som helst, av frykt for å fornærme noen.
Jeg må innrømme at jeg syns det er litt fantastisk at noen, på indianernes vegne, føler seg fornærmet over koblingen mellom indianer, tipi og fredspipe - et forsøk på "verbalt krydder" i innlegget, og overhodet uten negativ eller sjikanerende vinkling.
Hvorfor ble du ikke like såret og fornærmet på vegne av mine karakteristikker av taxisjåfører, som pølsespisende truseskvettere på Shell-stasjonen? Det ligger jo mye mer sjikane i den koblingen, enn den om indianerhøvdingene?

Jeg ser ingen grunn til å trekke tilbake min verbale illustrasjon av indianerhøvdingen med fredspipa. Bortsett fra at jeg håper han snart kan danse seiersdans rundt totempælen sin, som følge av rikdom og suksess i samarbeid med QEC.

sigj2
04.02.2022 kl 11:49 3237

Jøss
Fluefiseren også her igjen 🤣
Redigert 04.02.2022 kl 11:49 Du må logge inn for å svare
BIF78
04.02.2022 kl 11:55 3185

Jeg føler mig ikke fornærmet på nogens vegne. Jeg synes, det er mærkeligt at der skal trækkes referencer til noget, som er nedsættende for en bestemt persongruppe. Målet med forummet er vel at have en saglig og god debat. Der synes jeg bare, at din bemærkning ødelægger mere end godt er, i et ellers ok indlæg fra dig. Men jeg læser også, at du erkender at du ikke er den skarpeste kniv i skuffen. Så lad bare den konklusion være en del af det samlede billede...

Mit norske er nok ikke godt nok til fuldt ud, at forstå den med taxachauffør. Det beklager jeg... Men igen jeg blev ikke fornærmet, jeg synes bare ikke, at det er konstruktivt på forummet.
Redigert 04.02.2022 kl 11:57 Du må logge inn for å svare