Utbytteskatt og aksjekrakk

Antitax
SKATT 06.02.2022 kl 14:06 1754

Noen som tror økt utbytteskatt, som fra 2022 har økt til 35,2%, vil føre til at folk blir mindre villige til å investere i aksjer og starte opp selskaper?

Jeg tror økningen i utbytteskatt vil føre til mindre investeringsvilje, noe som igjen bidrar til at aksjekursen på norske aksjer stuper i 2022 (Selv om man også får mer tilbake med tap så investerer jo ikke folk for å tape).

Fremover vil det trolig bli mer attraktivt å bruke pengene på andre ting eller f.eks. investere i eiendom fremfor aksjeselskap. Har prøvd å undersøke litt, men lite skriverier om dette. Ser noen er interessert i temaet da: https://www.diskusjon.no/topic/1916962-skattegalskap-og-utbytteskatt/
Slettet bruker
06.02.2022 kl 17:01 1618

Tja. Det er fremdeles mulig å putte penger inn ask, hvor skatterabatten ble justert fra 45 til 25% i 2022. Utbytteskatt = 0 inntil overskudd tas ut.
Med denne justeringen vil flere betale formuesskatt i år.

Retorikken er å ta de rike, men mange av dem investerer pengene på en annen måte enn oss vanlig dødelige. Brundtland er et godt eksempel, han har en av Norges største kunstsamlinger.
Ferd har også mye unoterte, som verdsettes til ligningsverdien.
Røkke og Stordalen likeså, bare med høy selskapsbelåning som reduserer ligningsverdien.
Det er her trikset er, høy belåning.
Så løpe til staten når ting går dritt.

Pensjonssparingen ble også redusert fra 40 000 til 15 eller hva det var. Det var en faktisk mulighet for vanlige folk til å "skjule" formue, da du ikke betaler skatt på pensjonssparing.
Noe direktører og andre som har gode pensjonsavtaler vet svært godt.

Ligningsverdi på sekundærbolig ble oppjustert til 95% i år.
Sumasummarum leser jeg endringene som forbrukspolitikk.
De vil du skal bruke pengene fremfor å spare dem.
Helst på dyrere mat, drivstoff og elektrisitet. handel- og kulturlivet kommer i andre rekke.
Redigert 06.02.2022 kl 17:02 Du må logge inn for å svare
vicktor
06.02.2022 kl 17:54 1516

Investere i eiendom ? Noe av det beste du kan gjøre er å ha en bolig med en utleie del.
Jeg tror ikke det å investere i bolig er så veldig bra. Eiendomsskatt, kommunale avgifter og dokumentavgift,
vil ta det meste av leieinntektene. Så følger det en masse med vedlikehold og uforutsette utgifter, du ikke
har kontroll på. Leieboer som lar være å betale eller at du ikke for nye leieboere.
Med aksjer så kan du bygge deg opp gradvis, uten å måtte låne en masse med penger.
Du kjøper selvfølgelig aksjer som gir utbytte. Det er veldig rask gjort å ta pengene ut av børsen, dersom du
for lyst til å kjøpe deg en ny bil. Å spare i aksjer er det lurt å ha et langsiktig perspektiv på det meste pengene.
Dersom den nye regjeringen fortsetter slik de nå har begynt, blir det ny regjering av 4 år.
Skalleknarp
06.02.2022 kl 18:10 1472

Enig med deg mht. 4 års perioden. «Vanlige folk» ønsket et skifte til det bedre, men så langt har man ikke merket så mye. Under valgkampen var det få forbehold og det taper de stort på for hver dag de ikke leverer som forventet. Når det kommer til stykket er det snart halve Norge inkl. vanlige folk som sparer i aksje og fond. Tror det er mange som får seg en overraskelse når de selger og må betale mye skatt… Ja, ja vi har det nå bra uansett så skal ikke klage.
oppturen
06.02.2022 kl 18:19 1438

Tipper flere gjorde som meg. Tok ut ekstra utbytte tilsvarende det jeg tror jeg trenger neste 4 år og så får vi håpe vinden snur om 4 år :-)
Antitax
06.02.2022 kl 19:25 1350

Ja, man kan håpe at vinden snur om 4 år, men ser ikke slik ut. Jeg forstår godt at noen velger å flytte til Sveits og andre steder.
https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/regjeringen-skrur-opp-skattene-for-dem-som-skaper-mest-verdier-og-vekst-i-samfunnet/o/5-95-336178
Redigert 06.02.2022 kl 19:27 Du må logge inn for å svare
jessheiminvest
06.02.2022 kl 19:28 1333

En annen negativ effekt av økt skatt på avkastning av kapitalmidler er at alle de som har oppsparte pensjonsmidler betalt av arbeidsgiver som er plassert i aksjefond og obligasjoner, får vesentlig høyere skatt på dette når man blir pensjonist. Vår røde regjering har i realiteten tatt et solid jafs av oppsparte pensjonsmidler. Det er merkelig at opposisjonen er så taus om dette. Nei til den økte pensjonsskatten! kunne være et gunstig slagord.
Antitax
06.02.2022 kl 19:37 1307

Ja, aksjer som gir utbytte er jo bra, men gevinsten med å investere i aksjer har blitt vesentlig lavere etter at ny regjeringen innførte skatt på 35,2 prosent i forhold til tidligere år. Noe jeg tror vil føre til at det blir mindre interessant å putte pengene i aksjer/næringslivet og noe som igjen holder kursen tilbake (i alle fall når det går opp for alle hvor lite man får beholde selv). Kan godt hende det likevel er mer attraktivt enn eiendom, men bra for kursen eller norsk næringsliv tror jeg ikke det er …
Redigert 06.02.2022 kl 19:38 Du må logge inn for å svare
Antitax
06.02.2022 kl 19:41 1278

Det var også et veldig godt poeng, og det rammer faktisk de fleste …
Bra slagord:-) "Nei til den økte pensjonsskatten!"