HAVYARD GROUP: Utbyttekapasitet i 2022 på 90% av Market Cap.

Herman*
HAVYAR 06.02.2022 kl 16:20 1091

Havyard Group består i dag i praksis av et skipsverft og 11 millioner aksjer i HAV group. Sistnevnte aksjer p.t. verdt over 90% av markedsverdien til Havyard, og det er ingen grunn til at sistnevnte ikke skal dele ut disse aksjene til sine aksjonærer innen relativt kort tid.

Men investeringscaset stopper ikke her. Da det bare er dette verftet igjen i konsernet, er det ingen poeng for selskapet å være børsnotert innenfor dagens selskapsstruktur. De vil derfor med stor sannsynlighet bli kjøpt opp eller fusjonert med et selskap som ønsker å benytte en enkel vei til børsnotering. Så er jo da spørsmålet: Hva er dette verftet verdt? De har nå omstilt seg fra å være et stort verft med ekstreme tap til å bli et lite verft med fokus på lønnsomhet. Det foreligger ingen guiding, men med litt research får en jo et visst inntrykk av hva de sikter seg inn på. 200 mill i omsetning og 20 mill på bunnlinjen er tall som ikke er tatt ut fra løse luften. Videre vekst er usikker, og vi kan derfor ikke legge veldig høye multipler til grunn. La oss si forward EBTx 6. Dette gir da en antatt verdi på 120 millioner. Så har selskapet et vanvittig stort fremførbart underskudd, og størrelsen er jo litt avhengig av hvor langt tilbake en går i tid. Sier vi 600 millioner er vi på trygg grunn, da tror jeg vi bare må tilbake til rundt 2015. Et slikt underskudd har en verdi i en strategisk transaksjon, men langt fra så mye som folk ofte tror. Hvis vi setter en verdi på 30 millioner bør vi være på veldig trygg grunn. Så har vi verdien av børsnoteringen som rent skjønnsmessig kan settes til 20 millioner.

Konklusjonen må være at styret med enkle grep i løpet av vinteren/våren kan frigjøre 150 mill (verdi Hav aksjer)+ 120 mill (verdi på driften)+ 30 mill (verdi fremførbart underskudd) og 20 mill (verdi børsnotering) ved å dele ut aksjer til sine aksjonærer og å fusjonere selskapet med en ambisiøs aktør som kan nyttiggjøre seg børsnotering og fremførbart underskudd. 320 millioner tilsvarer en kurs på 12.95. Sluttkursen på fredag var 6.60. Merk at disse verdiene ikke forutsetter noen nye store kontrakter eller andre svært usikre begivenheter.
Herman*
06.02.2022 kl 18:40 1022

Jeg vil også legge til at Havyard har en kontantbeholdning som ved utgangen av året bør være i nærheten av market cap. En god del av kontantene vil til en hver tid være bundet opp i vedlikeholds og ombyggingsprosjekter, så det er ikke aktuelt å betale ut kontantbeholdningen som utbytte med det første, men en solid kontantbeholdning gjør jo ikke selskapet mindre attraktivt for fusjonskandidater.

Når det gjelder HAV Group (Hvor Havyard eier 11 mill aksjer), prises vel de ca til kontantbeholdingen. Noe av denne kontantbeholdningen brukes for tiden på tilbakekjøp av aksjer, og en kan jo håpe på at dette vil ha en gunstig påvirkning på aksjekursen. I så fall vil jo regnestykket til Havyard aksjonærene bedres ytterligere.
Redigert 06.02.2022 kl 18:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.05.2022 kl 20:57 620

Ja ja, sånn gikk det.
Først rally i havila shipping, så i havyard. Da gjenstår bare selve godbiten (e).