Rec uke 6

Slettet bruker
RECSI 06.02.2022 kl 20:23 58823

Nå står uke 6 snart for tur.

Vil markedet prise selskapet høyere eller lavere ved ukens slutt?

Jeg ser frem til q4 og hva som kommer frem i den forbindelse. Men før den tid- nok en uke med nyhetstørke og nervøse kortsiktige investorer?

isolon
07.02.2022 kl 15:05 7516

Ser ut som Voleon prøver et par stunt kl 1350 og 14.20.
Slettet bruker
07.02.2022 kl 15:05 7528

Det trengs konkrete avklarende selskapsmeldinger om avtaler etc.
Slettet bruker
07.02.2022 kl 15:06 7528

Median kursmål er 26,88. Siste oppdaterte kursmål er 30 kroner.
Forventet ebidta 2022 er 749,0 millioner.
Hanwha kjøpe seg inn på 20 kroner.
Hanwha sier de skal «jump-start» mose lake.
RECsi har intensjonsavtale med Group 14.

- At kursen skal opp litt på forventninger til Q4, er min antagelse basert på forventninger og erfaringer fra tidligere Q-rapporter.
- at kursen stiger mye på avtaler er basert på erfaringer fra tidligere.
- «kursmålet» mitt på lang sikt er basert på at RECsi gjør avtaler som sikrer 100% drift i ML og Butte.

Vi vet ikke hva salgsprisen er, men vi vet det tar 3 år å bygge polykapasitet, og vi vet det er politisk vilje i USA til å sikre egen verdikjede.

Pris for fabrikker ala Butte og ML vil koste samlet ca 30 milliarder. 30 milliarder i mcap er kurs ca 70.

Teknologi RECsi har er verdt en del. Kunnskap og avtaler en del. Hva kontraktene gir, gjør at jeg vurderer at det også er en potensiell oppside utover assets.

Banalt eksempel, med utgangspunkt i dagens priser (28 dollar kg/poly) gir overskudd på 400 millioner dollar på ML.
Butte vil sannsynligvis gi et overskudd på mellom 60-150 millioner dollar. 100 i dette eksempler.

Overskudd totalt: 500 millioner dollar/ 4,4 milliarder per år.

Snittprising på Oslo børs er 18x overskudd. I dette eksemplet betyr det 79,2 milliarder eller 190 kroner per aksje.

Tiden vil vise/ men jeg er tryggere på at RECsi skal runde 100 i løpet av de 2 neste årene enn jeg var på at RECsi skulle stå i 10 kroner da jeg kjøpte mine første aksjer for 2,20 kroner - og regnet det som gambling, med potensiell enorm oppside.

RECsi er ikke gambling lenger, etter mitt syn. Hanwha var en gamechanger
omac
07.02.2022 kl 15:09 7512

Det er fordi markedet tolker ingen melding fra REC som at det ikke går veien. REC må melde noe før noe skjer nå, tro håp og kjærlighet er markedet lei av og det finnes andre måter å tjene penger på enn REC. jeg tuner ut igjen så snakkes vi når REC eventuelt melder noe, spekulasjoner og ønsketenkning(ikke deg spesielt Uchi) holder ikke lengre, nå må det noe håndfast på bordet.
Slettet bruker
07.02.2022 kl 15:15 7470

Vi kommer ikke til å øke på forventninger før Q4. Kommer til å gå sidelengs. Vi kommer til å bli liggende på 15 helt til det kommer noe konkret, og det bør skje straks. Savner aggressivitet. REC må være litt mer frampå. Neste nyhet tror jeg blir rundt denne nabotomta som vi altså har fått beskjed om "Behøver silisium". Så denne tomta har 100% noe med REC å gjøre, det vet vi. Waferfabrikk står øverst på min liste.

På Q&A under Q4 bør noen stille spørsmål om grunnen til at REC søker om utvidelse i kommunen. Dette synes jeg de bør svare på. Ledelsen er altfor tause.
Slettet bruker
07.02.2022 kl 15:24 7390

Jeg forstår Omac. Tolker ikke utsagnet ditt negativt :)

Håper at vi ser deg igjen snart og at selskapet melder konkrete nyheter fortløpende. Du er en fin bidragsyter her og det er viktig med sånne som deg, så litt synd at du tar en pause.

Vi ble lovet nye samarbeidspartnere etter at samarbeidet med VP ble avsluttet i nærmeste fremtid og jeg antar at Hanwha er denne partneren. Nå er jeg bare spent på å vite hva Hanwha venter på. De gikk jo inn med 1.5 milliarder kroner fordi de er klare til å begynne å sette i gang her og nå. Ellers hadde de ventet til avklaring rundt alt av det politiske. Jeg er veldig spent på hva planen deres egentlig er og hvordan dette vil påvirke tidslinjen rundt gjenåpning for ML.

Jeg har dessverre ikke fått noen svar fra Nils ennå, ref. mailen jeg sendte inn. Litt rart, fordi han ringte meg noen måneder tilbake og skulle fortelle om at jeg må huske å stemme på generalforsamling, trodde vi var på navnbasis jeg, haha neida. Sier ifra om han svarer.

Redigert:

Støtter det Sørlie skriver ovenfor. REC må gi oss en avklaring rundt beslutninger de har tatt. De er allerede langt på overtid her. Folkens, stol på meg når jeg sier det, trengs ikke at en avtale blir meldt engang, sekundet REC oppdaterer oss og gir oss mer innsyn, så vil aksjekurs fly.
Redigert 07.02.2022 kl 15:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.02.2022 kl 15:25 7383

Hvem vet kanskje de holder på større nyheter enn du noen gang har håpet på .Hanwha kom som et skudd og ingen regnet med den, det gjør sikkert neste konkrete melding også. Tålmodighet gjelder i denne aksjen.
Redigert 07.02.2022 kl 15:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.02.2022 kl 15:39 7216

Det ser absolutt sånn ut, ja. Dette handler blant annet om psykologi. De vet vel av erfaring at de enkelt kan finte ut noen hobbyinvestorer og presse kursen ned, før de igjen fortsetter inndekningen. Mange mister motet og kaster inn håndkledet. Orker ikke mer, eller gidder ikke mer. Finner seg heller andre aksjer. Voleon er dyktige. Eneste vi kan gjøre er å legge aksjene i skuffen (hvis vi har trua) og fylle dagene med andre gjøremål enn å henge her på forumet. Så, plutselig en dag smeller det, og vi blir belønnet for vår tålmodighet. (Hvis vi er heldige:)
omac
07.02.2022 kl 16:17 6866

Jeg forsvinner ikke jeg kommer tilbake når vi kan diskutere noe nytt håndfast, følger med imens :D

Nå ser det ut som vi er under nytt shortangrep så da er det bedre å logge av enn å stirre på røde tall
Redigert 07.02.2022 kl 16:18 Du må logge inn for å svare
Stabukk
07.02.2022 kl 16:56 6620

Trur veldig få av oss har noko fornuftig å tilføya no. Kanskje manman01 eller andre som kan avdekka ein nyhet i ei offentlig postliste? Det meste av handel no er det vel daytraderar som står for. Då er det svingningar på 10-12 øre som avgjer, ikkje om kursen er 14,94 eller 30 kr som Pareto spår. Kanskje også eg blir borte til etter 18/2.
nemi's
07.02.2022 kl 17:06 6560

Vær glad børsen er grønn i dag. Dere kommer til å få merke det på en rød dag, dere også!

REC uten et gjenåpnet ML er verdt 8,-. Til 15,- er det priset inn all verdens fremtidig lykke. Den lykken og tilliten fra markedet forvitrer sakte, men sikkert.

Det finnes ingen fabrikker noe sted i verden som etterspør noe som kan produseres i ML. Det er et faktum. Slik har det være i årevis. Og derfor holder REC-styret ML stengt ned. For øvrig genererte Butte null i ebitda i Q3.

Men her er det fest.
Småplukker
07.02.2022 kl 17:13 6508

Du har et alvorlig problem Nemi. Om jeg tjener gode penger eller ei på Rec får så være. SÅ bedriten innvendig kommer jeg aldri til å bli. Men det gleder deg sikkert at folk forakter deg. Stakkars type.
Slettet bruker
07.02.2022 kl 17:19 6435

Jøsses!
Er Nemis kursmål økt fra 2 til 8 nå?

Forandringer ligger virkelig i vinden 👌
nemi's
07.02.2022 kl 17:20 6450

Det er ingen grunn til å være sur på meg. Jeg sa nylig at det var bedre å selge på 21.7 enn å bli med ned til 15 om ikke lenge. Og sånn gikk det jo. Dere sa dere heller ville sitte med aksjene på hånd nedover, for å vise lojalitet til caset som Uchi har forklart.
nemi's
07.02.2022 kl 17:24 6438

En økt kontantkasse og som ikke er tapt har sin verdi, skjønner du. Eller mest sannsansynlig ikke.
manman01
07.02.2022 kl 17:31 6414

3 kommentarer på så kort tid?

Der er vidst en der meget gerne vil have ret hahaha - men du har allerede taget frygteligt fejl Nemis. Der skal meget mere til end nogle kommentarer på et anonymt avisforum før du kommer i nærheden af at have ret ((:
Redigert 07.02.2022 kl 17:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.02.2022 kl 17:31 6424

Takk for at du drar omsorg for oss REC-aksjonærer, NEMI. For det er vel det du gjør…? Blir nesten rørt jeg. Hva mener du vi bør gjøre med aksjene våre da? Kaste dem på bålet? Hva ville du selv gjort? (For du har vel ikke har noen aksjer i dette selskapet selv…?)
Slettet bruker
07.02.2022 kl 17:32 6403

Du imponerer 👍
Jeg trodde ikke du tok med cashbehold og assets i vurderingene.

Hva konkret er det de andre meglerhusene misforstår med sine kursmål, etter din mening?
manman01
07.02.2022 kl 17:40 6342

Håber du får en god pause omac, den er velfortjent. Ser frem til din tilbagekomst :)
nemi's
07.02.2022 kl 17:45 6281

Du har rett, jeg har ikke aksjer. Solgte sist på 21.7, som sagt. Tenker å være lojal mot det beste aksjetipset som noensinne er formidlet her inne, og av undertegnede: "Du får alltid kjøpt REC billigere". Og snart er det Q4.
Nsxnsx
07.02.2022 kl 17:45 6284

Det stemmer ikke. De sloss allerede om det som kan produseres der. Hanwha var til og med så redd for ikke å få sin andel at de brukte 1.5 000.000.000 kroner på å sikre seg deler av produksjonen. Men du vet nok best....mye bedre innsikt enn både Rec og HS. Og du har ikke tatt feil før angående utviklingen i Rec. Alltid vært spot on.
strider1
07.02.2022 kl 17:46 6280

Han aldri hatt 2kr som target. Han sa vi skulle til 1kr. Rart hvordan Simen som regel dukker opp kun på røde dager hvor det har blitt gjort short angrep. Hvem jobber han for?
Nsxnsx
07.02.2022 kl 17:47 6281

Hehe....du verken hadde eller solgte aksjer på 21.7,-.......det er den dummeste påstanden du har hatt til nå her inne.....ja bortsett fra 1,- krone....
Slettet bruker
07.02.2022 kl 18:14 6063

Kommer du til å kjøpe deg inn igjen da, på 8 kroner…?
Slettet bruker
07.02.2022 kl 20:32 5444

Ser i Q3 rapporten til Hanwah Solutions at Qcells tapte penger og hoved grunnen er: in spite of ASP increase, loss continued as a result of lower shipment and cost pressure from a rise in wafer price and ocean freight

Om de bygger en egen waferfabrikk i USA slipper de dyr frakt og ustabile wafer priser.

Skjønner at det er billigere å få det fra Kina når alt fungerer som det skal, men det er vell bedre å ha trygge rammer og stabile priser.
Om de har egen waferfabrikk med lavt co2 utslipp leveranser fra RECSI kan de sikkert selge dette til store prosjekter i f.eks Frankrike og Sør-Korea hvor det er strenge regler for co2 utslipp i produksjonen av panelene. Er vel også mulighet for at flere land følger etter her.

Det er sikkert mulig å tjene penger på salg av wafers til andre om prisene holder seg høyt eller går så høyt igjen.







Slettet bruker
07.02.2022 kl 21:07 5228

Simen med masse innlegg og skrytebanden som trader har kjøpt på topp, nei dette var en fin dag syns jeg. Mine aksjer blir ikke solgt før om flere år så for meg må kursen gå som den vil. Om det så tar 2 år til før ml meldingen kommer skal jeg holde. Du har vel forøvrig brukt punktum feil i setningen din, du solgte vel på 0.217
nemi's
07.02.2022 kl 21:31 5025

Jeg så at du før helga skrev at du har tapt 500.000 på PGS.

Takk for at du deler.
nemi's
07.02.2022 kl 21:36 4981

Takk, takk! Jeg ser at dere aldri blir ferdig med fulltreffen på spådommen om 1,-. Jeg må tilstå at jeg ikke husker den selv - det er blitt så mange slike treffer med tiden. Men det stemmer sikkert. Det eneste jeg egentlig lurer på, er om noen av dere husker om jeg da spådde uke eller dato også da 64mill REC-aksjer ble solgt til kurs 1.32? Takknemlig for svar.
Marketwatch
07.02.2022 kl 21:38 4960

Er enig i at det blir kvernet mye rundt samme tema i Rec trådene nå. Jeg for min del tror ikke det skjer så mye med kursen før det kommer nyheter fra Rec selv. Er svært skuffet over dobling av tollfri kvoter på mono, og fritak for bifacial nylig vedtatt av Biden administrasjonen. For oss hadde det nesten vært bedre med null toll i bytte mot tolfrihet for salg av poly til Kina. Med BBB og tax credit i stampe, synes jeg det spøker litt for egen verdikjede for solar i USA. Håper jeg tar feil, og at det bare er en kortsiktig pessimisme som gjør at jeg er skuffet over utviklingen. Sitter imidlertid fortsatt i aksjen, da jeg håper at AKH og Hanwha sammen gjennom innovasjon og kompetanse kan få til noe som gjør at ML likevel kan gjenåpnes, til tross for sendrektighet fra enkelte politikere.
Redigert 07.02.2022 kl 21:39 Du må logge inn for å svare
drapper12
07.02.2022 kl 21:54 4810

Hva snakker dere om folkens!! REC SKAL TIL HIMMELS!

Glem ikke at vi fikk stor eiere på laget i november som betalte 1.5mrd for å sikre tilgang til ML! Børsmelding kan komme tidlig som i morra!

Smil litt fremtiden er lyseklart! Legg aksjene i skuffen
Slettet bruker
07.02.2022 kl 23:43 4321

Industrial Policy Webinar Series
Academic Year 2021-2022

Wednesday, March 2 (12-2 PM ET): The Energy Sector Industrial Base – Core Questions for Economic, National Security, and Climate Policy

The Department of Energy was tasked with leading a report on supply chains for the energy sector industrial base in February 2021. The goal of this effort is “greater domestic production, a range of supply, built-in redundancies, adequate stockpiles, safe and secure digital networks, and a world-class American manufacturing base and workforce…while meeting economic, national security, and climate objectives.” The study charge is immense as are the stakes. DOE’s Office of Policy has been leading the effort, and this webinar will provide an overview from that office and discussion of it with experts representing three key sectors: solar photovoltaics, wind energy, and nuclear power.

Presenter: Carla Frisch, Principal Deputy Director, Office of Policy, U.S. Department of Energy

Discussants:
Leslie Dewan, CEO and Cofounder, RadiantNano

Scott Moskowitz, Director of Strategy and Public Affairs, Q Cells

Kavita Surana, University of Maryland, Center for Global Sustainability

Moderator: David Hart, Professor of Public Policy, George Mason University

https://www.industrystudies.org/isa-webinar-series
Redigert 07.02.2022 kl 23:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.02.2022 kl 00:45 4129

Kursen fortsetter sidelengs og opp/ned dag etter dag uten noe forutsigbart mønster. Synsing om mulige årsaker er blitt diskutert i det vide og det brede. Det som imidlertid er sikkert er at casen har styrket seg det siste året, spesielt med HS sin inntreden. Hvem om noen hadde sett for seg at en slik aktør plutselig skulle bli storaksjonær med styremedlem i RECSI - ingen tipper jeg.

Markedet hadde en kraftig positiv, men kortvarig respons på HS inntreden. Mine tanker om det er at markedet rett og slett ikke har villet forstå eller forstått og tatt til seg hva det faktisk kan bety. Har selv bodd mange år i Sør-Korea ifm jobb. Disse store selskapene (eksempelvis Hanwha, Samsung, Hyundai, Daewoo, LG) er verdensledende på sine felt og mener business når de først involverer seg. Ytterst profesjonelle og fremoverlente der handling sier mer enn ord.

Vi er i startgropen og har kun sett begynnelsen på det fremtidige RECSI og jeg er overbevist om at aksjonærene vil bli tatt på sengen igjen med positive nyheter som en selv ikke hadde sett for seg. Det jobbes nok på høygir hos AKH/HS/RECSI med å få på plass bærekraftige gode fremtidsrettede løsninger. For min del har jeg full tiltro og skal sitte tålmodig. Som det er sagt før så kan "TTT", men industribygging er heller ikke gjort over natten. Resultatene kommer og det blir bra :)
questi
08.02.2022 kl 01:17 4099

https://ultralowcarbonsolar.org/news/evidence-grows-global-solar-supply-chains-diversifying/

"...Without naming specific companies, Parr said that at least two major U.S. electric utilities have expressed an interest in specifying low-carbon solar modules in future requests for proposals. Manufacturing capacity expansions both in Europe and the U.S. help to shorten supply chains, reduce carbon emissions from shipping, and end import risks due to forced labor enforcement actions. Another benefit would flow from locating manufacturing closer to innovation centers in the U.S. and Europe. And, Parr said that some utilities may go so far as investing directly in the manufacturing supply chain as they work to meet renewable energy mandates that, for now at least, continue to face multiple challenges..."
uldiuldi
08.02.2022 kl 07:22 3697

Regjeringen lover milliardstøtte til norsk batteriproduksjon
Næringsminister Jan Christian Vestre drømmer om gigantiske batterifabrikker og en verdikjede på 90 milliarder kroner. Med regjeringens batteristrategi «rett rundt hjørnet» lover han risikoavlastning og støtteordninger i milliardklassen.

https://www.dn.no/politikk/jan-christian-vestre/batteriteknologi/bjornar-skjaran/regjeringen-lover-milliardstotte-til-norsk-batteriproduksjon/2-1-1164140
Slettet bruker
08.02.2022 kl 08:59 3129

Jeg mener at siden forrige kvartalspresentasjon har det kommet mange signaler om solar verdikjede, batteriplaner hvor G14, SILA etc. lover gull og grønne skoger så noe må det jo bli av det. Skal anode/batteriselskapene holde sine planer må de snart stikke spaden i jorda - noen steder.

I tillegg har vi politiske initiativ på delstatsnivå som ser ut til å skreddersy ordninger for at ML skal åpne, så har vi forlengelse av straffetoll om enn noe modifisert, noe jeg tror er bra slik at etterspørselen etter solpaneler kan møtes. Det vil ta mange år innen USA kan dekke sin egen etterspørsel, derfor er det avgjørende med import. Og til slutt må vel BBB komme i en eller annen form - og da med stor sannsynlighet med gode betingelser for solarkjeden.

Og, ikke minst - vi har fått en ny eier og har nå to store industrikonsern som aktive og store eiere, og de er ikke inne for kun å ha en liten morsom finansinvestering . Og, hva ligger i denne tomtesaken? Hvem blir CEO?

I sum mener jeg at REC nå må kunne bli mer konkrete på hva de kommer til å iverksette - noe annet grenser til respektløshet overfor oss.
Nsxnsx
08.02.2022 kl 09:07 3055

Akkurat nå kan det vel se ut som om det hadde vært bedre om ML fabrikken lå i Norge. Subsidier her vil vel bli bedre enn i USA og ting skjer.

I USA sitter de bare å krangler om når tid det offisielle språket blir kinesisk :)
Slettet bruker
08.02.2022 kl 09:14 3010

Selv om USA fortsatt kan importere en del solar-paneler osv, er det vel ganske sterke begrensninger på slike komponenter fra Kina. Problematisk hvis man ikke kan dokumentere at de ikke har noen form for tilknytning til Xinjiang.
Slettet bruker
08.02.2022 kl 09:16 2979

Subsidier i Norge er nok ikke enklere siden dette er regulert av EU's konkurranselovgivning.
Men med importvern mot Kina og spesielt forhindre at produkter produsert i Xinjiang med bruk av Uigurslaver og kullfurt industri burde jo strengt tatt en amerikansk solarkjede kunne konkurrere til og med uten subsidier.
Slettet bruker
08.02.2022 kl 09:19 2996

Kursen faller, men på veldig lavt volum. Det må vel sies å være positivt. Jeg sitter rolig.
questi
08.02.2022 kl 09:23 2955

Dersom en cellefabrikk i USA ikke blir aktuell av en eller annen grunn, så kommer Hanwha til å iverksette plan B med å bruke sine eksisterende malaysiske fabrikker for å produsere celler. Kontainerfrakt tur-retur polysil den ene veien og celler den andre veien USA-Malaysia, bør jo ikke være verre enn Kina-Malaysia-USA slik det er nå.

MosesLake skal gjenåpnes uansett hva, i 2023 :)
Jeg tror det som kommer aller først er nyheten om en oppsplittet BuildBackBetter...
https://www.cnbc.com/2022/02/01/democrats-urge-biden-to-pass-climate-change-part-of-build-back-better.html

"...Earlier this month, Biden said he will likely have to break up his plan to invest in social programs and climate policy, and that he believes he can win support for spending to combat climate change. “I’m confident we can get pieces, big chunks of the Build Back Better law signed into law,” the president said during a press briefing. “So I think we can break the package up, get as much as we can now and come back and fight for the rest of it.”

Manchin, who comes from the coal-rich state of West Virginia and profits from a coal consulting business he founded, has indicated he is open to passing standalone climate provisions outside of the BBB legislation, including production tax credits for the solar and wind sectors..."
Redigert 08.02.2022 kl 09:42 Du må logge inn for å svare