Northern Ocean -asset play harsh env riggeier operert av Odfjell

zaq1
NOL 07.02.2022 kl 08:11 438578

Inviterer til ny Northern Ocean tråd, alle kan lime inn relevante innlegg fra andre tråder. Starter bare med ett kort innlegg slik at vi alle slipper å scrolle forbi ett langt startinnlegg for å trykke omvent rekkefølge å finne nye innlegg..:-)
Oppfordrer og håper på saklig debatt uten personangrep eller klovnetegn, lover å ikke endre tråd tittel.
Hva tenker dere om fremtiden til NOL?
Sognoksen1
15.03.2022 kl 13:12 10956

Hadde samme problem med Nordnet gikk inn på Fearnley Securitas du kan ringe di viss du ikke for det til
Ron Jeremy
15.03.2022 kl 13:22 10950

Se der ja:) der var dei bestilt, takk for svar:)
bravo
17.03.2022 kl 07:09 10261

Penger betyr mye og AkerBP har alltid hvert fornøyd med Scarabeo 8.
ullebusten
17.03.2022 kl 08:02 10215

Klart penger er en vesentlig faktor, og vi får bare håpe at NOL/JF ikke stiller for høye krav til rater på nært forestående jobber. Scarabeo jobber vel på Nova feltet frem til ~q3 og har vel også opsjoner på flere brønner med Wintershall? Antok derfor at denne riggen ikke var ledig for AkerBP med "umiddelbar oppstart". Ser for øvrig at riggen nylig har sluppet ut 10m3 kontrollvæske fra BoP.
Kiss
17.03.2022 kl 08:17 10202

SC8 blir ikke lenger enn den må i Wintershall.
shippingman
17.03.2022 kl 08:23 10169

Den har fått lang kontrakt med Aker BP.
Kiss
17.03.2022 kl 08:30 10162

Hvor er dette annonsert?
ullebusten
17.03.2022 kl 08:41 10147

Takk for info. Rett i underkant av 300kUSD for å låse riggen ut 2025. Det er pris som utgjør dette valget.. Kjipt for NOL på kort sikt, men samtidig færre "lav-kost" tilbydere igjen når markedet blir strammere.

EDIT: lenge siden vi har sett slike kontrakter i Nordsjøen. Helt klart et tegn på at markedet snur og at operatørene nå prøver å sikre seg kapasitet. Positivt for markedet.
Redigert 17.03.2022 kl 08:46 Du må logge inn for å svare
zaq1
17.03.2022 kl 08:52 10124

Ok Shippigman da foretrekker altså AkerBP Scarabeo ( av de riggene som var tilgjengelig selv om de egentlig har rammeavtale med Odfjell som har ledige rigger i OSM & DSB?
ullebusten
17.03.2022 kl 09:01 10177

AkerBP trenger nok flere rigger skal de opprettholde Lundin og egen plan fremover. Dette dreier seg om pris, bekreftes langt i notat fra pareto(lenge siden NOL har blitt nevnt - dette er 2. gang på 1 uke fra deres side):

Rigs/NCS/ODL – Scarabeo 8 secures 3-year contract at USD ~300’/day,
with upside
• Saipem today announced that 6th gen semisubmersible Scarabeo 8 has been
awarded a three-year contract (+two one-year options) with Aker BP offshore
Norway
• The dayrate on the firm portion of the contract is about USD ~300’/day
(excluding performance bonuses) and there is a market adjustment for rates
from the third year and onwards
• Including assumed performance bonuses of ~10% the dayrate is ~9% below
our assumption for 6th gen assets for the portion of the contract without market
adjustments (first two years)
• As such, the dayrate is in the low-end of what we have assumed for 6th gen
harsh environment assets, but it should be taken into account that Scarabeo 8
is generally viewed as a low-tier 6th gen in Norway and it should be expected
to receive lower rates than the assets owned by listed drillers NOL/ODL for
which our estimates are relevant
• Overall, we find it positive to see longer term contracts starting to emerge on
the NCS again, and very positive to see the likes of Aker BP re-emerging as an
acquirer of drilling service that awards multi-year contracts after a somewhat
dormant period post-COVID
• We continue to argue that the increased strategic importance of the NCS is
beneficial for pureplay harsh environment companies such as ODL and that
the political risk and pressure tied to a ramp-down of efforts to explore for and
develop oil and gas offshore Norway will benefit the equity going forward
Kiss
17.03.2022 kl 09:41 10157

Det som holder på å skje er at oljeselskapene sikrer seg rigger for de neste årene på en god rate. Vi vil se flere tilslutninger utover året, men ratene kommer til å gå opp!
Jøllis
17.03.2022 kl 10:20 10127

23 desember var tonen her inne at ODL garantert hadde en plan om videre jobb for både WB og WM. Spesielt for WB. Så skulle bare den første emisjonen igjenom før første kontrakten skulle komme. Så var det at CMD for AkerBP, Lundin og Equinor skulle holders i starten av februar. Budsjettene skulle settes først. Så skulle kontraktene komme bare ODL formelt overtok driften av riggene. Nå er det E&P og NOL som venter til rep emisjonen er gjennomført? Noen som tror at E&P bryr seg om det? Imens har vi sett flere kontrakter som blir gitt til konkurenter som har varme rigger. Noen som tror at DSM borer igjen før 2022 er over?
HAS
17.03.2022 kl 10:36 10101

Foreløpig er det dørgende stille, og de fleste er avventende. Ettersom ODL er en sentral aktør i bildet kan vi kanskje forvente noen nyheter etter generalforsamlingen i morgen?
ullebusten
17.03.2022 kl 10:48 10088

Hei Jøllis,

mye riktig i det du summerer. Jeg personlig var klar på at uten kontrakter ila q1 ville jeg selge meg ned. Klart skuffende at kontrakter ikke er sikret, men tror du AkerBP velger Scarabeo til ca 300kUSD i 3 år fremfor Deepsea Bollsta til samme rate i 3 år? Svaret er (i alle fall for meg) åpenbart. Prisene skal opp, og NOL har ikke ville låse opp deres rigger på lange kontrakter til denne raten. Scarabeo skal heller ikke starte før "slutten av q4" står det.. AkerBP har boreplan som tilsier at det ikke dekker kortsiktig behov, så at dette er siste slutning er slettes ikke sikkert.

Alt snudde med den tragiske krigen på europeisk landjord. Tragisk, men slik signalene nå er med RePower i EU, så vil Nordsjøen koke fremover. Derfor er jeg igjen bull på NOL. Markedet er i endring, og beviset på det er aksjekursen til NOL. Emisjon på 4,5 og kursen står i +7.. Heng på, skal folk inn må de fort betale premie til dagens prising (se hva som skjedde i Sioff i går - 30% kjøpes til 50% over børskurs - etter at kursen har doblet seg i 2022). Avslutningsvis: riggene driftes nå av ODL.
Slettet bruker
17.03.2022 kl 11:01 10069

Hehe, du gir deg aldri.Du knuser han ridderen i Monthy python som kjemper mot den kjempe kaninen når det gjelder å se possitivt på det og ha hope in hanging snorr som Eggen sa.
HAS
17.03.2022 kl 11:21 10055

Korrekt. Husk at pengene strømmer fra den utålmodige til den tålmodige. Benytt sjansen å øke andelen i 2 nydelige rigger, snart er det slutt på billigsalget. Jeg har ikke plass til flere aksjer....:)
Jøllis
17.03.2022 kl 15:11 9817

Hvor mange flere slike anbud kommer i år? Er DSB så mye bedre enn Scarabeo 8? DSB er litt nyere, men begge har NOL borepakke og Scarabeo 8 har Dual Derrick pluss lang record i barentshavet. Tildeleingen av kontrakt viser at E&P har startet med tildelingen for 2023 og videre. Isåfall de lange kontraktene som NOL burde og trolig ønsker. Kontraktene for 2022 er vel for det meste satt. Stemmer det vil NOL brenne mye cash ved i opplag. Så er det et sjansespill som NOL gjør hvis de kanskje priser seg ut, Men ofte er der de som får kontrakt sist som ler best. Er lettere å spiller poker med 4/5 rigger på rate enn 2/2 rigger i opplag.

RePower i EU er et langt lerret å blekne.
ullebusten
17.03.2022 kl 15:54 9764

Er RePower et langt laken å bleke? Redusere 70% av russisk olje og gass ila 2022, er vel ganske langt fra det.

Hvilke rater riggene til NOL tilbys, hva angår 3-års kontrakter, vet jeg ikke men 300kUSD er ikke noe fest. Det er også en lavere rate enn hva DS Nordkapp får for 2022, -23 og litt inn i 2024.

Personlig hadde jeg vært veldig happy om kontrakten som ble meldt i dag var vunnet av DSM. For DSB hadde jeg vært litt skuffet.

Min oppfatning er at de teknologiske fordelene til DSM/B overstiger scarabeo 8, bla simulering/datalogging, miljøfortrinn som hybrid og SCS. Ellers er jeg ikke ekspert på tekniske variasjoner her, men uttalelser til Liungh i media er tungtveiende og videre referanse til Pareto fra deres rigg-analytiker;

«As such, the dayrate is in the low-end of what we have assumed for 6th gen harsh environment assets, but it should be taken into account that Scarabeo 8 is generally viewed as a low-tier 6th gen in Norway and it should be expected to receive lower rates than the assets owned by listed drillers NOL/ODL for which our estimates are relevant».

Anbudsprosess i 2022 har jeg ikke kunnskap om, ut over listen av brønner jeg har publisert tidligere (mange brønner i 2022 uten rigg, gjelder bla. AkerBP, Equinor og Vår). Også data i prospektet til NOL som gir rom for muligheter også i 2022.
Redigert 17.03.2022 kl 15:59 Du må logge inn for å svare
slapps
17.03.2022 kl 16:47 9684

AkerBP tok Scarabeo 8 pga av pris og at den er helt i topp sjiktet når det kommer til performance (dual derrick og erfarent bore crew)
Jøllis
17.03.2022 kl 17:44 9710

RePower er som festtaler for politikere. De ønsker det og setter hårete mål for å stadfeste at de har lyst. Men når alt kommer til alt er de milevis unna å kunne oppnå det. Både i faktisk vilje og at alt har en kostnad. Blir som klimamålene som hele verden sier de vil ha, men få er villige til å faktisk gjøre det.

Å utvikle et gassfelt tar minst 5 år grunnet infrastruktur osv. Å endre skatteregimer og incentiv ordninger fra EU og ned til Norge vil ta lang tid. Krig eller ikke. Treskeværket i Brussel går sakte.

De tingene du nevner med DSB er sikkert Nice to have, men er man villige til å betale for det? Blir litt bedre tall på noen Powerpointer, men bunnlinja teller mest. Equinor kunne nok ha betalt for det, men AkerBP handler det om penger.
ullebusten
17.03.2022 kl 21:45 9525

Man kan gjerne snakke ned skiftet i momentum, men rigg var ut for kort tid siden - det er nå i startgropen til å være «investerbart» igjen pga. økende rater og redusert tilbud. I 2021 var snakkis’n hvor mange år vi, les rigg-bransjen, hadde igjen (typisk 5-10år). Med referanse til utlysingen som ble kjent i dag er ikke akkurat den politiske risikoen (for nedbygging av Nordsjøen) ifm regjeringsskifte overhengende.

Uansett, liker selvsagt ikke situasjonen til NOL, men følger magefølelsen min: tiden for å selge rigg er ikke nå. Det vil fort skje noe i ODL/NOL mfl.

Ps. Mine tidligere uttalelser om nedsalg i q1 uten kontrakt var også basert på egen kontantstrømsanalyse. Ut fra info i prospekt var jeg for konservativ på hvor lenge kontantbeholdningen holder.
Redigert 17.03.2022 kl 23:52 Du må logge inn for å svare
5198
17.03.2022 kl 22:36 9459

Veldig enig i det du skriver her, vi har fått mye hjelp av at markedet/utsiktene virkelig har tatt seg opp.
Var sikker på at vi hadde en kontrakt annonsert senest i løpet av mars, ODL har mange kunder og et godt rykte så var sikker på at de klarte å skaffe jobb raskt men nå får vi se. NOL er et case som kan gå veldig mye men vi er helt avhengig av kontrakter. Med kontrakter kommer også forhandlinger med ODL om fusjon noe jeg hadde håpet på ville annonseres før H1 var over.

Utsiktene er lyse om det kommer kontrakter, men her må det fusjoneres 1-1, slik at man kan sitte videre om man skal ri denne oppgangen de neste 5-7 årene.
HAS
17.03.2022 kl 23:05 9393

Fusjon og kjøp av Yantai vil bli helt perfekt. Økt aktivitet på sokkelen og høy oljepris vi gi en utmerket boltreplass for 7 uovervinnelige rigger med pondus til å drive opp ratene. Valaris kan vente litt.
SEE
18.03.2022 kl 09:18 9129

Vel, etter å ha hørt på denne fra Pareto, er ihvertfall jeg ganske positiv. Ut fra hva de sier og viser her, KAN det snart gå fort oppover.

Pareto presentasjon.
https://youtu.be/JDSG0hztajA
Redigert 18.03.2022 kl 09:19 Du må logge inn for å svare
5198
18.03.2022 kl 14:10 8945

Veldig mye positivt om dagen, pareto sin presentasjon sier veldig mye om markedet som er ventet fremover. Men ennå viktigere er det å få kontakter, få gjennomfører fusjonen og være klar for det som kommer. Med kontrakter skulle man tro det ikke var så store problemet for ODL å trykke opp nok aksjer til å få inn NOL i en fusjon 1-1. Da er fremdeles oppsiden stor og de fleste NOL aksjonærer er vel fornøyd med 20-25 kr når utsiktene er som de er. Pareto ser ingen problem i å prise ODL til 50 kr i 2025 så da er oppsiden stor. Men viktig å nå komme i gang, har blitt veldig stille fra selskapet nå.

Ser daglig tegn på at bransjen går lyse tider i møte https://e24.no/olje-og-energi/i/Wj1nya/sv-varsler-braak-om-oljeblokker-i-barentshavet-frp-vil-stoette-regjeringen?fbclid=IwAR1KyvVFbNFpq0rysp_A_8kFLTW5fNNHxvVffIZJ7rAXhvMUk3hK40IraRQ

Men er smertelig klar over at det må skje ting på kort sikt.
Redigert 18.03.2022 kl 14:35 Du må logge inn for å svare
HAS
18.03.2022 kl 15:26 8844

https://finansavisen.no/nyheter/energi/2022/03/18/7838298/gjor-nytt-fremstot-for-a-fa-bygge-ut-nytt-gassfelt-i-nordsjoen

Situasjonen øker temperaturen i bransjen og skaper nye muligheter for riggene.
5198
21.03.2022 kl 09:34 8176

Merkelig stille fra denne, hadde ventet ODL/NOL hadde hatt meldt to kontrakter nå. Hva er sannsynligheten for at ODL jobber med noe stort frem i tid som innebærer flytende vindmøller og borerigg.
BullOil2021
21.03.2022 kl 09:46 8215

Jeg tenker Hayfin er glad om det ikke er spesielt mye fuzz rundt selskapet inntil fristen for å tegne seg i rep.emisjon er over. Og det er vel fortsatt noen dager til den utløper. Jeg tror ikke vi får noen nyheter før det.
5198
21.03.2022 kl 10:08 8158

Nei har vel egentlig kommet frem til det samme selv, men tålmodigheten blir tynnere og tynnere for hver dag som går. Men må vel bare smøre seg med tålmodighet og tenke på at markedet generelt er i et skikkelig oppsving nå.
HAS
21.03.2022 kl 10:20 8144

Kan det være at det bygger seg opp noe til månedsskiftet? Da er emisjonen unnagjort og ODL splittet...
ullebusten
21.03.2022 kl 10:31 8263

Jeg tror ikke Hayfin og "emisjonen" har noe å si for når nyheter kommer. Jeg tror derimot vi må anta at selvtilliten til de store aksjonærene i NOL har snudd, og at DSB/DSM ikke lengre tilbys til en "lav" rate. Det betyr at billige rigger er de første som får tildelinger (hvorfor går AkerBP utenom alliansen??), og etter hvert stiger ratene og tildelingene tilfaller tilbyderne med litt is i magen. Kjipt for "oss" som er utålmodige, men bra for NOL-riggene på sikt.

DSB var nok aktuell for AkerBP, men hva var raten NOL tilbydde den til på en jobb som varer ut 2025 (jeg tror ca 350,-)? DSM vet jeg ikke om var aktuell (burde være det) men klart positivt om kontrakten til Scarabeo gjaldt DSM (ikke DSB).

Og plutselig kommer melding om ODL/NOL-merge. Hvem vet? Uansett, manglende meldinger er ikke pga emisjonen slik jeg ser det.
HAS
21.03.2022 kl 10:40 8280

Logikk i det du sier. Tenkte kanskje Hayfin hadde et håp om kursnedgang og lav deltakelse i emisjonen på det tidspunkt planen ble lagt. Nå er det vel klart at de fleste benytter seg av sine rettigheter. Vi får håpe de unner oss tålmodige å være med på seilasen;)
5198
21.03.2022 kl 10:59 8248

Veldig enig i det du skriver, men ODL har vært veldig klare på at de ikke fusjonerer uten kontrakt, men så fort kontrakt er signert er nok ODL på ballen.

Imponert over det ODL har fått til på kort tid
Redigert 21.03.2022 kl 11:00 Du må logge inn for å svare
BullOil2021
21.03.2022 kl 11:01 8253

Når du skriver at "Nå er det vel klart at de fleste benytter seg av sine rettigheter": Er dette noe som er kommunisert, eller er det synsing? Generelt er det vel alltid en viss % av (små)aksjonærene som av en eller annen grunn ikke benytter tegningsrettene. Og da fordeles disse aksjene normalt til de som har overtegnet. I dette tilfellet er det ikke mulig å overtegne, og alt som ikke blir tegnet av småaksjonærene blir værende igjen hos Hayfin. Jeg tenker de er happy med så lite fuzz som mulig i noen dager til.....
Gla-tronder
21.03.2022 kl 11:23 8201

Enig, her er det haugevis av småinvestorer som kommer til å:

-Ikke skjønne tegningsrettigheter
-ikke huske på å melde tegningsretter korrekt i nettbanken
-Ikke har penger på kontoen til å kjøpe aksjene
-Har skrevet feil antall eller kontonummer og mister rettighetene

etc etc.

Det eneste som er sikkert er at de store får billige aksjer på overtegning.
HAS
21.03.2022 kl 11:28 8188

Siden du spør; det er synsing. Der er uvanlig stor rabatt i forhold til dagens kurs, så i dette tilfelle handler det om kvalifisert synsing:) Slik riggverdiene nå ser ut til å utvikle seg, er det også kvalifisert synsing å påstå at aksjen med dagens kurs er et røverkjøp. Forhåpentligvis har vi fasiten om ikke veldig lenge....
Redigert 21.03.2022 kl 11:36 Du må logge inn for å svare