Northern Ocean -asset play harsh env riggeier operert av Odfjell
Inviterer til ny Northern Ocean trÄd, alle kan lime inn relevante innlegg fra andre trÄder. Starter bare med ett kort innlegg slik at vi alle slipper Ä scrolle forbi ett langt startinnlegg for Ä trykke omvent rekkefÞlge Ä finne nye innlegg..:-)
Oppfordrer og hÄper pÄ saklig debatt uten personangrep eller klovnetegn, lover Ä ikke endre trÄd tittel.
Hva tenker dere om fremtiden til NOL?
Oppfordrer og hÄper pÄ saklig debatt uten personangrep eller klovnetegn, lover Ä ikke endre trÄd tittel.
Hva tenker dere om fremtiden til NOL?
Det blir noen roligere dager i begynnelsen av uken, fĂžr oppbemanning i slutten.
Blackbird
17.07.2022 kl 23:12
6114
Bolster har truffet pÄ mye den tiden eg har fulgt med pÄ NOL. Om det stemmer med kontrakt nÄ gjenstÄr Ä se. Er tydelig at noe er i emning ivertfall.
BarrenWuffet
17.07.2022 kl 21:09
6305
Bolster har skrivit mycket intressant under tiden jag varit aktionÀr i NOL men tyvÀrr har det bara varit en brÄkdel som visat sig stÀmma. Om jag hade varit du skulle jag tagit Bolsters histoier med stora skopor salt
SjĂŠfen
17.07.2022 kl 20:04
5015
Cutter skrev Finner intet om kontrakt hos NOL eller ODL?
Det er det ingen andre heller som har funnet, men det kommer :-)
Blackbird
17.07.2022 kl 19:02
5122
Takker for info. Er dette kostnader som NOL mÄ ta for klargjÞring for oppdrag eller noe Shell dekker ihht kontrakt. Oppgraderinger for tilpassing for oppdrag dekkes vel av den som kontrakterer.
Bolster
17.07.2022 kl 16:28
5299
Blackbird skrev Er det noe info om lengde pÄ kontrakt?
Det er to brĂžnner for Shell utenfor Namibia. +- 8mnd kontrakt. Da er ikke seilingen tatt med.
At noen pÄstÄr Mira mÄ oppgraderes for en mrd.. er bare tull. Men at det mÄ brukes et betydelig belÞp der iforhold til hva NOL har/mÄ hente er det ikke tvil om. Er ikke gratis det som mÄ gjÞre pÄ Bollsta nÄ om noen tror det.
At noen pÄstÄr Mira mÄ oppgraderes for en mrd.. er bare tull. Men at det mÄ brukes et betydelig belÞp der iforhold til hva NOL har/mÄ hente er det ikke tvil om. Er ikke gratis det som mÄ gjÞre pÄ Bollsta nÄ om noen tror det.
Viro
17.07.2022 kl 16:24
5307
DocAntle skrevInnlegget er slettet
Hvorfor i alle dager skulle Mira kostes pÄ 1 mrd for Ä borre?
TĂžys
TĂžys
Bollsta starter opp borring i november. Det er det eneste som er sikkert.
5198
17.07.2022 kl 12:26
5551
Jabbefly skrevInnlegget er slettet
HÞres rart ut det er pÄ Bollstad det mobiliseres nÄ sÄ er denne som skal fÞrst ut, Mira kommer garantert etter men her er jeg usikker pÄ nÄr det skjer noe ikke hÞrt noe som er sikkert der ennÄ.
Matros
17.07.2022 kl 09:31
5784
Hva er oppsiden om det kommer kontrakt ?
Riggene er i balansen verdsatt til 950. EK ER 500. Men hva er verdijustert ek, NAV. En vanlig tommelfingerregel er at en rigg er verdt raten * 1000. En rate pÄ 350 000, som er en god rate i vest Afrika nÄ, tilsier at riggene er verdt 700, og NAV er 250, omtrent kr. 23 per aksje. SÄ er det mange gode grunner, til at aksjen skal handles med betydelig rabatt til NAV. For det fÞrste handles amerikanske selskaper med en rabatt pÄ 50 pst, disse har ingen gjeld, vil snart betale store utbytter og har tette bÄnd til kundene. SÄ kommer risikoen for ytterligere utvanning, slik at NAV per aksje faller videre, selskapet trenger pÄfyll snart. SÄ er det den forferdelige historien til selskapet etc. Dersom riggene gÄr til Afrika, noe jeg tror de gjÞr, er det jo bra for nord - sjÞ markedet. Markedet bestÄ av under 30 flytere og 2 rigger fÊrre har stor betydning. Da er tiden med lave rater i NordsjÞen er over, og de skal i stÞrre grad fÞlge internasjonal rater som er pÄ vei opp. PÄ Jack up siden har kapasitet gÄtt ut av markedet, som nÄ er i ferd med Ä stramme seg til betydelig, og jeg oppfordrer alle Ä ta en titt pÄ shelf, hvor det virkelig er i ferd med Ä lÞsne etter megakjÞp i NordsjÞen. La oss hÄper pÄ to kontrakter pÄ 400 000, men jeg tror ikke markedet er der enda.
Riggene er i balansen verdsatt til 950. EK ER 500. Men hva er verdijustert ek, NAV. En vanlig tommelfingerregel er at en rigg er verdt raten * 1000. En rate pÄ 350 000, som er en god rate i vest Afrika nÄ, tilsier at riggene er verdt 700, og NAV er 250, omtrent kr. 23 per aksje. SÄ er det mange gode grunner, til at aksjen skal handles med betydelig rabatt til NAV. For det fÞrste handles amerikanske selskaper med en rabatt pÄ 50 pst, disse har ingen gjeld, vil snart betale store utbytter og har tette bÄnd til kundene. SÄ kommer risikoen for ytterligere utvanning, slik at NAV per aksje faller videre, selskapet trenger pÄfyll snart. SÄ er det den forferdelige historien til selskapet etc. Dersom riggene gÄr til Afrika, noe jeg tror de gjÞr, er det jo bra for nord - sjÞ markedet. Markedet bestÄ av under 30 flytere og 2 rigger fÊrre har stor betydning. Da er tiden med lave rater i NordsjÞen er over, og de skal i stÞrre grad fÞlge internasjonal rater som er pÄ vei opp. PÄ Jack up siden har kapasitet gÄtt ut av markedet, som nÄ er i ferd med Ä stramme seg til betydelig, og jeg oppfordrer alle Ä ta en titt pÄ shelf, hvor det virkelig er i ferd med Ä lÞsne etter megakjÞp i NordsjÞen. La oss hÄper pÄ to kontrakter pÄ 400 000, men jeg tror ikke markedet er der enda.
Egard1
16.07.2022 kl 21:30
5996
Dersom en tenker seg litt om vil nok alle forberedelser bli betalt av de oljeselskapene som leier inn riggene. Grunnen er enkel de har penger i overflod og kan fÄ en bedre dagrate ved Ä betale pÄ forhÄnd slik er det vinn vinn for begge parter. Regner med at kontraktene kommer senest i slutten av august, det er sÄ mye som skjer med sammenslÄinger innen riggsektoren at de mÄ vel ha alt 100% pÄ plass fÞr det signeres og bÞrsmelding.
Makrobaronen
16.07.2022 kl 19:34
5931
Spennende bet, og mye dyktig argumetasjon for og i mot! Jeg slenger inn endel pĂ„ mandag! Dette kan bli en liten sensommer fest đ
Davinci_me
15.07.2022 kl 15:28
6475
Jeg er veldig positiv til fremtidsutsiktene i rigg, men sliter litt med risikoen som henger rundt kapitalinnhentingen i NOL.
Er vel mange som har vÊrt det lenge, og helt pÄ sin plass. Men reflekterer ikke det aksjekursen? Jeg tenker faktisk med litt lengre briller her nÄ, sÄ hva er risk/reward?
Med kontrakt pÄ Bollsta hopper vi fort 5-6 kr her fra. Hva som kommer etter det er vel ikke sÄ farlig i det korte bildet. De er jo ufattelig dum hvis de henter penger fÞr nyheter. Selger nok 30-40% pÄ en kontrakt selv, og sitter med resten slik at man kvalifiserer for emisjonen. Hvis den kommer i hele tatt.
Ser Transocean har fÄtt forskuddsbetalt for mobiliseringsjobber nylig. BÞr jo vÊre en rettesnor for NOL ogsÄ.
Er vel mange som har vÊrt det lenge, og helt pÄ sin plass. Men reflekterer ikke det aksjekursen? Jeg tenker faktisk med litt lengre briller her nÄ, sÄ hva er risk/reward?
Med kontrakt pÄ Bollsta hopper vi fort 5-6 kr her fra. Hva som kommer etter det er vel ikke sÄ farlig i det korte bildet. De er jo ufattelig dum hvis de henter penger fÞr nyheter. Selger nok 30-40% pÄ en kontrakt selv, og sitter med resten slik at man kvalifiserer for emisjonen. Hvis den kommer i hele tatt.
Ser Transocean har fÄtt forskuddsbetalt for mobiliseringsjobber nylig. BÞr jo vÊre en rettesnor for NOL ogsÄ.
ullebusten
15.07.2022 kl 15:15
6485
Takk for gode innspill, Barbara! Det er godt Ä bli utfordret litt pÄ mine noe steile synspunkt. Jeg leter nok ogsÄ etter argumenter for hvorfor jeg skal / ikke skal stÄ utenfor i NOL akkurat nÄ (helt klart at det kommer en bÞrsmelding ila kort tid).
Jeg er veldig positiv til fremtidsutsiktene i rigg, men sliter litt med risikoen som henger rundt kapitalinnhentingen i NOL. Jeg synes ODL og Liungh har vÊrt veldig transparent og gjort en veldig god jobb de siste Ärene, med knallbra utnyttelse pÄ riggene sin, og jeg mÄ innrÞmme at jeg fÞlte meg litt lurt nÄr meldingen om emisjon kom pÄ lille julaften fra JF/Hayfin og Co. - den stinket forfordeling. NÄr det er sagt tjente jeg godt pÄ rep.emisjonen, og skal totalt sett ikke klage, men caset (NOL) kunne vÊrt sÄ utrolig mye bedre (nÄ med ODL som manager) om de ikke hadde tuklet med en ellers fin emisjonshistrorikk - helt tilbake til etablering av NODL.
Jeg mÄ nok vurdere Ä kjÞpe litt smÄtt i NOL, men nÄ sitter jeg tilsvarende tungt i ODL som jeg har gjort i snart 2 Är i NOL. SÄ vil jo tiden vise hvor klokt det byttet var ;)
Jeg er veldig positiv til fremtidsutsiktene i rigg, men sliter litt med risikoen som henger rundt kapitalinnhentingen i NOL. Jeg synes ODL og Liungh har vÊrt veldig transparent og gjort en veldig god jobb de siste Ärene, med knallbra utnyttelse pÄ riggene sin, og jeg mÄ innrÞmme at jeg fÞlte meg litt lurt nÄr meldingen om emisjon kom pÄ lille julaften fra JF/Hayfin og Co. - den stinket forfordeling. NÄr det er sagt tjente jeg godt pÄ rep.emisjonen, og skal totalt sett ikke klage, men caset (NOL) kunne vÊrt sÄ utrolig mye bedre (nÄ med ODL som manager) om de ikke hadde tuklet med en ellers fin emisjonshistrorikk - helt tilbake til etablering av NODL.
Jeg mÄ nok vurdere Ä kjÞpe litt smÄtt i NOL, men nÄ sitter jeg tilsvarende tungt i ODL som jeg har gjort i snart 2 Är i NOL. SÄ vil jo tiden vise hvor klokt det byttet var ;)
Redigert 15.07.2022 kl 15:17
Du mÄ logge inn for Ä svare
Davinci_me
15.07.2022 kl 14:37
6536
Litt pÄ det tekniske. 16 kr blir nok magnet nÄ. Skal ikke mye mer volum her nÄ fÞ alle tekniske parametre lyser grÞnt.
SMA 20 og 50:
Siste 20 dagers glidende gjennomsnitt (12,16) ligger under siste 50 dagers glidende gjennomsnitt (12,37). Dette er teoretisk sett et negativt tegn.
Krysser nok denne mandag, bĂžr vĂŠre grunn nok for spekulanter til Ă„ ta denne her. Bra volum med nĂŠr 500,000 aksjer vwap over 13.
SMA 20 og 50:
Siste 20 dagers glidende gjennomsnitt (12,16) ligger under siste 50 dagers glidende gjennomsnitt (12,37). Dette er teoretisk sett et negativt tegn.
Krysser nok denne mandag, bĂžr vĂŠre grunn nok for spekulanter til Ă„ ta denne her. Bra volum med nĂŠr 500,000 aksjer vwap over 13.
Barbera
15.07.2022 kl 13:07
6658
For de fleste vil vel Odfjell vÊre det riktige valget. Brukbar oppside og begrenset risiko. Ikke enig med deg nÄr du bruker begrepet «billigere», kan vÊre riktig nÄr det kommer til totalkapital per rigg. Men om egenkapitalen er billigere avhenger av hvilket scenario man legger til grunn.
I mitt hovedscenario stÄr vi overfor et gyldent tiÄr i HE segmentet. Begrenset med nytt tilbud og sterk etterspÞrsel med mange prosjekter og fremdeles satsing pÄ leting (jfr. Equinors Þkning i antall letebrÞnner). Hvis dette slÄr til skal P/B 1 vÊre fullt ut innen rekkevidde pÄ mellom lang sikt.
FÞr videre utvanning betyr det 5 gangen for Nol mot litt over 2 for Odl. Min vurdering er da at jeg aksepterer et hÞyere risiko nivÄ for Ä jakte en stÞrre oppside og at jeg tÄler en del utvanning fÞr oppside forvitrer. SkjÞnner samtidig godt at andre ikke ser det samme bildet, enten ved at andre scenario legges til grunn eller at man har et mer normalt forhold til risiko :-)
I mitt hovedscenario stÄr vi overfor et gyldent tiÄr i HE segmentet. Begrenset med nytt tilbud og sterk etterspÞrsel med mange prosjekter og fremdeles satsing pÄ leting (jfr. Equinors Þkning i antall letebrÞnner). Hvis dette slÄr til skal P/B 1 vÊre fullt ut innen rekkevidde pÄ mellom lang sikt.
FÞr videre utvanning betyr det 5 gangen for Nol mot litt over 2 for Odl. Min vurdering er da at jeg aksepterer et hÞyere risiko nivÄ for Ä jakte en stÞrre oppside og at jeg tÄler en del utvanning fÞr oppside forvitrer. SkjÞnner samtidig godt at andre ikke ser det samme bildet, enten ved at andre scenario legges til grunn eller at man har et mer normalt forhold til risiko :-)
ullebusten
15.07.2022 kl 11:18
6830
Helt greit Ä vÊre uenig, sober-minded. Jeg fÞlger for Þvrig du svarer pÄ spÞrsmÄlet selv. Hemen mÄ by pÄ hele selskapet om han konverterer nÄ, det er ikke Þnskelig, derfor er det et konvertibelt lÄn - inntil videre.
Som et eksempel: ODL sluker NOL i 2022, med 50% kontant oppgjÞr og 50% aksjer i ODL (ikke vesentlig hva verdien av budet er). Tror du da et Hemen vil la det konvertible lÄnet forbli ubenyttet? Om svaret er ja, sÄ er vi pÄ to forskjellige planeter. Eneste scenario jeg kan se for meg at vi kun mÄ legge til grunn 103mill aksjer, er om selskapet i nÊr fremtid kommer i utbytteposisjon. Alle andre tilfeller hvor det er snakk om Ä "realisere" NOL, vil vÊre basert pÄ 133mill aksjer. Kun min mening vel Ä merke.
Som et eksempel: ODL sluker NOL i 2022, med 50% kontant oppgjÞr og 50% aksjer i ODL (ikke vesentlig hva verdien av budet er). Tror du da et Hemen vil la det konvertible lÄnet forbli ubenyttet? Om svaret er ja, sÄ er vi pÄ to forskjellige planeter. Eneste scenario jeg kan se for meg at vi kun mÄ legge til grunn 103mill aksjer, er om selskapet i nÊr fremtid kommer i utbytteposisjon. Alle andre tilfeller hvor det er snakk om Ä "realisere" NOL, vil vÊre basert pÄ 133mill aksjer. Kun min mening vel Ä merke.
Davinci_me
15.07.2022 kl 10:41
6922
Det legger vel sterke insentiver Ă„ legge en emisjon etter betydelig kursoppgang?
JĂžllis
15.07.2022 kl 10:35
6935
Hvorfor skal de benytte seg av denne muligheten nÄ. De sitter nÄ med renter og muligheten til konvertering til 0,5 dollar. NÄr de fÞler for det blir det konvertering sÄ fremt nol ikke er under 5kr pr aksje. De driver forretning og ikke veldedighet.
NormandMaximus
15.07.2022 kl 10:10
7029
Omsetningen i aksjen er sterkt stigende pÄ stigende kurs som i seg selv tyder pÄ at noe kan vÊre i gjÊre nÄ.
Spennende aksje Ä fÞlge dette nÄ.
Spennende aksje Ä fÞlge dette nÄ.
sober-minded
15.07.2022 kl 01:00
7290
Har ikke samme oppfatning som deg, av den muligheten Sterna har til Ä konvertere 15 MUSD av lÄnet til aksjer. Ser du allerede forskutterer dette i dine regnestykker. Hvis de absolutt vil gjÞre dette, hvorfor benyttet de seg ikke av denne muligheten i utgangspunktet?
Jeg tror at dette er JF sin «garanti» mot fiendtlige oppkjÞp (fra for eksempel Hayfin), samt at det var et slags «plaster pÄ sÄret»/framforhandlet siden Hayfin trakk det lengste strÄet ifm emisjonen.
Vi som har fulgt selskapet(ene) en stund, vet at JF helst ikke Ăžnsker Ă„ passere 40%ân. Hvis Sterna benytter seg av muligheten til Ă„ konvertere lĂ„n, brytes denne grensen med god margin.
Jeg tror at dette er JF sin «garanti» mot fiendtlige oppkjÞp (fra for eksempel Hayfin), samt at det var et slags «plaster pÄ sÄret»/framforhandlet siden Hayfin trakk det lengste strÄet ifm emisjonen.
Vi som har fulgt selskapet(ene) en stund, vet at JF helst ikke Ăžnsker Ă„ passere 40%ân. Hvis Sterna benytter seg av muligheten til Ă„ konvertere lĂ„n, brytes denne grensen med god margin.
Redigert 15.07.2022 kl 01:04
Kontur
15.07.2022 kl 00:59
7293
Hold pÄ aksjene og vent pÄ avgjÞrende melding.
Kursen vil da gÄ 50-70% fra dagens nivÄ, minst
Kursen vil da gÄ 50-70% fra dagens nivÄ, minst
5198
15.07.2022 kl 00:54
7287
Har tenkt mye pÄ dette selv, mÄ vÊre en grunn til at dette tar sÄnn tid. Blir ikke veldig forundret om det kommer mye pÄ en gang nÄ nÄr det fÞrst meldes noe. Se pÄ utviklingen til ODL konta NOL i Är er nok endel som vet svaret pÄ det vi spekulerer om tror jeg. At Mira og Bollstad nÄ gjÞres klare uten at noe er meldt gjÞr at jeg tror en fusjon kommer ganske sÄ snart, den sterke aksjen pÄ en dÄrlig OB dag underbygger dette begynner Ä bli mange som ser med sine egne Þyne at de mobiliserer riggene nÄ.
ullebusten
15.07.2022 kl 00:28
7324
HĂžres fornuftig ut, og aksjen ser ganske sterk ut! Jeg selger ofte for tidlig, og sitter gjerne hele veien ned.. Mye som tyder pĂ„ at det smeller opp i NOL đđ
Davinci_me
15.07.2022 kl 00:05
7342
Takk for godt svar Ullebusten.
Jeg tenker at den som lever fÄr se. Men at NOL ser sÄpass sterk pÄ en dag nÄr rigg stuper gjÞr at jeg tenker mitt om hva som skjer ila helgen. Jeg tar et betydelig ytterligere bet i morgen selv, skjer det ikke noe ila uka sÄ kommer man fint seg ut 10% under. I min verden gir det seg et usedvanlig godt risk reward mtp volumet som har vÊrt siste dagene. Noen vet noe - Äpenbart. 100,000 slukt i sluttaksjon pÄ best gir indikasjoner. Dont fight the market er min lÊrdom.
Jeg tenker at den som lever fÄr se. Men at NOL ser sÄpass sterk pÄ en dag nÄr rigg stuper gjÞr at jeg tenker mitt om hva som skjer ila helgen. Jeg tar et betydelig ytterligere bet i morgen selv, skjer det ikke noe ila uka sÄ kommer man fint seg ut 10% under. I min verden gir det seg et usedvanlig godt risk reward mtp volumet som har vÊrt siste dagene. Noen vet noe - Äpenbart. 100,000 slukt i sluttaksjon pÄ best gir indikasjoner. Dont fight the market er min lÊrdom.
FwO
14.07.2022 kl 23:43
7378
Men hva kan tenkes Ă„ vĂŠre grunnen til at man venter leeeengst mulig med Ă„ annonsere Bollsta kontrakt!?
Om man oppsummerer litt av "ryktene":
- Energi24 skriver at NOL riggene nĂŠrmer seg kontrakter
- Psw har landet kontrakt pÄ stigerÞr mot ukjent rigg i Afrika (ryktes NOL rigg)
- ODL inngÄr avtale med Psw om leveranse av tjenester
- Riggen klargjĂžres for dypvanns boring (og "alle" ombord kjenner de videre planene)
- ODL har rekruttert internt for utenlandsoppdrag
- Det er tilsynelatende full aktivitet rundt riggene nÄ i felles ferien
- Well test anlegg bestilt til Bollsta
- LOI skal vĂŠre signert for Bollsta
Hadde dette vÊrt, for eksempel Stavanger, hadde ODL meldt denne jobben for lengst. Det store spÞrsmÄlet begynner Ä bli hvorfor man ikke vil melde en etterlengtet kontrakt? Hva kan potensielt ligge bak valget om Ä klargjÞre riggen uten Ä informere markedet..
Kan restruktureringen vi har sett i ODL inneha NOL i planene sine, har nytt styremedlem fra Fredriksen systemet en finger med i spillet.. Ingen her vet utfallet, men har aldri vĂŠrt nĂŠrmere fasit for veien videre til selskapet.
Blir bare spekulasjon, men biter meg ogsÄ merke i at Bollsta er eneste riggen som ligger uten tidslinje i flÄteoversikten til Odfjell (Mira ligger feks med tom tidslinje, da den som vi vet, ikke er pÄ kontrakt). Noen som vet om Bollsta har hatt tilsvarende?
Om man oppsummerer litt av "ryktene":
- Energi24 skriver at NOL riggene nĂŠrmer seg kontrakter
- Psw har landet kontrakt pÄ stigerÞr mot ukjent rigg i Afrika (ryktes NOL rigg)
- ODL inngÄr avtale med Psw om leveranse av tjenester
- Riggen klargjĂžres for dypvanns boring (og "alle" ombord kjenner de videre planene)
- ODL har rekruttert internt for utenlandsoppdrag
- Det er tilsynelatende full aktivitet rundt riggene nÄ i felles ferien
- Well test anlegg bestilt til Bollsta
- LOI skal vĂŠre signert for Bollsta
Hadde dette vÊrt, for eksempel Stavanger, hadde ODL meldt denne jobben for lengst. Det store spÞrsmÄlet begynner Ä bli hvorfor man ikke vil melde en etterlengtet kontrakt? Hva kan potensielt ligge bak valget om Ä klargjÞre riggen uten Ä informere markedet..
Kan restruktureringen vi har sett i ODL inneha NOL i planene sine, har nytt styremedlem fra Fredriksen systemet en finger med i spillet.. Ingen her vet utfallet, men har aldri vĂŠrt nĂŠrmere fasit for veien videre til selskapet.
Blir bare spekulasjon, men biter meg ogsÄ merke i at Bollsta er eneste riggen som ligger uten tidslinje i flÄteoversikten til Odfjell (Mira ligger feks med tom tidslinje, da den som vi vet, ikke er pÄ kontrakt). Noen som vet om Bollsta har hatt tilsvarende?
Redigert 14.07.2022 kl 23:52
Matros
14.07.2022 kl 23:19
7291
Akkurat nÄ priser aksjemarkedet topp moderne drillskip til godt under 150 mill dollar. Disse drar inn 350 000 om dagen allerede, eller i lÞpet av neste Är. De kostet 650 mill Ä bygge. Jeg er bull pÄ rigg, sÄ alt skal opp. Men akkurat nÄ, hvorfor gjÞre det sÄ komplisert som Ä kjÞpe NOL ?
For at du ikke skal vÊre pÄ villspor, sÄ mÄ du ogsÄ kunne sannsynliggjÞre at riggene vil vÊre pÄ kontrakt mer eller mindre kontinuerlig de neste 4-5 Ärene. Det er nok av gode rigger som er av og pÄ kontrakter. De tjener ikke penger.
ullebusten
14.07.2022 kl 22:01
7488
Ikke pÄ villspor men smÄ justeringer snur dette litt pÄ hodet. Et innledende poeng (og her er mange fornuftige mennesker uenig med meg), Hemen vil konvertere lÄnet til aksjer ved fÞrste fornuftige anledning. AltsÄ er det allerede «brukt» penger tilsvarende 30mill ekstra aksjer (med dette som grunnlag prises riggene til +310mUSD pr stk). Videre, om jeg leser deg riktig, legger du til grunn at selskapet skal prises til bokfÞrte verdier, bare fordi riggene blir tildelt kontrakt. P/B pÄ 1 tror jeg fortsatt er et stykke unna. For at det skal skje tror jeg markedet vil forvente:
1. lange kontrakter pÄ begge riggene,
2. en viss track-record (ref historien til WM mm.),
3. fornuftig arbeidskapital.
Pr nÄ har vi ingen av delene, men er selvsagt godt pÄ vei med et sterkt marked og kanskje verdens beste rigg-manager. Jeg tror kontraktsverdien (lengde + rate) er avgjÞrende for markedets reaksjon, og selvsagt hvordan selskapet lÞser kapitalbehovet. Dette burde henge sammen i en og samme bÞrsmelding. Jeg etterlyser ikke lengre info fra ledelsen, ettersom jeg har solgt meg ut, men det er i beste fall kritikkverdig hvordan de holder (eller ikke holder) markedet oppdatert. Jeg hÄper du mfl. fÄr rett, og at jeg er for pessimistisk - plutselig er jeg aksjonÊr igjen, men jeg vil se en lÞsning pÄ bordet fÞrst - Þnsker ikke nye 2 Är med Þrkenvandring fÞr verdiene realiseres ;)
Edit: om punktene over faller pÄ plass, kan vi ta opp igjen prospektet ifm bÞrsnotering av NOL (splitt fra NODL). DCF-analysen deres er da plutselig aktuell igjen.
1. lange kontrakter pÄ begge riggene,
2. en viss track-record (ref historien til WM mm.),
3. fornuftig arbeidskapital.
Pr nÄ har vi ingen av delene, men er selvsagt godt pÄ vei med et sterkt marked og kanskje verdens beste rigg-manager. Jeg tror kontraktsverdien (lengde + rate) er avgjÞrende for markedets reaksjon, og selvsagt hvordan selskapet lÞser kapitalbehovet. Dette burde henge sammen i en og samme bÞrsmelding. Jeg etterlyser ikke lengre info fra ledelsen, ettersom jeg har solgt meg ut, men det er i beste fall kritikkverdig hvordan de holder (eller ikke holder) markedet oppdatert. Jeg hÄper du mfl. fÄr rett, og at jeg er for pessimistisk - plutselig er jeg aksjonÊr igjen, men jeg vil se en lÞsning pÄ bordet fÞrst - Þnsker ikke nye 2 Är med Þrkenvandring fÞr verdiene realiseres ;)
Edit: om punktene over faller pÄ plass, kan vi ta opp igjen prospektet ifm bÞrsnotering av NOL (splitt fra NODL). DCF-analysen deres er da plutselig aktuell igjen.
Redigert 14.07.2022 kl 22:08
Skeylord
14.07.2022 kl 21:23
7526
Har du en oppdatering fra HanÞytangen i dag? Ser du hva slags utstyr som lÞftes ombord pÄ riggene?
Fanget opp at SLB etter demontering av ett well-test anlegg pÄ en rigg ute i NordsjÞen skulle sende det til Bollsta for montering der.
Fanget opp at SLB etter demontering av ett well-test anlegg pÄ en rigg ute i NordsjÞen skulle sende det til Bollsta for montering der.
raider
14.07.2022 kl 21:07
7529
For Ä regne pÄ riggverdiene mÄ du legge til konvertibelen, de operasjonelle kostnadene frem til riggen er pÄ kontrakt og investeringsbehovet for Ä klargjÞre riggene. Legg sÄ til en hÞyere risikopremie (kun 2 rigger, ingen operative og svak historikk) nÄr du skal regne pÄ verdiene. FÞrst da kan du sammenligne.
Davinci_me
14.07.2022 kl 17:16
7640
Helt fair. Poenget mitt er at pga borring de neste Ärene vil ratene stige, neppe opp i 1 mill dollar dagen (og ingen har rÄd til Ä kontrahere) men tror fort vi se 550-650,000 for de beste HE riggene. Da sitter NOL i en sweetsport. Og an kan si mye om DSM og DSB, men det er vanvittige rigger som har fÄtt verdens beste managment.
Grovt regnet nÄ, gjeld langsiktig og kortsiktig utgjÞr 460 mill dollar. Mcap 130 mill dollar. Ergo prises NOL til 580 mill dollar for begge riggene nÄ.
Her er et gap pÄ 370 millioner dollar eller 3,7 milliarder kroner.
OppnÄr DSB og DSM 360,000 dollar pr dag, skal riggene prises til bokfÞrt verdi. (ref. revisorrapport) Blir ratene 400,000 dollar dagen, kan man kneppe opp 12%.
Er jeg helt pÄ villspor her eller? Jeg har ikke hensyntatt kontant posisjon. Fikk tallene av en i PWC som kikket pÄ det i gÄr.
Grovt regnet nÄ, gjeld langsiktig og kortsiktig utgjÞr 460 mill dollar. Mcap 130 mill dollar. Ergo prises NOL til 580 mill dollar for begge riggene nÄ.
Her er et gap pÄ 370 millioner dollar eller 3,7 milliarder kroner.
OppnÄr DSB og DSM 360,000 dollar pr dag, skal riggene prises til bokfÞrt verdi. (ref. revisorrapport) Blir ratene 400,000 dollar dagen, kan man kneppe opp 12%.
Er jeg helt pÄ villspor her eller? Jeg har ikke hensyntatt kontant posisjon. Fikk tallene av en i PWC som kikket pÄ det i gÄr.
Sognoksen1
14.07.2022 kl 17:00
7564
Men det gikk 7-8000 aksjer etter det var stengt er vel ikke helt normalt i denne?
ullebusten
14.07.2022 kl 16:17
5575
Svaret pÄ spÞrsmÄlet ditt finner du pÄ hjemmesiden til NOL, i deres vedtekter (bye-laws). Det er underlagt Bermuda og helt andre regler enn allmennaksjeloven. De kan, og vil, alltid kjÞre rettet emisjon. Historien bekrefter dette, men kun 23.12 som ikke var aksjonÊrvennlig for alle aksjonÊrer. Jeg tror det er Hayfin som gjÞr det vanskelig for JF Ä kjÞre pÄ i hans stil (NODL/NOL = aksjonÊrvennlig)
Buddydeniro
14.07.2022 kl 16:13
5526
Vel⊠uten emisjon eller mer lĂ„n er vel kassen tom⊠kroken pĂ„ dĂžren detâŠđ Derfor kun emisjon som eneste reelle alternativ - enig i det? Spm var om de store guttene har mulighet til Ă„ gjĂžre en rettet emisjon. Antar det er veldig relevant med tanke pĂ„ risikoprofilen til aksjen. Da blir det fort stygt for vanlig dĂždelige aksjonĂŠrer. Ved vanlig emisjon mĂ„ en bare vĂŠre klar for Ă„ Ă„pne lommeboken (igjen) for Ă„ unngĂ„ Ă„ bli vannet utâŠ
ullebusten
14.07.2022 kl 15:12
5569
đtidenes skrivefeil! Takker, rettet! đ
Ps. Det er en motpol i min verden, da det blir satt i sammenhengen med dagens prising. Vi er ganske langt unna hva som mÄ til for Ä snakke slike investeringer.
Ps. Det er en motpol i min verden, da det blir satt i sammenhengen med dagens prising. Vi er ganske langt unna hva som mÄ til for Ä snakke slike investeringer.
Redigert 14.07.2022 kl 16:14