Northern Ocean -asset play harsh env riggeier operert av Odfjell

zaq1
NOL 07.02.2022 kl 08:11 475792

Inviterer til ny Northern Ocean tråd, alle kan lime inn relevante innlegg fra andre tråder. Starter bare med ett kort innlegg slik at vi alle slipper å scrolle forbi ett langt startinnlegg for å trykke omvent rekkefølge å finne nye innlegg..:-)
Oppfordrer og håper på saklig debatt uten personangrep eller klovnetegn, lover å ikke endre tråd tittel.
Hva tenker dere om fremtiden til NOL?
cold
21.03.2022 kl 19:53 8434

Jepp. Blir ikke meldt noe her før fristen for tegningsrettene er ute, slik at de store får mer. Og du får virkelig sagt det. Her vil det være mange som:
Ikke forstår hvordan tegningsretter fungerer......mange som glemmer å gjøre det......ikke har penger på konto.... eller gjør andre feil i prosessen.
5198
22.03.2022 kl 08:08 8127

Hm at det vil bli tegnet flere aksjer under rep emisjonen nå når kursen er 8 kr mens tegningsretter er 4,5 kr kan det ikke være noen tvil om. Men vil selvfølgelig være noen som mangler penger, glemmer dette eller surrer det til for seg selv. Men denne andelen er nok mindre nå en om kursen var 5 kr.
At det er gode grunner for å vente med nyheter til etter emisjonen forstår jeg godt, dette vil skape mer publisitet, økt kurs som igjen vil bety at flere tegner seg i emisjonen og Hayfin får da færre aksjer.
Slik ting nå plutselig ser ut mener jeg det beste er om Fredriksen virkelig legger sjelen sin i en emisjon med ODL så raskt som mulig, dette blir enklest med kontrakt selvfølgelig da ODL har sakt at dette er et kriterie for fusjon. Men å kunne bli endel av ODL i en fusjon 1-1 er noe Fredriksen burdet legge sjela si i ODL bør også kjøpe ut den femte riggen slik at de står klare til å virkelig høste de neste 5-8 årene.
Hadde dette skjedd vill utbytte kunne kommet så fort Mira og Bollstad var i arbeid, Hayfin kunne også dratt inn TO Norge noe jeg tror kommer på et senere tidspunkt.
Om Fredriksen nå skal presse for å maksimere MogB slik at det ikke blir en fusjon raskt vil vi gå glipp av starten på oppgangen her må Fredriksen se seg berget og tenke langsiktig. Et selskap som eier disse 8 boreriggene selv og drifter slik ODL er kjent for hadde blitt et superselskap og en pengemaskin uten like, akkurat slik Fredriksen liker det.
Redigert 22.03.2022 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
HAS
22.03.2022 kl 08:21 8090

De fleste er vel enige i at dagens kurs er et resultat av all usikkerheten som har preget selskapet, og ikke riggverdiene. Med drift av ODL og kontrakter på riggene vil kursen umiddelbart løftes i retning av ODL, og danne et godt grunnlag for fusjon. Er det dette vi kan forvente i neste uke når emisjonen er fullført og ODL har gjennomført splitten?
5198
22.03.2022 kl 08:30 8101

Håper jo det går i den retningen, det er vel dette de fleste ser på som sannsynlig utfall av samarbeidet som ble opprettet rundt nyttår. Men ser ikke dette skje før det blir meldt om en kontrakt med en viss varighet på Mira eller Bollstad. Dette kan jo selvfølgelig også være grunnen til at det har tatt tid med kontrakt, det kan være det forhandles om en lang kontrakt litt frem i tid og kontrakt av kortere varighet kort frem i tid. Selvfølgelig bare spekulasjoner. Ville nok ikke bety mye om kontraktene er litt frem i tid så lenge de har en viss varighet tipper jeg fusjonen er et faktum.
sober-minded
22.03.2022 kl 19:10 7857

Har litt problemer med å se hvorfor det er så om å gjøre å fusjonere med Odfjell. Har ikke Odfjell stort sett bundet opp sine rigger med relativt magre kontrakter ?
Vil ikke potensialet til å generere utbytte være både raskere og bedre under NOL når det tikker inn kontrakter på DSB og DSM ?
El Tigergutt
22.03.2022 kl 19:31 7819

ODL har ikkje gode rater (utenom DAB som har kontrakten med Aker bp som va på 440.000 usd). Den går ut i desse dager. Mellom legg til us 440 er kompensert i nåverende kontrakt av aker bp.
Ellers er kontrakter på rundt 300.000 usd. Men ODL tjener på dei gode bonus avtalene når brønner er levert før tid og med vise hms kår innfridd. ODL riggene er så effektive at dei borer seg ut av jobber ( DSS, DSA, DAB og DSN). 3 års kontrakt borer dei ferdig på 1.5 år ( sånn som skjedde med DAB i uk.
Operation cost på riggene pr. Dag tipper eg ligger på usd 180.000
Kiss
22.03.2022 kl 20:03 7750

Tviler på at du ville fått Aberdeen, Stavanger eller Atlantic under 400k idag. Tror Mira og Bollsta markedsføres for 300k+ idag.
5198
22.03.2022 kl 20:20 7927

ODL har fremdeles en stor oppside mener jeg, å være med i et selskap med 7 rigger og en ganske stor cash beholdning ville trygge investeringen. Samtidig er det som nevnt over stor oppside i ratene ODL kan få fremover. Så mener en kjapp fusjon med ODL der vi får bytteforholdet 1-1pr aksje er den beste og tryggeste veien fremover. ODL med disse syv riggene vil hanke inn mange gode kontrakter fremover de vil også ha cash til å kjøpe ut den ene riggen de har management på. Utbytte kan komme meget kjapt også har du miljøaspektet de kan kjøre fremover med den nylige utskilte delen av selskapet. Skjer dette står man egentlig bare igjen med TO og ODL, er ikke i tvil om hvem som vil være den foretrukkne blant oljeselskapene de neste 5-10 år.

Noe skjer hvorfor fremskyndes plutselig Anual Report til førstkommende fredag?

Her er jeg blank hvilken praktisk grunn kan dette ha, for noe som skal skje fremover?
Redigert 22.03.2022 kl 20:51 Du må logge inn for å svare
ullebusten
22.03.2022 kl 20:37 7944

Fremskynder årsrapport fra 30.04 til fredag førstkommende :)
HAS
22.03.2022 kl 20:52 7935

Kanskje det er så dyster lesning at de føler seg forpliktet til å gi folk mulighet for å avbestille sine emiaksjer...., eller så er det en fusjon på gang:)
Bolster
22.03.2022 kl 20:55 7919

Hvorfor må dette slippes før en eventuell fusjon meldes?
HAS
22.03.2022 kl 21:03 7906

Det kan jo være at Hayfin har tatt rede på at repemien er fulltegnet og vil skremme med varsel om dystre utsikter og stor fare for nye emisjoner.....Pytt, tar sjansen på at det blir ei gladmelding.
ullebusten
22.03.2022 kl 21:11 7880

Ingenting som må slippes, men ifm en transaksjon (kjøp, merge el.) gjennomføres en (vanligvis omfattende) due diligence prosess. I slike tilfeller er det alltid en fordel om årsrapporten foreligger som dokumentasjon (da den må godkjennes av revisor og anses derfor som det nærmeste man kommer «fasit» på selskapets status pr 31.12).
sober-minded
23.03.2022 kl 01:21 7829

Godt poeng. Men vi har jo et stykke å gå hvis vi skal få bytteforhold 1-1...
Litt pussig at de stresser med å få fram årsrapporten før rep.emi er gjennomført. Dette kan bli spennende :-)
5198
23.03.2022 kl 09:04 7724

Jeg mener bytteforholdet er høyt realistisk og er 100 % seriøs. Verdien på riggene er det som må legges til grunn, så ved kontrakt har også NOL sine rigger backlog, usikkert hvor lenge men med kontrakt har i det minste ODL tid på seg til å finne nye lange kontrakter og bevise at dette er blant de desidert beste riggene i nordsjøen. Mira og Bollstad er nyere en snittet på ODL flåten så ved en fusjon når kontrakt kommer og at nye ODL tar reaktiveringskosten når Mira skal ut mener jeg begge selskapene kommer meget godt ut av dette og er rustet for fremtiden med skikkelige utbytter. Dette forutsetter bytteforholdet 1:1 med aksjer i fusjonen.
Merkelig at årsrapporten flyttes kan jo være grunner for at det skjer men kan jo selvfølgelig også bare være tilfeldigheter, ODL ansetter også mye riggpersonell om dagen dette samsvarer nok bra med at de har kommet langt med en kunde når det gjelder kontrakt.
ullebusten
23.03.2022 kl 09:38 7704

DNB skrev at de hadde antatt at AkerBP jobben som ble tildelt Scarbeo 8, skulle tildeles DSB. Noen her som visste om denne tenderen?
R19
23.03.2022 kl 09:52 7850

Helt urealistisk. Du priser da nol riggene til over 400 Mill USD uten kontrakter og odl riggene til 300 Mill USD med gode kontrakter. Det viser hvor lite kunnskap du har.
Kiss
23.03.2022 kl 10:07 7814

Ville ikke forundre meg om at DSB også går inn i AkerBP i tillegg, noe som er i henhold til allianseavtalen. Det er bra trykk i nordsjøen fortiden, i tillegg våkner UK til live igjen.

SC8 gikk utenom denne allianse avtalen.
kjylling
23.03.2022 kl 10:17 7780

Hva legger du til grunne mtp utskilling av OTL når du påstår at ODL riggene nå prises til 300 mill?
bravo
23.03.2022 kl 10:57 7883

Dette er jo den egentlige NOAKAS tenderen som har hvert i markedet lenge. Det eneste nye er evt brønnene AkerBP har lagt til og som kommer i forkant av selve NOAKAS jobben fra Q-4. Er ingen hemmelighet at selve NOAKAS jobben egentlig var tiltenkt DSS.
Bolster
23.03.2022 kl 10:57 7937

Det funderer jeg også på. Mulig det stemmer, har ikke regnet på det selv.
HAS
23.03.2022 kl 11:08 7955

Da er det enten ny og bedre kontrakt på gang, eller så er målet 0 kontrakt, flere emisjoner og videre utvanning. Jeg foretrekker første alternativet...
Jøllis
23.03.2022 kl 11:16 7924

Noakas er jack-up Cat J sow. I såfall equinordelen. Usikker på AkerBP delen
5198
23.03.2022 kl 14:52 7677

Kan i det minste virke som noen plutselig har våknet og sett potensialet i denne, eller det er noen som sitter på litt bedre informasjon en det vi gjør.

Ved nyheter kan denne virkelig få fart på seg 63 000 aksjer til salgs opp til 12 kr og nyhetene kommer bare snakk om tid.
Redigert 23.03.2022 kl 14:57 Du må logge inn for å svare
FwO
23.03.2022 kl 15:32 7644

Fikk bein å gå idag ja.. Rykter ute å går?
Den går fort til 14-15kr om det kommer noe håndfast på bordet. Vi så hvordan denne gikk til disse nivåene da Bollsta gikk på jobb, men så kom Mira og knakk den ned igjen med den dyrebare vinsjen.
Skuta79
23.03.2022 kl 15:53 7786

Hei er det noen som kjønner seg på tegningsrett er jeg fikk utdelt 4990 aksjer. Har hvert på vps registrert min priv bank ok konto nr lønnskonto har også flyttet over det korrekte beløp. Står fortsatt på vps at det ikke er aktiv. Er det noe jeg mangler å gjøre?
XpDeus
23.03.2022 kl 16:02 7766

Tegning fra 14. - 2803 skjer vel ingenting før dette.
SEE
23.03.2022 kl 16:03 7779

Tar ca en dag og registrere nytt kontonr i vps. Gjorde ihvertfall det her. 😉

Og mener summen blir trukket 30.
Redigert 23.03.2022 kl 16:04 Du må logge inn for å svare
Skuta79
23.03.2022 kl 16:31 7756

Ok takk. satser på at det skal funke 🙂👍
SEE
23.03.2022 kl 16:35 7800

👍 Bare prøv igjen i morgen. Hvis ikke det fungerer, så ring dem.
cold
23.03.2022 kl 16:57 7816

Hei Skuta 79.
Ja, du må gjøre noe for å få tegningsrettene du fikk tildelt, men jeg vet ikke hvilken bankforbindelse du bruker. Hvor handler du aksjene dine?

De som bruker Nordnett går inn på "Mine sider" og deretter "Selskapshendelser, - og børsnoteringer". Der vil de finne "Børsnoteringer (IPO), nyemisjoner, mm.". > velger så "Northern Ocean". Så er det bare å legge inn antall tegningsretter de har fått tildelt, og trykker "registrer". NB. Det må være tilstrekkelig penger på konto for at dette skal fungere. Beløpet blir ikke trukket før 30. mars, slik at man kan evt. endre på tegningsretter helt frem til den tid.
Redigert 23.03.2022 kl 17:15 Du må logge inn for å svare
Bolster
23.03.2022 kl 18:06 7689

Jeg har deler av mine aksjer stående hos nordnet på AF konto. Disse emi aksjene måtte tegnes på vps.no. Samme gjelder aksjer stående hos SB1M.
Vaffel
23.03.2022 kl 18:19 7635

Jeg må også tegne gjennom vps, men lurer litt på hvordan dette blir i praksis. Når man har tegnet seg for alle rettene, er det da tilstrekkelig å ha nok dekning 30.03 på kontoen man oppgir?
cold
23.03.2022 kl 18:33 7599

Ok, ser det nå. For nyemisjonen i Northern Ocean tilbyr ikke Nordnet AF-konto. Kun IKZ, IPA og IPS-kontoer.
ullebusten
24.03.2022 kl 07:24 7294

Enig at 1:1 er litt optimistisk. Jeg har tidligere nevnt bytteforholdet 1ODL:0,75NOL. Dette priser alle 6 riggene ganske likt, til ca 350mUSD pr.

ODL har lavere gjeldsgrad pr rigg, pr q4 ca 150-170mUSD (litt usikkerhet rundt utskillelse av ODT mtp kontantbeholdning osv.), sammenlignet med NOL som ligger på ca 230mUSD. Dette gir ulikheter i bytteforhold avhengig av verdien man bruker på riggene.

Verdsettes riggene likt, men høyt (typisk 450mUSD), vil bytteforholdet til 5198 bli mer realistisk, men fortsatt "bare" 1;0,9. - det verdsetter alle riggene til ca 450,- (ut fra min modell).

Spørsmålet her er hvor mye partene ønsker en slik transaksjon, og hvem som er best til å forhandle. Mitt bet er ca 1 ODL til 0,75NOL. Det gir uansett win-win. (ps. tallene er ex ODT). Står ODL i 50 i 2025 gir det en fin reise for oss NOL-aksjonærer (37,-).

Avslutningsvis bemerker jeg hvor stor påvirkning Hemen sin konvert. har på dette regnestykket(alle tall basert på 104m aksjer, ikke 134m).
Redigert 24.03.2022 kl 07:29 Du må logge inn for å svare
5198
24.03.2022 kl 08:25 7191

Litt usikker her, men om regnestykket ditt stemmer er jeg enig. For å få til denne transaksjonen må nok riggene verdsettes likt slik at begge sider blir fornøyd. Men hovedpoenget her er ikke om det blir 1:1 eller 1:0,75. Poenget er at ved å danne et selskap er man plutselig med i noe større, tryggere og ikke minst noe som har alle forutsetninger for å øke i verdi de neste årene, for ikke å glemme utbytte.
Men slik jeg der det bør det skje ganske raskt, er fra og med neste år det virkelig vil lukte svidd i denne bransjen. Om vi igjen ser rater på gode 400 000 usd pr dag vil kursmålene økes betraktelig de neste årene.

Er heller ikke i tvil om at det er dette som er planen, ODL har jo selv gått ut og sakt dette « dette ser jeg på som å forberede aksjonærene på det som kommer» det er i det minste slik jeg ser det. Men det jeg da håper er at Fredriksen ikke blir for grådig i forhandlingene men ser det mye større potensialet som åpner seg på lang sikt.

I dette bildet blir det bare bagateller om en får 10-20% mer eller mindre for aksjene, men det må skje nå ellers går det toget mener jeg.
Redigert 24.03.2022 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
HAS
24.03.2022 kl 08:33 7206

Her sitter sterke aktører rundt bordet, så detaljene er vel ikke gitt. Det er vel heller ikke gitt at dette handler bare om ODL/NOL? Hva med TO? Men bra blir det uansett:)
ullebusten
24.03.2022 kl 09:06 7140

Absolutt! Få dem sammenslått. ODL trenger kapasitet, NOL trenger stabilitet/sikkerhet.

Hva angår Transocean (RIG) er jeg veldig usikker, men kan aldri se for meg at det er snakk om mer enn TO Norge (kun denne RIG ikke kontrollerer / Hayfin kontrollerer). At RIG skal stykkes opp tror jeg ikke på. Om JF klarer å slå sammen RIG / VAL / SDRL / NOL / ODL, vil tiden vise - det hadde jo vært en gigant uten sidestykke (burde være i F. Moens interesse da RIG har alt for høy gjeldsgrad pr i dag). Har min tvil, men betyr lite for meg da det uansett vil være flere triggere for NOL i tiden som kommer, og det er gjennom NOL jeg er eksponert til rigg-bransjen.
ullebusten
24.03.2022 kl 09:07 7155

Absolutt! Få dem sammenslått. ODL trenger kapasitet, NOL trenger stabilitet/sikkerhet.

Hva angår Transocean (RIG) er jeg veldig usikker, men kan aldri se for meg at det er snakk om mer enn TO Norge (kun denne RIG ikke kontrollerer / Hayfin kontrollerer). At RIG skal stykkes opp tror jeg ikke på. Om JF klarer å slå sammen RIG / VAL / SDRL / NOL / ODL, vil tiden vise - det hadde jo vært en gigant uten sidestykke (burde være i F. Moens interesse da RIG har alt for høy gjeldsgrad pr i dag). Har min tvil, men betyr lite for meg da det uansett vil være flere triggere for NOL i tiden som kommer, og det er gjennom NOL jeg er eksponert til rigg-bransjen.