Northern Ocean -asset play harsh env riggeier operert av Odfjell

zaq1
NOL 07.02.2022 kl 08:11 491427

Inviterer til ny Northern Ocean tråd, alle kan lime inn relevante innlegg fra andre tråder. Starter bare med ett kort innlegg slik at vi alle slipper å scrolle forbi ett langt startinnlegg for å trykke omvent rekkefølge å finne nye innlegg..:-)
Oppfordrer og håper på saklig debatt uten personangrep eller klovnetegn, lover å ikke endre tråd tittel.
Hva tenker dere om fremtiden til NOL?
ullebusten
02.04.2022 kl 15:09 4752

Jeg liker de hausende kommentarene dine jeg ;) også godt med litt galgen oppi denne evigvarende prøvelsen vi har vært vitne til siden fødselen av Northern Ocean! Er «sterk i troa» igjen! :)
NHH78
02.04.2022 kl 16:57 4632

Ok, da er jeg litt klokere.. Men er jo ikke relevant å bruke den sammenligningen (verdi på den enkelte rigg) når Odl som du er inne på er så mye mer! Det er ikke vanskeligere enn ved et salg av NOL evt fusjon med ODL så må kjøper betale NAV i cash evt med oppgjør i aksjer(evt kombo). Kommer NOL i 20 nok pr aksje er det fordi Mira og Bollsta er på kontrakt og da er vel egenkapitalen priset til rundt 2,3 milliarder(inkl konvertering av gjeld til aksjer til Hemen) Stemmer ikke det? Så fortsatt markedsverdi på godt under halvparten av Odl.

Men markedsprisen på NOL vil jo fullstendig avhenge av hvor gode kontraktene som riggene får! Jeg har troen på at det blir veldig bra og at oppsiden i aksjekursen er stor. Men bare reagerte på disse bytteforholdene det var snakk om. For de hadde aldri aksjonærene og styret i ODL anbefalt!

Ellers har jeg både NOL og ODL aksjer og ståltro på begge!
5198
02.04.2022 kl 17:10 4862

Blir spennende dette, kontraktene blir med NOL så uansett må Fredriksen få en pris/bytteforhold som gjenspeiler markedet p.d.d
HAS
02.04.2022 kl 17:24 4890

En hardt prøvet aksjonær føler trang til å takke for den fine tonen på tråden. Skulle det bli en fusjon, får vi overlate til andre å finne en akseptabel nøkkel. Mira og Bollsta har attributter som gjør det mulig for ODL å gjenopprette tillit i markedet. Ett velrenommert selskap med 7 rigger vil ha gode kort på hånda, og mye tyder på at vi etterhvert vil få en oljepris som muliggjør litt raushet fra oljeselskapene. Dette vil sørge for en solid kursoppgang som gjør at vi fort glemmer krangel om peanøtter. God helg:)
ullebusten
02.04.2022 kl 17:52 4845

HAS,

Satser på det – og god helg! :)

NHH78,

Tror egentlig vi tenker mye likt. For så vidt også enig at sammenlikningen min kan virke lite relevant, men pr i dag er NOL sin bokførte egenkapital på 4.3milliarder kroner (eller ca 42kroner pr aksje). Dette gjør NAV-regnestykket vanskelig, da ingen oppgjør vil være basert på dette (bokført verdi på riggene til NOL er totalt ca 950mUSD). Videre er både ODL og NOL dominert av et par aksjonærer som gjør det vanskelig å sammenlikne prising av selskapene på børs. ODL er også priset lavt sammenliknet med bokførte verdier – mye likt alle riggselskapene med unntak av kanskje Transocean.

Ved 20 kroner prises egenkapitalen i NOL til 2.7 milliarder - om mitt regnestykke stemmer da vel å merke (103.8m aksjer + 30m aksjer ifm. konvertibel gjeld, altså 133.8mill aksjer totalt).

Bytteforholdet jeg har presentert tidligere var et forsøk på å «forenkle» / beskrive et sammenslått selskap med 6 ultramoderne HE-rigger. Jeg anser det som «forenklet relevant» da det gir en pekepinn på verdsetting/egenkapital pr rigg, opp mot prising av aksjene over børs – stort sett et mer nærliggende forhold for de fleste av oss. Ved et bytteforhold a 0.75:1 (altså 1 NOL aksje gir 0.75 ODL aksje) vil NOL sine ca 130mill aksjer bli til ca 100mill aksjer ved en fusjon i nye ODL. Dagens aksjonærer i ODL blir da sittende med ca 70% av aksjene etter fusjon. Jeg tror det er ca hit vi må for at JF skal være villig til å la NOL-riggene få «nye» eiere. Ledelsen i ODL snakker i media som om «vi kjøper når vi er klar» - det er selvsagt også helt unødvendig å publisere om realitetene var så enkle :)

For ordens skyld: jeg eier pr i dag ikke aksjer i ODL (solgte meg ut for litt siden), men en god haug med aksjer i NOL. Ståltro på begge er vi for øvrig to om.
5198
02.04.2022 kl 20:20 4683

Som en sliten aksjonær kan jeg ta til takke med 0,75-0,85 NOL mot 1 ODL, så lenge jeg får være med videre. Skulle jo tro ODL selv så at ikke dette ble billigere med tiden slik markedet ser ut. Er et godt poeng at disse nå plutselig kan få de beste ratene siden de nå er i markedet dette blir veldig spennende å se. ODL med 6 egne muligens 7, på full fart inn i et skikkelig bra marked kan skape enorme inntekter for ODL. At vi i løpet av 5 år kan se ODL i 40-50 kr med utbytte på veien er ikke noen umulighet.
Redigert 02.04.2022 kl 20:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.04.2022 kl 22:58 4496

Noen som har en ide om hvor mye kapital som trengs for å klargjøre Mira for operasjon? Jeg har noen tanker, men interessert i å høre hva andre tenker...

Og hvordan vil dette påvirke styrkeforholdet i en eventuell sammenslåing av NOL og ODL?

Må si at det er komisk å lese at folk mener det vil være fair at Odfjell aksjonærene eventuelt skal sitte igjen med 70% etter en eventuell sammenslåing med NOL. I praksis priser man i så fall NOL sine rigger nesten likt som Odfjell sine!

Det må vel sies å være litt spesielt med tanke på at NOL:
- Ikke har kontrakt på noen av sine rigger
- Ikke ligger spesielt godt an til å sikre seg kontrakter på riggene sine som starter i 2022
- Trenger en god del kapital for å klargjøre Mira
- Vil slite voldsomt med å selge inn Mira på norsk sokkel grunnet historikken til riggen
- Antagelig vil måtte akseptere vesentlig redusert rate en lengre periode for å i det hele tatt få en operatør til å ta riggen
- Er helt avhengig av Odfjell for å markedsføre og drifte riggene

Og at Odfjell:
- Har lange kontrakter på alle riggene de eier selv
- Har allianser og rammeavtaler med alle de største operatørene på norsk sokkel
- Har de beste riggene på norsk sokkel (ja, de kommer alltid til å være bedre enn NOL sine uansett hvor mye folk prater om at Bollsta og Mira er topp moderne rigger)
- Har opsjon på å kjøpe Yantai (fremfor Bollsta og Mira)
- Ikke har spesielt sterke incentiver for å selge inn Bollsta og Mira fremfor egne rigger (worst case må NOL hente enda mer penger som gjør at Odfjell kommer i en desto bedre forhandlingsposisjon)
- Vil ha vesentlig mindre gjeld per rigg ved årets slutt enn NOL (som på dette tidspunktet er heldige om WB er kommet i operasjon igjen)

Mener dere helt seriøst at dette bare utgjør en 3% fordel ved en eventuell sammenslåing? Jeg tror ikke det er mange Odfjell aksjonærer som deler det synet... Hva får dere til å tro at Helene vil akseptere noe slikt? Odfjell klarer seg helt fint uten NOL, mens NOL er historie uten Odfjell.

Good night.
bravo
02.04.2022 kl 23:07 4489

Foruten ny NOL emisjon ser det vel ut som ODL kommer til å kjøpe (minst) 2 andre rigger før både WB og WM kommer seg i arbeid igjen, og en evt fusjon blir aktuelt. Hvordan ser styrkeforholdet ut da?
FwO
03.04.2022 kl 08:37 10466

Nå får ikke jeg lest artikkelen, men ser headingen.
"Har steget kraftig siden corona krakket"….. Det er vel en vel kraftig overdrivelse lår det kommer til NOL! håper de tar med at det ikke er covid som er skyld i at kursen ligger der den gjør og at NOL har beveget seg en brøkdel av de andre. Den er opp ca 15-20% på covid ATL, så kan man sette de andre kortvarige bunnene på elendig seadrill ledelse og operasjon, tenker da på Mira med winsj etc, og Bollsta med stigerør hendelse (26tonn).
HAS
03.04.2022 kl 09:00 10473

https://finansavisen.no/nyheter/kommentar/2022/04/03/7845823/sondagens-aksjetips-med-fire-sterke-riggaksjer

Man må ikke glemme at Wintershall i sin tid investerte mye i denne riggen, og uttrykte stor begeistring. Trange rammer medførte imidlertid elendig vedlikehold. Batteripakken ble satt ut av funksjon, og det hele toppet seg med uhell og terminering av kontrakt. I et nytt regime vil det være fullt mulig å bringe denne riggen tilbake til heder og verdighet. Dette vil koste noen kroner, men vil komme i forbindelse med ny kontrakt. ODL vil garantert klare å løfte fram de fortrinn denne riggen har for en operatør som vil framheve sin miljøprofil. Her brukes begrepet komisk, og alle må vel være enige i at dette er en velregissert komedie der barn krangler om hvem som har fineste bilen:) Beslutningene tas ikke her på forumet, men det blir interessant å følge utviklingen.
Redigert 03.04.2022 kl 09:22 Du må logge inn for å svare
ullebusten
03.04.2022 kl 10:34 10359

Hei,

Mange gode motargumenter du kommer med Tournelon. Nettopp derfor en kontrakt av varighet er vesentlig for at ODL skal forsvare en utvanning. Nå ser jeg også at bravo peker på kjøp av to andre rigger før DSB og DSM (jeg kjenner bare til yantai). Det kan godt hende at dine argumenter er så sterke at forholdet blir 80% mot mine 70%, men vi må nok ellers innse at en merge mellom selskapene ikke vil finne sted (partene er for langt fra hverandre). Om man ser på kontantstrømsvurdering så tror jeg man må anse riggene som like-for-like, med kun små justeringer.

Du glemmer også ODL sitt åpenbare ønske om å vokse, samt at de ikke har hatt lett tilgang til kapital - det er en stor fordel med å få inn JF. Mener du at kjøp av riggene til 350mUSD er en dårlig deal for ODL? I så tilfelle er jo DSN en katastrofe for PDL aksjonærene.

Kanskje blir det aldri noe av en merge. Uansett har NOL stor oppside med dagens konstellasjon, så lenge ODL klarer å få på plass kontrakter.

Mitt estimat for DSM reaktivering er 20mUSD (uten nevnte oppgraderinger). Dette henger sammen med spesifisert emisjon på 30mUSD til høsten (prospekt).
hypotetic
03.04.2022 kl 13:08 10171

Fredriksen har vel en historikk med raskt å kjøpe de beste ansatte ved å tilby bedre lønn og betingelser. Spørsmålet er om Helene ønsker å være med på å overby eller om hun velger å gå for konsolidering som begrenser konkurransen og kostnadsgaloppen ....
R19
03.04.2022 kl 14:03 10067

Ja de tjener dårlig i Odfjell. CEO i Odfjell har hatt inntekt opptil 28 millioner i året inkludert bonuser.
Redigert 03.04.2022 kl 14:04 Du må logge inn for å svare
Jøllis
03.04.2022 kl 14:42 10003

Historien har vist at DSN ikke har pr dags dato vært en solskinshistorie for odlaksjonærene. Raten dekker såvidt capex og opex og gir liten FCF. ODL betalte for mye mtp på at det skulle bedre seg ratemessig den nærmeste fremtid, Det har det ikke nevneverdig gjort. Siste referanse for hva markedsraten er idag, er Scarabeo 8. Så enkelt er det. Så vil neste slutning gi neste referanse.

Som torneleon skriver er det signifikant forskjell på hva en DualDrilling rigg leverer av antall dager pr brønn. Det skal gjenspeiles i dagrate og dermed hvilken FCF riggen gir og dermed markedsverdien til riggen. Alt annet er fantasi. Ikke alt JF blir til gull.

Sognoksen1
03.04.2022 kl 22:37 9667

Bra du er tilbake long på forumet venter på emi aksjene ellers er det lite som skjer enda👍
El Tigergutt
04.04.2022 kl 01:01 9512

Det stemmer. Folkene som følgte med Bollsta har mykje meir i lønn ein kva ODL ansatte.
ODL ansatte godtar ikkje det, så rykte seier at det er mykje styr mtp. Dette. Klubben jobber iherdig med å finne ei løsning.
ODL ansatte kommer ikkje til å godta å bli menga inni crew på Bollsta for å lære dei ODL filosofien, også ha mindre lønn…
5198
04.04.2022 kl 10:49 9209

Denne viser bedre takter om dagen, omsetningen er ikke stor men den har i det minste økt den siste tiden så oppgangen kommer på økende volum dette er et skikkelig sunnhetstegn, var det i morgen emisjonsaksjene kom på konto?
Skuta79
05.04.2022 kl 09:05 8633

OY hva sjer nå? Handelen stoppa?
Al_papi
05.04.2022 kl 09:30 8531

Var det i dag emi aksjene skulle komme på konto? Noen som har fått dem?
Dufour
05.04.2022 kl 09:38 8517

Stemmer, de kommer ila dagen 05.04.2022.
5198
05.04.2022 kl 09:47 8478

Kontrakt eller fusjon noe skjer
HAS
05.04.2022 kl 09:56 8425

Tror mange har regnet med litt dumping når de kommer. Det kan fort bli en feilvurdering; de fleste tviholder på godsakene:)
Slettet bruker
05.04.2022 kl 10:06 8486

Tror mange snur emi aksjene i døra og rett ut i markedet, den som har lever får se.
GearUp
05.04.2022 kl 11:52 8352

Det må være lederstillinger, siden resten er vel tariff festa lønninger .
El Tigergutt
05.04.2022 kl 13:45 8297

Nei eg trur det er lenger ned ein individuelt lønna stillinger.
Seadrill har våre kjent for å lokka dei beste til seg med høgare lønninger.
Litt som COSL gjorde i sin tid for å få tak i gode folk.
Men viktig å understreke at dette veit eg ikkje 100%. Rykter i miljøet ref. min kilde.
DocAntle
05.04.2022 kl 15:15 8165

Hvorfor skulle de vente istedenfor å bare selge samme antall aksjer nå eller tidligere?
Slettet bruker
05.04.2022 kl 15:45 8093

Dei er allerede solgt.
cold
05.04.2022 kl 16:30 7984

For noen dager siden hørte jeg en debatt der de fremste ekspertene på offshore drill var med. (Om noen har tilgang til linken så legg den gjerne ut. Jeg finner den ikke). Det ble bla. diskutert riggrater, riggverdier, konsolideringer og ellers mye optimisme i bransjen.
Konsolidering:
På slutten ble det stilt spørsmål om hvor mange selskap som ville stå igjen når konsolideringene var overstått. De fleste mente 3, mens èn av debatantene mente det ville stå igjen 4 selskaper. Når den varslede konsolideringen gjennomføres vil det altså bare være 3 - 4 megastore riggselskaper igjen.
I den forbindelse:

Det har blitt diskutert før en sannsynlig konsolidering av Valaris og Seadrill 3 + noen flere. JF er allerede storeier i Valaris og vil få en stor eierpost i SDRL.
Men hva skjer egentlig med Seadrill 3 og chapter 11 nå. Har vært stille rundt dette en stund. Er det noen som vet noe noe?
Redigert 05.04.2022 kl 18:30 Du må logge inn for å svare
Kiss
05.04.2022 kl 18:08 7749

Rekordomsetning og bra stigning idag, hva skjer?
noprofit
05.04.2022 kl 18:43 7675

Som vanlig på ose så er det vel lekket info til visse utvalgte
5198
05.04.2022 kl 18:48 7669

Pareto har visstnok en analyse med kursmål 15kr på NOL, ellers er det nok som nevnt over noen som har fått info vi ikke har fått ennå. Egentlig ikke så rart holder at noen få har info om kontrakt/emisjon med den omsetningen det er i aksjen går den fort når noen skal ha litt.

Passerer denne 10,60-10,70 kr ser det meget lyst ut teknisk, da er veien kort opp til 15-16kr.
Redigert 05.04.2022 kl 18:50 Du må logge inn for å svare
DocAntle
05.04.2022 kl 18:56 7706

4 millioner kronner omsetning er vell ikke akkurat noe å skrive hjem om? Fortsatt lavt bare mye høyere enn tidligere. Det har nok mer sammenheng med hva som skjer i oljebransen generelt enn at noen sitter på mer informasjon enn andre.
noprofit
05.04.2022 kl 19:31 7637

Vi får se om d kommer noe «offentlig» info de neste dagene og hvis d gjør d sier d seg vel selv. Når man kjøper på info så går man jo ikke all in, da vil d jo bli lagt merke til.
Kiss
05.04.2022 kl 20:31 7509

Hvis jeg skulle ‘’anta’’ noe så er det nok ny kontrakt. Oljeselskapene vil nok sikre seg Mira og Bollsta riggene i dagens marked. En rate på rundt 300kUSD/dag er god pris for disse riggene.
5198
05.04.2022 kl 20:48 7457

Kursutslag og omsetning som i dag er ikke tilfeldig, så samme tendensen når NOL og TO var på innspurten av forhandlinger men som kjent skjærte dette seg. Så kommer det store spørsmålet blir dette noe av? Tror selv DSB får kontrakt har versert rykter om dette lenge men som kjent ting tar tid.

Drømmen er jo at DSM får kontrakt men tror nok DSB er først ut.
Redigert 05.04.2022 kl 20:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.04.2022 kl 20:49 7506

300’er alt for billig.
Odfjell var glade Nol ikke fikk kontrakten Saipem fikk. Alt for billig med 300k for en rigg i dette markedet.
5198
05.04.2022 kl 20:53 7522

Blir greit med fart i denne om en kontrakt på rundt 350 Musd kommer. Tror spekulasjonene om fusjon kommer med første kontrakt særlig om kontrakten er godt opp på 300 tallet.

Om det nå handles på opplysninger som ikke alle har vil de som handler få det mer og mer travelt ettersom tiden går før nyhet kommer, blir spennende å se hva som skjer mot slutten av dagen i dag.
Redigert 06.04.2022 kl 09:09 Du må logge inn for å svare
noprofit
06.04.2022 kl 11:00 7028

Da har vel alle fått emi aksjene, selv om det er en viss nedgang er kjøpersiden sterk i dag, det ser bra ut.
Slettet bruker
06.04.2022 kl 11:26 6966

6.4.2022 11:14 · Oslo Børs
Funds managed by Hayfin Capital Management LLP have today sold in aggregate
7,796,378 shares in Northern Ocean Ltd. ("NOL" or the "Company"), following

which funds managed by Hayfin Capital Management LLP own 23,494,040 shares in

NOL, which represents approximately 22.6% of the issued share capital and voting

Redigert 06.04.2022 kl 11:30 Du må logge inn for å svare
R19
06.04.2022 kl 12:02 6982

5198 skrev Innlegget er slettet
Det er vel emisjonsaksjene
Jabbefly
06.04.2022 kl 12:02 7105

5198 skrev Innlegget er slettet
Seriøst??? Du som skriver så mye her har ikke fått med deg det???
HAS
06.04.2022 kl 12:11 7118

Foreløpig lite dumping av emisjonsaksjer. Tror nok mange hadde regnet med muligheten for å kjøpe billig i dag.
Dalia
06.04.2022 kl 12:12 7130

Tippe TO Norge skal inn i NOL/ ODL, kan jo være de må selge seg ned for ikke å bli for store eiere i NOL når det evt skjer? kun spekulasjoner..
Dalia
06.04.2022 kl 12:12 7230

Tippe TO Norge skal inn i NOL/ ODL, kan jo være de må selge seg ned for ikke å bli for store eiere i NOL når det evt skjer? kun spekulasjoner..