Northern Ocean -asset play harsh env riggeier operert av Odfjell
Inviterer til ny Northern Ocean tråd, alle kan lime inn relevante innlegg fra andre tråder. Starter bare med ett kort innlegg slik at vi alle slipper å scrolle forbi ett langt startinnlegg for å trykke omvent rekkefølge å finne nye innlegg..:-)
Oppfordrer og håper på saklig debatt uten personangrep eller klovnetegn, lover å ikke endre tråd tittel.
Hva tenker dere om fremtiden til NOL?
Oppfordrer og håper på saklig debatt uten personangrep eller klovnetegn, lover å ikke endre tråd tittel.
Hva tenker dere om fremtiden til NOL?
5198
02.06.2022 kl 22:31
6488
En må klare å ha to tanker i hodet samtidig her mener jeg, ryktene « er jo litt mer en det nå « men det er nok til å dra opp kursen til 15-17kr. Hva når det meldes om kontrakter til begge riggene, når dette skjer vet alle at det er samtaler om fusjon etc? Hva skjer da?
Så snakker vi om et marked som virkelig går noen lyse år i møte, hva er egentlig verdien på riggene til ODL og NOL med en dagrate på 400-450 000 usd?
Typisk at en stor aktør kjøper hele greia om 12-18 mnd for en pris ingen trodde var mulig i dag.
ODL ser jeg ingen problem med at blir solgt for 40-60 kr pr aksje litt frem i tid, da er selskapene fusjonert
Så snakker vi om et marked som virkelig går noen lyse år i møte, hva er egentlig verdien på riggene til ODL og NOL med en dagrate på 400-450 000 usd?
Typisk at en stor aktør kjøper hele greia om 12-18 mnd for en pris ingen trodde var mulig i dag.
ODL ser jeg ingen problem med at blir solgt for 40-60 kr pr aksje litt frem i tid, da er selskapene fusjonert
Surik
02.06.2022 kl 22:19
6452
"Buy on rumours, sell on news".
Litt tidlig å kaste kortene her folkens.
Litt tidlig å kaste kortene her folkens.
5198
02.06.2022 kl 20:26
6454
Virker egentlig som noen handler det de kan uten å dra aksjen helt til himmels, slik jeg tolker dette har de som sitter på info det travelt med å få kjøpt nok samtidig som de er sikre på at dagens kurs er en veldig fin inngang i aksjen. Rart at noen velger å selge aksjen på rykte om kontrakt alle « vet « jo at begge riggene vil få kontrakt det er bare tidspunktet som er det store spørsmålet her. Fusjonen er tidspunktet jeg mener aksjonærene i NOL må,bestemme seg for veien videre formes skifter selskapet helt fokus i forhold til hva det er i dag.
BarrenWuffet
02.06.2022 kl 18:58
6440
SEE skrev Ligger lenger ned i denne tråden. 👍
Tack, nu såg jag! Men hur ska journalisten ha det, blir det jobb i Väst-afrika eller i Surinam? För Surinam ligger i norra Sydamerika och inte i Afrika...
Jag sväljer en stor skopa salt även denna gång...
Jag sväljer en stor skopa salt även denna gång...
BarrenWuffet
02.06.2022 kl 16:45
6654
Hade någon kunnat kopiera en del av innehållet för oss som inte har tillgång?
HAS
02.06.2022 kl 16:04
6792
ullebusten skrev Artikkelen er revidert og alle referanser til Equinor er fjernet.
Den er ikke fjernet, så dette er enda en bekreftelse på at detaljene mangler, men hovedbudskapet lever i beste velgående.
ullebusten
02.06.2022 kl 15:51
6765
Artikkelen er revidert og alle referanser til Equinor er fjernet.
HAS
02.06.2022 kl 15:29
6577
Spenningen er fornøyelig, så la oss håpe de holder kortene tett til brøstet ei stund til:)
5198
02.06.2022 kl 15:25
6607
De som har skrevet denne artikkelen sitter nok egentlig på mer info en de velger å skrive, hadde det vært noe her som ikke stemte hadde denne artikkelen vært fjernet ganske så raskt. Et av de involverte selskapene ville da selvfølgelig tatt kontakt med redaksjonen i Energi 24.
Nå blir det store spørsmålet når en får melding om at begge riggene har kontrakt og om ODL og NOL klarer å bli enige om verdsettingen av de forskjellige selskapene i en fusjon. Er jo en grunn til at ODL har gjort det de har med selskapet i år og at de ved flere anledninger sier de vil eie riggene bare de kommer på kontrakt.
Nå blir det store spørsmålet når en får melding om at begge riggene har kontrakt og om ODL og NOL klarer å bli enige om verdsettingen av de forskjellige selskapene i en fusjon. Er jo en grunn til at ODL har gjort det de har med selskapet i år og at de ved flere anledninger sier de vil eie riggene bare de kommer på kontrakt.
HAS
02.06.2022 kl 15:14
6633
Enig i det, men det ville vært enda verre om det hele var tatt ut av luften, og utspillet fungerte som bistand til noen som selger seg ut til en god pris. Jeg er temmelig sikker på at redaksjonen vurderer sine kilder på en god måte. Vi får vel snart en bekreftelse, tenker jeg.
Det som er tragisk er jo hvordan slik informasjon har lekket ut til relativt mange mennesker som selvfølgelig har brukt denne informasjonen til å berike seg på bekostning av andre. Ikke overraskende på en børs som Oslo børs, men dersom det som står i artikkelen stemmer, burde enten Equinor eller NOL/Odfjell gått ut i markedet og avklart situasjonen.
FwO
02.06.2022 kl 14:47
6720
Ingen nye rykter idag blant dere som sitter tettere på boremiljøet? Vil tro det har trigget litt snakk nå som "ryktene" har nådd tabloidene og det tydeligvis er møter internt med crew angående mobilisering.
Redigert 02.06.2022 kl 14:48
Du må logge inn for å svare
HAS
02.06.2022 kl 14:43
6714
Overskrift i artikkelen slår fast budskapet, og stilles ikke som et spørsmål. Det brukes begreper som "tilgang på intern kommunikasjon" og " flere bransjekilder". Energi 24 driver ikke åpenbar kursmanipulasjon. Aktører hadde reagert mot redaksjonen, og selv om detaljene mangler, ville artikkelen vært fjernet/demontert forlengst dersom det ikke var hold i budskapet som formidles.
Redigert 02.06.2022 kl 15:01
sober-minded
02.06.2022 kl 14:30
5250
Når jeg leser artikkelen til Energi24, så tenker jeg i mitt enkle sinn at 5198 muligens har hatt rett i sine antakelser på hvorfor NOL har steget så kraftig de siste dagene :-)
ullebusten
02.06.2022 kl 12:20
5526
I grove trekk mye enig i det. Jeg er litt forsiktig om dagen da: 1. jeg har tjent masse penger på NOL, 2. jeg ble tatt på sengen (mulig jeg var naiv) ved forrige emisjonskurs. Selskapet må kjøpes, ellers så vet vi at med kontrakter (les aktivering) kommer behov for tilførsel av arbeidskapital.
Masse oppside, og for meg en liten sannsynlighet for litt nedside. Holder Long resten av posisjonen (som for øvrig er redusert med et 6-sifret antall aksjer). Håper dere som sitter fulllastet får rett - unner alle NOL’ere maksimal avkastning! Seige folk! :)
Masse oppside, og for meg en liten sannsynlighet for litt nedside. Holder Long resten av posisjonen (som for øvrig er redusert med et 6-sifret antall aksjer). Håper dere som sitter fulllastet får rett - unner alle NOL’ere maksimal avkastning! Seige folk! :)
5198
02.06.2022 kl 12:04
5543
I dagens marked kan man vel enkelt og litt flåsete si at den ene riggen til NOL er gjeld og den andre er egenkapitalen i selskapet. Så kan man ta riggverdiene og gange med 10 da kommer man frem til verdien på stålet som NOL i dag sitter på.
I dag verdsettes selskapet til ca 150 musd dette tilsvarer ikke verdien på rigg nr 2.
Litt overrasket over at det har gått så langt med ryktene etc uten at noe er meldt fra selskapet.
I dag verdsettes selskapet til ca 150 musd dette tilsvarer ikke verdien på rigg nr 2.
Litt overrasket over at det har gått så langt med ryktene etc uten at noe er meldt fra selskapet.
Redigert 02.06.2022 kl 12:05
FwO
02.06.2022 kl 10:31
5463
Må jo komme noe håndfast i nær fremtid med så mye rykter som nå løper løpsk!?
Redigert 02.06.2022 kl 10:31
ullebusten
02.06.2022 kl 10:29
5409
Kiss skrev Hvor mye gjeld er det på Bollsta og Mira?
ca 470mUSD tilsammen (inkl Sterna hvor 15mUSD er konvertibel til aksjer a 0.5usd)
Kontur
02.06.2022 kl 10:06
5425
Ryktene går, Afrika kontrakt og fusjon.
Vi skal trolig opp imot 30 tallet faktisk
KJØP
Vi skal trolig opp imot 30 tallet faktisk
KJØP
SEE
02.06.2022 kl 09:36
5529
Og færre blir det hvis Hayfin fortsetter å kjøpe etter at de passerte 25 %.
cold
01.06.2022 kl 23:40
5977
Går nok opp mot 20-tallet i morgen. Men i denne syklusen vi er helt i startgropen. Det kommer det til å gå mye høyere enn noen hadde drømt om for bare noen måneder siden. Bare å sitte i ro. Smilet kommer til å bli stadig bredere ettersom årene går og utbyttene er blitt helt enorme. ;)
Redigert 01.06.2022 kl 23:41
Kiss
01.06.2022 kl 23:05
6091
cold
01.06.2022 kl 22:56
6136
Surinam ligger ikke i Afrika men i Sør-Amerika, mellom Venezuela og Brasil et sted. De har gjort enorme olje, - og gass funn der de siste årene. Gigant-felt. Synd en sånn flott rigg som West Mira forsvinner ut av Nordsjøen nå, når både Tyskland og Nederland straks setter i gang med boringer etter mer olje og gass. Disse kom for sent på banen.
Redigert 01.06.2022 kl 23:03
5198
01.06.2022 kl 22:46
6171
Ja ser ut til at det virkelig lysner nå, de få aksjene som er i omløp sitter nok hardt fremover.
NOL og ODL er et selskap i løpet av kort tid, kun bytteforholdet som er spennende nå at selve fusjonen skjer i løpet av kort tid er en selvfølge.
Husk dette ODL prises til P/B på ca 0,5, fusjoneres disse selskapene til ca 1-1 pr aksje skal ODL mer en dobles i verdi i et godt marked slik alle piler peker nå. Her er det bare å bli med i det nye selskapet og nyte turen og utbyttene litt frem i tid.
Når folk forstår hva som er i ferd med å skje vil kursene i disse selskapene jevne seg ut.
Her selges det ikke på noe jeg tror er en topp 30-40-60 kr, her skal jeg sitte å ri bølgen og fråtse i utbytte i minst 5-7 år.
NOL og ODL er et selskap i løpet av kort tid, kun bytteforholdet som er spennende nå at selve fusjonen skjer i løpet av kort tid er en selvfølge.
Husk dette ODL prises til P/B på ca 0,5, fusjoneres disse selskapene til ca 1-1 pr aksje skal ODL mer en dobles i verdi i et godt marked slik alle piler peker nå. Her er det bare å bli med i det nye selskapet og nyte turen og utbyttene litt frem i tid.
Når folk forstår hva som er i ferd med å skje vil kursene i disse selskapene jevne seg ut.
Her selges det ikke på noe jeg tror er en topp 30-40-60 kr, her skal jeg sitte å ri bølgen og fråtse i utbytte i minst 5-7 år.
Redigert 01.06.2022 kl 22:57
SEE
01.06.2022 kl 22:45
6147
👍 Og med flere som nå melder oljepriser opp mot 170 - 180 dollar, kan dette ikke bli feil.
HAS
01.06.2022 kl 22:36
6181
Har inntrykk av at siste dagers handel har vært preget av algoritmer. Noen har sjølsagt lykkes med å riste løs en del aksjer. Antall aksjer i omløp er lite. Dagens info er foreløpig ikke formelt bekreftet, men med slike utsikter vil flere holde et fastere grep. Oppsiden trer tydeligere fram, så det kan gå raskt oppover i morgen. Det viktigste er likevel at riggene snart kan kaste loss fra Hanøytangen. Alle riggene i ett selskap ville også være en betryggelse. Da kan vi forhåpentligvis snart feire. Endelig:)
Redigert 01.06.2022 kl 22:37
5198
01.06.2022 kl 22:23
6214
Blir spennende å se hvor vi ender i morgen, får håpe det er Mira det er snakk om. DSB er jeg trygg på har en kontrakt som snart meldes. Endelig kommer det frem hva info folk har handlet på, noen som tør å tippe opp 2-3 kr fra start i morgen? Den dagen meldingen kommer om at begge riggene har kontrakt blåser vi forbi 20 kr. Når spekulasjonene om fusjon blir sterke nok passerer vi 25 kr.
slapps
01.06.2022 kl 22:02
6291
På vei ut av opplag – kontrakt i Vest-AfrikaJohn Økland
John Økland
1. juni 2022
Å få Deepsea Mira og Deepsea Bollsta på kontrakt igjen, etter at de gikk inn i opplag, har vært Odfjell Drillings store mål. Nå tyder det meste på at de har lykkes.
Energi24 har i lengre tid vært kjent med rykter om at riggene kan være aktuelle for jobb i Surinam for Equinor. Vi har også fått tilgang til intern kommunikasjon hvor ledelsen i riggselskapet er tydelig på at de ser ut over Norges grenser for å sikre jobb til hele flåten sin.
«Vi står nå ovenfor en betydelig oppgave der vi skal skaffe arbeid til våre tre nye rigger i flåten, for å klare dette ser vi for oss at vi er nødt til å bygge opp en organisasjon som igjen kan plassere Odfjell Drilling på kartet utenfor norsk sokkel», heter det i en mail som er sendt ut til ansatte. Den tredje riggen som omfattes av innholdet er West Hercules.
Det fremkommer at riggselskapet vil kartlegge hvem som har et ønske om å arbeide internasjonalt for en periode. Denne mailen gikk ut litt tidligere i år, hvor man understrekte at dette var en kartlegging og at det var et stykke frem til kontrakt.
Nå ser det likevel ut til å skje store ting.
Onsdag ettermiddag publiserte nemlig Scana en melding hvor det fremkommer at PSW Technology har signert en avtale med et riggselskap for leveranse av stigerør til operasjoner i Vest-Afrika. Denne avtalen gjelder utleie av en stigerørspakke i opptil 12 måneder og at disse skal brukes i Vest-Afrika.
Det er ikke oppgitt hvem som er kunden. Men i meldingen fremkommer det at PSW har vært leverandør til kunden siden riggen kom til Norge.
Flere bransjekilder peker på at det må være snakk om Deepsea Mira eller Deepsea Bollsta.
Det åpnes også for at begge riggene skal ut av Norge.
John Økland
1. juni 2022
Å få Deepsea Mira og Deepsea Bollsta på kontrakt igjen, etter at de gikk inn i opplag, har vært Odfjell Drillings store mål. Nå tyder det meste på at de har lykkes.
Energi24 har i lengre tid vært kjent med rykter om at riggene kan være aktuelle for jobb i Surinam for Equinor. Vi har også fått tilgang til intern kommunikasjon hvor ledelsen i riggselskapet er tydelig på at de ser ut over Norges grenser for å sikre jobb til hele flåten sin.
«Vi står nå ovenfor en betydelig oppgave der vi skal skaffe arbeid til våre tre nye rigger i flåten, for å klare dette ser vi for oss at vi er nødt til å bygge opp en organisasjon som igjen kan plassere Odfjell Drilling på kartet utenfor norsk sokkel», heter det i en mail som er sendt ut til ansatte. Den tredje riggen som omfattes av innholdet er West Hercules.
Det fremkommer at riggselskapet vil kartlegge hvem som har et ønske om å arbeide internasjonalt for en periode. Denne mailen gikk ut litt tidligere i år, hvor man understrekte at dette var en kartlegging og at det var et stykke frem til kontrakt.
Nå ser det likevel ut til å skje store ting.
Onsdag ettermiddag publiserte nemlig Scana en melding hvor det fremkommer at PSW Technology har signert en avtale med et riggselskap for leveranse av stigerør til operasjoner i Vest-Afrika. Denne avtalen gjelder utleie av en stigerørspakke i opptil 12 måneder og at disse skal brukes i Vest-Afrika.
Det er ikke oppgitt hvem som er kunden. Men i meldingen fremkommer det at PSW har vært leverandør til kunden siden riggen kom til Norge.
Flere bransjekilder peker på at det må være snakk om Deepsea Mira eller Deepsea Bollsta.
Det åpnes også for at begge riggene skal ut av Norge.
oljesjeik1
01.06.2022 kl 21:14
6318
Ja tror det er igjen noen detaljer, så når detaljene er på plass så tror jeg at de skriver under. Tror dere de skriver under kontrakt med kulepenn eller fyllepenn?
HL1000
01.06.2022 kl 21:07
6239
Ja, mulig, men de kan ikke velge å ikke børsmelde!?
Redigert 01.06.2022 kl 21:08
5198
01.06.2022 kl 21:04
6160
Ja og skulle det mot alle ods være en annen rigg er det jo fremdeles like rart. Her må det skje mer samtidig som ikke er klart ennå.
HL1000
01.06.2022 kl 20:58
6165
Enig, litt merkelig - men det kan vell være en del detaljer som gjenstår i avtalen selv om de inngår denne type avtale med underleverandør?
Men da kunne vell NOL i det minste meldt en LOI?
Men da kunne vell NOL i det minste meldt en LOI?
Redigert 01.06.2022 kl 20:59
SEE
01.06.2022 kl 20:53
6056
Det er det, men Scana melder jo om en kontrakt og ikke LOI, det er jo rart å signere en kontrakt på underleverandør før man har kontrakten underskrevet selv?
https://newsweb.oslobors.no/message/563921
https://newsweb.oslobors.no/message/563921
5198
01.06.2022 kl 20:52
5965
Spitsbergen, Barents og Hercules er eneste riggene jeg vet om som går av kontrakt i 2022, nå har ikke jeg full oversikt mulig noen av disse har fått kontrakt i det siste. Men er ikke andre rigger på NCS som går av kontrakt i 2022.
Kontur
01.06.2022 kl 20:51
5880
Vi får være tålmodige. I mellomtiden strammer markedet seg ytterligere til. Her er det bare å vente.
Avtale kommer. Jeg tror dette blir gullkantet.
Avtale kommer. Jeg tror dette blir gullkantet.
SEE
01.06.2022 kl 20:47
5857
Litt gammel, men her står det ihvertfall litt om psw og mira.
https://splash247.com/seadrill-and-northern-ocean-reach-settlement-over-rig-payments/
https://splash247.com/seadrill-and-northern-ocean-reach-settlement-over-rig-payments/
HL1000
01.06.2022 kl 20:46
5845
Er vell mange detaljer som skal på plass før en har en endelig omforent borrekontrakt, som må børsmeldes?
shippingman
01.06.2022 kl 20:40
5810
Ta elimineringsprosessen da. Hvilke andre rigger kan det være? TO Norge, West Hercules?
5198
01.06.2022 kl 20:27
5829
Noen må jo sitte på en borekontrakt som ikke er meldt ennå slik jeg leser den meldingen, kan det være at begge riggene har kontrakt og at det jobbes med en fusjon og at dette er grunnen til at ikke kontraktene er børsmeldt. Kan ikke forstå annet en at kontrakten må være signert hvorfor meldes den ikke da?
Dette jeg stusser over « signert en viktig avtale med et ikke navngitt riggselskap om leveranse av stigerør til operasjoner Vest-Afrika «
Dette jeg stusser over « signert en viktig avtale med et ikke navngitt riggselskap om leveranse av stigerør til operasjoner Vest-Afrika «
FwO
01.06.2022 kl 18:07
6116
Leser det som at Psw har servet siden riggen kom til Norge. Vært involvert på Mira før den fatale hendelsen?