Northern Ocean -asset play harsh env riggeier operert av Odfjell
Inviterer til ny Northern Ocean tråd, alle kan lime inn relevante innlegg fra andre tråder. Starter bare med ett kort innlegg slik at vi alle slipper å scrolle forbi ett langt startinnlegg for å trykke omvent rekkefølge å finne nye innlegg..:-)
Oppfordrer og håper på saklig debatt uten personangrep eller klovnetegn, lover å ikke endre tråd tittel.
Hva tenker dere om fremtiden til NOL?
Oppfordrer og håper på saklig debatt uten personangrep eller klovnetegn, lover å ikke endre tråd tittel.
Hva tenker dere om fremtiden til NOL?
Davinci_me
07.07.2022 kl 14:41
4715
Ja, får mye fra forskjellige kanter nå - uten å vite om det er verifiserbar informasjon. Men det er flinke folk særlig i XI kanalen hos NOL som kommer med det samme som deg. Så da er det nok hold i det og tidsspørsmål før det meldes noe.
Davinci_me
07.07.2022 kl 16:14
4601
Det har vært mye rykter i både DVD og NOL som aldri har gitt uttelling.
Er veldig var på slike ting. Har kun et lite lodd i NOL, men kommer det kontrakt så skal jeg forholdsvis tungt inn.
Er veldig var på slike ting. Har kun et lite lodd i NOL, men kommer det kontrakt så skal jeg forholdsvis tungt inn.
Davinci_me
07.07.2022 kl 21:50
4399
Noen som vet hvilke rater man kan forvente seg hvis riggene kommer på kontrakt? Har det vært noen slutninger siste 3 mnd som kan gi en indikator?
5198
08.07.2022 kl 10:04
4116
Kan virke som TO også er med å byr inn en ellers flere rigger i Afrika, mange som snakker om 3-6 osv
5198
08.07.2022 kl 11:06
4089
zaq1 skrevInnlegget er slettet
Mobiliseringskost er alltid kunden som betaler, altså slipper NOL dette
SEE
08.07.2022 kl 11:07
4087
zaq1 skrevInnlegget er slettet
Igjen blir det påstått at det er varslet emisjon, og jeg spør igjen, hvor står dette?
Det eneste jeg kan finne og lese, er at det er mulig det trengs mer penger, men alt kommer jo an på hvordan kontrakten blir forhandlet. Eller?
Det eneste jeg kan finne og lese, er at det er mulig det trengs mer penger, men alt kommer jo an på hvordan kontrakten blir forhandlet. Eller?
Så enkelt er det vel ikke...? Det er få operatører som er villige til å ta inn DSM hvis de i tillegg skal dekke hele mobiliseringskostnaden. Spesielt når det finnes andre flytere som kan seile ut "på dagen". Den kostnaden må i utgangspunktet NOL ta for å gjøre DSM attraktiv overfor aktuelle operatører. Dersom operatøren har noen spesielle krav, så kan det tenkes at de dekker dette. Men det er nok en forholdsvis liten kostnad sammenlignet med mob kosten for DSM. Jeg tipper ca 100 mUSD for å få DSM helt klar for oppdrag på norsk sokkel, og noe mindre hvis den ender opp i utlandet.
Kanskje lurt å investere i Odfjell Technology da de vil sitte igjen med en stor andel av disse investeringene!
Kanskje lurt å investere i Odfjell Technology da de vil sitte igjen med en stor andel av disse investeringene!
Jøllis
08.07.2022 kl 11:32
4073
Her må du holde tunga rett i munnen. Mob cost blir som regel dekket av kunden. Oppgraderinger blir sjelden dekket hvis det ikke er spesifikke krav fra kunden. For Mira er det vel snakk om betydelige oppgraderinger som feks marine riser.
Om cash behovet, er vel NOl snart tom for cash. Q2 var horribelt med 2 rigger uten kontrakt. Det virker ikke som q3 blir mye bedre. Så får man spørre seg om det var planen ved sist emisjon at det skulle ta så lenge før riggene kom på rate.
Mulighetene er emisjon, fusjon eller mere lån.
Om cash behovet, er vel NOl snart tom for cash. Q2 var horribelt med 2 rigger uten kontrakt. Det virker ikke som q3 blir mye bedre. Så får man spørre seg om det var planen ved sist emisjon at det skulle ta så lenge før riggene kom på rate.
Mulighetene er emisjon, fusjon eller mere lån.
kjylling
08.07.2022 kl 12:29
4091
Hvordan kommer du frem til 100 musd og hva legger du i at Odfjell technology vil sitte igjen med en stor andel av disse investeringene?
FwO
08.07.2022 kl 13:02
4034
Beklager å si det, men hvor i alle dager henter du dette fra? Greit at det er dyrt å klargjøre rigg, men EN MILLIARD kroner på en rigg som relativt nylig ble klargjort for boring på norsk sokkel. Den må du nok lenger ut på landet med. Er vel allerede gjort ett godt stykke arbeid ombord, som for eksempel å rette ptil påleggene.
Redigert 08.07.2022 kl 13:03
Du må logge inn for å svare
HL1000
08.07.2022 kl 13:40
4014
Merkelig at hver gang kursen går litt, så kommer de samme skribentene tilbake med det samme gang etter gang. Lurer på hvorfor?
FwO
08.07.2022 kl 15:34
3909
De må bare handle med en gang, får ikke denne under 10 selvom de prøver. Forskjellen fra tidligere er at vi nå ligger såpass "høyt" i omsetning at de ikke klarer å påvirke kursen med skremselspropaganda på diverse forum.
El Tigergutt
08.07.2022 kl 16:13
3864
All klargjøring av rigg blir gjort av klasse team til OTL. Alle integrerte tjenester som engineering, well service blir gjennom OTL når riggene går på kontrakt.
Lik avtale som ein har på DSY vil eg tru. Dette blir for eks. på DSY betalt av kineseren.
På DSM og DSB riggene så vil dette bli betalt av NOL.
Lik avtale som ein har på DSY vil eg tru. Dette blir for eks. på DSY betalt av kineseren.
På DSM og DSB riggene så vil dette bli betalt av NOL.
Jøllis
08.07.2022 kl 16:53
3816
NOL sin kurs blir ikke styrt eller påvirket av skribenter på HO. Hverken positivt eller negativt. Men skulle man ha hørt kun på ekkokammeret hadde
Bolsta aldri hatt landligge.
Odl hadde aldri tatt over management hvis ikke kontrakter på begge var innen rekkevidde på veldig kort tid.
Markedsprisen til Bolsta og Mira er satt av kost/snittprisen til JF. JF gjør ikke dårlig investeringer og tar ikke tap.
En rigg som er pr dags dato er Nordsjøen non grata skal få dekket alle mob og oppgradering cost av kunden
Shell ønsker å bruke en rigg som ikke takler vanndybden på edinburg og har 3x dagrate enn JU fordi NOL sine rigger er så miljøvennlige.
Bolsta aldri hatt landligge.
Odl hadde aldri tatt over management hvis ikke kontrakter på begge var innen rekkevidde på veldig kort tid.
Markedsprisen til Bolsta og Mira er satt av kost/snittprisen til JF. JF gjør ikke dårlig investeringer og tar ikke tap.
En rigg som er pr dags dato er Nordsjøen non grata skal få dekket alle mob og oppgradering cost av kunden
Shell ønsker å bruke en rigg som ikke takler vanndybden på edinburg og har 3x dagrate enn JU fordi NOL sine rigger er så miljøvennlige.
Ta det rolig... faktum er at Mira var langt fra "klar" da den startet operasjoner for WintershallDea. Tror du kontrakten ble sagt opp kun på grunnlag av juletre hendelsen? Det var en rekke mangler som aldri ble utbedret (av Seadrill) som var mye av årsaken til at kontrakten ble terminert. Hendelsen var egentlig bare en beleilig grunn (kontraktsmessig) til å si opp kontrakten. Mulig jeg tar feil når det gjelder beløpet som trengs for å klargjøre riggen, tiden vil nok vise.
FwO
08.07.2022 kl 17:22
3820
Juletrehendelsen var selvfølgelig ikke eneste grunnen. Men den tekniske tilstanden var langt ifra rævva. Om man ser på hendelser på Mira og Bollsta var operasjon og diverse utstyr/montasje levert av tredje part også skyld i flere av hendelsene. Ikke uenig i at det koster, men i mitt hodet er du ikke i nærheten med det anslaget.
SEE
09.07.2022 kl 11:54
3510
Kan noen forsøke å gi meg en god forklaring på hvorfor Hayfinn, NOL's nest største eier, kjøpte seg opp flere prosent, på kurs rundt 12.50 til ihvertfall 25% fra ca 21 prosent? I mitt enkle hode klarer jeg da ikke å se hvordan det da kan bli en eventuell ny emisjon langt under denne kursen. (som enkelte her mener det blir hvis det blir behov for det) Jeg regner med at Hayfinn har en innsikt i selskapet som de fleste her ikke har, og at siden di handler på dette nivået må mene at det er en billig inngang. Håper noen kan svare fornuftig. Ha en fortsatt fin helg. 😊
Redigert 09.07.2022 kl 12:18
Du må logge inn for å svare
5198
09.07.2022 kl 12:28
3451
Hayfin handlet nok av den enkle grunn at de mener det er billig utfra den informasjonen de sitter på. De kjenner selskapet selvfølgelig bedre en de fleste.
oljesjeik1
09.07.2022 kl 12:43
3442
Ingen her som kan gi noen en god forklaring på noe som helst, men gjette kan alle gjøre.
Sognoksen1
09.07.2022 kl 12:53
3432
De for flere tegningsretter ved en ny emisjon men det er vel ikke så mye og frykte om det skjer jeg fikk 130% avkastning på den emisjonen så er med på en ny en ,men det kan vere fusjon oppkjøp kontrakter på riggene hayfin har tro på blir bare spekulasjoner men litt merkelig at de gjør dette uten en plan😅
SEE
09.07.2022 kl 13:31
4208
Ja, vet det bare blir spekulasjoner, men sliter med å se at de hadde kjøpt så mye på åpent marked uten en plan.
Jeg var også med på sist emisjon, men har ikke solgt, så i dag er det 176% opp. Og blir med på neste også, hvis det blir behov. Det er lov å ha kvalifiserte spekulasjoner ut fra faktisk informasjon, og dette er jo en av dem. 👍
Jeg var også med på sist emisjon, men har ikke solgt, så i dag er det 176% opp. Og blir med på neste også, hvis det blir behov. Det er lov å ha kvalifiserte spekulasjoner ut fra faktisk informasjon, og dette er jo en av dem. 👍
5198
09.07.2022 kl 14:05
4337
Ja kjøpet til Hayfin er en av grunnene til at jeg sitter og tar situasjonen selskapet er i med knusende ro. De hadde aldri kjøpt om de ikke var sikre på at dette var en god investering. Nærliggende å tenke på fusjon mener jeg, det tar tid å gjennomføre men kan være bestemt for lenge siden.
oljesjeik1
09.07.2022 kl 16:42
4254
Kvalifisert spekulasjon faktisk. Da har jeg hørt det også.
Hva er definisjonen på det?
Hva er definisjonen på det?
Redigert 09.07.2022 kl 16:43
Du må logge inn for å svare
R19
09.07.2022 kl 17:11
4215
Kjøp riggselskaper med lav gjeld og kontrakter. Noble og valaris er på billigsalg i USA. Skal ikke eie nol som har masse gjeld og ingen kontrakter. Selskapet taper flere millioner om dagen.
Redigert 09.07.2022 kl 17:13
Du må logge inn for å svare
oljesjeik1 skrevInnlegget er slettet
LOI er signert av begge parter.
Kan raskt bli interessante dager.
Kan raskt bli interessante dager.
Skeylord
09.07.2022 kl 19:36
4024
En av de andre riggene som var med på anbudet ble i går informert om at de ikke fikk kontrakten, så det stemmer nok at LOI er signert. Hva er så fristen for å børsmelde dette? Vil tro det børsmeldes før åpning på Mandag?
5198
09.07.2022 kl 20:31
3985
Kan virke som vi er nære nå endelig, skal bli godt å se disse riggene i arbeid igjen.
FwO
09.07.2022 kl 20:39
3952
LOI for hvilket oppdrag? sikre kilder på at det er signert? Dette er ikke meldepliktig, vel bare ett brev på at de er enige om kontraktsvilkårene i forkant av at en kontrakt kommer på bordet og signeres. Bare en litt mer formell gentlemens agreement..
Jøllis
09.07.2022 kl 20:40
3952
Virker som det har vært konkurranse om jobben. NOL kan da ikke diktere dagrate. Noen som vet noe om oppstart. Det er det som teller for NOL.
November
5198
09.07.2022 kl 20:50
3960
Er på en TO rigg nå og det går alltid mye rykter, at det kan bli aktuelt med 3-6 i Afrika er noe det har blitt snakket om. Har ikke hørt noe nytt rundt dette nå. Men poenget er at på rigger sprer informasjonen seg raskt fra topp til bunn. Skal NOL/ODL gjøre dette skikkelig bør de melde så rakt som mulig. Da er det bare å vente å se hva de får til med DSM er nok ikke lenge til det meldes noe der også.
Poenget nå er jo bare å sikre riggene arbeid til fine rater, bevise at med ODL til å drifte disse vil de få utnyttet potensialet sitt. Med begge riggene på kontrakt er plutselig dette et selskap før vi rekker å spekulere for mye i riggverdier.
Poenget nå er jo bare å sikre riggene arbeid til fine rater, bevise at med ODL til å drifte disse vil de få utnyttet potensialet sitt. Med begge riggene på kontrakt er plutselig dette et selskap før vi rekker å spekulere for mye i riggverdier.
Redigert 09.07.2022 kl 20:54
Du må logge inn for å svare
FwO
09.07.2022 kl 21:12
4025
Hva er siste ryktene på "gulvet" da? Regner med det snakkes på tvers av riggene (også TO og ODL persnell), sikkert en del leverandører som snapper opp litt informasjon rundt om..
5198
09.07.2022 kl 21:48
4131
Må skuffe ingen rykter på denne riggen ennå, men ryktene går fort når de først starter. Var en grunn til at det var litt fart i denne på fredag da.