Northern Ocean -asset play harsh env riggeier operert av Odfjell

zaq1
NOL 07.02.2022 kl 08:11 476455

Inviterer til ny Northern Ocean tråd, alle kan lime inn relevante innlegg fra andre tråder. Starter bare med ett kort innlegg slik at vi alle slipper å scrolle forbi ett langt startinnlegg for å trykke omvent rekkefølge å finne nye innlegg..:-)
Oppfordrer og håper på saklig debatt uten personangrep eller klovnetegn, lover å ikke endre tråd tittel.
Hva tenker dere om fremtiden til NOL?
Slettet bruker
15.08.2022 kl 12:24 7297

Nordnet reduserer belåningsgraden på NOL fra 30% til 10%... Det var i grunn litt overraskende, men sier kanskje litt om usikkerheten selskapet står ovenfor.
Jøllis
15.08.2022 kl 10:15 7380

Markedet vet om ryktene. Problemet for NOL er at kassen er tom og en emisjon eller fusjon må skje innen kort tid. Q2, Q3 og Q4 blir røde kvartaler. Siste raterslutniger for HE semi er heller ikke så positivt som man kunne ha håpet på.
Worth
15.08.2022 kl 10:04 4922

Har vell vært rykter i lang tid nå? Litt merkelig at ikke NOL melder noe viss riggene klargjøres for arbeid?
BarrenWuffet
15.08.2022 kl 09:57 4875

Marknaden verkar inte ha fått nys om ryktena, eller åtminstone tar dom det för just spekulationer. Spekulationer som cirkulerat över NOL likt ett gäng hungriga flugor som upptäckt en färsk hästskit. 🙂
Slettet bruker
15.08.2022 kl 07:16 5013

Slettet bruker skrev Fremdeles...
Hørt det før? Da er det nok kanskje noe i det.
Slettet bruker
15.08.2022 kl 07:15 5001

Fremdeles...
Slettet bruker
15.08.2022 kl 06:37 5048

HL1000 skrev Hva med Mira?
Det snakkes om kontrakt i Surinam
HAS
14.08.2022 kl 20:19 5315

Har fortsatt liten tro på at Fredriksen lar dette selskapet bestå med 2 rigger i drift. Erfaring tilsier at det blir for sårbart. Er derfor temmelig sikker på at han har andre planer. Hayfin har heller neppe inngått dene avtalen for å tape masse penger i dagens marked. Før eller siden vil verdien i riggene synliggjøres, og da snakker vi ikke om en spottpris på 16 eller 24 kroner pr aksje. Det er å håpe på at det blir heller før enn siden.
Redigert 14.08.2022 kl 20:23 Du må logge inn for å svare
BarrenWuffet
14.08.2022 kl 19:58 5303

HL1000 skrev Hva med Mira?
Vid bra kontrakt med Bollsta tror jag vi fort skuttar upp mot 15kr-16kr. Kommer även Mira i bra kontrakt tror jag 24kr är mycket möjligt.
El Tigergutt
14.08.2022 kl 18:33 5450

HL1000 skrev Hva med Mira?
Er vel liten sjanse for at Mira blir på kontrakt på denne siden av året. Blir evt. heilt mot slutten vist. Jobbes aktiv for å få den på kontrakt.
Bollsta e vel avreise midten av Oktober i følge mine kilder…
HL1000
14.08.2022 kl 17:34 5486

Hva med Mira?
Slettet bruker
14.08.2022 kl 16:20 5550

BarrenWuffet skrev I Afrika?
👌🏻
HAS
14.08.2022 kl 15:38 5461

Takk, jeg velger faktisk å stole på at dette ikke bare er et rykte. Da er vi forhåpentligvis snart i gang. Ventetiden har vært lang:)
Slettet bruker
14.08.2022 kl 14:56 5455

Kontrakt blir presentert i kommende uke.
Den er bankers!
raider
11.08.2022 kl 20:07 5716

Jeg er enig med deg i at riggene vil til slutt ende i andre hender enn i NOL. Tror også på dagrater for de beste riggene på rundt 450’. Mest sannsynlig vil ODL bruke kjøpsopsjonen til å utvide sin egen flåte. Trolig blir det gjort i en kombinasjon av betaling i aksjer, cash og gjeld. Bytteforholdet vil bestemmes ut fra ulike anslag fra meglerhus i sammenheng med egne vurderinger. Skal dere gjøre et anslag på bytteforholdet må alle riggene og øvrig eiendeler verdijusteres.

- Odfjell har fått testet ut DPM nok til å verifisere om riggen duger
- DSM og DPB har inngått lange kontrakter som gir riggene en verdi inn mot byttehandelen og ODL får derisket caset som gir en åpning til kredittmarkedet
- Odfjell inngår lange kontrakter på egen flåte. Da vil markedet gir riggene en mer fair value og føre til en fordelaktig posisjon i en eventuell byttehandel. Helene og Odfjelll gir selvfølelse ikke ut flere aksjer enn hva som er verdiskapende og innvandende for selskapet. Prøv øvelsen med å regne på verdier ved utgangen av 2023. Ta med kontraktsverdien, driftskostnader, finanskostnader, reaktiveringskostnader, mobiliseringskostnader, og hensynta at NOL ikke har noen driftorganisjon som gjør de står helt låst.
Redigert 13.08.2022 kl 13:24 Du må logge inn for å svare
ullebusten
11.08.2022 kl 15:18 6084

Hei raider,

Vanskelig å argumentere mot dine betraktninger. Selv om det er langsiktig oppside i NOL er det også en del skyer i horisonten. Det blir for øvrig spennende å se hva som skjer med selskapet / riggene til NOL fremover. Jeg eier som tidligere annonser ikke NOL aksjer lengre, men kan se for meg et scenario hvor dagens aksjonærer får et fint løft ila kort tid - om det nå viser seg at tregheten rundt publisering av info/LOI mm. (?) er pga sluttforhandlinger med en større aktør (typisk ODL).

350mUSD for Mira og 380mUSD for Bollsta. 30% cash til NOL aksjonærene, resten i ODL aksjer. Det gir begge selskapene fin eksponering og god oppside mot 2023/24. ODL belåner 250mUSD pr rigg, og har da fortsatt tilstrekkelig likviditet fra de andre riggene som er i full drift til å aktivere begge riggene (vil anta at størsteparten av kosten kommer på Mira). Jeg tipper ratene på de mest attraktive riggene på norsk sokkel vil ligge over 450kUSD pr dag i flere år (2024/26). Det gir himmelsk avkastning for et selskap som ODL - med 4 eller 6 rigger i eget eie. Caset vil gi ca 6NOK pr NOL aksje, pluss ca 25% eierandel i ODL (~0,6:1 NOL:ODL --> totalverdi for NOL aksjærer pr i dag på ca 20NOK pr aksje) .

Selvsagt bare jeg som leker med tall - som vanlig :)
Redigert 11.08.2022 kl 15:26 Du må logge inn for å svare
HAS
11.08.2022 kl 14:55 5916

Ryktene om stor interesse/aktivitet rundt riggene kan tyde på at det ikke inngås kontrakter på svake rater. Mest sannsynlig foreligger det andre planer for selskapet/riggene. Dette har gått så tregt at det er grunn til å anta at det er mer omfattende prosesser på gang. Forventer info i god tid før generalforsamling.
raider
11.08.2022 kl 14:19 5941

Skuffende rate på OGW - det sier litt om NS markedet i 2023. Vil anta at kontraktsbeløpet kun tilsvarer helt nødvendige reaktiveringskostnader som Diamond må ta på egen bok. Diamond tar helt klart denne kontrakten for å være posisjonert med en konkurransedyktig rigg fra 2024-2025 og utover.

Inntjeningen på kontrakten vil være på linje med rate på ca 300’ på norsk sokkel. Mira hadde en normal OPEX på ca 200’ når operasjonen gikk som det skulle. Med 1 års Libor på 3,3% og NOL sin konsoliderte lånemargin på 3,5%(?) blir det minimalt igjen på bunnlinjen. Og i hvert fall ikke når riggeier må ta brorparten av investeringene og risikoen også. Selv om DSM får en snarlig kontrakt på 320-330’ og DBS på 360’-380’ så blir det vanskelig å favorisere NOL fremfor andre riggselskap. Enda vanskeligere blir det om NOL skal stå for aktiveringskostnader (som er helt naturlig)
Redigert 11.08.2022 kl 14:34 Du må logge inn for å svare
HAS
10.08.2022 kl 18:45 6217

Etter lang tids seigpining er det forståelig nok en del som har solgt seg ned/ut. Omsetningen er ikke på det laveste, så det kan synes som om noen systematisk plukker aksjer uten å ha dårlig tid. Det blir sannsynligvis færre aksjer i omløp etterhvert. De litt større aktørene ser ut til å sitte tålmodig å vente på at verdiene skal komme til syne på en eller annen måte. Det er bemerkelsesverdig stille, og optimistene venter nok på stormen....:)
Redigert 10.08.2022 kl 18:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.08.2022 kl 18:29 6145

Snakk om begrunnelsesløs baissing. Siden når var DO et førsteklasses riggselskap? Er ikke nok å ha edle steiner i navnet for å bli et bra riggselskap... Og førsteklasses rigg er vel OGW heller ikke, ihvertfall ikke så lenge den knapt har vært i operasjon de siste årene.

Mira og OGW er noenlunde i samme situasjon, riggkontraktøren må belage seg på å ta en del av reaktiveringskostnaden og akseptere en noe lavere rate for en periode for at man skal kunne få riggen varm igjen. Etter det stiller den på lik linje som andre rigger i samme kategori.
HAS
10.08.2022 kl 17:59 6172

oljesjeik1 skrev Kanskje
Vanskelig å stemme over forslag som ikke er presentert...:)
HAS
10.08.2022 kl 17:06 6229

oljesjeik1 skrev Ratulerer
Generalforsamling er utsatt til 30. sept. Record date for voting er satt til 18. august og det skal sendes ut informasjon om agenda før det. Det må vel bety at det kommer noe informasjon temmelig umiddelbart?
Matros
10.08.2022 kl 08:47 6431

En rate på 267 000 per dag for en av Nordsjøen virkelig topp rigger, fra et førsteklasses riggselskap, og med varighet på 300 dager, uten i få dekket reaktiveringskostnader, sier kun en ting, alt for mange rigger de neste 12 månedene. Bare å begynne å spare til emisjonen.
Kiss
10.08.2022 kl 08:15 6461

Bra at de klarer å ta ut en rigg fra kaldt opplag
Slettet bruker
10.08.2022 kl 08:14 6459

UK side har historisk sett ligget et stykke under norsk sokkel ratemessig, men enig i at 267k var noe lavt...
El Tigergutt
10.08.2022 kl 08:11 6454

Vil nok tru at det ligger bonuser i kontrakten som vil bli trigga når/ vist brønner er levert til tid, kost og uten store HMS hendelser.
Dette er noko som ODL har på alle sine rigger i operasjon, og trulig også vil vera på evt. kontrakt på NOL riggene.
Slettet bruker
10.08.2022 kl 08:03 6468

Raten er ikke noe å hoppe i taket av
Slettet bruker
10.08.2022 kl 07:42 6391

Ocean Great White sikret seg kontrakt på 5 brønner + 8 opsjoner til 267k per dag på UK side. Sammenlignbar rigg som Mira/Bollsta.
Slettet bruker
08.08.2022 kl 20:17 6797

oljesjeik1 skrev De skal ha møte
Slapp av nå Øyvind. Ta medisinen din!
oljesjeik1
08.08.2022 kl 19:33 6800

De skal ha møte
Namtrah
08.08.2022 kl 13:57 6618

Når kommer kontraktene? Det er det store spørsmålet. Flere har meldt at de er på vei, eller kanskje allerede underskrevet, men foreløpig har det ikke vært noen meldinger.
Slettet bruker
05.08.2022 kl 17:17 7060

Igjen, så er det NOL som bestemmer hvilke kontrakter og hvilke rater de skal akseptere, selv om det er Odfjell som står for innsalget.
danmark1
05.08.2022 kl 15:36 7041

Der er en grund til, at ODL tager sig god tid, man vil ordentlige rater.