Northern Ocean -asset play harsh env riggeier operert av Odfjell
Inviterer til ny Northern Ocean tråd, alle kan lime inn relevante innlegg fra andre tråder. Starter bare med ett kort innlegg slik at vi alle slipper å scrolle forbi ett langt startinnlegg for å trykke omvent rekkefølge å finne nye innlegg..:-)
Oppfordrer og håper på saklig debatt uten personangrep eller klovnetegn, lover å ikke endre tråd tittel.
Hva tenker dere om fremtiden til NOL?
Oppfordrer og håper på saklig debatt uten personangrep eller klovnetegn, lover å ikke endre tråd tittel.
Hva tenker dere om fremtiden til NOL?
Tm3P
15.12.2022 kl 10:34
8807
Er nok sant det du sier her mtp hvordan den kommer til å bli priset framover. Men det kan også slå positivt ut. Liten størrelse kan fort føre til oppkjøp, høy gjeldsgrad og korte kontrakter kan slå veldig positivt ut hvis markedet forbedrer seg enda mer.
Frigjorde litt midler og fylte på andre halvpart på 9,40 nå :) Faller den 10-20% til så skal jeg vurdere en dobling.
Frigjorde litt midler og fylte på andre halvpart på 9,40 nå :) Faller den 10-20% til så skal jeg vurdere en dobling.
Mrhifi
15.12.2022 kl 11:13
8790
Ja det har været en stor katastrofe!
Elendig ledelse.
Jeg er glad for at jeg skiftede til Shelf drilling💰
Anyway, held og lykke med casen🧑🎄
Elendig ledelse.
Jeg er glad for at jeg skiftede til Shelf drilling💰
Anyway, held og lykke med casen🧑🎄
Cutter
15.12.2022 kl 11:20
9023
Må nok over kurser på forrige emi (12.60) hvis Hemen i det hele skal vurdere salg. Vi må nok legge denne i skuffen til 2024. Greit for meg. Får heler prøve å vekte opp litt småposter på dipper. La oss heller håpe på at det ikke er behov for mere penger til å få DM i arbeid. Regner med at de tok godt i så det skal nok gå bra. Men for all del, er ingen ekspert så……
Hemen vil aldri vurdere å selge på 12.6.
Tm3P
15.12.2022 kl 12:05
9382
Er vel ikke noen grunn til at den ikke kan gå for over 12,60. Dessuten kommer et evt. oppgjør garantert i aksjer der Fredriksen er posisjonert fra før.
Cutter
15.12.2022 kl 13:43
9564
Nei, men med dagens marked kan det ta lang tid. DM må uansett i arbeid først
Dufour
15.12.2022 kl 14:08
9579
Ref. Investor presentation 13. December 2022:
Current contracts: EBITDA: 95USDm, Cash flow: 18USDm
W Bonus: EBITDA: 135USDm, Cash flow: 35USDm
Cash flow positive with upside through bonus
Current contracts: EBITDA: 95USDm, Cash flow: 18USDm
W Bonus: EBITDA: 135USDm, Cash flow: 35USDm
Cash flow positive with upside through bonus
Dufour
15.12.2022 kl 18:07
9333
Jeg fikk den fra DNB i forbindelse med den rettede emisjonen. Oppsiden fremover er økte rater som følge av det stramme riggmarkedet. NOL er BULL 🚀🚀🚀 Og var grådig i emisjonen👍
Tm3P
16.12.2022 kl 14:17
9044
Okey :)
Hva slags tall var det egentlig? For 2023 i helhet, altså inkludert aktiverings/mobiliseringskostnader for mira? Eller var det den løpende årlige inntjeningen etter kontrakten har startet?
Hva slags tall var det egentlig? For 2023 i helhet, altså inkludert aktiverings/mobiliseringskostnader for mira? Eller var det den løpende årlige inntjeningen etter kontrakten har startet?
Dufour
16.12.2022 kl 15:41
9510
Tallene er årlig run-rate med begge riggene på kontrakt. Slik jeg leser prospektet, så har selskapet nok cash til Mira kommer på kontrakt.
Transaction summary USDm:
Sources:
New equity. 45
Reactivation and upgrade fee 25
Deferred bank amortization: 20
Mobilation fee 8
Total 98
Uses
Reactivation of Mira. 40
Mira SPS and Riser upgrade. 29
Working capital & cash on
the balance sheet: 29
Total: 98
Transaction summary USDm:
Sources:
New equity. 45
Reactivation and upgrade fee 25
Deferred bank amortization: 20
Mobilation fee 8
Total 98
Uses
Reactivation of Mira. 40
Mira SPS and Riser upgrade. 29
Working capital & cash on
the balance sheet: 29
Total: 98
Det var skikkelig suksess sist Seadrill driftet disse riggene...
Mira
23.12.2022 kl 18:23
9063
Riggene er nå på kontrakt til ok rater.
Forholdsvis nye og moderne rigger.
Det er ventet gode rater de neste årene.
Hvorfor har ikke dette selskapet med lite gjeld høgere verdi ??
Forholdsvis nye og moderne rigger.
Det er ventet gode rater de neste årene.
Hvorfor har ikke dette selskapet med lite gjeld høgere verdi ??
BGO
28.12.2022 kl 11:11
8564
I 2018 bestilte Awilco Drilling sine famøse keppel rigger for 425m$. Odfjell kjøpte i samme år Deepsea Nordkapp for 505m$, og med en ready to drill på totalt USD618. Nå har vi to lekre smykker av rigger, som er klar og finansiert til å drille. Med tanke på nevnte transaksjoner og ett riggmarked som tikker mot dagrater på 500.000USD, så begynner dette assetplayet til Hemen å bli svært interessant. Ingen nybygg, markedet for 2023 nærmer seg utsolgt. Kan vi se at Northern Ocean selger/fusjonerer damene sine inn til en verdsettelse på mellom 400 - 450USD per rigg? Den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves.
Offshore OBS
31.12.2022 kl 12:17
8266
Blir vel en reprasjonsemisjon her....
Eller?
Hvor lang tid kan styret vente med å ta standpunkt til om det blir reparasjons emisjon?
Eller?
Hvor lang tid kan styret vente med å ta standpunkt til om det blir reparasjons emisjon?
Når kursen ender under emisjonskurs, så blir det neppe noen reparasjonsemisjon, da aksjonærene har hatt anledning til å kjøpe aksjer til emisjonskurs etter at emisjonen ble gjennomført.
Veldig merkelig om selskapet allikevel vil bruke penger på å gjennomføre denne...
Veldig merkelig om selskapet allikevel vil bruke penger på å gjennomføre denne...
sober-minded
02.01.2023 kl 12:33
7989
Enig. Det er vel nå omsatt like mye rundt 9,5 som det eventuelt skulle utstedes i en rep emi. Så da er det vel opplagt at denne blir avlyst.
Kan vel forvente en liten rekyl de kommende ukene ;-)
Godt Nyttår :-)
Kan vel forvente en liten rekyl de kommende ukene ;-)
Godt Nyttår :-)
Redigert 02.01.2023 kl 12:35
Du må logge inn for å svare
Mira
07.01.2023 kl 10:37
7742
Nol sin reelle verdi burde tilsi langt høyere kurs.
Selg riggene 2 x 3 milliard minus 1 milliard igjeld.
Dette tilsier en kurs på 30 kr
Legger de dette til grunn ved fusjon med ODL vil bytteforholdet bli 1:1
Selg riggene 2 x 3 milliard minus 1 milliard igjeld.
Dette tilsier en kurs på 30 kr
Legger de dette til grunn ved fusjon med ODL vil bytteforholdet bli 1:1
1 milliard i gjeld? Tror du bør lese deg opp litt... Det er nok nærmere 4 milliarder.
Redigert 07.01.2023 kl 12:10
BGO
10.01.2023 kl 12:20
12021
Er det noen som kjenner til hva opex ligger på i de nye kontraktene? Jeg ser at 2019 la NOL tilgrunn 160k per dag, for kontraktene de da hadde NCS. Vil de ligge høyere eller lavere når de skal bore i afrika?
Cutter
10.01.2023 kl 13:44
12087
DocAntle skrev Hvor lang blir denne ørkenvandringen mon tro
Først må Mira i arbeid og levere
Helt død denne tråden... Har alle emigrert? Eller er det konsekvensen av fantasi og drømmer som har krasjet med realiteten?
XpDeus
13.01.2023 kl 10:19
11896
Ja kontrasten er stor siden dansken med dollartegn og drøssevis med raketter kreerte overskriftene, hvilken nedtur...
RmBlix
13.01.2023 kl 12:24
11830
Er vell ikke så mye spennende som skjer da. Det jeg tror vil påvirke kursen fremover er;
1. Gjennomføring av rep.emi eller kansellering. Blir den kansellert gir det grunnlag for at den ikke kunstig blir holdt nede rundt 9.5.
2. Mira må levere som nevnt av noen andre her. Informasjon rundt dette får vi mest sannsynlig ikke før kvartalspresentasjonen rundt sommeren, da selskapet ikke har for vane å gi ut mer informasjon enn nødvendig.
3. Oljeprisen. Påvirker ikke ratene de er på nå, men høyere oljepris er selvfølgelig positivt inn mot ratene ved neste kontrakt.
4. Rykter rundt fusjon/oppkjøp. Er vell den vi alle venter på, og grunnen til at jeg er bull i denne aksjen.
1. Gjennomføring av rep.emi eller kansellering. Blir den kansellert gir det grunnlag for at den ikke kunstig blir holdt nede rundt 9.5.
2. Mira må levere som nevnt av noen andre her. Informasjon rundt dette får vi mest sannsynlig ikke før kvartalspresentasjonen rundt sommeren, da selskapet ikke har for vane å gi ut mer informasjon enn nødvendig.
3. Oljeprisen. Påvirker ikke ratene de er på nå, men høyere oljepris er selvfølgelig positivt inn mot ratene ved neste kontrakt.
4. Rykter rundt fusjon/oppkjøp. Er vell den vi alle venter på, og grunnen til at jeg er bull i denne aksjen.
NHH78
17.01.2023 kl 23:04
11198
Hei der! Har fra en god kilde at Vest Afrika ligger mellom 150 og 170 pr dag opex incl mgm fees. Så solid EBITDA bidrag på riggene selv med 170 USDk/d
De har en gunstig avdragsprofil på gjelden i 2023 og 2024 (betaler 40MUSD pr år) så fremover har de solid CF
Jeg tror riggene leverer varene med ODL-management så selskapet går en lys fremtid i møte med et superstramt riggmarked!
Håper bare reperasjonsemisjon blir gjennomført så jeg kan få flere billige aksjer.
De har en gunstig avdragsprofil på gjelden i 2023 og 2024 (betaler 40MUSD pr år) så fremover har de solid CF
Jeg tror riggene leverer varene med ODL-management så selskapet går en lys fremtid i møte med et superstramt riggmarked!
Håper bare reperasjonsemisjon blir gjennomført så jeg kan få flere billige aksjer.
BullOil2021
19.01.2023 kl 11:07
10905
Cutter skrev Voldsomt til aktivitet nå da. Rykter?
Jeg tenker det etter hvert vil bli ytterligere konsolidering innen rigg: Eks at vi vil se både ODL og NOL slukt og konsolidert inn i et større SDRL i løpet av ikke alt for lang tid? Hvor skal man da eie aksjer: ODL, NOL eller SDRL? Tanker?
Cutter
19.01.2023 kl 12:06
10899
Sitter med ODL og NOL. Blir begge slukt av SDRL i 2023 som du sier blir det RIG på meg. Men jeg tror ikke det skjer. Som jeg ser det er en form for fusjon mellom ODL og NOL det beste. De vil da bli slagkraftige nok til å bygge vider på en god norsk konkurrent til amerkanerne. Men for all del, noen bud med minimum 30% påslag er ikke å forakte. Ellers er min tidshorisont 2026. Lykke til
Mira
19.01.2023 kl 12:20
11168
At det blir fusjon mellom ODL og NOL er vel nokså klart.
Kan dette bli utfallet ?
Steg 1: management av Bolsta og Mira
Steg2: skilt ut OTL i eget selskap
Steg 3: Bolsta og Mira med påbegynt borekontrakter.
Steg 4: fusjon
Håper bare ikke big John flår oss små aksjonærer
Etter dette kan fort seadrill eller Haliburton komme på banen.
Kan dette bli utfallet ?
Steg 1: management av Bolsta og Mira
Steg2: skilt ut OTL i eget selskap
Steg 3: Bolsta og Mira med påbegynt borekontrakter.
Steg 4: fusjon
Håper bare ikke big John flår oss små aksjonærer
Etter dette kan fort seadrill eller Haliburton komme på banen.
BullOil2021
19.01.2023 kl 15:04
11208
Enig i din 4-trinnsrakett der (3 av stegene er jo avklart allerede).
Så steg 5: Jeg tror på (NOL+ODL) + SDRL heller enn (NOL+ODL) + RIG (Transocean) pga. Storeulv nok har mer å få ut av en slik transaksjon?
Men spørsmålet var: Er det da best å overvekte i NOL, ODL eller SDRL? Eller ha litt av alt som jeg har i dag?
Så steg 5: Jeg tror på (NOL+ODL) + SDRL heller enn (NOL+ODL) + RIG (Transocean) pga. Storeulv nok har mer å få ut av en slik transaksjon?
Men spørsmålet var: Er det da best å overvekte i NOL, ODL eller SDRL? Eller ha litt av alt som jeg har i dag?
Redigert 19.01.2023 kl 15:05
Buddydeniro
19.01.2023 kl 18:33
11170
Ren spekulasjon; Big John og gjengen hans tar over kontrollen over ODL. Oppgjør i Mira, bollsta og cash. Hercules tas inn i egen flåte. + kanskje noen flytere fra sdrl. Sdrl blir spisset inn mot drillship, mens flyterene kjøres inn under ODL merkevaren. Så kan en gi fingen til amerikanerene…
Mira
20.01.2023 kl 19:22
10671
Ryktet om Seadrill / Transocean ?? Eller blir det Seadrill som kjøper ODL og NOL ?
Med det sterke forventete riggmarkedet så er det bare å vente at det blir oppkjøp/fusjonering . Spørsmålet er hvem som har størst finansielle muskler. Håper NOL blir kjøpt da dette vil gi oss aksjonærer god gevinst.
Mye vil skje i 2023 !!
Med det sterke forventete riggmarkedet så er det bare å vente at det blir oppkjøp/fusjonering . Spørsmålet er hvem som har størst finansielle muskler. Håper NOL blir kjøpt da dette vil gi oss aksjonærer god gevinst.
Mye vil skje i 2023 !!
sober-minded
20.01.2023 kl 20:32
10723
Klart her er mye spennende i -23.
Disse er jo blant de nyeste i klassen. Spørsmålet er jo hva denne blir priset til når markedet tar innover seg hva det vil koste å bygge tilsvarende rigger, i dagens marked. Fusjon eller ei.... :-))
Disse er jo blant de nyeste i klassen. Spørsmålet er jo hva denne blir priset til når markedet tar innover seg hva det vil koste å bygge tilsvarende rigger, i dagens marked. Fusjon eller ei.... :-))
Redigert 20.01.2023 kl 20:33
Invest-cowboy
29.01.2023 kl 18:09
9633
Ser hjemmesiden til NOL og NODL ikke fungerer som normalt. Jobbes det med oppdateringer tro?
Skogens
29.01.2023 kl 18:59
9707
ER det noen som vet om det blir reparasjonsemisjon som vi småaksjonærene får være med på?
Mira
29.01.2023 kl 19:08
9685
Viss kursen ble over 9.5 ville det komme en rep.emisjon.
Min megler mener den kommer
Min megler mener den kommer
Halvmeteren
30.01.2023 kl 10:16
9416
Dette bekrefter i det minste at riggen fungerer som sen skal og boringen går på skinner.
https://www.upstreamonline.com/exclusive/shell-hits-hydrocarbons-in-world-s-hottest-new-hunting-ground/2-1-1392084
https://www.upstreamonline.com/exclusive/shell-hits-hydrocarbons-in-world-s-hottest-new-hunting-ground/2-1-1392084