Fremtiden er seismisk!

Queen of Crude
PGS 08.02.2022 kl 07:23 226805

Jeg er ingen fast forumskriver, men sett i lys av PGS sitt nylige kursfall ønsker jeg å lette mitt hjerte. Først en kort oppsummering av hva seismikk kan brukes til:
1. Øke ressursgrunnlaget: Finne nye forekomster av olje og gass, både i nybrottsområder og rundt eksisterende infrastruktur
2. Øke utvinningsgraden: Bedre utnytte petroleumsfelt som er under produksjon (reservoarovervåkning)
3. Karbonfangst og lagring (CCS): Her trengs seismikk til først å lokalisere undergrunns lagringsreservoar, og deretter for å overvåke dem
4. Etablere vindparker: Det trengs grunn seismikk for å etablere bunnfast havvind (sikre bunnforhold, unngå grunn gass i området)
5. Havbunnsmineraler: Her trengs seismikk for å lokalisere lovende forekomster
6. Geotermi: Lokalisere "targets"

I dag fokuseres det mye på punktene 1 og 2 for selskap som PGS, men selv den mest hardbarka "tree hugger" må innrømme at punktene 3-6 er helt nødvendige for "det grønne skiftet".

Gass skal bli "grønt" under forutsetning at gasskraftverkene har CCS. Store områder må derfor scannes for å finne lagringsreservoar i forskjellige land. Her er PGS verdensledende. Ikke bare fordi de har verdens mest moderne streamer-flåte, men også fordi de er teknologiledende. Equinor og co valgte PGS til å overvåke Langskip (Northern Lights) som er verdens største CCS-prestisjeprosjekt. Dette betyr ganske enkelt at PGS har den beste teknologien for å lokalisere CO2 under bakken, og det er noe annet enn å finne geostrukturer.

Folk frykter at PGS har for mye gjeld. Det en må spørre seg da er hva gjelda er backet av. I PGS sitt tilfelle er det verdens mest moderne flåte av streamer skip. Og de har i praksis bare én konkurrent på området, nemlig Shearwater. Med dagens råvarepriser vil konstruksjon av en streamer koste mangfoldige ganger mer enn i 2013/2014. Dette er jo ikke småtterier, det er blant de største flyttbare innretninger på jordkloden!

Så jeg er ikke bekymret for hverken gjeld eller emisjon. PGS opererer i et marked i forbedring, med økende etterspørsel etter olje/gass/ccs-tjenester. De viser at de kan vinne anbud globalt, og de sitter på ALT som trengs for å utforske "inner space". Både et omfattende databibliotek, streamer-skip og havbunnsnoder (samarbeid med Magseis Fairfield). Det er bare et tidsspørsmål før blårussen i finansverden skjønner dette og hever kursmålene!
Tyrkman
07.06.2022 kl 08:57 10035

Der blev spurgt om der er et alternativ til PGS og det er MSEIS. Jeg synes da du skal beholde dine PGS aktier men supplere med MSEIS hvis nogen frie midler. Jeg mener risikoen i PGS er større end i MSEIS - særligt efter den seneste opgang i PGS
Slettet bruker
07.06.2022 kl 10:35 9820

Synes du?😎🎉
Kontur
07.06.2022 kl 12:03 9664

Her er mange rettesnorer å bruke.
Hvorfor var aksjen så lav = Fordi gjelden var en usikkerhet, særlig forfall i september, dette er nå ryddet opp i
Hvorfor gikk aksjekursen ned over flere år = Hele sektoren har sunket pga dårlig marked dette har nå tatt seg ekstremt kraftig opp igjen. Jeg tror ikke folk flest skjønner hvilke endringer som er på gang der ute.
Hvem kan vi sammenligne med? = egentlig få eller ingen, men for ikke mange årene siden fulgte TGS og PGS verdsettelsen ganske nøyaktig.
Både TGS og PGS skal mye opp, det betyr i såfall at PGS har mye større oppside enn TGS. Vi snakker fort om 5-6 ganger dagens aksjekurs, altså ca 50 NOK.

Det er knapphet på gode båter som vil bli flaskehals, der har PGS en kjempefordel.

Oljeselskapene vil se dumme ut om de ikke sitter på tilstrekkelig reserver i form av reservoar også 2-5 år frem i tid.
De må ut å lete, nå.

Store kontrakter er på vei inn. Jeg er så sikker som jeg kan få bli på at kursen veldig raskt vil passere 20 NOK
strak_motbakke
07.06.2022 kl 12:58 9501

Jeg har ikke satt meg dypt inn i MSEIS, men på overflaten er det et par problemer, selv om jeg synes teknologien deres er veldig interessant!
1) Marginer: Selv om de har store inntekter så er marginene så lave at det ikke blir noe særlig overskudd selv om det fosser over av jobber.
2) Eier ikke båter: I et brennhett marked er det å eie egne båter utrolig gunstig.
3) Skalering: Jeg vet ikke hvor mange noder de har per i dag, men med Kitron som leverandør, og med den problematikken rundt forsyningskjeder som vi har i dag, så kan det fort bli problematisk å skalere opp teknologien for å nå dagens etterspørsel.
Rull79
07.06.2022 kl 17:34 9207

Er ikke Swift et fult utstyrt 3D skip og ikke noe hjelpe skip?
auxe
07.06.2022 kl 17:37 9197

Sanco Swift was launched in 2014 and came on charter in 2016. This is an efficient and flexible ship offers an up-to-date platform for a broad range of seismic operations. She is fully equipped for 3D broadband seismic, using GeoStreamer technology.
Londonmannen
07.06.2022 kl 18:00 9184

«Veldig raskt» er et fleksibelt begrep. Hva legger du i det mhp aksjekursen til PGS? I løpet av sommeren, i løpet av 2022? Enig med deg at kursen kan ta noen skikkelige klyv, gitt den rette kontrakten blir offentliggjort. Men det er nå enga et stykke opp til kr 20,-, ganske nøyaktig 150% kursoppgang.
Delta_S
07.06.2022 kl 18:43 9153

Sanco Swift er fullspekket 3D skip som er oppgradert til PGS standard etter hun ble tatt over ifra Dolphin Geophysical.

Men i dette tilfellet som er nå skal hun hjelpe Ramform Sovereign i Middelhavet med 4D jobben som source skip.

Det samme gjelder også for PGS Apollo. Den skal over til Brasil om ikke lenge nå… Tipper om +/- 2dager så leger hun fra kai hun også med kurs for Brasil. Å da er 9 av 11 skip aktive og i jobb.
Grimsmo
07.06.2022 kl 19:00 9018

Nice👍 de er vel 3 skip igjen eller? Valiant, Victory og Explorer
portion
07.06.2022 kl 19:01 9001

8 av 11 skip mener du vel? De har 6 så tar de ut Sanco og Apollo nå
Rull79
07.06.2022 kl 21:00 8557

Ja var det jeg mente også. Var bare geo01 som mente det bare var et hjelpeskip. Så vidt jeg forstår så har PGS 4 egne hjelpeskip. Så det blir 9 båter ut i arbeid nå. Presentasjonen av Q2 vil trolig inneholde noen voldsomme tall
geo01
07.06.2022 kl 21:03 8576

Momentet i dag og Fredag er helt rått og at mange har solgt med gevinst er sikkert.
Sluttet over 8 såvidt men dette kan bli en ny større oppgang snart da mange som kjøper her vil sitte til den kanskje når 13 kr som er neste kurs.
Større investore er inne og flere kommer.
Flere av de som kjøpte i emisjonen sitter helt klart long da de øker og ikke selger.
Med en skyhøy oljepris kan Pgs fort bli verdt 20 mrd(28 kr) før gjeld hvis når gjeldsfloken nå ser ut til og nedbetales.
Selv det kan være billig om pgs tjener så sterke bidrag at gjelden ikke er et tema lengre.
Skipsverdiene kan bli like høye og høyere enn nypris da de er veldig få i markedet,det er snakk om skipsverdier for 12-15 mrd om markedet går i bullish.
Det er mye som peker den veien det ser kruttsterkt ut og markedet vet men sier det senere etter og kjøpt seg opp.
Pgs kan være på billig salg og oppturen vi ser og aksjekurs kan være blåbær.
Redigert 07.06.2022 kl 21:05 Du må logge inn for å svare
Bjørkeris
07.06.2022 kl 21:07 8638

Geo01, du virker å ha ctrl på fakta i disse trådene. Er det virkelig slik petrobas kontrakten kan komme når som helst, og hva er dine tanker om det jeg leste her inne at det faktisk er pgs som er litt "vriene" i forhandlingene eventuelt? At dem ser hva som kommer og ikke firer på egne krav/prising?
Redigert 07.06.2022 kl 21:10 Du må logge inn for å svare
Delta_S
07.06.2022 kl 23:50 8154

jepp... taste feil! Beklager! 8 av 11 aktive skip! :)
Delta_S
08.06.2022 kl 00:06 8108

PGS har totalt 11 fullspekket 3D skip. Som sagt så er 6 aktive å utfører 3D og 4D jobber nå.
Skip 7 og 8 altså PGS Apollo og Sanco Swift er også 3D skip. Men de blir tatt ut av kaldt opplag for å være source skip for Ramform Sovereign og Tethys. Etter de jobben så er det noe uvisst hva som venter dem…. Er det flere oppdrag som Source skip eller skal de da gå tilbake til 3D jobb….? Den kan være mulig… Men det blir i så fall enn gang etter August/September. Så det gjenstår å se. Det kan og hende de kommer til å hoppe fra den enn 4D jobben til den andre som hjelpeskip (Source skip).

Disse er de 4 faste hjelpe skippen som PGS har med seg som er på fast kontrakt. M/V Thor Freyja, M/V Thor Frigg, M/V Thor Modi, M/V Thor Magni,
Disse supply skipene skal alltid være med en Titan klasse skip.

Kontur
08.06.2022 kl 08:47 7627

Hvordan åpner PGS i dag tro.
WETrader
08.06.2022 kl 19:05 7127

"By the end of this year, Europe expects to have effectively banned 90% of all its imports of Russian oil before the war. The embargo and the self-sanctioning are already upending global oil tanker traffic. Instead of traveling two or three weeks from Russia’s Baltic ports to Hamburg or Rotterdam, tankers carrying Russian oil now travel two or three months to reach India and China. "
https://oilprice.com/Energy/Energy-General/The-Biggest-Reshuffle-Of-Oil-Flows-Since-The-1970s.html
Slettet bruker
08.06.2022 kl 19:22 7026

Olje aksjer kraftig opp i Usa, eneste som stiger.
Er gæærne de som selger Pgs nå

Ser et meglerhus dobblet kurs målet i Tgs i dag, en megler som ikke skjønte at dette ville komme.
Om ikke lenge skriker alle i Pgs og har kursmål 50 +
Redigert 08.06.2022 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.06.2022 kl 00:12 6203

Sjekk ut den nye kvalitetstråden til QoC, Folkens! Petrolia er under lupen denne gangen. Bra kvalitetsvurdering!
geo01
12.06.2022 kl 00:39 6149

Swift er leaset og avtale går ut 2022/tidlig 2023.Det siste leasede skip blir ikke videreført,har skrevet dette mange ganger nå.
Apollo har en pay back leaseavtale som også er ferdig om ikke lenge,2023.
Etter det eier Pgs Apollo.
Apollo er jernhesten som mestrer alle type sjøforhold og med en superkraft engine.
Apollo er det eneste eide ikke Ramformer skip.
Jeg tror q2/q3 sie litt mere om skip fra kald stake.
Det som ruler nå er kontraktsverdier og late sales verdier og ordrereserve.
oppturen
12.06.2022 kl 09:01 5833

Sikker på de ikke har videre opsjon på Swift ?
geo01
12.06.2022 kl 09:25 5920


Sanco Sword ble ikke videreført i 2021 og avsluttet.
Hvorfor skal de evt bruke en opsjon på leasing avtalen videre leie av Sancho Swift som de fritas alt ansvar for snart og betalinger?

Fant svaret om opsjoner annual rapport 2015 der det er 2 års opsjoner,vanskelig og lete foresten.
Her er også avtale med hjelpeskip.

Seismic support vessels
The Company signed 10-year time charter agreements, with renewal options, for four new seismic support vessels with P/F Seismic Support. During
the construction phase, the Company provided financing to P/F Seismic Support in the amount of $21.5 million per vessel. The financing was secured by
an assignment of bank refund guarantees, a pledge in shares of P/F Seismic Support and a guarantee by its parent, P/F Thor. Upon completion of each
vessel, P/F Seismic Support entered into a sale and leaseback agreement with a 3rd party owner and repaid the related construction loan financing to
PGS. The aggregate loan balance was nil at December 31, 2015 and $14.2 million at December 31, 2014.
P/F Seismic Support also holds options to purchase each vessel from the 3rd party owner at certain times during the lease and at the end of the lease term.
At the end of the lease term, the 3rd party owner may also require P/F Seismic Support to purchase the vessel for a pre-determined amount. Should P/F
Seismic Support not purchase the vessel, the 3rd party owner may require PGS to do so at a price of $5.5 million which is estimated to be less than fair value.
Swift and Sword time-charter agreements
In Q4 2015 the Company entered into operating time-charter agreements for two 3D vessels Sanco Swift and Sanco Sword, built in 2013 and 2014,
respectively, from Sanco Shipping AS. The charter agreements are for an initial period of 4.5 and 5.5 years, respectively, along with three 2-year options
for each vessel.

https://www.pgs.com/globalassets/investor-relations/annual/annual-report-2015.pdf




Redigert 12.06.2022 kl 10:26 Du må logge inn for å svare
oppturen
12.06.2022 kl 10:49 5882

« Hvorfor skal de evt bruke en opsjon på leasing avtalen videre leie av Sancho Swift som de fritas alt ansvar for snart og betalinger?»

Svaret er vel åpenbart, utøves 2 år opsjon i et Bull marked kan inntjeningen bli svært lukrativ.

Markedet er totalt snudd på hode nå kontra da Sword avtalen gjekk ut.
aktivfinans
12.06.2022 kl 11:03 6141

Fare for gode kjøpsinnganger mandag, tenker 7kr er bankers, frykter dog dip til 6,5 på onsdag/torsdag.
china
12.06.2022 kl 11:18 6415

Hva skjer ons tors?
Londonmannen
12.06.2022 kl 11:31 6379

Får håpe for sin del da at selskapet ikke kommer med en fet kursdrivende melding i første del av uken. PGS er eksplosiv og en god melding kan være nok til at kursen blåser gjennom 10 tallet på en dag. Er vel en grunn til at Rasmussen har vært så hissig på grøten i uken som gikk. En aktør som har langt bedre innsikt en småsparerne som selger seg ned/ut.
Slettet bruker
12.06.2022 kl 11:43 6469

En dipp er ikke og frykte. Kjøp mere. Selv har jeg handlet med begge armene denne uka.
oppturen
12.06.2022 kl 12:45 6310

Når det gjelder tilfellet PGS så burde FOMO trumfe alt annet. 😅
oppturen
13.06.2022 kl 07:17 5676

Portia (Rassmusen) avenserer til 38’ende største aksjonær. + 350.000 aksjer.
Londonmannen
13.06.2022 kl 07:46 5589

Ja, hvorfor fortsetter Rasmussen gruppen å kjøpe seg opp? En ting er at de har bedre innsikt enn de fleste av oss i seismikk og derfor har et langt bedre beslutningsgrunnlag. Et beslutningsgrunnlag som tydeligvis sier «kjøp PGS».
Noe annet kan være å kjøpe seg såpass opp at de får styreplass. Hvorfor det? Viktig med tanke på innflytelse, men trolig enda viktigere mhp eventuelt oppkjøp. For dess lengre PGS blir liggende på disse latterlig lave nivåene mens behovet for fossil energi blir klarere og klarere, dess større blir sjansen for at en aktør medøkonomiske muskler og interesse/aktivitet innen oljeindustrien forsøker seg på et oppkjøp. Shearwater er en mulig kandidat for å sikre seg en dominerende posisjon innen seismikk. Aker er en annen aktør.

Uansett, et eventuelt bud ville anskueliggjort verdiene, som investorene tydeligvis ikke ser på nåværende tidspunkt. Men det kommer…
Rull79
13.06.2022 kl 08:20 5415

Utrolig at en sånn aktør klarer å snike seg inn på fallene kurser. Rart ikke FA lager en sak på dette. Er iallfall ekstremt mye mer spennende en at Stordalen kjøpte.
Slettet bruker
13.06.2022 kl 08:27 5360

Ja, i dag bør dere selge til Rassmusen, så lavt som mulig.
Et restrukturert Pgs vil sikkert aldrig gå høyere en 7 kroner
Knegg knegg
Rull79
13.06.2022 kl 08:40 5260

Samtidig så slipper ikke PGS en nyhet om kontrakter, er over 1 mnd siden de har meldt noe annet en multiClient salg. Lukter litt avtalt spill
Slettet bruker
13.06.2022 kl 08:43 5244

Som den største eieren av Shearwater har han innsideinformasjonen om den pågående budprosessen, for eksempel Brazilia 4D, så det er et klart signal om hva som vil skje i det neste.
Slettet bruker
13.06.2022 kl 09:09 5020

Ja, da kommer vi vel til å følge OSEBX ned litt i dag. Men med ferske kursmål på 8, 9 og 13 kroner, så ville jeg ikke sittet på utsiden nå. Jeg kjøpte en bra slump igjen på kr 7,40 fredag, så skulle jeg kanskje ha ventet da. Men her er det fort gjort å gå glipp av en melding som sender kursen opp på 10 - 12 tallet.
Delta_S
13.06.2022 kl 09:17 5097

Ramform Sovereign venter på kolonne igjennom Suez. Sanco Swift er utenfor Spania sør kyst med full fart mot Kypros for å møte Sovereign.

PGS Apollo er snart klar for å sette kursen mot Brasil!
aktivfinans
13.06.2022 kl 09:19 5250

det er nok kjøpsmuligheter ;-)