Fremtiden er seismisk!
Jeg er ingen fast forumskriver, men sett i lys av PGS sitt nylige kursfall ønsker jeg å lette mitt hjerte. Først en kort oppsummering av hva seismikk kan brukes til:
1. Øke ressursgrunnlaget: Finne nye forekomster av olje og gass, både i nybrottsområder og rundt eksisterende infrastruktur
2. Øke utvinningsgraden: Bedre utnytte petroleumsfelt som er under produksjon (reservoarovervåkning)
3. Karbonfangst og lagring (CCS): Her trengs seismikk til først å lokalisere undergrunns lagringsreservoar, og deretter for å overvåke dem
4. Etablere vindparker: Det trengs grunn seismikk for å etablere bunnfast havvind (sikre bunnforhold, unngå grunn gass i området)
5. Havbunnsmineraler: Her trengs seismikk for å lokalisere lovende forekomster
6. Geotermi: Lokalisere "targets"
I dag fokuseres det mye på punktene 1 og 2 for selskap som PGS, men selv den mest hardbarka "tree hugger" må innrømme at punktene 3-6 er helt nødvendige for "det grønne skiftet".
Gass skal bli "grønt" under forutsetning at gasskraftverkene har CCS. Store områder må derfor scannes for å finne lagringsreservoar i forskjellige land. Her er PGS verdensledende. Ikke bare fordi de har verdens mest moderne streamer-flåte, men også fordi de er teknologiledende. Equinor og co valgte PGS til å overvåke Langskip (Northern Lights) som er verdens største CCS-prestisjeprosjekt. Dette betyr ganske enkelt at PGS har den beste teknologien for å lokalisere CO2 under bakken, og det er noe annet enn å finne geostrukturer.
Folk frykter at PGS har for mye gjeld. Det en må spørre seg da er hva gjelda er backet av. I PGS sitt tilfelle er det verdens mest moderne flåte av streamer skip. Og de har i praksis bare én konkurrent på området, nemlig Shearwater. Med dagens råvarepriser vil konstruksjon av en streamer koste mangfoldige ganger mer enn i 2013/2014. Dette er jo ikke småtterier, det er blant de største flyttbare innretninger på jordkloden!
Så jeg er ikke bekymret for hverken gjeld eller emisjon. PGS opererer i et marked i forbedring, med økende etterspørsel etter olje/gass/ccs-tjenester. De viser at de kan vinne anbud globalt, og de sitter på ALT som trengs for å utforske "inner space". Både et omfattende databibliotek, streamer-skip og havbunnsnoder (samarbeid med Magseis Fairfield). Det er bare et tidsspørsmål før blårussen i finansverden skjønner dette og hever kursmålene!
1. Øke ressursgrunnlaget: Finne nye forekomster av olje og gass, både i nybrottsområder og rundt eksisterende infrastruktur
2. Øke utvinningsgraden: Bedre utnytte petroleumsfelt som er under produksjon (reservoarovervåkning)
3. Karbonfangst og lagring (CCS): Her trengs seismikk til først å lokalisere undergrunns lagringsreservoar, og deretter for å overvåke dem
4. Etablere vindparker: Det trengs grunn seismikk for å etablere bunnfast havvind (sikre bunnforhold, unngå grunn gass i området)
5. Havbunnsmineraler: Her trengs seismikk for å lokalisere lovende forekomster
6. Geotermi: Lokalisere "targets"
I dag fokuseres det mye på punktene 1 og 2 for selskap som PGS, men selv den mest hardbarka "tree hugger" må innrømme at punktene 3-6 er helt nødvendige for "det grønne skiftet".
Gass skal bli "grønt" under forutsetning at gasskraftverkene har CCS. Store områder må derfor scannes for å finne lagringsreservoar i forskjellige land. Her er PGS verdensledende. Ikke bare fordi de har verdens mest moderne streamer-flåte, men også fordi de er teknologiledende. Equinor og co valgte PGS til å overvåke Langskip (Northern Lights) som er verdens største CCS-prestisjeprosjekt. Dette betyr ganske enkelt at PGS har den beste teknologien for å lokalisere CO2 under bakken, og det er noe annet enn å finne geostrukturer.
Folk frykter at PGS har for mye gjeld. Det en må spørre seg da er hva gjelda er backet av. I PGS sitt tilfelle er det verdens mest moderne flåte av streamer skip. Og de har i praksis bare én konkurrent på området, nemlig Shearwater. Med dagens råvarepriser vil konstruksjon av en streamer koste mangfoldige ganger mer enn i 2013/2014. Dette er jo ikke småtterier, det er blant de største flyttbare innretninger på jordkloden!
Så jeg er ikke bekymret for hverken gjeld eller emisjon. PGS opererer i et marked i forbedring, med økende etterspørsel etter olje/gass/ccs-tjenester. De viser at de kan vinne anbud globalt, og de sitter på ALT som trengs for å utforske "inner space". Både et omfattende databibliotek, streamer-skip og havbunnsnoder (samarbeid med Magseis Fairfield). Det er bare et tidsspørsmål før blårussen i finansverden skjønner dette og hever kursmålene!
Londonmannen
12.06.2022 kl 11:31
7036
Får håpe for sin del da at selskapet ikke kommer med en fet kursdrivende melding i første del av uken. PGS er eksplosiv og en god melding kan være nok til at kursen blåser gjennom 10 tallet på en dag. Er vel en grunn til at Rasmussen har vært så hissig på grøten i uken som gikk. En aktør som har langt bedre innsikt en småsparerne som selger seg ned/ut.
aktivfinans
12.06.2022 kl 11:03
6798
Fare for gode kjøpsinnganger mandag, tenker 7kr er bankers, frykter dog dip til 6,5 på onsdag/torsdag.
oppturen
12.06.2022 kl 10:49
6539
« Hvorfor skal de evt bruke en opsjon på leasing avtalen videre leie av Sancho Swift som de fritas alt ansvar for snart og betalinger?»
Svaret er vel åpenbart, utøves 2 år opsjon i et Bull marked kan inntjeningen bli svært lukrativ.
Markedet er totalt snudd på hode nå kontra da Sword avtalen gjekk ut.
Svaret er vel åpenbart, utøves 2 år opsjon i et Bull marked kan inntjeningen bli svært lukrativ.
Markedet er totalt snudd på hode nå kontra da Sword avtalen gjekk ut.
geo01
12.06.2022 kl 09:25
6577
oppturen skrev Sikker på de ikke har videre opsjon på Swift ?
Sanco Sword ble ikke videreført i 2021 og avsluttet.
Hvorfor skal de evt bruke en opsjon på leasing avtalen videre leie av Sancho Swift som de fritas alt ansvar for snart og betalinger?
Fant svaret om opsjoner annual rapport 2015 der det er 2 års opsjoner,vanskelig og lete foresten.
Her er også avtale med hjelpeskip.
Seismic support vessels
The Company signed 10-year time charter agreements, with renewal options, for four new seismic support vessels with P/F Seismic Support. During
the construction phase, the Company provided financing to P/F Seismic Support in the amount of $21.5 million per vessel. The financing was secured by
an assignment of bank refund guarantees, a pledge in shares of P/F Seismic Support and a guarantee by its parent, P/F Thor. Upon completion of each
vessel, P/F Seismic Support entered into a sale and leaseback agreement with a 3rd party owner and repaid the related construction loan financing to
PGS. The aggregate loan balance was nil at December 31, 2015 and $14.2 million at December 31, 2014.
P/F Seismic Support also holds options to purchase each vessel from the 3rd party owner at certain times during the lease and at the end of the lease term.
At the end of the lease term, the 3rd party owner may also require P/F Seismic Support to purchase the vessel for a pre-determined amount. Should P/F
Seismic Support not purchase the vessel, the 3rd party owner may require PGS to do so at a price of $5.5 million which is estimated to be less than fair value.
Swift and Sword time-charter agreements
In Q4 2015 the Company entered into operating time-charter agreements for two 3D vessels Sanco Swift and Sanco Sword, built in 2013 and 2014,
respectively, from Sanco Shipping AS. The charter agreements are for an initial period of 4.5 and 5.5 years, respectively, along with three 2-year options
for each vessel.
https://www.pgs.com/globalassets/investor-relations/annual/annual-report-2015.pdf
Redigert 12.06.2022 kl 10:26
Du må logge inn for å svare
geo01
12.06.2022 kl 00:39
6806
Swift er leaset og avtale går ut 2022/tidlig 2023.Det siste leasede skip blir ikke videreført,har skrevet dette mange ganger nå.
Apollo har en pay back leaseavtale som også er ferdig om ikke lenge,2023.
Etter det eier Pgs Apollo.
Apollo er jernhesten som mestrer alle type sjøforhold og med en superkraft engine.
Apollo er det eneste eide ikke Ramformer skip.
Jeg tror q2/q3 sie litt mere om skip fra kald stake.
Det som ruler nå er kontraktsverdier og late sales verdier og ordrereserve.
Apollo har en pay back leaseavtale som også er ferdig om ikke lenge,2023.
Etter det eier Pgs Apollo.
Apollo er jernhesten som mestrer alle type sjøforhold og med en superkraft engine.
Apollo er det eneste eide ikke Ramformer skip.
Jeg tror q2/q3 sie litt mere om skip fra kald stake.
Det som ruler nå er kontraktsverdier og late sales verdier og ordrereserve.
Sjekk ut den nye kvalitetstråden til QoC, Folkens! Petrolia er under lupen denne gangen. Bra kvalitetsvurdering!
Olje aksjer kraftig opp i Usa, eneste som stiger.
Er gæærne de som selger Pgs nå
Ser et meglerhus dobblet kurs målet i Tgs i dag, en megler som ikke skjønte at dette ville komme.
Om ikke lenge skriker alle i Pgs og har kursmål 50 +
Er gæærne de som selger Pgs nå
Ser et meglerhus dobblet kurs målet i Tgs i dag, en megler som ikke skjønte at dette ville komme.
Om ikke lenge skriker alle i Pgs og har kursmål 50 +
Redigert 08.06.2022 kl 19:25
WETrader
08.06.2022 kl 19:05
7784
"By the end of this year, Europe expects to have effectively banned 90% of all its imports of Russian oil before the war. The embargo and the self-sanctioning are already upending global oil tanker traffic. Instead of traveling two or three weeks from Russia’s Baltic ports to Hamburg or Rotterdam, tankers carrying Russian oil now travel two or three months to reach India and China. "
https://oilprice.com/Energy/Energy-General/The-Biggest-Reshuffle-Of-Oil-Flows-Since-The-1970s.html
https://oilprice.com/Energy/Energy-General/The-Biggest-Reshuffle-Of-Oil-Flows-Since-The-1970s.html
Delta_S
08.06.2022 kl 00:06
8765
PGS har totalt 11 fullspekket 3D skip. Som sagt så er 6 aktive å utfører 3D og 4D jobber nå.
Skip 7 og 8 altså PGS Apollo og Sanco Swift er også 3D skip. Men de blir tatt ut av kaldt opplag for å være source skip for Ramform Sovereign og Tethys. Etter de jobben så er det noe uvisst hva som venter dem…. Er det flere oppdrag som Source skip eller skal de da gå tilbake til 3D jobb….? Den kan være mulig… Men det blir i så fall enn gang etter August/September. Så det gjenstår å se. Det kan og hende de kommer til å hoppe fra den enn 4D jobben til den andre som hjelpeskip (Source skip).
Disse er de 4 faste hjelpe skippen som PGS har med seg som er på fast kontrakt. M/V Thor Freyja, M/V Thor Frigg, M/V Thor Modi, M/V Thor Magni,
Disse supply skipene skal alltid være med en Titan klasse skip.
Skip 7 og 8 altså PGS Apollo og Sanco Swift er også 3D skip. Men de blir tatt ut av kaldt opplag for å være source skip for Ramform Sovereign og Tethys. Etter de jobben så er det noe uvisst hva som venter dem…. Er det flere oppdrag som Source skip eller skal de da gå tilbake til 3D jobb….? Den kan være mulig… Men det blir i så fall enn gang etter August/September. Så det gjenstår å se. Det kan og hende de kommer til å hoppe fra den enn 4D jobben til den andre som hjelpeskip (Source skip).
Disse er de 4 faste hjelpe skippen som PGS har med seg som er på fast kontrakt. M/V Thor Freyja, M/V Thor Frigg, M/V Thor Modi, M/V Thor Magni,
Disse supply skipene skal alltid være med en Titan klasse skip.
Bjørkeris
07.06.2022 kl 21:07
9295
Geo01, du virker å ha ctrl på fakta i disse trådene. Er det virkelig slik petrobas kontrakten kan komme når som helst, og hva er dine tanker om det jeg leste her inne at det faktisk er pgs som er litt "vriene" i forhandlingene eventuelt? At dem ser hva som kommer og ikke firer på egne krav/prising?
Redigert 07.06.2022 kl 21:10
geo01
07.06.2022 kl 21:03
9233
Momentet i dag og Fredag er helt rått og at mange har solgt med gevinst er sikkert.
Sluttet over 8 såvidt men dette kan bli en ny større oppgang snart da mange som kjøper her vil sitte til den kanskje når 13 kr som er neste kurs.
Større investore er inne og flere kommer.
Flere av de som kjøpte i emisjonen sitter helt klart long da de øker og ikke selger.
Med en skyhøy oljepris kan Pgs fort bli verdt 20 mrd(28 kr) før gjeld hvis når gjeldsfloken nå ser ut til og nedbetales.
Selv det kan være billig om pgs tjener så sterke bidrag at gjelden ikke er et tema lengre.
Skipsverdiene kan bli like høye og høyere enn nypris da de er veldig få i markedet,det er snakk om skipsverdier for 12-15 mrd om markedet går i bullish.
Det er mye som peker den veien det ser kruttsterkt ut og markedet vet men sier det senere etter og kjøpt seg opp.
Pgs kan være på billig salg og oppturen vi ser og aksjekurs kan være blåbær.
Sluttet over 8 såvidt men dette kan bli en ny større oppgang snart da mange som kjøper her vil sitte til den kanskje når 13 kr som er neste kurs.
Større investore er inne og flere kommer.
Flere av de som kjøpte i emisjonen sitter helt klart long da de øker og ikke selger.
Med en skyhøy oljepris kan Pgs fort bli verdt 20 mrd(28 kr) før gjeld hvis når gjeldsfloken nå ser ut til og nedbetales.
Selv det kan være billig om pgs tjener så sterke bidrag at gjelden ikke er et tema lengre.
Skipsverdiene kan bli like høye og høyere enn nypris da de er veldig få i markedet,det er snakk om skipsverdier for 12-15 mrd om markedet går i bullish.
Det er mye som peker den veien det ser kruttsterkt ut og markedet vet men sier det senere etter og kjøpt seg opp.
Pgs kan være på billig salg og oppturen vi ser og aksjekurs kan være blåbær.
Redigert 07.06.2022 kl 21:05
Rull79
07.06.2022 kl 21:00
9214
Ja var det jeg mente også. Var bare geo01 som mente det bare var et hjelpeskip. Så vidt jeg forstår så har PGS 4 egne hjelpeskip. Så det blir 9 båter ut i arbeid nå. Presentasjonen av Q2 vil trolig inneholde noen voldsomme tall
portion
07.06.2022 kl 19:01
9658
8 av 11 skip mener du vel? De har 6 så tar de ut Sanco og Apollo nå
Delta_S
07.06.2022 kl 18:43
9810
Sanco Swift er fullspekket 3D skip som er oppgradert til PGS standard etter hun ble tatt over ifra Dolphin Geophysical.
Men i dette tilfellet som er nå skal hun hjelpe Ramform Sovereign i Middelhavet med 4D jobben som source skip.
Det samme gjelder også for PGS Apollo. Den skal over til Brasil om ikke lenge nå… Tipper om +/- 2dager så leger hun fra kai hun også med kurs for Brasil. Å da er 9 av 11 skip aktive og i jobb.
Men i dette tilfellet som er nå skal hun hjelpe Ramform Sovereign i Middelhavet med 4D jobben som source skip.
Det samme gjelder også for PGS Apollo. Den skal over til Brasil om ikke lenge nå… Tipper om +/- 2dager så leger hun fra kai hun også med kurs for Brasil. Å da er 9 av 11 skip aktive og i jobb.
Londonmannen
07.06.2022 kl 18:00
9841
«Veldig raskt» er et fleksibelt begrep. Hva legger du i det mhp aksjekursen til PGS? I løpet av sommeren, i løpet av 2022? Enig med deg at kursen kan ta noen skikkelige klyv, gitt den rette kontrakten blir offentliggjort. Men det er nå enga et stykke opp til kr 20,-, ganske nøyaktig 150% kursoppgang.
Sanco Swift was launched in 2014 and came on charter in 2016. This is an efficient and flexible ship offers an up-to-date platform for a broad range of seismic operations. She is fully equipped for 3D broadband seismic, using GeoStreamer technology.
strak_motbakke
07.06.2022 kl 12:58
10156
Jeg har ikke satt meg dypt inn i MSEIS, men på overflaten er det et par problemer, selv om jeg synes teknologien deres er veldig interessant!
1) Marginer: Selv om de har store inntekter så er marginene så lave at det ikke blir noe særlig overskudd selv om det fosser over av jobber.
2) Eier ikke båter: I et brennhett marked er det å eie egne båter utrolig gunstig.
3) Skalering: Jeg vet ikke hvor mange noder de har per i dag, men med Kitron som leverandør, og med den problematikken rundt forsyningskjeder som vi har i dag, så kan det fort bli problematisk å skalere opp teknologien for å nå dagens etterspørsel.
1) Marginer: Selv om de har store inntekter så er marginene så lave at det ikke blir noe særlig overskudd selv om det fosser over av jobber.
2) Eier ikke båter: I et brennhett marked er det å eie egne båter utrolig gunstig.
3) Skalering: Jeg vet ikke hvor mange noder de har per i dag, men med Kitron som leverandør, og med den problematikken rundt forsyningskjeder som vi har i dag, så kan det fort bli problematisk å skalere opp teknologien for å nå dagens etterspørsel.
Kontur
07.06.2022 kl 12:03
10319
Her er mange rettesnorer å bruke.
Hvorfor var aksjen så lav = Fordi gjelden var en usikkerhet, særlig forfall i september, dette er nå ryddet opp i
Hvorfor gikk aksjekursen ned over flere år = Hele sektoren har sunket pga dårlig marked dette har nå tatt seg ekstremt kraftig opp igjen. Jeg tror ikke folk flest skjønner hvilke endringer som er på gang der ute.
Hvem kan vi sammenligne med? = egentlig få eller ingen, men for ikke mange årene siden fulgte TGS og PGS verdsettelsen ganske nøyaktig.
Både TGS og PGS skal mye opp, det betyr i såfall at PGS har mye større oppside enn TGS. Vi snakker fort om 5-6 ganger dagens aksjekurs, altså ca 50 NOK.
Det er knapphet på gode båter som vil bli flaskehals, der har PGS en kjempefordel.
Oljeselskapene vil se dumme ut om de ikke sitter på tilstrekkelig reserver i form av reservoar også 2-5 år frem i tid.
De må ut å lete, nå.
Store kontrakter er på vei inn. Jeg er så sikker som jeg kan få bli på at kursen veldig raskt vil passere 20 NOK
Hvorfor var aksjen så lav = Fordi gjelden var en usikkerhet, særlig forfall i september, dette er nå ryddet opp i
Hvorfor gikk aksjekursen ned over flere år = Hele sektoren har sunket pga dårlig marked dette har nå tatt seg ekstremt kraftig opp igjen. Jeg tror ikke folk flest skjønner hvilke endringer som er på gang der ute.
Hvem kan vi sammenligne med? = egentlig få eller ingen, men for ikke mange årene siden fulgte TGS og PGS verdsettelsen ganske nøyaktig.
Både TGS og PGS skal mye opp, det betyr i såfall at PGS har mye større oppside enn TGS. Vi snakker fort om 5-6 ganger dagens aksjekurs, altså ca 50 NOK.
Det er knapphet på gode båter som vil bli flaskehals, der har PGS en kjempefordel.
Oljeselskapene vil se dumme ut om de ikke sitter på tilstrekkelig reserver i form av reservoar også 2-5 år frem i tid.
De må ut å lete, nå.
Store kontrakter er på vei inn. Jeg er så sikker som jeg kan få bli på at kursen veldig raskt vil passere 20 NOK
Synes du?😎🎉
Tyrkman
07.06.2022 kl 08:57
10690
Der blev spurgt om der er et alternativ til PGS og det er MSEIS. Jeg synes da du skal beholde dine PGS aktier men supplere med MSEIS hvis nogen frie midler. Jeg mener risikoen i PGS er større end i MSEIS - særligt efter den seneste opgang i PGS
Queen of Crude
07.06.2022 kl 04:51
6753
RT-Invest skrev Er PGS en reel oppkjøpskandidat?
Det er mye mas om oppkjøp av PGS fra dem som tror selskapet er en miniputt (på grunn av dagens skandaløst lave markedspris). Men her har du mulighet til å kjøpe Walmart til Bunnpris. Og tro ikke et sekund at sistnevnte kommer til å kjøpe opp førstnevnte! For når verdiene av assets (skip, utstyr og bibliotek) blir synliggjort, er det ingen over og ingen på siden av PGS. Og det blir i så fall dem som sluker diverse leveradører av nisjeteknologi, som EM og noder. Kanskje legger de inn et bud på bibliotek-selskapet TGS også?
Queen of Crude
07.06.2022 kl 04:37
6721
MSEIS er ingen konkurrent til PGS. Med noder kan man kun overvåke reservoar, ikke scanne større områder for å LETE. Så denne teknologien kan ikke (alene) brukes til å finne nye petroleumsforekomster, ikke til å finne nye CO2-lager i undergrunnen og ikke til å finne havbunnsmineraler. Selv på overvåkningssiden gir teknologien dårligere geo-informasjon enn scanning. Hvorfor har ellers CCS-prestisjeprosjekter med dype lommer, som Langskip/Northern Lights og Endurance, valgt PGS til å overvåke reservoarene? Her har de ikke råd til å feile, og velger glatt Rolls Royce over Lada.
Jeg ser stadig at ikke/lite gjeld trekkes frem som et selling point for MSEIS og TGS. Da er mitt svar at de har lite gjeld nettopp fordi de ikke har turt å vedde på at Fremtiden Er Seismisk! De har ikke investert i "stål på vannet"! Så vi er stolte eiere av en bit PGS for a reason, det er her oppsiden er absolutt størst!
Jeg ser stadig at ikke/lite gjeld trekkes frem som et selling point for MSEIS og TGS. Da er mitt svar at de har lite gjeld nettopp fordi de ikke har turt å vedde på at Fremtiden Er Seismisk! De har ikke investert i "stål på vannet"! Så vi er stolte eiere av en bit PGS for a reason, det er her oppsiden er absolutt størst!
Da selger jeg alle aksjene mine i PGS og går all in i MSEIS istedenfor. Takk for tipset 🤓
Tyrkman
06.06.2022 kl 23:28
6902
Et godt bud på en konkurrent er Magseis Fairfield som efter min mening er en usleben diamant dels som følge af deres teknologi som er førende i forhold til optimering af eksisterende felter og dels fordi de stort set ikke har nogen gæld. Jeg tror både PGS, TGS og MSEIS vil opleve gyldne tider men mener MSEIS har størst potentiale og står over for mangedobling inden for de næste par år. Det kan gå endnu hurtigere men jeg er sikker på tålmodighed vil blive belønnet Big time
RT-Invest skrev Er PGS en reel oppkjøpskandidat?
https://kapital.no/investor/investornytt/2022/06/02/7870983/mektige-kapitalkrefter-pa-vei-til-oslo-bors
"Ifølge Financial Times mener Carlyle Group en sterk global olje- og gassindustri er nødvendig for å møte verdens kommende energibehov, noe som selskapsledelsen mener vil gi fondet unike investeringsmuligheter i flere år fremover.
Spørsmålet blir så om Oslo Børs representerer en potensiell markedsplass for globale PE-kjemper som Carlyle Group, på jakt etter såkalte unike investeringsmuligheter innenfor energiuniverset, inkludert oljeservicesektoren?
Svaret blir ja. For kapitalstrømmene tar på ny sats inn mot hele den globale energisektoren, herunder også innenfor den utskjelte oljeservicenæringen, som blir en bærebjelke i årene fremover i jakten på bedre balanserte energimarkeder. På bare kort tid har blant annet seismikkselskapene TGS og PGS skutt i været på Oslo Børs, og vitner om at nye, sterke finansielle investorer igjen har entret manesjen. De utenlandskbaserte investorene troner stadig høyere og høyere på selskapenes respektive aksjonærlister, men forblir anonyme ettersom de handler via klientkontoer."
"Ifølge Financial Times mener Carlyle Group en sterk global olje- og gassindustri er nødvendig for å møte verdens kommende energibehov, noe som selskapsledelsen mener vil gi fondet unike investeringsmuligheter i flere år fremover.
Spørsmålet blir så om Oslo Børs representerer en potensiell markedsplass for globale PE-kjemper som Carlyle Group, på jakt etter såkalte unike investeringsmuligheter innenfor energiuniverset, inkludert oljeservicesektoren?
Svaret blir ja. For kapitalstrømmene tar på ny sats inn mot hele den globale energisektoren, herunder også innenfor den utskjelte oljeservicenæringen, som blir en bærebjelke i årene fremover i jakten på bedre balanserte energimarkeder. På bare kort tid har blant annet seismikkselskapene TGS og PGS skutt i været på Oslo Børs, og vitner om at nye, sterke finansielle investorer igjen har entret manesjen. De utenlandskbaserte investorene troner stadig høyere og høyere på selskapenes respektive aksjonærlister, men forblir anonyme ettersom de handler via klientkontoer."
Marve
06.06.2022 kl 00:04
8044
Takk for svar og at du deler din kunnskap .
Redigert 06.06.2022 kl 00:05
Uansett hvor jeg vender meg på nett så skrives det om oil å prisen bikker snart 120$. Krigen kommer i tillegg som har redusert tilbud å etterspørsel.
De store service selskaper drar fordel av høyere inntekter som investorer foreløpig ikke kan regne seg frem til sikre tall.
De store service selskaper drar fordel av høyere inntekter som investorer foreløpig ikke kan regne seg frem til sikre tall.
Queen of Crude
05.06.2022 kl 20:56
8461
Det er et godt spørsmål som vi ikke har diskutert mye på denne tumleplassen. Etter min mening er det enkle svaret at PGS ikke kommer til å få noen nye konkurrenter på kort eller mellomlang sikt. Dette fordi det å kostnadseffektivt avbilde undergrunnens hemmeligheter handler om to ting: (1) et bibliotek av scans som er gjort tidligere, (2) utstyr/skip til å innhente nye data (og geofysikere til å tolke dem). Punkt 2 kan man skaffe seg hvis man har veldig dype lommer, men punkt 1 er verre. PGS har kjørt båter frem og tilbake over hele verden og scannet undergrunnen siden nittitallet. De sitter derfor på det jeg bedømmer som verdens beste geo-bibliotek. Dette er særlig gull ved reservoarovervåkning, fordi eldre scans kan sammenlignes med nye (da ser man om det har skjedd noe spennende der nede). Så dette er ikke som fly-bransjen, hvor assets is everything. Det er mer datatungt, og da blir det fort winner-takes-it-all. For, hvis det er så innbringende med disse søkemotor-greiene, hvor er Google's konkurrenter?
altin
05.06.2022 kl 20:44
8437
Jeg tror ikke det er mulig å få et Ramform skip til 4 milliarder. I 2018 kostet kostet det 2.85 milliarder. Da var prisen for vanlig stål ca 6kr kg. nå er prisen rundt 28kr kg.
oppturen
05.06.2022 kl 20:24
8282
Bestiller du en ramform titan klasse båt på Tirsdag tipper jeg det går minst 2,5 år til levering og prisen blir over 4 mrd Nok. ( absolutt best case)
PGS er priset til ca 5 mrd og har gjeld under 10 mrd.
De sitter på bibliotek verdt ca 10 mrd og 4 ramform titan båter + 4 eldre modeller + prosesserings know how og eierandeler i streamer produsenter +++
Med andre ord skal en i dag bygge nytt og konkurrere så må ratene minst 3 dobles før noen vil godkjenne lån, en må påregne lang ventetid før skipene er klar. Så lykke til med å hente egenkapital. 😀
PGS er priset til ca 5 mrd og har gjeld under 10 mrd.
De sitter på bibliotek verdt ca 10 mrd og 4 ramform titan båter + 4 eldre modeller + prosesserings know how og eierandeler i streamer produsenter +++
Med andre ord skal en i dag bygge nytt og konkurrere så må ratene minst 3 dobles før noen vil godkjenne lån, en må påregne lang ventetid før skipene er klar. Så lykke til med å hente egenkapital. 😀
Marve
05.06.2022 kl 20:04
8297
Hvis seismikkmarkedet kommer til å bli så hot i årene fremover som mange spår, er det ingen mulighet for at det kan komme nye konkurrenter etterhvert? Eller er det ingen investeringsvilje pga stor usikkerhet i forbindelse med kostnader, lang leveringstid og mangel på råvarer?
geo01
05.06.2022 kl 13:05
8842
I tilegg har Statens føringer 8 år med investerings etterslepder Norge og mange andre land kunne produsert kanskje 7-10% mere olje og gass i dag,men nå må alle gamle prosjekter som ikke er var lønnsomme børstes støv av,dette gjelder hele World Wide.
Jo lengre olja er over 100 usd jo sterkere blir seismikk.
For selskapene er det enorm etterspørsel 4D,men mange multiklient 3D er i anmars og da kommer det flere skip fra bøyene ut i full drift.
Det skal forøvrig litt til og reinstalere kalde skip og en Brazil kontrakt eller en ny rammekontrakt på 60-100 mill usd vil bety enormt,Shearwater ble nettopp tildelt en kjempekontrakt 3D i Brazilia men den er muligens en kontrakt i et ledd mot Pgs enorme 4D kontrakt.
Pgs fikk forøvrig en kjempekontrakt Kypros og en i Nordsjøen på 6000 kvadratkm som er sterk synsing rundt 70-100 mill usd.
Lokket er i ferd med og koke over 2-3 kvartal.
4Kvartal fylles sannsynligvis opp men det spørs om det blir nok til og få skip ut av opplag sterke kontrakter er viktigst først,men sent q1 og q2 neste år tipper jeg 2 skip ut av opplag.
De må uansett passe seg for anklagelser prissamarbeide da det er kun 2 aktører 4D derfor kan presset om og få ut flere skip tvinges frem.
Men det betyr ikke at markedet vil sprenger dette selv da det ikke er andre aktører.
Skal bli interesant og lese q2 det blir den nye malen og høyere estimater analytikere som snart skal begynne og konkurere om høyeste kursmål men kjøpe seg inn først for kunder.
Jo lengre olja er over 100 usd jo sterkere blir seismikk.
For selskapene er det enorm etterspørsel 4D,men mange multiklient 3D er i anmars og da kommer det flere skip fra bøyene ut i full drift.
Det skal forøvrig litt til og reinstalere kalde skip og en Brazil kontrakt eller en ny rammekontrakt på 60-100 mill usd vil bety enormt,Shearwater ble nettopp tildelt en kjempekontrakt 3D i Brazilia men den er muligens en kontrakt i et ledd mot Pgs enorme 4D kontrakt.
Pgs fikk forøvrig en kjempekontrakt Kypros og en i Nordsjøen på 6000 kvadratkm som er sterk synsing rundt 70-100 mill usd.
Lokket er i ferd med og koke over 2-3 kvartal.
4Kvartal fylles sannsynligvis opp men det spørs om det blir nok til og få skip ut av opplag sterke kontrakter er viktigst først,men sent q1 og q2 neste år tipper jeg 2 skip ut av opplag.
De må uansett passe seg for anklagelser prissamarbeide da det er kun 2 aktører 4D derfor kan presset om og få ut flere skip tvinges frem.
Men det betyr ikke at markedet vil sprenger dette selv da det ikke er andre aktører.
Skal bli interesant og lese q2 det blir den nye malen og høyere estimater analytikere som snart skal begynne og konkurere om høyeste kursmål men kjøpe seg inn først for kunder.
Redigert 05.06.2022 kl 13:07
Stokk Dum
05.06.2022 kl 12:44
8889
Ermo skrev Baiss i pureste form
Litt lett baiss kan være på sin plass, men direkte løgn er noe helt annet, det er imot forumreglene.
Så når geo01skriver "...og det er mange på rundt 0,5% som ikke kan sees i short da de ikke registreres.", mener jeg det er et brudd på forumregelen som sier at Følgende er ikke tillatt: Innlegg som bevisst sprer usannheter.
Så skal jeg selvsagt svelge de kamelene som måtte være nødvendig hvis skribent geo01 troverdig kan underbygge sin påstand.
mvh
Så når geo01skriver "...og det er mange på rundt 0,5% som ikke kan sees i short da de ikke registreres.", mener jeg det er et brudd på forumregelen som sier at Følgende er ikke tillatt: Innlegg som bevisst sprer usannheter.
Så skal jeg selvsagt svelge de kamelene som måtte være nødvendig hvis skribent geo01 troverdig kan underbygge sin påstand.
mvh
PGS er OSEBX råeste case for tiden, flere og flere vil oppdage dette og skjønne at den vil gå både 2-3 gangen fra dette nivået (8 kr) innen året er over :-)
Noen dipper på turen oppover, så klart det.
Noen dipper på turen oppover, så klart det.
Kontur
05.06.2022 kl 12:14
8865
Jeg og vil at de skal falle litt slik at jeg kan få tak i flere billige aksjer. Irriterte meg og at de stiger så fort😝
Queen of Crude
05.06.2022 kl 12:04
8881
Det at skattepakken nå snart avsluttes er gull for PGS. De siste årene har det fra operatørenes side vært "alle mann til pumpene" på innleveringer av PUD (utvinningsplaner). Dette har spist mye ressurser fra det som kunne gått til leting og økt utvinning (reservoarovervåkning). Dette vil nok snu etter skattepakken til sterk investeringsvekst innen seismikkinnhenting!
Queen of Crude
05.06.2022 kl 11:46
8811
PGS har siden 2014 veddet på at "Fremtiden er seismisk". Dette er et veddemål som har kostet dem mye! De har en høy gjeld (i forhold til inntjening siden 2014) fordi de har vært sta nok til å ikke selge unna assets (skip, bibliotek) i dårlige tider. De har tatt en høy risiko, truffet med gamblingen, og nå kommer endelig betalingen. For nå skal alle ha seismikk, både for å finne olje/gass, produsere effektivt fra modne felt, finne nye lagringssteder for CO2, overvåke CO2-injeksjon, finne havbunnsmineraler og forankre havvindmøller. Og kundene har bare 2 selskap å velge mellom med "stål på vannet". Og kun ett av dem er konkurspriset på børs! Dette er som Amazon etter dottcom-kræsjet... eller eiendom på åttitallet!
oppturen
05.06.2022 kl 11:05
8934
Her tror jeg du tar grundig feil. Det høye volumet på omsatte aksjer har muliggjorde gevinstsikring for de aller fleste som ønsket det. Så i det korte bilde mener jeg det er duket for oppgang.
Men vi får nok 3 aksjeutvidelser til iløpet av neste 3-8 uker, så noen «dupper» blir det sikkert, men da fra mye høyere nivå. Tipper flere fond da er på banen og laster opp. Så at kursen blir holdt under 15 frem til høsten kan være sannsynlig. Men når kontraktene for alvor tikker inn og reaktivering av skip blir en realitet så begynner neste stigning.
Men vi får nok 3 aksjeutvidelser til iløpet av neste 3-8 uker, så noen «dupper» blir det sikkert, men da fra mye høyere nivå. Tipper flere fond da er på banen og laster opp. Så at kursen blir holdt under 15 frem til høsten kan være sannsynlig. Men når kontraktene for alvor tikker inn og reaktivering av skip blir en realitet så begynner neste stigning.
geo01
05.06.2022 kl 10:51
8539
Swift er bare hjelpeskip,det samme apollo.
Det kan være forsyninger av utstyr, rullering mannskap fuel mm,men det er positivt da de andre 3-4 hjelpeskipene er opptatt andre steder.
Jeg tror den kan falle ned på 6,5 til 7 kr pga gevinstsikring og at 8 som er neste motstand er litt for tildlig.Men som sagt jeg tror den skal surre litt mellom 7 og 8 mot q2 om ikke investorer vil laste kraftig,og at de få shorterne kaster seg og det er mange på rundt 0,5% som ikke kan sees i short da de ikke registreres.
Om en sitter long vil nok 13-15 kr komme men det er mange nye aksjer som skal skifte eiere først.
Ikke bli skuffet om den faller litt ned,det kan være og er nok en kjøpsmulighet.
F.eks hadde jeg vært med på og emitere på 3,7 ville jeg sikret 40-60% gevinst nå selv om gevinsten på sikt ville bli noe mindre.
Det er også mange andre aksjonærer som har inngang langt nede som vil tenke det samme.
Dette vil gi mange long posisjoner.
HP71
Enig i det at skipsverdiene kan gi en oppside på 4-5 kr om ratebildet bedres og nytt Ramformer skip kommer ut av opplag.
Det ville være et ekstremt positivt bidrag,kommer det 2 skip fra opplag og en etterspørsel som de ikke klarer og dekke med shearwater kan alt skje.
Kommer alle ut ja da skal jeg ikke si mere her på forumet men alle her inne vil bli styrtrike.
Det kan være forsyninger av utstyr, rullering mannskap fuel mm,men det er positivt da de andre 3-4 hjelpeskipene er opptatt andre steder.
Jeg tror den kan falle ned på 6,5 til 7 kr pga gevinstsikring og at 8 som er neste motstand er litt for tildlig.Men som sagt jeg tror den skal surre litt mellom 7 og 8 mot q2 om ikke investorer vil laste kraftig,og at de få shorterne kaster seg og det er mange på rundt 0,5% som ikke kan sees i short da de ikke registreres.
Om en sitter long vil nok 13-15 kr komme men det er mange nye aksjer som skal skifte eiere først.
Ikke bli skuffet om den faller litt ned,det kan være og er nok en kjøpsmulighet.
F.eks hadde jeg vært med på og emitere på 3,7 ville jeg sikret 40-60% gevinst nå selv om gevinsten på sikt ville bli noe mindre.
Det er også mange andre aksjonærer som har inngang langt nede som vil tenke det samme.
Dette vil gi mange long posisjoner.
HP71
Enig i det at skipsverdiene kan gi en oppside på 4-5 kr om ratebildet bedres og nytt Ramformer skip kommer ut av opplag.
Det ville være et ekstremt positivt bidrag,kommer det 2 skip fra opplag og en etterspørsel som de ikke klarer og dekke med shearwater kan alt skje.
Kommer alle ut ja da skal jeg ikke si mere her på forumet men alle her inne vil bli styrtrike.
Redigert 05.06.2022 kl 10:59