Fremtiden er seismisk!

Queen of Crude
PGS 08.02.2022 kl 07:23 240041

Jeg er ingen fast forumskriver, men sett i lys av PGS sitt nylige kursfall ønsker jeg å lette mitt hjerte. Først en kort oppsummering av hva seismikk kan brukes til:
1. Øke ressursgrunnlaget: Finne nye forekomster av olje og gass, både i nybrottsområder og rundt eksisterende infrastruktur
2. Øke utvinningsgraden: Bedre utnytte petroleumsfelt som er under produksjon (reservoarovervåkning)
3. Karbonfangst og lagring (CCS): Her trengs seismikk til først å lokalisere undergrunns lagringsreservoar, og deretter for å overvåke dem
4. Etablere vindparker: Det trengs grunn seismikk for å etablere bunnfast havvind (sikre bunnforhold, unngå grunn gass i området)
5. Havbunnsmineraler: Her trengs seismikk for å lokalisere lovende forekomster
6. Geotermi: Lokalisere "targets"

I dag fokuseres det mye på punktene 1 og 2 for selskap som PGS, men selv den mest hardbarka "tree hugger" må innrømme at punktene 3-6 er helt nødvendige for "det grønne skiftet".

Gass skal bli "grønt" under forutsetning at gasskraftverkene har CCS. Store områder må derfor scannes for å finne lagringsreservoar i forskjellige land. Her er PGS verdensledende. Ikke bare fordi de har verdens mest moderne streamer-flåte, men også fordi de er teknologiledende. Equinor og co valgte PGS til å overvåke Langskip (Northern Lights) som er verdens største CCS-prestisjeprosjekt. Dette betyr ganske enkelt at PGS har den beste teknologien for å lokalisere CO2 under bakken, og det er noe annet enn å finne geostrukturer.

Folk frykter at PGS har for mye gjeld. Det en må spørre seg da er hva gjelda er backet av. I PGS sitt tilfelle er det verdens mest moderne flåte av streamer skip. Og de har i praksis bare én konkurrent på området, nemlig Shearwater. Med dagens råvarepriser vil konstruksjon av en streamer koste mangfoldige ganger mer enn i 2013/2014. Dette er jo ikke småtterier, det er blant de største flyttbare innretninger på jordkloden!

Så jeg er ikke bekymret for hverken gjeld eller emisjon. PGS opererer i et marked i forbedring, med økende etterspørsel etter olje/gass/ccs-tjenester. De viser at de kan vinne anbud globalt, og de sitter på ALT som trengs for å utforske "inner space". Både et omfattende databibliotek, streamer-skip og havbunnsnoder (samarbeid med Magseis Fairfield). Det er bare et tidsspørsmål før blårussen i finansverden skjønner dette og hever kursmålene!
Slettet bruker
16.02.2022 kl 13:49 4834

Husk på denne meldingen her for 12 dager siden, snart får vi fasit:

PGS: Lagt inn laveste bud på USD 275M i Petrobras-anbud -Upstream
04.02.2022
Oslo (Infront TDN Direkt): PGS har lagt inn det laveste budet i et anbud fra Petroras for en omfattende 4D-seismikkundersøkelse i Campos-bassenget. Det skriver Upstream torsdag ettermiddag. Industrikilder sier til avisen at PGS slo to konkurrenter med et bud på 1,46 milliarder realer, tilsvarende 275 millioner dollar. Shearwater GeoServices kom på andreplass med bud på 1,6 milliarder realer og PXGEO på tredje med 1,97 milliarder realer. Det planlagte programmet er ventet å ha en varighet på 450 dager og dekke et område på 2.249 kvadratkilometer med vanndyp på opptil 2.500 meter.

TDN Direkt finans@tdn.no
Cliff
16.02.2022 kl 13:43 4824

Dere må slutte å fantasere om fusjon mellom TGS og PGS.
Som PGS-aksjonærer så er vi absolutt ikke tjent med at TGS overtar PGS for småpenger.
Slettet bruker
16.02.2022 kl 13:30 4888

Tenker det samme.

Når man fulgte presentasjonen til TGS var det ekstremt mye ny aktivitet på gang. En oversikt på dette finner mann på side 29 i presentasjonen under "Improving Liceense Round Activity". Dette illustrerer hva som er på trappende av lisensrunder som også gir leteaktivitet. Her er det så mye at det ikke er nok kapasitet. At Petrobras er tidlig ute med to letekontrakter er nok også taktisk for å sikre kapasitet. Det samme gjør nok India. TGS forstår dette og vil ikke kunne levere uten tilgjengelige fartøy. En fusjon mellom TGS og PGS blir mer og mer opplagt.
Redigert 16.02.2022 kl 13:30 Du må logge inn for å svare
X-43 scramjet
16.02.2022 kl 13:16 4948

Tar alt med ro. PGS skal opp til 10 kr, bare spørsmål om tid. Brasil kontrakten er under behandling. Den største noensinne for PGS. Endelig kan den store oppturen komme
Slettet bruker
16.02.2022 kl 13:07 5005

Og med TGS også rett rundt hjørnet er vi oppe i minst 20kr. TGS må gjøre noe og dette er gylden mulighet. PGS/TGS er en kjempe match innen seismic.
BlackSigma
16.02.2022 kl 13:03 5036

Ramform vanguard gets a new job in the Norwegian sea around Bøyla field in Q1, nice to see vanguard getting more jobs.
Slettet bruker
16.02.2022 kl 13:02 4973

For hver dag, hver time som går, er vi nærmere en avklaring og signering på superkontrakten på 2,7 milliarder med Petrobas. Da er gjeldsproblematikken over med et lite pennestrøk og vi skal opp på 8 - 10 kroner på svært kort tid. Mitt råd er å sitte stille i PGS nå. La robotene leke med voaliteten i aksjen og ta livet med knusende ro :-)
Slettet bruker
16.02.2022 kl 12:19 5144

Bruker normalt å være roligere midt på dagen. Handelsmønsteret den siste tiden har vært unntaket synes jeg. Ser ut som short er ferdig dumpet, så nå blir det opp til kjøpersiden å handle. Short ble satt på 2,48. Jeg skal kjøpe 200k i dag.
Slettet bruker
16.02.2022 kl 12:12 5163

Vi venter på signering av kontrakter og andre gode nyheter😁💪🏼 Håper de popper opp en etter en snart🚀💵
Stiajo
16.02.2022 kl 12:02 5192

Noe som skjer? Ble da så stille
Kontur
16.02.2022 kl 11:29 5359

De som ristet i treet har oppnådd det de ville. De lettskremte har solgt og noen som forstår hvor dette bærer har vektet seg kraftig opp.
Markedet er solid, mye bedre enn på lang lang tid.
PGS vil snart melde flere skip i arbeid.
Vet det ikke, men antagelig bare snakk om kort tid før endelig kontraktinngåelser blir meldt.
Kursen vil trolig stige mye fremover våren
Slettet bruker
16.02.2022 kl 10:36 5584

På tide at de kommer med noe kontrakt nyheter .
Myra2
16.02.2022 kl 10:31 5626

Håper det ikke kommer noen emi m d første
X-43 scramjet
16.02.2022 kl 10:26 5580

Går sakte oppover. En seier i seg selv. Å ikke få panikk
BlackSigma
16.02.2022 kl 10:00 5641

Looks like sales season is over.
Slettet bruker
16.02.2022 kl 09:22 5794

Disse avisan som er så raskt ute med "krakk i seismikkaksje", men ikke skriver noen ting når det går bra!
Redigert 16.02.2022 kl 09:27 Du må logge inn for å svare
Obxserver
16.02.2022 kl 09:19 5807

Ser at Statoil har begynt med å spe på kontrakter til underleverandørene, skal ikke se bort ifra at det kommer en boom med meldinger snart. GS er ferdigsolgt, bare å ta plass!
Slettet bruker
16.02.2022 kl 09:03 5958

Det er faktisk en stor kontrakt👍
altin
16.02.2022 kl 08:59 5972

Russland avslutter militærøvelsen i krim, da kan snart PGS få fullført jobben i Svartehavet.
Max Paying
16.02.2022 kl 08:56 6030

Ny melding ute: https://newsweb.oslobors.no/message/553911

Goldman solgte seg ned til 2,29% vel, den 14. ser det ut til. De hadde da igjen nesten 9,2 mill aksjer. Kanskje de gikk i går? Det er vel et etterslep på meldingene.
Rotary
16.02.2022 kl 08:50 6013

Blir spennende idag, GS er sannsynligvis tomme. Hadde 9 mill. aksjer igjen på mandag, som sannsynligvis gikk ut i går.
X-43 scramjet
16.02.2022 kl 08:08 6225

PGS vil få et kjempe trykk oppover snart når store seismikk kontrakter meldes. Her er det verdier for 20 kr per aksje frem i tid. De klarer fint å få en løsning på lånene når milliard kontraktene kommer. Vi må komme oss på 4 kr så kursen får stabilisert seg mer. Brasil kontrakten er farlig nære signert nå
Queen of Crude
16.02.2022 kl 07:48 6326

PGS, med sine ca 800 ansatte, moderne seismikkflåte og enorme databibliotek, prises nå omtrent likt med:
- CO2 Capsol, 13 ansatte. CO2-fangst uten aminer, få eiendeler (del-eierskap i pilotanlegg). Nysatsing etter fadesen med Sargas (som gikk konkurs 2015)
- Hydrogenpro, 20 ansatte. Elektrolysørprodusent, få eiendeler.

Dette er vekstselskaper, så de kan ikke sammenlignes med brune gamle oljefirma, sier blårussen. Da vil jeg se hvordan de måler innovasjonskraft og teknologifortrinn. Jeg bruker å sjekke følgende:
- Innovasjonsløp som kan dokumenteres i Norges Forskningsråd sin prosjektbank: her har PGS 10 prosjekter (42,8 mill kr), Hydrogenpro 1 prosjekt (1,7 mill kr), CO2 Capsol ingen.
- Patenter på Google patent search: her har PGS over 4000, CO2 Capsol 7 og Hydrogenpro ingen.

Noen som tror disse selskapene vil holde samme verdi på sikt?
Ulvesen
16.02.2022 kl 02:49 6554

Det blir ikke produsert MER Iransk olje. Kina tar den allerede. Hvis avtale, så kan USA kjøpe og da må Kina inn på det åpne markedet de også.
Mer press på oljeprisen!!!
Hvis da ikke Kina har vært særdeles lure og kjøpt sine olje-lagre breddfulle... ?
rischioso
16.02.2022 kl 01:50 6517

RE - Så jeg er ikke bekymret for hverken gjeld eller emisjon.

* Greit nok at du personlig ikke er bekymret for gigantgjelden de ikke klarer å betjene, en krisemisjon som mest sannsynlig vil tvinge seg frem inkludert et mulig chapter 11 med total utvanning av dagens aksjonærer - men markedet er bekymret og det med god grunn, Goldmanns Sachs er det og er snart ute hvor det er mulig flere store vil gjøre det samme og av samme grunn vil forlate skipet fremover - mao, den endelige bunnen mest sannsynlig langt lavere enn den vi har sett frem til nå ligger foran oss og mitt bet er at vi om ikke lenge vil oppleve at kursen vil etablere seg på 1-tallet ...
Slettet bruker
15.02.2022 kl 23:21 6632

På tide å selge litt Pexip til fordel for PGS. Endelig en saklig tråd for oss trofaste PGS-aksjonærer. Bra jobba, QoC!
Sashaa
15.02.2022 kl 22:08 3722

Det er morsomt når kursen går opp, men morsommere når den faller og det er der en skal slå til hvis troen finnes.
Hvis jeg skulle la store ulver med short-meldinger skremmer meg, hadde ikke økt beholdning til 1 mill Idag. Det er klart her alle vil tjene penger og benytter alle psykologiske og skitne triks for å oppnå sine mål. Vil kjøpe gjerne mer på disse nivåene og sitter rolig på toget uansett retning . Selger mulig noe når kursen er over 5-6 kroner. Den som tør vil vinne. Anbefaler de som har aksje her bare sitte rolig med garantert gevinst .
Kontur
15.02.2022 kl 22:00 3751

Slik markedetsutsiktene er tror jeg på solid oppgang i PGS.
Slettet bruker
15.02.2022 kl 21:53 3775

Tror nok du er inne på noe her. Forferdelig slik husa får holde på. Særlig når man vet hvordan luftslott som hverken har produkt, patenter, anleggsmidler, erfaring eller omsetning får kursmål som tilsvarer milliardomsetning. En venn av meg, som faktisk jobber hos DNB, kunne fortelle at det var mye luft i mellom ørene på deres meglere. Mye ungt og uerfarent som var ivrige på tjene raske penger. Riktignok med en humoristisk tone, men likevel.
nafa
15.02.2022 kl 21:43 3848

Tror eller nesten vet at meglerne, husa som det kalles, ønsker å kjøre ned kursen i PGS-lignende bedrifter av mins to årsaker:
1. Presse fram emisjoner til lavest mulig kurs.
2. For å få kjøpsmuligheter til lavest mulig pris.
På den måten presser de mange småsparere ut med store tap og som da ikke har mulighet til å delta i emisjoner.
Ut med de små og de store får alt.
Banker og meglerhus samarbeider om dette og presser bedrifter å bli med på slikt. Ellers kan kurser bli stående låst over lang tid, særlig i mindre bedrifter er dette mulig.
WETrader
15.02.2022 kl 20:54 4052

Den viktigste inntekten for meglerhusene er tilrettelegging og gjennomføring av emisjoner...de vil derfor at det skal gjøres en emisjon i PGS...jeg for min del ser at fondene til DnB ikke følger salgs-anbefalingen fra eget meglerhus...det største fondet DnB Global har ikke endret sin beholdning...andre DnB fond har faktisk økt sin beholdning...
altin
15.02.2022 kl 20:26 4179

PGS kan ikke anbefales til personer med underliggende sykdom. kroniske hjerte- og karsykdommer ,immunsvikt, lungesykdom eller Schizofreni.

Selv om markedet er i kraftig vekst er kursen er helt utilregnelig. Var det virkelig 4* bedre fremtidsutsikter i mars 2020 når kursen var 8,39kr?
nafa
15.02.2022 kl 19:59 4314

Inntil videre skal vel de store børsaktørene gjøre hva de kan for å presse fram emisjon lavest mulig.
Dette vil jo gi de større muligheter for deltakelse i oppgangen. Vi får ikke håpe det.
Men med de fremtidsutsiktene vi ser så tror jeg nok ikke de får til det ?
X-43 scramjet
15.02.2022 kl 19:28 4460

Tror PGS ikke gir seg så lett denne gang. Mye strategi bak i kulissene nå. De samler nok alt de kan og kartlegger alle potensielle områder i verden og tar en runde med aktører som er interessert i få utført seismikk undersøkelser. De klarer nok å finne en bra løsning på lånene. Ser frem til frykten legger seg og at oppgangen kan begynne
WETrader
15.02.2022 kl 18:37 4567

"Attention has definitely returned to Campos, with encouraging announcements of hydrocarbon shows in the recent Urissanê and Mairarê wells, the anticipation of the Marolo-1 well to the south, along with several other permitted wells in the area. This data indicates further potential in the basin," says John Cramer, Brazil Area Manager at PGS.
https://www.marketscreener.com/quote/stock/PGS-ASA-1413242/news/PGS-Latest-PGS-Brazil-Data-Shows-Potential-in-Outboard-Campos-Basin-39472585/
X-43 scramjet
15.02.2022 kl 16:44 4777

Seismikk sektoren blir brennhet, PGS har fordelen, men det tar tid å signere en giga kontrakt. TGS som kan komme med bud på PGS. Short handel. Olje dollaren som flyr opp. Løsning på lånene. Blir medvind i seilene for PGS snart. Ser verdier for 10 kroner aksjen minst. Bare å holde godt på aksjene nå
Kontur
15.02.2022 kl 16:27 4828

Kan gå begge veier, selvsagt, men jeg satser på opptur.
Det fundamentale har ikke endret seg ifra forrige uke, grunnen til nedgangen siste par dager er "gutteklubben grei" som kjører aksjen ned for å nå sitt mål for å få fatt i billige aksjer eller komme seg utav en shortskvis.
Skummelt hvor enkelt dette gang på gang kan gjøres i lille Norge.
Det må letes etter mer olje og gass og PGS er ideelt rigget for nettopp det. Mange som sikler etter skipene til PGS.
Satser som sagt på at tidevannet løfter alle skip.
Å kjøpe seg noen PGS aksjer på disse nivåer kan bli gull
X-43 scramjet
15.02.2022 kl 16:16 4889

Nå tror jeg Brasil kontrakten er veldig nære signert, det kan få satt fart på aksje kursen, kan bli tidenes reprising i PGS. Hold godt på aksjene
Queen of Crude
15.02.2022 kl 15:21 5053

Da ser det ut til at de store er ferdig med sin brutale slosskamp i aksjen! Snart 26 mill aksjer har vært i spill, et av de største volumene jeg har sett. Og enda er det litt igjen av dagen! Et brått stemningsskifte innen seismikk ser ut til å ha ristet litt i grunnvollene her :-)
WETrader
15.02.2022 kl 13:07 5391

Det er nok stop loss digging som har skjedd i dag...når aksjen ble presset ned under 2 så ble det utløst en del stop loss ordre...ofte legges stopp loss rundt slike runde tall...kjøpte litt på 2 kr...
nafa
15.02.2022 kl 12:50 5559

Selskapet per i dag er verdsatt til ca NOK 800mill
Omsatt til nå idag for caNOK 40mill.
Det aller meste av dette er sannsynligvis avtalt kjøp og salg mellom husene for å bevege kursen dit de ønsker.
Og sikkert andre måter feks dark pool-handel som ikke kan følges på ordinær børs.
rosgun
15.02.2022 kl 12:39 5665

Colseth management forsetter vel å kjøpe og bør nærme seg 15%, og da må de vel sende en flagg melding ila morgendagen om så er tilfelle. De støvsuger nok billige PGS aksjer akkurat nå vil jeg tro...
X-43 scramjet
15.02.2022 kl 12:38 5651

Er i spill PGS, men oppturen kommer, gi dette litt tid. Imens fylles Backloggen på med flere milliarder verdt seismikk kontrakter, med Brasil kontrakten 2.5 milliarder alene, så kommer andre kanskje i løpet av 30 dager, blir fort 3-5 milliarder PGS har potensiale å få i seismikk kontrakter fremover. Kursen skal opp mot 10 kroner
Gullhaugen
15.02.2022 kl 12:34 5683

Om en time nå så er Goldman Sachs Group om for akjer. Da er jeg spent på hvem som flagger / har kjøp i dag for det er ikke småsparere. Tipper vi slutter på 2.5 i dag.
Det er også en mulighet for en melding fra PGS og kontrakter og orden på finansene. Da er vi over 3.
rosgun
15.02.2022 kl 12:29 5736

Ja, det er de som bestemmer og har nok full oversikt over når og hvordan kursen skal utvikle seg i kort, mellomlang og lengre sikt. De sitter nok også på en god del info angående hvordan de ligger an i løypa. Flytting av penger- kort og godt.

Med så mye triggere er det ikke noe å si på nyhetsverdien.

Goldman Sachs er ute og flagger under 5% eierandel- (krysset dette 11.1) ser nesten ut som de skal ta resten nå.... hvor mange aksjer har de igjen da egentlig?

Jo, 11. januar hadde de igjen :20 millioner akjser, dvs ca en dagsomsetning igjen (40 mill)

Hvordan er shortposisjoner nå da tro. Noen som vet? (Når går de ut?)

18 mill aksjer omsatt bare idag, Dvs at siden 11.1 var fredag... Kan jo anta at det er siste rest av GS aksjer nå nærmer seg slutten faktisk. Resten er panikksalg fra andre...

Kan denne teorien stemme?
Redigert 15.02.2022 kl 12:37 Du må logge inn for å svare
JodaNeidaSå
15.02.2022 kl 12:29 5720

Skjønner ikke at det skal være lov å herje sånn.
Litt facsinerende å se hva de klarer å få til. Har studert kjøp og selg i dag, høy aktivitet.
De lurer oss småsparere, men ikke klart å lure meg enda.
nafa
15.02.2022 kl 12:24 5789

Man får nemlig i både pose og sekk av å kjøre kursen mest mulig ned, gjerne gang på gang.
Først får man ut selgere så får man inngang lavest mulig.
Slik herjer mafiabossen i husene med oss små, og det må man hele tida passe på å ha reserver for å kunne takle.
rosgun
15.02.2022 kl 12:21 5769

Tror det kan være en smart inngang nå, men umulig å si... Denne aksjen kjøres i alle retninger nå. Holder den seg over 2 er kanskje det et tegn på at bunnen er nådd i dag?
Vet ikke?
Andre?

Ser ut som det største fallet er over, og kommer den over 2,1 igjen tror jeg ny bunn er satt, og da kan det gå fort oppover....
Redigert 15.02.2022 kl 12:25 Du må logge inn for å svare
JodaNeidaSå
15.02.2022 kl 12:19 5774

Ikke glem børsmeldingen fra PGS 27.01.2022:

27.01.2022 11:37:36
PGS: FORVENTER KRAFTIG ØKNING I 4D-AKTIVITEN I 2022
Oslo (Infront TDN Direkt): PGS forventer at 4D-aktiviten vil øke ganske dramatisk i 2022 og teller nå 30 til 40 planlagte streamerprosjekter for hele industrien i 2022. Selskapet forventer dermed å kjøre seks skip fullt utnyttet gjennom andre og tredje kvartal.

Det fremgår av selskapets kvartalspresentasjon torsdag.

Konsernsjef Rune Olav Pedersen i PGS legger til at de er ganske sikre på at sommersesongen vil være travelt for både dem og hovedkonkurrentene i fartøymarkedet.
X-43 scramjet
15.02.2022 kl 12:18 5771

Seismikk sektoren har jeg ståltro på. En av de største kontraktene PGS vinner, er på vei, verdi på ca. 2.5 milliarder. Som vil gi ledelsen og bankene et pusterom. Det kommer andre gode seismikk kontrakter og. Bare å sitte stille