Fremtiden er seismisk!
Jeg er ingen fast forumskriver, men sett i lys av PGS sitt nylige kursfall ønsker jeg å lette mitt hjerte. Først en kort oppsummering av hva seismikk kan brukes til:
1. Øke ressursgrunnlaget: Finne nye forekomster av olje og gass, både i nybrottsområder og rundt eksisterende infrastruktur
2. Øke utvinningsgraden: Bedre utnytte petroleumsfelt som er under produksjon (reservoarovervåkning)
3. Karbonfangst og lagring (CCS): Her trengs seismikk til først å lokalisere undergrunns lagringsreservoar, og deretter for å overvåke dem
4. Etablere vindparker: Det trengs grunn seismikk for å etablere bunnfast havvind (sikre bunnforhold, unngå grunn gass i området)
5. Havbunnsmineraler: Her trengs seismikk for å lokalisere lovende forekomster
6. Geotermi: Lokalisere "targets"
I dag fokuseres det mye på punktene 1 og 2 for selskap som PGS, men selv den mest hardbarka "tree hugger" må innrømme at punktene 3-6 er helt nødvendige for "det grønne skiftet".
Gass skal bli "grønt" under forutsetning at gasskraftverkene har CCS. Store områder må derfor scannes for å finne lagringsreservoar i forskjellige land. Her er PGS verdensledende. Ikke bare fordi de har verdens mest moderne streamer-flåte, men også fordi de er teknologiledende. Equinor og co valgte PGS til å overvåke Langskip (Northern Lights) som er verdens største CCS-prestisjeprosjekt. Dette betyr ganske enkelt at PGS har den beste teknologien for å lokalisere CO2 under bakken, og det er noe annet enn å finne geostrukturer.
Folk frykter at PGS har for mye gjeld. Det en må spørre seg da er hva gjelda er backet av. I PGS sitt tilfelle er det verdens mest moderne flåte av streamer skip. Og de har i praksis bare én konkurrent på området, nemlig Shearwater. Med dagens råvarepriser vil konstruksjon av en streamer koste mangfoldige ganger mer enn i 2013/2014. Dette er jo ikke småtterier, det er blant de største flyttbare innretninger på jordkloden!
Så jeg er ikke bekymret for hverken gjeld eller emisjon. PGS opererer i et marked i forbedring, med økende etterspørsel etter olje/gass/ccs-tjenester. De viser at de kan vinne anbud globalt, og de sitter på ALT som trengs for å utforske "inner space". Både et omfattende databibliotek, streamer-skip og havbunnsnoder (samarbeid med Magseis Fairfield). Det er bare et tidsspørsmål før blårussen i finansverden skjønner dette og hever kursmålene!
1. Øke ressursgrunnlaget: Finne nye forekomster av olje og gass, både i nybrottsområder og rundt eksisterende infrastruktur
2. Øke utvinningsgraden: Bedre utnytte petroleumsfelt som er under produksjon (reservoarovervåkning)
3. Karbonfangst og lagring (CCS): Her trengs seismikk til først å lokalisere undergrunns lagringsreservoar, og deretter for å overvåke dem
4. Etablere vindparker: Det trengs grunn seismikk for å etablere bunnfast havvind (sikre bunnforhold, unngå grunn gass i området)
5. Havbunnsmineraler: Her trengs seismikk for å lokalisere lovende forekomster
6. Geotermi: Lokalisere "targets"
I dag fokuseres det mye på punktene 1 og 2 for selskap som PGS, men selv den mest hardbarka "tree hugger" må innrømme at punktene 3-6 er helt nødvendige for "det grønne skiftet".
Gass skal bli "grønt" under forutsetning at gasskraftverkene har CCS. Store områder må derfor scannes for å finne lagringsreservoar i forskjellige land. Her er PGS verdensledende. Ikke bare fordi de har verdens mest moderne streamer-flåte, men også fordi de er teknologiledende. Equinor og co valgte PGS til å overvåke Langskip (Northern Lights) som er verdens største CCS-prestisjeprosjekt. Dette betyr ganske enkelt at PGS har den beste teknologien for å lokalisere CO2 under bakken, og det er noe annet enn å finne geostrukturer.
Folk frykter at PGS har for mye gjeld. Det en må spørre seg da er hva gjelda er backet av. I PGS sitt tilfelle er det verdens mest moderne flåte av streamer skip. Og de har i praksis bare én konkurrent på området, nemlig Shearwater. Med dagens råvarepriser vil konstruksjon av en streamer koste mangfoldige ganger mer enn i 2013/2014. Dette er jo ikke småtterier, det er blant de største flyttbare innretninger på jordkloden!
Så jeg er ikke bekymret for hverken gjeld eller emisjon. PGS opererer i et marked i forbedring, med økende etterspørsel etter olje/gass/ccs-tjenester. De viser at de kan vinne anbud globalt, og de sitter på ALT som trengs for å utforske "inner space". Både et omfattende databibliotek, streamer-skip og havbunnsnoder (samarbeid med Magseis Fairfield). Det er bare et tidsspørsmål før blårussen i finansverden skjønner dette og hever kursmålene!
observer009
28.03.2022 kl 08:36
6868
https://www.pgs.com/investor-relations/ir-news-stock-announcements/pgs-wins-safety-performance-improvement-award/
PGS Wins Safety Performance Improvement Award
March 28, 2022
PGS Wins Safety Performance Improvement Award
March 28, 2022
Redigert 28.03.2022 kl 08:37
Du må logge inn for å svare
observer009
28.03.2022 kl 08:39
6843
https://www.pgs.com/media-and-events/news/pgs-releases-new-3d-geostreamer-data-for-ghana-tano-basin/
PGS Releases New 3D GeoStreamer Data for Ghana Tano Basin
March 28, 2022
PGS Releases New 3D GeoStreamer Data for Ghana Tano Basin
March 28, 2022
Redigert 28.03.2022 kl 08:40
geo01
28.03.2022 kl 10:37
6522
Da ble det litt aksjer i Pgs da.
4D kontraktsmarkedet er det hotteste siden 2012 sier Pgs.
De kan få en enorm kontrakt Brasil petrobas på 2,85 mill nkr,og det er utlyst flere kontrakter der og flere i sommerhalvåret i nordsjøen.
Asia og Africa er også flere større prosjekter på gang og markedstilgangen på fartøy strammes.
Med dagens oljeetterspørsel og pris vil også en restrukturering muligjøres uten større emisjoner,men greit og ha det i bakhodet om det skulle komme.
Interessen er større i dagens gloheite marked det er sikkert.
4D kontraktsmarkedet er det hotteste siden 2012 sier Pgs.
De kan få en enorm kontrakt Brasil petrobas på 2,85 mill nkr,og det er utlyst flere kontrakter der og flere i sommerhalvåret i nordsjøen.
Asia og Africa er også flere større prosjekter på gang og markedstilgangen på fartøy strammes.
Med dagens oljeetterspørsel og pris vil også en restrukturering muligjøres uten større emisjoner,men greit og ha det i bakhodet om det skulle komme.
Interessen er større i dagens gloheite marked det er sikkert.
portion
28.03.2022 kl 10:43
6490
Ser nå at RAMFORM VANGUARD nå er i bevegelse ut fra Bergen :)
Det er litt før tiden den skulle ikke jobbe før litt ut i april, godt å se båtene kommer i arbeide
Det er litt før tiden den skulle ikke jobbe før litt ut i april, godt å se båtene kommer i arbeide
Daviden
28.03.2022 kl 11:11
6573
Årsrapport den 30.03.2022, lurer på hva flere skjellett som kan ramle ut av sel(skapet)? Det kan vel ikke være flere igjen nå? Eller?
Rotary
28.03.2022 kl 11:26
6565
Håper for din del du har sett på feil selskap.
PGS sin årsrapport kom 16.03.22.
PGS sin årsrapport kom 16.03.22.
Daviden
28.03.2022 kl 11:51
6484
Rotary
28.03.2022 kl 12:17
6629
Tror du må lese en gang til jeg.
Det er en ESG (Environmental, Social and Governance) rapport som kommer 30.03.
Årsrapporten for 2021 var 16.03.
Det er en ESG (Environmental, Social and Governance) rapport som kommer 30.03.
Årsrapporten for 2021 var 16.03.
geo01
28.03.2022 kl 15:48
6334
Shearwater skraper 4 seismikkere i Tyrkia.
https://www.shearwatergeo.com/422/news/shearwater-geoservices-recycles-four-vessels-as-part-of-its-fleet-renewal-strategy
https://www.shearwatergeo.com/422/news/shearwater-geoservices-recycles-four-vessels-as-part-of-its-fleet-renewal-strategy
De skraper for å lage noen topp nymoderne seismik ship? Det tar jo tid, er det ikke akkurat det PGS har fra før og derfor de har den gjelden de har?
De skraper gammel tonnasje etter kjøp av Polarcus sine skip.
Ja👍 Er det viktig at kursen kommer ned på 3,15? Forsto ikke helt det. Men mener du har nemt det tidligere også😁👍 går fint for min del så lenge den fyker oppover igjen etter det😅
Det er viktig i den forstand at det lukker et åpent gap og salgs press vil avta fra algoritmer vektet mot denne type matematikk. Samtidig vil nye algoritmer komme i kjøp og på denne måten bygge momentum.
Ja da hadde det vært kanon, satse på at det kuer ved åpning i morgen da. Kursen er ikke langt unna👍
geo01
28.03.2022 kl 21:48
5751
Fant en link fra petrobas.Kan det se ut som anbud kommer 1-4 april.
Dette var en link som lå inne i en tender for selskapet tidligere,sender begge linkene.
https://www.petronect.com.br/irj/go/km/docs/pccshrcontent/Site%20Content%20(Legacy)/Portal2018/pt/lista_licitacoes_publicadas_ft.html
https://www.bnamericas.com/en/news/oil-price-hike-expected-to-stimulate-brazil-offshore-seismic-work
Hvor mye en kontrakt på 275 mill usd ville gi fremover er vanskelig og si men dette er den største noensinne.
Dette var en link som lå inne i en tender for selskapet tidligere,sender begge linkene.
https://www.petronect.com.br/irj/go/km/docs/pccshrcontent/Site%20Content%20(Legacy)/Portal2018/pt/lista_licitacoes_publicadas_ft.html
https://www.bnamericas.com/en/news/oil-price-hike-expected-to-stimulate-brazil-offshore-seismic-work
Hvor mye en kontrakt på 275 mill usd ville gi fremover er vanskelig og si men dette er den største noensinne.
Redigert 28.03.2022 kl 22:43
Platinum365
28.03.2022 kl 22:52
5593
Prisen er hva markedet bestemmer. Så er det bare å regne. Skal være rimelig udugelig ledelse om de ikke klarerer å få til noe med den FLAKSEN de nå har hatt. Altså, de skulle vært kastet på dør for lenge siden. Men ok, ja, få se da!
geo01
29.03.2022 kl 08:42
5293
Ingen som kommenterer linkene ref anbudsprosess?
Det skjønner jeg ikke hvorfor da det burde være av interesse her
Det skjønner jeg ikke hvorfor da det burde være av interesse her
Ny seismikkundersøkelse i Barentshavet
28. mars 2022
https://lundin-energy-norway.com/2022/03/28/ny-seismikkundersokelse-i-barentshavet/
28. mars 2022
https://lundin-energy-norway.com/2022/03/28/ny-seismikkundersokelse-i-barentshavet/
noprofit
29.03.2022 kl 10:40
5079
Har noen tilgang til denne artikkelen i FA
https://finansavisen.no/nyheter/oljeservice/2022/03/29/7843096/veksthistorien-spiller-seg-ut-na?internal_source=sistenytt
https://finansavisen.no/nyheter/oljeservice/2022/03/29/7843096/veksthistorien-spiller-seg-ut-na?internal_source=sistenytt
Gullhaugen
29.03.2022 kl 11:15
4984
Hva skjer ?? PGS raser nedover? Kommer det sjokk emi snart og gjeldskonvertering? her er det ikke noe som er sikkert. Ledelsen stille som en østers.
Ny short satt også: https://shortnordic.com/detaljer_selskap.php?company=PGS&land=nor
Ny short satt også: https://shortnordic.com/detaljer_selskap.php?company=PGS&land=nor
Redigert 29.03.2022 kl 11:16
portion
29.03.2022 kl 11:26
4917
Ramform Vanguard holdt på å teste kjøre i Bergen i går og gjøres klar til å jobbe
I dag ser jeg at Ramform Hyperion er i gang også, begynner å skje ting nå
https://www.marinetraffic.com/no/ais/home/shipid:4900124/zoom:10
I dag ser jeg at Ramform Hyperion er i gang også, begynner å skje ting nå
https://www.marinetraffic.com/no/ais/home/shipid:4900124/zoom:10
Per ulv is back, har gapet blitt lukket nå?😁
Rotary
29.03.2022 kl 11:28
4971
Raser nedover? Du må ha høy hvilepuls, mann!
1,5% ned per nå, det er da knapt nevneverdig.
Om så blir den bedre teknisk da det sagnomsuste gapet på 3,15 er nådd.
Den "nye" shorten du nevner er fra 25.03, altså fredag.
Men det kan godt være det shortes i dag også, Marshall Wace digger jo å tape penger på PGS.
1,5% ned per nå, det er da knapt nevneverdig.
Om så blir den bedre teknisk da det sagnomsuste gapet på 3,15 er nådd.
Den "nye" shorten du nevner er fra 25.03, altså fredag.
Men det kan godt være det shortes i dag også, Marshall Wace digger jo å tape penger på PGS.
geo01
29.03.2022 kl 11:51
5091
Lurer på hva du ønsker de skal formidle?
Trolig er låneforfallet i september som gnager men de trenger vel ikke mere enn 50-75 mill usd i en vanlig emisjon for og betale det da de vil ha resten i kontanter.
Exportfinanslånet må da flyttes,og hovedforfallet flyttes til senere forfall begge de 2 lånene har interesse i videre drift..
Hva en sånn emisjon blir er vel et spørsmål Pgs må rette til eierne og oss småaksjonærer.
Jeg er klar og har forberedt meg til en emisjon på 2,5 kr ca.
Trolig er låneforfallet i september som gnager men de trenger vel ikke mere enn 50-75 mill usd i en vanlig emisjon for og betale det da de vil ha resten i kontanter.
Exportfinanslånet må da flyttes,og hovedforfallet flyttes til senere forfall begge de 2 lånene har interesse i videre drift..
Hva en sånn emisjon blir er vel et spørsmål Pgs må rette til eierne og oss småaksjonærer.
Jeg er klar og har forberedt meg til en emisjon på 2,5 kr ca.
Gullhaugen
29.03.2022 kl 11:56
5251
Tror du er inne på noe. vi kommer ikke utenom en emi eller konvertering. Det som er jokeren er på hvilken kurs?? Får banken gjennomslag 100 % så er det lavt...håper ledelsen står på barikadene for akjonærene.
Jeg tror ikke det blir en emisjon, men om det hadde skjedd så tror jeg ikke den hadde blitt stor. Er ikke lenge siden selskapet la ut at det så lysere ut for å klare forfallene på gjelden. Vi vet også at båtene er i bevegelse samt at de rekrutterer folk/mannskap👍 Petrobas kontrakten er det lenge siden vi har hørt noe om den kan ikke være langt unna- skal letes i Barentshavet og mange andre plasser. Kjøpte ikke ledelsen i PGS aksjer på en kurs 5-6 kr? De er vel gira på å tjene penger de også sikkert😁
Bra vi fikk tettet gap på 3,15 i dag👍 Kjøpte selv langt nede på 2kr så jeg tåler litt før jeg kaster inn håndkle noe som jeg har troen på at ikke skjer💪🏼
Bra vi fikk tettet gap på 3,15 i dag👍 Kjøpte selv langt nede på 2kr så jeg tåler litt før jeg kaster inn håndkle noe som jeg har troen på at ikke skjer💪🏼
geo01
29.03.2022 kl 13:27
5346
At markedet ikke priser inn et cent på at det kommer en megakontrakt snart er et under,de er best i en anbudskonkuranse skrevet flere steder på 285 mill usd kontrakt Brasil eller 2,6 mrd nkr.
En kontraktsverdi som gir delvis 2 skip arbeid i 2 år.
At det er flere kontrakts tendere voksende er også underlig markedet begynner og prise og se konturene av.
Olja er 110 usd,pgs er ned etter q4.
Q1 kan overaske latesale mens q1 er dårligste av alle kvartaler,men fra q2 blir det fart.
En kontraktsverdi som gir delvis 2 skip arbeid i 2 år.
At det er flere kontrakts tendere voksende er også underlig markedet begynner og prise og se konturene av.
Olja er 110 usd,pgs er ned etter q4.
Q1 kan overaske latesale mens q1 er dårligste av alle kvartaler,men fra q2 blir det fart.
kroif skrev Er det nå vi skal se om du får rett?
Gapet er i alle fall lukket så får vi gi det litt tid med å forsegle fandenskapet.
jaroas50
29.03.2022 kl 13:45
5367
Ingen kontrakter, ingen gjedsavklaring, Nada! Hvor lenge skal vi egentlig vente?
Tja...
I innkallingen til ordinær GF er det et punkt som underbygger ny låne fasilitet og ingen punkter om emisjon. Derimot er det et punkt om tilbakekjøp av egne aksjer. Synes dette ser greit ut jeg for min del. Kjøper mer nå som også gap er lukket.
I innkallingen til ordinær GF er det et punkt som underbygger ny låne fasilitet og ingen punkter om emisjon. Derimot er det et punkt om tilbakekjøp av egne aksjer. Synes dette ser greit ut jeg for min del. Kjøper mer nå som også gap er lukket.
Det ligger en mulig begrenset konvertering. Kanskje det er denne som nå skremmer vannet" av noen truseskvettere.
kroif
29.03.2022 kl 14:12
5202
Det jobbes ganske bra nå for å presse kursen nedover, liten tvil om at short er årsaken.
Hvor langt ned tenker de at de skal presse kursen før de dekker inn? jeg kan ikke fatte hvor de ser en potensiell gevinst i denne shorten, noen andre?
Håper forøvrig de nok en gang brenner fingrene til de grader.
Hvor langt ned tenker de at de skal presse kursen før de dekker inn? jeg kan ikke fatte hvor de ser en potensiell gevinst i denne shorten, noen andre?
Håper forøvrig de nok en gang brenner fingrene til de grader.
De får ikke mine aksjer i værtfall 😁
Tja...
Det ligger en emisjons fullmakt på 120 millioner som kan hentes i en eller flere omganger. Dette virker som en strategisk kapitalforhøyelse hvor pengene skal gå til oppkjøp eller annen mobilisering. Mao er det nok ikke snakk om noen emisjon rettet mot gjeld.
Det ligger en emisjons fullmakt på 120 millioner som kan hentes i en eller flere omganger. Dette virker som en strategisk kapitalforhøyelse hvor pengene skal gå til oppkjøp eller annen mobilisering. Mao er det nok ikke snakk om noen emisjon rettet mot gjeld.