Fremtiden er seismisk!

Queen of Crude
PGS 08.02.2022 kl 07:23 227369

Jeg er ingen fast forumskriver, men sett i lys av PGS sitt nylige kursfall ønsker jeg å lette mitt hjerte. Først en kort oppsummering av hva seismikk kan brukes til:
1. Øke ressursgrunnlaget: Finne nye forekomster av olje og gass, både i nybrottsområder og rundt eksisterende infrastruktur
2. Øke utvinningsgraden: Bedre utnytte petroleumsfelt som er under produksjon (reservoarovervåkning)
3. Karbonfangst og lagring (CCS): Her trengs seismikk til først å lokalisere undergrunns lagringsreservoar, og deretter for å overvåke dem
4. Etablere vindparker: Det trengs grunn seismikk for å etablere bunnfast havvind (sikre bunnforhold, unngå grunn gass i området)
5. Havbunnsmineraler: Her trengs seismikk for å lokalisere lovende forekomster
6. Geotermi: Lokalisere "targets"

I dag fokuseres det mye på punktene 1 og 2 for selskap som PGS, men selv den mest hardbarka "tree hugger" må innrømme at punktene 3-6 er helt nødvendige for "det grønne skiftet".

Gass skal bli "grønt" under forutsetning at gasskraftverkene har CCS. Store områder må derfor scannes for å finne lagringsreservoar i forskjellige land. Her er PGS verdensledende. Ikke bare fordi de har verdens mest moderne streamer-flåte, men også fordi de er teknologiledende. Equinor og co valgte PGS til å overvåke Langskip (Northern Lights) som er verdens største CCS-prestisjeprosjekt. Dette betyr ganske enkelt at PGS har den beste teknologien for å lokalisere CO2 under bakken, og det er noe annet enn å finne geostrukturer.

Folk frykter at PGS har for mye gjeld. Det en må spørre seg da er hva gjelda er backet av. I PGS sitt tilfelle er det verdens mest moderne flåte av streamer skip. Og de har i praksis bare én konkurrent på området, nemlig Shearwater. Med dagens råvarepriser vil konstruksjon av en streamer koste mangfoldige ganger mer enn i 2013/2014. Dette er jo ikke småtterier, det er blant de største flyttbare innretninger på jordkloden!

Så jeg er ikke bekymret for hverken gjeld eller emisjon. PGS opererer i et marked i forbedring, med økende etterspørsel etter olje/gass/ccs-tjenester. De viser at de kan vinne anbud globalt, og de sitter på ALT som trengs for å utforske "inner space". Både et omfattende databibliotek, streamer-skip og havbunnsnoder (samarbeid med Magseis Fairfield). Det er bare et tidsspørsmål før blårussen i finansverden skjønner dette og hever kursmålene!
Slettet bruker
26.04.2022 kl 20:28 8829

Hvem her tror prisen - og ikke kapasiteten - blir det viktige når det gjelder å befri Vesten fra russisk energityranni?
Slettet bruker
27.04.2022 kl 09:12 8294

Hvordan bevegde rammeavtalen med Equinor aksjen i fjor?

https://finansavisen.no/nyheter/oljeservice/2021/03/10/7640046/pgs-aksjen-i-taket-etter-rammeavtale-med-equinor

Aksjen gikk hurtig til sitt høyeste punkt post corona. Oh yeah, its back ... og oljeprisen og bransjeutsiktene fremover; er de bedre? ...
Kontur
27.04.2022 kl 09:18 8180

Vil stige tosifret i dag
Kjøp
Slettet bruker
27.04.2022 kl 09:33 8149

Der var vi på tosifret. Koster på meg en emoji 🥳.

For nye, sjekk gjerne hva som skjedde når rammeavtalen med Equinor ble meldt i fjor
https://finansavisen.no/nyheter/oljeservice/2021/03/10/7640046/pgs-aksjen-i-taket-etter-rammeavtale-med-equinor

Hvilke panegyriske hyllester kan vi vente oss i år; og skal vi til "taket", eller "månen"?
Slettet bruker
30.04.2022 kl 11:19 7712

https://youtu.be/qqIItWUStnA

Macrovoices #321 Ole Hansen: The commodity Supercycle has begun

"Were going much much higher in prices ... I believe that planet earth just run out of spare oil production capasity, and almost nobody noticed ...
We have a set up which is most bullish imaginable for crude oil prices"


Notert? Act accordingly.




______

Eric Townsend (programleder) og Ole Hansen (Saxo banks Commodities desk chief)

Erik: Ole something that has shocked me is I've seen credible analysts in the oil industry,
remarking that look, you know, don't get worried about $200 oil. Saudi Arabia doesn't want $200
oil, it doesn't benefit them. They haven't taken action yet, but they're not going to let it get
anywhere close to that because as soon as it gets over $125-$150 in there somewhere. They're
going to turn the screws up and they're going to tap all of that massive spare capacity that they
have. I think these folks are nuts. I don't think Saudi Arabia or anyone else in OPEC has any
spare capacity left. If they did, I think they'd already be doing what they could. Am I missing
something?
Ole: No, you're absolutely right. And I think we have to remember that Saudi Arabia's been
pumping oil out of the same hole for the past what 40-50 years. And as you continue, then the
quality will start to deteriorate. You will need more and more water in order to maintain pressure
and so on. So I think the Saudis, their lack of response to the current situation that I suppose is
twofold. They obviously want to stay on good terms with Russia. They've built up a close
relationship over the past few years through the OPEC+ cooperation. But I think also generally I
think there is a worry that they may actually not have that spare capacity. And the same goes for some of the other producers that the market is looking for, especially when we have a
situation like this where as shown on one of the previous slides, where were just three
countries, Nigeria, Angola, Equatorial Guinea, they produce around half million barrels less than
their quota. The fact that they don't step in and temporary to say okay we'll mitigate that by
producing more ourselves. That hasn't happened. And that does indicate to me that they are
pretty close to running at full throttle.
Redigert 30.04.2022 kl 13:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.04.2022 kl 12:49 7505

Ja, hva skal man si🚀🚀🚀
oslo0407
30.04.2022 kl 17:57 7263

Dere som følger PGS tett:
Ser at flere meglerhus oppjusterer kursmål. Dette tyder vel på at man ikke (lengre) frykter massiv gjeldskonvertering og utvanning av eksisterende aksjonærer?
strak_motbakke
30.04.2022 kl 19:55 7202

En risiko vil det alltids være, men om du ser på Q1 presentasjonen så er de veldig positive til å få til en aksjonær-vennlig løsning på gjelden.
HP17
30.04.2022 kl 20:13 7199

De får utsatt låneforfall. Allle piler peker i rett retning for PGS, etterhvert vil det også reflekteres i kursen. En oppgang til kr 6 innen mai/juni er sannsynlig.
altin
30.04.2022 kl 20:24 7414

Min krystallkule ser et forslag til en fusjon mellom PGS og TGS kommer neste uke ,eller innen 10 mai. Jeg tror ikke Kristian Johansen vil snakke varmt om sammenslåing på nok en Q rapport, han må snart gjøre alvor av det.
F16
30.04.2022 kl 20:55 7562

Hvorfor ikke emgs eller carbn, PGS virket ikke interessert sist - hvorfor skulle de være det nå?
oslo0407
02.05.2022 kl 09:45 7197

Takk for innspill dere. PGS er utvilsomt spennende nå
HP17
02.05.2022 kl 09:48 7188

OSE er ned 1% og PGS er opp over 2.5%. PGS er utvilsomt spennende nå. Er det noe på gang eller bare en reprising?
millmaker
02.05.2022 kl 11:22 7112

for første gang på et halvt år har Investtech positivt signal på PGS. De hat hatt salg på den i et halvt år
Slettet bruker
02.05.2022 kl 13:13 6945

PGS er suverene innen seismikk. Ingen annen aktør kan måle seg opp mot PGS. Gjelda blir knøttliten i forhold til verdier og kompetanse PGS besitter. Vi er bare i startgropa enda med kontrakter. De ser vi kommer på løpende bånd og pengene vil renne inn. Jeg hamstrer ihvertfall aksjer under 4 kroner.
Slettet bruker
03.05.2022 kl 08:40 6555

Kontraktene tikker inn. Herlig!
HP17
03.05.2022 kl 10:32 6507

Over 3.80. Det ristes hardt i PGS treet nå, men det blir vanskeligere å vanskeligere å få høste nedfallsfrukt i PGS.
Odi.1
03.05.2022 kl 10:40 6504

Hjalp på denne "4" kr kursmålet som kom også, dog er det minimalt , men nøkternt til det kommer melding om at gjelden er det 100% kontroll over.
Eneste som holder igjen denne her nå, få det avklart så snart som over hode mulig og vi reiser til 20-30 kr , tipper jeg.
Exstremt marked og marginer som er på trappen å banker på her nå.
Kontur
03.05.2022 kl 11:42 6416

Helt eventyrlig hvor markedet nå bygger seg opp.
Mine PGS aksjer skal være med langt opp på tosifret kurs.
KJØP og HOLD på aksjene, finner ikke bedre case enn dette på OSE
Alejandreuta
03.05.2022 kl 12:06 6334

Har nå halvparten av portisen i PGS og BORR. Klart man føler det er skummelt, men kjør da...
JodaNeidaSå
06.05.2022 kl 21:43 5901

Anbefaler alle å studere nøye og lese trådstarterens innlegg.
Makan til bra skrevet!
Spot on!

Karbonfangst og lagring, CCS, er jo også prosjekter PGS er størst på. Dette blir knallbra!
HP17
06.05.2022 kl 21:50 5858

Støttes, innlegget fra TS er brilliant.
Slike kvalitetsinnlegg mottas med stor takk og bidrar til å forumbrukere også tjener godt på aksjeinvesteringer.
nafa
06.05.2022 kl 23:04 5687

Ja må også gi stooor takk til Queen of Crude sitt startinnlegg som gjorde at jeg kom inn tidlig og har sittet pal siden da og leeenge framover.
smørbukk
06.05.2022 kl 23:33 5648

Også takk til Queen of crude for å vise innsikt i seismikk. Ditt bidrag har vore med på at eg har holdt fast på PGS som ein langsiktig investering. Er godt inne på topp 50 i PGS og har tjent godt med papirpenger på dette. Men trur at dette berre er starten på ein supersyklus som vil vare i fleire år. Trader litt med 200k daglig, resten står trygt og venter på "the big money". Og blårussen på 27 år og null peiling irriterer meg intenst. Spå PGS til kr. 1 og 50 øre viser berre kor udugelige dei er. Trist at desse folkene kan tjene penger på noko slikt makkverk. Udugelige folk, alle i meglerbransjen. Er berre interessert i å tjene penger for seg sjølv, bryr seg ikkje om oss aksjonærer. Difor godt å bruke f.eks nordnet- då slepp ein " anbefalinger" frå inkompetente snørrunger. God helg, alle PGS- aksjonærer. Ikkje fall av toget for tidlig. Toget er nettopp startet.
WETrader
08.05.2022 kl 11:32 5087

"The National Oil Corporation appeals to whom it may concern in allowing it to operate Zouitina terminal immediately to reduce the stock and obtain extra storage capacities and warn of an imminent environmental disaster in the terminal."
https://noc.ly/index.php/en/new-4/8020-the-national-oil-corporation-appeals-to-whom-it-may-concern-in-allowing-it-to-operate-zouitina-terminal-immediately-to-reduce-the-stock-and-obtain-extra-storage-capacities-and-warn-of-an-imminent-environmental-disaste
Kontur
08.05.2022 kl 11:42 5098

Nærmere og nærmere en energikrise.
Langt på vei skapt pga at oljeselskapnene har latt seg presse til å lete mindre og dermed ikke har større kapasitet.
Det vil nå bli tatt hastebeslutninger om at all leting må økes.
Seismikk er mangelvare
Ratene går rett i taket
WETrader
08.05.2022 kl 18:23 4811

G7 Leaders’ Statement today:
"First, we commit to phase out our dependency on Russian energy, including by phasing out or banning the import of Russian oil. We will ensure that we do so in a timely and orderly fashion, and in ways that provide time for the world to secure alternative supplies. As we do so, we will work together and with our partners to ensure stable and sustainable global energy supplies and affordable prices for consumers, including by accelerating reduction of our overall reliance on fossil fuels and our transition to clean energy in accordance with our climate objectives."
https://www.whitehouse.gov/briefing-room/statements-releases/2022/05/08/g7-leaders-statement-2/
noprofit
08.05.2022 kl 19:07 4682

Hva tror du oljeprisen blir i morgen 🤣
Kontur
08.05.2022 kl 19:16 4677

PGS aksjen er nå sluppet fri og vil fly høyt. Enig i de som sammenligner med TGS. PGS sitter i tillegg til bibliotek også på verdens beste seismikk skip. De vil bli mangelvare.
BORR vil pumpe inn penger, har ståltro på Trøim. Her er det bare å laste opp.
DOF vil forhåpentligvis ta en PGS og gjør de det vil de være den aller mest lukrative aksjen på børsen pr i dag. Gjeldskonverteringen noen grådige gribber har snakket om i de lukkede rom kan vanskelig gjennomføres i et opplyst land som Norge. Alle har fått med seg hva som har skjedd med markedet. DOF kan enkelt refinansieres på en aksjonærvennlig måte og ingen må ta tap. De kunstig lave verdiene skrives opp.
Krydrer i tillegg portefolio med BWE og DVD
Ha en flott børsuke
Superduper
08.05.2022 kl 20:00 4646

Kva seie de, er ny innen aksjesparing men vurder og gå inn inn her
Superduper
08.05.2022 kl 20:02 4667

Med eit ikkje heilt ubetydelige beløp. Er normalt sett ikkje gamblingtypen men lure på og gjera eit unntak her. Kva er dei største farane med det. Har holdt på med fond i åravis men vurdere og ta litt større sjangs.
RT-Invest
08.05.2022 kl 20:50 4686

Tru om omsetningen blir høy i morgen også, som på fredag.
kapteinkjeks
08.05.2022 kl 20:51 4710

Alt med børs og enkeltaksjer er innihelvette farlig. Selv satt jeg tungt lastet med et par småsparermilioner i PGS før krakket i februar. Raste 60 prosent på et par dager. Tok opp 500 000 i forbrukslån i Lendo for å snitte med ned og fikk kjøpt masse til 1.6. Oslo børs er full av systemer som kontrolleres av proffer for å rane slike som oss. Roboter som kan settes til å drive kurser opp og ned. Shorthandlere som allierer seg med næringslivspressen og meglerhus som spyr ut analyser og vurderinger mot betaling. Og du kan vedde på at proffene har insideinfo og snakker sammen lenge før du får vite det. Oslobørs er en blanding av svindel og Bingo! Men ikke en gang finanskjeltringene kan hindre det som nå skjer. Reprisingen av utbombet seismikk og spesielt PGS som opererer i verdensmarkedet som i et duopol med Sherwater. Alle vil nå ha seismikkskuter fra de to og PGS kan mangedoble seg innen sommeren 2023. Så kjøp for pokker! Om du tør
Superduper
08.05.2022 kl 21:25 4592

Har kjøpt for 60 tusen tilsamen dei to siste månadane i yara, Telenor, Gjensidige og elopak. Utbytteaksjar som eg satsar på og ha leeeenge er den forsiktige buy and hold typen men har for 2,5 mill i indeksfond. Men lurte som sagt på og gjera eit unntak her. Men veit ikkje om eg tør eg er eigentlig ikkje typen. Eg har spart mange år i fond men vore heilt uinntresert i enkeltaksjar før i det siste. Planen var eigentlig og få meg nokon stabile utbytteaksjar. Hadde aldri hørt om pgs før i dag då eg hadde ein lengre samtale med ein eg har stor tiltru til. Han hadde tjent nesten ein million om dagen forige veke i pgs sjølvsagt, han kjenner folk og kjøpte seg opp i år på kurs 2-3 eller noko sånt så klart eg vart forveten på dette her.
Slettet bruker
08.05.2022 kl 21:52 4482

Gunne på. Men kanskje bare 1/4 av midlene til å begynne med, (dvs jeg hadde kjøpt mer, men prøver å være ansvarlig. PGS er ingen søndagsskole. It sure is looking good though)
Redigert 08.05.2022 kl 21:54 Du må logge inn for å svare
X-43 scramjet
08.05.2022 kl 21:57 4739

Er svært glad du kjøpte masse på 1.60. Er glad på dine vegne at du kunne snu tapet om til gevinst. Nå er det PGS og DOF jeg følger med på. Noen nevner IOX og Archer, er litt usikker på om de 2 er en god investering. Alt kan snu. Ikke usannsynlig at PGS står i 20 kroner neste år
RT-Invest
08.05.2022 kl 21:58 4754

Er veldig fornøyd om PGS står i 10 kr til sommeren!
Queen of Crude
08.05.2022 kl 22:02 4722

I årevis har blårussen skreket til oss om hvilken krise og utvanning som ville følge en emisjon i PGS. Kursen skulle til 1 kr, og det skulle ikke bli annet enn smuler igjen til småaksjonærene... Nå sitter vi med fasit i hånd, og den er at emisjonen løftet oss 75% på én uke!

Det tok mindre enn en time å overtegne emi, selv med minimal rabatt i forhold til markedspris. Her er hvorfor:
- Markedssituasjonen: Verden skriker etter nye seismikkdata! Ikke bare for å sikre energitilførselen, men også for nye anvendelser - f.eks. CO2-lagring.
- Konkurransesituasjonen: Etter at Polarcus gikk konkurs er det bare PGS og Shearwater som tilbyr storskala seismikkinnsamling. Av disse har PGS desidert best "specs" på skipsflåten, og det er vanskelig å se for seg at de vil tape anbud fremover. Petrobras-kontrakten (på rundt $275 mill) er bare en av mange storkontrakter som sannsynligvis vil tikke inn.
- Inflasjonen: PGS sitter på en nybygd, nesten ubrukt, flåte med verdens beste seismikkskip. Selv om Shearwater skulle prøve å ta opp konkurransen og kjøpe seg nye skip ville de aldri fått dem for $250 mill, som PGS har betalt for de fire nyeste Ramform'ene. Bare spør stålprisene og de hullete leveransekjedene...
- Historikken: For å minne alle på hva et godt seismikkmarked er, se til 2008. Da tjente PGS $2mrd på ett år, og hadde en profittmargin på 50% på kontraktsjobbene. (Til sammenligning er den forhatte gjelda "bare" $1mrd). Dette klarte de med en betraktelig dårligere skipsflåte enn de har nå. I dette markedet var PGS-aksjekursen oppe i 175kr, og mcap var rundt 30 mrd (nå er den ca 2mrd).
- Det toppede laget: PGS møter fremtida med nye finansielle smartinger i styret (som nettopp konstruerte en perfekt emisjon for oss). De melder om fullbooket Q2 og Q3, og økende rater. Både styret og andre innsidere laster opp med aksjer og virker å (for første gang på et tiår) ha ståltro på fremtiden.
Slettet bruker
08.05.2022 kl 22:31 4640

Skal du inn med noen hundre tusen i PGS Superduper (og andre, og mitt personlige syn er at timingen i såfall er ypperlig), kan en snarvei til suksess være å følge med på de ulike trådene her. Det finns ressurser på TA, fagkunnskap og innsideinfo om seismikkbransjen, glade amatører, men obs også trolig lønnede påvirkere.
Som Queen of Crude påpeker bringte den forrige uke oss massive innsidekjøp fra hele ledelsen (inkl emiens hjerne, de amerikanske stålbull-eiernes frontløper Ebrahim Attarzadeh).

Var det en feil at kursen var på 7,8 i håpløst covid-marked mars i fjor, og ikke engang 6 nå etter
- konkurransesituasjon i praksis Duopol
- gjeldsproblem redefinert til utfordring. Selv med de dystreste briller mange kvartaler før en (usannsynlig) ny skadelig emi. (Akkurat vært, og den var positiv for kursen)
- på vei inn i bullmarked som har blitt kalt "det råeste noensinne".

Er det rett og slett motsatt? At kursen var altfor lav på 7,8, på 17,5. At alt under tresifret er billig? At forbigående under tosifret er skambillig?
Redigert 08.05.2022 kl 22:38 Du må logge inn for å svare