Fremtiden er seismisk!

Queen of Crude
PGS 08.02.2022 kl 07:23 227718

Jeg er ingen fast forumskriver, men sett i lys av PGS sitt nylige kursfall ønsker jeg å lette mitt hjerte. Først en kort oppsummering av hva seismikk kan brukes til:
1. Øke ressursgrunnlaget: Finne nye forekomster av olje og gass, både i nybrottsområder og rundt eksisterende infrastruktur
2. Øke utvinningsgraden: Bedre utnytte petroleumsfelt som er under produksjon (reservoarovervåkning)
3. Karbonfangst og lagring (CCS): Her trengs seismikk til først å lokalisere undergrunns lagringsreservoar, og deretter for å overvåke dem
4. Etablere vindparker: Det trengs grunn seismikk for å etablere bunnfast havvind (sikre bunnforhold, unngå grunn gass i området)
5. Havbunnsmineraler: Her trengs seismikk for å lokalisere lovende forekomster
6. Geotermi: Lokalisere "targets"

I dag fokuseres det mye på punktene 1 og 2 for selskap som PGS, men selv den mest hardbarka "tree hugger" må innrømme at punktene 3-6 er helt nødvendige for "det grønne skiftet".

Gass skal bli "grønt" under forutsetning at gasskraftverkene har CCS. Store områder må derfor scannes for å finne lagringsreservoar i forskjellige land. Her er PGS verdensledende. Ikke bare fordi de har verdens mest moderne streamer-flåte, men også fordi de er teknologiledende. Equinor og co valgte PGS til å overvåke Langskip (Northern Lights) som er verdens største CCS-prestisjeprosjekt. Dette betyr ganske enkelt at PGS har den beste teknologien for å lokalisere CO2 under bakken, og det er noe annet enn å finne geostrukturer.

Folk frykter at PGS har for mye gjeld. Det en må spørre seg da er hva gjelda er backet av. I PGS sitt tilfelle er det verdens mest moderne flåte av streamer skip. Og de har i praksis bare én konkurrent på området, nemlig Shearwater. Med dagens råvarepriser vil konstruksjon av en streamer koste mangfoldige ganger mer enn i 2013/2014. Dette er jo ikke småtterier, det er blant de største flyttbare innretninger på jordkloden!

Så jeg er ikke bekymret for hverken gjeld eller emisjon. PGS opererer i et marked i forbedring, med økende etterspørsel etter olje/gass/ccs-tjenester. De viser at de kan vinne anbud globalt, og de sitter på ALT som trengs for å utforske "inner space". Både et omfattende databibliotek, streamer-skip og havbunnsnoder (samarbeid med Magseis Fairfield). Det er bare et tidsspørsmål før blårussen i finansverden skjønner dette og hever kursmålene!
X-43 scramjet
04.06.2022 kl 22:47 8246

Cliff sier 40 kr. Sier det samme selv. Er bare å laste opp hver måned, dette er jo utbytte aksjen, mye brattere stigning enn Aker BP. Beste seismikk markedet siden 2014, blir en veldig bra sommer for PGS, andre seismikk kontrakter kan bli meldt fremover, går raskt opp til 12 kr nå
Slettet bruker
04.06.2022 kl 22:55 8285

Takk for redegjørelse :)
Hva kan evt sette en bråstopp for denne ekstreme kursutviklingen?
nafa
04.06.2022 kl 23:10 8290

I en «normal» verden ser jeg ikke hva det skulle være.
De fleste har vel innsett nå at vi har bruk for olje og gass i lang tid, mange 10-år framover.
Det vil ta mye lenger tid enn de fleste aner med omstillingen til grønn energi framover.
At noen går rundt å tror noe annet og prøver å leve deretter får så være, men omstillingen vil uansett ta lenger tid enn de fleste ønsker.
I tillegg vil PGS mer enn nok framover med omstillingen til grønne CCS-prosjekter og annen havbunns industri framover.
Her er det bare å kjøpe og sitte på aksjene i årevis.
Redigert 04.06.2022 kl 23:12 Du må logge inn for å svare
nafa
04.06.2022 kl 23:38 8232

Dagens oljeforbruk ligger på ca 100 mill fat per dag.
Legger du disse fatene etter hver andre rundt jorda, så vil det rekke til 3,5 ganger rundt jordkloden.
Og det hver dag året rundt.
Det betyr 1277 ganger rundt jorda i løpet av bare et år.
Hvordan skal vi kunne dekke dette forbruket framover nå ?
Her står PGS i fremste rekke og ratene skal kraftig opp framover og det skal selvsagt kursen også .
Slettet bruker
05.06.2022 kl 00:06 8268

Skjønner, gode poeng. Hvorfor står PGS i fremste rekke når de for lidt siden lå nede med brukket rygg?
rischioso
05.06.2022 kl 02:05 8073

Fordi de har et seismikk-kartotek som alene er verdt mer enn dagens MCap på knappe 4,6 milliarder og når det nå ikke lenger er noen fare for konkurs og finansiering ikke blir noe problem grunnet ekstremt gode markedsutsikter så skal de jo heller ikke konkursprises derav den pågående reprisingen som er i sin spede begynnelse - og det tidligere skambudet fra TGS på 5,4 milliarder for kartoteket ble forkastet av samme grunn for å sette det i perspektiv ... ;)

https://e24.no/boers-og-finans/i/WbQ4v2/pgs-styret-sier-nei-til-milliardbud-fra-tgs
Slettet bruker
05.06.2022 kl 08:37 7843

Alex Epstein explains why the world needs more fossil fuels.
Alex Epstein, author of The Moral Case for Fossil Fuels, has delivered another knockout punch against Green ideology. Aptly entitled “Fossil Future: Why Global Human Flourishing Requires More Oil, Coal, and Natural Gas — Not Less,”
https://www.nationalreview.com/2022/06/our-fossil-fuels-future/
nafa
05.06.2022 kl 08:56 7841

Ja egentlig et godt spørsmål og også helt spesielt.
Vi har nylig hatt en del år hvor den brune oljeindustrien har vært fy fy-virksomhet og derfor vært gjort svært lite for å opprettholde nødvendig oljeproduksjon verden rundt mens det har vært storsatsing på grønn energi.
Denne omstillingen har tatt mere tid enn de fleste har regnet med. I tillegg har vi hatt en pandemi som har redusert oljeforbruket en god del, men nå på full fart opp igjen.
Så plutselig oppdager vi at det produseres det for lite i forhold til etterspørsel. I tillegg har vi fått Ukrainakrigen med konsekvens at russisk olje skal forbys i vesten.
Så derfor står PGS fremste rekke for å kunne peke på hvor det er størst sjans å finne olje til havs hvor de største reservene vil ligge. Vi opplever per nå sannsynligvis fremover en større energikrise enn den på 70-tallet.
Derfor mobiliseres alt som er mulig for å opprettholde oljeproduksjonen framover nå.
Redigert 05.06.2022 kl 09:00 Du må logge inn for å svare
geo01
05.06.2022 kl 09:23 7798

Mange hårete kursmål men alt kan vel skje om 10 år.
Mitt tips er at den kanskje skal over 8 kr på kort sikt men vil nok falle ned mot 6,5-7 kr.
Den vil etter q2 eller q3 komme opp mot 15 kr i første omgang men det skal leses noen resultater først.
Lange kontrakter må matrialisere seg og 1-2 flere ramform ut av opplag 2023 med påfølgende lengt høyere skipsverdier som følger et sterkt ratebildet kan dra den videre til 20 tallet.
Nedsiden er den høye og høyere oljeprisen blir så høy at etterspørselen tvinges ned og en resesjon eller stagflasjon stopper det meste også investeringer innen offshore.
Skattepakken føres heller ikke videre i Nordsjøen 2023 noe som har vært fordelaktig for nye investeringer.
Motstanden blant politikerne er også en verkebyll kan bli,men i utlandet kan Equinor investere 100%,dobbelmoralen lever fortsatt.
På kort sikt kan den gå i 8 kr og kanskje 10-13 etter q2 så er det resultater q3-q4 som vil prege videre fremover og om de tar ut skip fra kaldt opplag,med 6 skip er 13 kr maks kursmål.

oppturen
05.06.2022 kl 09:41 7710

Jeg vil trekke frem et moment til.
Siste 2-3 årene har banker og fondsforvaltere kappest om å fremstå mest klimavennlige. Banker har subsidiert grønn omstilling ned renterabatter og alle fond har grønne andeler. Og motsatt har oljeservice måttet godta tilleggsrenter eller låneavslag og blitt solgt ut av fond.

Vi har allerede i år fått noen få fond som satser på oljeservice, men det tar tid å snu investeringsstrategi i mange fond ( kan ligge forankrer i styrevedtak etc).

Så jeg tror vi utover året vil få en massiv dreining hvor vi ser store fond som igjen vil inn i oljeservice.
Marve
05.06.2022 kl 09:53 7830

Man må ikke glemme punkt 3,4 5 og 6 i åpningsinnlegget, det handler ikke bare om olje og gass, resesjon eller ei. Jeg tror dette blir ei fantastisk reise.
Redigert 05.06.2022 kl 09:56 Du må logge inn for å svare
Rull79
05.06.2022 kl 09:55 7824

Er det ikke 7 skip som er ute nå, pluss 1 som snart er på tur ut?
Rull79
05.06.2022 kl 10:34 7858

Kanskje fordi det ble solgt 1/3 på den kursen på fredag? Neida, mulig den faller ned ditt igjen. Personlig mener jeg kursmål på 13 er alt for lavt. PGS anslo en flåte utnyttelse på 65% på kontraktsarbeid for 2022. Hvor mye bedre blir den? Hvor sinnsykt blir multiClient salget? I 2021 var inntektene 560mill$ Kan nesten se ut som det nærmer seg 400 eller mer allerede ved Q2 i år
HP17
05.06.2022 kl 10:37 7893

Og tenk når verdiene på skipene skrives opp?
Og hva er verdien på selskapet PGS eier 40% ( ref en annen tråd)? Og hva når mange større fond igjen vekter seg opp i denne sektoren? Glem heller ikke at SIOFF/SOFF gikk 500% på få måneder, det samme kan fint skje i PGS.
Historien har vist at når kursen i PGS begynner å gå ja da går det både fort og høyt oppover.
Slettet bruker
05.06.2022 kl 10:47 8038

hehe
"jeg tror dette er en trippel fremover og kommer 2014 markedet er det snakk om 75 kr pluss."
geo01
05.06.2022 kl 10:51 8253

Swift er bare hjelpeskip,det samme apollo.
Det kan være forsyninger av utstyr, rullering mannskap fuel mm,men det er positivt da de andre 3-4 hjelpeskipene er opptatt andre steder.
Jeg tror den kan falle ned på 6,5 til 7 kr pga gevinstsikring og at 8 som er neste motstand er litt for tildlig.Men som sagt jeg tror den skal surre litt mellom 7 og 8 mot q2 om ikke investorer vil laste kraftig,og at de få shorterne kaster seg og det er mange på rundt 0,5% som ikke kan sees i short da de ikke registreres.
Om en sitter long vil nok 13-15 kr komme men det er mange nye aksjer som skal skifte eiere først.
Ikke bli skuffet om den faller litt ned,det kan være og er nok en kjøpsmulighet.
F.eks hadde jeg vært med på og emitere på 3,7 ville jeg sikret 40-60% gevinst nå selv om gevinsten på sikt ville bli noe mindre.
Det er også mange andre aksjonærer som har inngang langt nede som vil tenke det samme.
Dette vil gi mange long posisjoner.

HP71
Enig i det at skipsverdiene kan gi en oppside på 4-5 kr om ratebildet bedres og nytt Ramformer skip kommer ut av opplag.
Det ville være et ekstremt positivt bidrag,kommer det 2 skip fra opplag og en etterspørsel som de ikke klarer og dekke med shearwater kan alt skje.
Kommer alle ut ja da skal jeg ikke si mere her på forumet men alle her inne vil bli styrtrike.
Redigert 05.06.2022 kl 10:59 Du må logge inn for å svare
Ermo
05.06.2022 kl 10:59 8280

Baiss i pureste form
oppturen
05.06.2022 kl 11:05 8648

Her tror jeg du tar grundig feil. Det høye volumet på omsatte aksjer har muliggjorde gevinstsikring for de aller fleste som ønsket det. Så i det korte bilde mener jeg det er duket for oppgang.
Men vi får nok 3 aksjeutvidelser til iløpet av neste 3-8 uker, så noen «dupper» blir det sikkert, men da fra mye høyere nivå. Tipper flere fond da er på banen og laster opp. Så at kursen blir holdt under 15 frem til høsten kan være sannsynlig. Men når kontraktene for alvor tikker inn og reaktivering av skip blir en realitet så begynner neste stigning.
Queen of Crude
05.06.2022 kl 11:46 8525

PGS har siden 2014 veddet på at "Fremtiden er seismisk". Dette er et veddemål som har kostet dem mye! De har en høy gjeld (i forhold til inntjening siden 2014) fordi de har vært sta nok til å ikke selge unna assets (skip, bibliotek) i dårlige tider. De har tatt en høy risiko, truffet med gamblingen, og nå kommer endelig betalingen. For nå skal alle ha seismikk, både for å finne olje/gass, produsere effektivt fra modne felt, finne nye lagringssteder for CO2, overvåke CO2-injeksjon, finne havbunnsmineraler og forankre havvindmøller. Og kundene har bare 2 selskap å velge mellom med "stål på vannet". Og kun ett av dem er konkurspriset på børs! Dette er som Amazon etter dottcom-kræsjet... eller eiendom på åttitallet!
Queen of Crude
05.06.2022 kl 12:04 8595

Det at skattepakken nå snart avsluttes er gull for PGS. De siste årene har det fra operatørenes side vært "alle mann til pumpene" på innleveringer av PUD (utvinningsplaner). Dette har spist mye ressurser fra det som kunne gått til leting og økt utvinning (reservoarovervåkning). Dette vil nok snu etter skattepakken til sterk investeringsvekst innen seismikkinnhenting!
Kontur
05.06.2022 kl 12:14 8579

Jeg og vil at de skal falle litt slik at jeg kan få tak i flere billige aksjer. Irriterte meg og at de stiger så fort😝
Slettet bruker
05.06.2022 kl 12:15 8681

PGS er OSEBX råeste case for tiden, flere og flere vil oppdage dette og skjønne at den vil gå både 2-3 gangen fra dette nivået (8 kr) innen året er over :-)

Noen dipper på turen oppover, så klart det.
Stokk Dum
05.06.2022 kl 12:44 8603

Litt lett baiss kan være på sin plass, men direkte løgn er noe helt annet, det er imot forumreglene.
Så når geo01skriver "...og det er mange på rundt 0,5% som ikke kan sees i short da de ikke registreres.", mener jeg det er et brudd på forumregelen som sier at Følgende er ikke tillatt: Innlegg som bevisst sprer usannheter.

Så skal jeg selvsagt svelge de kamelene som måtte være nødvendig hvis skribent geo01 troverdig kan underbygge sin påstand.

mvh
geo01
05.06.2022 kl 13:05 8556

I tilegg har Statens føringer 8 år med investerings etterslepder Norge og mange andre land kunne produsert kanskje 7-10% mere olje og gass i dag,men nå må alle gamle prosjekter som ikke er var lønnsomme børstes støv av,dette gjelder hele World Wide.
Jo lengre olja er over 100 usd jo sterkere blir seismikk.
For selskapene er det enorm etterspørsel 4D,men mange multiklient 3D er i anmars og da kommer det flere skip fra bøyene ut i full drift.
Det skal forøvrig litt til og reinstalere kalde skip og en Brazil kontrakt eller en ny rammekontrakt på 60-100 mill usd vil bety enormt,Shearwater ble nettopp tildelt en kjempekontrakt 3D i Brazilia men den er muligens en kontrakt i et ledd mot Pgs enorme 4D kontrakt.
Pgs fikk forøvrig en kjempekontrakt Kypros og en i Nordsjøen på 6000 kvadratkm som er sterk synsing rundt 70-100 mill usd.
Lokket er i ferd med og koke over 2-3 kvartal.
4Kvartal fylles sannsynligvis opp men det spørs om det blir nok til og få skip ut av opplag sterke kontrakter er viktigst først,men sent q1 og q2 neste år tipper jeg 2 skip ut av opplag.
De må uansett passe seg for anklagelser prissamarbeide da det er kun 2 aktører 4D derfor kan presset om og få ut flere skip tvinges frem.
Men det betyr ikke at markedet vil sprenger dette selv da det ikke er andre aktører.
Skal bli interesant og lese q2 det blir den nye malen og høyere estimater analytikere som snart skal begynne og konkurere om høyeste kursmål men kjøpe seg inn først for kunder.

Redigert 05.06.2022 kl 13:07 Du må logge inn for å svare
Ermo
05.06.2022 kl 13:21 8526

🐫
Marve
05.06.2022 kl 20:04 8011

Hvis seismikkmarkedet kommer til å bli så hot i årene fremover som mange spår, er det ingen mulighet for at det kan komme nye konkurrenter etterhvert? Eller er det ingen investeringsvilje pga stor usikkerhet i forbindelse med kostnader, lang leveringstid og mangel på råvarer?
oppturen
05.06.2022 kl 20:24 7996

Bestiller du en ramform titan klasse båt på Tirsdag tipper jeg det går minst 2,5 år til levering og prisen blir over 4 mrd Nok. ( absolutt best case)

PGS er priset til ca 5 mrd og har gjeld under 10 mrd.

De sitter på bibliotek verdt ca 10 mrd og 4 ramform titan båter + 4 eldre modeller + prosesserings know how og eierandeler i streamer produsenter +++

Med andre ord skal en i dag bygge nytt og konkurrere så må ratene minst 3 dobles før noen vil godkjenne lån, en må påregne lang ventetid før skipene er klar. Så lykke til med å hente egenkapital. 😀
altin
05.06.2022 kl 20:44 8151

Jeg tror ikke det er mulig å få et Ramform skip til 4 milliarder. I 2018 kostet kostet det 2.85 milliarder. Da var prisen for vanlig stål ca 6kr kg. nå er prisen rundt 28kr kg.
Queen of Crude
05.06.2022 kl 20:56 8175

Det er et godt spørsmål som vi ikke har diskutert mye på denne tumleplassen. Etter min mening er det enkle svaret at PGS ikke kommer til å få noen nye konkurrenter på kort eller mellomlang sikt. Dette fordi det å kostnadseffektivt avbilde undergrunnens hemmeligheter handler om to ting: (1) et bibliotek av scans som er gjort tidligere, (2) utstyr/skip til å innhente nye data (og geofysikere til å tolke dem). Punkt 2 kan man skaffe seg hvis man har veldig dype lommer, men punkt 1 er verre. PGS har kjørt båter frem og tilbake over hele verden og scannet undergrunnen siden nittitallet. De sitter derfor på det jeg bedømmer som verdens beste geo-bibliotek. Dette er særlig gull ved reservoarovervåkning, fordi eldre scans kan sammenlignes med nye (da ser man om det har skjedd noe spennende der nede). Så dette er ikke som fly-bransjen, hvor assets is everything. Det er mer datatungt, og da blir det fort winner-takes-it-all. For, hvis det er så innbringende med disse søkemotor-greiene, hvor er Google's konkurrenter?
WETrader
05.06.2022 kl 23:24 7774

Russia's Catastrophic Oil & Gas Problem
https://www.youtube.com/watch?v=Eo6w5R6Uo8Y
Redigert 05.06.2022 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.06.2022 kl 00:00 7706

Uansett hvor jeg vender meg på nett så skrives det om oil å prisen bikker snart 120$. Krigen kommer i tillegg som har redusert tilbud å etterspørsel.

De store service selskaper drar fordel av høyere inntekter som investorer foreløpig ikke kan regne seg frem til sikre tall.
Marve
06.06.2022 kl 00:04 7758

Takk for svar og at du deler din kunnskap .
Redigert 06.06.2022 kl 00:05 Du må logge inn for å svare
RT-Invest
06.06.2022 kl 10:31 7230

Er PGS en reel oppkjøpskandidat?
Slettet bruker
06.06.2022 kl 10:47 7252

https://kapital.no/investor/investornytt/2022/06/02/7870983/mektige-kapitalkrefter-pa-vei-til-oslo-bors

"Ifølge Financial Times mener Carlyle Group en sterk global olje- og gassindustri er nødvendig for å møte verdens kommende energibehov, noe som selskapsledelsen mener vil gi fondet unike investeringsmuligheter i flere år fremover. 

Spørsmålet blir så om Oslo Børs representerer en potensiell markedsplass for globale PE-kjemper som Carlyle Group, på jakt etter såkalte unike investeringsmuligheter innenfor energiuniverset, inkludert oljeservicesektoren?

Svaret blir ja. For kapitalstrømmene tar på ny sats inn mot hele den globale energisektoren, herunder også innenfor den utskjelte oljeservicenæringen, som blir en bærebjelke i årene fremover i jakten på bedre balanserte energimarkeder. På bare kort tid har blant annet seismikkselskapene TGS og PGS skutt i været på Oslo Børs, og vitner om at nye, sterke finansielle investorer igjen har entret manesjen. De utenlandskbaserte investorene troner stadig høyere og høyere på selskapenes respektive aksjonærlister, men forblir anonyme ettersom de handler via klientkontoer."
Tyrkman
06.06.2022 kl 23:28 6616

Et godt bud på en konkurrent er Magseis Fairfield som efter min mening er en usleben diamant dels som følge af deres teknologi som er førende i forhold til optimering af eksisterende felter og dels fordi de stort set ikke har nogen gæld. Jeg tror både PGS, TGS og MSEIS vil opleve gyldne tider men mener MSEIS har størst potentiale og står over for mangedobling inden for de næste par år. Det kan gå endnu hurtigere men jeg er sikker på tålmodighed vil blive belønnet Big time
Slettet bruker
07.06.2022 kl 01:57 6423

Da selger jeg alle aksjene mine i PGS og går all in i MSEIS istedenfor. Takk for tipset 🤓
Queen of Crude
07.06.2022 kl 04:37 6435

MSEIS er ingen konkurrent til PGS. Med noder kan man kun overvåke reservoar, ikke scanne større områder for å LETE. Så denne teknologien kan ikke (alene) brukes til å finne nye petroleumsforekomster, ikke til å finne nye CO2-lager i undergrunnen og ikke til å finne havbunnsmineraler. Selv på overvåkningssiden gir teknologien dårligere geo-informasjon enn scanning. Hvorfor har ellers CCS-prestisjeprosjekter med dype lommer, som Langskip/Northern Lights og Endurance, valgt PGS til å overvåke reservoarene? Her har de ikke råd til å feile, og velger glatt Rolls Royce over Lada.

Jeg ser stadig at ikke/lite gjeld trekkes frem som et selling point for MSEIS og TGS. Da er mitt svar at de har lite gjeld nettopp fordi de ikke har turt å vedde på at Fremtiden Er Seismisk! De har ikke investert i "stål på vannet"! Så vi er stolte eiere av en bit PGS for a reason, det er her oppsiden er absolutt størst!
Queen of Crude
07.06.2022 kl 04:51 6467

Det er mye mas om oppkjøp av PGS fra dem som tror selskapet er en miniputt (på grunn av dagens skandaløst lave markedspris). Men her har du mulighet til å kjøpe Walmart til Bunnpris. Og tro ikke et sekund at sistnevnte kommer til å kjøpe opp førstnevnte! For når verdiene av assets (skip, utstyr og bibliotek) blir synliggjort, er det ingen over og ingen på siden av PGS. Og det blir i så fall dem som sluker diverse leveradører av nisjeteknologi, som EM og noder. Kanskje legger de inn et bud på bibliotek-selskapet TGS også?