OPPSIDE 700 %, RISIKO NULL

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
03.01.2024 kl 19:49
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
kodenavn
NODL 09.02.2022 kl 09:34 388868


NODL, oppside 700-800 prosent.
Så kom meldingen om at Hemen, John Fredriksens personlige investeringsselskap, har kjøpt 9300 aksjer, og tippet over grensen på 40 % av aksjene i Northern Drilling, ticker NODL.
Dette lille kjøpet betyr at Hemen har tilbudsplikt på resten av aksjene i NODL Det ble samtidg meldt at det vil komme et bud på kr. 17.-

Kursen går selvfølgelig rett til 17.-, der den stoppes av en ivrig selger. Det er ingen premie for å gjette hvem det er.

The offer price in the forthcoming offer will be NOK 17 per NODL share, which exceeds the highest price Hemen has paid for shares in NODL during the last six months.

Fint tenker du. Tilbud på 17.-, og kursen er 17.-, case closed, her er det ikke penger å hente.
Men er det slik ?

Jeg mener potensialet er skyhøyt her.

CASET, kortversjon:
Northern Drilling, riggselskap. Tidlligere eide rigger er skilt ut i eget selskap, og er ute av regnskapet. Selskapet har pr idag ingen eiendeler. Litt gjeld og litt cash går i ca null.
Så cirka et tomt selskap uten gjeld eller eiendeler.

MEN, selskapet har et krav på Koreas store verft, Daewoo, DSME (verdens 3. største verft) på
230 MUSD, pluss renter, kostnader mm., dvs. 124-150 NOK pr. aksje.


Kravet:
Sea Drill hadde bestilt 2 nye boreskip, West Aquila og West Libra, av Daewoo. Som kjent gikk det ikke så bra for Seadrill, og NODL kjøpte skipene av Daewoo for 592 millioner dollar, og betalte inn 180 millioner dollar ved signering av kontraktene.
Skipene skulle egentlig leveres til Northern Drilling i henholdsvis januar og mars 2021, men leveringen ble utsatt en rekke ganger før begge ble kansellert i henholdsvis august og oktober i fjor pga kontraktsbrudd ved at verftet ikke klarte å levere i tide.
NODL bestilte også boreskipet Cobalt av DAEWOO. Her ble det innbetalt 50 mill dollar.
Denne kontrakten er også kansellert.

Det betyr at Northern Drilling har et krav mot Daewoo på minst 230 millioner dollar, eller over2 milliarder kroner. Det tilsvarer 124 kroner pr. aksje. I tillegg kommer renter og eventuelt andre kostnader.

Løsning:
Hemen forhandler med DAEWOO om kravet, Hvis de blir enige, blir de sikkert enige etter at tilbudsplikten har gått ut, altså tidligst i mai, for Hemen håper selvfølgelig at noen skal si ja takk til 17.-.
Hvis de ikke blir enige, går saken iht kontrakten til voldgiftsdomstolen i London. Da kan det ta tid,
12 til 24 måneder.

Sannsynlighet for å vinne frem med kravet:
De som kjenner saken best, er Hemen, dvs John Fredriksen og hans advokater.
Hemen kjøpte 9300 aksjer for å komme i budplikt.
Jeg tenker at storeulv (JF) ikke ville prøve å kjøpe selskapet hvis han ikke trodde han skulle vinne frem mot Daewoo. JFs advokater er de beste i gamet, og jeg tror de visste veldig godt hva de gjorde da de kansellerte kontraktene. Det høres også rimelig ut at det er en klausul som sier at kjøper skal ha igjen pengene hvis selger ikke klarer å levere.

Risiko ved å kjøpe NODL. Oppside og nedside.

Nedside:
Hemen må fremsette det pliktige tilbudet innen 4 uker. Det må stå i minimum 4 uker, max 6 uker,
Så en gang mellom 9. mars og 20. april, er du GARANTERT å få igjen 17 NOK.
Så i 4-10 uker fra nå, har du NULL risiko, bortsett fra rentetapet på investeringen.
Hvordan kursen vil gå etter mars/april, er umulig å spå.

Oppside:
De siste ukene har det vært omsatt 20-40.000 aksjer pr dag.
Igår og i dag ble det omsatt hhv. 207.000 og 284.000 aksjer.
Hemen har 6.453.826 aksjer. De har JF neppe lyst til å selge. Og de holder lenge om mange vil kjøpe.
Jeg tror egentlig ikke mange av de andre aksjonærene har lyst til å selge heller. I hvert fall ikke
topp 20, som har 29,4 % (i tillegg til Jfs 40 %)
Så 69,4 % av aksjene sitter ganske godt fast tror jeg.
Da er det 4.9 mill aksjer som kan sitte løst. Det er ikke mye.
Hvis mange som leser dette mener det samme som meg, at her er nedsiden et stykke fremover NULL, samtidig som best case litt frem i tid med god sannsynlighet er 130.-ish, vil aksjen gå uten at noen kan holde den igjen
Så hvor mye vil den gå ?
Det kommer an på hvordan kjøperne vurderer sannsynligheten for 130.-
Hvis de som jeg tror den er stor, burde kursen kunne gå til mellom 60.- og 100.- ganske fort.
Hvis de tror den er mindre, går den til 30, 40 eller 50.
Det som er sikkert, er at 17.- er helt feil kurs. For da har du null risiko, og betaler null for muligheten at kursen kan gå til 130.-

Hva hvis kursen går ?
Da har JF 2 muligheter.
A) La budet gå sin gang, og ta de aksjene han får fra bevisstløse tanter til 17.-. Så må han finne seg i å bare få 40 % av oppgjøret, og vi andre aksjonærer får resten.
B) Han kan øke budet, og se om det gir ham flere aksjer. Om han gjør dette, og eventuelt hvor mye, er håpløst å gjette på.
Men Hemen kan bare tvangsutløse andre aksjonærer hvis han får over 90 % av aksjene.
Og det er hele min agenda med å skrive dette. Det er ikke bare ren nestekjærlighet :)
Jeg vil at dere skal se at oppsiden er kjempestor, mens nedsiden er null
Hvis dere er enige meg i vurderingene her, vil kursen gå langt, og jeg vil ikke bli tvangsinnløst for knapper og glansbilder, dvs 17.-.

Og hva er min horisont ?
Det beste ville være om Hemen ble enige med DSME i løpet av forsommeren.
Fra 17.- til 130.- på noen få måneder hadde vært fint, og det kan skje.
Jeg tror sannsynligheten for å få 130.- er stor, og jeg selger ikke billig.
Men saken kan gå til voldgiftsdom i London. Da tar det lenger tid.
Tid er penger sies det, og i tilfelle saken går til London og det tar et år eller mer, er jeg klar for å selge under 130.- . Mellom 90 og 100 kanskje ?
Kommer vi ikke dit, venter jeg på London.



Lykke til, håper du gjør en kule på denne. Risikoen er i hvert fall null inntil videre.
Du har ikke en gang markedsrisiko i ukene som kommer. Går markedet åt skogen, får du fremdeles dine 17.- Hemen har cash.
Slettet bruker
15.12.2023 kl 10:50 2862

Du har sagt at caset er svært potent siden toppen på nesten 7kr. Det har vært en sørgelig nedtur siden vi begynte å diskutere.

«Da kan man heller ikke forskuttere noe som helst»
Rischioso

Hvis det er noen her som forskutterer så er det jo deg. Du trodde jo man skulle få en julegave av Fredriksen! Du fremstiller caset som om det ikke finnes risiko og du prøver å lure inn småsparere. Skam deg.
rischioso
15.12.2023 kl 10:39 2884

RE - Men det du egentlig prøver å si her er at ingen bør kjøpe aksjen, og de som allerede eier aksjen må mobilisere?

* NEI, det er dine ord, caset er fortsatt svært potent og har en potensiell oppside på over 500% ved full refusjon for ingenting er avgjort og da kan man heller ikke forskuttere noe som helst.

Cobalt kjennelsen kan fortsatt tikke inn hvilken dag som helst som jokeren med over 500mnok i potten uansett hva Fredriksen ønsker å gjøre. Og en triggende oppdatering på ankeprosessen med over 2 millliarder nok i potten likeså, MEN vi som er aksjonærer nye som gamle må mobilisere oss for å sikre våre interesser - det er en helt annen sak og vedgår jo ikke de som ikke eier en eneste aksje - såpass forstår de fleste, tydeligvis ikke alle, men igjen - de fleste ...;)
Slettet bruker
15.12.2023 kl 10:23 2949

Det har en verdi fordi det viser hvem du er som person og forum-deltaker. En uærlig en i så måte. Men det du egentlig prøver å si her er at ingen bør kjøpe aksjen, og de som allerede eier aksjen må mobilisere?

Edit: skandi, helt enig med deg!

Nå blir jeg vel beskyldt for å være en tredje bruker😂
Redigert 15.12.2023 kl 10:25 Du må logge inn for å svare
rischioso
15.12.2023 kl 10:19 2965

Altså - det er dette og kun dette som må ha fokus fremover. Alt annet kjedsomlig vissvass om hvem som har sagt hva og når har ingen verdi lengre nå som Fredriksen har fortalt oss hvilke planer han har. Prosessen som er gjort er meget kritikkverdig og er ikke en Fredriksen verdig slik han stort sett har fremstått gjennom sin historie, men dessverre så har en hver suksesshistorie sine lik i skapet og dette caset er godt på vei til bli et av disse om vi ikke står sammen og stemmer i mot så igjen:

Kudos til både Shikibetsu og dere andre som holder fortet så lenge da jeg har vært opptatt på annet hold.

Fokuset nå og fremover MÅ ligge i å få stemt MOT forslaget og det så raskt som mulig. Alle som hadde aksjer den 12.12 ved stengetid selv om de nå er solgt kan stemme i mot for å hjelpe til og alle som ha fått aksjene fra emien selv om de ikke er tilgjengelige kan stemme med disse så viktig å få brukt stemmeretten og få stemt i mot. For selv om forslaget om delisting blir stemt for den 9 januar så er ikke slaget tapt - så langt der i fra. For Børsen som skal behandle delistings søknaden skal avgjøre om de skal godkjenne eller avvise søknaden og de kan ikke overse at mange stemmer i mot selv om de er i mindretall for da slår aksjonærvernet inn og det kan gå i vår favør - mao, alle som kan MÅ stemme i mot asap og alle som kan MÅ sende inn en klage til børsen om forslaget blir stemt for under EGF den 9 januar. Gjør vi det så er sjansen stor for at søknaden om delisting blir avslått for hele prosessen stinker hvor Shikibetsu har redegjort godt for dette flere ganger noe man kan lese om her:

https://www.finansavisen.no/forum/post/5761162

Mao, hele prosessen som er gjort går i vår favør da den har lurt aksjonærer til å finansiere emien, lurt de til at Fredriksen fikk muligheten til å ta en betydelig eierandel og det på falske premisser. Vi ble forespeilet Cobalt og anke, men sitter kun igjen med en regning og ingen aksjer med trussel om delisting - slikt vil aldri bli godkjent om man klager dette inn.

Vi kan være helt sikre på at det er veldig mange gamle aksjonærer som vil stemme i mot så vi nye MÅ samle oss asap for jo flere jo bedre og jo sterkere står vi. Vi må stemme i mot asap og vi MÅ klage til børsen rett i etterkant av EGF den 9 januar om forslaget om delisting får flertall noe det helt sikkert får, men det er egentlig ikke viktig. Er vi mange nok som gjør dette og det sammen med den grisete prosessen så er sjansen høy for at børsen vil avvise søknaden om delisting og alt vil fortsette som før og ikke minst vi blir med videre og får ta del i refusjonspotten på over 3 milliarder nok som vil kunne føre til at vi blir rikelig belønnet - så valget burde være enkelt...;)
Redigert 15.12.2023 kl 10:26 Du må logge inn for å svare
rischioso
15.12.2023 kl 09:49 2918

hill skrev Innlegget er slettet

Kudos til både Shikibetsu og dere andre som holder fortet så lenge da jeg har vært opptatt på annet hold.

Fokuset nå og fremover MÅ ligge i å få stemt MOT forslaget og det så raskt som mulig. Alle som hadde aksjer den 12.12 ved stengetid selv om de nå er solgt kan stemme i mot for å hjelpe til og alle som ha fått aksjene fra emien selv om de ikke er tilgjengelige kan stemme med disse så viktig å få brukt stemmeretten og få stemt i mot. For selv om forslaget om delisting blir stemt for den 9 januar så er ikke slaget tapt - så langt der i fra. For Børsen som skal behandle delistings søknaden skal avgjøre om de skal godkjenne eller avvise søknaden og de kan ikke overse at mange stemmer i mot selv om de er i mindretall for da slår aksjonærvernet inn og det kan gå i vår favør - mao, alle som kan MÅ stemme i mot asap og alle som kan MÅ sende inn en klage til børsen om forslaget blir stemt for under EGF den 9 januar. Gjør vi det så er sjansen stor for at søknaden om delisting blir avslått for hele prosessen stinker hvor Shikibetsu har redegjort godt for dette flere ganger noe man kan lese om her:

https://www.finansavisen.no/forum/post/5761162

Mao, hele prosessen som er gjort går i vår favør da den har lurt aksjonærer til å finansiere emien, lurt de til at Fredriksen fikk muligheten til å ta en betydelig eierandel og det på falske premisser. Vi ble forespeilet Cobalt og anke, men sitter kun igjen med en regning og ingen aksjer med trussel om delisting - slikt vil aldri bli godkjent om man klager dette inn.

Vi kan være helt sikre på at det er veldig mange gamle aksjonærer som vil stemme i mot så vi nye MÅ samle oss asap for jo flere jo bedre og sterkere står vi. Vi må stemme i mot asap og vi MÅ klage til børsen rett i etterkant av EGF den 9 januar om forslaget om delisting får flertall noe det helt sikkert får. Er vi mange nok som gjør dette og det sammen med den grisete prosessen så er sjansen høy for at børsen vil avvise søknaden om delisting og alt vil fortsette som før og ikke minst vi blir med videre og får ta del i refusjonspotten på over 3 milliarder nok som vil kunne føre til at vi blir rikelig belønnet - så valget burde være enkelt...;)
Redigert 15.12.2023 kl 13:29 Du må logge inn for å svare
hill
14.12.2023 kl 22:46 3414

Mange takk Shikibetsu, for gode, ærlige og riktige beskrivelser i dine innlegg idag. De beste på hele tråden!

Håper også, som du, at Finanstilsynet går litt i dybden her og ser på bruken av den råtne fremgangsmåten som er benyttet,
for tydeligvis å frarøve tidligere aksjonærer, som i utgangspunktet eide ca 60 % av aksjene, sine eiendeler i selskapet.
Redigert 14.12.2023 kl 22:48 Du må logge inn for å svare
elnomi
14.12.2023 kl 22:43 3420

Vips snips så tryllet rischioso/Boost seg selv bort fra tråden.
unikum
14.12.2023 kl 22:33 3478

Så så folkens markedet er ikke helt enig med dere ennå. Hjalp ikke mye at disse 2 journalistene i FA prøvde å hjelpe dere i går heller. Side 2 akkurat ferdig..
auxe
14.12.2023 kl 22:31 3488

Kjøpte inn her i dag, krydder i porteføljen er det, ingenting er avgjort før "the fat lady sings"
elnomi
14.12.2023 kl 22:24 3484

Fredriksen har spilt spillet helt eminent og med delistingen satt de andre minioritetsaksjonærer «sjakk matt». Litt av en gresk (les kypriotisk) tragedie.
Slettet bruker
14.12.2023 kl 19:06 3664

Angående emisjonen så var det jo slik at den foregikk som de fleste andre emisjoner og alle med over 100.000 euro kunne delta. Det virker som om ingen av de (les 60%) aksjonærene ønsket å delta, og at Hemen derfor ble tildelt aksjene. Godt mulig det har vært noe «gråsone» rundt tildelingen, men det er det bare sparebank 1 og styret som vet. Dersom det er faktum burde vel de større aksjonærene ha talt allerede? For meg virker det som de større aksjonærene har avskrevet hele selskapet og ikke ønsket å ta risikoen. Men dette er bare spekulasjoner fra min side. Jeg støtter småaksjonærene 100%, og synes dette er ufin praksis. Det skal dog sies at dere ble advart, og jeg er glad for at det har vært flere her som har advart mot aksjen (agenda eller ei). Dette er et shitshow og småsparerne taper. Jeg synes Rischioso driver med meget ufin forumoppførsel (dette har han gjort i andre selskaper før). Han har i tillegg truet, rapportert, kommet med personlige og ufine kommentarer mot meg. Man kan jo håpe for deres del at noe blir dratt opp av hatten (Cobalt går inn eller Hemen åpner gavesekken), men det er som sagt bare et håp og hører ikke hjemme i aksjemarkedet.
Redigert 14.12.2023 kl 19:08 Du må logge inn for å svare
oivindl
14.12.2023 kl 16:38 3799

"La oss være enige om at det finnes sorten på begge sider av bordet”

Helt enig, det kan være like ille begge veier.
Jeg har ikke problemer med å stille kritiske spørsmål til overdreven haussing heller, selv om det vil gagne min egen investering.
Shikibetsu
14.12.2023 kl 16:11 3830

« Gjennomsiktig grisk agenda med enkle banale utsagn uten innhold tror jeg du finner rikelig av på haussersiden, dessverre.»

La oss være enige om at det finnes sorten på begge sider av bordet😊

Selv sitter jeg aldri å legger meg opp i hvilke aksjer andre har, når jeg ikke er inne i caset selv. Finner det unaturlig å forsøke å ta valg for andre, alle har en fri vilje og får selv bestemme hva de skal gå for her i livet..så er det bedre å bruke tid på den plassen man selv besitter, og man kan selvsagt forsvare sin investering. Slik kan det forståelig bli tatt for haussing. Men forsvarer ikke for enhver pris, stiller også kritiske spørsmål når det er berettiget. Den som intet våger, intet vinner. Og den som brenner seg vil lære. Up to you, not to me - Is this for you, it is not up to me! 😊
oivindl
14.12.2023 kl 15:46 3813

Det er uten tvil moralsk urett i denne saken.
Det started med emisjonen, men så lenge den er gjort korrekt og er godkjent, er det kanskje ikke så lett å få gjort noe med det.

Spørs om Finanstilsynet kan reagere på det, man må kanskje ty til rettsvesenet.

Gjennomsiktig grisk agenda med enkle banale utsagn uten innhold tror jeg du finner rikelig av på haussersiden, dessverre.
Shikibetsu
14.12.2023 kl 14:16 3920

Akkurat det er en mulighet som kan snu spillereglene fullstendig på hodet, hvilke signaler og informasjon sitter styret og største aksjonær på. Hvorfor haster det å kjøre på med delistings-kortet tett opp mot jul og i hui og hast midt oppe i emi og før prospectus listing godkjenning..om det ikke er for forsøk på ran ved høylys dag..Som sagt, mye som skurrer og alle for eller imot caset bør stille seg selv slike spørsmål som er helt klart berettiget. Ikke bare godta at dette skal skje, at det kun er den vante urett’s gang. Det er hodemist det!
Redigert 14.12.2023 kl 14:19 Du må logge inn for å svare
Shikibetsu
14.12.2023 kl 13:41 3997

Er han reelt sett (les i rettferds aspekt) eier av nesten 90% før listing prospectus er godkjent berettiget til å ha denne makten, til å låse inne de som satt på 60% av selskapet før emisjon på denne måten? Er ikke dette i aller høyeste grad misbruk av posisjon før man har gjennomført pliktig løp og fullstendig forhastet overkjøring? Kan tilsynet tillate at dette kan foregå på denne måten upåaktet hen? De klarer ikke å se noe galt i dette? At det er så rigget korrupt bør ikke være forståelig ei heller tålelig for noen.

Så gjenstår det fortsatt å se da, hvem som tør hva og hva enden på visa blir.

Alle bør heie på at slik skal det ikke være, slik vil vi ikke ha det. Og til alle som advarer med en åpenbart gjennomsiktig grisk agenda med enkle banale ukritiske utsagn uten innhold: man skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer en selv! (Snakker da ikke om deg) Men det er mange hyklere..
X-43 scramjet
14.12.2023 kl 13:33 3893

Plutselig kommer Cobalt saken og de får tilkjent erstatning, NODL går 5 gangeren likt som Awilco. De 2 andre riggene til anke, så kommer delisting melding for å skape panikk. Kan komme vakuum trading når som helst nå
Slettet bruker
14.12.2023 kl 13:15 3908

Jeg tror du glemmer litt at dette er et enveisløp FORDI Hemen eier nesten 90%. Altså han er for alle praktiske formål eier av hele sjappa. Et prospekt tar ofte 30-45 dager å "lage" og publisere. Husk at det nå er Hemen som har stått for de siste børsmeldingene - IKKE ledelsen.

Jeg synes ikke dere skal godta uretten. Dette er et skittent spill, og jeg har advart om det lenge. Det foregår mer bak kulissene enn hva jeg har kompetanse til å skjønne. Det er en av grunnene til at jeg holder meg unna også. Enten må man selge og gi f.... Eller så må man stå i det og ta en kamp. Jeg håper dere tar kampen :-)

Edit: Gullhaugen, jeg har aldri eid aksjer her
Redigert 14.12.2023 kl 13:16 Du må logge inn for å svare
Gullhaugen
14.12.2023 kl 13:05 3942

Har dere ikke solgt , lukket caset og gått videre? Her er det vel nix og nada å hente fremover.
Shikibetsu
14.12.2023 kl 12:58 3945

Kan tilsyn la det passere at største eier og styret sammen med banken låser midler hos de små i et slikt lureløp og trenerer ut både godkjent listing prospectus og uttalelse om anbefaling eller ikke, kjøre en generalforsamling i et enveisløp på denne måten ved å gå utenom både godkjenning og utdypende pliktig informasjon fra styret? Plutselig kjøre på med delistingskortet rett etter en emisjon som er solgt inn som at «Nodl mener å ha en god sak, og nå går vi etter våre rettmessige penger».
Eller er det for å stagge kursen for tvangsutløsning rimeligst mulig, skru ned forventninger. At det er måten å få fripass fra tilsynet på. Hvorfor haster det slik, om det ikke er for å skvise ut og rane menig mann. Er det ingen av dere som advarer som stiller slike spørsmål? Er de ikke berettiget. Dere mener det er bare å godta uretten, bare la det ligge?
oivindl
14.12.2023 kl 11:46 4034

"Jeg stiller spørsmålet, kan det være mulig at «prospekt for nye aksjer ikke blir godkjent» og alt bare blir kansellert siden dette drøyer slik?"

Her er hva børsmeldingen sier:
"the Offer Shares will not be listed or tradeable on Oslo Børs until the listing prospectus has been approved by the NFSA"

Det kan jo, ut fra dette, se ut til at det kun er spørsmål om listing av aksjene og ikke godkjenning av selve emisjonen.
oivindl
14.12.2023 kl 11:31 4033

Jeg har på ingen måte sympati for måten emisjonen har vært foretatt på. Men det er det dessverre svært lite å få gjort med her på forumet.
Det man kan gjøre noe med, er å få frem en korrekt og balansert vurdering av den informasjonen som foreligger.
Det som enkelte har servert her inne av svada og direkte feilinformasjon, ispedd utskjelling av de som faktisk har skjønt noe, bør det absolutt reageres på.

Så kan man alltids være uenige om hvordan markedet vil reagere og om man ønsker å investere i dette caset.
Slettet bruker
14.12.2023 kl 11:14 4073

Tenker du da på at hele emisjonen blir avlyst eller bare rep. emisjonen? Dersom hele emisjonen blir kansellert er jo ikke det akkurat positivt da selskapet trenger penger. Dersom rep. emisjonen blir avlyst er jo heller ikke det bra for de småaksjonærene som gjerne vil selge de i markedet. Cobalt kan jo selvsagt komme når som helst, men utfallet er uvisst. Men ja, det er jo en joker! Mulig jeg misforstår deg her, så da får du bare gi beskjed.

Angående anbefaling fra styret så kan du se på forrige bud som ble gitt. Budet kom 01.03.2022 og styret kommenterte ikke budet før 23.03.2022. Styret kommer nok derfor med en anbefaling på nyåret :-) Jeg synes hele dette opplegget er en skandale, og derfor synes jeg også man skal være høyst forsiktig med å hausse opp dette caset slik noen her inne gjør (ikke deg). Hvis man ser på Shareville sitter det en haug av folk som har tapt og som kommer til å tape mye av pengene sine. De fortjener kritisk informasjon om caset. Dette er komplisert, og storeulv vinner nok dessverre til slutt. Frem til da vil det svinge godt og traderne kan ha det gøy (jeg kommer ikke til å trade).
Shikibetsu
14.12.2023 kl 11:00 4120

Du som er så bevandret. Har du noen kommentar til dette (og er det i så tilfelle lurt å advare da):

VIKTIG ASPEKT:
Jeg stiller spørsmålet, kan det være mulig at «prospekt for nye aksjer ikke blir godkjent» og alt bare blir kansellert siden dette drøyer slik? Har det noen gang hendt, anyone noe erfaring på dette? Kan det da plutselig handle om hvem som sitter på aksjer idag om alt blir kansellert? Kjøres kursen ned for at Hemen skal handle rubbel og bit billigst mulig før Cobalt plutselig kommer som en Joker? Er det mulig at utfallet kan bli slik?

Det eneste alle er enige om, er at det er mye som skurrer. Hva fasit blir til slutt, gjenstår å se.

Og er det ikke slik at ved pliktig/ frivillig tilbud så skal styret i Nodl komme med et utsagn om anbefaling eller ikke. Og skal ikke alle aspekt belyses mer utdypende.. Dette er RUSH RUSH RUSH my boat fra selskapets side, rigget for panikktilstander rett før jul og frister kort tid etter nyttår med mangler i stueren framferd. Ingen av de som advarer som stiller spørsmål, hvis dere virkelig advarer andre og er så rettferdige som dere gir uttrykk for, burde det være i deres interesse å rive ned huset også. For framtiden.
Redigert 14.12.2023 kl 11:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.12.2023 kl 10:44 4154

Jeg har advart siden 28. november. Bare å se i historikken👍
Shikibetsu
14.12.2023 kl 10:22 4155

«Husk at det er ikke Finanstilsynets oppgave å beskytte aksjonærer mot dårlige investeringer. Så vidt jeg kan se, har meldingene fra selskapet opplyst om risikoen og hvilke intensjoner de selv har hatt. At noen her inne ikke har forstått, eventuelt bevisst har villedet, tviler jeg på at Finanstilsynet kan gjøre noe med.»


Jeg snakker ikke her om at noen som helst på forum er skurken, den vridningen er jeg absolutt ikke med på.

Investeringsbeslutning utifra et gitt case er jo aksjonærens ansvar, det er jo greit nok. Men det forutsetter vel også at selskap som åpenbart har mulige oppsider og fremmer dette ikke bevisst forsøker å nulle ut oppsiden til småaksjonærer på denne måten, og forfordeler fullstendig en stor konge. Det er vel ganske åpenbart at det er forsøk på her, ransforsøk på høylys dag? Er det greit at selskapet kan kjøre på med en rep emi uten å gi aksjonærer muligheter til å omsette disse, bruke de som bank i månedsvis og forsøke å tvinge de fram til en direkte generalforsamling før prospekt i det hele tatt er godkjent?? Om ikke det er finanstilsynets ansvar å ta tak i likebehandlingsprinsippet (som det så fint kalles uten å være i virke), hva er de her til for da? Hvem skal regulere børsmarkedet rettferdig om ikke et tilsyn med mandat, er de her bare til pynt. Alle skal bruke rettssystemet for å fremme sak når det er så innlysende som det er? Hvorfor kalles det tilsyn om de ikke er her for å se på slike saker, er de store nede i buksa på tilsynet også?

Se på Soff, nå begynner selv kongene å svindle konger..da blir det liv! Da gjelder likebehandling! Dette bør det bli et ærlig fokus på nå framover, for absolutt alle aksjonærer. Riv ned huset!
Redigert 14.12.2023 kl 10:30 Du må logge inn for å svare
nopetter
14.12.2023 kl 09:54 4219

prøvde å advare deg/dere her om dagen. jeg kjenner risotto fra da vi satt i element aksjen dagens univid. der holdt han på med de samme metodene, der dumpet han seg ut alt for tidlig etter først å ha drevet en vanvittig hausse kampanje. han forlot nok aksjen igår. nå knegger han nok godt i det falske julenisse skjegget sitt
Redigert 14.12.2023 kl 09:57 Du må logge inn for å svare
elnomi
14.12.2023 kl 09:24 4307

Ikke glem, Fredriksen vinner alltid.
Mye som skurrer - ja.
Skitten spill av Fredriksen - ja
Får Fredriksen gjennom delistingen - ja (hvordan i alle dager skal dere kunne stoppe det?)

Fredriksen vinner alltid.
Stakkars aksjonærer i NODL fremover.

NODL – Special General Meeting to Consider Delisting
Oslo, 13 December 2023 – Reference is made to the announcement made by Northern Drilling Ltd. (the "Company") on 7 December 2023 regarding the launch of a mandatory offer in the Company (the "Mandatory Offer"). In said announcement, it was stated that Hemen Holding Limited aims to delist the Company's shares from Oslo Børs upon completion of the Mandatory Offer. The Company hereby advises that a Special General Meeting of the Company will be held on 9 January 2024 to consider and approve the delisting of the Company's shares from Oslo Børs.
https://newsweb.oslobors.no/message/606449
oivindl
14.12.2023 kl 08:51 4356

En ryddig og god oversikt.
Tydelig at mantraet om at Fredriksen alltid sørger for sine medaksjonærer slår sprekker.

"Om det virkelig skal vise seg at de som har blitt med på dette racet og tapt store summer fra høy kurs for så å bli villedet inn i en reparasjonsemisjon ved å kun ha innskudd i månedsvis til Sparebank1 til kr 0,- i rente..om det skulle være tilfelle, så kan jeg ikke skjønne at det kan gå Finanstilsynet hus forbi."

Husk at det er ikke Finanstilsynets oppgave å beskytte aksjonærer mot dårlige investeringer. Så vidt jeg kan se, har meldingene fra selskapet opplyst om risikoen og hvilke intensjoner de selv har hatt. At noen her inne ikke har forstått, eventuelt bevisst har villedet, tviler jeg på at Finanstilsynet kan gjøre noe med.

Et nylig eksempel på delisting, er SAS.
Nå er det ikke sikkert det samme skjer i NODL, men det viser at markedet av og til er temmelig uforutsigbart.

"SAS har gitt beskjed om at aksjeverdien skal nulles. Likevel handles aksjen som aldri før. Hvorfor?"
https://www.dnb.no/dnbnyheter/no/bors-og-marked/daytrading-sas-aksjer
Eggkurven
14.12.2023 kl 07:23 4455

Veldig god kommentar, jeg har delt den videre til Shareville for å sørge for at flest mulige ser den. Håper flere aviser skriver om saken.
Shikibetsu
14.12.2023 kl 00:29 4627

1. Nodl melder emisjon og pengeinnsamling for å anke forskuddsinnbetaling på 2 stk kansellerte drillship. Opplyser at de har god tro på enten å få gjennomslag ved anke eller gå rettslig utenom grunnet grove uregelmessigheter. Sier samtidig at det muligens kan bli flere emisjoner på lav kurs, meldingen er som skapt for å skape kursras. Samtidig ventes svar på Cobalt saken innen kort tid.
2. Nodl kjører en grisete emisjon hvor de i hovedsak forfordeler Hemen ved å tilkjenne JF 94% av fortrinnsrettet emisjon. Opplyser videre at det vil bli en reparasjonsemisjon..
3. Reparasjonsemisjon blir gjennomført slik at Hemen «utvannes» til 89,4%. Unngår med dette tvangsutløsning av resterende aksjonærer slik at det kun kommer et pliktig/ frivillig tilbud.
4. Nodl/ Hemen melder bud på samme pris som «reparasjonsemisjonen», sier ved dette at ingen skal få troen på at de skal kunne få reparert seg noe inn etter kursraset på 80-90%.
5. Nodl melder fortløpende generalforsamling dager etter frivillig budfrist , sier nå at de vurderer å deliste selskapet fra Oslo børs..
Hemen «trekker tilbake sakens kjerne for emisjon ovenfor medaksjonærer» ved å utelukke de til å være med på den enorme oppsiden.

Alle meldinger er som skapt for å kjøre ned kursen, og det er rett og slett meget ufin framferd sålangt. Samtidig sitter aksjonærer å venter på sine rep emi aksjer som drøyer og drøyer. Og alt er avhengig av at prospektet blir godkjent..

I mellomtiden oppe i alt dette kjøres kursen, det handles voldsomt med aksjer. Og ingen har kontroll på hvem det er som handler da selskapet er registrert i store utland..får ikke sett noe oppdatert aksjonærliste daglig der..

Om det virkelig skal vise seg at de som har blitt med på dette racet og tapt store summer fra høy kurs for så å bli villedet inn i en reparasjonsemisjon ved å kun ha innskudd i månedsvis til Sparebank1 til kr 0,- i rente..om det skulle være tilfelle, så kan jeg ikke skjønne at det kan gå Finanstilsynet hus forbi.

VIKTIG ASPEKT:
Jeg stiller spørsmålet, kan det være mulig at «prospekt for nye aksjer ikke blir godkjent» og alt bare blir kansellert siden dette drøyer slik? Har det noen gang hendt, anyone noe erfaring på dette? Kan det da plutselig handle om hvem som sitter på aksjer idag om alt blir kansellert? Kjøres kursen ned for at Hemen skal handle rubbel og bit billigst mulig før Cobalt plutselig kommer som en Joker? Er det mulig at utfallet kan bli slik?

Det er så mye som skurrer med dette..

Oppfordrer alle aksjonærer til å takke nei til budet, overhodet ikke vurdere det. Det er utifra meldingen snakk om at du kun får igjen pengene etter innskuddet til Sparebank1 om det skulle være noen tvil..

Så oppfordres absolutt alle til å ta seg tid til å sende inn papirer med et rungende NEI til delisting i forbindelse med saken som skal opp i generalforsamling.
Gjør det RASKT og i god tid nå før jul, husk å sørge for å få en bekreftelse fra vote-gjengen i DNB! Til de som er på Shareville, videreformidle viktigheten av dette der også.

Hvis Hemen ønsker alt og delisting, så bør han betale seg opp til 90%+ over børs og tvangsutløse resterende med en hyggelig premie fra omsetningsverdi. Det får være måte på Greed..dette har han råd til! Og dette narrespillet finner vi oss ikke i, ta grep og stem inn nei til delisting asap!
Redigert 14.12.2023 kl 01:06 Du må logge inn for å svare
unikum
13.12.2023 kl 23:55 4635

He he ikke helt alene med ekkokammer, du har vel hengt deg opp i advarseler. Alle har blitt minnet på potensiale nedturen og oppgangen. Da er ingen glemt før en ny stor børsdag i morgen.
Slettet bruker
13.12.2023 kl 23:39 4683

Skjelt ut og rapportert. Flere av mine innlegg har blitt skjult. Dessverre har dette blitt et ekkokammer ledet av én bruker. Håper alle som vurderer inngang setter seg nøye inn i caset og ikke hører på Rischioso, men leser igjennom det som har blitt diskutert. Dersom man trader kan man se bort ifra advarslene.