OPPSIDE 700 %, RISIKO NULL
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
03.01.2024 kl 19:49
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
NODL, oppside 700-800 prosent.
Så kom meldingen om at Hemen, John Fredriksens personlige investeringsselskap, har kjøpt 9300 aksjer, og tippet over grensen på 40 % av aksjene i Northern Drilling, ticker NODL.
Dette lille kjøpet betyr at Hemen har tilbudsplikt på resten av aksjene i NODL Det ble samtidg meldt at det vil komme et bud på kr. 17.-
Kursen går selvfølgelig rett til 17.-, der den stoppes av en ivrig selger. Det er ingen premie for å gjette hvem det er.
The offer price in the forthcoming offer will be NOK 17 per NODL share, which exceeds the highest price Hemen has paid for shares in NODL during the last six months.
Fint tenker du. Tilbud på 17.-, og kursen er 17.-, case closed, her er det ikke penger å hente.
Men er det slik ?
Jeg mener potensialet er skyhøyt her.
CASET, kortversjon:
Northern Drilling, riggselskap. Tidlligere eide rigger er skilt ut i eget selskap, og er ute av regnskapet. Selskapet har pr idag ingen eiendeler. Litt gjeld og litt cash går i ca null.
Så cirka et tomt selskap uten gjeld eller eiendeler.
MEN, selskapet har et krav på Koreas store verft, Daewoo, DSME (verdens 3. største verft) på
230 MUSD, pluss renter, kostnader mm., dvs. 124-150 NOK pr. aksje.
Kravet:
Sea Drill hadde bestilt 2 nye boreskip, West Aquila og West Libra, av Daewoo. Som kjent gikk det ikke så bra for Seadrill, og NODL kjøpte skipene av Daewoo for 592 millioner dollar, og betalte inn 180 millioner dollar ved signering av kontraktene.
Skipene skulle egentlig leveres til Northern Drilling i henholdsvis januar og mars 2021, men leveringen ble utsatt en rekke ganger før begge ble kansellert i henholdsvis august og oktober i fjor pga kontraktsbrudd ved at verftet ikke klarte å levere i tide.
NODL bestilte også boreskipet Cobalt av DAEWOO. Her ble det innbetalt 50 mill dollar.
Denne kontrakten er også kansellert.
Det betyr at Northern Drilling har et krav mot Daewoo på minst 230 millioner dollar, eller over2 milliarder kroner. Det tilsvarer 124 kroner pr. aksje. I tillegg kommer renter og eventuelt andre kostnader.
Løsning:
Hemen forhandler med DAEWOO om kravet, Hvis de blir enige, blir de sikkert enige etter at tilbudsplikten har gått ut, altså tidligst i mai, for Hemen håper selvfølgelig at noen skal si ja takk til 17.-.
Hvis de ikke blir enige, går saken iht kontrakten til voldgiftsdomstolen i London. Da kan det ta tid,
12 til 24 måneder.
Sannsynlighet for å vinne frem med kravet:
De som kjenner saken best, er Hemen, dvs John Fredriksen og hans advokater.
Hemen kjøpte 9300 aksjer for å komme i budplikt.
Jeg tenker at storeulv (JF) ikke ville prøve å kjøpe selskapet hvis han ikke trodde han skulle vinne frem mot Daewoo. JFs advokater er de beste i gamet, og jeg tror de visste veldig godt hva de gjorde da de kansellerte kontraktene. Det høres også rimelig ut at det er en klausul som sier at kjøper skal ha igjen pengene hvis selger ikke klarer å levere.
Risiko ved å kjøpe NODL. Oppside og nedside.
Nedside:
Hemen må fremsette det pliktige tilbudet innen 4 uker. Det må stå i minimum 4 uker, max 6 uker,
Så en gang mellom 9. mars og 20. april, er du GARANTERT å få igjen 17 NOK.
Så i 4-10 uker fra nå, har du NULL risiko, bortsett fra rentetapet på investeringen.
Hvordan kursen vil gå etter mars/april, er umulig å spå.
Oppside:
De siste ukene har det vært omsatt 20-40.000 aksjer pr dag.
Igår og i dag ble det omsatt hhv. 207.000 og 284.000 aksjer.
Hemen har 6.453.826 aksjer. De har JF neppe lyst til å selge. Og de holder lenge om mange vil kjøpe.
Jeg tror egentlig ikke mange av de andre aksjonærene har lyst til å selge heller. I hvert fall ikke
topp 20, som har 29,4 % (i tillegg til Jfs 40 %)
Så 69,4 % av aksjene sitter ganske godt fast tror jeg.
Da er det 4.9 mill aksjer som kan sitte løst. Det er ikke mye.
Hvis mange som leser dette mener det samme som meg, at her er nedsiden et stykke fremover NULL, samtidig som best case litt frem i tid med god sannsynlighet er 130.-ish, vil aksjen gå uten at noen kan holde den igjen
Så hvor mye vil den gå ?
Det kommer an på hvordan kjøperne vurderer sannsynligheten for 130.-
Hvis de som jeg tror den er stor, burde kursen kunne gå til mellom 60.- og 100.- ganske fort.
Hvis de tror den er mindre, går den til 30, 40 eller 50.
Det som er sikkert, er at 17.- er helt feil kurs. For da har du null risiko, og betaler null for muligheten at kursen kan gå til 130.-
Hva hvis kursen går ?
Da har JF 2 muligheter.
A) La budet gå sin gang, og ta de aksjene han får fra bevisstløse tanter til 17.-. Så må han finne seg i å bare få 40 % av oppgjøret, og vi andre aksjonærer får resten.
B) Han kan øke budet, og se om det gir ham flere aksjer. Om han gjør dette, og eventuelt hvor mye, er håpløst å gjette på.
Men Hemen kan bare tvangsutløse andre aksjonærer hvis han får over 90 % av aksjene.
Og det er hele min agenda med å skrive dette. Det er ikke bare ren nestekjærlighet :)
Jeg vil at dere skal se at oppsiden er kjempestor, mens nedsiden er null
Hvis dere er enige meg i vurderingene her, vil kursen gå langt, og jeg vil ikke bli tvangsinnløst for knapper og glansbilder, dvs 17.-.
Og hva er min horisont ?
Det beste ville være om Hemen ble enige med DSME i løpet av forsommeren.
Fra 17.- til 130.- på noen få måneder hadde vært fint, og det kan skje.
Jeg tror sannsynligheten for å få 130.- er stor, og jeg selger ikke billig.
Men saken kan gå til voldgiftsdom i London. Da tar det lenger tid.
Tid er penger sies det, og i tilfelle saken går til London og det tar et år eller mer, er jeg klar for å selge under 130.- . Mellom 90 og 100 kanskje ?
Kommer vi ikke dit, venter jeg på London.
Lykke til, håper du gjør en kule på denne. Risikoen er i hvert fall null inntil videre.
Du har ikke en gang markedsrisiko i ukene som kommer. Går markedet åt skogen, får du fremdeles dine 17.- Hemen har cash.
YNWA250505
18.10.2023 kl 16:28
4975
Så om det ankes skal saken da surre rundt i årevis og det tilfører NODL absolutt ingenting på kort sikt.
X-43 scramjet
18.10.2023 kl 16:16
4982
Det kan bli en vanvittig spennende vakuum trading i NODL hvis den skulle gå 100%
rischioso
18.10.2023 kl 15:11
5066
Kort oppsummert så handler tvisten hovedsaklig om forskudd som er innbetalt vs jobb som var startet - mao, begge parter har hatt en reell kost fra kontrakten ble inngått til den ble lovlig terminert pga forsinkelse på over 6mdr.
Det er det som er sakens kjerne - hva som har skjedd i ettertid, at verftet valgte å ferdigstille skipene og har solgt det ene på billigsalg er noe verftet selv har valgt å gjøre og påvirker ikke størrelsen på verken krav eller motkrav.
At NODL må påregne en avkortet refusjon ligger i kortene da kontrakten trigger både plikter og rettigheter og dermed også ansvar og risk, men at de skal miste hele forskuddet kommer aldri til å skje for ellers ville all risk ha blitt pålagt den ene parten som faktisk kansellerte i hht kontrakt fordi den andre parten brøt kontrakten ved å ikke levere til tiden.
Blir spennende og følge med fremover for enten blir det en anke eller forlik - whatever comes first - hvor begge deler uansett vil tilføre selskapet betydelige verdier og dermed gi en massiv reprising og vi er kun få dager unna den første oppdateringen....;)
Det er det som er sakens kjerne - hva som har skjedd i ettertid, at verftet valgte å ferdigstille skipene og har solgt det ene på billigsalg er noe verftet selv har valgt å gjøre og påvirker ikke størrelsen på verken krav eller motkrav.
At NODL må påregne en avkortet refusjon ligger i kortene da kontrakten trigger både plikter og rettigheter og dermed også ansvar og risk, men at de skal miste hele forskuddet kommer aldri til å skje for ellers ville all risk ha blitt pålagt den ene parten som faktisk kansellerte i hht kontrakt fordi den andre parten brøt kontrakten ved å ikke levere til tiden.
Blir spennende og følge med fremover for enten blir det en anke eller forlik - whatever comes first - hvor begge deler uansett vil tilføre selskapet betydelige verdier og dermed gi en massiv reprising og vi er kun få dager unna den første oppdateringen....;)
unikum
18.10.2023 kl 13:29
5189
Må si jeg er sånn passe spent på hva advokater og herr Fredriksen kommer opp med. Får håpe denne gangen at risen får korrekt i sine vurderinger og det er penger å hente tilbake. Jeg sitter stille ¨håper på lottoen endelig skal slå inn i Nodl.
X-43 scramjet
18.10.2023 kl 13:20
5205
Det kan bli en fin julefeiring med denne i porteføljen. Nå gjelder det å være inne
rischioso
18.10.2023 kl 13:03
5231
Ja - nå er vi knappe 4 dager eller 2 hele børsdager unna en oppdatering så da blir det nok liv i leiren ...;)
Redigert 18.10.2023 kl 13:04
Du må logge inn for å svare
elnomi
17.10.2023 kl 20:20
5672
Helt rett rischioso!
Nå er NODL kun priset mer eller mindre som et børsskall+!
Meget kort tid igjen til en vet om det ankes og børsmeldes det en anke er nok kursen tilbake mellom kr 8-10 på få minutter!
Og en melding en et forlik eller vunnet sak nr 2 eller annet, så kan kursen mangedobles.
Fredriksen har aldri gitt seg tidligere og en vet hva denne mannen står for og gjennomfører.
Risk/reward har aldri vært bedre i NODL!
Være med?
Nå er NODL kun priset mer eller mindre som et børsskall+!
Meget kort tid igjen til en vet om det ankes og børsmeldes det en anke er nok kursen tilbake mellom kr 8-10 på få minutter!
Og en melding en et forlik eller vunnet sak nr 2 eller annet, så kan kursen mangedobles.
Fredriksen har aldri gitt seg tidligere og en vet hva denne mannen står for og gjennomfører.
Risk/reward har aldri vært bedre i NODL!
Være med?
Redigert 17.10.2023 kl 20:21
rischioso
17.10.2023 kl 11:22
6232
Godt å se at det er flere som har våkna og ser tegninga - oppdatering er kun noen få børsdager unna og da er også sjansen høy for at ensifret aksjekurs blir historie - ta plass nå og få muligheten til å le hele veien til banken ...;)
Redigert 17.10.2023 kl 11:24
X-43 scramjet
17.10.2023 kl 10:25
6299
Tror det kommer fin vakuum trading i NODL på god melding som sender den mot 9 kr. Spennende tider. Verdt et lodd
X-43 scramjet
17.10.2023 kl 09:19
6398
Har NODL i porteføljen, denne har verdier for 20 kr aksje minst, så får vi vente til de får noe erstatning tilbake som drysser ned på oss aksjonærer i NODL
Troll_Leff
17.10.2023 kl 08:58
6438
Skal vi høre på slike rykte gjøker, hvor har du de kildene fra?
Kanskje bedre å bruke hue selv, er ikke verre enn det.
Kanskje bedre å bruke hue selv, er ikke verre enn det.
Shikibetsu
17.10.2023 kl 08:57
6435
Hanhwa Ocean/ Hanhwa Group har tatt over og er eier av verftet idag, de har da også i så måte tatt over alle forpliktelser/ kontrakter til Daewoo. Og ingenting er enkelt i aksjemarkedet YNWA, Ris har mange gode poenger men du som alle andre må danne deg din egen mening om hvilken hest du skal satse på. Ingen kan ta den avgjørelsen for deg.
YNWA250505
17.10.2023 kl 08:38
6439
Ja og så går det jo rykter om at verftet har begynt å plukke sv deler og bruker dette på andre skip? Nei dette surret her lukter det dritt av. Et siste spørsmål. Om NODL ikke får tilbake ei krone er da kursen riktig eller vil den rase
rischioso
17.10.2023 kl 00:16
6672
Frederik Mohn kjøpte det ene fartøyet West Aquila nå Deepwater Aquila av verftet på billigsalg for kun 200musd ...
https://www.finansavisen.no/energi/2023/09/15/8036577/kan-ha-tjent-milliardbelop-pa-kjapt-riggsalg
og solgte det videre til Transocean hvor Mohn gjorde en kjapp gevinst i hundremillioners klassen så 1 av 2 båter er fortsatt ikke solgt + riggen Cobalt. Hvor prisen på båtene opprinnelig bestilt av SDRL for rundt det dobbelte av hva NODL måtte gi for overtagelsen så bare der i dagens marked ligger det betydelige merverdier 150 - 300musd bare for den ene båten så kommer riggen Cobalt i tillegg - mao, verdier som kan materialiseres finnes...;)
Det at Verftet valgte å selge fartøyet til sterk underpris - i alle fall på papiret - nærmere bestemt og nøyaktig 90musd lavere enn det kontrakten med NODL tilsa betyr jo at verftet vil prøve å kreve forskuddet annullert gjennom det, men samtidig så var den originale prisen på fartøyet næmere 600musd når SDRL bestilte det og de betalte også forskudd og av samme grunn overtok NODL fartøyene for halve prisen 290musd pr stk hvor markedet har bedret seg i ettertid og rater eksplodert - da selger man ikke skipet til gi bort pris slik at Fredrik Mohn kan tjene hundrevis av millioner nok om ikke noe av denne fortjenesten fant veien tilbake til verftet på et eller annet vis - mao, verftet virker å ha gjort en heller fishy manøver som fort kan komme tilbake som en bumerang ....
https://www.finansavisen.no/energi/2023/09/15/8036577/kan-ha-tjent-milliardbelop-pa-kjapt-riggsalg
og solgte det videre til Transocean hvor Mohn gjorde en kjapp gevinst i hundremillioners klassen så 1 av 2 båter er fortsatt ikke solgt + riggen Cobalt. Hvor prisen på båtene opprinnelig bestilt av SDRL for rundt det dobbelte av hva NODL måtte gi for overtagelsen så bare der i dagens marked ligger det betydelige merverdier 150 - 300musd bare for den ene båten så kommer riggen Cobalt i tillegg - mao, verdier som kan materialiseres finnes...;)
Det at Verftet valgte å selge fartøyet til sterk underpris - i alle fall på papiret - nærmere bestemt og nøyaktig 90musd lavere enn det kontrakten med NODL tilsa betyr jo at verftet vil prøve å kreve forskuddet annullert gjennom det, men samtidig så var den originale prisen på fartøyet næmere 600musd når SDRL bestilte det og de betalte også forskudd og av samme grunn overtok NODL fartøyene for halve prisen 290musd pr stk hvor markedet har bedret seg i ettertid og rater eksplodert - da selger man ikke skipet til gi bort pris slik at Fredrik Mohn kan tjene hundrevis av millioner nok om ikke noe av denne fortjenesten fant veien tilbake til verftet på et eller annet vis - mao, verftet virker å ha gjort en heller fishy manøver som fort kan komme tilbake som en bumerang ....
Redigert 17.10.2023 kl 00:37
YNWA250505
16.10.2023 kl 23:42
6686
Men elefanten i rommet er vel om dette verftet har ei eneste krone igjen. Hvordan skal de klare å betale tilbake noe som helst om pengene er "borte"? De er jo dømt for svindel tidligere.
Troll_Leff
16.10.2023 kl 22:41
6752
Hva koster det å børsnotere et selskap ? , Det tar vanligvis 6 - 12 måneder, og må kunne vise til et positivt drift resultat 3 siste år før opptak. NODL er allerede børsnotert. Fredriksen bruker tiden effektivt frem til anke, og riste ut noen aksjonærer, i stede for å kjøpe de ut på en langt høyere kurs. Tiden er i ferd med å renne ut, men har noen dager til på seg å skape noe støy. Hvorfor skulle Fredriksen flagge at han anker dager etter dommen, når han har en hel måned på seg, og benytte tiden og plukke aksjer og plassere de på noen parkeringskontoer. Må være stokk dum om man tror Fredriksen gir fra seg flere milliarder til et "korrupt verft", som har brutt en avtale, og tro de kan beholde flere milliarder uten kamp.
fjellape
16.10.2023 kl 22:11
6817
Det saken dreier seg om, er potensielle restverdier, i forhold til dagens børsverdi. Dersom man taper litt mindre enn allt, så kan selskapet bli mere verdt enn dagens børsverdi.
Redigert 16.10.2023 kl 22:13
rischioso
16.10.2023 kl 21:45
6855
Du virker å glemme at kursen har falt betydelig fordi markedet priser allerede inn at forskudd er mer eller mindre tapt, men når disse pengene ikke er tapt allikevel og blir refundert helt eller delvis så vil også - Macap/aksjekurs - reprises tilsvarende - helt eller delvis.
unikum
16.10.2023 kl 21:41
6873
Markedsverdi 65,78 mill slik kursen står. Slik jeg har forstått så har ikke selskapet gjeld. Hvor de har fått tak i de pengene uten gjeld kjenner ikke jeg om det er emisjon, aner ikke. Har kun tatt ett lodd men regner med risen har oversikt.
Sjømann1
16.10.2023 kl 21:37
6885
Selskapet prises i dag til rundt 60 millioner, så hvis NODL får igjen 600m så er jo dette 10x dagens markedsverdi. Det er dette som gjør den litt spennende i dag. Alt i alt så er selvfølgelig ikke en god investering for NODL, men man må se og vurdere dagens situasjon og verdi.
YNWA250505
16.10.2023 kl 21:23
6820
Ja sikkert bare jeg og noen tusen til som ikke skjønner at om NODL taper over en milliard som de har betalt for noe de ikke får så skal kursen gå bananas. Trodde alle de pengene var noe som ville svekke selskapet ikke styrke det. De hiver jo potensielt ut hundrevis av millioner. Sorry, jeg skjønner det ikke.
rischioso
16.10.2023 kl 21:03
6859
RE - Så lurer jeg på og det er sikkert her jeg ikke skjønner bæret, hvordan kan det være positivt at NODL kun får igjen litt av forskuddet sitt.
* Nettopp fordi litt av huskjøpet du brukte som eksempel er og blir kun litt, mens litt av forskuddet på hele 2,3milliarder nok er betydelig uansett om det blir 10%, 30%, 50% - eller mer.
Dagens MCap er rundt knappe 65m nok og kursen ligger på 3,4nok. Får man så refundert cash tilsvarende 10%/230mnok, 30%/690mnok eller 50%/1,15 milliarder nok noe som tilsvarer fra flere ganger til mange ganger dagens selskapsverdi så bør det ikke være vanskelig å forstå at det vil gjøre noe med verdisettingen av selskapet og dermed også aksjekursen - altså en betydelig innvannende excersis for eksisterende aksjonærer fordi man får en betydelig cashkasse uten å trykke opp flere aksjer eller ta opp lån - faktisk ikke mer komplisert enn som så ...;)
* Nettopp fordi litt av huskjøpet du brukte som eksempel er og blir kun litt, mens litt av forskuddet på hele 2,3milliarder nok er betydelig uansett om det blir 10%, 30%, 50% - eller mer.
Dagens MCap er rundt knappe 65m nok og kursen ligger på 3,4nok. Får man så refundert cash tilsvarende 10%/230mnok, 30%/690mnok eller 50%/1,15 milliarder nok noe som tilsvarer fra flere ganger til mange ganger dagens selskapsverdi så bør det ikke være vanskelig å forstå at det vil gjøre noe med verdisettingen av selskapet og dermed også aksjekursen - altså en betydelig innvannende excersis for eksisterende aksjonærer fordi man får en betydelig cashkasse uten å trykke opp flere aksjer eller ta opp lån - faktisk ikke mer komplisert enn som så ...;)
Redigert 16.10.2023 kl 21:21
rischioso
16.10.2023 kl 20:06
6942
La oss si det slik - i utgangspunktet ligger risken i hvor mye av forskuddet verftet ender opp med å beholde. I verste fall alt og i beste fall ingenting - altså som et utgangspunkt, men det vil alltid være forpliktelser som må være oppfylt for at rettigheter skal kikke inn så derfor ingen fasit før man har sett på alle sider av saken.
Når vi så kjenner til at kanselleringene kom når verftet allerede hadde kommet i brudd med leveringstiden med over 180 dager eller 6 mdr så vet vi at det er verftet som har brutt kontrakten med eller uten forsett. Hva som er skrevet med liten skrift som feks at man skal se på hvor langt verftet har kommet i byggeprosessen sett opp i mot de faktiske kostnadene og eventuelt om forsinkelsen var utenfor verftet kontroll som feks ved krig, covid eller annet som kommer under Force majeure så kan det være med på å avkorte refusjonskravet - ikke helt, men delvis. Nå det kommer til detaljer så er dette er kun en spekulasjon fra min side da jeg ikke har sett kontrakten, MEN det virker å være logisk at slike forbehold er tatt med da det er helt vanlig og av samme grunn ble nok det totale kravet med renters renter og skadeserstatning avvist i først omgang. Uansett så vil ikke slike forbehold føre til at man må gå i fra hele forskuddet, men heller at forskuddet blir avkortet fordi begge parter må ta sin del av ansvaret - det hører også med en opplysningsplikt fra verftets side i en slik setting og om den ikke er overholdt så slår heller ikke Force majeure inn for verftet. Også viktig å få med seg at force majeure kan påberopes av begge parter hvor verftet i dette tilfellet må ha opplyst NODL i god tid om at det vil bli en forsinkelse på et slikt grunnlag, mens NODL på sin side uansett får en rett til å gå i fra kontrakten om situasjonen varer i 3 - 6 mdr noe de gjorde siden de kansellerte etter at verftet var over 6 mdr på overtid:
LES - Force majeure-begrepet benyttes i mange av de mest brukte standardkontraktene i Norge. I mange force majeure-bestemmelser i kontraktsforhold gis partene anledning til å heve eller si opp kontrakten når force majeure-situasjonen har vart en viss tid, vanligvis 3 – 6 måneder.
https://lovdata.no/artikkel/force_majeure/103
* Det vil da være naturlig at fulle krav med renters rente og skadeserstatninger fra begge sider vil bli avvist i første omgang noe vi allerede har sett konturene av og at man må gå en runde med å se på om verftet har overholdt opplysningsplikten og ikke minst å så se på faktiske kostnader som var relatert til hendelsen noe verftet har meldt at de har et krav på og basert på det komme frem til størrelsen på avkortningen/refusjonsbeløpet - mao, det er ikke rett frem og slik vi kjenner saken av det som er blitt meldt så er det ingenting som tyder på at forskuddene forsvinner, men heller at det kan bli en avkortet refusjon - hvor mye, ja det gjenstår og se, men som vi også kjenner til så vil en betydelig avkortning på feks 50% eller hele 1,15 milliarder nok gi en aksjekurs på over 60nok så den høyst mulige oppsiden er uansett massiv noe som tilsvarer en oppside fra dagens sluttkurs på rundt 1700% - altså om man feks går inn med 10.000nok på dagens kursnivå så kan den investeringen bli verdt hele 180.000 nok om NODL kun får refundert halve forskuddet for å sette den høyst mulige massive oppsiden i perspektiv - noe å legge under juletreet ...;)
Når vi så kjenner til at kanselleringene kom når verftet allerede hadde kommet i brudd med leveringstiden med over 180 dager eller 6 mdr så vet vi at det er verftet som har brutt kontrakten med eller uten forsett. Hva som er skrevet med liten skrift som feks at man skal se på hvor langt verftet har kommet i byggeprosessen sett opp i mot de faktiske kostnadene og eventuelt om forsinkelsen var utenfor verftet kontroll som feks ved krig, covid eller annet som kommer under Force majeure så kan det være med på å avkorte refusjonskravet - ikke helt, men delvis. Nå det kommer til detaljer så er dette er kun en spekulasjon fra min side da jeg ikke har sett kontrakten, MEN det virker å være logisk at slike forbehold er tatt med da det er helt vanlig og av samme grunn ble nok det totale kravet med renters renter og skadeserstatning avvist i først omgang. Uansett så vil ikke slike forbehold føre til at man må gå i fra hele forskuddet, men heller at forskuddet blir avkortet fordi begge parter må ta sin del av ansvaret - det hører også med en opplysningsplikt fra verftets side i en slik setting og om den ikke er overholdt så slår heller ikke Force majeure inn for verftet. Også viktig å få med seg at force majeure kan påberopes av begge parter hvor verftet i dette tilfellet må ha opplyst NODL i god tid om at det vil bli en forsinkelse på et slikt grunnlag, mens NODL på sin side uansett får en rett til å gå i fra kontrakten om situasjonen varer i 3 - 6 mdr noe de gjorde siden de kansellerte etter at verftet var over 6 mdr på overtid:
LES - Force majeure-begrepet benyttes i mange av de mest brukte standardkontraktene i Norge. I mange force majeure-bestemmelser i kontraktsforhold gis partene anledning til å heve eller si opp kontrakten når force majeure-situasjonen har vart en viss tid, vanligvis 3 – 6 måneder.
https://lovdata.no/artikkel/force_majeure/103
* Det vil da være naturlig at fulle krav med renters rente og skadeserstatninger fra begge sider vil bli avvist i første omgang noe vi allerede har sett konturene av og at man må gå en runde med å se på om verftet har overholdt opplysningsplikten og ikke minst å så se på faktiske kostnader som var relatert til hendelsen noe verftet har meldt at de har et krav på og basert på det komme frem til størrelsen på avkortningen/refusjonsbeløpet - mao, det er ikke rett frem og slik vi kjenner saken av det som er blitt meldt så er det ingenting som tyder på at forskuddene forsvinner, men heller at det kan bli en avkortet refusjon - hvor mye, ja det gjenstår og se, men som vi også kjenner til så vil en betydelig avkortning på feks 50% eller hele 1,15 milliarder nok gi en aksjekurs på over 60nok så den høyst mulige oppsiden er uansett massiv noe som tilsvarer en oppside fra dagens sluttkurs på rundt 1700% - altså om man feks går inn med 10.000nok på dagens kursnivå så kan den investeringen bli verdt hele 180.000 nok om NODL kun får refundert halve forskuddet for å sette den høyst mulige massive oppsiden i perspektiv - noe å legge under juletreet ...;)
Redigert 16.10.2023 kl 20:56
einro
16.10.2023 kl 19:15
7006
Det legges ut som om dette papiret er en «no brainer» og penger på gata. Er det ingen nedsider her?
YNWA250505
16.10.2023 kl 18:57
6997
Ja det kan se ut som om alle utenfor Forumet her ikke skjønner bæret. Kursen ligger i brakk og hadde det vært så enkelt som du sier burde vel kursen vært langt høyere.
Så lurer jeg på og det er sikkert her jeg ikke skjønner bæret, hvordan kan det være positivt at NODL kun får igjen litt av forskuddet sitt. Om jeg kjøper et nytt hus på forskudd til 10mill og så avbestiller jeg huset pga det ikke blir ferdig bygget til avtalt tid. Så krever utbygger meg for hele summen. Får jeg 10% 20% eller 50% igjen så skal dette være til fordel for min økonomi? Jeg tenker det er full krise om.NODL ikke får tilbake alle pengene. Eller har NODL flust med cash.
Så lurer jeg på og det er sikkert her jeg ikke skjønner bæret, hvordan kan det være positivt at NODL kun får igjen litt av forskuddet sitt. Om jeg kjøper et nytt hus på forskudd til 10mill og så avbestiller jeg huset pga det ikke blir ferdig bygget til avtalt tid. Så krever utbygger meg for hele summen. Får jeg 10% 20% eller 50% igjen så skal dette være til fordel for min økonomi? Jeg tenker det er full krise om.NODL ikke får tilbake alle pengene. Eller har NODL flust med cash.
rischioso
16.10.2023 kl 16:22
7180
... helt til de ikke klarer det lengre - og vi må nok ikke vente lenge for når reprisingen for alvor starter så er det absolutt ingenting som kan holde kursen nede ....;)
Redigert 16.10.2023 kl 16:23
Aldara
16.10.2023 kl 16:16
7183
Jævl rævhål! De klarer å knuge aksjen ned gang på gang på gang på gang på....
rischioso
16.10.2023 kl 15:50
7236
Du forstår det nok feil. - og du er ikke alene om det ..;)
Oppsidepotensialet er massivt for det skal ikke mer til enn kun smuler i refusjon så vil kursen mangedoble seg:
Kort oppsummert - Det første kravet på 1,9 milliarder nok + renters renter og skadeserstatning ble avvist noe som ikke betyr at man ikke lengre har noe krav, men at det totale kravet ble avvist. Verftet vil så få sitt krav behandlet som også er et total krav gjeldende påstått tap pga kanselleringen + renters rente og de vil i likhet med Fredriksen ikke få medhold i et slikt krav. Når den avgjørelsen foreligger så vil man vurdere hvor mye av forskuddet verftet får beholde og hvor mye som vil bli refundert og som vi kjenner til så vil selv smuler gi en massiv reprising:
Totalt krav for begge saker uten renter - kun forskudd = 2,3 milliarder nok som i sin helhet vil gi en aksjekurs på 125nok/aksje.
1. 10% refusjon = 12,5nok/aksje
2: 20% refusjon = 25nok/aksje
3. 30% refusjon = 37,5nok/aksje
4. 40% refusjon = 50nok/aksje
0sv, osv ..
Når det er sagt så vil partene også fritt kunne komme frem til et utenomrettslig forlik når og de måtte ønske noe som er helt vanlig. Også viktig å ikke glemme at voldgiftssaken angående riggen er ennå ikke avgjort som alene tilsvarer 25nok/aksje. Og det er knappe 6 ukedager eller 4 hele børsdager igjen til ankedeadline så her kan veldig mye skje på svært kort tid hvor KUN smuler vil gi mangeganger'n så her gjelder det å ikke la seg finte ut med smuleoppgang ....;)
---------------------------
Northern Drilling vurderer å anke saken.
180 millioner dollar tilsvarer cirka 100 kroner per aksje i Northern Drilling. Det var altså oppsiden. I tillegg er det en annen pågående voldgiftssak med samme verft knyttet til boreriggen West Cobalt. Her er forhåndsbetalingen på 50 millioner dollar. Samlet gir dette 125 kroner per aksje for Northern Drilling.
https://www.dn.no/borskommentar/aksjen-er-et-veddemal-pa-hvor-ra-han-er-som-pokerspiller/2-1-1524416
Oppsidepotensialet er massivt for det skal ikke mer til enn kun smuler i refusjon så vil kursen mangedoble seg:
Kort oppsummert - Det første kravet på 1,9 milliarder nok + renters renter og skadeserstatning ble avvist noe som ikke betyr at man ikke lengre har noe krav, men at det totale kravet ble avvist. Verftet vil så få sitt krav behandlet som også er et total krav gjeldende påstått tap pga kanselleringen + renters rente og de vil i likhet med Fredriksen ikke få medhold i et slikt krav. Når den avgjørelsen foreligger så vil man vurdere hvor mye av forskuddet verftet får beholde og hvor mye som vil bli refundert og som vi kjenner til så vil selv smuler gi en massiv reprising:
Totalt krav for begge saker uten renter - kun forskudd = 2,3 milliarder nok som i sin helhet vil gi en aksjekurs på 125nok/aksje.
1. 10% refusjon = 12,5nok/aksje
2: 20% refusjon = 25nok/aksje
3. 30% refusjon = 37,5nok/aksje
4. 40% refusjon = 50nok/aksje
0sv, osv ..
Når det er sagt så vil partene også fritt kunne komme frem til et utenomrettslig forlik når og de måtte ønske noe som er helt vanlig. Også viktig å ikke glemme at voldgiftssaken angående riggen er ennå ikke avgjort som alene tilsvarer 25nok/aksje. Og det er knappe 6 ukedager eller 4 hele børsdager igjen til ankedeadline så her kan veldig mye skje på svært kort tid hvor KUN smuler vil gi mangeganger'n så her gjelder det å ikke la seg finte ut med smuleoppgang ....;)
---------------------------
Northern Drilling vurderer å anke saken.
180 millioner dollar tilsvarer cirka 100 kroner per aksje i Northern Drilling. Det var altså oppsiden. I tillegg er det en annen pågående voldgiftssak med samme verft knyttet til boreriggen West Cobalt. Her er forhåndsbetalingen på 50 millioner dollar. Samlet gir dette 125 kroner per aksje for Northern Drilling.
https://www.dn.no/borskommentar/aksjen-er-et-veddemal-pa-hvor-ra-han-er-som-pokerspiller/2-1-1524416
Redigert 16.10.2023 kl 16:07
YNWA250505
15.10.2023 kl 19:39
7563
Takker, men mye viss om atte dersom atte. Kun tro og håp fra de fleste.
Shikibetsu
15.10.2023 kl 18:56
7607
Følg denne tråden og bli informert: https://www.finansavisen.no/forum/thread/162298/view
YNWA250505
15.10.2023 kl 17:27
7670
Forstår jeg det rett at om ikke det blir anket så er NODL konkurs. Og er det slik at NODL har betalt et gigantisk forskudd på milliarden++ som de nå håper å få igjen. Ser noen mener NODL skal tidoble seg om de bare får igjen 10% av forskuddet? Er dette sant? Så med null ankink er det konk, med kun 10% igjen av forskuddet så er det tidobling og hva blir så kursen om de får igjen 50% eller 100%?
Gozilla
12.10.2023 kl 07:02
8179
X-43 scramjet skrev På 4 kr fått tidlig julegave. Takk for billige aksjer
Kjedelig å måtte betale overpris for julegavene sine ?
Nei, enkelte burde ikke vært på børsen!
Nei, enkelte burde ikke vært på børsen!
Aldara
11.10.2023 kl 16:14
8400
Kan noen vennligst forklare hva der er skjedd idag?? Først rett opp til 4,20 for deretter være utrolig svak resten av dagen og nå på fattige 3,45?????
elnomi
11.10.2023 kl 10:28
8657
X-43 scramjet skrev 4 kr igjen. NODL kan fortsatt gå 5 gangeren
Det bobler i NODL, kommer det snarlig nytt her?
Vi får gjøre oss klar til runde nr 2, med storeulv godt plassert i vårt hjørnet i ringen.
Vi får gjøre oss klar til runde nr 2, med storeulv godt plassert i vårt hjørnet i ringen.
nerfherder
11.10.2023 kl 10:24
8661
X-43 scramjet skrev 4 kr igjen. NODL kan fortsatt gå 5 gangeren
Hadde vært morsomt om Storeulv kjøpte litt mer.
Eggkurven
10.10.2023 kl 15:53
4169
"Det eneste som skal utmåles er nøyaktig hvor mye penger DSME har krav på" ....av forskuddet :D
Troll_Leff
10.10.2023 kl 12:24
4279
Hva er problemet ditt FiH, du blir jo mer og mer aggressiv ettersom kursen faller, skulle jo ikke tro du giddet å bruke så mye tid på å skrive så mye svada, eller har du betalt for alt dritt du skriver. Les heller børsmeldingen og for hold deg til den, eller har du problemer med å skjønne den?
Klippet fra meldingen,
"Hanwhas krav mot West Aquila og West Libra for tap fra termineringene, renter og kostnadene vil bli avgjort ved en fremtidig voldgifts høring.
"West Aquila og West Libra er skuffet over voldgifts beslutningen og vurderer om de skal anke. Vi kommer tilbake med ytterligere informasjon når det er tatt beslutning om vi skal anke", heter det i meldingen.
Klippet fra meldingen,
"Hanwhas krav mot West Aquila og West Libra for tap fra termineringene, renter og kostnadene vil bli avgjort ved en fremtidig voldgifts høring.
"West Aquila og West Libra er skuffet over voldgifts beslutningen og vurderer om de skal anke. Vi kommer tilbake med ytterligere informasjon når det er tatt beslutning om vi skal anke", heter det i meldingen.
Redigert 10.10.2023 kl 12:31
FaeniHelvete
10.10.2023 kl 12:09
4300
Nå mistenker jeg at eggene dine har falt ut.
Dette er jo standard. Hadde NODL vunnet så ville det jo fortsatt kommet en ny voldgiftshøring for å konkludere med nøyaktige beløp. Saken, gitt at den ikke ankes, ER FERDIG. Det eneste som skal utmåles er nøyaktig hvor mye penger DSME har krav på.
Cobalt er fortsatt i spill.
Dette er jo standard. Hadde NODL vunnet så ville det jo fortsatt kommet en ny voldgiftshøring for å konkludere med nøyaktige beløp. Saken, gitt at den ikke ankes, ER FERDIG. Det eneste som skal utmåles er nøyaktig hvor mye penger DSME har krav på.
Cobalt er fortsatt i spill.
Eggkurven
10.10.2023 kl 12:00
4148
Angående antall saker det er, dette er fra den norske børsmeldingen - "Hanwhas krav mot West Aquila og West Libra for tap fra termineringene, renter og kostnadene vil bli avgjort ved en fremtidig voldgiftshøring.". Hvis de erklærer at de har tapt sin sak, så er vel dette enten en ny sak, eller så er det ikke riktig å si at saken er ferdig? Også kommer Cobalt inn som en ny sak.
"DSME has disputed this claim and on September 9, 2021 commenced arbitration proceedings in London pursuant to the resale contract, claiming that DSME is entitled to retain the $90.0 million and to apply it against its losses as a result of the termination, which have yet to fully crystalize. West Aquila Inc. will defend DSME’s claim in full and will seek an award for its claim in accordance with the resale contract and industry standard procedures." Jeg tolker dette som at det er i denne saken DSME har mot NODL som styrer hva som skjer med forskuddet, altså ankesak er irrelevant for forskuddet. Ankesaken gjelder vel kun "interest and damages"?
"DSME has disputed this claim and on September 9, 2021 commenced arbitration proceedings in London pursuant to the resale contract, claiming that DSME is entitled to retain the $90.0 million and to apply it against its losses as a result of the termination, which have yet to fully crystalize. West Aquila Inc. will defend DSME’s claim in full and will seek an award for its claim in accordance with the resale contract and industry standard procedures." Jeg tolker dette som at det er i denne saken DSME har mot NODL som styrer hva som skjer med forskuddet, altså ankesak er irrelevant for forskuddet. Ankesaken gjelder vel kun "interest and damages"?
FaeniHelvete
10.10.2023 kl 10:08
4162
Det er påfallende mange nye brukere som bruker samme argumentasjonsrekke som Riskokeren, for å si det slik ,)
Jeg forstår bare ikke hva som skal være så komplisert her. Det er ikke en første, andre, tredje, tittentei voldgiftssak. Det har vært en sak.
On August 17, 2021, the 7th generation drillship West Aquila resale contract with DSME was cancelled by West Aquila Inc., a wholly owned subsidiary of the Company, due to delay of delivery as well as repudiatory breach of contract. West Aquila Inc. has made advance payments of $90.0 million under the contract, and has claimed a refund of the instalments paid plus interest and damages. DSME has disputed this claim and on September 9, 2021 commenced arbitration proceedings in London pursuant to the resale contract, claiming that DSME is entitled to retain the $90.0 million and to apply it against its losses as a result of the termination, which have yet to fully crystalize. West Aquila Inc. will defend DSME’s claim in full and will seek an award for its claim in accordance with the resale contract and industry standard procedures.
Utfall: Today, the Company has received the arbitration awards from the tribunal, which have been found in favour of Hanwha. The tribunal has dismissed West Aquila Inc. and West Libra Inc's claims. Hanwha's claims against West Aquila Inc. and West Libra Inc. for losses arising from the terminations, interest, and costs will be determined at a future hearing.
Det er altså allerede avgjort at NODL ikke hadde gyldig årsak til å kansellere kontrakten med DSME. Gitt at det ikke eksisterer noe ankegrunnlag, som vel fortsatt gjenstår å se, så er det altså slik at vi er tilbake til: DSME is entitled to retain the $90.0 million and to apply it against its losses as a result of the termination
Tapet ifbm salgssummen for Aquila utgjør alene langt mer enn hva NODL betalte i forskudd.
Libra er fortsatt ikke solgt, så kravet der er jo milevis over forskuddsbeløpet.
Jeg forstår bare ikke hva som skal være så komplisert her. Det er ikke en første, andre, tredje, tittentei voldgiftssak. Det har vært en sak.
On August 17, 2021, the 7th generation drillship West Aquila resale contract with DSME was cancelled by West Aquila Inc., a wholly owned subsidiary of the Company, due to delay of delivery as well as repudiatory breach of contract. West Aquila Inc. has made advance payments of $90.0 million under the contract, and has claimed a refund of the instalments paid plus interest and damages. DSME has disputed this claim and on September 9, 2021 commenced arbitration proceedings in London pursuant to the resale contract, claiming that DSME is entitled to retain the $90.0 million and to apply it against its losses as a result of the termination, which have yet to fully crystalize. West Aquila Inc. will defend DSME’s claim in full and will seek an award for its claim in accordance with the resale contract and industry standard procedures.
Utfall: Today, the Company has received the arbitration awards from the tribunal, which have been found in favour of Hanwha. The tribunal has dismissed West Aquila Inc. and West Libra Inc's claims. Hanwha's claims against West Aquila Inc. and West Libra Inc. for losses arising from the terminations, interest, and costs will be determined at a future hearing.
Det er altså allerede avgjort at NODL ikke hadde gyldig årsak til å kansellere kontrakten med DSME. Gitt at det ikke eksisterer noe ankegrunnlag, som vel fortsatt gjenstår å se, så er det altså slik at vi er tilbake til: DSME is entitled to retain the $90.0 million and to apply it against its losses as a result of the termination
Tapet ifbm salgssummen for Aquila utgjør alene langt mer enn hva NODL betalte i forskudd.
Libra er fortsatt ikke solgt, så kravet der er jo milevis over forskuddsbeløpet.
Eggkurven
10.10.2023 kl 07:46
4248
Et par tanker og spørsmål:
1) Det er ingen rapporter fra NODL etter børsmeldingen eller uttalelser i etterkant som gir mer oppklarende informasjon. Som du selv skriver så bestemmer neste sak hvor mye DSME har krav på, et krav som de retter mot forskuddet, vil ikke det bety at forskuddet fortsatt er i spill?
2) Du nevner at differansen i salgssum Aquila utgjør mer enn forskuddsbetalingen. Mener du at DSME har rett til å føre dette tapet mot forskuddet selv hvis NODL har hatt en en gyldig grunn for oppsigelse av kontrakt? Eventuelt mener du at utfallet av den første voldgiftssaken gir tegn på at det ikke var gyldig oppsigelse?
I bunn og grunn prøver jeg bare å grave i hva folk har av informasjon og vurderinger da det kan bety at jeg unngår tap eller sikrer gevinst der hvor dette lar seg gjøre.
1) Det er ingen rapporter fra NODL etter børsmeldingen eller uttalelser i etterkant som gir mer oppklarende informasjon. Som du selv skriver så bestemmer neste sak hvor mye DSME har krav på, et krav som de retter mot forskuddet, vil ikke det bety at forskuddet fortsatt er i spill?
2) Du nevner at differansen i salgssum Aquila utgjør mer enn forskuddsbetalingen. Mener du at DSME har rett til å føre dette tapet mot forskuddet selv hvis NODL har hatt en en gyldig grunn for oppsigelse av kontrakt? Eventuelt mener du at utfallet av den første voldgiftssaken gir tegn på at det ikke var gyldig oppsigelse?
I bunn og grunn prøver jeg bare å grave i hva folk har av informasjon og vurderinger da det kan bety at jeg unngår tap eller sikrer gevinst der hvor dette lar seg gjøre.
Stille
09.10.2023 kl 19:10
4511
Takk faenihelvete. Bra at vi har noen som er super kritiske. Optimister har vi nok av.
Det ble stille. Ingen som har noe bedre argumentasjon på hvordan utfallet blir.
eller er konklusjonen at eneste trigger er at de anke?
Det ble stille. Ingen som har noe bedre argumentasjon på hvordan utfallet blir.
eller er konklusjonen at eneste trigger er at de anke?