OPPSIDE 700 %, RISIKO NULL

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
03.01.2024 kl 19:49
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
kodenavn
NODL 09.02.2022 kl 09:34 409601


NODL, oppside 700-800 prosent.
Så kom meldingen om at Hemen, John Fredriksens personlige investeringsselskap, har kjøpt 9300 aksjer, og tippet over grensen på 40 % av aksjene i Northern Drilling, ticker NODL.
Dette lille kjøpet betyr at Hemen har tilbudsplikt på resten av aksjene i NODL Det ble samtidg meldt at det vil komme et bud på kr. 17.-

Kursen går selvfølgelig rett til 17.-, der den stoppes av en ivrig selger. Det er ingen premie for å gjette hvem det er.

The offer price in the forthcoming offer will be NOK 17 per NODL share, which exceeds the highest price Hemen has paid for shares in NODL during the last six months.

Fint tenker du. Tilbud på 17.-, og kursen er 17.-, case closed, her er det ikke penger å hente.
Men er det slik ?

Jeg mener potensialet er skyhøyt her.

CASET, kortversjon:
Northern Drilling, riggselskap. Tidlligere eide rigger er skilt ut i eget selskap, og er ute av regnskapet. Selskapet har pr idag ingen eiendeler. Litt gjeld og litt cash går i ca null.
Så cirka et tomt selskap uten gjeld eller eiendeler.

MEN, selskapet har et krav på Koreas store verft, Daewoo, DSME (verdens 3. største verft) på
230 MUSD, pluss renter, kostnader mm., dvs. 124-150 NOK pr. aksje.


Kravet:
Sea Drill hadde bestilt 2 nye boreskip, West Aquila og West Libra, av Daewoo. Som kjent gikk det ikke så bra for Seadrill, og NODL kjøpte skipene av Daewoo for 592 millioner dollar, og betalte inn 180 millioner dollar ved signering av kontraktene.
Skipene skulle egentlig leveres til Northern Drilling i henholdsvis januar og mars 2021, men leveringen ble utsatt en rekke ganger før begge ble kansellert i henholdsvis august og oktober i fjor pga kontraktsbrudd ved at verftet ikke klarte å levere i tide.
NODL bestilte også boreskipet Cobalt av DAEWOO. Her ble det innbetalt 50 mill dollar.
Denne kontrakten er også kansellert.

Det betyr at Northern Drilling har et krav mot Daewoo på minst 230 millioner dollar, eller over2 milliarder kroner. Det tilsvarer 124 kroner pr. aksje. I tillegg kommer renter og eventuelt andre kostnader.

Løsning:
Hemen forhandler med DAEWOO om kravet, Hvis de blir enige, blir de sikkert enige etter at tilbudsplikten har gått ut, altså tidligst i mai, for Hemen håper selvfølgelig at noen skal si ja takk til 17.-.
Hvis de ikke blir enige, går saken iht kontrakten til voldgiftsdomstolen i London. Da kan det ta tid,
12 til 24 måneder.

Sannsynlighet for å vinne frem med kravet:
De som kjenner saken best, er Hemen, dvs John Fredriksen og hans advokater.
Hemen kjøpte 9300 aksjer for å komme i budplikt.
Jeg tenker at storeulv (JF) ikke ville prøve å kjøpe selskapet hvis han ikke trodde han skulle vinne frem mot Daewoo. JFs advokater er de beste i gamet, og jeg tror de visste veldig godt hva de gjorde da de kansellerte kontraktene. Det høres også rimelig ut at det er en klausul som sier at kjøper skal ha igjen pengene hvis selger ikke klarer å levere.

Risiko ved å kjøpe NODL. Oppside og nedside.

Nedside:
Hemen må fremsette det pliktige tilbudet innen 4 uker. Det må stå i minimum 4 uker, max 6 uker,
Så en gang mellom 9. mars og 20. april, er du GARANTERT å få igjen 17 NOK.
Så i 4-10 uker fra nå, har du NULL risiko, bortsett fra rentetapet på investeringen.
Hvordan kursen vil gå etter mars/april, er umulig å spå.

Oppside:
De siste ukene har det vært omsatt 20-40.000 aksjer pr dag.
Igår og i dag ble det omsatt hhv. 207.000 og 284.000 aksjer.
Hemen har 6.453.826 aksjer. De har JF neppe lyst til å selge. Og de holder lenge om mange vil kjøpe.
Jeg tror egentlig ikke mange av de andre aksjonærene har lyst til å selge heller. I hvert fall ikke
topp 20, som har 29,4 % (i tillegg til Jfs 40 %)
Så 69,4 % av aksjene sitter ganske godt fast tror jeg.
Da er det 4.9 mill aksjer som kan sitte løst. Det er ikke mye.
Hvis mange som leser dette mener det samme som meg, at her er nedsiden et stykke fremover NULL, samtidig som best case litt frem i tid med god sannsynlighet er 130.-ish, vil aksjen gå uten at noen kan holde den igjen
Så hvor mye vil den gå ?
Det kommer an på hvordan kjøperne vurderer sannsynligheten for 130.-
Hvis de som jeg tror den er stor, burde kursen kunne gå til mellom 60.- og 100.- ganske fort.
Hvis de tror den er mindre, går den til 30, 40 eller 50.
Det som er sikkert, er at 17.- er helt feil kurs. For da har du null risiko, og betaler null for muligheten at kursen kan gå til 130.-

Hva hvis kursen går ?
Da har JF 2 muligheter.
A) La budet gå sin gang, og ta de aksjene han får fra bevisstløse tanter til 17.-. Så må han finne seg i å bare få 40 % av oppgjøret, og vi andre aksjonærer får resten.
B) Han kan øke budet, og se om det gir ham flere aksjer. Om han gjør dette, og eventuelt hvor mye, er håpløst å gjette på.
Men Hemen kan bare tvangsutløse andre aksjonærer hvis han får over 90 % av aksjene.
Og det er hele min agenda med å skrive dette. Det er ikke bare ren nestekjærlighet :)
Jeg vil at dere skal se at oppsiden er kjempestor, mens nedsiden er null
Hvis dere er enige meg i vurderingene her, vil kursen gå langt, og jeg vil ikke bli tvangsinnløst for knapper og glansbilder, dvs 17.-.

Og hva er min horisont ?
Det beste ville være om Hemen ble enige med DSME i løpet av forsommeren.
Fra 17.- til 130.- på noen få måneder hadde vært fint, og det kan skje.
Jeg tror sannsynligheten for å få 130.- er stor, og jeg selger ikke billig.
Men saken kan gå til voldgiftsdom i London. Da tar det lenger tid.
Tid er penger sies det, og i tilfelle saken går til London og det tar et år eller mer, er jeg klar for å selge under 130.- . Mellom 90 og 100 kanskje ?
Kommer vi ikke dit, venter jeg på London.



Lykke til, håper du gjør en kule på denne. Risikoen er i hvert fall null inntil videre.
Du har ikke en gang markedsrisiko i ukene som kommer. Går markedet åt skogen, får du fremdeles dine 17.- Hemen har cash.
Jøllis
05.05.2023 kl 11:17 5850

Vanlig praksis er vel 20% av kontraktsummen. Resten blir lånefinansiert av verftet. Det blir løpende kostnader som løper helt til skipet var solgt. Jeg kan garantere at det ikke ligger noen superprofit hos verftet. Riggene ble vel resolgt til markedspris, som var langt under byggepris. Spørsmålet er hvilken avtale NODL hadde med verftet for forsinket levering. Og ved et tidspunkt, hevdet nok verfet at riggen/e var ferdig og at kunden pliktet til å ta levering i henhold til avtale. Hadde NODL evne/kontrakt og ikke minst en PLIKT til å ta leveing av riggen på det tidspunktet. Hvis NODL nektet å ta levering når de pliktet til det er pengene tapt. Er nok verft og NODL er rakene uenige. Kun spekulasjon fra min side om forløpet, og det er nok mange flere momenter i sakskomplekset. Hvem som får rett er det opp til 3 dommere å bedømme.
Mr Karma
05.05.2023 kl 09:40 5892

Enig med mye her Jøllis, men i så fall, hvor store kostnader har verftet hatt? Er det liksom ingenting igjen til NODL? Først har NODL innbetalt en stor andel av byggekostnadene, så har verftet antakelig fullført arbeidet for egen regning, og så fått oppgjøret av salget. Så et mellomlegg har nok verftet lagt ut, men de har mottatt hele salgssummen. Har de brukt så vanvittig med penger på å sluttføre skipene at hele salgssummen måtte til for å dekke det? I så fall bekrefter det NODL sin grunn til kansellering. Verftet må ha mistet kontrollen helt. Alternativt må det være noe penger til overs her, og de mener jeg NODL skal ha. Ikke ligge igjen som en superprofitt til verftet.
Jøllis
05.05.2023 kl 09:12 5896

Hvis voldsgiftretten mener at NODl ikke hadde rett til å bryte kontrakten pga forsinkelser eller andre grunner, har de rett på inbetalingene som har vært gjort. Verftet har hatt store kostnader som skal dekkes. Et forlik er lite trolig. Saken går nok i retten, og det blir enten eller. Og det gjelder ikke å ha rett, men å få rett. JF har rå til å ta den risken med å ta det for retten.

Mr Karma
04.05.2023 kl 22:15 5827

Det har vært innlegg på tråden som regner hjem over 200 kr aksjen, men det er litt outlier tilfelle. Man kan jo se hva selskapet selv mener. De har kravet i regnskapet. så det er snakk om stor oppside. Selv er jeg ikke ute etter noe jackpot.

Ang. kanselleringene så mener jeg å huske det var flere forsinkelser før NODL til slutt kansellerte. ( Men det er mulig det var et annet firma.) Hvis så, så har verftet fått sjanser til å rette på forholdene.

Jeg ser gjerne et forlik. Det er synd det har kommet så langt. Mener verftet burde kommet de i møte med noe i alle fall. Mener de virkelig at de har rett på alle pengene? NODL burde få pengene sine + noe omkostninger og verftet burde få en eller annen form for STRAFF slik jeg ser det.
Brian O
04.05.2023 kl 21:35 5629

Enig i at risikoen er høy. Ved seier, hva er oppsiden? Risk/reward er etter mitt skjønn knallgod.
Jøllis
04.05.2023 kl 21:08 5654

I saken om rigg 1 hos Awilco, beholder keppel innbetalingene som awilco gjorde. Pluss andre kostnader som har løpt, Dommen sier at de ikke hadde grunnlag for å heve kontrakten på det tidspunktet de gjorde, altså midt i byggeperioden. Rigg 2 saken pga i disse dager. Her var det Keppel som kansellerte mot awilco.

Hos NODL tror jeg saken er en helt annen. Uansett høy risiko. Ikke lett å tippe.
Brian O
04.05.2023 kl 21:03 5663

Enig. Kontraktsbruddet til verftet er etter mitt skjønn åpenbar. Imidlertid så kan det også skje at et forlik finner sted rett før berammet sak. Således kan det komme nyheter anytime.
Mr Karma
02.05.2023 kl 14:09 5768

Kan ikke forstå annet enn dette må ordne seg. For er det meningen at verftet skal tjene dobbelt? Først bygge et skip som andre betaler for, og så selge skipet videre og beholde pengene?
DrHeisenHauzer
02.05.2023 kl 11:02 5813

Dette blir meget spennende. Har fulgt denne lenge. Stadig kjøp av aksjer fra innsider Marius Hermansen, samt QVT Financial (som nå eier 10,11 %) har jeg tolket som svært positivt underveis.
saulus
28.04.2023 kl 21:39 6015

Den er kommet, og de virker jo selvsikre: "The Company believes that the resolution of the claims put forward in the
arbitration proceedings will have a favorable impact on its financial position and has therefore recorded claim receivables
at the value of pre-delivery instalments paid on three terminated rig construction contracts."

Mer interessant, kanskje, er tidsangivelsen for West Aquila og West Libra: "The dispute is to be determined at a scheduled
hearing in May 2023." West Cobalt: "The hearing date to determine the dispute has yet to be fixed." I løpet av mai skal vi altså få avklaring for 180 m usd pluss renter og erstatning. West Cobalt dreier som ca 50 m usd. NODLs krav (og evt. verdi) er altså på mer en 2,5 mrd nok.
Bettil
28.04.2023 kl 09:33 6131

Ingen slike saker er like, men tipper også noen plutselig innså at dette kan gå feil vei da de så hva som skjedde med Awilco.
I Awilco sitt tilfelle var det verfet som gikk til sak først med et enormt krav, så svarte Awilco med sitt eget krav som man typisk gjør, i NODL sitt tilfelle var NODL den som mente først at her var det begått urett. Har nok lite å si for sakskomplekset, men pekepinn på at det er veldig ulikt utgangspunkt i det minste.

Konspirasjonsteoretikerne får heller bruke tid på hvorfor ikke NODL har kommet med årsrapporten sin før børsåpning idag ;)
saulus
27.04.2023 kl 09:50 6249

Dette er vel en voldgiftssak, og de er svært sjelden offentlige. Dermed er det vanskelig å vite hvilke kriterier Awilco tapte på, og om den har noen som helst relevans for NODL. Jeg tviler egentlig på at den har det. Dette er kontraktstolkning. Med mindre avtalene og påstandene om brudd er de samme i begge sakene, er det ingen grunn til å se på Awilco-saken som retningsgivende, og selv da kan det komme forskjellige resultater. I voldgift velger (typisk) hver av partene sin dommer, som så sammen velger en tredje "nøytral". Dette er oftest juridiske eksperter, ikke embetsdommere, og deres vurderinger vil ikke alltid være den samme.

Men Awilco-saken viser jo med tydelighet at når det er to sider av en tvist, så betyr ikke det at den som er notert på OSE har rett. Å være investert i NODL for en uinnvidd nå, er en ren tillitserklæring til Fredriksen og de andre som tok del i sist emi.
Redigert 27.04.2023 kl 10:09 Du må logge inn for å svare
TonyB
26.04.2023 kl 17:31 6338

Ja, dette tenkte jeg på her om dagen også (i den andre tråden). Det virker som det dumpes ut ja og kjøpere er nesten ikke-eksisterende. Derfor er jo volumet i salget fortsatt bare latterlige 13.600 i dag. Synes dette startet besynderlig sammenfallende med at Awilco ikke fikk medhold i sin sak. Det er jo noen likheter i sakene, men samtidig vidt forskjellige saker etter det jeg skjønner. Så er det frykt, eller er det noen som vet…. Aner ikke! I tillegg er jo makroklimaet pyton for tiden, men det har jo NODL egentlig tålt godt. Mitt bet er at noen frykter samme konklusjon som Awilco mottok, men at det baserer seg på «ukvalifisert» frykt

Noen som kjenner Awilco-saken og som evt har tanker om likheter ift NODL sin sak?
Redigert 26.04.2023 kl 17:33 Du må logge inn for å svare
Mr Karma
26.04.2023 kl 16:45 6369

Ser ut i det siste at noen dumper NODL. Hva er det for noe tull? Er det noe lekkasjer ute og går? Eller er det noen som skal få oss til å tro det, slik at de kan plukke billige aksjer?
hill
18.02.2023 kl 12:38 7331

Kan ikke se at det har vært opplyst noe særlig tidligere heller, om at West Libra også er blitt solgt.
Så at den idag ligger i Kina for utrustning der, er nok nytt for flere en deg -
Hva Fredriksen vil gjøre med selskapet, etter at saken er over i London, gjenstår å se.

Ja, pengene som er betalt inn, får de nok tilbake.
Spørsmålet er vel heller hvor my mer de vil få, i tillegg til innbetalt sum, for renter etc. etc..

Refererer til tilsvarende sak for Stena.
Mr Karma
18.02.2023 kl 08:38 7423

Jeg var under forståelsen av at det var et skip igjen. Ser ut som det er feil. Greit å få det rettet da. Poenget er egentlig dette med asset play som ikke er endret. Altså jeg tolker det slik at NODL skal fortsette som selskap etter at pengekravet er løst. Så det var bare en spekulasjon på tynt grunnlag fra min side.

Så visst alle skipene er solgt så burde etter min mening NODL sitt krav stå sterkere. Verftet har fått inn penger. Hele verftsindustrien vil bryte sammen hvis det er slik at kjøper betaler inn under nybygging og verftet kan bare beholde pengene hvis det blir forsinkelser. Slik ser nå jeg det.
hill
17.02.2023 kl 23:17 7520

"Mon tro om de syr sammen en deal med verftet og overtar skipet og selger det videre?"

Hvilket skip? Mener å ha lest et sted, at "West Libra" ble solgt til kinesiske kjøpere, en tid før "West Aquila"ble solgt til Transocean.
Kan ikke finne artikkelen igjen - er det noen andre her som har lest det samme?
"West Cobalt" ble, som kjent, solgt tidligere.

Uansett, så ligger ikke "West Libra" lenger i Korea, men i havnebyen Okpo, lenger nord i Kina.
Ser heller ikke ut som fartøyet seiler under Panama-flagg lenger, men fører Bahamas flagg.

Om DSME har kvitt seg med alle 3 fartøyene, så må det vel bli et rent pengekrav som er fremmet i London?

https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:994596/mmsi:373269000/imo:9709740/vessel:WEST_LIBRA
https://www.world-ships.com/ship/9a12cb364e55611a90abb2d688c88b55#tabs_view_tab_0
https://www.shiplocation.com/vessels/WEST-LIBRA/MARINE-TRAFFIC/9709740
https://www.northerndrillingltd.com/wp-content/uploads/2022/09/NODL-Half-year-2022.pdf
Mr Karma
17.02.2023 kl 19:19 7607

Jaja, nå slo signalet ut i ettermiddag. Kunne tenkt litt mer omsetning, men det var ikke så altfor dårlig på slutten. Nå tviler jeg på at NODL stikker så veldig fort av sted, men vi kan se dobling inne juni. Fullt potensiale har vi nok før til høsten. Vel og merke basert på aksjen tidligere oppførsel. Da var alt spekulasjon, denne gang vil vi kanskje få konkrete resultater å gå etter. Da kan mye skje fort.

Blir spennende hvordan aksjen trader neste uke, men i min tekniske analyse venter jeg ikke de store sprellene. Det er langsiktige charts vi snakker om og kursen har akkurat bikket over på et kjøpsignal, så dette vil nok ta noe tid..
kodenavn
17.02.2023 kl 14:04 7699

Jeg ble meget positivt overrasket over interessen i emisjonen.
I en aksje med så liten omsetning, vil ingen av de som ble med i emisjonen ha noen mulighet for å komme ut igjen før vi får en avgjørelse i saken.
Hvis de som deltok i emisjonen var skeptiske. kunne den lett blitt satt på 15 eller 20 kr.
Når selskapet uten problemer på kort tid hentet inn 100 mill med bare 3 % rabatt på siste kurs, viser dette at flere pengesterke har stor tro på utfallet.
Potensialet ble heller ikke urimelig redusert med denne emisjonen.
Så da satser vi på fullt medhold i London og 120.- til 150.- pr aksje inkl. renter etc.
Mr Karma
17.02.2023 kl 13:36 7420

Stikker nakken litt ut her med noe teknisk analyse( som er tvilsom n.d.g. NODL). Baserer meg derfor på langsiktige tall. Nå er det like før noe kan skje på oppsiden. Det er ikke bekreftet enda, men det skal veldig lite til før vi har kjøpssignalet. Dette signalet har før vært pålitelig på NODL. Hvis jeg var i markedet etter aksjer ville jeg nok fulgt nøye med nå. Potensialet er bra, men det er ikke noe nytt. I dag er det nok en gang minimal omsetning i aksjen. Så folk holder. Hadde forventet noe mer handel etter emisjonen. Var også emisjonen en måte å få visse investorer inn i aksjen uten å drive opp kursen?

Ellers noterer jeg at på firmaets nettside er det enda fokus på asset play. Mon tro om de syr sammen en deal med verftet og overtar skipet og selger det videre?
TonyB
02.02.2023 kl 22:27 7918

Agreed, får håpe på avklaring snart og full aksept for kravet inkl sinnsykt med renter 😁
Guuz
02.02.2023 kl 01:07 7853

En ting er i hvert fall sikkert, Store Ulv kaster ikke gode penger etter dårlige. Dette er svært positivt!
Mr Karma
01.02.2023 kl 22:49 7700

Mange takk TonyB. Har ikke vært så aktiv på denne tråden siste måneder. Men så har aktiviteten i denne aksjen vært meget tam også. Dog med en større fasthet siste par uker..

Vel, nå har NODL penger til å stå løpet ut. Koreanerne kommer ikke noe vei nå med uthalingstriks, eller utnytte at kassa er snart tom med f.eks. å tilby en snaubarbert oppgjør vel vitende at NODL ville være fristet til å godta tilbudet i ren desperasjon. De beste advokatene vet nå at firmaet har penger. Så kan ikke se annet at NODL går inn i saken med styrke. burde være positivt. Utvanning er ofte kjedelig, men her er det bare snakk om 100 mill, og det kan til slutt vise seg å være små prosenter av erstatningen, så beløpet vinnes kanskje inn igjen senere.
TonyB
01.02.2023 kl 22:30 7733

Ja, jeg kjente igjen nicket ditt, men svært lenge siden jeg har lest tråden. Jeg har bare en hva skal vi si…. lottopost i NODL 😊

Jeg trodde han skulle ha andel lik hans andel fra før (om jeg forstod riktig (rundt 40%) i meldingen. Da har han vel ikke sjanse å komme over 50

Men husker nå at innleggene dine var interessante😊👍.
Mr Karma
01.02.2023 kl 22:19 7468

hahaahahaha

Jeg er langt fra en storfisk. Hvis du ser fra tidlig i denne tråden så har jeg bare satt en veldig stor del av porteføljen i NODL.

Sa for øvrig nei til emisjonen. Jeg har nok.

Er litt spent på om JF kom over 50 % nå. Det ville vært litt interessant. Takk for siste update også.
TonyB
01.02.2023 kl 22:07 7364

Ah, du er en storfisk her du ja 👍

Ja, når Fredriksen går inn såpass tror jeg det er «high believe». Emisjonen ble gjort til bare 3,1% rabatt så jeg nå. Dvs 1 kr under dagens sluttkurs. Ubetydelig på kursen, dog selvfølgelig utvanning.
Redigert 01.02.2023 kl 22:07 Du må logge inn for å svare
Mr Karma
01.02.2023 kl 20:01 7411

ja, overraskende. kanskje positivt. JF skulle tegne.

Ble oppringt selv. Minstebeløp er 1 mill. for å bli med. Emisjonskursen var ikke fastsatt. Fristen er i kveld. Tror det var rundt denne tida, kanskje før.
TonyB
01.02.2023 kl 19:36 7467

Da ble det en rettet emisjon her også, gitt. 100 mill skal hentes inn
Redigert 01.02.2023 kl 19:37 Du må logge inn for å svare
Mr Karma
16.01.2023 kl 13:41 7808

Takk for opplysningene. Det var positivt.
DrHeisenHauzer
16.01.2023 kl 12:32 7774

Virker ikke som noen har kommentert dette ennå, men ser at QVT Financial LP ("QVT") har kjøpte flere aksjer, 21.12.2022, like før jul.

De har da økt fra 848,479 akjser ( 5.26% ) 1. april 2022, til 1,630,948 aksjer (10,11 %) per 21.12.2022.

De posisjonerer seg godt.
Guuz
19.12.2022 kl 21:04 5587

Står bom stille her. Noen som har sett noe som helst av nyheter her?
TonyB
19.11.2022 kl 15:10 6215

Tenker dere det er mer sannsynlig med et forlik her før evt avgjørelse rettslig?
Redigert 19.11.2022 kl 15:10 Du må logge inn for å svare
dreamliner
19.11.2022 kl 14:43 6187

Se Kontrakt for DVD under Offshore her på HO.
dreamliner
19.11.2022 kl 10:11 6278

Er prisen på 200m USD helt sammenlignbar med NODL sin pris? Skipet skal ikke leveres før i Q3 2023. På DVD tråden snakker de om en totalpris på 300m - 350m USD for West Aquilla før det kan starte drilling.
Redigert 19.11.2022 kl 10:12 Du må logge inn for å svare
Coperni
18.11.2022 kl 23:43 6395

Prisen på skipet er vel lavere enn hva NODL betalte for det hos DSME i første omgang. Logikken min tilsier alikevell:
- NODL har betalt 90mUSD i forskudd (antar som konstruksjonsforskudd) for skipet.
- Ny kjøper betaler DSME 200mUSD for skipet.
- Ny kjøper burde betale "sin andel" av forskuddet --> Ergo, NODL burde få medhold i sitt krav av forskuttert beløp.

Har fulgt denne saken siden mars, så kjekt å se litt utvikling.
Lyslugg
12.11.2022 kl 11:10 6706

Ok! Da kan det bli mellom mars og juni neste år! La oss håpe det!!
DrHeisenHauzer
12.11.2022 kl 11:02 6694

Fra årsrapporten 29 april 2022(side 20): http://www.northerndrillingltd.com/?post_type=annual

Other long term assets also includes claims receivable for the value of instalments paid for the West Aquila ($90.0 million) and the West Libra ($90.0 million). The contracts for West Aquila and West Libra with DSME were cancelled by West Aquila Inc. and West Libra Inc. on August 17, 2021 and October 16, 2021, respectively. DSME has disputed these claims and commenced arbitration proceedings in London pursuant to the resale contracts, claiming that DSME is entitled to retain the $180.0 million and to apply it against losses as a result of the termination, which have yet to fully crystalize. West Aquila Inc. and West Libra Inc. will their claims in full and seek awards for their claims in accordance with the resale contracts and industry standard procedures. The disputes are likely to be determined at a hearing in Q2 2023

Jeg vet ikke om dette er et estimat eller planlagt dato, men virker som dette skal avgjøres neste år Q2?
Lyslugg
12.11.2022 kl 08:24 6731

Er det noen som har fått nyss om hvordan rettssaken i London går? Vi håper jo det ikke trekker ut i det uendelige! Vi vet jo at Daewoo har kommet med motkrav! Det fikk vi vite i august!
Mr Karma
26.09.2022 kl 09:39 7209

om noen dager er det generalforsamling. Ville det være en god ide for styret å uttale litt om utviklingen i forhandlingene? Eller om ikke annet redegjøre for hva som er gjort til nå på den fronten.

det er som om ingenting skjer...
danmark1
21.08.2022 kl 19:34 7929

Omsætning og kurs har været stigende den sidste uge. Jeg tror, folk vil ind inden regnskab, som jeg tror bliver rigtig fint, og med positivt guiding.
Mr Karma
21.08.2022 kl 09:49 8027

Det har vært stille på NODL fronten både her og kursmessig. Skal ikke komme med noen tekniske analyser denne gang, for mine to siste var feil. hahaha. Men det var merkelig at oppgangen som var litt i gang i starten av måneden ble det ikke noe av. Omsetningen i flere uker nå har vært lav. Enkelte dager jeg har fulgt med har det bare vært omsatt noen småposter. Så det ser ut som de fleste bare sitter og venter. Helt greit. Men det er kjedelig. Forstår at det er generalforsamling snart. Får se om jeg får innkallelse og hvordan agendaen ser ut.
kodenavn
04.08.2022 kl 09:12 8465

Da er vi på andre Matching halt i dag, og kursen er pt opp 11 %.
Skjer det endelig noe ?

Vi kan håpe 37 kr.- snart blir til 140.- :)
Redigert 04.08.2022 kl 09:22 Du må logge inn for å svare
Brian O
02.08.2022 kl 23:42 8645

Vært noen rolige uker hvor alle stort sett sitter stille. Par mindre poster omsatt idag og den spretter lett opp 6%
Den har falt tilbake med micro volum. Har brukt muligheten til å kjøpte noen flere aksjer her.
geirsoma
13.06.2022 kl 13:27 10220

Nedgang medfører muligheten for å øke innsatsen i henhold til kriteriene for min portefølje. Ulempen blir når aksjen forhåpentligvis tar av, da må jeg selge eller justere kriteriene.
Undersøker muligheten for å tipse det tyske magasinet der aktionär om caset, skulle tro de kan skrive en bedre sak om det. Undersøker også status videre med verftet og skjebnen til skibene.
geirsoma
10.06.2022 kl 14:11 10495

Lite nytt å se av informasjon. Skibene ligger fortsatt til kai hos verftet, men jeg blir overrasket om ikke verftet er i markedet for å få avhendet skibene. Den forløsende situasjonen som da skulle oppstå, får nok begge parter til å se på en utenrettslig løsning. Verftet har så vidt jeg kan se fortsatt noen utfordringer med gjeld. Å løse opp i tvister og muliggjøre løsninger med kreditorer hjelper alltid på. OBS, dette er mine subjektive vurderinger og baserer seg bare på det og ikke noen kjennskap til mulige løsninger etc.
geirsoma
30.05.2022 kl 17:34 11814

Takk det samme og kudos til kodenavn for caset!

Jeg vurderer det slik at det for en spec av en drilling-rigg ligger det mye prosjektering og spesifikk arbeid fra kjøper, men et boreskib er ikke rett frem heller. Noen spesifikasjoner og prosjektering kommer nok kjøper med også der. Nå overtok NODL noe som verftet allerede hadde satt i gang bygging på. Men når NODL trer inn i en byggekontrakt vil de i utgangspunktet overta både rettighetene og forpliktelsene. NODL synes å hevde med styrke at de har krav på erstatning for utgifter som er påløpt for å dyrke frem byggingen og i tillegg kommer renter. Er nok ikke med skam NODL sikkert krever minst + 25% som tillegg til innbetalt sum som nå kreves tilbake. Jeg kan bare spekulere, men kravet for alle tre sakene fremmet av NODL mot verftet ligger nok nord for USDM 300.
Mr Karma
30.05.2022 kl 15:31 11890

Mange gode innspill her. I dag ser det ut som om aksjen tar seg en pust i bakken. Helt topp. tipper vi har snust på 50 innen helg.

Ellers føler jeg behov for å si at dette i fra starten av har vært en veldig fin tråd. Det er en av grunnene til at jeg poster her en del. Den er fylt opp med folk som er saklig, sannhetssøkende, har argumenter å komme med, og det ligger en slags samarbeidsånd i innleggene. Kan ikke huske en eneste hausse-tulling eller en som har gått løs på person. Den andre grunnen jeg er her er fordi jeg synes dette er et skikkelig spennende case, som jeg antakelig ikke hadde oppdaget uten tråden til kodenavn. (jeg løfter herved hatten min opp for kodenavn)

Ang. parallellen Stena-Samsung, så ser jeg poenget, men jeg har aldri forstått at de kunne bli tilkjent så mye i kompensasjon for omkostninger utenom kontraheringspris. Men så har jeg vært med å bestille en rigg heller. Men f.eks. med skip er omkostningene ikke i nærheten av slike summer (i prosent).

Ellers begynner jeg også å få en følelse av at de skipene blir solgt snart. Tipper Seadrill tar de, eller et JF-selskap.
geirsoma
30.05.2022 kl 15:20 11835

Revisor ville ha reagert på eventuelle fantasier styret måtte ha lagt til grunn. Kravet er reelt og styret vurderer sannsynligheten for god til å nå frem.