OPPSIDE 700 %, RISIKO NULL

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
03.01.2024 kl 19:49
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
kodenavn
NODL 09.02.2022 kl 09:34 393858


NODL, oppside 700-800 prosent.
Så kom meldingen om at Hemen, John Fredriksens personlige investeringsselskap, har kjøpt 9300 aksjer, og tippet over grensen på 40 % av aksjene i Northern Drilling, ticker NODL.
Dette lille kjøpet betyr at Hemen har tilbudsplikt på resten av aksjene i NODL Det ble samtidg meldt at det vil komme et bud på kr. 17.-

Kursen går selvfølgelig rett til 17.-, der den stoppes av en ivrig selger. Det er ingen premie for å gjette hvem det er.

The offer price in the forthcoming offer will be NOK 17 per NODL share, which exceeds the highest price Hemen has paid for shares in NODL during the last six months.

Fint tenker du. Tilbud på 17.-, og kursen er 17.-, case closed, her er det ikke penger å hente.
Men er det slik ?

Jeg mener potensialet er skyhøyt her.

CASET, kortversjon:
Northern Drilling, riggselskap. Tidlligere eide rigger er skilt ut i eget selskap, og er ute av regnskapet. Selskapet har pr idag ingen eiendeler. Litt gjeld og litt cash går i ca null.
Så cirka et tomt selskap uten gjeld eller eiendeler.

MEN, selskapet har et krav på Koreas store verft, Daewoo, DSME (verdens 3. største verft) på
230 MUSD, pluss renter, kostnader mm., dvs. 124-150 NOK pr. aksje.


Kravet:
Sea Drill hadde bestilt 2 nye boreskip, West Aquila og West Libra, av Daewoo. Som kjent gikk det ikke så bra for Seadrill, og NODL kjøpte skipene av Daewoo for 592 millioner dollar, og betalte inn 180 millioner dollar ved signering av kontraktene.
Skipene skulle egentlig leveres til Northern Drilling i henholdsvis januar og mars 2021, men leveringen ble utsatt en rekke ganger før begge ble kansellert i henholdsvis august og oktober i fjor pga kontraktsbrudd ved at verftet ikke klarte å levere i tide.
NODL bestilte også boreskipet Cobalt av DAEWOO. Her ble det innbetalt 50 mill dollar.
Denne kontrakten er også kansellert.

Det betyr at Northern Drilling har et krav mot Daewoo på minst 230 millioner dollar, eller over2 milliarder kroner. Det tilsvarer 124 kroner pr. aksje. I tillegg kommer renter og eventuelt andre kostnader.

Løsning:
Hemen forhandler med DAEWOO om kravet, Hvis de blir enige, blir de sikkert enige etter at tilbudsplikten har gått ut, altså tidligst i mai, for Hemen håper selvfølgelig at noen skal si ja takk til 17.-.
Hvis de ikke blir enige, går saken iht kontrakten til voldgiftsdomstolen i London. Da kan det ta tid,
12 til 24 måneder.

Sannsynlighet for å vinne frem med kravet:
De som kjenner saken best, er Hemen, dvs John Fredriksen og hans advokater.
Hemen kjøpte 9300 aksjer for å komme i budplikt.
Jeg tenker at storeulv (JF) ikke ville prøve å kjøpe selskapet hvis han ikke trodde han skulle vinne frem mot Daewoo. JFs advokater er de beste i gamet, og jeg tror de visste veldig godt hva de gjorde da de kansellerte kontraktene. Det høres også rimelig ut at det er en klausul som sier at kjøper skal ha igjen pengene hvis selger ikke klarer å levere.

Risiko ved å kjøpe NODL. Oppside og nedside.

Nedside:
Hemen må fremsette det pliktige tilbudet innen 4 uker. Det må stå i minimum 4 uker, max 6 uker,
Så en gang mellom 9. mars og 20. april, er du GARANTERT å få igjen 17 NOK.
Så i 4-10 uker fra nå, har du NULL risiko, bortsett fra rentetapet på investeringen.
Hvordan kursen vil gå etter mars/april, er umulig å spå.

Oppside:
De siste ukene har det vært omsatt 20-40.000 aksjer pr dag.
Igår og i dag ble det omsatt hhv. 207.000 og 284.000 aksjer.
Hemen har 6.453.826 aksjer. De har JF neppe lyst til å selge. Og de holder lenge om mange vil kjøpe.
Jeg tror egentlig ikke mange av de andre aksjonærene har lyst til å selge heller. I hvert fall ikke
topp 20, som har 29,4 % (i tillegg til Jfs 40 %)
Så 69,4 % av aksjene sitter ganske godt fast tror jeg.
Da er det 4.9 mill aksjer som kan sitte løst. Det er ikke mye.
Hvis mange som leser dette mener det samme som meg, at her er nedsiden et stykke fremover NULL, samtidig som best case litt frem i tid med god sannsynlighet er 130.-ish, vil aksjen gå uten at noen kan holde den igjen
Så hvor mye vil den gå ?
Det kommer an på hvordan kjøperne vurderer sannsynligheten for 130.-
Hvis de som jeg tror den er stor, burde kursen kunne gå til mellom 60.- og 100.- ganske fort.
Hvis de tror den er mindre, går den til 30, 40 eller 50.
Det som er sikkert, er at 17.- er helt feil kurs. For da har du null risiko, og betaler null for muligheten at kursen kan gå til 130.-

Hva hvis kursen går ?
Da har JF 2 muligheter.
A) La budet gå sin gang, og ta de aksjene han får fra bevisstløse tanter til 17.-. Så må han finne seg i å bare få 40 % av oppgjøret, og vi andre aksjonærer får resten.
B) Han kan øke budet, og se om det gir ham flere aksjer. Om han gjør dette, og eventuelt hvor mye, er håpløst å gjette på.
Men Hemen kan bare tvangsutløse andre aksjonærer hvis han får over 90 % av aksjene.
Og det er hele min agenda med å skrive dette. Det er ikke bare ren nestekjærlighet :)
Jeg vil at dere skal se at oppsiden er kjempestor, mens nedsiden er null
Hvis dere er enige meg i vurderingene her, vil kursen gå langt, og jeg vil ikke bli tvangsinnløst for knapper og glansbilder, dvs 17.-.

Og hva er min horisont ?
Det beste ville være om Hemen ble enige med DSME i løpet av forsommeren.
Fra 17.- til 130.- på noen få måneder hadde vært fint, og det kan skje.
Jeg tror sannsynligheten for å få 130.- er stor, og jeg selger ikke billig.
Men saken kan gå til voldgiftsdom i London. Da tar det lenger tid.
Tid er penger sies det, og i tilfelle saken går til London og det tar et år eller mer, er jeg klar for å selge under 130.- . Mellom 90 og 100 kanskje ?
Kommer vi ikke dit, venter jeg på London.



Lykke til, håper du gjør en kule på denne. Risikoen er i hvert fall null inntil videre.
Du har ikke en gang markedsrisiko i ukene som kommer. Går markedet åt skogen, får du fremdeles dine 17.- Hemen har cash.
oivindl
21.10.2023 kl 12:17 3623

"mens jeg og andre som hadde troen fikk helt rett og hadde den ankemeldingen kommet alene uten nedsetting av pålydende - noe ingen kunne forutse - så hadde det vært fest og moro i dag med en massiv reprising"
-Rischioso

En ganske drøy kommentar, gitt dine egne uttalelser.
Du mente det var sikret at det ikke kom noen emi her nede, dvs på torsdagens kurs.
Begrunnelsen var i beste fall tvilsom, og viser i tillegg at du ikke har den store innsikten vurderingene til Fredriksen som du ønsker å gi inntrykk av.
Vel den kommer, men laaangt lavere.
Du mente meldingen var positiv og ville gi oppgang. Ikke helt innertier det heller.

Da kan vi nok også se bort i fra din påstand om at Fredriksen med største sannsynlighet ønsker å komme i posisjon for en tilbudsplikt.
Hvorfor i all verden skulle han ønske det?
Han trenger jo ingen tilbudsplikt for å komme med et bud på hele selskapet.

Og hva skjedde med markedet har alltid rett og timing is everything?
Fort gjort å snuble i egne floskler.
Blue Cow Group
21.10.2023 kl 12:27 3622

Du misforstår poenget. Hvis NODL hadde vinni saken og fått 2 mrd kroner fordelt på 20mill aksjer ville kursen vært 100kr pr aksje.
Hvis NODL vinner anken nå og de får 2mrd kroner må det nå fordeles på over 1 mrd aksjer, altså 2 kr pr aksje.
Derfor er det bare sprøyt å snakke om noen mulig oppside fra dagens kurs, særlig når vi veit at det vil komme en emi med pris på ca 11 øre pr aksje.
Etter emisjonen kan du kjøpe aksjer sjøl til ca 11 øre hvis du har så stor tro på at anken skal nå fram, galskap å skule kjøpe på 1,50 i går da.
Å sitte i dag og snakke om kurser på 100kr pluss er bare villedning.

Dessuten er det ingen hemmelighet at NODL verken har drift eller penger, trenger ikke brevduer til verftet for allmenn kunnskap.
Lyslugg
21.10.2023 kl 12:30 3611

Er ikke det et poeng, at hvis utvanningsemisjonen blir på 11 øre, så vil allikevel dette ikke bli noe aksjer av verdi selv hvis de skulle vinne fram? Hvis aksjen får en verdi på 11 øre og den går 20 gangeren får at selskapet vinner fram, så vil jo aksjen ende på litt over 2 kroner i beste fall? Det er jo en total fallitt!!
Stepping
21.10.2023 kl 12:46 3590

Verftet vet de ikke har penger ja, kan det hende børsmeldingen gir signaler om at kampviljen og pengene til å sloss med snart er på plass?? Tror du folk går rundt og tror de skal gå i pluss på snittet de har i dag?? Hvor mange emi aksjer tror du du får tildelt om du eiger 0 aksjer? Hva vet du om det for eksempel blir tegningsretter som kan trades i lang tid? Hva vet du om meldinger som kommer underveis?Hva vet du om måten penger skal hentes på i neste omgang?
Stepping
21.10.2023 kl 12:57 3575

Hvilke snitt tenker du at du får når du får tildelt/kjøper stor mengde 0,11 kr aksjer og blander med dine 4 kroners aksjer?
Blue Cow Group
21.10.2023 kl 13:39 3547

"Tror du folk går rundt og tror de skal gå i pluss på snittet de har i dag?? "

Ja, det er minst 1 bruker her inne som snakker om å gjøre 100-gangern fra dagens pris, det er han jeg påpeker at villeder folk hvorpå du blander deg inn med en helt annen tematikk enn den vi diskuterer ;)

"Hva vet du om måten penger skal hentes på i neste omgang?"

Ikke noe mer enn det som står i børsmeldingene, at det må betydelig mer penger til enn de 3,5mill usd de skal hente nå, og at det skal gjøres ved emisjoner på ca 11 øre.

"Hvor mange emi aksjer tror du du får tildelt om du eiger 0 aksjer?"
Man trenger ikke å bli tildelt aksjer i emisjonen for å få tilgang på aksjer til samme pris, det skjer nærmest uten unntak. Ingen vil kjøpe noen av de 20mill aksjene som verdsettes til 1,20kr i dag når de vet det er 350mill nye aksjer til 11øre stykket like rundt hjørnet.

Som tidligere nevnt, jeg kan forstå at noen kan ha blitt frista inn i et bet her hvis man ikke har satt seg helt inn i caset eller børsmeldinger.
Men å NÅ skulle hardnakka hevde at kursen skal OPP fra dagens nivå sjøl om en emi skal settes 10-12 ganger lavere enn dagens pris er bare villedning og manipulasjon. Evt ubegrensa dumskap. Vanskelig å si for sikkert, men jeg har mine anelser når "visse" brukere bare går i fistel og slenger om seg med kallenavn istedet for å svare direkte på det de blir utfordra på. Manipulasjon og villedning hele veien!
Lyslugg
21.10.2023 kl 14:29 3513

Ikke kjøper til 11øre, men eksisterende aksjonærer som får utvannet aksjene sine tenkte jeg på!!
Eggkurven
21.10.2023 kl 15:06 3482

"Man trenger ikke å bli tildelt aksjer i emisjonen for å få tilgang på aksjer til samme pris, det skjer nærmest uten unntak. Ingen vil kjøpe noen av de 20mill aksjene som verdsettes til 1,20kr i dag når de vet det er 350mill nye aksjer til 11øre stykket like rundt hjørnet."

Har generelt dårlig erfaringer med de fleste emisjoner, men på de jeg har deltatt på så har det vært basert på tegningsretter, hvor hvis man for eksempel eier 0,20% av aksjen på emisjonstidspunktet så vil man har rett på 0,20% av alle emisjonsaksjer som skal utstedes, og dermed ikke utvannes. Nå tror jeg dette blir en rettet emisjon som gjør at gjennomsnittsinvestoren ikke får delta og dermed blir "rævkjørt". Det sagt, om dette skulle vært en vanlig emisjon med tegningsretter så ville man jo måtte klare å kjøpe dagens aksjer for å ha rett til å kunne kjøpe emisjonsaksjene? Om du i dag kan kjøpe 1 aksje til 1,2 kroner, som i tur hadde gitt deg retten til å kjøpe 18-22 emisjonsaksjer, så ville du ha brukt 1,2 kr + cirka 2,2 kroner(20 emisjonsaksjer x 0,11 kr) , altså totalt 3,4 kroner i kostnad for hver aksje tilgjengelig i dag med dagens market cap. Da hadde hver aksje til 1,2 kroner i dag kostet 3,4, men hadde gitt deg samme eierprosent på antallet du kjøpte den dagen i dag. Du skjønner hvor jeg vil med denne, men det er ikke insinuert en slik emisjon.

Du sier også man alltids kan kjøpe aksjene etter en emisjon, men det er muligheter for at nyheter kommer i det vinduet som gjør at man ikke rekker dette da? Og hvis det er en rettet emisjon så er det vel heller ikke tilfellet at det er så mange av disse tilgjengelig på børsen? Da må det selges av de med inngangspris mellom 1,2 kr til 34 kr.



Er det ellers noen som bedre forstår denne øvelsen de gjør med pålydende? "Selskapet vil innkalle til ekstraordinær generalforsamling for å redusere pålydende verdi av selskapets aksjer til 0,01 dollar. Fremtidige emisjoner forventes å gjøres til eller nær den nye pålydende verdien."

Hvorfor kunne de ikke bare utstedt emisjonsaksjene til 0,11 kroner? Er det for å skjule hvordan de kverker gjennomsnittsaksjonæren? Hva er hensikten deres med å redusere pålydende først?
Mr Karma
21.10.2023 kl 16:31 3408

Jeg liker ikke at det lukter litt dårlig framtidig håndtering av nåværende aksjonærer. Hvis markedsverdien er gode 20 mill på selskapet og de henter inn 30 mill, burde nåværende eiere ende opp med 2/5 av selskapet etter emisjon. Hvorfor de nye aksjene skal settes ned til 0,01 USD synes jeg er merkelig. Redusere pålydende ned til 1/100 av gammel? Selskapet pr. idag har ikke endret seg nevneverdig i innhold, det er bare det at det vil antakelig mangle penger til å fullføre begge rettsprosessene. (garantier)

Denne ledelsen sender bare ut noen børsmeldinger som vanligvis er så barberte at det åpner opp for alle slags spekulasjoner. Det er et hav av spørsmål som burde kunne besvares uten at man kommer i noe rettslige problemer. NODL har etter min mening et enormt tillitsproblem. Se bare hvordan diskusjonen på denne tråden har gått den siste tiden.

La oss si de henter inn 30 mill og kursen ikke faller mer, Børsverdi er da lik 50 mill (i teorien) . 50 mill blir da billetten for gjenstående krav. Om de velger å trykke milliarder av aksjer med mikropålydende så skal børsverdien bli den samme. Det siste stuntet nå med nedskriving + emisjon skremmer jo bare vettet av aksjonærene. Vanvittig dårlig respekt for aksjonærene (utenom JF vil jeg tro) Jeg blir stadig mer overbevist at selskapet styres ikke av ledelsen,men av JF. Ledelsen er bare en gjeng nikkedokker for JF, og resten av aksjonærene er bare passasjerer som får lovens minimum av info.

Jeg vurderer å kjøpe meg inn igjen, men ikke før emisjonsbetingelsene er avklart. Hvis de blir avklart. Mest sannsynlig våkner man opp til en børsmelding der pengene er innhentet.

Så dagens børkurs kan være et kortsiktig kupp, eller bare et tenkt tall uten innhold. For akkurat nå er det ikke ankerfeste i noe. Det eneste vi vet er at de skal ha inn en viss sum penger, og de kan vel ikke være så frekke at de ikke sjeler til nåværende pris i emisjonskursen? Faktisk er presset framover ned på børskurs. Kan de få den ned til nærmest konkursprising, så kan de nye aksjene nærmest overta potten for ingenting.
Jasper7
21.10.2023 kl 16:39 3405

He He, regner med det var meg som skulle gjøre 100 gangern, ser det blir bare surr deg jeg skrev, tanken min var at eneste måte å senke pålydende på var å gjøre split 1-100 med påfølgende emi med aksjer pålydende 0,01.
FaeniHelvete
21.10.2023 kl 18:28 3285

Ris,

Angrep er visstnok det beste forsvar, men når jeg ser angrepet ditt så tør jeg ikke tenke på hvor dårlig forsvaret ditt er, for nå begynner det å bli litt i overkant patetisk, selv for deg. For du vet utmerket godt at jeg i omtrent samtlige innlegg presiserer at jeg tar forbehold om anke, også i innlegg som er direkte rettet til deg, slik som dette:
---------------------------------------
https://www.finansavisen.no/forum/thread/146387/view/5636271?legacy=0

For andre brukere her inne så er det greit å forholde seg til realitetene:

1) NODL har tapt voldgiftssaken og forhåndsbetalingene for Aquila og Libra er, i utgangspunktet, i sin helhet tapt. Det eneste som kan endre på dette er hvis advokatene avdekker et solid grunnlag for å anke, da vil NODL mest sannsynlig vinne. Ankemulighetene blir ren spekulasjon per dags dato.
Caset ift Aquila og Libra er totalforhandlet.

2) Det eneste som gjenstår er så Cobolt, hvor de har betalt inn 50 mill usd og her eksisterer det fortsatt en betydelig oppside.

Eller dette:
-----------------------------------------
https://www.finansavisen.no/forum/thread/162298/view/0/0?page=2
Sitat: Dette er enkelt:

Anker ikke NODL, så er alt tapt, hele forskuddet ifbm Aquila og Libra. Det som gjenstår er saken rundt Cobalt, hvor NODL forhåpentligvis har en bedre sak.
Anker NODL, så er det et godt tegn på at saken sannsynligvis vil bli snudd på hodet og at NODL stikker av med hele gevinsten."

Vi skal jo jammen meg ikke lengre tid tilbake enn to dager for å finne dette innlegget, signert meg:

Realistisk sett så er det to mulige utfall:

NODL finner ikke ankegrunnlag og verftet tilkjennes et beløp som overgår forskuddene.

NODL finner et ankegrunnlag, mht nåløyet så vil et ankegrunnlag mest sannsynlig snu sakens utfall på hodet og NODL vil så ha krav på hele forskuddet + mer. (Stena og Midmax er et fint eksempel på hvor mye mer de kan få)

-------------------------
At du velger å lyge på noe såpass banalt sier vel mest om deg.

Det er jo ganske enkelt å bla gjennom innleggene mine, og dine for den saks skyld. Men, i motsetning til deg, så trenger jeg ikke å cherry picke blant innleggene mine fordi jeg har vært konsekvent rundt omtalen av dette caset, og vi trenger ikke hoppe mange dagene etter børsmeldingen om at de tapte saken til jeg konstaterte:
---------------------------
"Slik jeg leser ankemulighetene så er det ikke rom til å anke bare for å anke, det må henvises til noe spesifikt og ikke bare avgjørelsen i seg selv fordi man er uenig. Kommer det en anke så er det fordi de har avdekket en feil som vil tippe saken i deres favør, i så fall burde kursen befinne seg godt over der den opprinnelig var."
---------------------------
Jeg har altså fra første stund vært klar og tydelig på hva som er sakens realiteter, inklusivt at en anke vil sannsynligvis snu hele saken på hodet. Kirsebæra på toppen er vel at jeg også gjentatte ganger har trukket frem problemstillingen om at en anke kan innebære emisjon for å dekke kostnadene......Det eneste jeg ikke så for meg, var at ankenyheten kom til å komme sammen med en helt grotesk utvanning av småaksjonærene.Kaken vi så på i disken er nå forbeholdt noen andre.

Min involvering i denne tråden har tilnærmet utelukkende handlet om å korrigere feiloppfatninger, og grove løgner fra brukere som deg selv, for å sørge for at folk har best mulig beslutningsgrunnlag før de fatter en avgjørelse om å kjøpe seg inn i caset. At du hevder at forskuddene som NODL har betalt inn vil UANSETT bli helt eller delvis tilbakeført, er direkte stygt..https://www.finansavisen.no/forum/thread/146387/view/5629161?legacy=0

Sitat:" det er blitt betalt inn betydelige forskudd som helt eller delvis uansett vil bli tilbakeført - det vil også trigge kurs."
-
Så må du jo gjerne fremstille det som om jeg gleder meg over andres tap, men realiteten er jo tvert imot. Jammen meg skal vi ikke mer enn 7 dager tilbake i tid for å finne følgende sitat fra meg: "Som nevnt tidligere så forstår jeg ikke det enorme behovet som enkelte brukere, mange av de nye, har for å fremstille denne saken feilaktig. Jeg håper de som trekker lodd får seg en fin gevinst, men uansett hvor positiv man er så burde det være uproblematisk å forholde seg til realitetene
"

Ellers så er det jo smått hysterisk at du nå reagerer negativt på børsmeldingen, etter at kursen er rasert, for på torsdag når du leste børsmeldingen så var du jo klar og tydelig på at det var en gavepakke til aksjonærene og at fredagen kom til å bli en fest...Det var jo, for å sitere deg, "makan til uvitenhet" på de som så for seg at kursen kom til å bli rasert på nyheten.

Gratulerer så mye, Riskokeren. Du gjettet riktig på at det kom til å bli anke, dessverre bommet du på alt det fundamentale og det er 350% opp til nivået kursen var på når børsmeldingen om anke kom. Skål.



Redigert 21.10.2023 kl 18:32 Du må logge inn for å svare
Barbera
21.10.2023 kl 19:04 3261

Dette med justering av pålydende er en formalitet. Pålydende verdien er den nominelle verdien som er angitt på aksjene når de ble opprinnelig utstedt. Det er ikke lov å utstede nye aksjer under pålydende. For å kunne kjøre emisjon på 0,11 kr, må pålydende verdien nedjusteres før emisjonen gjennomføres. Dette er en regnskapsmessig teknikalitet som ikke påvirker selskapets børsverdi eller antall børsnoterte aksjer. Det krever godkjenning fra aksjonærer gjennom ekstraordinær generalforsamling.
rischioso
21.10.2023 kl 23:33 3087

Nå må du jo snart begynne og følge med da - det er jo ingen som påstår at verftet kommer løpende og ber om et forlik i dag eller i morgen, MEN når anken er et faktum så er plutselig saken helt åpen igjen og da er et forlik like aktuelt som noe annet - såpass grunnleggende juss besitter de fleste, men altså ikke du ...

Det er veldig misforstått og tro at det skal konverteres i øst og i vest - det skal konverteres i takt med at saken går frem og behovet for å dekke kostnader melder seg. Som de fleste kjenner til som har brydd seg med å lese seg opp på caset så er cash burn til annet minimalt siden de ikke har noen annen aktivitet en rettsak og derfor er det i hovedsak kapital til sakene som skal dekkes. Og som jeg har repetert til det kjedsommelige så har selskapet pr i dag mellom 70 - 80 mnok i kontanter fra emisjonen som ble satt i februar hvor det ble hentet inn 100mnok så ikke all verdens cashburn - altså en restanse på hele 70 - 80% som ble igjen etter voldgiften som nettopp er kjørt og som er dedikert til nettopp sakene fremover så ikke noe umiddelbart behov for å hente penger. Dermed åpner det seg for at det kan bli et forlik når anken er et faktum og ikke minst så er en avgjørelse relatert til kravet for riggen Cobalt rett rundt hjørnet og om den får medhold så snakker vi om en massiv reprising som pr i dag ville ha utgjort 25nok/aksje - mao, ingenting er avgjort og veldig mye kan skje hvor potten er like massiv i dag som før meldingen på fredag og har man litt erfaring fra børs så har man også opplevd at ting sjelden går helt som tror og det gjelder begge veier og overreaksjonen på syltynt volum på fredagen vil med største sannsynlighet balansere seg ut og hente inn store deler av nedgangen i tiden fremover. Topper vi det med at det sitter en haug med aksjonærer som har en inngang på langt oppe på 2 sifret kurs så er det å anta at mange av disse vil kjøpe mye fremover for snitte ned noe som igjen vil trigge kurs - mao de som går rundt og drømmer om en aksjekurs på noen ører er nok også de som vil bli mest skuffet fremover - fortsatt god helg og dream-on...;)
Redigert 22.10.2023 kl 00:10 Du må logge inn for å svare
Stepping
21.10.2023 kl 23:54 3046

Javel, ditt regnestykke , det hadde vel havnet opp på en 16 øre pr aksje, får en solgt på 20 ører da så kan det jo bli enorme penger av det.
oivindl
22.10.2023 kl 09:23 2857

"MEN når anken er et faktum så er plutselig saken helt åpen igjen og da er et forlik like aktuelt som noe annet -"

Med like aktuelt mener du like sannsynlig? Eller bare en mulighet. Når Hanwha har vunnet første runde, er kanskje ikke sannsynligheten noe større for at de vil inngå et forlik nå.

"Det er veldig misforstått og tro at det skal konverteres i øst og i vest -"

Regner med du her tenker på emisjonen, det er vel ikke snakk om noen konvertering.

"det skal konverteres i takt med at saken går frem og behovet for å dekke kostnader melder seg."

Kanskje greit å forholde seg til hva selskapet selv skriver:
"but total funding needed to reach a
conclusive outcome is expected to be significantly higher."

Dine antagelser om videre utvikling, bør ses i lys av følgende :
Du utelukket emisjon på torsdagens kurs nivå.
Du feilvurderer selskapets informasjon og du feilvurderte grovt hvordan markedet ville reagere




Mortey
22.10.2023 kl 09:30 2839

Minner mye om SAS aksjen dette med null verdier :) :)
Barbera
22.10.2023 kl 09:43 2876

Gjentakelse av feilinformasjon, selv om det gjøres hyppig, endrer dessverre ikke fakta. I selskapets Q2-rapport ble det oppgitt at de hadde 1 million USD i tilgjengelig kontanter ved utgangen av kvartalet. Det er viktig å merke at 7,9 millioner USD av emisjonsbeløpet er øremerket for arbitrasjegaranti og derfor ikke er umiddelbart tilgjengelige midler for selskapet.

I tillegg er det klart uttalt i børsmeldingen at det vil være nødvendig med ekstra kapitalinnskudd for å kunne anke.

Anbefaler deg å sjekke og forstå tilgjengelig informasjon før du kommer med analyser og betraktninger.
unikum
22.10.2023 kl 10:11 2831

Arbitrasje er å utnytte prisforskjeller på samme vare eller verdipapir i forskjellige markeder. Arbitrasje kan i tillegg forekomme på kontrakter som omhandler identiske varer eller verdipapirer, slik som opsjoner, futures og andre derivater.
Fint om du kan forklare oss uvitende hvor Nodl skal ha bruks for dette som ikke eier noe annet kontrakter der de ikke har fått noen vare ennå ?
Redigert 22.10.2023 kl 10:14 Du må logge inn for å svare
Tigerberget
22.10.2023 kl 10:29 2781

Oi oi oi….. Ris mot røkla i denne aksjen også?? 😂
Vel..det hadde vært spennende å gå inn her og gjort noen russiske prosenter men ikke riktig enda 😊

Ps…har unblokka deg i en periode Ris, for å se om du har evne til å skrive noe fornuftig i andre tråder som ikke omhandler PGS 😎
Redigert 22.10.2023 kl 10:33 Du må logge inn for å svare
Barbera
22.10.2023 kl 10:36 2754

Arbitrasje i en rettslig kontekst refererer til en alternativ metode for å løse tvister mellom parter utenfor domstolene. Det innebærer at tvisten blir avgjort av en uavhengig tredjeperson, kalt en arbitrator, i stedet for en dommer i en rettslig prosess.

Arbitrasjegarantien er en garanti de stiller ifbm. tvisten. Altså ikke penger de kan benytte fritt. Hvilke betingelser som gjelder og når de evt. kan frigis er ikke kjent for meg, men siden selskapet trenger penger for å anke så er de nok låst til prosessen er ferdig.
Blue Cow Group
22.10.2023 kl 11:01 2703

Hehe neida, det var ikke deg, det var Ris som fortsatt fabler om 100kr + 25kr i tilbakebetaling, 125kr altså en 100-ganger fra dagens 1,20 nivå uten å ta hensyn til at selskapet sier de skal 50doble antall aksjer, minst.
Derfor jeg sier jeg har vanskelig for å tro på at han er så korka, spesiellt etter å ha fått påpekt dette uttalige ganger her, så jeg mistenker at han gjør seg dum for å manipulere andre inn så han selv kan komme seg ut. Ville ikke vært første gang han drar et sånt stunt..
Blue Cow Group
22.10.2023 kl 11:06 2722

Greia er at når det kommer 350millioner aksjer til 11øre stykket på markedet vil kursen på aksjen synke ned til ca emisjonsnivå. Og det vil ikke skje noe kursdrivende her før en evt anke er godkjent uansett, NODL trenger penger for å anke og det vil ta tid. Ønsker du å kjøpe et lodd her får du sjansen på 11 øre stykket så snart emisjonen er gjennomført, det er absolutt ingen grunn til å kjøpe på 1,20 på fredag.

Til ditt siste punkt, pålydende må settes ned fordi det ikke er lov å gjennomføre en emisjon til kurs under pålydende. Så med en kurs på ca 4kr og en pålydende på 1 dollar ville minste tillatte emikurs vært 1 dollar, altså en 3dobling fra 4kr. Derfor må de sette ned pålydende for å kunne gjennomføre en emisjon på disse nivåene.
unikum
22.10.2023 kl 11:15 2713

Jepp perfekt det er som tenkt øremerket til videre inn i anke saken. I mitt hode er de pengene disponible til dette formålet. Normal praksis så blir all tilgjengelig kapital satt til disp. om de ikke er bundet opp i noen garantier og meg bekjent så har vel ikke Nodl utstedt noen garantier.
unikum
22.10.2023 kl 11:19 2709

Og så til deg, en ting om gangen. Vi tar rekkefølge bestemmelsene i virke. Hvilken agenda du måtte ha er meg ubesvart, ikke har du shortet sikkert og ikke aksjer, tja tidsfordriv nærmere kanskje..
Barbera
22.10.2023 kl 11:24 2701

Hjelper dessverre ikke at pengene er disponible i ditt hode. Det går frem av kvartalsrapport at de er låst. De er ikke inkludert i kontantbeholdning.
Blue Cow Group
22.10.2023 kl 11:43 2682

Min "agenda" om noe er å hjelpe en nybegynner i aksjemarkedet til å ikke bli lurt av Ris og idiotien hans, Eggkurven stiller legitime spørsmål og ber om hjelp og innsikt i ting han lurer på, da svarer jeg når jeg er i en posisjon til å svare. Vi har alle vært der en gang, og han virker genuin i sine spørsmål både her på forumet og på andre nettsider.

Snakker om agendaer, så kan du heller lure på f.eks Ris sin som innrømmer i Argeo-tråden at NODL-kjøpet hans var en bommert, mens han her i NODL-tråden hardnakka påstår at han gjør gode kjøp på både 3, 4 og 1,50kr.
unikum
22.10.2023 kl 12:08 2648

He he nice try, alt av virkemidler er tilgjengelig. Skal de pengene brukes til kreditorer, som ikke er der ? De pengene kan jeg garantere at Nodl kan bruke i retts stridige affærer !
unikum
22.10.2023 kl 12:10 2647

Tenkte du har mer enn nok i Agero om dagen , blant annet...
Stemmer det at du var en av de 50 største eiere i Agero siden du har tilgang til lista ?
Redigert 22.10.2023 kl 12:28 Du må logge inn for å svare
unikum
22.10.2023 kl 12:15 2621

Det du har hjulpet er alle de som solgte nå på fredagen med ett tap på minimum 70 % med å selge !! De 6 mill omsetn. var ikke andre enn deg og naboene som solgte små biter. Så dessverre ser nok ikke vi samme mulighetene her. At det blir utfordringer er det ingen tvil om men vi veit hvem som sitter ved roret.
Gullhaugen
22.10.2023 kl 12:45 2562

Nei. Den listen kan du også abbonere på hos.Stocktalk . Vær forsiktig i denne.Storeulv tar nok ikke mye hensyn til dagens aksjonærer nå.
Aldara
22.10.2023 kl 12:52 2545

Skal du inn nå da Gullhaugen?? Ha ha....
oivindl
22.10.2023 kl 12:53 2542

"meg bekjent så har vel ikke Nodl utstedt noen garantier."

Vel det er oppført som arbitration guarantee i balansen for H1. Det burde være klart nok.
De er også oppgitt til å være tilknyttet "ongoing arbitration".
Anken er ikke ongoing, så der kan de neppe brukes.
Redigert 22.10.2023 kl 12:54 Du må logge inn for å svare
unikum
22.10.2023 kl 12:57 2550

Det var da enda godt å høre eller så hadde den nedgangen reint økonomisk hvert en tragedie siden du er en sånn passe nylig aksjonær med høy inngang....
Men takk for tipset har kun få aksjer og ikke veldig mye penger inne, ca 3 % min portefølje i verdi. Men ingen lodd uten kamp !
unikum
22.10.2023 kl 13:02 2564

Vi får se hvem som får rett, inntil det så svever vel det meste. Har du forresten ett selskap som du følger uten å må sverte andres hele tiden? Har ikke giddet å søke om ditt navn ennå for det dukker opp rundt det ricen foretar seg. Greit nok men forsvar kanskje dine egne valg ville nå jeg valgt fremfor alt annet .
oivindl
22.10.2023 kl 13:57 2498

Det er ikke alt som svever, en del ting står veldig klart i selskapets informasjon.
Om du mener det meste svever, bør du kanskje ikke gi ut garantier heller.
Hvordan du mener jeg sverter selskapet må du gjerne forklare.

At jeg kommenterer Rischioso skulle bare mangle. Har du fulgt med på hans innlegg og mine og andres nødvendige korrigeringer og nyanseringer, så skjønner du kanskje hvorfor.
elnomi
22.10.2023 kl 14:46 2426

Det er en stor potensiell oppside i NODL etter bekreftelsen på at NODL kommer til å anke saken.
Virker som enkelte ser det og ønsker en lavest mulig kurs og dermed en større del av den potensielle gevinsten i NODL?

For å synliggjøre risk/reward i NODL samt potensiell oppside, kan en lage et regnestykke (inkludert emisjonen meldt).
For å gjøre det enkelt å ettergå, legger en til grunn at en kjøper 1% av NODL til sluttkurs fredag og deltar i emisjonen og der også kjøper 1% av aksjene i en eventuell emisjon. 1% eierskap i NODL gir da 1% av den potensielle verdien av de to sakene på ca. 230MUSD - krav (Aquila & Libra) på 180 Mill USD + renter + (damages) totalt ca 2 milliarder + krav Cobalt på 50MUSD + renter + (damages) totalt ca 550 millioner.
Totalt ca 2,5 milliarder + renter + (damages).

Antall aksjer i NODL: 19 347 823
Sluttkurs fredag: 1,12
Pris for 1% av selskapet: kr 216 695

Emisjon estimert i beløp: 35 000 000
Kurs: 0,11 (gir antall aksjer 318 millioner)
Pris for 1% av aksjene i emisjonen: kr 350 000
(en må være aksjonær på det tidspunktet emisjonen meldes for å delta i emisjonen)

Sum pris for 1% av alle aksjene i NODL inkludert emisjon: kr 566 695

Dersom NODL taper anken: krav (Aquila & Libra) og vinner Cobalt gir det ca 550 millioner
1% av 550 millioner er 5,5 millioner – dvs ca 10 ganger det en har gitt for 1% av aksjene (inkludert i emisjonen) i NODL

Så kan en regne på ulike estimater fra at NODL vinner anken og/eller at det inngås et forlik med refusjon av deler av kravet.
- 1/4 refusjon av totalkravet i de to sakene på 2,5 milliarder tilsvarer 625 millioner -> 1% av 625 millioner er 6,25 millioner (11 ganger innsatsen på 566 695)
- 1/3 refusjon av totalkravet i de to sakene på 2,5 milliarder tilsvarer 833 millioner -> 1% av 833 millioner er 833 millioner (14,7 ganger innsatsen på 566 695)
Osv. (en må gjerne også regne med at det kommer enda en emisjon senere og legge inn verdier på det)

En ser her at gitt NODL taper begge sakene og ikke vinner frem med noe som helst -> gir det et potensielt tap på kr 566 695 (1% av selskapet), men hvor sannsynlig er det at Fredriksen ender med 100% tap og ikke en krone i erstatning/forlik i de to sakene når den ene nå også ankes?
Oppsiden er betydelig om NODL vinner en av sakene eller det ender med et forlik i en/begge sakene.

Dessuten kan flere ting skje innen innkallingen til ekstraordinær general forsamling der emisjonen skal vedtas. Vil noen legge inn et bud på hele selskapet? Det må vel være en besnærende tanke å kjøpe hele NODL for under 100 millioner og ta sakene/kostanden/mulige oppsiden selv?
Vet en når en kan vente svar på saken med Cobalt og potensielt 550 millioner? Andre momenter?

Synspunkter?
Redigert 22.10.2023 kl 14:48 Du må logge inn for å svare
Eggkurven
22.10.2023 kl 16:41 2313

Mitt synspunkt på dette er at jeg dessverre ikke har tillit til styret og tror ikke at gjennomsnittaksjonæren under 4% eierandel får delta på emisjonen. Den vil altså være rettet og de som kjøper seg opp på 1,2 kroner på Fredag dessverre finner at styret har gitt seg selv 300 000 000 nye aksjer. Aksjene kjøpt på 1,2 kroner vil da være nær verdiløse. Best case er da break even eller nesten dobling av pengene ved gode ufall. Det sagt håper jeg litt at det vil utfolde seg som du beskriver, så har beholdt en andel aksjer som et veddemål på at styret igjen prøver å mislede aksjonærene for å få seg billig takeover, før emisjon.

Andre kommentarer:

Jeg tror ikke de sitter med spesielt mye penger igjen etter første runde. Advokatkostnader er fort dyrt og fakturaene kommer etterskuddsvis i fosser. Det er fort lovet bonuser på arbeid fra styre etc og bonus av utfall. Mye arbeid har nok skjedd etter H1 rapporten også.

Tror dere det er mulig å spørre styret om å få delta på den rettede emisjonen, til tross for å være småaksjonær? Vet vi sikkert at den vil være rettet basert på meldingen? Er det kun antakelse om dette på bakgrunn av forrige emisjon? Vil det være mulig å delta på den ekstraordinære generalforsamlingen?
Eggkurven
22.10.2023 kl 16:42 2315

Takker også alle som hjelper å svare mine "nybegynner spørsmål". Syns det er sunt å diskutere, enten for å unngå tap eller sikre gevinst.
elnomi
22.10.2023 kl 17:52 2251

Jeg tror du tar feil på at det blir en rettet emisjon for kravet til likebehandling av aksjonærer er krystallklart med beskyttelse av minoritetsaksjonærer. Men om det blir en rettet emisjon mot de største eierene så vil det nok utløse tilbudsplikt fra Fredriksen på alle aksjene.