OPPSIDE 700 %, RISIKO NULL
Denne trÄden er stengt for nye innlegg.
03.01.2024 kl 19:49
Automatisk lukket grunnet trÄdens stÞrrelse. (Beklager.)
NODL, oppside 700-800 prosent.
SÄ kom meldingen om at Hemen, John Fredriksens personlige investeringsselskap, har kjÞpt 9300 aksjer, og tippet over grensen pÄ 40 % av aksjene i Northern Drilling, ticker NODL.
Dette lille kjÞpet betyr at Hemen har tilbudsplikt pÄ resten av aksjene i NODL Det ble samtidg meldt at det vil komme et bud pÄ kr. 17.-
Kursen gÄr selvfÞlgelig rett til 17.-, der den stoppes av en ivrig selger. Det er ingen premie for Ä gjette hvem det er.
The offer price in the forthcoming offer will be NOK 17 per NODL share, which exceeds the highest price Hemen has paid for shares in NODL during the last six months.
Fint tenker du. Tilbud pÄ 17.-, og kursen er 17.-, case closed, her er det ikke penger Ä hente.
Men er det slik ?
Jeg mener potensialet er skyhĂžyt her.
CASET, kortversjon:
Northern Drilling, riggselskap. Tidlligere eide rigger er skilt ut i eget selskap, og er ute av regnskapet. Selskapet har pr idag ingen eiendeler. Litt gjeld og litt cash gÄr i ca null.
SĂ„ cirka et tomt selskap uten gjeld eller eiendeler.
MEN, selskapet har et krav pÄ Koreas store verft, Daewoo, DSME (verdens 3. stÞrste verft) pÄ
230 MUSD, pluss renter, kostnader mm., dvs. 124-150 NOK pr. aksje.
Kravet:
Sea Drill hadde bestilt 2 nye boreskip, West Aquila og West Libra, av Daewoo. Som kjent gikk det ikke sÄ bra for Seadrill, og NODL kjÞpte skipene av Daewoo for 592 millioner dollar, og betalte inn 180 millioner dollar ved signering av kontraktene.
Skipene skulle egentlig leveres til Northern Drilling i henholdsvis januar og mars 2021, men leveringen ble utsatt en rekke ganger fĂžr begge ble kansellert i henholdsvis august og oktober i fjor pga kontraktsbrudd ved at verftet ikke klarte Ă„ levere i tide.
NODL bestilte ogsÄ boreskipet Cobalt av DAEWOO. Her ble det innbetalt 50 mill dollar.
Denne kontrakten er ogsÄ kansellert.
Det betyr at Northern Drilling har et krav mot Daewoo pÄ minst 230 millioner dollar, eller over2 milliarder kroner. Det tilsvarer 124 kroner pr. aksje. I tillegg kommer renter og eventuelt andre kostnader.
LĂžsning:
Hemen forhandler med DAEWOO om kravet, Hvis de blir enige, blir de sikkert enige etter at tilbudsplikten har gÄtt ut, altsÄ tidligst i mai, for Hemen hÄper selvfÞlgelig at noen skal si ja takk til 17.-.
Hvis de ikke blir enige, gÄr saken iht kontrakten til voldgiftsdomstolen i London. Da kan det ta tid,
12 til 24 mÄneder.
Sannsynlighet for Ă„ vinne frem med kravet:
De som kjenner saken best, er Hemen, dvs John Fredriksen og hans advokater.
Hemen kjĂžpte 9300 aksjer for Ă„ komme i budplikt.
Jeg tenker at storeulv (JF) ikke ville prÞve Ä kjÞpe selskapet hvis han ikke trodde han skulle vinne frem mot Daewoo. JFs advokater er de beste i gamet, og jeg tror de visste veldig godt hva de gjorde da de kansellerte kontraktene. Det hÞres ogsÄ rimelig ut at det er en klausul som sier at kjÞper skal ha igjen pengene hvis selger ikke klarer Ä levere.
Risiko ved Ă„ kjĂžpe NODL. Oppside og nedside.
Nedside:
Hemen mÄ fremsette det pliktige tilbudet innen 4 uker. Det mÄ stÄ i minimum 4 uker, max 6 uker,
SÄ en gang mellom 9. mars og 20. april, er du GARANTERT Ä fÄ igjen 17 NOK.
SÄ i 4-10 uker fra nÄ, har du NULL risiko, bortsett fra rentetapet pÄ investeringen.
Hvordan kursen vil gÄ etter mars/april, er umulig Ä spÄ.
Oppside:
De siste ukene har det vĂŠrt omsatt 20-40.000 aksjer pr dag.
IgÄr og i dag ble det omsatt hhv. 207.000 og 284.000 aksjer.
Hemen har 6.453.826 aksjer. De har JF neppe lyst til Ă„ selge. Og de holder lenge om mange vil kjĂžpe.
Jeg tror egentlig ikke mange av de andre aksjonĂŠrene har lyst til Ă„ selge heller. I hvert fall ikke
topp 20, som har 29,4 % (i tillegg til Jfs 40 %)
SĂ„ 69,4 % av aksjene sitter ganske godt fast tror jeg.
Da er det 4.9 mill aksjer som kan sitte lĂžst. Det er ikke mye.
Hvis mange som leser dette mener det samme som meg, at her er nedsiden et stykke fremover NULL, samtidig som best case litt frem i tid med god sannsynlighet er 130.-ish, vil aksjen gÄ uten at noen kan holde den igjen
SÄ hvor mye vil den gÄ ?
Det kommer an pÄ hvordan kjÞperne vurderer sannsynligheten for 130.-
Hvis de som jeg tror den er stor, burde kursen kunne gÄ til mellom 60.- og 100.- ganske fort.
Hvis de tror den er mindre, gÄr den til 30, 40 eller 50.
Det som er sikkert, er at 17.- er helt feil kurs. For da har du null risiko, og betaler null for muligheten at kursen kan gÄ til 130.-
Hva hvis kursen gÄr ?
Da har JF 2 muligheter.
A) La budet gÄ sin gang, og ta de aksjene han fÄr fra bevisstlÞse tanter til 17.-. SÄ mÄ han finne seg i Ä bare fÄ 40 % av oppgjÞret, og vi andre aksjonÊrer fÄr resten.
B) Han kan Þke budet, og se om det gir ham flere aksjer. Om han gjÞr dette, og eventuelt hvor mye, er hÄplÞst Ä gjette pÄ.
Men Hemen kan bare tvangsutlÞse andre aksjonÊrer hvis han fÄr over 90 % av aksjene.
Og det er hele min agenda med Ă„ skrive dette. Det er ikke bare ren nestekjĂŠrlighet :)
Jeg vil at dere skal se at oppsiden er kjempestor, mens nedsiden er null
Hvis dere er enige meg i vurderingene her, vil kursen gÄ langt, og jeg vil ikke bli tvangsinnlÞst for knapper og glansbilder, dvs 17.-.
Og hva er min horisont ?
Det beste ville vĂŠre om Hemen ble enige med DSME i lĂžpet av forsommeren.
Fra 17.- til 130.- pÄ noen fÄ mÄneder hadde vÊrt fint, og det kan skje.
Jeg tror sannsynligheten for Ä fÄ 130.- er stor, og jeg selger ikke billig.
Men saken kan gÄ til voldgiftsdom i London. Da tar det lenger tid.
Tid er penger sies det, og i tilfelle saken gÄr til London og det tar et Är eller mer, er jeg klar for Ä selge under 130.- . Mellom 90 og 100 kanskje ?
Kommer vi ikke dit, venter jeg pÄ London.
Lykke til, hÄper du gjÞr en kule pÄ denne. Risikoen er i hvert fall null inntil videre.
Du har ikke en gang markedsrisiko i ukene som kommer. GÄr markedet Ät skogen, fÄr du fremdeles dine 17.- Hemen har cash.
elnomi
24.10.2023 kl 08:29
2907
Det holder nok nÄ at han byr kr 4-5 pr aksje, sÄ fÄr han hele NODL (og hele oppsiden) for mellom 100 - 125 millioner.
Pirato
24.10.2023 kl 08:20
2963
3.5 MUSD er bare smÄpenger for Fredriksen. Jeg tipper han byr minst 15 kr per aksje.
Redigert 24.10.2023 kl 08:26
Du mÄ logge inn for Ä svare
Kingen
24.10.2023 kl 08:18
2958
Prisen per aksje vil bestemmes gjennom en sÄkalt akselerert bokbyggingsprosess.
Pirato
24.10.2023 kl 08:12
2976
3.5 MUSD er ikke mye. Det blir kamp om aksjene og da kan emikursen fort havne over 10 kr.
Redigert 24.10.2023 kl 08:27
Guuz
24.10.2023 kl 08:05
3016
The payment date and delivery date of the Offer Shares is expected to be on or about 9 November 2023, which is the date after the Company is scheduled to convene a Special General Meeting ("SGM") resolving to reduce the par value of the Company's shares from USD 1 to USD 0.01. Consequently, any Offer Shares will be issued with a par value of USD 0.01.
Bookbuilding eller ikke, ser da ut som aksjene fÄr 0,01 i verdi uansett. SÄ nÄr prisen for Ä bli med i lotteriet videre er 1 mill sÄ er jo dette slutten for de fleste smÄaksjonÊrer?
Bookbuilding eller ikke, ser da ut som aksjene fÄr 0,01 i verdi uansett. SÄ nÄr prisen for Ä bli med i lotteriet videre er 1 mill sÄ er jo dette slutten for de fleste smÄaksjonÊrer?
elnomi
24.10.2023 kl 08:03
3028
Det er fint for da kan vi mindre aksjonÊrer ta en stÞrre del av kaka ved Ä delta med EUR 100 000 om vi Þnsker. Fint at det ogsÄ gjÞres via en bookbuilding som vil endelig fastsette prisen.
+ det ser ut som det ogsÄ blir en reperasjonsjonsemisjon. The Company may, subject to completion of the Private Placement, consider conducting a subsequent share offering of new shares (the "Subsequent Offering").
+ det ser ut som det ogsÄ blir en reperasjonsjonsemisjon. The Company may, subject to completion of the Private Placement, consider conducting a subsequent share offering of new shares (the "Subsequent Offering").
Redigert 24.10.2023 kl 08:06
Kingen
24.10.2023 kl 08:02
3027
Ris fikk rett han. Spennende Ä se om Fredriksen passerer 50% og dermed utlÞser budplikt pÄ selskapet.
Pirato
24.10.2023 kl 07:57
3046
"The Private Placement is directed solely towards existing shareholders of the Company" Og det er bare de som har aksjer som kan delta.
Pirato
24.10.2023 kl 07:50
3093
Kingen skrev https://newsweb.oslobors.no/message/601940
"The subscription price will be set through an accelerated bookbuilding process." Viktig Ä merke seg. Mange har misforstÄtt at den er pÄ 0.01 USD siden pÄlyden verdi er satt ned til 0.01 USD.
citius
24.10.2023 kl 07:49
3089
The payment date and delivery date of the Offer Shares is expected to be on or about 9 November 2023, which is the date after the Company is scheduled to convene a Special General Meeting ("SGM") resolving to reduce the par value of the Company's shares from USD 1 to USD 0.01. Consequently, any Offer Shares will be issued with a par value of USD 0.01.
Kingen
24.10.2023 kl 07:36
3123
rischioso
24.10.2023 kl 00:50
3248
Ja, Cobalt kan vÊre jokeren. HUSK, den var faktisk den fÞrste som ble kansellert og allerede helt tilbake i 2019 i motsetning til de 2 drillskipene som ble kansellert sÄ sent som i 2021. Mao, det er Ä anta at det da foreligger lange forhandlinger om kravet relatert til Cobalt noe som underbygger at den saken er sterk hvor det i mellomtiden har vÊrt eierskifte for verftet noe som kan bÄde ha forlenget og komplisert forhandlingene. Voldgiftsaken for Cobalt ble fÞrst opprettet sÄ sent som august i fjor dvs for rundt 15 mdr siden sÄ en avgjÞrelse pÄ den kan derfor tikke inn hvilken dag som helst. FÄr selskapet medhold her sÄ blir det en reprising uten like om den kommer fÞr emisjonen og kommer den i etterkant av emisjonen sÄ er det 2 triggende ting som vil skje:
1. Reprising, dog noe mindre enn fÞr emisjonen, men allikevel mangeganger dagens kursnivÄ.
2. Viktigst av alt - da er selskapet ogsÄ mer enn fullfinansiert til Ä kjÞre anken uten flere emisjoner
Mao, mulighetene er mange sÄ siste ord er langt i fra sagt i denne saken og pÄ sidelinjen stÄr de kunnskapslÞse krakknissene med finger'n en viss plass - og akkurat det skal de fÄ fortsette med ...;)
1. Reprising, dog noe mindre enn fÞr emisjonen, men allikevel mangeganger dagens kursnivÄ.
2. Viktigst av alt - da er selskapet ogsÄ mer enn fullfinansiert til Ä kjÞre anken uten flere emisjoner
Mao, mulighetene er mange sÄ siste ord er langt i fra sagt i denne saken og pÄ sidelinjen stÄr de kunnskapslÞse krakknissene med finger'n en viss plass - og akkurat det skal de fÄ fortsette med ...;)
X-43 scramjet
23.10.2023 kl 23:17
3247
Det som hadde vÊrt fint nÄ er om vi hadde fÄtt inn en melding om seier eller et forlik av West Cobalt rigg saken. Alltid nÄr ting ser mÞrkt ut sÄ kan en uventet melding komme Ä sjokkere markedet. Er high risk nÄ NODL aksjen, kan svinge kraftig opp eller ned
Omnislash
23.10.2023 kl 18:03
3474
Jeg er helt enig i at det er verdt et bet ;)
Men det kommer an pÄ om rammene for bettet faktisk stemmer.
Det virker for meg som du er avhengig av
A) at man fÄr refusjon fÞr emisjonen er et faktum. I dette scenarioet klarer jeg ikke Ä se for meg at folk er villig til Ä kjÞpe papirer opp til type NOK 25 hvis det uansett henger et gigantisk emisjonsspÞkelse med tegningskurs pÄ NOK 0,1 nÊrmest pÄ innsiden av dÞren.
B) Hvis refusjon ikke inntreffer fÞr emisjon er et faktum, sÄ er man avhengig av at emisjon IKKE blir et faktum tross mobiliseringen den siste tiden for Ä fÄ det gjennomfÞrt. Hva er egentlig sjansen for det?
Grunnen til at det ikke er en C her er fordi at dersom emisjonen blir et faktum fÞr refusjon, sÄ det plutselig veldig, veldig mange flere aksjer i omlÞp og dermed ryker NOK 25.
Men det kommer an pÄ om rammene for bettet faktisk stemmer.
Det virker for meg som du er avhengig av
A) at man fÄr refusjon fÞr emisjonen er et faktum. I dette scenarioet klarer jeg ikke Ä se for meg at folk er villig til Ä kjÞpe papirer opp til type NOK 25 hvis det uansett henger et gigantisk emisjonsspÞkelse med tegningskurs pÄ NOK 0,1 nÊrmest pÄ innsiden av dÞren.
B) Hvis refusjon ikke inntreffer fÞr emisjon er et faktum, sÄ er man avhengig av at emisjon IKKE blir et faktum tross mobiliseringen den siste tiden for Ä fÄ det gjennomfÞrt. Hva er egentlig sjansen for det?
Grunnen til at det ikke er en C her er fordi at dersom emisjonen blir et faktum fÞr refusjon, sÄ det plutselig veldig, veldig mange flere aksjer i omlÞp og dermed ryker NOK 25.
Blue Cow Group
23.10.2023 kl 17:18
3504
SÄ du har gÄtt fra camp "jeg forstÄr ikke bÞrsmeldingen" til camp Jeg tror ikke pÄ bÞrsmeldingen?
Og ikke nok med det, alle som tror pÄ bÞrsmeldingen er dumme og kan ikke lese?
Du er meg og forblir en skrue du Ris ;D
Og ikke nok med det, alle som tror pÄ bÞrsmeldingen er dumme og kan ikke lese?
Du er meg og forblir en skrue du Ris ;D
oivindl
23.10.2023 kl 15:51
3568
"Fremover nÄr emi skal settes sÄ vil EMI nivÄet vÊre avhengig av den faktiske kursen og settes etter den og ikke etter pÄlydende"
-Rischioso
Det er din pÄstand, og kan dessverre ikke leses ut av dagens melding.
-Rischioso
Det er din pÄstand, og kan dessverre ikke leses ut av dagens melding.
rischioso
23.10.2023 kl 15:39
3596
Ikke sÄ veldig fascinerende, men heller logisk om man kan lese og ikke minst forstÄr det man leser, MEN det er det jo ikke alle som kan - dere fÄr gi tÄka skylda ...;)
citius
23.10.2023 kl 15:32
3615
Fasinerende lesing
Ănsker deg lykke til med utvikling av sparegrisen
rischioso
23.10.2023 kl 15:25
3628
Forventninger og hva som faktisk blir tilfellet er 2 forskjellige ting og derfor kan ikke eminivÄet forhÄndsettes og av samme grunn er det blitt spesifisert i den siste meldingen - altsÄ dagens melding. - les og lÊr:
https://newsweb.oslobors.no/message/601903
* Aksjen er nÄ priset som en opsjon hvor hele selskapet er verdt knappe 20mnok og fortsatt ligger det massive 2,3 milliarder nok i potten - et slikt betydelig misforhold er av de sjeldne og helt klart verdt et bet ...;)
* Aksjen er nÄ priset som en opsjon hvor hele selskapet er verdt knappe 20mnok og fortsatt ligger det massive 2,3 milliarder nok i potten - et slikt betydelig misforhold er av de sjeldne og helt klart verdt et bet ...;)
Redigert 23.10.2023 kl 15:35
Blue Cow Group
23.10.2023 kl 15:20
2157
Snakker om "facts"...
Ris:
"Fremover nÄr emi skal settes sÄ vil eminÄet vÊre avhengig av den faktiske kursen og settes etter den og ikke etter pÄlydende"
BĂžrsmeldingen:
"Selskapet vil innkalle til ekstraordinÊr generalforsamling for Ä redusere pÄlydende verdi av selskapets aksjer til 0,01 dollar. Fremtidige emisjoner forventes Ä gjÞres til eller nÊr den nye pÄlydende verdien."
Siste poengtering: Fremtidige emisjoner forventes Ä gjÞres til eller nÊr den nye pÄlydende verdien. (11 Þre)
Ris:
"Fremover nÄr emi skal settes sÄ vil eminÄet vÊre avhengig av den faktiske kursen og settes etter den og ikke etter pÄlydende"
BĂžrsmeldingen:
"Selskapet vil innkalle til ekstraordinÊr generalforsamling for Ä redusere pÄlydende verdi av selskapets aksjer til 0,01 dollar. Fremtidige emisjoner forventes Ä gjÞres til eller nÊr den nye pÄlydende verdien."
Siste poengtering: Fremtidige emisjoner forventes Ä gjÞres til eller nÊr den nye pÄlydende verdien. (11 Þre)
rischioso
23.10.2023 kl 15:16
2133
NÄ er det sÄ mye tÄke legging her fra maniske kverulanter og andre tomskaller at det er pÄ tide Ä dele innlegg av betydning - altsÄ facts.
Dette er dagens melding oversatt - den delen av meldingen som omfatter selve nedjusteringen og den sier fĂžlgende:
LES - Det foreslÄs ikke at selskapets autoriserte aksjekapital pÄ ikrafttredelsesdatoen reduseres med dette belÞpet
av kapitalreduksjonen. Bevegelsen av belĂžpet for en slik kapitalreduksjon til selskapets tilfĂžrte overskudd
konto vil ikke medfĂžre en tilsvarende reduksjon i selskapets autoriserte aksjekapital. Snarere
bevegelse av belĂžpet for en slik kapitalreduksjon til selskapets innskuddsoverskuddskonto ville i stedet muliggjĂžre en
tilsvarende Ăžkning i belĂžpet til selskapets autoriserte, men ikke utstedte aksjekapital.
NÄr den foreslÄtte kapitalreduksjonen trer i kraft, vil det ikke vÊre noen endring i prosentandelen av aksjeandelen
av hver aksjonĂŠr i selskapet (âaksjonĂŠrâ). Andelene pĂ„lydende USD 0,01 hver vil rangeres pari passu i alt
respekterer hverandre. Utover utgiftene i forbindelse med den foreslÄtte Kapitalreduksjonen, implementeringen
det vil ikke endre selskapets underliggende eiendeler, forretningsdrift, ledelse eller finansielle stilling.
Selskapets aksjer er fullt innbetalt, og fÞlgelig vil den foreslÄtte kapitalreduksjonen ikke innebÊre en reduksjon av
ethvert ansvar med hensyn til ubetalt aksjekapital. Det vil heller ikke resultere i tilbakefĂžring av aksjekapital eller andre eiendeler til
AksjonÊrer. KredittbelÞpet som oppstÄr fra den foreslÄtte kapitalreduksjonen vil bli overfÞrt til innskuddet
overskuddskonto til selskapet.
* Mao, det betyr ikke nÞdvendigvis trykking av hundrevis av millioner nye aksjer som visse selvutnevnte experter har messet om i flere dager - det betyr enkelt og greit at pÄlydende blir satt ned fra 1usd til 0,01usd fordi man kan ikke sette en emi til under pÄlydende som pr nÄ er 1usd eller 11,12nok. Kursen pr nÄ er rundt 1,2nok og derfor mÄ pÄlydende settes ned. Fremover nÄr emi skal settes sÄ vil EMI nivÄet vÊre avhengig av den faktiske kursen og settes etter den og ikke etter pÄlydende noe som er helt normalt sÄ om det kommer triggende nytt og kursen feks gÄr til 5nok sÄ settes ikke emisjonen pÄ 0,01usd/11,12Þre slik vÄre venner i fra tÄkeheimen hardnakket har pÄstÄtt og messet om hele helgen - snakker om feilinformering, villeding og forsÞk pÄ manipulering - skulle jo ha vÊrt kastet ut og svartelista for life hele gjengen ...
Dette er dagens melding oversatt - den delen av meldingen som omfatter selve nedjusteringen og den sier fĂžlgende:
LES - Det foreslÄs ikke at selskapets autoriserte aksjekapital pÄ ikrafttredelsesdatoen reduseres med dette belÞpet
av kapitalreduksjonen. Bevegelsen av belĂžpet for en slik kapitalreduksjon til selskapets tilfĂžrte overskudd
konto vil ikke medfĂžre en tilsvarende reduksjon i selskapets autoriserte aksjekapital. Snarere
bevegelse av belĂžpet for en slik kapitalreduksjon til selskapets innskuddsoverskuddskonto ville i stedet muliggjĂžre en
tilsvarende Ăžkning i belĂžpet til selskapets autoriserte, men ikke utstedte aksjekapital.
NÄr den foreslÄtte kapitalreduksjonen trer i kraft, vil det ikke vÊre noen endring i prosentandelen av aksjeandelen
av hver aksjonĂŠr i selskapet (âaksjonĂŠrâ). Andelene pĂ„lydende USD 0,01 hver vil rangeres pari passu i alt
respekterer hverandre. Utover utgiftene i forbindelse med den foreslÄtte Kapitalreduksjonen, implementeringen
det vil ikke endre selskapets underliggende eiendeler, forretningsdrift, ledelse eller finansielle stilling.
Selskapets aksjer er fullt innbetalt, og fÞlgelig vil den foreslÄtte kapitalreduksjonen ikke innebÊre en reduksjon av
ethvert ansvar med hensyn til ubetalt aksjekapital. Det vil heller ikke resultere i tilbakefĂžring av aksjekapital eller andre eiendeler til
AksjonÊrer. KredittbelÞpet som oppstÄr fra den foreslÄtte kapitalreduksjonen vil bli overfÞrt til innskuddet
overskuddskonto til selskapet.
* Mao, det betyr ikke nÞdvendigvis trykking av hundrevis av millioner nye aksjer som visse selvutnevnte experter har messet om i flere dager - det betyr enkelt og greit at pÄlydende blir satt ned fra 1usd til 0,01usd fordi man kan ikke sette en emi til under pÄlydende som pr nÄ er 1usd eller 11,12nok. Kursen pr nÄ er rundt 1,2nok og derfor mÄ pÄlydende settes ned. Fremover nÄr emi skal settes sÄ vil EMI nivÄet vÊre avhengig av den faktiske kursen og settes etter den og ikke etter pÄlydende noe som er helt normalt sÄ om det kommer triggende nytt og kursen feks gÄr til 5nok sÄ settes ikke emisjonen pÄ 0,01usd/11,12Þre slik vÄre venner i fra tÄkeheimen hardnakket har pÄstÄtt og messet om hele helgen - snakker om feilinformering, villeding og forsÞk pÄ manipulering - skulle jo ha vÊrt kastet ut og svartelista for life hele gjengen ...
Redigert 23.10.2023 kl 15:18
citius
23.10.2023 kl 15:10
2153
Syns man aksjen har falt mye.........se opp for en 90 prosent-skrell
citius
23.10.2023 kl 15:01
2155
Alle som er oppegÄende vet hva som kommer med dagens innkalling
KlabbefĂžre
23.10.2023 kl 15:00
2156
oivindl
23.10.2023 kl 14:42
2150
"Basic juss"
"The LCIA Court decisions show that challenges in LCIA cases are rare and are even more rarely successfull"
https://acrobat.adobe.com/id/urn:aaid:sc:EU:a435bcff-a498-4ab9-a47b-e2d6720a8272
Hva baserer du din basic juss pÄ, Rischioso?
"The LCIA Court decisions show that challenges in LCIA cases are rare and are even more rarely successfull"
https://acrobat.adobe.com/id/urn:aaid:sc:EU:a435bcff-a498-4ab9-a47b-e2d6720a8272
Hva baserer du din basic juss pÄ, Rischioso?
oivindl
23.10.2023 kl 12:58
2243
"Har du sett noen emisjonsmelding? Jeg har ikke og ingen andre heller."
Regner med du ser at det samme spÞrsmÄlet kan stilles nÄr det gjelder anken.
Regner med du ser at det samme spÞrsmÄlet kan stilles nÄr det gjelder anken.
X-43 scramjet
23.10.2023 kl 11:23
2312
Med et forlik pÄ Cobalt eller et vinn scenario sÄ er alt mulig. Fremdeles 25 kr per aksje pÄ Cobalt riggen. NÄ kan vi kjÞpe NODL til 1 kr og ikke 28 kr som tidligere i sommer. Alt kan skje her
Mr Karma
23.10.2023 kl 11:21
2323
Jeg har tidligere skrevet at det er potensiale her. Men ogsÄ stor risiko. I diskusjonen savner jeg en del forankring i det rent praktiske. Selskapet har varslet emisjon. Ang. ekstraordinÊr generalforsamling.....ja den blir vel pÄ Bermuda? JF har allerede 40 %, og han har sikkert noen flere pÄ hans lag. Hvordan smÄaksjonÊrer skal fÄ organisert en emisjonsstopp pÄ EG i Bermuda skjÞnner ikke jeg. Men selvfÞlgelig kan det vÊre min feil. At ledelsen burde fÄ motstand/brÄk er jeg enig i, men selve kampen om utvanning er tapt slik jeg ser det. Selskapet er i en klassisk "cash is king" situasjon. De har verdier, men mangler kontanter for Ä holde pÄ de.
Jeg har ikke sett noe konkret pÄ at siste sak er startet. For det skal vel stilles garantier for den ogsÄ. Mener ikke det er gjort enda.
Selv om de anker, sÄ er situasjon pr nÄ at verftet momentumet. Det ser ikke ut som det er forbundet med risiko Ä anke annet enn ekstra tidsforbruk og pengeforbruk. D.v.s. at hvis anken ikke fÞrer fram sÄ gÄr man tilbake til opprinnelig dom. Dan nevnes det en prosess med "hearings", og da har vel NODL en viss mulighet til Ä rake noen verdier ut av ilden. Det kan jo tenkes at retten synes det er for galt at veftet beholder hele potten. De har jo tross alt ikke levert etter avtale..
Men ting tar tid, i mellomtiden renner pengene ut. Nye pÄlydende settes til 0,01 USD, og alt bygger opp til kraftig utvanning av nÄvÊrende aksjonÊrer.
Jeg har ikke sett noe konkret pÄ at siste sak er startet. For det skal vel stilles garantier for den ogsÄ. Mener ikke det er gjort enda.
Selv om de anker, sÄ er situasjon pr nÄ at verftet momentumet. Det ser ikke ut som det er forbundet med risiko Ä anke annet enn ekstra tidsforbruk og pengeforbruk. D.v.s. at hvis anken ikke fÞrer fram sÄ gÄr man tilbake til opprinnelig dom. Dan nevnes det en prosess med "hearings", og da har vel NODL en viss mulighet til Ä rake noen verdier ut av ilden. Det kan jo tenkes at retten synes det er for galt at veftet beholder hele potten. De har jo tross alt ikke levert etter avtale..
Men ting tar tid, i mellomtiden renner pengene ut. Nye pÄlydende settes til 0,01 USD, og alt bygger opp til kraftig utvanning av nÄvÊrende aksjonÊrer.
rischioso
23.10.2023 kl 10:55
2359
Har du sett noen emisjonsmelding? Jeg har ikke og ingen andre heller. Mao, det er ikke trykket opp en eneste aksje og det vil det heller ikke bli gjort fÞr det er stemt over pÄ EGF og ikke minst sÄ mÄ det bli vedtatt for hele 60% av aksjene sitter pÄ hendene til andre enn Fredriksen sÄ ingenting er bestemt - det er kun i uvitenhetens navn pÄ dette forumet at det er bestemt - og akkurat det betyr jo nada....;)
LES: FÞlgelig, og for Ä lette den nÞdvendige finansieringen, vil selskapet innkalle til en ekstraordinÊr generalforsamling for Ä redusere pÄlydende verdi av selskapets aksjer fra USD 1,00 til USD 0,01. Fremtidige aksjehevinger forventes Ä gjÞres til eller nÊr den nye pÄlydende verdien av aksjene.
Selskapet vil etter hvert informere markedene om sine planlagte finansieringsaktiviteter og den videre utviklingen av klageprosessen.
https://newsweb.oslobors.no/message/601739
* Mao, fÞrst skal det kalles inn til EGF sÄ skal det stemmes over og det er nok ikke rett frem. SÄ det vil ta tid fÞr det blir tatt en avgjÞrelse og i mellomtiden sÄ kan kjennelsen for Cobalt tikke inn og er den positiv - ja, sÄ er ogsÄ oppsiden fortsatt massiv - vi snakker da om en mulig reprising opptil 25nok pr aksje og sett i forhold til dagens kursnivÄ hvor ingenting er baket inn sÄ vi snakker om en mulig oppside pÄ over 2000% .....;)
LES: FÞlgelig, og for Ä lette den nÞdvendige finansieringen, vil selskapet innkalle til en ekstraordinÊr generalforsamling for Ä redusere pÄlydende verdi av selskapets aksjer fra USD 1,00 til USD 0,01. Fremtidige aksjehevinger forventes Ä gjÞres til eller nÊr den nye pÄlydende verdien av aksjene.
Selskapet vil etter hvert informere markedene om sine planlagte finansieringsaktiviteter og den videre utviklingen av klageprosessen.
https://newsweb.oslobors.no/message/601739
* Mao, fÞrst skal det kalles inn til EGF sÄ skal det stemmes over og det er nok ikke rett frem. SÄ det vil ta tid fÞr det blir tatt en avgjÞrelse og i mellomtiden sÄ kan kjennelsen for Cobalt tikke inn og er den positiv - ja, sÄ er ogsÄ oppsiden fortsatt massiv - vi snakker da om en mulig reprising opptil 25nok pr aksje og sett i forhold til dagens kursnivÄ hvor ingenting er baket inn sÄ vi snakker om en mulig oppside pÄ over 2000% .....;)
Redigert 23.10.2023 kl 11:02
Omnislash
23.10.2023 kl 10:39
2358
Men har ikke selskapet vedtatt en emisjon pÄ NOK 0,1? Mener du at kursen kan skyte i vÊret som fÞlge av refusjon, samtidig som det pÄgÄr en emisjon til NOK 0,1?
Pirato
23.10.2023 kl 10:29
2389
Det nytter ikke Ä sitte her pÄ forumet og krangler. Det eneste som hjelper her nÄ er at smÄaksjonÊrene organiserer seg og danner en aksjonsgruppe som skal ta vare smÄaksjonÊrenes interesser, slik vi har sett gjort i andre aksjer. Det mÄ gis klar beskjed til ledelsen at de ikke kan gjÞre hva de vil. Det er ikke mye penger de skal hente, sÄ det er helt unÞdvendig med en stor utvanning, De klarte Ä hente 100 mill i begynnelsen av Äret uten problemer. Start med en facebook side. Med hjelp av media skal det lages masse stÞy.
Redigert 23.10.2023 kl 10:35
rischioso
23.10.2023 kl 10:26
2395
Noterer meg at det er mye dÄrlig karma i innlegget - tilfÞrer derfor god karma for Ä balansere det ut ...;)
Hvorfor kun fokusere pÄ worst case nÄr det finnes et mulig best case som faktisk befinner seg rett rundt hjÞrnet - hvilket?
Voldgiftssak nr 2 - refusjonskravet vedrÞrende riggen Cobalt - NÄr kan vi forvente en avgjÞrelse pÄ den? Jo, det skal jeg fortelle deg:
Den samlede gjennomsnittlige time line for alle typer voldgiftssaker i London er 16mdr fra start til kjennelse foreligger. Kravets stÞrrelse har betydning for tidsbruken sÄ jo stÞrre krav jo lengre tid og Cobalt kravet pÄ 50musd ligger midt pÄ treet for saker i stÞrrelsen 10-100musd hvor snittet for denne kategorien ligger pÄ 18mdr. Voldgiftssaken ble opprettet i august i fjor - altsÄ for rundt 15mdr siden sÄ en kjennelse kan i teorien tikke inn nÄr som helst og som vi kjenner til med dagens totale antall aksjer pÄ rundt 19m sÄ vil medhold for full refusjon gi en aksjekurs pÄ 25nok - mao, den mulige oppsiden er fortsatt massiv og av samme grunn er det smÄ tradere som leker seg pÄ syltynt volum og de store - ja, de sitter naturlig nok stille i bÄten - sÄ StayTuned...;)
Hvorfor kun fokusere pÄ worst case nÄr det finnes et mulig best case som faktisk befinner seg rett rundt hjÞrnet - hvilket?
Voldgiftssak nr 2 - refusjonskravet vedrÞrende riggen Cobalt - NÄr kan vi forvente en avgjÞrelse pÄ den? Jo, det skal jeg fortelle deg:
Den samlede gjennomsnittlige time line for alle typer voldgiftssaker i London er 16mdr fra start til kjennelse foreligger. Kravets stÞrrelse har betydning for tidsbruken sÄ jo stÞrre krav jo lengre tid og Cobalt kravet pÄ 50musd ligger midt pÄ treet for saker i stÞrrelsen 10-100musd hvor snittet for denne kategorien ligger pÄ 18mdr. Voldgiftssaken ble opprettet i august i fjor - altsÄ for rundt 15mdr siden sÄ en kjennelse kan i teorien tikke inn nÄr som helst og som vi kjenner til med dagens totale antall aksjer pÄ rundt 19m sÄ vil medhold for full refusjon gi en aksjekurs pÄ 25nok - mao, den mulige oppsiden er fortsatt massiv og av samme grunn er det smÄ tradere som leker seg pÄ syltynt volum og de store - ja, de sitter naturlig nok stille i bÄten - sÄ StayTuned...;)
Redigert 23.10.2023 kl 10:27
Barbera
23.10.2023 kl 10:01
2441
Du bygger dine antakelser pÄ en 100 % rettferdig emisjon der man kan beskytte sin posisjon. Med bakgrunn i tidligere saker, anser jeg dette som lite sannsynlig. Jeg tror heller det vil vÊre en rettet emisjon som gir fordeler til deltakerne. Likevel, det er fremdeles en betydelig grad av usikkerhet, sÊrlig nÄr det gjelder graden av utvanning.
Omnislash
23.10.2023 kl 09:44
2468
Hva er grunnen til at kursen ikke stuper ned til 0,1 as we speak?
Mr Karma
23.10.2023 kl 09:33
2489
Det vil flomme over av aksjer til PĂ
LYDENDE 0,01 USD. Tviler pÄ at emisjonsaksjene kan fÄs til den prisen. Dessverre tror jeg ikke dagens aksjonÊrer fÄr delta i prosessen. Det gjorde de ikke sist, og denne gangen tror jeg tidsnÞden er stÞrre. La oss si JF tar 40 %, sÄ mangler man Ä hente inn ca. 18 mill. Fordelt pÄ nettverket til et meglerhus og JF blir dette lommerusk. SpÞrsmÄlet blir: Kan man selge 30 millioner nye aksjer pÄ dagens bÞrskurs? Jeg mener nei. De som kommer inn nÄ vil kreve rabatt. Med begrunnelse i at dagens verdier er nÊrmest null verdt sÄ sant de ikke fÄr inn nye penger som kan holde prosessen i gang. Det er potensiale her. Men uten pÄfyll av kontanter, er potensialet nÊrmest konkurs. De kan vel redde seg med Ä kaste kortene i nÄvÊrende sak, la datterselskapene for de to riggene gÄ konkurs og fÄ tilbake garantipengene og bruke de pÄ Cobolt - saken som kommer vel om ikke sÄ lenge. (kanskje de allerede har blitt forespeilet et tidspunkt, og med det emisjonshastverk)
SÄ dette ser dÄrlig ut for dagens aksjonÊrer. Vil vurdere seriÞst ny inntreden, men ikke fÞr etter emisjonen. Denne ledelsen er ikke info-vennlig. Den svarer ikke pÄ spÞrsmÄl pÄ nettsiden heller, enda de har kontaktskjema for spÞrsmÄl der.
SÄ dette ser dÄrlig ut for dagens aksjonÊrer. Vil vurdere seriÞst ny inntreden, men ikke fÞr etter emisjonen. Denne ledelsen er ikke info-vennlig. Den svarer ikke pÄ spÞrsmÄl pÄ nettsiden heller, enda de har kontaktskjema for spÞrsmÄl der.
oivindl
23.10.2023 kl 09:10
2535
En liten kommentar.
Regnestykket ser vel greit ut, gitt de forutsetningene du legger inn.
Ingen tvil om oppsiden, gitt at NODL vinner frem.
Ser forÞvrig at mange nevner tilbudsplikt, og tall sÄ hÞyt som 32,- har vÊrt nevnt.
SpÞrsmÄlet er om noen kan vise til at tilbyder har handlet aksjer pÄ den kursen de siste 6 mÄneder.
Og husk, det mÄ vÊre de siste 6 mÄneder fra tilbudsplikten inntreffer. Det kan jo enda gÄ noe tid fÞr det skjer.
Regnestykket ser vel greit ut, gitt de forutsetningene du legger inn.
Ingen tvil om oppsiden, gitt at NODL vinner frem.
Ser forÞvrig at mange nevner tilbudsplikt, og tall sÄ hÞyt som 32,- har vÊrt nevnt.
SpÞrsmÄlet er om noen kan vise til at tilbyder har handlet aksjer pÄ den kursen de siste 6 mÄneder.
Og husk, det mÄ vÊre de siste 6 mÄneder fra tilbudsplikten inntreffer. Det kan jo enda gÄ noe tid fÞr det skjer.
oivindl
23.10.2023 kl 08:07
2636
"Basic juss - for det fÞrste, for at en anke skal kunne godkjennes sÄ mÄ det foreligge tungtveiende grunner av en slik art at det vil kunne endre avgjÞrelsen"
At det vil kunne endre avgjĂžrelsen, eller kreves det sannsynlighetsovervekt for at avgjĂžrelsen endres?
Hvilke regler stÞtter du deg pÄ her?
Har NODL fÄtt godkjenning for en slik anke?
At det vil kunne endre avgjĂžrelsen, eller kreves det sannsynlighetsovervekt for at avgjĂžrelsen endres?
Hvilke regler stÞtter du deg pÄ her?
Har NODL fÄtt godkjenning for en slik anke?
thief
23.10.2023 kl 08:01
2671
Han vil vel ikke skjĂžnne meldinga,for den er en katastrofe for dagens aksjonĂŠrer.Hele oppsiden blĂ„st bort.De blir totalt utvannet,og det vil flomme over av aksjer til 11Ăžre fremover. Hvilken idiot vil da kjĂžpe aksjer pĂ„ dagens nivĂ„??đAllerede ved fĂžrste emisjon,ca 300mill nye aksjer,vil dagens aksjonĂŠrer bare sitte igjen med 7% av totalen.Og det blir verre.Med nesten alle aksjene i selskapet utstedt til 11Ăžre,tror man virkelig markedet vil betale sĂ„ mye mer enn det?Kommer alltid inn nye aksjonĂŠrer ved slike kriseemisjoner, som fĂ„r inngang pĂ„ 11 Ăžre,det kaster dem sĂ„ fort de kan ut igjen med litt gevinst.SĂ„ her er det ingen grunn til Ă„ kjĂžpe noe som helst, fĂžr emisjoner er gjennomfĂžrt. Da kommer kursen garantert til Ă„ komme langt under krona,sikkert ned mot 15Ăžre+-!
oivindl
23.10.2023 kl 08:00
2670
"For de som kjenner historien til verftet sÄ er nok ikke disse 2 sakene de eneste de stÄr i"
Hvilke andre saker stÄr de i for tiden?
Hvilke andre saker stÄr de i for tiden?
elnomi
23.10.2023 kl 07:59
2659
Registerer at ingen kommenterer regnestykke fremsatt med Ä kjÞpe 1% av selskapet nÄ over bÞrs + 1% i en evt. emisjon.
At det vil komme aksjer i markedet til kurs 11 Ăžre er svĂŠrt lite sannsynlig. Det hentes inn eventuelt inntil 35 millioner (til worst case 11 Ăžre - ca 320 millioner aksjer), men mye kan skje fĂžr en eventuelt emisjon frem i tid.
Hvorfor skal noen velge Ä selge uten fortjeneste pÄ aksjer med kostpris 35 millioner nÄr de samme aksjene (+ med 19,3 millioner aksjer pt) har en potensiell oppside til Ä gi gevinst pÄ over 2500 millioner (2,5 milliarder)?
Selv med et mindre forlik er oppsiden meget stor.
Spillet om de potensielle milliardverdiene i NODL er i gang.
At det vil komme aksjer i markedet til kurs 11 Ăžre er svĂŠrt lite sannsynlig. Det hentes inn eventuelt inntil 35 millioner (til worst case 11 Ăžre - ca 320 millioner aksjer), men mye kan skje fĂžr en eventuelt emisjon frem i tid.
Hvorfor skal noen velge Ä selge uten fortjeneste pÄ aksjer med kostpris 35 millioner nÄr de samme aksjene (+ med 19,3 millioner aksjer pt) har en potensiell oppside til Ä gi gevinst pÄ over 2500 millioner (2,5 milliarder)?
Selv med et mindre forlik er oppsiden meget stor.
Spillet om de potensielle milliardverdiene i NODL er i gang.
oivindl
23.10.2023 kl 07:57
2675
SĂ„ disse enkle kommentarene var for vanskelig for deg?
"Med like aktuelt mener du like sannsynlig? Eller bare en mulighet. NÄr Hanwha har vunnet fÞrste runde, er kanskje ikke sannsynligheten noe stÞrre for at de vil inngÄ et forlik nÄ."
Etter Ä ha bommet fullstendig pÄ vurderingen om emisjon og like grovt pÄ vurderingen av siste bÞrsmelding, burde du vÊre sjeleglad for at noen tar seg bryet med Ä stille spÞrsmÄl ved dine, til tider, hÄplÞse vurderinger, bÄde for din egen del og andres.
"Med like aktuelt mener du like sannsynlig? Eller bare en mulighet. NÄr Hanwha har vunnet fÞrste runde, er kanskje ikke sannsynligheten noe stÞrre for at de vil inngÄ et forlik nÄ."
Etter Ä ha bommet fullstendig pÄ vurderingen om emisjon og like grovt pÄ vurderingen av siste bÞrsmelding, burde du vÊre sjeleglad for at noen tar seg bryet med Ä stille spÞrsmÄl ved dine, til tider, hÄplÞse vurderinger, bÄde for din egen del og andres.
Blue Cow Group
23.10.2023 kl 00:29
2841
Det var han vel Êrlig om ogsÄ, at han ikke skjÞnte bÞrsmeldinga og lurte pÄ om oslo bÞrs ville sende den i retur fordi den var sÄ vanskelig Ä tyde.
Derfor er det veldig spesiellt Ä se ham fortsatt argumentere for at alle andre tar feil og bare han forstÄr nÄr han selv innrÞmmer Ä ikke forstÄ.
Det virker veldig som det er 2 camper i trÄden her, de som har forstÄtt bÞrsmeldinga og de som ikke har forstÄtt den..
Derfor er det veldig spesiellt Ä se ham fortsatt argumentere for at alle andre tar feil og bare han forstÄr nÄr han selv innrÞmmer Ä ikke forstÄ.
Det virker veldig som det er 2 camper i trÄden her, de som har forstÄtt bÞrsmeldinga og de som ikke har forstÄtt den..
rischioso
23.10.2023 kl 00:24
2851
PGS ja - nÄr du fÞrst nevner det - hvordan gÄr det der? Kursen stod i 9,6 for bare kort tid siden hvor du og resten av menigheten lovet 2 sifret kurs hvor jeg mente og det til sterke protester at 8 tallet ville komme til syne - hvordan gikk det - spÞr for en venn ...;)
cm punk
22.10.2023 kl 23:55
2904
Her beskrev du deg selv ganske treffende pĂ„ pgs-trĂ„dene, snu kappen etter vinden đ§đ§đ§
rischioso
22.10.2023 kl 23:45
2938
Basic juss - for det fÞrste, for at en anke skal kunne godkjennes sÄ mÄ det foreligge tungtveiende grunner av en slik art at det vil kunne endre avgjÞrelsen. For det andre nÄr en anke er godkjent sÄ er ikke lengre den fÞrste avgjÞrelsen rettskraftig - mao, det er derfor helt Äpent for hvilken retning avgjÞrelsen gÄr fremover med en overvekt for at det kan gÄ i NODL sin favÞr gitt de strenge ankereglene.
Topper vi dette med at en ny omgang koster tid og penger ogsÄ for verftet og det faktum sammen med ankegrunnlaget vil kunne fÞre til at verftet vil vÊre mer Äpne enn sist for Ä fÄ saken ut av verden. For de som kjenner historien til verftet sÄ er nok ikke disse 2 sakene de eneste de stÄr i noe som Þker sannsynligheten for at de vil kunne ha et Þnske om Ä fÄ sakene ut av verden.
Du virker Ä inneha minimal juridisk kompetanse, liten kunnskap om dette caset og case generelt og ingen kunnskap om verftet ei heller virker du Ä vÊre pÄ forumet for Ä dele tanker, kunnskap og/eller erfaringer om diverse case som forumet er ment for. Det du stort sett kan er Ä kverulere, vri og vende pÄ det andre sier uten Ä tilfÞre annet enn stÞy pÄ trÄdene noe ingen andre enn deg er tjent med. Slik har du holdt pÄ i Ärevis og slik vil du sikkert fortsette - deg om det. Dette er i alle fall mitt aller siste svar til deg for det er totalt nyttelÞst Ä skulle fÞre en seriÞs diskusjon med en som kun tar ting ut av sammenheng for Ä kverulere og slik kan du spinne videre i det uendelige ....
Topper vi dette med at en ny omgang koster tid og penger ogsÄ for verftet og det faktum sammen med ankegrunnlaget vil kunne fÞre til at verftet vil vÊre mer Äpne enn sist for Ä fÄ saken ut av verden. For de som kjenner historien til verftet sÄ er nok ikke disse 2 sakene de eneste de stÄr i noe som Þker sannsynligheten for at de vil kunne ha et Þnske om Ä fÄ sakene ut av verden.
Du virker Ä inneha minimal juridisk kompetanse, liten kunnskap om dette caset og case generelt og ingen kunnskap om verftet ei heller virker du Ä vÊre pÄ forumet for Ä dele tanker, kunnskap og/eller erfaringer om diverse case som forumet er ment for. Det du stort sett kan er Ä kverulere, vri og vende pÄ det andre sier uten Ä tilfÞre annet enn stÞy pÄ trÄdene noe ingen andre enn deg er tjent med. Slik har du holdt pÄ i Ärevis og slik vil du sikkert fortsette - deg om det. Dette er i alle fall mitt aller siste svar til deg for det er totalt nyttelÞst Ä skulle fÞre en seriÞs diskusjon med en som kun tar ting ut av sammenheng for Ä kverulere og slik kan du spinne videre i det uendelige ....
Redigert 22.10.2023 kl 23:50