OPPSIDE 700 %, RISIKO NULL

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
03.01.2024 kl 19:49
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
kodenavn
NODL 09.02.2022 kl 09:34 399974

NODL, oppside 700-800 prosent.
Så kom meldingen om at Hemen, John Fredriksens personlige investeringsselskap, har kjøpt 9300 aksjer, og tippet over grensen på 40 % av aksjene i Northern Drilling, ticker NODL.
Dette lille kjøpet betyr at Hemen har tilbudsplikt på resten av aksjene i NODL Det ble samtidg meldt at det vil komme et bud på kr. 17.-

Kursen går selvfølgelig rett til 17.-, der den stoppes av en ivrig selger. Det er ingen premie for å gjette hvem det er.

The offer price in the forthcoming offer will be NOK 17 per NODL share, which exceeds the highest price Hemen has paid for shares in NODL during the last six months.

Fint tenker du. Tilbud på 17.-, og kursen er 17.-, case closed, her er det ikke penger å hente.
Men er det slik ?

Jeg mener potensialet er skyhøyt her.

CASET, kortversjon:
Northern Drilling, riggselskap. Tidlligere eide rigger er skilt ut i eget selskap, og er ute av regnskapet. Selskapet har pr idag ingen eiendeler. Litt gjeld og litt cash går i ca null.
Så cirka et tomt selskap uten gjeld eller eiendeler.

MEN, selskapet har et krav på Koreas store verft, Daewoo, DSME (verdens 3. største verft) på
230 MUSD, pluss renter, kostnader mm., dvs. 124-150 NOK pr. aksje.

Kravet:
Sea Drill hadde bestilt 2 nye boreskip, West Aquila og West Libra, av Daewoo. Som kjent gikk det ikke så bra for Seadrill, og NODL kjøpte skipene av Daewoo for 592 millioner dollar, og betalte inn 180 millioner dollar ved signering av kontraktene.
Skipene skulle egentlig leveres til Northern Drilling i henholdsvis januar og mars 2021, men leveringen ble utsatt en rekke ganger før begge ble kansellert i henholdsvis august og oktober i fjor pga kontraktsbrudd ved at verftet ikke klarte å levere i tide.
NODL bestilte også boreskipet Cobalt av DAEWOO. Her ble det innbetalt 50 mill dollar.
Denne kontrakten er også kansellert.

Det betyr at Northern Drilling har et krav mot Daewoo på minst 230 millioner dollar, eller over2 milliarder kroner. Det tilsvarer 124 kroner pr. aksje. I tillegg kommer renter og eventuelt andre kostnader.

Løsning:
Hemen forhandler med DAEWOO om kravet, Hvis de blir enige, blir de sikkert enige etter at tilbudsplikten har gått ut, altså tidligst i mai, for Hemen håper selvfølgelig at noen skal si ja takk til 17.-.
Hvis de ikke blir enige, går saken iht kontrakten til voldgiftsdomstolen i London. Da kan det ta tid,
12 til 24 måneder.

Sannsynlighet for å vinne frem med kravet:
De som kjenner saken best, er Hemen, dvs John Fredriksen og hans advokater.
Hemen kjøpte 9300 aksjer for å komme i budplikt.
Jeg tenker at storeulv (JF) ikke ville prøve å kjøpe selskapet hvis han ikke trodde han skulle vinne frem mot Daewoo. JFs advokater er de beste i gamet, og jeg tror de visste veldig godt hva de gjorde da de kansellerte kontraktene. Det høres også rimelig ut at det er en klausul som sier at kjøper skal ha igjen pengene hvis selger ikke klarer å levere.

Risiko ved å kjøpe NODL. Oppside og nedside.

Nedside:
Hemen må fremsette det pliktige tilbudet innen 4 uker. Det må stå i minimum 4 uker, max 6 uker,
Så en gang mellom 9. mars og 20. april, er du GARANTERT å få igjen 17 NOK.
Så i 4-10 uker fra nå, har du NULL risiko, bortsett fra rentetapet på investeringen.
Hvordan kursen vil gå etter mars/april, er umulig å spå.

Oppside:
De siste ukene har det vært omsatt 20-40.000 aksjer pr dag.
Igår og i dag ble det omsatt hhv. 207.000 og 284.000 aksjer.
Hemen har 6.453.826 aksjer. De har JF neppe lyst til å selge. Og de holder lenge om mange vil kjøpe.
Jeg tror egentlig ikke mange av de andre aksjonærene har lyst til å selge heller. I hvert fall ikke
topp 20, som har 29,4 % (i tillegg til Jfs 40 %)
Så 69,4 % av aksjene sitter ganske godt fast tror jeg.
Da er det 4.9 mill aksjer som kan sitte løst. Det er ikke mye.
Hvis mange som leser dette mener det samme som meg, at her er nedsiden et stykke fremover NULL, samtidig som best case litt frem i tid med god sannsynlighet er 130.-ish, vil aksjen gå uten at noen kan holde den igjen
Så hvor mye vil den gå ?
Det kommer an på hvordan kjøperne vurderer sannsynligheten for 130.-
Hvis de som jeg tror den er stor, burde kursen kunne gå til mellom 60.- og 100.- ganske fort.
Hvis de tror den er mindre, går den til 30, 40 eller 50.
Det som er sikkert, er at 17.- er helt feil kurs. For da har du null risiko, og betaler null for muligheten at kursen kan gå til 130.-

Hva hvis kursen går ?
Da har JF 2 muligheter.
A) La budet gå sin gang, og ta de aksjene han får fra bevisstløse tanter til 17.-. Så må han finne seg i å bare få 40 % av oppgjøret, og vi andre aksjonærer får resten.
B) Han kan øke budet, og se om det gir ham flere aksjer. Om han gjør dette, og eventuelt hvor mye, er håpløst å gjette på.
Men Hemen kan bare tvangsutløse andre aksjonærer hvis han får over 90 % av aksjene.
Og det er hele min agenda med å skrive dette. Det er ikke bare ren nestekjærlighet :)
Jeg vil at dere skal se at oppsiden er kjempestor, mens nedsiden er null
Hvis dere er enige meg i vurderingene her, vil kursen gå langt, og jeg vil ikke bli tvangsinnløst for knapper og glansbilder, dvs 17.-.

Og hva er min horisont ?
Det beste ville være om Hemen ble enige med DSME i løpet av forsommeren.
Fra 17.- til 130.- på noen få måneder hadde vært fint, og det kan skje.
Jeg tror sannsynligheten for å få 130.- er stor, og jeg selger ikke billig.
Men saken kan gå til voldgiftsdom i London. Da tar det lenger tid.
Tid er penger sies det, og i tilfelle saken går til London og det tar et år eller mer, er jeg klar for å selge under 130.- . Mellom 90 og 100 kanskje ?
Kommer vi ikke dit, venter jeg på London.

Lykke til, håper du gjør en kule på denne. Risikoen er i hvert fall null inntil videre.
Du har ikke en gang markedsrisiko i ukene som kommer. Går markedet åt skogen, får du fremdeles dine 17.- Hemen har cash.
Barbera
24.10.2023 kl 11:43 4752

En standhaftig aksjonær i en fortvilet situasjon. Dine investeringer synker som Titanic mot mørkets dyp. Som musikerne på det skjebnesvangre skipet, gir du ikke opp, og du holder stand på NODLs ustabile dekk, i håp om at en mirakuløs redning er i sikte.
FaeniHelvete
24.10.2023 kl 12:07 4705

Meldingen om emisjonen burde ikke komme som noen overraskelse, på andre enn Riskokeren vel og merke. Nå blir det jo først og fremst interessant å se rabatten ifbm emisjonen, og det er definitivt ikke noe insentiv for at den blir ubetydelig, tvert imot. Jeg har liten tro på at den blir så lav som enkelte skisserer, men dette vil jo uansett få vesentlige konsekvenser for den potensielle oppsiden.

Brygger
24.10.2023 kl 12:18 4678

"Jeg mener det er tydelig at de svikter aksjonærene sine her under "behovet av raske penger". En vanlig emisjon tar vel ikke mye lengre tid enn 2 uker det heller? Er det ingenting som kan gjøres her? Det er jo klart ikke likebehandling av aksjonærer."

Dersom du har aksjer kan du tegne deg i "Subsequent Offering" dersom den blir gjennomført. Mest sannsynligvis blir den ikke gjennomført på grunn av at aksjene blir handlet på eller under emisjonspris i en periode lang nok til at det var en reel mulighet for de som vil å kjøpe seg inn uten noen repemisjon.
Blue Cow Group
24.10.2023 kl 12:18 4676

Har du også blitt med i "VI som ikke tror på børsmeldinga"-gruppa nå FiH? Du som ikke er som å snakke til en vegg, hva er det som gjør at du tenker de sender ut en børsmelding med beskjed om emi på 0,01 dollar for så å ikke gjøre det alikevel?
"Fremtidige emisjoner forventes å gjøres til eller nær den nye pålydende verdien."
https://www.nordnet.no/market/news/1008417846

Eggkurven sa:
"Scamjet og Rischioso, jeg ser dere begge skriver om en potensiell oppside med Cobalt resultat. For det første er det jo muligheten for at en avgjørelse ikke kommer i dette tidsrommet, men om den blir avgjort så betyr det ikke at selskapet får noen penger og vil fortsatt utføre emisjonen. Da vil kursen forsatt bli utvannet av emisjonen og potten til Cobalt vil ikke vilsvare noe spennende kurs fra dagens prising, nesten 1,5x eller dobling? Det sagt ville det vært en vesentlig sak som vil gjøre det tydelig at de ikke kan knuse småaksjonærene med utvanningen."

DING-DING-DING! Her er det en som har forstått det! :) En evt seier på Cobalt-saken vil ikke kunne finansiere anken, de penga ser man evt først om laaang tid, særlig hvis verftet også bestemmer seg for å anke.
Så de 25kr pr aksje er bare en utopi, du må dele på 50 som blir den nye mengden aksjer å fordele på, fra ca 20mill til 1mrd, (gitt at man tror på børsmeldinga da såklart)

Det virker som noen her har gått fra å ta et veddemål på NODL vs verftet til å ta et veddemål på at utfallet av Cobalt-saken falller før 7 november da det skal holdes EGF hvor pålydende settes ned så emi kan starte. Tror man NODL kan vinne anken så venter man da bare til kursen står i emi-kurs før man kjøper, det skjer ikke noe i rettssystemet før den tid uansett. Det er "basic juss" ;D (ukas beste uttrykk!)
Omnislash
24.10.2023 kl 12:39 4619

Hvis det er så åpenbart at det blir den graden av utvanning, med en rettet emi på NOK 0,1 - hvorfor faller ikke kursen som en stein idag da? Det som skisseres her er jo et blodbad som ikke likner grisen.
Blue Cow Group
24.10.2023 kl 12:43 4589

Hvorfor handles det SAS aksjer når alle veit de er verdiløse? Folk ser et fall på 96% og ser vel sitt snitt til å tjene penger uten å sette seg inn i saken,
også har vi jo en del som bare ikke tror på børsmeldinga, gudene veit hvorfor.
FaeniHelvete
24.10.2023 kl 12:56 4561

Kanskje jeg har misforstått, men er ikke pålydende "bare" et resultat av tapet i London og det faktum at det i utgangspunktet ikke er noen verdi i selskapet lengre. Bokbyggingsprosessen er jo i gang, resultatet får vi senest i morgen ettermiddag, men det er jo heller ikke skrevet i stein at prisen blir 0,10. Alle vet jo hva som kommer, men aksjen omsettes jo fortsatt nesten 12x over det. Da har jeg større tro på at man havner rundt 0,4-0,5, men vi får se.

Nå skal det jo uansett sies at jeg ikke kan fatte og begripe at folk kjøper på dette nivået i dag, når det tross alt hersker enorm usikkerhet vedrørende hva morgendagen bringer
oivindl
24.10.2023 kl 15:47 4397

"Mao, dette er genialt og på denne måten sikrer de en anke og når anken er en realitet så vil nye forventninger prises in og vips så er vi tilbake til nivået kursen var før dommen kom"

Hvilke forventninger når anken er en realitet, er det som skal løfte aksjen flere hundre prosent, all den tid en anke allerede er sikret?
rischioso
24.10.2023 kl 15:55 4374

Hvis ting er så åpenbart hvorfor selger ikke top 50? Hvorfor sitter de fleste stille i båten? Kan det være at krakktankene ikke holder vann...
Og hvorfor har du limt deg fast her på tråden og bruker tiden på noe du tror krakker - blir jo ikke noe penger av slikt. Også er det ingen her som har troen og som har forklart deg titalls ganger hvorfor de tar et bet som er interessert i å høre på dine krakktanker døgnet rundt...Du er jo så usikker at det holder, driver og arresterer andre fordi de skifter mening ved å ta et bet. Pass deg nå så du ikke ender opp med å bli den eneste krakknissen her ...;)
Redigert 24.10.2023 kl 16:11 Du må logge inn for å svare
Mr Karma
24.10.2023 kl 16:00 4356

Jeg synes problemet er at dagens kurs er vanskelig å forankre i noe. Konkurskandidat?, høyt potensiale?, emisjonutvanning o.sv. Jeg har tenkt gjennom en del scenarioer, og det kan tenkes kursen er litt lav...men jeg rører den ikke før kommende emisjon er klar. Det kan jo tenkes at emisjonen er med på å holde kursen oppe, da alternativet er tilnærmet konkurs eller minimum kaste korta i nåværende sak og bruke garantipengene på neste sak..

De opplyser at "fremtidige" emisjoner på rundt 0,01. Det kan jo bety emisjoner ETTER denne som nå skal gjøres. Altså de ser for seg ny kapitalinnhenting på 0,01 USD en gang i framtiden (derav begrepet fremtidige). Så det utrolige kan skje at kursen de nærmeste dagene kan t.o.m. gå opp etter emisjonen. Dette tror jeg ikke vil skje, men kan aldri vite. Men 30 mill friske penger kan være det som redder verdiene for dagens aksjonærer, og blir de solgt til 1 kr stykket så sitter de gamle igjen med ca 2/5 av selskapet. Blir spennende dager..Mulig jeg tar noen lodd når alt er på plass.

En annen ting. Er det noen som har sett dommen? Hvorfor kan ikke den legges ut i sin helhet? Så vi kunne sett hva NODL krever og verftets posisjon, og hvordan retten ser det.. Skal vedde på at JF vet det. Hans folk har kanskje ikke fått det på mail akkurat, men i alle fall fått vite hvor det kan innhentes....
rischioso
24.10.2023 kl 16:02 4348

Litt tidlig å konkludere noe som helst - vi får gi det litt tid. Skal legge dette innlegget på minnet og påminne deg om denne senere når det faktisk finnes en fasit for det gjør det så absolutt ikke nå ...;)
rischioso
24.10.2023 kl 16:06 4312

Ja - veldig mye kan skje og det er nettopp det som gjør caset interessant fordi det nå er priset som en opsjon på under 20mnok med massive 2,3 milliarder nok i potten ...;)

Nei, vi får ikke tilgang på kjennelsen - det er det som er forskjellen mellom en voldgiftskjennelse og en ordinær rettskjennelse, men det som er av betydning er at advokatene til Fredriksen har vært igjennom den med lupe og siden det er blitt bestemt at de vil anke så har de også funnet uregelmessigheter av betydning.
Redigert 24.10.2023 kl 16:07 Du må logge inn for å svare
rischioso
24.10.2023 kl 16:23 4271

Herregud - er det mulig - hvilket case på OSE finnes det ikke usikkerhet i - svaret er ingen.
Hvilke andre case på OSE har en MCap som kan gå mangeganger'n i det korte til mellomlange bildet - svaret er ingen med unntak av NODL og det er nettopp det som gjør dette caset så spennende ...;)

Når det kommer til aksjekapitalens pålydende så er jo det i praksis kun en nedre grense for hvor lav kurs det kan hentes penger på og har ingenting å gjøre med aksjekursen eller på hvilket nivå emien faktisk settes. Det finnes en drøss av selskaper på OSE som er verdt hundrevis av millioner til milliarder som har en aksjekapital med pålydende 1nok og som derfor ikke har noe med verken aksjekurs eller nivået emien settes på å gjøre - mao, det er aksjekursen og ikke pålydende som bestemmer EMI nivået - såpass trodde jeg de fleste skjønte - deg inkludert, men den gang ei ...;)
Redigert 24.10.2023 kl 16:28 Du må logge inn for å svare
FaeniHelvete
24.10.2023 kl 16:28 4237

😂😂😂
Tigerberget
24.10.2023 kl 16:40 4197

Mange av dine innlegg er lagt på minne og du har blitt på minnet disse av en håndfull brukere.

Hjalp det noe?
elnomi
24.10.2023 kl 16:51 4171

Hvilke andre case på OSE har en MCap som kan gå mangeganger'n i det korte til mellomlange bildet - ..

Det finnes faktisk et selskap til, EAM; gitt dommen går i deres favør, hold på i rettsalen i årevis og det nærmer seg nå slutten med en endelig avklaring. Om de lykkes gjenstår å se.
rischioso
24.10.2023 kl 16:57 4143

FaeniHelvete skrev 😂😂😂
Latter er ofte en erstatning på svar skyldig - jeg ser den og ikke minst forstår. Det er så enkelt som å gå på en visning av en gammel rønne, de fleste ser bare rønna mens noen få har tatt seg bryet med å sjekke tomta og tomteforhold og ikke minst noen av de gamle nedstøva maleriene som følger med hvor man da kan komme over mineralforekomster i bakken eller verdifulle malerier som hver for seg er mange ganger mer verdt enn rønna.. Ikke ulikt hva vi har her - et tomt skall til knappe 20mnok som er verdt langt mer for noen som vil raskt på børs fordi det også følger med store fremførbare underskudd så selskapet vil aldri bli null verdt selv med null i refusjon, men så ligger det faktisk hele 2,3 milliarder nok i potten hvor 500m av disse kan være på vei tilbake i løpet av kort tid (Cobalt) og det er her oppsiden på forventninger fremover vil kunne føre aksjekursen langt over dagens kursnivå - mao, nedsiden er svært begrenset, mens den mulige oppsiden er alt i fra stor til massiv - do the math ...;)

Det er ikke hver dag slike muligheter dukker opp på OSE. Det er i slike tilfeller ordtaket "Once in a Lifetime" virkelig kommer til sin rett, men det er heller ikke å forvente at alle skal se det, ei heller forstå det og hva sitter man igjen med da - jo først latteren så skammen for alle har muligheten, men ikke alle benytter den - mens den fortsatt er der ..;)
Redigert 24.10.2023 kl 17:02 Du må logge inn for å svare
Omnislash
24.10.2023 kl 17:23 4093

"Hvis ting er så åpenbart hvorfor selger ikke top 50? Hvorfor sitter de fleste stille i båten? Kan det være at krakktankene ikke holder vann...
Og hvorfor har du limt deg fast her på tråden og bruker tiden på noe du tror krakker - blir jo ikke noe penger av slikt. Også er det ingen her som har troen og som har forklart deg titalls ganger hvorfor de tar et bet som er interessert i å høre på dine krakktanker døgnet rundt...Du er jo så usikker at det holder, driver og arresterer andre fordi de skifter mening ved å ta et bet. Pass deg nå så du ikke ender opp med å bli den eneste krakknissen her ...;)"

Jeg tror du forveksler meg med en annen her. Jeg har ikke kommet med noen dystre spådommer. Tvert imot har jeg kjøpt rasjonaliseringen din om at dette er et verdig bet, og rett og slett bettet 😆

Det du svarer meg på er et kritisk spørsmål som jeg retter til de du kaller krakknisser. Jeg spør om hvorfor ikke kursen stuper som en stein, HVIS det er så åpenbart at det kommer en rettet emisjon med tegningskurs NOK 0,1 (slik DE skal ha det til). ...;)
Redigert 24.10.2023 kl 17:46 Du må logge inn for å svare
Blue Cow Group
24.10.2023 kl 17:32 4070

Han ler fordi du blir sur og ikke forstår sammenhengen mellom pålydende og emi-kursen selv om du har fått sitert børsmeldinga her en håndfull ganger, du har rett i at de ikke henger sammen til vanlig, men her har vi altså en børsmelding som sier svart på hvitt at emisjonskursen skal settes til ca pålydende.

"Fremtidige emisjoner forventes å gjøres til eller nær den nye pålydende verdien."

eller på originalspråket

"Future equity raises are expected to be done at or close to the new par value of the shares."

https://newsweb.oslobors.no/message/601739

Kanskje litt av problemet er at du aldri leste hele børsmeldinga? Du bare stoppa etter det stod at NODL ville anke? Kanskje det er derfor du har sagt at du ikke forstår børsmeldinga og påstod at den betød at det ikke blir emisjoner, selv om det står svart på hvitt der at det blir emisjon?

rischioso
20.10.2023 kl 09:28
1716
Det virker å være like mange meninger som det er hyener på prærien og allikevel er det ikke omsatt en eneste aksje de første 25 minuttene så tydelig at det ikke er like rett frem som mange vil ha det til. Mulig meldingen er sendt i retur til selskapet for å få en forklaring på hva de egentlig meldte.

https://www.finansavisen.no/forum/thread/146387/view/5665882?legacy=0

rischioso
19.10.2023 kl 20:11
1436
Ja - da kom gla-meldingen vi troende tok et bet på - gratulerer alle-mann-alle!

Hva sier så meldingen?
(..)
det er foreslått å redusere aksjekapitalen fra 1usd til 0,1usd pr aksje noe som vil gi grovt regnet 19,35m aksjer x 0,9usd = 17,4musd eller 191.42m nok noe som betyr at de samlet har tilgang på næmere 200mnok til ankesaken som igjen betyr at det ikke finnes noen emi i sikte
igjen grattis ...;)

https://www.finansavisen.no/forum/thread/146387/view/5664649?legacy=0

Hva med å bare lytte til de som faktisk har forstått, eller tror på børsmeldinga istedetfor å henge dem ut som idioter? Du ser ikke sjøl at du kanskje har tatt feil når du gratulerer folk med en gladmelding som så fører til et 70% fall? Det er ingen rom for refleksjon eller ettertanke hos deg? Du bare doubler down for alt det er verdt?

Jeg tror vi alle kunne fått fryktelig mye mer igjen for tida vi bruker her hvis vi alle bare kunne diskutert caset og hva som faktisk skjer framover istedetfor å skulle være verdensmester i alt og nekte å innse at man tok feil?

Hva skjer f.eks hvis NODL nå vinner Cobaltsaken og vi får melding om det imorra? Kommer penga inn på bok på dagen så vi ikke trenger emi for å finansiere anken i sak 1? Eller vil det ta år og dag gjennom et rettssystem? Hva hvis NODL vinner Cobaltsaken og verftet anker? Det er så utrolig mye vi heller kunne diskutert her enn hvorvidt noen tror på børsmeldinger eller ikke og hvem som er idioter eller ikke kan lese, det blir så ufattelig lavmåls.
X-43 scramjet
24.10.2023 kl 21:34 3862

Nordic Mining venter og på utfall rettsak, kan snart komme svar, kanskje før jul. Kan gå den og med godt utfall
rischioso
24.10.2023 kl 22:04 3803

Du virker rett og slett å være noe akterutseilt for man kan ikke tviholde på en melding fordi man liker innholdet når det er kommet en ny melding som slår i hjel mye av det som stod i den første....;)

Jeg har aldri noe problem med innrømme feil de få gangene jeg faktisk tar feil. Feilen du refererer til her var jo ingen feil - veddemålet gjaldt anken og kun det og jeg fikk rett i at selskapet ville bestemme seg for å anke og hadde den meldingen kommet uten den misvisende meldingen om finansiering sammen med nedgradering av aksjekapitalens pålydende så hadde vi sett 2 sifret aksjekurs i dag. Nå kom det jo også en ny melding som korrigerte/klargjorde ting i den første, men du er jo ikke interessert i å ta det til deg så da kan du jo egentlig ikke være ute etter å diskutere fakta. Ei heller klarer du å forholde deg til veddemålet - at jeg fikk rett i at selskapet gikk for anke og topper det med å gi meg skylden for nedgangen - nei vettu hva ...

Når det kommer til om feks Cobalt får kjennelsen på sin side - mao, at de vinner helt eller delvis nå før det blir satt en emisjon - hva da? Jo, det vil skape forventninger og trigge kurs - forventninger om at det på et eller annet tidspunkt vil bli refundert penger og de fleste skjønner at det ikke fungerer som i en ATM - at man får pengene umiddelbart, men at det vil ta noe tid, MEN uansett vil reprisingen starte før pengene er på konto for slik fungerer børs - forventninger og atter forventninger trigger alltid kurs ...;)

Så til slutt må jeg bare igjen få minne om at aksjekapitalpålydende ikke har noen relevans for aksjekursen. Hele OSE er et bevis på det med selskap som er verdt flere hundre millioner til milliarder som har aksjekapitalpålydende rundt krona - også mindre mens kursen befinner seg på 2 sifret og 3 sifret - mao, når selskap etableres så blir pålydende bestemt ut i fra aksjekapitalen og det antall aksjer man bestemmer seg for å trykke opp og senere i praksis betyr pålydende i hovedsak en nedre grense for hvor man kan sette en emi/utstede nye aksjer, mens det er aksjekursen som er rettesnoren for hvilket nivå emien blir satt sammen med hva markedet vil gi. Så hvorfor sitte her 24/7 på forumet og skrike om at emien blir satt på 11 øre og at det kommer flere hundre millioner til milliarder nye aksjer når du kjenner til at det er aksjekursen og markedet som bestemmer dette og at nivået er noe som blir bestemt tidligst den 25.10 gjennom en bookbuildingsprosess om den ikke blir utvidet. Jeg sier ikke at det aldri kan bli satt en emi på 11 øre - det jeg sier er at vi pr i dag ikke kjenner til nivået emien blir satt på nettopp fordi det ennå ikke er bestemt:

LES - he subscription price will be set through an accelerated bookbuilding process. The application period for the Private Placement will start today, 24 October 2023 at 09:00 (CEST) and is expected to close no later than 25 October 2023 at 16:30

Videre sier meldingen følgende om aksjekapitalens pålydende:

Special General Meeting ("SGM") resolving to reduce the par value of the Company's shares from USD 1 to USD 0.01. Consequently, any Offer Shares will be issued with a par value of USD 0.01.

https://newsweb.oslobors.no/message/601940

Det betyr at den eksisterende aksjekapitalen med rett i overkant av 19m aksjer med pålydende 1usd blir nedsatt til 0,01usd som skal motregnes mot de nye aksjene etter at eminivået er bestemt noe som vil redusere det nye antallet - altså ikke et eminivå på 0,01usd, men aksjekapital pålydende blir 0,01usd - mao, det virker å være her mange ikke helt skjønner forskjellen og derfor messer om EMI nivå på 11øre noe som ikke har rot i virkeligheten da EMI nivået fortsatt er ukjent.

Ei heller kjenner vi til når Cobalt kjennelsen tikker inn, men det vi vet er at den kan tikke inn hvilken dag som helst legger vi den gjennomsnittlige tidslinjen fra voldgiftssaker i London til grunn så da bør vi forholde oss til akkurat det og ikke messe 24/7 om ting vi ikke kjenner til som en sannhet før det er en realitet - klarer vi det så blir nok også diskusjonsklimaet bedre - tror du ikke? ...;)

Fortsatt fin kveld og i morgen vet vi kanskje mer!
Redigert 24.10.2023 kl 22:09 Du må logge inn for å svare
rischioso
25.10.2023 kl 00:44 3686

Sindre Finnes er ute av NOM ....
Redigert 25.10.2023 kl 01:10 Du må logge inn for å svare
oivindl
25.10.2023 kl 08:56 3455

"hadde den meldingen kommet uten den misvisende meldingen om finansiering sammen med nedgradering av aksjekapitalens pålydende så hadde vi sett 2 sifret aksjekurs i dag."
-Rischioso

Siden de negative delene av den første meldingen nå nærmest er slått i hjel, burde kursen etter din logikk passere tosifret i dag.

Får du rett i det, skal du jammen ha honnør.
Redigert 25.10.2023 kl 08:57 Du må logge inn for å svare
rischioso
25.10.2023 kl 09:28 3416

RE - Så det utrolige kan skje at kursen de nærmeste dagene kan t.o.m. gå opp etter emisjonen.

* Emisjonen på 100mnok ble satt i februar i år på 31nok hvor Fredriksen tegnet seg for 40mnok noe som betyr at de fleste aksjonærene i dette caset sitter med en 2 sifret GAV - altså at de har et snitt i kursintervallet 20-40nok/aksje.

https://newsweb.oslobors.no/message/581175

Så la oss si at det hadde blitt kjørt en emisjon nå på 11 øre, det ville ha gjort veldig mye med snittet til disse aksjonærene som kunne ha fått snittet seg godt ned, men snittet ville allikevel ha ligget langt over dagens kurs på krona og kursen - ja, den hadde jo ikke gått til 11øre for ingen ville ha lempet ut emiaksjene så ser ikke helt hysterikken her. Om jeg satt som aksjonær med et snitt på 30nok, ble med i emisjonen til 11 øre og fikk snittet meg ned til feks 10nok så ville jeg jo ikke ha solgt mine 10nok aksjer til 1nok eller lavere, men jeg ville ha kjøpt med begge hender til dagens kurs og høyere for å snitte meg ytterligere ned for potten - ja, den er den samme hvor det eneste som da har skjedd er at oppsiden er gått ned når refusjonen skal deles på flere aksjer, men allikevel betydelig og på et nivå hvor jeg da hadde mulighet til å kunne få en anselig gevinst - mao, det er lov å tenke selv og ja - kursen vil mest sannsynlig stige etter emisjonen for da er kapitalen sikret for videre rettsaker som trigger forventninger og er nøkkelen til å kunne få refundert hele eller deler av den massive potten på 2,5milliarder nok - i løpet av dagen vet vi mer ....;)
FaeniHelvete
25.10.2023 kl 09:56 3365

"mao, nedsiden er svært begrenset, mens den mulige oppsiden er alt i fra stor til massiv - do the math ...;)"

Det er jo vanskelig å ikke le av den enorme mengden fjas som siver ut av Riskokeren. Nedsiden er altså svært begrenset i en aksje som er en lottokupong.

Greit nok at man personlig oppfatter nedsiden som svært begrenset hvis man allerede har et papirtap på nærmere 80%, men for de som vurderer inngang på nivået vi er på nå, 1,1, så er jo realiteten at nedsiden er omtrent 100% tap..Sinnsvak oppside går som oftest hånd i hånd med tilsvarende nedside.

elnomi
25.10.2023 kl 10:01 3338

Det er klart at å tegne seg i denne emisjonen, som Fredriksen alt har gjort, etter all sannsynlighet vil bli gullkantet. Emisjon på 35 millioner mot å være med på to krav med en potensiell gevinst over 2 500 millioner, der Fredriksen nå anker saken (og Fredriksen har aldri tapt noe liknende) det gir en hinsides risk/reward.
FaeniHelvete
25.10.2023 kl 10:13 3311

Du burde også jekke deg noen hakk med pisspreiket ditt.
oivindl
25.10.2023 kl 10:18 3292

"Fredriksen nå anker saken (og Fredriksen har aldri tapt noe liknende) det gir en hinsides risk/reward."

På den annen side fører slike anker sjelden frem.
Det bør også med i vurderingen.
elnomi
25.10.2023 kl 10:26 3302

Og hva er feil i det?
Kan du gi noen eksempler der Fredriksen har tapt eller ikke vunnet frem i ulike saker/selskaper?
35 millioner vs 2,5 milliarder og det er 2 saker det er snakk om. Hvorfor i alle dager tekner Fredriksen seg fullt og anker dersom ikke han mener det er en stor oppside her? Å tegne seg i emisjonen nå er et sjakktrekk og det vil ikke overraske om at det hele litt frem i tid ender med et forlik og det alle aksjonærer i NODL som gjør akkurat som fredriksen sitter igjen med et pen gevinst.
Å følge Fredriksen over tid har alltid vist seg lønnsomt og han går "all inn" i denne emisjonen. Selve kursen i denne emisjonen havner nok på 11 øre eller nær 11 øre, er mitt tips.
Redigert 25.10.2023 kl 11:09 Du må logge inn for å svare
Tigerberget
25.10.2023 kl 10:26 3313

Hvorfor blir dere ikke enige?
Kan en børsmelding tolkes så feil at noen tror på 10kr og andre på 11øre??

I så fall har ledelsen et enormt kommunikasjonsproblem.
rischioso
25.10.2023 kl 11:09 3204

He-he ...

Hva er det du ikke forstår?

En massiv oppside går aldri i hånd med en massiv nedside. Altså hvor det er en massiv oppside så betyr det at mye av nedsiden allerede er tatt. La meg bruke t-skje metoden og worst case som et eksempel for å gi deg perspektiv:

Det finnes i dag rundt 19m aksjer hvor pair value/pålydende skal stemmes over den 07.11 på EGF for å få satt ned til 0,01usd eller 11øre. Det skal hentes 3,5musd eller 39mnok

Så tar vi 39mnok og deler på 11øre så får vi rundt 355m nye aksjer + 19m gamle og da er vi totalt oppe i rundt 375m aksjer. Det ligger 2,5milliarder nok i potten som en mulig refusjon noe som vil gi en aksjekurs på 6,7nok om vi går ut i fra 100% refusjon. Det gir en mulig oppside på rundt 500% fra dagens kurs på 1,12nok - altså en massiv oppside hvor nedsiden aldri er høyere enn 100% - så igjen do the math ....;)
oivindl
25.10.2023 kl 11:09 3215

"Om jeg satt som aksjonær med et snitt på 30nok, ble med i emisjonen til 11 øre og fikk snittet meg ned til feks 10nok så ville jeg jo ikke ha solgt mine 10nok aksjer til 1nok eller lavere"

Da registrerer jeg at du har forlatt strategien om å ha en tradingpot og en long posisjon som du fremhevet som så nyttig i feks PGS.
rischioso
25.10.2023 kl 11:21 3159

Men du - du stå fast ved kveruleringsstrategien hvor ingen - jeg gjentar ingen er interessert i kverulere med deg da det aldri kan bli noen diskusjon av slikt. Du bidrar jo ikke overhodet, har aldri gjort det og kommer aldri til gjøre det ved å fastholde på nettopp kveruleringsstrategien så enten må du som oss andre dykke ned i caset og diskutere det og ikke hverandre noe som er meningen med forumet eller så får du fortsette å kverulere deg inn i ensomheten - valget er ditt, men for all del ikke kveruler bort den muligheten også - som det meste annet ....
Redigert 25.10.2023 kl 11:22 Du må logge inn for å svare
elnomi
25.10.2023 kl 11:26 3147

Så tar vi 39mnok og deler på 11øre så får vi rundt 355m nye aksjer + 19m gamle og da er vi totalt oppe i rundt 375m aksjer.»

Og gitt den «går inn» som du beskriver så er oppsiden i % betydelig større for de 355 millioner nye aksjene til 11 øre.

Forøvrig knapt omsetning og interesse for aksjen i dag så det spiller liten rolle hva vi her måtte mene om kursen, emisjonen eller det som skjer videre.
Redigert 25.10.2023 kl 11:27 Du må logge inn for å svare
Omnislash
25.10.2023 kl 11:43 3103

"Det finnes i dag rundt 19m aksjer hvor pair value/pålydende skal stemmes over den 07.11 på EGF for å få satt ned til 0,01usd eller 11øre. Det skal hentes 3,5musd eller 39mnok"

Hva tror du pdd blir utfallet av avstemmingen?
rischioso
25.10.2023 kl 11:55 3032

Jeg er temmelig sikker på at aksjekapitalens pålydende blir satt ned som forespeilet. Det handler jo kun om sikre fremtidige emisjoner og en nedre grense for hvor EMI nivået kan settes og har ingen direkte relasjon til aksjekursen som flere feilaktig virker å blande.
FaeniHelvete
25.10.2023 kl 12:04 2999

Jeg er usikker på hvordan jeg skal formidle dette på en måte som gjør at du forstår. Alt, alt er feil ved påstanden din.

Du har ingen som helst form for dekning for påstanden din om at det etter all sannsynlighet vil bli gullkantet å tegne seg for minimum 100k euro i en lottokupong av en aksje. Det KAN bli gullkantet og det kan også bli 100% tap, men hvor sannsynlig det er vet vi jo selvsagt ingenting om fordi ingen av oss har tilgang til materialet. Hvor mange tilsvarende saker har Fredriksen og NODL vært involvert i? Hvor mange saker har Fredriksen tapt i voldgiftsdomstolen og så vunnet ved å anke? At Fredriksen normalt sett går seirende ut ellers i livet er jo fullstendig irrelevant for caset til NODL, hvor man i utgangspunktet altså tapte saken. Kan du i det minste henvise til saker som har endt med forlik etter at man har tapt i voldgiftsdomstolen og så anket? Kan du henvise til sammenlignbare saker hvor selskapet tapte og så vant ved å anke? Kan du henvise til noe som helst relevant, annet enn at du mener at pensjonen vår er sikret fordi Fredriksen er involvert. Hvor mange søknader om å anke lykkes med man på generell basis? Selv alt dette er irrelevant, fordi det eneste som er relevant for vårt case er faen meg vårt case isolert og grunnlaget som eksisterer for å søke om å få anke, som vi altså ikke kjenner til.

Det finnes ingen som helst som argumenterer mot at den teoretiske oppsiden er enorm. Fredriksen tegner seg fullt fordi han er allerede hovedaksjoner og dette er småpenger for han, dette har han uten problemer råd til å tape og selvsagt har han ikke tenkt til å bli utvannet i en sak som dette hvor den potensielle oppsiden er betydelig. For han er det en no brainer. Han har vært med opp, tegnet seg for emisjon nesten på topp og vi er nå på ca 1/29 del av kursen. Enten så vinner han og kan plante en fet bunke med kontanter på den allerede massive fjellsiden av kontanter han sitter på, eller så taper han og det er omtrent ikke synlig. Hvis du har 100k euro liggende og det er fullstendig ubetydelig om bunken blir borte, du merker det ikke engang, så er det jo bare til å kjøre på, men:

Det er et fuckings mylder av muligheter, hvor mange av mulighetene vil være positive og mange vil være fullstendig katastrofale for caset. Nyheten om Cobalt vil etter all sannsynlighet komme etter at emisjonen er på plass, og vi vet ikke hvor begrenset oppsiden blir som følge av antallet nye aksjer. Vi kan vel så gjerne få negativ dom også i saken om Cobalt og ytterligere behov for emisjon hvis de søker om å anke, derav enda større utvanning i håp om full uttelling. Vi kan få nyheter om at selskapet får anke dommen, med påfølgende nyhet om at verftet inngår forlik, vi kan få nyheter om at selskapet ikke får anke. Selvsagt er det også fullstendig mulig at emisjonen settes på 1/10 av dagens nivå, og at kursen raskt kryper opp igjen slik at man tjener en formue bare på å være med på emisjonen.

Det eneste som per dags dato er sikkert er at det på ingen som helst måte er noe grunnlag for å konstatere at det ikke er noen nedside av betydning å gå inn på disse nivåene, eller at det etter all sannsynlighet vil være gullkantet å gjøre det.

Siden du er så overbevist om at dette etter all sannsynlighet vil bli gullkantet, hvor mange aksjer sitter du nå på
Redigert 25.10.2023 kl 12:05 Du må logge inn for å svare
Barbera
25.10.2023 kl 12:05 2999

Dette et ikke worst case mtp. antall aksjer. Selskapet skriver selv at det sannsynligvis kommer flere emisjoner. En ankekonklusjon kan dra ut til Q3 2024. Neste i rekken er reperasjonsemisjon, en emisjon dere bør håpe er så stor som mulig.

Maks potensialet kommer rask ned i 4 kr. Og når man vet at anker svært sjelden får gjennomslag så skal man være kreativ får å regne seg fram til fair value over 1 kr.

oivindl
25.10.2023 kl 12:07 2985

Står fast ved å stille spørsmål og kommentere dine vurderinger, som dessverre ofte har vist seg å være feilslått.
Du må gjerne kalle det kverulering for min del, men rasjonelle svar og begrunnelser, hadde nok vær mer nyttig.
Mr Karma
25.10.2023 kl 12:14 2960

Nedsiden på kort sikt må jo være ganske åpenbar.

Aksjen omsettes på gode 1 kr pr. stk , mens nye sies det må regne med blir solgt for 11 øre pr stk. Har ikke sett om om tegningsrettigheter e.l.

Vi vet totalbeløpet som skal innhentes i denne omgang, men ikke annet enn pålydende verdien på disse aksjene. Hvis man tenker å selge de nye aksjene til overkurs av pålydende nemlig kr. 1, så blir det tilsvarende voldsomt færre aksjer som skal dele potten.

Har ikke funnet noe sted hva de nye aksjene skal selges for annet enn uttalelsen om at fremtidige emisjoner blir på 11 øre (0,01 USD). Ser ikke ut som noen på forumet VET noe heller. Så hvorfor kjøpe aksjen for kr 1 på børsen nå, når man kan få de for 11 øre snart? I den differansen ligger det et enormt info- forpliktelse fra ledelsen. Derfor rører i alle fall ikke jeg aksjen før det er klart.