OPPSIDE 700 %, RISIKO NULL

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
03.01.2024 kl 19:49
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
kodenavn
NODL 09.02.2022 kl 09:34 400022

NODL, oppside 700-800 prosent.
Så kom meldingen om at Hemen, John Fredriksens personlige investeringsselskap, har kjøpt 9300 aksjer, og tippet over grensen på 40 % av aksjene i Northern Drilling, ticker NODL.
Dette lille kjøpet betyr at Hemen har tilbudsplikt på resten av aksjene i NODL Det ble samtidg meldt at det vil komme et bud på kr. 17.-

Kursen går selvfølgelig rett til 17.-, der den stoppes av en ivrig selger. Det er ingen premie for å gjette hvem det er.

The offer price in the forthcoming offer will be NOK 17 per NODL share, which exceeds the highest price Hemen has paid for shares in NODL during the last six months.

Fint tenker du. Tilbud på 17.-, og kursen er 17.-, case closed, her er det ikke penger å hente.
Men er det slik ?

Jeg mener potensialet er skyhøyt her.

CASET, kortversjon:
Northern Drilling, riggselskap. Tidlligere eide rigger er skilt ut i eget selskap, og er ute av regnskapet. Selskapet har pr idag ingen eiendeler. Litt gjeld og litt cash går i ca null.
Så cirka et tomt selskap uten gjeld eller eiendeler.

MEN, selskapet har et krav på Koreas store verft, Daewoo, DSME (verdens 3. største verft) på
230 MUSD, pluss renter, kostnader mm., dvs. 124-150 NOK pr. aksje.

Kravet:
Sea Drill hadde bestilt 2 nye boreskip, West Aquila og West Libra, av Daewoo. Som kjent gikk det ikke så bra for Seadrill, og NODL kjøpte skipene av Daewoo for 592 millioner dollar, og betalte inn 180 millioner dollar ved signering av kontraktene.
Skipene skulle egentlig leveres til Northern Drilling i henholdsvis januar og mars 2021, men leveringen ble utsatt en rekke ganger før begge ble kansellert i henholdsvis august og oktober i fjor pga kontraktsbrudd ved at verftet ikke klarte å levere i tide.
NODL bestilte også boreskipet Cobalt av DAEWOO. Her ble det innbetalt 50 mill dollar.
Denne kontrakten er også kansellert.

Det betyr at Northern Drilling har et krav mot Daewoo på minst 230 millioner dollar, eller over2 milliarder kroner. Det tilsvarer 124 kroner pr. aksje. I tillegg kommer renter og eventuelt andre kostnader.

Løsning:
Hemen forhandler med DAEWOO om kravet, Hvis de blir enige, blir de sikkert enige etter at tilbudsplikten har gått ut, altså tidligst i mai, for Hemen håper selvfølgelig at noen skal si ja takk til 17.-.
Hvis de ikke blir enige, går saken iht kontrakten til voldgiftsdomstolen i London. Da kan det ta tid,
12 til 24 måneder.

Sannsynlighet for å vinne frem med kravet:
De som kjenner saken best, er Hemen, dvs John Fredriksen og hans advokater.
Hemen kjøpte 9300 aksjer for å komme i budplikt.
Jeg tenker at storeulv (JF) ikke ville prøve å kjøpe selskapet hvis han ikke trodde han skulle vinne frem mot Daewoo. JFs advokater er de beste i gamet, og jeg tror de visste veldig godt hva de gjorde da de kansellerte kontraktene. Det høres også rimelig ut at det er en klausul som sier at kjøper skal ha igjen pengene hvis selger ikke klarer å levere.

Risiko ved å kjøpe NODL. Oppside og nedside.

Nedside:
Hemen må fremsette det pliktige tilbudet innen 4 uker. Det må stå i minimum 4 uker, max 6 uker,
Så en gang mellom 9. mars og 20. april, er du GARANTERT å få igjen 17 NOK.
Så i 4-10 uker fra nå, har du NULL risiko, bortsett fra rentetapet på investeringen.
Hvordan kursen vil gå etter mars/april, er umulig å spå.

Oppside:
De siste ukene har det vært omsatt 20-40.000 aksjer pr dag.
Igår og i dag ble det omsatt hhv. 207.000 og 284.000 aksjer.
Hemen har 6.453.826 aksjer. De har JF neppe lyst til å selge. Og de holder lenge om mange vil kjøpe.
Jeg tror egentlig ikke mange av de andre aksjonærene har lyst til å selge heller. I hvert fall ikke
topp 20, som har 29,4 % (i tillegg til Jfs 40 %)
Så 69,4 % av aksjene sitter ganske godt fast tror jeg.
Da er det 4.9 mill aksjer som kan sitte løst. Det er ikke mye.
Hvis mange som leser dette mener det samme som meg, at her er nedsiden et stykke fremover NULL, samtidig som best case litt frem i tid med god sannsynlighet er 130.-ish, vil aksjen gå uten at noen kan holde den igjen
Så hvor mye vil den gå ?
Det kommer an på hvordan kjøperne vurderer sannsynligheten for 130.-
Hvis de som jeg tror den er stor, burde kursen kunne gå til mellom 60.- og 100.- ganske fort.
Hvis de tror den er mindre, går den til 30, 40 eller 50.
Det som er sikkert, er at 17.- er helt feil kurs. For da har du null risiko, og betaler null for muligheten at kursen kan gå til 130.-

Hva hvis kursen går ?
Da har JF 2 muligheter.
A) La budet gå sin gang, og ta de aksjene han får fra bevisstløse tanter til 17.-. Så må han finne seg i å bare få 40 % av oppgjøret, og vi andre aksjonærer får resten.
B) Han kan øke budet, og se om det gir ham flere aksjer. Om han gjør dette, og eventuelt hvor mye, er håpløst å gjette på.
Men Hemen kan bare tvangsutløse andre aksjonærer hvis han får over 90 % av aksjene.
Og det er hele min agenda med å skrive dette. Det er ikke bare ren nestekjærlighet :)
Jeg vil at dere skal se at oppsiden er kjempestor, mens nedsiden er null
Hvis dere er enige meg i vurderingene her, vil kursen gå langt, og jeg vil ikke bli tvangsinnløst for knapper og glansbilder, dvs 17.-.

Og hva er min horisont ?
Det beste ville være om Hemen ble enige med DSME i løpet av forsommeren.
Fra 17.- til 130.- på noen få måneder hadde vært fint, og det kan skje.
Jeg tror sannsynligheten for å få 130.- er stor, og jeg selger ikke billig.
Men saken kan gå til voldgiftsdom i London. Da tar det lenger tid.
Tid er penger sies det, og i tilfelle saken går til London og det tar et år eller mer, er jeg klar for å selge under 130.- . Mellom 90 og 100 kanskje ?
Kommer vi ikke dit, venter jeg på London.

Lykke til, håper du gjør en kule på denne. Risikoen er i hvert fall null inntil videre.
Du har ikke en gang markedsrisiko i ukene som kommer. Går markedet åt skogen, får du fremdeles dine 17.- Hemen har cash.
rischioso
03.11.2023 kl 19:42 3804

RE - Hva går dette proffkravet ut på,

* En omklassifisering ved anmodning fra ikke-profesjonell investor krever at to av tre absolutte vilkår er innfridd:

1. Kunden har foretatt transaksjoner av betydelig størrelse på det relevante marked gjennomsnittlig 10 ganger per kvartal i de foregående fire kvartaler.
2. Størrelsen på kundens finansielle portefølje, definert til å omfatte kontantbeholdning og finansielle instrumenter, overstiger et beløp som i norske kroner tilsvarer EUR 500.000.
3. Kunden arbeider eller har arbeidet innen finansiell sektor i minst ett år i en stilling som krever kunnskap om de relevante transaksjoner og investeringstjenester.

RE - og hvor mange er det som utelukkes basert på det?

* Majoriteten av investorer på OSE er kategorisert som private - nøyaktig hvor mange som ikke er kategorisert som proffe i NODL kan vi ikke vite, men mest sannsynlig de fleste.
Shikibetsu
03.11.2023 kl 19:50 3769

Kun et fåtall eller knapt noen var istand til å klare kriteriene, så det du tipper stemmer ikke. Stort sett banker State street/ Goldman/BNP/ The bank of NYM osv osv på toppen som vil si en samling av småaksjonærer som er ikke-profesjonelle. Likt Nordnet Bank og Nordnet livsforsikring som også er der med en samling mindre aksjonærer. Så dette gir mening, JF var omtrent den eneste som kunne samt noen få profesjonelle som hadde muligheten innenfor kriteriene. De utenfor som evt var interessert fikk ikke sjansen, kun de som var aksjonærer fra før. Ikke noe muffens om at «de største ikke ville». Passet JF bra, da han gladelig tar det han kan i troen på at dette skal gå bra. Hvorfor skal alle som ble med ned til 30-40 øre plutselig selge seg ut rett etter emi på 12.5 øre, det er kun ønsketenkning fra mange her som har en agenda for egen vinning. Oppsiden er 7000% opp fra 12,5 øre, 400% som kom denne uke er bare peanuts. Bare å holde og vente tålmodig videre, ting kan skje mye raskere enn noen aner. JF kommer ikke til å pøse ut emi-aksjer, heller ikke de som sitter igjen med de få resterende 13-14% som «kan omsettes».

Megastor interesse, altfor stor oppside til å la gå! Det ser man på interessen fra alle de som engasjerer seg utenfra, et merkelig skue. Sett det før.
Redigert 03.11.2023 kl 20:11 Du må logge inn for å svare
Marketwatch
03.11.2023 kl 19:55 3745

Litt rart dette, min erfaring er at når Fredriksen passerer en grense for tilbudsplikt, så byr han aldri høyere enn han må (dvs det han selv har gitt for aksjen innenfor 6 mndr før tilbudsplikten inntrådte), ref. bl.a Axa. I hvilke selskaper mener du at Fredriksen har bydd mer enn han er pliktig til? Ellers går jeg ut fra at de fleste nå har fått med seg risikoen med å kjøpe aksjen på dette nivået, så nå sier jeg takk for med på denne tråden. Men: vil noen absolutt kjøpe noen lottoaksjer i NODL, husk stop loss!
Stokk Dum
03.11.2023 kl 20:01 3743

Det var da voldsomt, men takk for interessen.
Agenda - huff for et skrekkelig ord. Jeg vil i hvert fall ikke ha det på meg at jeg har en agenda, så du har sikkert rett i alt du skriver, og jeg tilsvarende feil i min tipping.

Husker du forresten mitt innlegg der jeg stilte spørsmål rundt cash-beholdningen som ble hevdet å være i størrelsesorden 80MNOK og lånet fra JF som var beskrevet i halvårsrapporten,? Hva tror du min agenda var for å stille spørsmål rundt det?
(P.S. Dette var før melding om emisjonen kom.)

mvh
Redigert 03.11.2023 kl 20:10 Du må logge inn for å svare
rischioso
03.11.2023 kl 20:20 3728

RE - Litt rart dette, min erfaring er at når Fredriksen passerer en grense for tilbudsplikt, så byr han aldri høyere enn han må (dvs det han selv har gitt for aksjen innenfor 6 mndr før tilbudsplikten inntrådte

* Vel, som jeg har sagt - markedspris + premie

John Fredriksen-selskapet Hemen Holding har mandag kjøpt nok aksjer i Northern Drilling til at eierskapet bikker over 40 prosent. Det utløser en plikt som gjør at Fredriksen-selskapet må komme med et bud på resten av aksjene.

Det vil Hemen Holding nå gjøre. Budet er på 17 kroner per aksje – 21,4 prosent over kursen før aksjen ble pauset i forkant av meldingen.

https://e24.no/boers-og-finans/i/dnQvv1/john-fredriksen-vil-sluke-northern-drilling
Shikibetsu
03.11.2023 kl 20:30 3716

Hvis dette var så voldsomt så se det i sammenheng. Det slenges ut mye fra mange som ikke tør å handle uten å først advare alle andre, søker å få prisen ned for sin egen del ved å kaste andre aksjonærer under bussen eller noe i den duren. Sliter i en shortposisjon eller hva det måtte være de har issues med. Trodde kanskje du var en av hyenene som kom til her nylig, men da var du ikke det.

Var en litt *kremt* utdypende kommentar til tippingen som måtte dementeres. For at folk skal få riktig bilde på påstand fra enkelte om at «de største ikke var interessert i rettet emi». Poenget er så enkelt som at det var omtrent ingen som var istand til å klare kriteriene for den. Siktet ikke til at du spesifikt har en agenda men var på villspor med tippingen (kanskje noe påvirket av visse røvere her inne)

Nei, har ikke peiling på hva du spurte om i den sammenheng. Men du fant vel utav det ved å lese deg opp, flittig som du er vil jeg tro.

Nå er det helg her, have a good one! :)
Redigert 03.11.2023 kl 20:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.11.2023 kl 20:37 3719

Mye snikk snakk.
En ting er sikkert og det kursen skal på hell før den kjøres opp igjen og det et par runder minst.
Lykke til med timeing!
Her er det åresvis med avkastning ila timer å tjene
Marketwatch
03.11.2023 kl 21:03 3691

Ok, du skal ha den, men merk: da var selskapet verdsatt til 274,3, før tapet i voldgiftsretten. Takk for meg.
rischioso
03.11.2023 kl 21:40 3670

Bli heller med og ta noen lodd så får du muligheten til å le hele veien til banken du oxo ....;)
oivindl
03.11.2023 kl 21:46 3654

"En omklassifisering ved anmodning fra ikke-profesjonell investor krever at to av tre absolutte vilkår er innfridd:"

Og hvor har du det fra at dette er krav som er gjeldende i denne emisjonen?
rischioso
03.11.2023 kl 22:26 3611

Fra tilretteleggeren Sp1 Markets - ta en tel så kan du bytte ut grublerier med god nattesøvn ...;)
Gullhaugen
03.11.2023 kl 22:44 3585

Loddet skulle vært tatt før 25.10 ,da har en mulighet til å være med på rep emi og 0.125 aksjene. For de som kjøper nå er det dessverre game over. Saken er vanskelig å vinne frem . Det kommer nok enda en emi for å holde igang julene for veien er lang og bort i mot umulig. For Frediksen er dette leke penger og en lottkupong. Hva er det du ikke forstår?
Stokk Dum
03.11.2023 kl 22:49 3617

Eller hvis en vil tenke selv:
In any EEA Member State, this communication is only addressed to and is only directed at qualified investors in that Member State within the meaning of the Prospectus Regulation, i.e., only to investors who can receive the offer without an approved prospectus in such EEA Member State. The “Prospectus Regulation” means Regulation (EU) 2017/1129, as amended (together with any applicable implementing measures) in any Member State.

https://www.esma.europa.eu/publications-and-data/interactive-single-rulebook/mifid-ii/annex-ii

mvh
unikum
03.11.2023 kl 22:52 3623

He he du har solgt og litt for tidlig. Om JF kjøper selskapet for deretter kaste det i dassen for at det er lekepenger å reine for han er noe av det kleineste argumentasjon har hørt hittil. Når vender du om argumentasjonen ?
oivindl
03.11.2023 kl 23:23 3590

Mange kreative teorier om hvem som har kjøpt, ikke kjøpt aksjer i emisjonen, for ikke å snakke om de som ble utestengt.
Den ene teorien slår den andre i hjel, selv om de kommer fra samme nick, men det er selvfølgelig underordnet. Teoriene justeres og tilpasses etter behov og en logisk sammenheng mellom de ulike spekulasjonene er fullstendig fraværende.
For ikke å snakke om dokumentasjon.

Vel, det som er klart, er at så godt som ingen av de største aksjonærene, foruten Fredriksen, kjøpte noe i nærheten av hva de hadde anledning til.
Det er bare å gjøre en enkel beregning basert på børsmeldinger og aksjonærerlister, så ser en det.
rischioso
03.11.2023 kl 23:26 3600

Det stemmer jo ikke. For det første så er ikke toget gått - det har så vidt fått opp varmen i dampkjelen. Og som jeg har skissert tidligere så har de fleste aksjonærene et skyhøyt snitt så noen aksjer i rep emien vil ikke gjøre annet enn å få snittet deres ned til 5+. Mao, flere hundre prosent over dagens kurs. Ja, de få små med mindre enn 150k aksjer som kjøpte rundt den 25.10 og får litt i rep emien kommer noe bedre ut, men de er få.

Og når det kommer til selve sakene så er det 2. Den ene gjeldende refusjonskrav på rundt 2 milliarder nok - refusjonskrav gjeldende forskudd for 2 drillship - vil bli anket veldig snart noe som i seg selv er kurstriggende. Så har vi Cobalt kjennelsen som kan tikke inn hvilken dag som helst hvor det er 500mnok i potten. Videre så har Fredriksen utløst tilbudsplikt og det er å forvente en markedskurs + premie som sist noe vi som aksjonærer står fritt til å akseptere eller avslå. Så har vi muligheten for at det blir et forlik spesielt etter at anken blir formalisert for da kan verftet komme til bordet med ønske om å forhandle istedenfor en ny tidkrevende og kostbar runde i retten. Mao, det er flust med mulige kurstriggere i loopen og når vi kjenner til at svært få om noen vil ha interesse av å selge med tap etter emisjonen så blir det også bortkastet å drømme om øre kurs - for er det noe tog som er gått så er det nok nettopp øretoget ...;)
Redigert 03.11.2023 kl 23:27 Du må logge inn for å svare
rischioso
03.11.2023 kl 23:35 3583

Det er beklagelig å se hvordan du oppfører deg. Her bruker vi andre tid på deg når du først oppfører deg og stiller adekvate spørsmål. Og når du så får svar som underbygger teoriene til det fulle så er dette tullet altså takken - da må du også forstå at kommunikasjonen med deg avsluttes så får du tre tilbake i den kverulerende ensomheten hvor du ikke kan bli tatt på alvor og derfor heller ikke vil bli besvart...

God helg!
oivindl
03.11.2023 kl 23:46 3570

"Det ble jo ikke overtegning når summen av retter ikke overstiger det som var planlagt."

Det er ikke summen av retter som avgjør om det er overtegning. Det er om man tegner seg for flere aksjer enn man har rettighet til.
At en emisjon er overtegnet, er jo bare positivt, men behøver ikke medføre at antall aksjer overstiger det som er planlagt.
oivindl
04.11.2023 kl 07:43 3540

Kjekt at du finner spørsmålene adakvate, men svarene er jo ikke det.

Hvordan finansinstitusjoner er pålagt å klassifisere kundene er greit nok, men det gjenstår å peke på hvor dette er nevnt som betingelse i emisjonen.

Dette svaret er dessverre ikke godt nok:
"Fra tilretteleggeren Sp1 Markets - ta en tel så kan du bytte ut grublerier med god nattesøvn ...;)"

Burde jo vært enkelt å vise til prospektet.
Shikibetsu
04.11.2023 kl 09:16 3481

Noen sitter kun her inne og kverulerer, viser begrenset kapasitet til å forstå. Viser ingen vilje til å ta inn konkret informasjon. Folk er hyggelig å gir deg svar, gir nada tilbake. Det er mye du lurer på, og får svar. Vrir om på alt, så det er lett å se at det ikke er noe ønske om å forstå. Lite nyttig å forsøple tråden med absolutt ingenting. Er på oppdrag si ;)

Det richosio sier stemmer 100%, fikk akkurat samme beskjed fra Spb1M1.

Nytteløst å svare på noe som helst der det ikke finnes vilje..

Burde være enkelt å ta en tlf selv, nummeret er 24147400.
Gir deg ikke direktenummeret til de 2 jeg snakket med, men du kan spørre etter de som hadde med Nodl å gjøre (dette klarer du)
Redigert 04.11.2023 kl 09:47 Du må logge inn for å svare
Stokk Dum
04.11.2023 kl 10:42 3442

Har du funne tilbake til og lest det innlegget jeg refererte til i går, mulig det var på en annen nodl-tråd?

mvh
unikum
04.11.2023 kl 11:15 3407

En bitter grinebiter er vel det rette ordet, kun ute etter å kverulere mot enkelte, har ikke eget case for der har han nok tapt alle penga sine men klart å beholde en pc... Vrenger på alt informativ som kommer uansett og tror faktisk at han bidrar til folket. Undervurderer forumets brukere.
Jeg har selv vært i kontakt med Sp 1 markeds og kan bekrefte det meste skrevet i siste tiden.
Shikibetsu
04.11.2023 kl 11:28 3419

I forhold til subsequent events som du referer til og en ekstra kredittfasilitet på 1,7 mill usd eller grovt 17 millioner for å ta opp eventuelle svingninger i utgift du tenker på? En ekstra sikkerhet med andre ord. Rett og slett en kassekreditt som er helt normalt, har det selv i eget selskap. I denne sammenhengen er jo dette veldig lite å henge seg opp i for å si det mildt. Men om man leter etter mulige ting å plukke på så blir det vel slik.
rischioso
04.11.2023 kl 12:08 3598

Ja, utfordringen med slike er at de egentlig aldri vil være enige fordi det ville ha betydd slutten på det som driver dem - altså kveruleringen. Og når de tar feil som de ofte gjør så tar de en pause som han gjorde når rekylen kom og når kursen siger tilbake så kommer også han snikende tilbake og begynner kveruleringen der han slapp. Så det er bare å innse først som sist at uansett hva vi svarer og uansett hvor korrekt det er så vil kveruleringen fortsette inn i evigheten. Så enten må vi akseptere slike avvik og tråden blir både nedstemt og uoversiktlig eller så melder vi slikt inn til admin og får det fjernet en gang for alle for den type gjentagende gnagende og kverulerende oppførsel bidrar ikke til annet enn krangling, nedstemthet og støy noe ingen er tjent med og kommer derfor i konflikt med forumreglene. Mao, det er helt opp til oss hva som skjer videre ....;)

En fortsatt god helg ønskes alle - ingen nevnt, ingen glemt.
Stokk Dum
04.11.2023 kl 13:10 3555

Ja, bla det.
Bra du tok deg tid til å spole tilbake. Hvis du bruker litt mer tid, kanskje du finner mer av interesse (stikkord: hva skulle nodl med kassakreditt med tilsynelatende så my "cash" tilgjengelig?)
Generelle betraktninger rundt kassakreditt er jeg enig i. Selv har jeg ikke kassakreditt i noen av mine selskaper, jeg velger å tro det er helt normalt også.

(Jeg har selv brukt en del tid, spesielt for rundt et par år siden å gå tilbake på diverse tråden på HO. Både for å friske opp hukommelsen, men også for å skjønne bedre det som ble skrevet da, og for å forstå på dynamikken på forumet. Er selvsagt ikke alt som er like leseverdig, så her må en vite hva en er ute etter.)

mvh
Redigert 04.11.2023 kl 13:11 Du må logge inn for å svare
oivindl
04.11.2023 kl 16:54 3463

"Det richosio sier stemmer 100%, fikk akkurat samme beskjed fra Spb1M1."

Hva konkret gikk beskjeden ut på?
Burde være overkommelig å svare på det.
oivindl
04.11.2023 kl 16:58 3459

De som får delta i repemien, representerer ca 37% av de opprinnelige aksjene. Hemen satt på drøyt 40%.

Betyr det at aksjonærer som representerer ca 20% av aksjene, ikke får delta i emisjonen?
oivindl
04.11.2023 kl 18:05 3497

"Og når de tar feil som de ofte gjør så tar de en pause som han gjorde når rekylen kom"

Har aldri uttalt meg om kursen og tok derfor ikke feil.
Shikibetsu
04.11.2023 kl 19:51 3432

« Burde være overkommelig å svare på det.»

Du har allerede fått svar fra forumet.
Shikibetsu
04.11.2023 kl 20:11 3427

Uvesentlig at de har en liten ekstra kassekreditt til uforutsett på 1,7 mill usd i denne sammenhengen. Som nevnt så er det en ekstra sikkerhet. Kan være for å være i forkant av eventuelle løpende utgifter/ være betrygget, ansvarlig å ha litt ekstra buffer å gå på. I tillegg til cash.

Selv om man har en slik kreditt så er ikke målet å krype ned på den, man prøver jo selvsagt å unngå det for å slippe renteutgifter. Går helt fint å ha cash på bok kombinert med kassekreditt, det er ikke noe muffens med det :)
oivindl
05.11.2023 kl 09:19 3239

Vet forumet hva du fikk opplyst i en personlig telefonsamtale? Som du sikkert har fått med deg, er forumet definitivt ikke enig i alt.
oivindl
05.11.2023 kl 09:21 3233

Hvorfor er det av interesse å vurdere deltakelse i emisjonen?
Vel, først og fremst fordi mange av påstandene om fremtidig kursutvikling bruker forhold knyttet til emisjonen som begrunnelse.
Problemet er at mange av de ulike begrunnelsene strider mot hverandre.

Ett moment som trekkes frem, er at Fredriksen tar vare på sine medaksjonærer, og at han også er avhengig av det, for å opprettholde tillit i markedet.
Men hvordan vil det oppfattes at de største aksjonærene får ti ganger flere aksjer til rådighet i emisjonen, enn aksjonærer med under 150 000 aksjer?
Hvorfor får ikke de mindre aksjonærene anledning til å opprettholde sin andel i selskapet?
Hvordan vil det oppfattes dersom inntil 20% av aksjonærene ikke får delta i emisjonen overhodet?

Så til tildeling i første runde.
Andre enn Hemen fikk ca 2,5% av aksjene. Det har blitt pekt på at det var under minste tegningsbeløp.
Hvorfor tok ikke Hemen like godt alle aksjene?

Ett moment som er verdt å ta med, er at ved fulltegnet repemi, havner Hemen under 90% og unngår innløsningsplikt.
Hadde de tatt alt i første emisjon, hadde de havnet over 90%.
Shikibetsu
05.11.2023 kl 10:36 3143

Lite nyttig å teppebombe forumet med samme svar hva kriteriene gikk ut på og hvorfor det ble som det ble med fordelingen i rettet emi. Respektløst å undervurdere forumets brukere på denne måten, forståelsen hos de fleste er tilstede. Uvesentlig å grave mer i dette.
Shikibetsu
05.11.2023 kl 10:47 3117

«Ett moment som er verdt å ta med, er at ved fulltegnet repemi, havner Hemen under 90% og unngår innløsningsplikt.»

Bra observert, tilbudsplikt som opplyst i børsmeldingen vil slå inn. Dvs Hemen må komme med et godt tilbud som aksjonærer godtar, eller handle seg opp over børs for å komme over 90%. Rimelig greit å anta at det vil bli okå premie på aksjene i Nodl da.

Fulltegnet rep-emi blir nok null problem.
oivindl
05.11.2023 kl 11:51 3040

Du tenker ikke at det var helt bevisst fra Hemen å havne under 90%?
oivindl
05.11.2023 kl 12:06 3011

"Respektløst å undervurdere forumets brukere på denne måten"

Jeg er temmelig sikker på at forumet består av brukere med høyst ulikt kunnskapsnivå. Tror sågar enkelte kan bli lurt av skribenter som fremhever egen kunnskap samtidig som de er bastante på hvordan kursen vil utvikle seg.

Jeg kan vise til eksempler hvor presumptivt oppegående skribenter med lang fartstid, bommer på ganske elementær kunnskap.
Så behovet for korrekt informasjon er stort.
Shikibetsu
05.11.2023 kl 12:58 2945

Det som er helt sikkert bevisst, er at han ønsker mest mulig av selskapet. Stor sannsynlighet grunnet troen på godt utfall i sakene. Og kanskje fordi han har noen videre planer med Nodl etter det igjen. Markedet har svart og tror det er premie å hente her med det vi har på bordet og oppe i dagen sålangt, det vi vet pr nå er at den mulige oppsiden er minst 7kr pr aksje nå. Man kan ikke konkludere bastant at det blir noe mer utvanning utover det før det evt skjer, og det vil enten gå en kortere periode før positivt utfall eller en enda lengre periode om det skulle bli en emi til. Om det skulle bli!
Shikibetsu
05.11.2023 kl 13:08 2924

« Tror sågar enkelte kan bli lurt av skribenter som fremhever egen kunnskap samtidig som de er bastante på hvordan kursen vil utvikle seg»

Dette er jo ikke noe bedre andre veien. Akkurat som noen er bastante på at det kommer til å flomme over av emi-aksjer til de som ikke er aksjonærer. Å skremme andre til å selge er å ta grådigheten opp noen hakk vel. Må være bedre å forsvare egen investering framfor å stjele andres.
oivindl
05.11.2023 kl 13:33 2871

Som du ser av mitt innlegg, var det ikke spesifisert noen retning, det kan være like ille begge veier.
For min del handler det om hvordan de begrunner sine spådommer.
Noen er nyanserte og baserer seg på fornuftig bruk av kilder som børsmeldinger mm.
Noen slenger ut tall uten grunnlag eller vurderinger, de har jeg ikke behov for å kommentere.
Så har vi de som fremstiller seg som kunnskapsrike og seriøse, men hvor det er all grunn til å stille spørsmål ved både kunnskapsnivå og vurderingsevne.
Min erfaring er at evnen til å forsvare og begrunne egne utsagn kunne vært langt bedre i den gruppen
unikum
05.11.2023 kl 14:02 2809

Ingen tvil... alle setter pris på ditt kunnskapsnivå og seriøsitet. Og de som faktisk ikke fanger opp dette må jo være helt korka.. ikke verre enn det og for all del , vi setter virkelig god pris på alle dine vinklinger av Nodl, for om man velger å kjøpe eller selge så må jo dette være nøye vurdert hos den enkelte, kunnskapsrike or not.