OPPSIDE 700 %, RISIKO NULL

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
03.01.2024 kl 19:49
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
kodenavn
NODL 09.02.2022 kl 09:34 387505


NODL, oppside 700-800 prosent.
Så kom meldingen om at Hemen, John Fredriksens personlige investeringsselskap, har kjøpt 9300 aksjer, og tippet over grensen på 40 % av aksjene i Northern Drilling, ticker NODL.
Dette lille kjøpet betyr at Hemen har tilbudsplikt på resten av aksjene i NODL Det ble samtidg meldt at det vil komme et bud på kr. 17.-

Kursen går selvfølgelig rett til 17.-, der den stoppes av en ivrig selger. Det er ingen premie for å gjette hvem det er.

The offer price in the forthcoming offer will be NOK 17 per NODL share, which exceeds the highest price Hemen has paid for shares in NODL during the last six months.

Fint tenker du. Tilbud på 17.-, og kursen er 17.-, case closed, her er det ikke penger å hente.
Men er det slik ?

Jeg mener potensialet er skyhøyt her.

CASET, kortversjon:
Northern Drilling, riggselskap. Tidlligere eide rigger er skilt ut i eget selskap, og er ute av regnskapet. Selskapet har pr idag ingen eiendeler. Litt gjeld og litt cash går i ca null.
Så cirka et tomt selskap uten gjeld eller eiendeler.

MEN, selskapet har et krav på Koreas store verft, Daewoo, DSME (verdens 3. største verft) på
230 MUSD, pluss renter, kostnader mm., dvs. 124-150 NOK pr. aksje.


Kravet:
Sea Drill hadde bestilt 2 nye boreskip, West Aquila og West Libra, av Daewoo. Som kjent gikk det ikke så bra for Seadrill, og NODL kjøpte skipene av Daewoo for 592 millioner dollar, og betalte inn 180 millioner dollar ved signering av kontraktene.
Skipene skulle egentlig leveres til Northern Drilling i henholdsvis januar og mars 2021, men leveringen ble utsatt en rekke ganger før begge ble kansellert i henholdsvis august og oktober i fjor pga kontraktsbrudd ved at verftet ikke klarte å levere i tide.
NODL bestilte også boreskipet Cobalt av DAEWOO. Her ble det innbetalt 50 mill dollar.
Denne kontrakten er også kansellert.

Det betyr at Northern Drilling har et krav mot Daewoo på minst 230 millioner dollar, eller over2 milliarder kroner. Det tilsvarer 124 kroner pr. aksje. I tillegg kommer renter og eventuelt andre kostnader.

Løsning:
Hemen forhandler med DAEWOO om kravet, Hvis de blir enige, blir de sikkert enige etter at tilbudsplikten har gått ut, altså tidligst i mai, for Hemen håper selvfølgelig at noen skal si ja takk til 17.-.
Hvis de ikke blir enige, går saken iht kontrakten til voldgiftsdomstolen i London. Da kan det ta tid,
12 til 24 måneder.

Sannsynlighet for å vinne frem med kravet:
De som kjenner saken best, er Hemen, dvs John Fredriksen og hans advokater.
Hemen kjøpte 9300 aksjer for å komme i budplikt.
Jeg tenker at storeulv (JF) ikke ville prøve å kjøpe selskapet hvis han ikke trodde han skulle vinne frem mot Daewoo. JFs advokater er de beste i gamet, og jeg tror de visste veldig godt hva de gjorde da de kansellerte kontraktene. Det høres også rimelig ut at det er en klausul som sier at kjøper skal ha igjen pengene hvis selger ikke klarer å levere.

Risiko ved å kjøpe NODL. Oppside og nedside.

Nedside:
Hemen må fremsette det pliktige tilbudet innen 4 uker. Det må stå i minimum 4 uker, max 6 uker,
Så en gang mellom 9. mars og 20. april, er du GARANTERT å få igjen 17 NOK.
Så i 4-10 uker fra nå, har du NULL risiko, bortsett fra rentetapet på investeringen.
Hvordan kursen vil gå etter mars/april, er umulig å spå.

Oppside:
De siste ukene har det vært omsatt 20-40.000 aksjer pr dag.
Igår og i dag ble det omsatt hhv. 207.000 og 284.000 aksjer.
Hemen har 6.453.826 aksjer. De har JF neppe lyst til å selge. Og de holder lenge om mange vil kjøpe.
Jeg tror egentlig ikke mange av de andre aksjonærene har lyst til å selge heller. I hvert fall ikke
topp 20, som har 29,4 % (i tillegg til Jfs 40 %)
Så 69,4 % av aksjene sitter ganske godt fast tror jeg.
Da er det 4.9 mill aksjer som kan sitte løst. Det er ikke mye.
Hvis mange som leser dette mener det samme som meg, at her er nedsiden et stykke fremover NULL, samtidig som best case litt frem i tid med god sannsynlighet er 130.-ish, vil aksjen gå uten at noen kan holde den igjen
Så hvor mye vil den gå ?
Det kommer an på hvordan kjøperne vurderer sannsynligheten for 130.-
Hvis de som jeg tror den er stor, burde kursen kunne gå til mellom 60.- og 100.- ganske fort.
Hvis de tror den er mindre, går den til 30, 40 eller 50.
Det som er sikkert, er at 17.- er helt feil kurs. For da har du null risiko, og betaler null for muligheten at kursen kan gå til 130.-

Hva hvis kursen går ?
Da har JF 2 muligheter.
A) La budet gå sin gang, og ta de aksjene han får fra bevisstløse tanter til 17.-. Så må han finne seg i å bare få 40 % av oppgjøret, og vi andre aksjonærer får resten.
B) Han kan øke budet, og se om det gir ham flere aksjer. Om han gjør dette, og eventuelt hvor mye, er håpløst å gjette på.
Men Hemen kan bare tvangsutløse andre aksjonærer hvis han får over 90 % av aksjene.
Og det er hele min agenda med å skrive dette. Det er ikke bare ren nestekjærlighet :)
Jeg vil at dere skal se at oppsiden er kjempestor, mens nedsiden er null
Hvis dere er enige meg i vurderingene her, vil kursen gå langt, og jeg vil ikke bli tvangsinnløst for knapper og glansbilder, dvs 17.-.

Og hva er min horisont ?
Det beste ville være om Hemen ble enige med DSME i løpet av forsommeren.
Fra 17.- til 130.- på noen få måneder hadde vært fint, og det kan skje.
Jeg tror sannsynligheten for å få 130.- er stor, og jeg selger ikke billig.
Men saken kan gå til voldgiftsdom i London. Da tar det lenger tid.
Tid er penger sies det, og i tilfelle saken går til London og det tar et år eller mer, er jeg klar for å selge under 130.- . Mellom 90 og 100 kanskje ?
Kommer vi ikke dit, venter jeg på London.



Lykke til, håper du gjør en kule på denne. Risikoen er i hvert fall null inntil videre.
Du har ikke en gang markedsrisiko i ukene som kommer. Går markedet åt skogen, får du fremdeles dine 17.- Hemen har cash.
skadi
05.12.2023 kl 23:45 4362

Du var griseheldig? Ingen problem å være enig i det. Prøv nå å ikke bli grisk. Da klarer du kanskje noe som store F. og riskokeren aldri klarer......
Med andre ord: Ikke lag reklame for et pyramidespill. Tror det ikke er lov i Norge......
Slettet bruker
05.12.2023 kl 23:50 4337

Alle her skjønner at bud og kurs er noe annet enn pålydende verdi av aksjekapitalen. Du bare antar at Fredriksen ønsker å eie 100% selskapet på nåværende tidspunkt. Hva er budet dersom han ikke vil ha aksept? Jo, 0,125kr slik som det blir sagt, men du velger igjen å misforstå.
BoostSeeker
06.12.2023 kl 00:14 4310

Alle her skjønner tydeligvis ikke alt og du av alle befinner deg helt klart i den gruppen som har litt vanskelig for å forstå. Misforstå meg rett - ikke noe galt i det om man endrer syn når man får bekreftet annet, men står man fortsatt hardnakket på gamle synspunkter og ikke absorberer ny info som slår ihjel det gamle - vel så har man bare seg selv å takke 😊

Spiller jo ingen rolle hva budet blir - det må væe utgangspunktet. Verken du, jeg eller noen andre vet hva budet fra Fredriksen blir. Jeg påstår heller ikke at budet blir på 5nok eller mer. Jeg sier at om han vil ha aksept så MÅ budet være over 5nok og det er en sannhet. Alle andre bud under vil bli forkastet så da spiller det jo ingen rolle om budet blir 4,77 eller 0,13 for om budet blir forkastet så får han ikke kjøpt aksjene og må dele potten fra kravene med oss andre som har aksjer - altså, viktig å ha fokuset på hva hva som er av viktighet og ikke minst på hva som kan bli en realitet - alt annet er bortkastet.

Kort oppsummert

1. Budet fra Fredriksen MÅ være høyere enn 5nok pr aksje for at det skal kunne bli akseptert da gamle aksjonærer sitter med et høyere snitt - bud lavere uansett størrelse vil bli forkastet da gamle aksjonærer sitter med et snitt over 5nok og om budet ikke blir akseptert så forblir tng som før hvor Fredriksen må dele kravpotten med oss andre aksjonærer. Blir budet så høyt at det blir akseptert, vel så er alle fornøyde og Fredriksen får potten alene.

2. Kursen ligger nå minst 50% under minste bud som kan bli akseptert og nærmere 300% under den potensielle oppsiden ved full refusjon.

* Dette er fakta og burde derfor for de fleste være en tankevekker. Mao, tenk smart ved å bruke fakta for alt det er verdt så tjener man penger 😊
Redigert 06.12.2023 kl 00:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.12.2023 kl 00:55 4288

Dette er jo hele poenget! Med andre ord kan man ikke bruke budet som et super-argument for å kjøpe aksjen (slik noen her gjør). Du som er så glad i fakta og viktighet må også forholde deg til det, og da MÅ man inkludere risiko. Følgende oppsummering belyser hva som foregår:
1. Budet til Fredriksen kan være hva som helst (det er bare spekulasjoner å slenge ut tall)
2. West Libra og West Aquila tvisten (180MUSD) er på nåværende tidspunkt tapt og er i stedet møtt med motkrav hvor Hanwha krever tilbakebetalt kostnader relatert til oppsigelsen av kontraktene + renter
3. I West Cobalt tvisten (50MUSD) ble det sendt formelt motkrav fra Northern Drilling i september 2022 (begge parter anklager hverandre (ikke unaturlig)). Siste status (Q3 2023) er at høringsdatoen enda ikke er satt.
4. West Libra og West Aquila tvisten skal ankes, men dette er noe som vil ta lang tid (både anken og nye høringer)
5. Selskapet trenger antakeligvis mer kapital på et senere tidspunkt

Ja, hele potten er stor her, men dette kommer til å ta en god del tid. Risikoen er skyhøy samtidig som oppsiden var svært begrenset på 5kr. Den er selvsagt høyere på 3,5kr, men er R/R virkelig så god som du skal ha det til? Jeg mener NEI. Dersom de må hente penger på et senere tidspunkt har de jo vist markedet hvordan man virkelig kan vanne ut aksjonærene. De kan jo kjøre et kunststykke av en emisjon igjen (slik at alle småsparere taper potensielt fremtidig utbytte). Plasser heller pengene i et selskap som tjener penger. De kan doble seg med tiden de også.
BoostSeeker
06.12.2023 kl 01:30 4265

Vi kan i alle fall være enige om at vi er uenige. Du har en tilnæming til caset det er vanskelig å forstå hvordan det er mulig å tjene penger så det er tydeligvis ikke det du er ute etter for når du bruker tiden din på noe du ikke har trua på - såpass forstår de fleste og da kan man bare ikke ta deg seriøst 😊

Er du ute etter å tippe i håp om at du senere kan slå deg på brytet og si - hva var det jeg sa? Du har i utgangspunktet 50% sjanse til å få rett for enten får du helt eller delvis rett eller du tar helt eller delvis feil, men uansett hvordan det går så vil du aldri tjene ei eneste krone, mao med en slik tilnæming tjener du jo aldri penger uansett - det eneste du kan få er helt eller delvis rett alternativt helt eller delvis feil og thats it. Ingen profitt undervegs og ingen profitt overhodet noe som på børs betyr ingen verdens ting og det bunner kanskje ut i at du ikke har noen penger å investere - greit nok, men da har du heller ingenting her å gjøre for dette er et fora for de som har penger å investere og ikke minst for de som har en intensjon om å investere og av samme grunn er de ute etter å få informasjon som kan gi de et bedre utgangspunkt for avgjørelsen.

Jeg på min side tilhører den kategorien som har penger og et reelt ønske om å investere. Faktisk så er jeg en av de få som faktisk lever av børs, har gjort det lenge og lever godt. Så når det kommer til hva som må bli budets størrelse og ikke minst hva som trigger den potensielle oppsiden så er begge deler for meg av viktighet og helt grunnleggende ting jeg ser etter når jeg skal investere. Av samme grunn fortsetter Fredriksen å investere i dette caset fordi han mener det er en reell sjanse for å vinne frem. Han er ikke blitt en av verdens rikeste ved å hive nye penger etter dårlige, men du mener å vite bedre og akkurat det er jo litt morsomt 😊

Men for all del stå på sidelinjen og skrik så mye du vil for døve ører for når du ikke investerer så befinner du deg i samme kategori som de som ikke stemmer ved stortingsvalg, men som har de sterkeste meninger om hvordan landet burde vært drevet 😊
Redigert 06.12.2023 kl 01:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.12.2023 kl 10:27 4052

Dette var nesten litt ekkelt å lese. Uansett så skal jeg svare på sak og ikke person slik som du gjør. Fredriksen kjøpte nærmere 90% av selskapet til 40 millioner mens du mente selskapet var et godt kjøp på 2 MILLIARDER. Det jeg altså har sagt hele veien er at Fredriksen er en veldig GOD investor. Han kan gjøre 40MNOK til 3 MRD (7400%) ved full pott mens du kun kan få 300% hvis du investerer i dag, og det med en skyhøy risiko. Virker ikke som du har noe forhold til sannsynlighet og risikojustert avkastning?
unikum
06.12.2023 kl 10:36 4048

Seriøst? Da forstår jeg hvor du er hen..
Da er det vel ikke noe mer å si.
Slettet bruker
06.12.2023 kl 15:10 3868

BoostSeeker skrev Innlegget er slettet
Hvordan klarer du å vri på alle ordene mine hver gang? Du er altså så useriøs nå at jeg sliter med å finne ord. Her er hva selskapet selv skriver: Hemen Holding Limited ("Hemen") was allocated 306,110,052 New Shares in the Private Placement, and will upon delivery of said new shares hold a total of 313,971,440 shares, corresponding to approx. 94.3% of the shares and votes of the Company following the Private Placement.

Før emisjonen hadde han 7 861 388 og dette representerte litt i overkant av 40%. Disse aksjene hadde en markedsverdi på 220MNOK før tvistesaken ble kjent tapt. Han fikk gjennom den nylige emisjonen kjøpt seg opp fra 40% til over 90% ved å betale ca 40MNOK.

Kan du ikke heller prøve å beskrive hva som er feil med det jeg skeiver i det siste innlegget i stedet for å kalle meg ufine ting?
BoostSeeker
06.12.2023 kl 15:13 3865

Ikke prøv deg - du skrev "Fredriksen kjøpte nærmere 90% av selskapet til 40 millioner".

Det er meldt inn til admin - nok er nok
Slettet bruker
06.12.2023 kl 15:27 3827

Det kostet Fredriksen 40MNOK å få kontroll på over 90% av selskapet i den siste emisjonen. Eierandelen han hadde fra før ble helt utvannet og således kjøpte han (for alle praktiske formål) selskapet i siste emisjon til 40MNOK. Men du velger bevisst å misforstå - igjen. Jeg har også rapportert deg til admin for personangrep.
oivindl
06.12.2023 kl 16:24 3757

Men det er jo helt korrekt det han skriver.
Han kjøpte 306 110 052 aksjer for ca 40 mill.
Det utgjør ca 87,4% av det totale antall aksjer som er 351 381 011

Det er enkel prosentregning.
Så han har faktisk kjøpt 87,4% av det nye antall aksjer.
Hadde han ikke kjøpt, hadde han ikke lenger satt på 40% av aksjene.
Redigert 06.12.2023 kl 16:24 Du må logge inn for å svare
oivindl
06.12.2023 kl 16:35 3735

Nok et eksempel på uønsket språkbruk:
"Kudos til deg som gidder å svare de kunnskapsløse taperne som ikke har tjent ei eneste krone her så får jeg en pause for som ordtaket sier "mot dumhet kjemper selv gudene forgjeves"
-Boostseeker
Redigert 06.12.2023 kl 16:46 Du må logge inn for å svare
oivindl
06.12.2023 kl 16:45 3717

"Jeg sier at om han vil ha aksept så MÅ budet være over 5nok og det er en sannhet.”

Ikke presenter dette som sannhet.
Dette er din høyst subjektive vurdering, hverken mer eller mindre.


"Dette er fakta og burde derfor for de fleste være en tankevekker.”

Det eneste tankevekkende her, er at du ikke klarer å skille egne subjektive vurderinger fra fakta.
oivindl
06.12.2023 kl 16:51 3704

"Jeg har også rapportert deg til admin for personangrep.”

Støttes!
Slettet bruker
06.12.2023 kl 17:08 3683

Fine godbiter du drar opp der! Det er sikkert en av grunnene til at vedkommende har opprettet ny bruker. Takk for støtten😊
X-43 scramjet
06.12.2023 kl 17:44 3661

En del takket være som hørte på deg har gått i pluss når NODL gikk "4" gangeren nylig. Flott at vi fikk gevinst. Nå venter vi på EAM neste raketten som kan gå 5 gangeren. God jul
unikum
06.12.2023 kl 20:41 3512

For den gesten han fikk/tok vil han deretter betale de siste 11 % av selskapet nok kapital til at de som har vært aksje eiere med under 150 000 aksjer får snittet seg ned betraktelig med kjøp av aksjer pålydende 12,5 øre.
Å hva summen blir for de resterende posten vil det bli kjempet med nebb og klør om han ikke plutselig tilbyr 10 kr pr aksje. Det veit selvsagt ikke jeg men at han fint kan tilby adskillig mange hundre millioner er innenfor.
Stokk Dum
06.12.2023 kl 21:17 3472

Kan det tenkes at det blir bydd 100 kroner?
Edit: rettet opp skrivefeil.

mvh
Redigert 06.12.2023 kl 21:21 Du må logge inn for å svare
Stokk Dum
06.12.2023 kl 21:21 3465

Flott du hørte på 'boost' og ikke han som melde om full kasse med cash og 'garantert ikke emisjon "her nede"'.

LOL

mvh
unikum
06.12.2023 kl 22:57 3397

Flere og flere tullinger som samles i bånn og full av misunnelige
BoostSeeker
07.12.2023 kl 02:10 3297

Huff ja - der det er extra gode muligheter med en potensiel massiv oppside kryper det alltid umuliguser frem - denne tråden er et synlig bevis på akkurat det hvor 2 spannet med feilinformanten i spissen og kverulanten på slep toppet med ett par halvsøsken som tidvis stikker innom har blitt denne trådens ikoner på hvilken kraft missunnelse har og ikke minst hva den kan gjøre med noen så greit å ha i minnet at uansett hvor irriterende slikt kan være så er det prisen man må betale for å ha funnet frem til case med muligheter for en extra god oppside utover normalen - og det får vi bare lære oss og leve med 😊
Redigert 07.12.2023 kl 02:12 Du må logge inn for å svare
Stokk Dum
07.12.2023 kl 06:59 3215

Takk for hyggelig tilbakemelding begge to.
Lykke til videre som NODL-aksjonærer.

mvh
oivindl
07.12.2023 kl 07:28 3214

"så er det prisen man må betale for å ha funnet frem til case med muligheter for en extra god oppside utover normalen”
-Boostseeker

Det er nok enklere enn som så. Jeg tror de fleste vil være interesserte i slike case. Det handler bare om å presentere de korrekt og edruelig, forstå børsmeldinger og ha et minimum av kunnskap om prosentregning.
Når det er på plass, vil nok mye av irritasjonen forsvinne, og da klarer du kanskje også å leve opp til ditt egen ønske om informasjonsdeling og saklig diskusjon.

La meg legge til evne til å skille mellom fakta og spekulasjon, som faktisk er særdeles viktig.
Redigert 07.12.2023 kl 07:40 Du må logge inn for å svare
unikum
07.12.2023 kl 08:52 3117

Sitat : La meg legge til evne til å skille mellom fakta og spekulasjon, som faktisk er særdeles viktig. Fakta eller Spekulasjoner ja det er kjernen i Nodl. Du også behandler resten av aksje eiere at de er kunnskapsløse når faktisk kursen ligger nå stabilt rundt 3,5-4 kroner. Hva er det med alle eierne de ikke forstår noen her på forumet? Med andre ord så er alle eierne dårlig spekulanter ? Er det er korrekt måte å behandle investorer på ? Dette blir faktisk for dumt igjen og igjen. Litt respekt bør det være også på forum siden til Nodl.
oivindl
07.12.2023 kl 09:07 3100

Jeg uttaler meg ikke om aksjeeiere generelt, jeg uttaler meg om det som presenteres her inne, hvor egne spekulasjoner presenteres som fakta.

Hvem som kjøper og med hvilken begrunnelse, har jeg ingen formening om.
Redigert 07.12.2023 kl 09:10 Du må logge inn for å svare
BoostSeeker
07.12.2023 kl 09:14 3077

I misunnelsens og kverulantenes verden virker ikke respekt å eksistere - verken for seg selv eller andre - den saken er nå helt klar, men hvem bryr seg om hva som kommer fra den kanten 😊

Når det er sagt så er den potensielle oppsiden nå og igjen massiv. Kursen ligger og sirkler på syltynt volum mellom 3,3 og 3,4nok hvor potensialet ved full refusjon er nærmere 10 kroningen - altså en potensiell massiv oppside.

Et pliktig og mest sannsynlig generøst bud fra Fredriksen nærmer seg for hver dag som går og det samme gjør en melding om Cobalt kjennelsen med over 500mnok i potten og for ikke å glemme en oppdatering på ankeprosessen hvor det ligger over 2milliarder i potten. Det er det og ingenting annet som er av betydning fremover så å få muligheten til å ta et bet her nede med en fortsatt massiv oppside er nok noe flere vil vurdere fremover etter hvert som triggerne næmer seg - det er i alle fall altid for sent å angre 😊
unikum
07.12.2023 kl 09:31 3034

Unnskyld med du virker som du ikke er helt til stede for da må du begynne å lese dette du legger ut. Her skrives det generelt om Nodl.
oivindl
07.12.2023 kl 10:29 2951

Joda, det skrives selvfølgelig også om NODL generelt, men jeg har ikke uttalt meg om aksjonærenes tanker og meninger.
Det må du ta med Boostseeker, det er han som sitter på den kunnskapen.
"Budet fra Fredriksen MÅ være høyere enn 5nok pr aksje for at det skal kunne bli akseptert da gamle aksjonærer sitter med et høyere snitt - bud lavere uansett størrelse vil bli forkastet da gamle aksjonærer..."
-Boostseeker
Slettet bruker
07.12.2023 kl 11:29 2854

Dere skriver bare vås begge to. Unikum mener han er en god «eier» av selskapet, men han har jo selv sagt at han trader. Vet ikke hvor god eier man er da? Kan man i det hele tatt kalle seg en eier? BoostSeeker mener Fredriksen skal gi han et generøst bud. En julepresang med andre ord - fra selveste Fredriksen. En av de beste forretningsmennene i Norge skal bare gi bort penger til stakkarslige NODL aksjonærer som ikke har klart å verdsette selskapet riktig. God jul sier jeg bare!

Forøvrig begynner verdsettelsen å minne mindre om en boble. Nå er markedsverdien barbert med 600MNOK siden jeg ropte selg. Fortsatt verdsetter man selskapet alt for høyt etter min mening. Maksimal oppside ligger på ca 160% (8,5kr) og nedsiden er ubegrenset. Sannsynligheten for postitivt samlet resultat er lav og ting kommer til å ta veldig mye lengre tid enn hva som formidles på denne tråden. I løpet av den tiden er det også flere eksterne risikomomenter enn hva som uttrykkes her. Når euforien forsvinner og småsparerne på shareville er helt ute tipper jeg vi ser 1kr. Da er Northern Drilling KANSKJE et godt kjøp.
Shikibetsu
07.12.2023 kl 13:56 2718

Unikum & Boostseeker, dere skal ha for deres saklighet og tålmodighet i de endeløse gjentagende ropene fra traderne som i samkvem higer etter billig inngang for egen vinning, ved å spille på at de bruker all sin fritid til allés beste. Barmhjertige samaritaner er de. Ser helst at det ikke finnes risiko for noen på børs, best å sitte utenfor og ikke tenke selv. Gjenta dette 10 ganger and so on, uke etter uke som blir til måneder. Fra 0,30 øre og opp til 6,98! Skjønner det er kjipt og helt uutholdelig for enkelte å ha misset muligheten i en begrenset fortrinnsrettet emisjon og rep, få aksjer å knive om utenom de JF har ervervet.

Det er mange eksempler, men verdt å nevne noen høydepunkter siden tråden ble «kuppet» av de rådville/

Den bleke syklisten som ikke tror på at snitt (kostpris og inngang) på aksjer ikke har noe å si, proklamerer gjentagende advarsler om at «det er ingen seriøse aktører som tenker på dette». At det er hodeløst å investere på denne måten. Tror han virkelig på dette selv, eller tror han at han lurer noen med dette 🤓

Ser den nyankomne kaptein motorsykkel også er litt fyrrig, kommer inn fra ytre høyre uten å ha lest seg opp og ei heller innehar gehør for annet enn sin egen grandiose selvtilfredse tilnærming, i god tro på at han har påvirkning på kurs, advarselen hans har fungert ja🤓 Hjelper å få støtte fra de vante kverulanter for å få dette bekreftet. Shing shing! Traff spikeren på hodet der!

Nå kommer vel selveste Stokk Dum til å kommentere her, «komme med et lurt spørsmål» og et hyggelig med vennlig hilsen for å skape litt kos. Trivelig det da 😊
Evt klipper Øyvind ut det som passer for ham, ingen respekt for andres tid der.

Generelt mange ignorante forumbrukere som leter etter å bruke opp tiden til folk her inne, ikke evner å ta seg sammen! Ei heller prøve å forstå motargumenter. Krever svar på de samme spørsmålene gang på gang, undervurderer alle og enhver i sin egen lille boble.


Vel..nå har det seg slik at jeg også kjenner store aktører som har fått øynene opp for Nodl. De gikk inn på et visst kursnivå etter anbefaling fra sine fortrolige om at det er verdt å følge med caset her. Prøvde å hinte til de før emi selv når jeg var på hugget, men de hørte ikke nevneverdig på meg den gangen. Kjøpte seg inn etterpå når kursen lå nede. Hva de har fått vite og hva de gjør kan jo alle spekulere i, men gull verdt å vite at Nodl er under oppsikt fra reelle tungvektere. Det finnes aktører som lett tar alle aksjer som er mulige å kjøpe her om de bestemmer seg. Jeg sitter ikke på fasiten her, men har troen og sitter godt pr nå.

Mitt bet er at toget har nok gått til de som tror på å sette ut håven i nærheten av emi-pris på noe som helst tidspunkt.
Det mange glemmer her er at aksjen også kan være en en mulig lukrativ opsjon på veien videre etter sakene, at dette selskapet er viktig for JF er hevet over enhver tvil nå. Han har jo 89,4%! Ønsker han resterende må han nok betale..Det kan også hende han ønsker å ha med seg andre aksjonærer videre på nye planer, etter avklaring på sakene. Samle inn penga først! Klart det er risiko forbundet med børs, men dette er en ganske unik situasjon for de som turte å gå inn før emi og fikk bli med på rep!

Slettet bruker
07.12.2023 kl 14:25 2641

Siden dag én har jeg argumentert for at man ikke kan verdsette et selskap med makspotensiale på 3MRD til nærmere 2MRD med den usikkerheten som finnes. Dersom NOEN her klarer å gi meg et godt regnestykke på at det er god R/R så skal jeg spise hatten min. Jeg håper så inderlig at de som leste denne tråden ikke kjøpte på daværende tidspunkt og ble lurt av BoostSeeker og unikum.
Shikibetsu
07.12.2023 kl 14:56 2569

Greit nok at du mener det, det er din rett. Men når kjøpere akkumulerer så må kursen nødvendigvis svinge både opp og ned, og de er absolutt opptatt av kostpris! Det handler også om å erverve mest mulig av de aksjene som er mulige å få på sine hender, da herjes det spekulativt. Caset er ganske unikt mtp få aksjer til markedet, da Jon tok resten! Ingen av de større aktører jeg kjenner sitter på forum og tar sine avgjørelser. Det er til enhver tid markedet som bestemmer prisen, ingen på forum. Mange eksempler på at selskap til enhver tid prises både for høyt og for lavt, sjelden dette stemmer akkurat på kronen. En opsjon på fremtidstroen kan også prises av markedet. Alltid forbundet med risiko dette, tør man ikke så vinner man ei heller. Samtidig kan man tape alt. Sånn er det bare. Alle får stå for egne valg man tar, kan være skummelt å advare andre så de går glipp av muligheter også..Det beste er om forumet kan brukes til å diskutere saklig om caset, ikke blande seg i hva andre skal betale. Det bestemmer alle helt fint selv!
aklm
07.12.2023 kl 14:58 2560

Du har helt rett. Hausingen her har vært helt idiotisk.
BoostSeeker
07.12.2023 kl 15:09 2518

Takk for et glimrende innlegg som beskriver galskapen som dominerer tråden till punkt og prikke med en vittig twist - kudos til deg for det 😊.
Hvorfor de har satt rot her kan vi jo lure på, men når ingen av de investerer, ei heller har de noen annen interesse av caset enn å rakke ned på det og det som blir diskutert så er det trist at de får holde på slik og det vil nok fortsette så lenge de blir besvart. Har sett litt på historikken til 2 spannet hvor mye av det samme går igjen andre plasser hvor de etter hvert har blitt ignorert hvor de så forsvinner - vi burde gjøre det samme her for de er ikke interessert i å diskutere caset overhodet og da burde heller ikke vi invitere til å diskutere på deres feilaktige og kverulerende prinsipper. Mulig vi blir nødt til å opprette en lukket tråd hvor de ikke blir invitert slik at de kan diskutere med hverandre her. I utgangspunktet er jeg ikke for noen lukket tråd for utgangspunktet burde være at alle er velkomne til å ytre sine meninger så lenge man har en saklig tilnærming og som et minimum forholder seg til fakta, men når ingen av disse bidrar med noe av dette så er nok en lukket tråd det eneste og dermed det beste alternativet for slik det er nå og har vært en stund kan det ikke fortsette.
Redigert 07.12.2023 kl 15:12 Du må logge inn for å svare
oivindl
07.12.2023 kl 15:53 2399

”de endeløse gjentagende ropene fra traderne som i samkvem higer etter billig inngang.."

Er du sikker på du har rett når du vurderer hvem som er tradere her?
Kanskje like rett som da du uttalte deg om repemien
Den gikk vel ikke helt slik du hadde tenkt:
"Fulltegnet rep-emi blir nok null problem.”
unikum
07.12.2023 kl 16:02 2363

Dette er nok langt over ditt nivå men en trader er aksjonær meste parten av tiden. En trader velger som regel 2-3 selskaper og er kanskje inne 70-80 % av tiden. Det er jeg. Jeg er igjen der selv om jeg får mange rep emi aksjer. Hva er galt med å trade? En kurs kan ikke bare gå verken opp eller ned, realiserer gevinster, tar noen tap men dette skjønner ikke slike som deg som skal kun kverulere på alt som ikke passe nepa di. Uff og uff sier jeg
oivindl
07.12.2023 kl 16:06 2330

"Den bleke syklisten som ikke tror på at snitt (kostpris og inngang) på aksjer ikke har noe å si, proklamerer gjentagende advarsler om at «det er ingen seriøse aktører som tenker på dette»."

Kan du da presentere et regnestykke som viser at et kjøp av en aksje på feks 5 nok, er smartere for en som har et høyt snitt enn en som har lavt snitt fra før?
skadi
07.12.2023 kl 16:08 2312

Da kom dødsstøttet via børsmelding.....
oivindl
07.12.2023 kl 16:17 2258

"Hva er galt med å trade?"

Er det noe galt i det da? Jeg spurte bare Shikibetsu om han var sikker på om han hadde oversikt over hvem som var tradere.
Du får eventuelt høre med ham om han la noe negativt i begrepet.