GOGL -Vi er i startgropen i en supersyklus (3)

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
21.06.2022 kl 13:03
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
KJEPET
GOGL 09.02.2022 kl 13:55 504508

Lager en tråd, da forumet ikke takler store tråder.

Her er link til den forrige tråden
https://finansavisen.no/forum/thread/140660/view/4239866
Redigert 09.02.2022 kl 20:58 Du må logge inn for å svare
Golden Goat
16.03.2022 kl 10:06 7037

De siste 10 årene har slikt ratebilde vi har sett nå vært uhørt på denne tiden av året. Styrke i de mindre segmentene er enda bedre ift. fjoråret og kommer nok til å presse cape ytterligere nå i inntoget av årssesongen.

Kinacape klatrer 6,4% og FFA er grønn over hele fjøla:

China-Japan/Pacific Round Voyage 22546 (+1354)

Cape
Mar 20875 +625
Apr 27750 +1650
Q2 30875 +1634
Q3 34500 +750
Cal23 21000 +500

Pmax
Mar 24750 +375
Apr 26750 +1375
Q2 27167 +1342
Q3 25750 +1325
Cal23 16800 +275

Smax
Mar 30250 +200
Apr 33000 +2000
Q2 31667 +2209
Q3 26600 +1725
Cal23 16750 +325
(",)Aksjel
16.03.2022 kl 10:13 7025

Har en kinesisk bekjent som jobber i stort prosjekt i Kina. Kan forteller det er mange store prosjekter på gang i Kina og de betaler svært godt. Kan velge å vrake i gode tilbud. Må se dette i sammenheng med en igangsetting etter pandemien. Nyheter om lock down i ulike byer nylig pga Corona viser at kinesiske myndigheter tar ingen sjangser og velger heller noen ukers pause slik at denne boosten kan fortsette. Høye stålpriser og lav ordrebok vil skape gode tider fremover i et marked med stor etterspørsel og råvaremangel. GOGL leder ann, jeg tror vi ser 150,- før jul i tillegg til fine utbytter. Ser nok noe liknende innen oljefrakt, ligger bare etter container og bulk men vil komme.
KJEPET
16.03.2022 kl 11:06 6851

Ser endelig ut som Vale har våknet opp fra "dvalen". Plukker unna skip i køen nå. Dette lover virkelig bra for de neste månedene :-)

(Dette gir ikke utslag på spot i dag, men har kan det fort "smelle" innen få uker)
Redigert 16.03.2022 kl 11:07 Du må logge inn for å svare
Fjellbris
16.03.2022 kl 13:09 6530

Rater litt ned i dag men FFA + futures er nå opp igjen :-)
……

BULK: BALTIC CAPESIZE-INDEKS -6,8% TIL USD 21.830/DAG

Oslo (Infront TDN Direkt): Baltic Capesize-indeksen er ned 6,76 prosent til 21.830 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange.
………
Freight futures am update
Capesize up ~3%
Panamax up ~3%
….
https://m.braemarscreen.com/?fromweb=true
Redigert 16.03.2022 kl 13:12 Du må logge inn for å svare
KJEPET
16.03.2022 kl 13:29 6493

Det er flere steder. Noen gang tips fra bekjente, noen gang på div nettsider og en del på twitter. Så kan man sammenstille infoen man har til rådighet til å tolke markedet.
Alejandreuta
16.03.2022 kl 13:31 6558

OK, da er det mye de samme jeg "bruker" ingen felles portal alle bookinger ligger inn på på en måte?!
KJEPET
16.03.2022 kl 13:37 6529

Nei, med mindre man har råd til å abonnere på Bloomberg Terminal. Det har ikke jeg behov for til den prisen.
Alejandreuta
16.03.2022 kl 13:46 6484

Noe sånt som dette hadde vært fint: https://ihsmarkit.com/products/offshore-oil-rig-data.html men klart andelen rigger er en promille av bulk og tank så logisk at ingen tar den jobben gratis.
Endre Mening
16.03.2022 kl 20:28 5901

Sendte forespørsel til Nordnet ang tidspunkt og kilde for valutakurs på utbytte og fikk dette svaret:
"Utbytte i utenlandsk valuta kommer inn i angitt valuta først til VPS. Disse blir så umiddelbart vekslet om til NOK hos VPS, før de blir bokført videre til kontofører (din megler)."
Så dagens kurs kan stemme. Har sendt forespørsel til VPS.
nman
17.03.2022 kl 06:43 5455

Full fart i nybyggmarket, men få nye bestillinger innen tørrbulk. Derimot er SnP-markedet bull!:)
https://www.hellenicshippingnews.com/newbuilding-orders-edging-higher/
nman
17.03.2022 kl 06:46 5492

Benchmark Dalian and Singapore iron ore futures rebounded from two-week lows, after Beijing’s indication to take measures to boost the domestic economy and ensure stable capital markets.
Meanwhile, COVID-19 outbreaks in manufacturing export hubs in China threatened to unleash a fresh wave of global supply chain shocks, ship owners, logistics firms and analysts said.
https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-down-as-rates-slide-across-all-vessels/
Golden Goat
17.03.2022 kl 10:02 5127

Ser avventende ut. Foreløpig stillstans i FFA og kinacapen ned 3,4% i dag:

China-Japan/Pacific Round Voyage 21787 (-759)

Cape
Mar 20250 0
Apr 28000 0
Q2 31083 +42
Q3 35250 0
Cal23 21025 0

nman
17.03.2022 kl 10:06 5146

Nå er det kun et par uker igjen av Q1, og ca to måneder til Q1-fremleggelsen.
Noen som har noen formening om hva vi kan vente oss?

Jeg har regnet litt på det. Ved å benytte ratene som Ulrik har låst på i Q1(75% av capen til $26.100 og 72% av pnmxen til $21.100), og gjennomsnittlige Q1-rater for de resterende %'ene for hhv cape og pnmx, får jeg $23.340 for cape og $21.167 for pnmx. Dette vil gi en EPS på omkring 50 cent for Q1.

Skal vi håpe på minst 40 cent i utbytte for Q1? I så fall superbra! :)
KJEPET
17.03.2022 kl 10:19 5253

Har ikke regnet på dette ennå, men regnestykket ditt ser fornuftig ut nman. Fra Q3 og utover har jeg også tro på vesentlig større utbytter. Ikke mange ganger i livet man får være med på den sykliske oppgangen i tørrlast. Den muligheten må man benytte seg av :-)
nman
17.03.2022 kl 10:27 5258

Jeg utnytter muligheten maks. Sitter i ro, men kjøper på dipper. Endt opp med mange aksjer. Har vært suksess så langt! :)
The Godfather
17.03.2022 kl 12:16 4991

Baltic Capesize-indeksen er ned 1,1 prosent til 21.596 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange.
Alejandreuta
17.03.2022 kl 12:34 4925

0,4 eps vil være massivt. Med alt som skjer i Makro har jeg stor tro på Q2 og ikke minst blir det spennende å se hva som skjer inn i 2023 med EEXI bestemmelsene. Sitter med ca 80% av aksjeporteføljen i GOGL, 10% i Oljeservice, 5% i Container og litt i produkttank. Planen er å øke beholdningen i GOGL med 20 % gjennom 2022 og deretter bare ri syklusen og selge av litt etterhvert. Så mitt ønske er at kursen holder seg lav og et skikkelig oppsving i tank også så det ikke går an å bestille båter for levering langt inn i 2026-2027 :-)

Eller drøm er vel kanskje mer riktig enn plan.
Kalle Kurtasje
17.03.2022 kl 12:55 4900

Infobrev fra DnB Markets idag:
Avkastning Oslo Børs: - 0,4%
Anbefalt portefølje DnB: + 0,9%
---
Min egen portefølje: + 33,28%
80-90% i Bulkaksjer :-))))
Fjellbris
17.03.2022 kl 13:03 5085

Freight futures am update
Capesize up ~2%
Panamax up ~3%
Geir Rune L
17.03.2022 kl 13:19 5335

Tipper hittil i år. Gogl har vel hatt en oppgang på 39,5% så langt i år (ink utbytte). Ligger selv på 64% så langt i år. 100% gogl med litt trading.
Redigert 17.03.2022 kl 13:19 Du må logge inn for å svare
bankersen
17.03.2022 kl 13:26 5496

Uten kraftig overvekt i bulk hadde det sett sett nitrist ut:-) Nå ramler det inn utbytte neste hver dag fra bulk selskapene, blir reinvestert etter hvert slik at en får utbytte på utbytte neste mnd. - renters renteeffekten også kalt verdens 8 underverk:-))
bankersen
17.03.2022 kl 14:45 5408

Hva er det Cowboyene kan om bulk som ikke de på OSE har fått med seg?
KJEPET
17.03.2022 kl 14:53 5658

Blir mye skraping i år. EEXI kombinert med rekordpriser for stålet er en killer kombinasjon for tørrbulk :-)
Når vi vet at det vil komme svært få nye båter på vannet fremover, så vet jo hva som kommer til å skje med ratene.
Redigert 17.03.2022 kl 14:57 Du må logge inn for å svare
nman
17.03.2022 kl 15:34 5552

Da er våre venner på farten igjen! :)
MW har økt shorten med nesten 300K aksjer i går:
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/BMG396372051
KJEPET
17.03.2022 kl 15:46 5577

30% av gårsdagens omsetning var shortede aksjer da. Og likevel så holdt kursen seg oppe. Gleder meg når alle aksjene skal kjøpes tilbake igjen (dekkes inn) :-)
bankersen
17.03.2022 kl 15:54 5612

Dekker vel inn i dag sikkert:-)
Kalle Kurtasje
17.03.2022 kl 19:43 5239

Alejandreuta skrev Siste måneden?
Nei, så langt i 2022 :)
Alejandreuta
17.03.2022 kl 20:07 5188

Måtte sjekke og har 41,7 prosent. Er nok mer tilfeldigheter, men majoriteten i GOGL har nok gjort mesteparten...Også er det gearet da. Uten gearing hadde det vært rett over 24%
Redigert 17.03.2022 kl 20:08 Du må logge inn for å svare
hogan
17.03.2022 kl 20:14 5238

Mister masse tonnasje fra Russland og Ukraina spesielt korn.
Blir lengre distanser for å handle korn, det favoriserer men tror ikke det er nok for å dekke opp i kvantum.
Ellers så skal det fraktes mer jern og andre metaller pga mye infrastruktur så alt i alt så tror jeg det blir mer enn nok å gjøre og som sagt lengre distanser på alt som skal fraktes i forhold til Russland og Ukraina
Og med skrapingen som foregår og oppgraderinger av eldre skip for å få de godkjent må vel også gjøres vil jeg tro.
Bulk kommer til å overraske på den positive siden i år.
Husk Kina bidro ikke i fjor til økningen, den sto resten av verden for men Kina kommer også med infrastruktur pakker i år
Redigert 17.03.2022 kl 20:29 Du må logge inn for å svare
Golden Goat
17.03.2022 kl 20:31 5213

Nøkkelord her, tror jeg, er 'minst'. Min tommelfingerregel i Gøggen er;
Når ratene er relativt høye ift. forrige kvartal er det lett å overvurdere EPS. På samme måte, når ratene er relativt lave ift. forrige kvartal er det lett å undervurdere EPS. Dette komme selvsagt ann på hvilken metode du bruker på å beregne..

Q1 er også et kvartal derhvor iceclass typisk kan tjene noe ekstra sammenlignet med standard i segmentet, så her er det kanskje også et par ekstra cent å hale.

I tillegg er det en buffer på bok som jeg tror er der for å kunne glatte over Q1- og/eller Q2-utbyttet, men hvilket kvartal som skal glattes og hvor mye er nok en avgjørelse som tas nærmere tallslipp for Q1. Med pilene opp allerede nå i Q1, ser det ut som at Q1 er mest aktuell.
Golden Goat
17.03.2022 kl 20:51 5487

Har samme ønske om lav aksjekurs med hensikt om å utvide ekstremsports-posisjonen (for de som husker hva det er) min med over 30% dette året. Likevel, nå som NB-cape verdien har tatt sitt første skritt oppover på mangfoldinge måneder, ser det ut til at vi kanskje er 'uheldige' på denne fronten. 1 yr TC har holdt seg stabilt høyt tross svakere spot de siste månedene. NAV kan få føtter å gå på hvert øyeblikk, og da er det et tidspørsmål før aksjekurs tar på seg sjumilsstøvlene. Etter børsslutt i morgen blir det oppdatering av volum på børslistene på OSE, så kapitalinnstrømming er nærstående.
Redigert 17.03.2022 kl 20:52 Du må logge inn for å svare
KIK
17.03.2022 kl 22:47 5226

Joda, husker den kommentaren vedr din "ekstremsports-posisjonen" i GOGL. Har etter litt mental trening klar å øke min egen andel i GOGL som nå utgjør litt over halvparten av min totale portefølje. Må ellers berømme dine utdypende innlegg, så fortsett med det.
KJEPET
18.03.2022 kl 07:17 5029

Jeg liker det jeg ser. Det begynner å dra seg skikkelig til på C3 nå. Ser ikke bort i fra at vi får kjempehopp i ratene i løpet av bare 3-5 uker.
bankersen
18.03.2022 kl 07:41 4983

Hører en holder Capen på C5 pga. bedre rater da blir det fort rally i C3 i april. Men har vi noen gang sette en slik spread i PMAX/SMAX. Enten på PMAX opp eller så må SMAX komme ned, eller?

P5 asia index down 995 to 24786
Smx asia index up 195 to 35044
hogan
18.03.2022 kl 08:25 4847

Ja, Nav skal opp, capesize vessel double in price in 2014 that they were in feb 21.
Jan 21 to jan 22 , 37% up
Så mye å gå på her, 1 april 2015 sto Gogl i 167 kr, flere aksjer nu men allikevel, når Nav begynner å gå kommer kursen etter.
Det er nok en grunn til at det har vært lite bestillinger, Nav er lav og man kjøper second hand billig og rett på vannet og tjene penger.
Det har vært bra for oss, da demand blir større enn supply de kommende år og vi får høyere rater lengre tid.
Dette blir bedre enn forrige supersyklusda supply er mindre og demand blir litt større.
Redigert 18.03.2022 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
vulkan
18.03.2022 kl 08:41 4798

Det er en gedigen sort svane i feltet og det er om Kina gjør alvor av å støtte Russland slik at de pådrar seg sanksjoner fra resten av verden, Da tror jeg ikke selv cap-er med lav ordrebok holder. Jeg tror det er størst sannsynlighet for at Kina holder seg nøytrale og dette scenariet ikke blir noe av, men man vet aldri. Kanskje Kina satser på at Vesten er så avhengige av dem at be ikke bryr seg, eller i det minste kommer til å teste hvor grensen går for Vesten
Alejandreuta
18.03.2022 kl 08:44 4788

Ffaene fra Q2 og utover ser hissige ut. Dette blir en god Fredag...