GOGL -Vi er i startgropen i en supersyklus (3)

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
21.06.2022 kl 13:03
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
KJEPET
GOGL 09.02.2022 kl 13:55 503941

Lager en tråd, da forumet ikke takler store tråder.

Her er link til den forrige tråden
https://finansavisen.no/forum/thread/140660/view/4239866
Redigert 09.02.2022 kl 20:58 Du må logge inn for å svare
nman
04.04.2022 kl 12:14 6925

Fearnley uke 13:
...On a more positive note, we do expect more iron ore cargoes out of Brazil for April, thus we are slightly positive for the
week to come.
https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2022/03/Fearnleys-Weekly-Report-Week-13-2022.pdf

Oppsummering uke 12 tørrbulk:
https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2022/03/Weekly-Brief-Week-12-2022.pdf
KJEPET
04.04.2022 kl 12:46 6840

Er jo litt morsomt å folk får panikk fordi det er Ching Ming Festival i China. Til opplysning så er det også i morgen så forvent ikke all verden av ratene da heller :-)
Men i slutten av uken vil det se helt annerledes ut, og de neste tre åra blir fantastiske :-). Men for all del.......
Backline
04.04.2022 kl 13:08 6765

Det byr seg alltid en kjøpsmulighet. Fin dag å øke beholdningen igjen. En god aksje å være long i, med litt trading når det er store bevegelser.
bankersen
04.04.2022 kl 13:18 6712

Ikke forvent at kortsiktige investorer på OSE tar hensyn til en Kina ferie som varer opptil flere dager. Altfor lang tidshorisont for å holde på aksjene.....

Cowboyene ikke like stresset over en langhelg i Kina, foreløpig med SBLK flat i førhandelen mens GOGL er ned 4%. Kanskje de samme som kjøpte på 110 og spylte de ut på under 100, som kjøpte de igjen på 114 som nå selger de under 107?
Redigert 04.04.2022 kl 13:46 Du må logge inn for å svare
Realistoptimist
04.04.2022 kl 13:51 6587

Note to my self.... stole mer på magefølelsen når det er halleluja-stemning på forumet..
KJEPET
04.04.2022 kl 14:24 6451

Og vipps så var C5 6% over dagens index :-)
Redigert 04.04.2022 kl 14:24 Du må logge inn for å svare
bankersen
04.04.2022 kl 14:38 6380

Lenge siden det har vært halleluja på Gøggen forumet. De kortsiktig er nok og presser opp andre aksjer og bransjer for tiden.
Bennyfyfasan
04.04.2022 kl 14:58 6297

Jeg stolte på magefølelsen denne gangen. Pga møtevirksomhet klarte jeg å vente til 106kr før jeg kjøpte noe av det jeg skal ha. Resten skal jeg ta i morgen.

Mønsteret jeg legger merke til er at når kursen stiger ganske raskt på røde rater er det for godt til å være sant....
bankersen
04.04.2022 kl 15:06 6266

Ville i hvert fall ikke stolt på FFA med de volumene som er omsatt der i dag. Meget tynt volum, langhelg i Kina.
bankersen
04.04.2022 kl 15:17 6246

Oppdatering fra Halvorsen i 2020.

https://www.nordnet.no/blogg/oppdatering-fra-2020-bulkers-med-ceo-magnus-halvorsen/

-Vi kunne lukket inn skipene som tilsier NOK 30 utbytte for året, men vi forventer bedre rater så vi gjør ikke det.

-Ingen ledig slots før 2025

-Flåten må senke farten. Nye miljøkrav 2023.

Redigert 04.04.2022 kl 15:27 Du må logge inn for å svare
Saddam68
04.04.2022 kl 15:47 6129

Går så ikke så verst i Usa nå :(
bankersen
04.04.2022 kl 15:51 6109

Solid i USA fra start så fikk solgt unna de jeg kjøpte i dag for over 108 i dag. Så var det bare å kjøpe de igjen 4 kroner billigere.
Redigert 04.04.2022 kl 15:52 Du må logge inn for å svare
Viggen
04.04.2022 kl 15:56 6073

Jeg sitter fremdeles med kaffen på kanna og venter på at vi skal nå nye høyder i dag :p
The Godfather
04.04.2022 kl 16:06 6023

Freight futures am update
Capesize down ~5%
Panamax down ~2%
Slettet bruker
04.04.2022 kl 16:18 6002

Sitter å håper på fall i rater frem tom onsd-torsd.
I håp om at Bdry kan komme ned mot lav 21, rakk den ikke i 2021, skal ha den inn mot sommeren i år.
Geir Rune L
04.04.2022 kl 16:20 6074

Marshall dekket inn 100k på fredag.
Viggen
04.04.2022 kl 17:33 5758

Men kjøpte meg inn mer i løpet av dagen, og ser frem mot de neste ukene med forventning. Men utviklingen i dag, den så jeg ikke komme!
hogan
04.04.2022 kl 21:13 5278

EEXI regulations, 1 jan 2023 st to come into effect.
Himalaya shipping says
Commercial ships svovel 5000 tonnes needs to meet a set of level for CO2 emissions. Less fuel efficient ships will either need to do major retrofitting, reduce speed or be scrapped.
All this, it says, could see an estimated 20% reduction in dry bulk tonnage supply.
20%, helt vilt, blir ingen dårlige mnd neste år. Må vel bi rater på 80-200000 jevnt selv med10% redusert supply.
Nevner også major retrofitting, så en del ship må ut av flåten i år for å klargjøre shipene så det lover bra for 2022.
Tror ikke bulk med dette er mindre bull enn oljeaksjer nu tvert imot med regulations som tilsvarer opptil 20% mindre supply fra 1 jan 2023, blir helt vilt neste år, det bør vises i aksje kurs etterhvert.
Cape med fleet growth neste år på 1,6%, ingenting det
Skal også starte store infrastructur prosjekter neste år, gjentar det blir helt vilt.


Redigert 04.04.2022 kl 21:17 Du må logge inn for å svare
nman
05.04.2022 kl 06:49 4823

Australia: Coal exports forecast to smash record with value set to break $100 billion this financial year.

Selvfølgelig pga høye priser, men:

The report shows Australia’s metallurgical coal exports are forecast to rise from 171 million tonnes in the 2020-21 financial year, to 184 million tonnes by 2026–27.
https://www.hellenicshippingnews.com/australia-coal-exports-forecast-to-smash-record-with-value-set-to-break-100-billion-this-financial-year/
nman
05.04.2022 kl 06:55 4821

Tipper capesesongen starter så snart Kina er ferdig med nedstengningene sine.
However, ferrous commodity futures in China climbed with iron ore hovering near an eight-month peak as gloomy domestic factory activity data bolstered expectations of additional economic stimulus measures for the world’s top steel producer.
https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-down-for-8th-day-on-decline-in-vessel-rates/
bankersen
05.04.2022 kl 07:33 4740

Kan noen legge ut en enkel kalkulasjon for scrubber premium i forholdet høy/lav innhold av sulfid. Det var nevnt 10k pr dag for Cape/NMAX som høres ekstremt mye ut. Ut fra det jeg finner av priser er det ca. 200dollar forskjell pr tonn nå på disse drivstoff typene.
bankersen
05.04.2022 kl 08:06 4689

Det er nesten ikke slot igjen for å bygge skip de neste 3 årene. Nybygg prisene stiger voldsomt. Det sikrer lav flåtevekst i tørrbulk helt frem til 2025.

https://splash247.com/newbuild-prices-see-sharpest-increase-for-almost-two-decades/

Vessel newbuilding prices have been rising for over a year, and the overall Clarkson Newbuilding Price Index now stands at 156 points, up 25% since the November 2020 low, indicating the highest prices – in nominal terms – since 2009.

“The pace of increase has been rapid and the gain in our index over the last 16 months is the sharpest percentage rise over any equivalent period since 2005,” the latest weekly report from Clarkson Research Services stated.

Moreover, any owner wanting to order a ship today faces a considerable wait. Shipyard forward cover has increased to 2.9 years from 2.4 in November 2019.
Redigert 05.04.2022 kl 08:07 Du må logge inn for å svare
KJEPET
05.04.2022 kl 08:19 4700

Historien gjentar seg, og særlig innen shipping. For de som ser hva som skjedde de to årene etter 2005, så bør man posisjonere seg deretter. Det er ikke til å unngå et kraftig oppsving de neste to-tre årene. Om ikke verden går fullstendig i vranglås, så er shipping stedet å være fremover.
bankersen
05.04.2022 kl 08:24 4704

Ifølge rapportene er det grønne tall på skipsverdien for tørrbulk denne uken også.
Hardingen
05.04.2022 kl 08:57 4674

Kjem heilt ann på forbruket pr. dag. capene brenne fort 50 t pr dag.
50 x 200 = 10 000
stemmer bra det.
bankersen
05.04.2022 kl 09:07 4869

Kanskje ikke så rart Cape ratene er litt lavere i år enn på denne tiden enn i fjor da. Vi så jo at markedet ble lurt positivt av FRO sin inntjeningen som følge av høy Eco premie. Kan det samme skje i Gogl og 2020?
fattigstakkar
05.04.2022 kl 09:41 4703

I denne bransjen må man forvente det uventede når det gjelder kursutvikling. Både SBLK og GOGL lå an til å bryte opp av motstand. I stedet er den ned 10% etter et par mislykkede forsøk. Men føler meg veldig trygg på at det ikke er lenge før vi setter en ny topp. GNK har steget mye mer enn GOGL etter nyttår, og de korrigerte mindre enn GOGL i går. GOGL er igjen mitt førstevalg innen sektoren.
Slettet bruker
05.04.2022 kl 09:47 4655

Jeg tror du får rett Fattig, ny topp vil komme.
Når det er sagt, dagens cape rater ligner definitivt ikke på noe super syklus, men nå er det eller ikke lenge før en nærmer seg cape sessong.
Har planer om å kjøpe Bdry, håper bare på et par dager til med fall.
bankersen
05.04.2022 kl 09:51 4635

Ja, det er volatilt og mye rart som spiller inn i det korte bildet. For meg er det nå GOGL og 2020 som gjelder. Disse har nå desidert størst oppside ifølge Cleaves. Flyttet mer over i GOGL i går kveld og i dag.

En scrubber fitted cape får nå en scrubber premium på ca 10K med spot rate på 15K så får de ca 25K, mens NMAX som får størrelse premium får godt over 30K. BE er ca 13K. Så det er fremdeles gode marginer i både 2020 og Gogl.

PMAX har jo vært helt strålende og en glemmer kanskje at ratene Q1 2022 er langt over det de var Q1 2021. 25K med BE på 8,6 for GOGL er jo helt magisk. Greit å legge seg på minne når en vurderer salg på disse nivåene. De har en del ICE class og som de drar inn ekstra premium på.
Redigert 05.04.2022 kl 09:52 Du må logge inn for å svare
Warrent
05.04.2022 kl 09:51 4646

når det kommer pw fra en amerikansk bank så smeller børsene ned 5% og hva skjer da med gogl? som sagt tidligere det er bedre å ta pengene av bordet nå
bankersen
05.04.2022 kl 10:00 4602

Ja, vært veldig lurt å ta pengene av bordet denne super syklusen så langt. 99% av de som selger kommer seg ikke på toget igjen, i hvert fall ikke billigere enn de solgte for. Med 10mill og neste 300% i gevinst i de supersyklusen tåler jeg fint en 15-20% korreksjon som ikke er uvanlig tørrbulk, har vært noen av de på vei opp og mange før aksjen endelig begynt å stige. Kjepet og Geita er de eneste som har gjort alt 100% riktig her inn på forumet så langt. De har sittet 100% i Gogl og reinvestert. Kjepet aller beste for han kom inn får Geita. Longest også gjort svært mye riktig.
Geir Rune L
05.04.2022 kl 10:18 4531

Hva som er riktig eller gal investeringsstrategi kan vel diskuteres. Om målet er å få best avkastning så har historikken vist at man fint kan trade i Gogl uten å miste toget. Om man solgte på fredag og kjøpte igjen i dag har man 10% bedre avkastning en de som sitter long. Selvfølgelig kan man miste toget men må jo ikke trade med hele beholdningen. Vil tro andelen som lykkes å trade seg til bedre avkastning i akkurat Gogl er langt flere enn 1%.
KJEPET
05.04.2022 kl 10:23 4509

Da er mellomfinansieringen i orden og da er Q1 utbyttet (est. $0.35 denne gangen) reinvestert på ca. 102 NOK :-)
Bennyfyfasan
05.04.2022 kl 10:24 4501

Du har nok rett i at de du nevner har gjort mye rett - men det er mange veier til å tjene penger på shipping, samt andre sektorer.

Jeg føler ingen ubehag i å ha valgt en annen vei og bare doblet pengene. Grunnen er at jeg kom litt seint inn i bulk eventyret, men har kompensert med å vært en del i laks - da spesielt i GSF. Pengene har blitt flyttet litt frem og tilbake, og er nå 90% i laks siden "ratene" der er all time high....og vil være det i noen uker til.

Drømmen er nå 97-99kr i GOGL. Da kjører jeg på igjen

Edit: Når det er sagt har ikke 1 kr blitt sendt inn i bulk uten forumet her. Mye kunnskap som jeg i neste omgang har fått verifisert gjennom andre kanaler. Så igjen...takk til alle bidrag. Dere har hjulpet meg til å bli betydelig rikere ;-)
Redigert 05.04.2022 kl 10:31 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
05.04.2022 kl 10:32 4479

Samme her, men har også litt DSX og SBLK. Med så lite nybygging som vi ser nå kan det bli gøy å være i bulk enda lengre enn jeg tidligere trodde. Jeg er glad til om vi fortsetter å svinge som vi har gjort. 2020 er et fantastisk utbyttecase, men er dørgende kjedelig for trading.
fattigstakkar
05.04.2022 kl 10:36 4573

Jeg har regnet på om jeg hadde tjent på sitte i ro i GOGL siden jeg begynte å kjøpe sensommeren 2020. Fram til juni 2021 hadde det vært hipp som happ, men etter det har jeg definitivt tjent på å trade underveis.
ørnen
05.04.2022 kl 10:50 4500

Da kom fallet som jeg har ventet på!
KJEPET
05.04.2022 kl 11:07 4441

Det finnes utallige investeringsstrategier. Mange veier til målet. Når det gjelder å være investert og sitte i ro kontra å trade, så må man ta i betraktning kurtasje, skatt og manglende skjermingsfradrag når status skal gjøres opp ved trading. Men de flinke traderne vil nok gjøre mye mer penger enn f.eks meg som bare sitter i ro. Men jeg ser mine begrensninger når det gjelder trading. Derfor har jeg gjort en risk/reward-analyse som tilsier at å sitte i ro er best for meg.
bankersen
05.04.2022 kl 11:15 4410

Glemte deg Fattig;-) Også mye kunnskap og gjort mye riktig. Lært svært mye av deg som bla. ble brukt når jeg kjøpte DSX og GNK før de spratt opp. Nå har jeg vektet meg ned og kjøpt 2020 og GOGL da disse henger etter nok mye pga. Cap sesongen ikke har startet. Mange tror Cape henger etter PMAX og SMAX, Ulrik forklar godt at dette bare er en myte da Cape havnet på et snitt på 38K i fjor. Cape sesongen pleier å starte i disse dager så får vi se om så skjer også i år.

PS! Det er et gyldent kryss pågang i 2020 Bulkers nå.
The Godfather
05.04.2022 kl 12:04 4230

Oslo (Infront TDN Direkt): Baltic Capesize-indeksen er ned 9,6 prosent til 13.469 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange.