GOGL -Vi er i startgropen i en supersyklus (3)

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
21.06.2022 kl 13:03
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
KJEPET
GOGL 09.02.2022 kl 13:55 503955

Lager en tråd, da forumet ikke takler store tråder.

Her er link til den forrige tråden
https://finansavisen.no/forum/thread/140660/view/4239866
Redigert 09.02.2022 kl 20:58 Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
06.04.2022 kl 12:25 7211

Kan fort bli bla rødt i US...
Redigert 06.04.2022 kl 12:26 Du må logge inn for å svare
bankersen
06.04.2022 kl 12:33 7246

Oslo (Infront TDN Direkt): Baltic Capesize-indeksen er ned 8,3 prosent til 12.355 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange.
TDN Direkt finans@tdn.no Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
hogan
06.04.2022 kl 12:34 7321

Kan like godt gå opp, sesongstart nu, Mange som lusker
I sivet etter billige aksjer, noen kaster vel ut aksjer i dag hvis den går ned, rett før oppgangen
Bennyfyfasan
06.04.2022 kl 12:40 7304

Kan godt hende du har rett - men jeg ser for meg en meget turbulent overgang mellom oslo og NY i dag.
Slettet bruker
06.04.2022 kl 12:43 7321

Den var i 70 for noen uker siden, ratene var høyere da.
bankersen
06.04.2022 kl 13:10 7221

Og det uten utbytte på NOK 8 så i praksis NOK 62,-. Det var der jeg kjøpte meg opp sist gang.
Backline
06.04.2022 kl 13:37 7187

Da har du ikke mye å frykte. Markedet venter på at sesongen skal starte for fullt. Dersom ratene mot formodning skulle bli værende på nåværende nivå, vil nok mange bli skuffet, men det er veldig lite sannsynlig. Det er grunnen til at aksjekursen ikke har falt mer. I 2021 var det en dupp ned i starten av april, før aksjekursen tok av i midten av april. Nå er det ikke mange som er villig til å selge under 100. Det tyder på at markedet forventer stigning i ratene på kort sikt. Det tror jeg også.
bankersen
06.04.2022 kl 13:58 7195

Nei, ingenting å frykte, men greit å minne seg på hvordan prisingen i aksjemarkedet til tider er. Nå er kursen fremdeles NOK 110 ink utbytte. Neste 60% høyere enn på det laveste i januar. Var over NOK 120 ink utbytte, faktisk 70% høyere enn i januar.
Redigert 06.04.2022 kl 13:59 Du må logge inn for å svare
Sognoksen1
06.04.2022 kl 14:07 7199

Ratene var i 89000$ og kursen gikk fra 106kr tl 68 på forventninger om at ratene skulle falle😀men det snittet for året som teller over 30000$ er no kjempe bra og skrubber og utbytter i tillegg😀
bankersen
06.04.2022 kl 14:31 7107

Snittet 2021 var 38 000, CEOene tipper overkant for 30 000 i år. Om en får 30k+ er det bra.
KJEPET
06.04.2022 kl 14:46 7065

Alltid beinhardt rett før sesongen begynner. Nå skal både redere og investorer psykes ut. Mens vi venter så kan vi trøste oss med at skipene stiger i verdi nærmest fra dag til dag. Slik har det vært lenge nå :-)
https://www.hellenicshippingnews.com/category/report-analysis/weekly-vessel-valuations-report/
Slettet bruker
06.04.2022 kl 15:57 6876

Gogl er i ferd med å falle under 50 dager glidende, Star faller et stykke under akkurat nå.
200 dagers på 188 kr i Gogl
Ratene er allerede under støtte nivåer
Redigert 06.04.2022 kl 15:59 Du må logge inn for å svare
bankersen
06.04.2022 kl 16:00 6869

Og du kjøper GOGL Longs? Kjøper du BDRY i dag?
Saddam68
06.04.2022 kl 16:04 6875

Billig nå for de som vil inn :)
Slettet bruker
06.04.2022 kl 16:34 6774

20,8 ja, venter litt med Gogl
Snur ikke ratene snart faller støtten ut av stor bulk, men det vil snu, å time det eksakt er ikke lett,
men tror som flere andre at det kan komme noe moment neste uke.
Bdry er nå på januar nivåer/april 2021
Redigert 06.04.2022 kl 16:40 Du må logge inn for å svare
Vargtas
06.04.2022 kl 16:55 6715

Jo jo...for oss som er langsiktige spiller det ingen rolle, skal bare kjøpe mere popcorn og følge med :)
Slettet bruker
06.04.2022 kl 17:48 6577

Eu vil ikke forby Russisk kull likevel.
Realistoptimist
06.04.2022 kl 17:53 6605

Fint for deg da, som har fisket etter lav inngang de siste dagene..
bankersen
06.04.2022 kl 18:19 6528

Tillegger Longs vel mye påvirkningskraft nå, tror ikke de som styrer Gogl kursen i USA bryr seg mye om hva Longs skriver her. Problemet nå er at det ikke er varer å frakte, Brasil henger etter nok en gang. Så er det dette Covid greiene i Kina som aldri tar slutt. Men blir nok hyggelig inntjening i år også, men kursene har kommet bra opp og aksjene er ikke like billige når de har gått 60-70%. I januar var de åpenbart billige.
KJEPET
06.04.2022 kl 20:15 6348

Mens kursen og ratene faller som en stein, sier #1 rett ut at han er stålbull på drybulk, og spesielt Golden. I dag sier han at falr value er $21, og at du vil motta 75% i løpet av tre år :-)
https://twitter.com/jhannisdahl/status/1511754109057220608

Jeg holder på aksjene med begge hendene :-)
bankersen
06.04.2022 kl 21:27 6188

Det gjør du rette i du får nok rikelig betalt for det :-)
Ryddegutt
06.04.2022 kl 22:41 6062

Meget spennende after trade igjen.. opp nesten 3%. Noen som ser noe volum ?
KJEPET
06.04.2022 kl 23:26 6062

354 aksjer omsatt i after trade på høyere kurs enn sluttkurs….
https://www.google.com/finance/quote/GOGL:NASDAQ
nman
07.04.2022 kl 07:10 5825

Fremdeles LNG og container som dominerer,
men det er bestilt endel mindre bulkere; ulramaxer og handysizer.
https://www.hellenicshippingnews.com/container-and-lng-ships-the-pick-of-the-bunch-for-newbuilding-orders/
nman
07.04.2022 kl 07:13 5828

With expectations that China will stabilise its economy and stimulate the real estate sector, iron ore demand is seen to be rising, the Huatai analysts said.
https://www.hellenicshippingnews.com/china-iron-ore-futures-jump-to-over-8-month-high-on-improving-consumption/
ørnen
07.04.2022 kl 07:54 5813

Kina sitt overordnede mål pr d.d. er C, C og C. Så lenge dette er på agendaen så er retningen for rater og Gogl gitt.
Faren er at man på litt sikt kan få kollaps i verdens logistikk med de følger det får. Børsene prises som om "intet nytt under solen", mens faktum er at det begynner å brenne på alle bauger og kanter.
"Shanghai, home to the world’s largest container shipping port, began a two-part lockdown on March 28 and has yet to announce when restrictions will lift.
EU Chamber members estimate Shanghai port volumes are down by about 40% week-on-week, Bettina Schoen-Behanzin, Shanghai chapter chair and a chamber vice president, said Wednesday."
Redigert 07.04.2022 kl 08:02 Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
07.04.2022 kl 08:08 5760

Er det noen som forstår hvorfor Kina kjører full lockdown - fortsatt - ved covid19 utbrudd?

Ellers håper jeg vi ser gode tegn i ratene på morgenen. Skimter i grønt på FFA....men det har en tendens til å bli borte som dugg for solen den siste tiden :P
Redigert 07.04.2022 kl 08:22 Du må logge inn for å svare
bankersen
07.04.2022 kl 08:18 5720

Det som bekymrer meg mer på kort sikt er at FED har bestemt seg for å drepe aksjemarkedet med aggressiv renteheving. De ønsker å få ned etterspørselen og det raskt, enda raskere nå etter Ukraine krigen som har medført til høyere inflasjon. Det andre som bekymrer er den enorme mengden kapital som har strømmet inn i aksjemarkedet skal reverseres. Mange har fått seg en smekk, nå skal de betale høyere renter alt av nødvendigheter har steget i pris og en vil bruke mer penger på reise. Det blir mindre penger til sparing. Aksjemarkedet er som alle andre pyramidespill tilgang til kapital bestemmer prisingen. Når det er sagt så tror jeg råvarer klare seg bra det neste 10 året, tørrbulk har såpass lav flåte vekst at de og skulle klare seg greit selv med lavere etterspørsel. Hva om skjer når vi skal gå fra et dyrt aksjemarked til et billig ett det tør jeg ikke gjette. Mine penger plasseres i cash, tørrbulk, oljeservice og laks.
Bennyfyfasan
07.04.2022 kl 08:23 5714

Her er det laks og tørrbulk. Oljeservice, vel - har ikke tapt så mye som der i noen andre sektorer.
nman
07.04.2022 kl 09:01 5569

Fearnley:
Capesize
Levels for the big ships dipping further as slow port turnaround/increased congestion remains insufficient to compensate for
markedly lower mineral volumes traded compared to same period last year. Daily average earnings down 10 pct w-o-w to come in
at USD 12k. Pain most acutely felt in Pacific, where values for rounds have fallen by 45 pct over last 5 trading days as fresh coal and
in particular iron ore activity has been uninspiring. Transatlantic rates are steady in comparison, but with relevant quantities too
insignificant to make much difference. Fronthaul trades remain a reflection of main Brazilian miners being far behind production
and export guidance. Market generally (still) very much in contango, with keen interest in period candidates of virtually all size and
colour - exemplified by vintage unit 171,000 dwt, built 2003, recently done for rest of 2022 at USD 25k.
Panamax
A weaker Panamax index overall but according to some sources some signs of green shoots of recovery for the longer grain front
haul trips especially for earlier than index dates, so this brought into play some of the Continent/Mediterranean positions which had
been pegged back of late. Despite holidays in some parts, activity in Asia remained healthy, and sources felt some of the early ships
had been shifted in the North and the focus for some of the tonnage here was to consider the ballast South. In the South, some
tonnage with limited options or with specific trade in mind conceded cheaper rates with charterers holding the upper hand.
https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2022/04/Fearnleys-Weekly-Report-Week-14-2022.pdf
KJEPET
07.04.2022 kl 10:58 5370

Nå skal det bestilles kull fra "langvekkistan" ja :-)
"The EU to postpone its total ban on Russian coal imports by one month until late August - Reuters"

https://twitter.com/AllVentured/status/1512004932508995584
Redigert 07.04.2022 kl 11:52 Du må logge inn for å svare
Golden Goat
07.04.2022 kl 11:51 5323

Utvidet min posisjon med 17% de to siste dagene. Ser frem til å utvide videre med utbytteyield de par neste årene.
Backline
07.04.2022 kl 13:31 5167

Du er ikke alene om å ha økt beholdningen de siste dagene. Jeg har nesten doblet beholdningen. Jeg må si jeg er litt nervøs for at jeg gjorde det litt tidlig. Heldigvis ser det ut til å være liten vilje til å selge under 100. Vi får se hva de neste dagene bringer.
Golden Goat
07.04.2022 kl 16:20 4845

Ikke mange som ønsker å selge seg ut rett før sesongen skal begynne. Denne har dog blitt utsatt flere ganger noe som kan gjør at vi begynner å se fatigue i aksjen. Dette er i hovedsak ikke noe å bekymre seg over for den langsiktige.
Saddam68
07.04.2022 kl 16:31 4850

Skulle hatt penga på FLYR idag ikke surra rundt i gogl :)
Golden Goat
07.04.2022 kl 17:30 4737

Intermodal rapporterte i sin ukesrapport bestilling av 6 LNG-skip og tilsammen og 32 cointainerskip. Bestillingene er massive uke etter uke.

https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2022/04/Intermodal-Report-Week-13-2022.pdf
ørnen
07.04.2022 kl 17:33 4751

Activity in the newbuilding market resumed last week, with a plethora of
deals coming to light. For yet another week, we witnessed plenty of container newbuilding deals surfacing in the market, however, what caught
our attention was the volume of dry bulk contracts; sixteen Ultramax vessels were inked, with ten of them being ordered from Chinese CITIC Group
at DSIC yard. The six remaining were secured by Nantong Xiangyu yard,
with HuaXia FL ordering two of them and Greek owner TMS Dry ordering
the rest four. In addition, two firm plus two optional 40,000dwt units were
ordered from Franbo Lines at Hakodate yard. LNG units were also present,
with a total of four 175,000cbm units being added to the 2022 contracting
orderbook. Lastly, after almost two months of stagnant activity, an order of
two firm plus two optional LR2 units emerged. More specifically, it came to
light that Greek owner Metrostar inked a deal for the construction of the
respective 115,000dwt units at Hyundai Vietnam yard for a price of around
$63.0 million each.

Når vil disse tørrbulkskipene bli levert?
Golden Goat
07.04.2022 kl 18:21 4745

Småbulk, her; handymax og ultramax, har vist en vanvittig styrke (og ikke minst stabilitet) de ~2,5 siste årene og til slutt nå er det blitt bestilling også fra denne fronten. Det gjenstår å se om dette markerer en start på en bestillingsbølge eller om det er en one-off. Disse bestillingene har blitt rapportert med leveringsdato 2024-2025. Med dette i mente, er det smått utrolig av våre nybygg, á 8 panamax, allerede skal på vannet fra og med på nyåret.
Slettet bruker
07.04.2022 kl 19:38 4579

Ser ut som en traff på Bdry i går, eller må Cape raten under 10 k før det snur skikkelig?
Jeg tenker, skal det bli moment i Gogl, da må ratene opp fra disse tulle nivåene, da må Bdry gå.

Kjøper dere Frontline nå?
Dere husker timingen til JF i fjor sommer, det tilbys Vlcc opp mot 90 k nå, Gogl 2021 reprise i Fro utover sommeren 2022:-))
Redigert 07.04.2022 kl 19:43 Du må logge inn for å svare
Golden Goat
07.04.2022 kl 20:01 4521

Kina-lockdown hindrer oppgang i cape. Grunnen til at cape ikke allerede er under 10k er fordi cape plukker opp panne-laster med kull. 27% av de siste capeslutningene er sagt å være kullfrakter. Dette har naturlig nok svekket panne-ratene. Momentum i cape kommer tilbake når kina-lockdown forsvinner. Kinesisk sinuskurve må få et annstøt samtidig som australia klarer å holde koken oppe, OG samtidig som brazil må bli helt ferdig med uværet. Dette kommer selvsagt til å skje før eller senere, spørsmålet er bare når. Da snakker vi 40k+ for cape med videre oppgang, og volatilitet, inn mot høysesong.

Ang. FRO; ser ut som en vinn-vinn. I midlertid må FRO-investorer bite i det sure eplet da JF-premium tilsynelatende ble annulert fra aksjeverdien. Denne kommer etter alt og dømme tilbake når støvet får lagt seg. Nye FRO skal kunne spille på skalaøkonomi og god tilgang på kapital fra en pengesulten storeier, på samme måte som i Gøggen.
Redigert 07.04.2022 kl 20:07 Du må logge inn for å svare