GOGL -Vi er i startgropen i en supersyklus (3)

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
21.06.2022 kl 13:03
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
KJEPET
GOGL 09.02.2022 kl 13:55 541130

Lager en tråd, da forumet ikke takler store tråder.

Her er link til den forrige tråden
https://finansavisen.no/forum/thread/140660/view/4239866
Redigert 09.02.2022 kl 20:58 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
18.04.2022 kl 16:02 4360

Jeg tør ikke gamle på at disse kursen holder seg på OSE i morgen, og solgte resten på 13.8. Strålende fornøyd selv om jeg skulle gå glipp av noen prosent. Har fortsatt en solid post i 2020 som jeg ikke har tenkt å selge med det første + litt JIN, DSX, GNK og SB. Gratulere til alle. Vel fortjent!
Redigert 18.04.2022 kl 16:12 Du må logge inn for å svare
Golden Goat
18.04.2022 kl 15:56 4397

Jeg har ikke analysert tankmarkedet så nøye som jeg skulle ønskt. Men når jeg snakker om investerings-fatigue i tørrbulk, så snakker jeg om den historikken de 10 siste årene. Symptomer på denne fatiguen vises primært på markedsevaluering. Tank har, etter min forståelse, ikke hatt en årelang periode med markedcap < NAV, men det har tørrbulk hatt i så mange år, at det er både 1) umulig å få finansiering fra banker og 2) styrene kjenner sterkt på sin forpliktelse til å returnere verdi til aksjonærene som de har lovet gull og grønne skoger til i ett tiår uten å innfri. Storyen er ikke det samme i tank; som du sier, 2019 var knall. Som kronisk er blitt evaluert over NAV under håp og forutsetning om at markedet skal snu hver øyeblikk. Det stemmer det du sier, at bulk har gått bra de siste forrige kvartalene, men likevel ser vi at markedkap til stadighet ligger under NAV, med unntak av noen veldig korte perioder. Dermed er min helhetlige vurdering at; ja, terskelen er høy for nybygg både i tørt og tank, dog noe høyere i tørt. Blir spennende å se hvem som får rett.
Bennyfyfasan
18.04.2022 kl 15:51 4389

Herrejesus….endelig, selv om det er tidlig å selge skinnet
Bennyfyfasan
18.04.2022 kl 15:36 4406

Jeg er faktisk fornøyd om gogl holder seg over 13 dollar i dag. Jeg tipper det er en del som forventer relativ aggressiv shorting i norge om den står i 120kr i us ved børsslutt.
Slettet bruker
18.04.2022 kl 15:16 4445

Er nok større terskel for tank rederne en for bulk rederne til å bestille, det er økonomien som bestemmer dette historisk kombinert med marked.
Det har vært sorgen en stund nå i tank etter et knall år i 2019, men bra en liten stund i bulk, likevel er det meget labert på verft siden i begge segment og godt er det.
Når en får 30-40k for supramax sammenhengende en lengre tid uten å fly til verftene, da er rederne disiplinerte, kanskje har de lært noe.
Container er jo dømt til å gå på snørra etter som nybyggene nærmer seg måned for måned, når havnekøer og flyten kommer på kjøl etter covid blir nok ratene mer edrulige..vi må jo bare tro at Covid en gang slipper taket.

Slik har historien alltid vært og ser ingen grund at den ikke gjentar seg denne gang, det er alltid rederne med sine nybygg som ødelegger.
Satser ikke ei krone i container shipping, selv om aksjonærene enda sikkert får noen fine kvartaler.
Redigert 18.04.2022 kl 15:27 Du må logge inn for å svare
Golden Goat
18.04.2022 kl 14:38 4528

Tank er en god kandidat for å fylle på store slots hos verftene. Inntjeningen har vært veldig lav i tank, men de har ikke samme investerings-fatigue som eksisterer i tørrbulk. Krysser fingra for bestillingsbølge fra denne fronten. Da snakker vi bestilling fra storbulk tidligst 2026.
Ratta
18.04.2022 kl 14:32 4495

Vi får sende en takk til container og lng-rederiene😊

Tank er kanskje enda mer "priviligert" Den neste kula ut?
KJEPET
18.04.2022 kl 13:38 4580

Jeg ser det samme i container i dag som jeg så i bulk på midten av 2000-tallet. De bestiller som besatte om dagen. Til skyhøye priser og de legger beslag på verftskspasitet i lang tid. Ser ut som 2025 slottene er tilnærmet fulle for de store skipene. LNG tar også plassen for de store slottene. Vi er privilegert i bulk som kommer sist i rekken når det gjelder «formtoppen». Den varer da desto lenger:-)
Golden Goat
18.04.2022 kl 11:12 4802

Kinacape opp 0,6%:

China-Japan/Pacific Round Voyage: 13172 (+75)
hill
17.04.2022 kl 16:48 5200

Er også et meget spennende segment du nevner her, i tillegg til Capesize klassen.

Syns Western Bulk er et spennende navn i Short sea klassen, som du nevner.
De har nettopp betalt ut utbytte for 2021 på kr. 17,23 pr aksje!
Fra og med Q1-22, skal de betale kvartalvise utbytter, opptil 80% av fortjenesten!
Utbetaling for 1. kvartal er nevnt å skje i første delen av mai. Utbyttet da ser ut til å bli ca. kr 4 pr aksje!

WEST disponerer for tiden ca 170 skip og eier ingen selv.
Derfor liten nedside, når de kun beregner seg %'vis fortjeneste av fraktintektene.

Her er det ikke enten/eller, men aksjer i begge selskapene som gjelder.

GOGL hadde en kjempeoppgang i USA på 9,65 % - til USD 13,64 i påskeuken!
Blir spennende å følge utviklingen i Oslo på tirsdag!
Redigert 17.04.2022 kl 19:02 Du må logge inn for å svare
Traderèn
17.04.2022 kl 14:15 5449

Hehe🤣🤣
Jeg skriver litt on tanker også så her kom det inn en trykkfeil.. supramax/ultramax og skip nedover til short sea

Kan legge til at segmentet for short sea her i Europa så har det i flere år må vært veldig få nybygg og snittalderen er veldig høy. Ifølge DNV så er den på 27 år men det tror jeg er på verdensbasis og ikke i Europa.

Short sea er skip mellom 1000dwt og oppover til 15000dwt. Mesteparten av skipene i short sea er mellom 1500 dwt og 6000 dwt. Her er de få nybygg.


Redigert 17.04.2022 kl 14:28 Du må logge inn for å svare
Traderèn
17.04.2022 kl 13:22 5556

Golden Goat. Ja helt riktig, det vi ser nå av nybyggingskontrakter er i hovedsak mindre bulkskip som suezmax.
Jeg tror flere kommer til å bli overrasket når dem ser hvor mange capsize skip som rederiene ikke kommer til å ta gjennom en 20 års klassing. Skipene har høyt bunkers forbruk (mellom 20 og 30%) høyere enn nyere ecoskip. Mange har ikke installert scrubber ennå og heller ikke ballast vannsanlegg. EEXI trer i kraft 01 Jan 2023 og skipene må være i compliance med regelverket ved første annuel, intermediate eller renewal etter 01 jan. Det er vindu på +/- 3 mnd på annual så et skip som har due dato 30 desember 2023 kan i realiteten vente til 30 mars 2024 for å være i compliance. Og motsatt om skipet har annuel 02 jan 2023 så kan dem vente til 02 april, men dette er teoretisk. Reder må planlegge annual i en god laste/losse havn. Dette er mye av grunnen til at det er vindu +/- 3 mnd på annual så inspeksjonen skjer stort sett alltid i god tid før vinduet lukkes.....
Golden Goat
17.04.2022 kl 12:18 5657

Det er viktig å skille mellom 'antall skip' og 'antall dwt'. 'Antall skip' for seg selv sier nesten ingenting.

Først er det viktig å sammenligne overodnet tørrbulkvekst med vekst i verdensøkonomien. Tørrbulkflåten rapporteres nå til å være på 894 mdwt. Samme tid i fjor var flåten på 883 mdwt. Dette er en veldig marginal vekst, på 1.25%, som er 'ingenting' sammenlignet med den global vekst, for ikke å snakke om veksten i utviklingsland (disse tallene er lett tilgjengelig og jeg kommer ikke til å søke opp disse nå). Juli 2016, var flåten på 817 mdwt, noe som tilsvarer 9,4 % akkumulert økning i alle årene siden 2016. Sammenligner du dette med den akkumulerte veksten i global økonomi gjennom samme tid, er dette helt ubetydelig. Det er her vi ser hva den årelange underinvesteringen i tørrbulk har å si.

Etter dette kan man se på skip som har blitt bestilt for å differensiere mellom antall dwt og antall skip på vannet. I de siste årene har småbulk vist både en utrolig styrke og stabilitet. Dette har resultert i at vi har sett en vekst (en sunn en som sådan) i form av nybyggbestillinger. Vi som er bull på GOGL, vi er bull fordi vi tenker det skal gå bra på stor- og mellomstorbulk. Derfor er det viktig å være nyansert når man leser artikler som viser agregerte tall. Bestillinger og leveranser i småbulk sier svært lite om det som er bull caset for oss GOGLere.
KIK
16.04.2022 kl 22:54 6324

FA: Morgan Stanleys toppvalg ved økt fare for inflasjon. Storbanken velger asiatiske utbytteaksjer som har balanse, viser motstandsdyktighet og i tillegg viser stabilitet over lang tid.
China State Construction Engineering 
Rio Tinto, australsk gruveselskap
WH Group, kinesisk griseselskap

Gjett hva disse selskapene er avhengig av, jo frakt via tørrbulk: Jernmalm og soyabønner fra Brasil.
bankersen
16.04.2022 kl 22:20 6381

Vokst siden tidenes morgen, men knapt aldri så lite som nå.
KJEPET
16.04.2022 kl 21:43 6433

Tre nye caper til kirkegården i uka som gikk, derav en bygget i 2015 :-)
https://compassmar.com/reports/Compass%20Maritime%20Weekly%20Market%20Report.pdf
Traderèn
16.04.2022 kl 18:34 6671

Skal bli litt å frakte på for suezmax og panamax skipene til høsten. Regner med Capsize skipene har nok jernmalm og kull å frakte så det blir nok til alle...

https://twitter.com/LSynkovska/status/1515366848690282496?t=I6XSS8tmMB0XJXFZdPhetA&s=19
fattigstakkar
16.04.2022 kl 14:47 6942

Ja? Jeg var godt fornøyd med det jeg fikk solgt da også. Hadde 50% belåning før jeg solgte de første og det er ikke noe jeg hadde veldig lyst til å gå inn i en langhelg med. Strålende fornøyd med å kunne redusere 5% høyere enn sluttkurs Oslo. Ytterligere 9% opp var umulig å si nei til. 50% gevinst siden nyttår i et svært vanskelig marked er jeg veldig godt fornøyd med og sitter gjerne 50% i cash noen uker nå hvis det ikke dukker opp veldig gode kjøpsmuligheter et sted. Mener å huske du ikke kunne skjønne hvorfor vi prioriterte bulk framfor tank på 90-tallet siden oppsiden var max 25%. Nå tar jeg gevinst etter at maks-kursmålet ditt er nådd:)
Redigert 16.04.2022 kl 14:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.04.2022 kl 14:31 6971

Knegg knegg

fattigstakkar
13.04.2022 kl 22:12
2502
Dette var en fin mulighet til å ta litt gevinst før påske :)
fattigstakkar
16.04.2022 kl 14:24 6990

Svært gledelig oppgang de siste dagene. 119 kroner er jeg godt fonøyd med og solgte det meste på slutten torsdag. Resten går på 124 hvis kursen fortsetter opp på mandag. Gratulerer til alle trofaste bulkaksjonærer. Bulk har virkelig vært en trygg havn i børsuroen de siste månedene.
GEF9
16.04.2022 kl 02:56 7544

Teknisk har jack shit å si in the long run i shipping. Hode, hale, cup og hva annet dere spår i kaffegruten (men som jeg vet har noe å si i markedet for øvrig, psykologi skal en ikke undervurdere), betyr nada når inntektene kommer for fullt etter sommeren. Når kravene for 2023 trår inn vet jeg ikke, men tror ikke de er fullt priset inn. «Alle» vet 2022 nå blir bra, det jeg lurer på er hva mr marked mener er bra. Uansett sitter jeg til aksjene er nedbetalt med utbytte. Får sjekke hva jeg får for aksjen da (om to år🤗)👍🏼
Platinum365
15.04.2022 kl 23:59 7662

Traderèn skrev DnB har kursmål 139
DnB vet ingenting, de er som man sier på Emma Hjort (psykiatrien før øvrig): ferdig ...
Viggen
15.04.2022 kl 21:32 7901

Blir spennende å se utviklingen I USA på mandag. Sparebank1 har et kursmål på 115, kan være det kommer en oppdatering der også etterhvert.
Pilteri
15.04.2022 kl 21:15 7924

Flott Kjepet. Da ser det jo veldig bra ut teknisk iallefall. Det er jo nesten en mld omsatt i usa om jeg har regnet rett. Det tilsvarer jo omlag 10 dager ned høy omsetning på ose så volumet indikerer jo stor interesse der.
Slettet bruker
15.04.2022 kl 20:59 7952

Ser ut som Kjepet vil nå sitt kursmål i sommer ja, viktig å ikke vike fra plan da, følge plan og ikke bli for grådig.
Selv om
Best case i chartet er 2010 og 2014 nivå med 240 kr / aksjen,

Lyser litt 145-150 kroner , 2015 motstand.
Det er nok stor sjanse for at dette nivået skal testes i vår/ sommer.

Trolig er 120 kroner et første motstands nivå som må testes, blir vel kanskje litt gnukking i underkant 120 før det kommer et brudd der.
Redigert 15.04.2022 kl 21:09 Du må logge inn for å svare
KJEPET
15.04.2022 kl 20:32 7997

Det er riktig Pilteri. Potensiale på $21 i løpet av halvannet år. Men da må bruddet i hanken komme på høyt volum. I går ble det omsatt 7.3 millioner aksjer i US :-)
nman
15.04.2022 kl 20:29 7975

BEIJING, April 15 (Reuters) - Benchmark iron ore futures in China surged nearly 4% on Friday, erasing most of the week’s losses, as mills ramped up production on better demand hopes and resumption in transportation after lockdowns eased.
https://www.reuters.com/article/asia-ironore/update-1-china-iron-ore-futures-gain-on-demand-recovery-hopes-idUSL2N2WD07Q
Pilteri
15.04.2022 kl 18:09 8192

Er det ikke en gigantisk cup and handleformasjon hvis vi ser på kursen i gogl for de siste 5 årene? Har null peiling på teknisk analyse men har fått med meg hovedprinsippene på cup og handle, tror jeg. Ser ut som at kursen bryter opp og ut av hanken noe som vel signaliserer videre oppgang tilsvarende avstanden mellom koppens bunn og topp eller noe slikt. Mulig 5 år er alt for lenge men om noen med kunnskap har innspill er det fint..
Golden Goat
15.04.2022 kl 08:42 8709

Geir Linløkken, 13. apr 2022 (kurs 101.10)
Investtechs algoritmer har identifisert en stigende trendkanal i Golden Ocean Group over en ganske lang periode nå, og aksjen har ligget i Investtechs Norway Rising Trend-indeks siden desember i fjor. Kursen har firedoblet seg siden høsten 2020. Stigende trender varer imidlertid ofte mye lenger enn mange tror, og tross at det er noe motstand i kursgrafen, indikeres en videre oppgang.

Golden Ocean har motstand ved 112 kroner og støtte ved 78 kroner. Anbefaling en til seks måneders sikt: Svak kjøp



Automatisk teknisk analyse. Middels lang sikt, 13. apr 2022
Investorene har over tid betalt stadig høyere priser for å kjøpe seg opp i Golden Ocean Group og aksjen ligger i en stigende trendkanal på mellomlang sikt. Dette signaliserer økende optimisme blant investorene og indikerer videre kursoppgang. Aksjen nærmer seg motstanden ved cirka 112 kroner, noe som kan gi en reaksjon ned. Et brudd opp gjennom 112 kroner vil imidlertid være et kjøpssignal.
Golden Goat
14.04.2022 kl 23:37 9108

Spørsmålet er om vi har brutt motstanden og at aksjen nå er i price discovery. Svaret får vi de neste dagene. Det er kanskje lenge siden sist, men dette er på ingen måte noe nytt i Gøggen.:

https://twitter.com/realGoldenGoat/status/1514718388874276865?s=20&t=6l7aNbvp0DM51GmCkrnwuQ
Redigert 14.04.2022 kl 23:39 Du må logge inn for å svare
Geir Rune L
14.04.2022 kl 21:10 9459

Et par slike dager til så er Kjepet på kursmålet sitt. Jeg tror jeg ville revurdert det…..😊
msmekk
14.04.2022 kl 20:54 9502

Et stykke igjen til 200kr så det blir nok flere sånne dager fremover
bankersen
14.04.2022 kl 19:21 9725

OSE rabbatten tryllet bort av Jesus faktisk, slutter ikke gjøre undre den karen😉
Slettet bruker
14.04.2022 kl 19:07 9781

Kan vel deliste først som sist i Norge, om de var riktig aksjonær vennlige, kommer selvfølgelig til å stupe fra Usa nivå når Oslo åpner tirsdag, Norske investorer kommer jo til å selge aksjer med begge hender:-)
Star Bulk skjønte dette tidlig i syklusen
Redigert 14.04.2022 kl 19:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.04.2022 kl 18:58 9816

Har du handlet deg Bdry inn mot sesongen da Fattig, må da være rom for noe fra dagens begredelige Cape nivåer
Slettet bruker
14.04.2022 kl 18:47 9857

Fint, men du skulle ikke solgt som du ser, om litt skriver du at du har handlet Gogl igjen, trolig på høyere kurser en du solgte:-)

Samme det , en blir ikke Fattig av å ta gevinst, en føler seg bare fattigere.

Ha en glad påsk
Ryddegutt
14.04.2022 kl 17:58 10015

Nærmer seg 120.-nok😂
Sognoksen1
14.04.2022 kl 17:19 10088

Var et dårlig salg 13,39 dette må vere short som har sett lyset og kjøper
Pilteri
14.04.2022 kl 16:55 10065

Tror ikke det holder dagen ut men d betyr intet. Vi har jo hele 2022, 2023, 2024 og sannsynligvis hele 2025 foran oss så her tror jeg man må ta de lange brillene på.