GOGL -Vi er i startgropen i en supersyklus (3)
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
21.06.2022 kl 13:03
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Lager en tråd, da forumet ikke takler store tråder.
Her er link til den forrige tråden
https://finansavisen.no/forum/thread/140660/view/4239866
Her er link til den forrige tråden
https://finansavisen.no/forum/thread/140660/view/4239866
Redigert 09.02.2022 kl 20:58
Du må logge inn for å svare
Pilteri
14.04.2022 kl 16:55
9894
Saddam68 skrev De fleste bulk aksjer stiger omtrent like mye nå :)
Tror ikke det holder dagen ut men d betyr intet. Vi har jo hele 2022, 2023, 2024 og sannsynligvis hele 2025 foran oss så her tror jeg man må ta de lange brillene på.
Sognoksen1
14.04.2022 kl 17:19
9917
Var et dårlig salg 13,39 dette må vere short som har sett lyset og kjøper
fattigstakkar skrev Ingen fare. Har masse igjen. men solgt mer nå
Fint, men du skulle ikke solgt som du ser, om litt skriver du at du har handlet Gogl igjen, trolig på høyere kurser en du solgte:-)
Samme det , en blir ikke Fattig av å ta gevinst, en føler seg bare fattigere.
Ha en glad påsk
Samme det , en blir ikke Fattig av å ta gevinst, en føler seg bare fattigere.
Ha en glad påsk
fattigstakkar skrev Ingen fare. Har masse igjen. men solgt mer nå
Har du handlet deg Bdry inn mot sesongen da Fattig, må da være rom for noe fra dagens begredelige Cape nivåer
Kan vel deliste først som sist i Norge, om de var riktig aksjonær vennlige, kommer selvfølgelig til å stupe fra Usa nivå når Oslo åpner tirsdag, Norske investorer kommer jo til å selge aksjer med begge hender:-)
Star Bulk skjønte dette tidlig i syklusen
Star Bulk skjønte dette tidlig i syklusen
Redigert 14.04.2022 kl 19:39
Du må logge inn for å svare
bankersen
14.04.2022 kl 19:21
9554
OSE rabbatten tryllet bort av Jesus faktisk, slutter ikke gjøre undre den karen😉
msmekk
14.04.2022 kl 20:54
9331
Et stykke igjen til 200kr så det blir nok flere sånne dager fremover
Geir Rune L
14.04.2022 kl 21:10
9288
Et par slike dager til så er Kjepet på kursmålet sitt. Jeg tror jeg ville revurdert det…..😊
Golden Goat
14.04.2022 kl 23:37
8937
Spørsmålet er om vi har brutt motstanden og at aksjen nå er i price discovery. Svaret får vi de neste dagene. Det er kanskje lenge siden sist, men dette er på ingen måte noe nytt i Gøggen.:
https://twitter.com/realGoldenGoat/status/1514718388874276865?s=20&t=6l7aNbvp0DM51GmCkrnwuQ
https://twitter.com/realGoldenGoat/status/1514718388874276865?s=20&t=6l7aNbvp0DM51GmCkrnwuQ
Redigert 14.04.2022 kl 23:39
Du må logge inn for å svare
Golden Goat
15.04.2022 kl 08:42
8538
Geir Linløkken, 13. apr 2022 (kurs 101.10)
Investtechs algoritmer har identifisert en stigende trendkanal i Golden Ocean Group over en ganske lang periode nå, og aksjen har ligget i Investtechs Norway Rising Trend-indeks siden desember i fjor. Kursen har firedoblet seg siden høsten 2020. Stigende trender varer imidlertid ofte mye lenger enn mange tror, og tross at det er noe motstand i kursgrafen, indikeres en videre oppgang.
Golden Ocean har motstand ved 112 kroner og støtte ved 78 kroner. Anbefaling en til seks måneders sikt: Svak kjøp
Automatisk teknisk analyse. Middels lang sikt, 13. apr 2022
Investorene har over tid betalt stadig høyere priser for å kjøpe seg opp i Golden Ocean Group og aksjen ligger i en stigende trendkanal på mellomlang sikt. Dette signaliserer økende optimisme blant investorene og indikerer videre kursoppgang. Aksjen nærmer seg motstanden ved cirka 112 kroner, noe som kan gi en reaksjon ned. Et brudd opp gjennom 112 kroner vil imidlertid være et kjøpssignal.
Investtechs algoritmer har identifisert en stigende trendkanal i Golden Ocean Group over en ganske lang periode nå, og aksjen har ligget i Investtechs Norway Rising Trend-indeks siden desember i fjor. Kursen har firedoblet seg siden høsten 2020. Stigende trender varer imidlertid ofte mye lenger enn mange tror, og tross at det er noe motstand i kursgrafen, indikeres en videre oppgang.
Golden Ocean har motstand ved 112 kroner og støtte ved 78 kroner. Anbefaling en til seks måneders sikt: Svak kjøp
Automatisk teknisk analyse. Middels lang sikt, 13. apr 2022
Investorene har over tid betalt stadig høyere priser for å kjøpe seg opp i Golden Ocean Group og aksjen ligger i en stigende trendkanal på mellomlang sikt. Dette signaliserer økende optimisme blant investorene og indikerer videre kursoppgang. Aksjen nærmer seg motstanden ved cirka 112 kroner, noe som kan gi en reaksjon ned. Et brudd opp gjennom 112 kroner vil imidlertid være et kjøpssignal.
Pilteri
15.04.2022 kl 18:09
8021
Er det ikke en gigantisk cup and handleformasjon hvis vi ser på kursen i gogl for de siste 5 årene? Har null peiling på teknisk analyse men har fått med meg hovedprinsippene på cup og handle, tror jeg. Ser ut som at kursen bryter opp og ut av hanken noe som vel signaliserer videre oppgang tilsvarende avstanden mellom koppens bunn og topp eller noe slikt. Mulig 5 år er alt for lenge men om noen med kunnskap har innspill er det fint..
nman
15.04.2022 kl 20:29
7804
BEIJING, April 15 (Reuters) - Benchmark iron ore futures in China surged nearly 4% on Friday, erasing most of the week’s losses, as mills ramped up production on better demand hopes and resumption in transportation after lockdowns eased.
https://www.reuters.com/article/asia-ironore/update-1-china-iron-ore-futures-gain-on-demand-recovery-hopes-idUSL2N2WD07Q
https://www.reuters.com/article/asia-ironore/update-1-china-iron-ore-futures-gain-on-demand-recovery-hopes-idUSL2N2WD07Q
KJEPET
15.04.2022 kl 20:32
7826
Det er riktig Pilteri. Potensiale på $21 i løpet av halvannet år. Men da må bruddet i hanken komme på høyt volum. I går ble det omsatt 7.3 millioner aksjer i US :-)
Ser ut som Kjepet vil nå sitt kursmål i sommer ja, viktig å ikke vike fra plan da, følge plan og ikke bli for grådig.
Selv om
Best case i chartet er 2010 og 2014 nivå med 240 kr / aksjen,
Lyser litt 145-150 kroner , 2015 motstand.
Det er nok stor sjanse for at dette nivået skal testes i vår/ sommer.
Trolig er 120 kroner et første motstands nivå som må testes, blir vel kanskje litt gnukking i underkant 120 før det kommer et brudd der.
Selv om
Best case i chartet er 2010 og 2014 nivå med 240 kr / aksjen,
Lyser litt 145-150 kroner , 2015 motstand.
Det er nok stor sjanse for at dette nivået skal testes i vår/ sommer.
Trolig er 120 kroner et første motstands nivå som må testes, blir vel kanskje litt gnukking i underkant 120 før det kommer et brudd der.
Redigert 15.04.2022 kl 21:09
Du må logge inn for å svare
Pilteri
15.04.2022 kl 21:15
7753
Flott Kjepet. Da ser det jo veldig bra ut teknisk iallefall. Det er jo nesten en mld omsatt i usa om jeg har regnet rett. Det tilsvarer jo omlag 10 dager ned høy omsetning på ose så volumet indikerer jo stor interesse der.
Viggen
15.04.2022 kl 21:32
7730
Blir spennende å se utviklingen I USA på mandag. Sparebank1 har et kursmål på 115, kan være det kommer en oppdatering der også etterhvert.
Platinum365
15.04.2022 kl 23:59
7491
DnB vet ingenting, de er som man sier på Emma Hjort (psykiatrien før øvrig): ferdig ...
GEF9
16.04.2022 kl 02:56
7373
Teknisk har jack shit å si in the long run i shipping. Hode, hale, cup og hva annet dere spår i kaffegruten (men som jeg vet har noe å si i markedet for øvrig, psykologi skal en ikke undervurdere), betyr nada når inntektene kommer for fullt etter sommeren. Når kravene for 2023 trår inn vet jeg ikke, men tror ikke de er fullt priset inn. «Alle» vet 2022 nå blir bra, det jeg lurer på er hva mr marked mener er bra. Uansett sitter jeg til aksjene er nedbetalt med utbytte. Får sjekke hva jeg får for aksjen da (om to år🤗)👍🏼
fattigstakkar
16.04.2022 kl 14:24
6819
Svært gledelig oppgang de siste dagene. 119 kroner er jeg godt fonøyd med og solgte det meste på slutten torsdag. Resten går på 124 hvis kursen fortsetter opp på mandag. Gratulerer til alle trofaste bulkaksjonærer. Bulk har virkelig vært en trygg havn i børsuroen de siste månedene.
Knegg knegg
fattigstakkar
13.04.2022 kl 22:12
2502
Dette var en fin mulighet til å ta litt gevinst før påske :)
fattigstakkar
13.04.2022 kl 22:12
2502
Dette var en fin mulighet til å ta litt gevinst før påske :)
fattigstakkar
16.04.2022 kl 14:47
6771
Ja? Jeg var godt fornøyd med det jeg fikk solgt da også. Hadde 50% belåning før jeg solgte de første og det er ikke noe jeg hadde veldig lyst til å gå inn i en langhelg med. Strålende fornøyd med å kunne redusere 5% høyere enn sluttkurs Oslo. Ytterligere 9% opp var umulig å si nei til. 50% gevinst siden nyttår i et svært vanskelig marked er jeg veldig godt fornøyd med og sitter gjerne 50% i cash noen uker nå hvis det ikke dukker opp veldig gode kjøpsmuligheter et sted. Mener å huske du ikke kunne skjønne hvorfor vi prioriterte bulk framfor tank på 90-tallet siden oppsiden var max 25%. Nå tar jeg gevinst etter at maks-kursmålet ditt er nådd:)
Redigert 16.04.2022 kl 14:48
Du må logge inn for å svare
Urealisert
16.04.2022 kl 14:50
6768
Hmm, bulkflåten begynt å vokse allerede?
https://twitter.com/DryBulkETF/status/1515007491079380996?t=B3bGeClckPqqozYJnqb0Qg&s=19
https://twitter.com/DryBulkETF/status/1515007491079380996?t=B3bGeClckPqqozYJnqb0Qg&s=19
Traderèn
16.04.2022 kl 18:34
6500
Skal bli litt å frakte på for suezmax og panamax skipene til høsten. Regner med Capsize skipene har nok jernmalm og kull å frakte så det blir nok til alle...
https://twitter.com/LSynkovska/status/1515366848690282496?t=I6XSS8tmMB0XJXFZdPhetA&s=19
https://twitter.com/LSynkovska/status/1515366848690282496?t=I6XSS8tmMB0XJXFZdPhetA&s=19
nman
16.04.2022 kl 20:29
6391
Står mer om Brasil og hvete her:
https://www.hellenicshippingnews.com/soy-corn-giant-brazil-poised-to-expand-presence-in-world-wheat-trade/
https://www.hellenicshippingnews.com/soy-corn-giant-brazil-poised-to-expand-presence-in-world-wheat-trade/
KJEPET
16.04.2022 kl 21:43
6262
Tre nye caper til kirkegården i uka som gikk, derav en bygget i 2015 :-)
https://compassmar.com/reports/Compass%20Maritime%20Weekly%20Market%20Report.pdf
https://compassmar.com/reports/Compass%20Maritime%20Weekly%20Market%20Report.pdf
KIK
16.04.2022 kl 22:54
6153
FA: Morgan Stanleys toppvalg ved økt fare for inflasjon. Storbanken velger asiatiske utbytteaksjer som har balanse, viser motstandsdyktighet og i tillegg viser stabilitet over lang tid.
China State Construction Engineering
Rio Tinto, australsk gruveselskap
WH Group, kinesisk griseselskap
Gjett hva disse selskapene er avhengig av, jo frakt via tørrbulk: Jernmalm og soyabønner fra Brasil.
China State Construction Engineering
Rio Tinto, australsk gruveselskap
WH Group, kinesisk griseselskap
Gjett hva disse selskapene er avhengig av, jo frakt via tørrbulk: Jernmalm og soyabønner fra Brasil.
Traderèn
17.04.2022 kl 09:58
5687
Flere som er for "buy and hold"
https://twitter.com/AllVentured/status/1515412580633825284?t=Tn_yFbxFiYXQw6y59QkTUw&s=19
https://twitter.com/AllVentured/status/1515617046171734016?t=8wAjQkeHPbTDEUdfMiQjoA&s=19
https://twitter.com/AllVentured/status/1515412580633825284?t=Tn_yFbxFiYXQw6y59QkTUw&s=19
https://twitter.com/AllVentured/status/1515617046171734016?t=8wAjQkeHPbTDEUdfMiQjoA&s=19
Redigert 17.04.2022 kl 12:15
Du må logge inn for å svare
Golden Goat
17.04.2022 kl 12:18
5486
Det er viktig å skille mellom 'antall skip' og 'antall dwt'. 'Antall skip' for seg selv sier nesten ingenting.
Først er det viktig å sammenligne overodnet tørrbulkvekst med vekst i verdensøkonomien. Tørrbulkflåten rapporteres nå til å være på 894 mdwt. Samme tid i fjor var flåten på 883 mdwt. Dette er en veldig marginal vekst, på 1.25%, som er 'ingenting' sammenlignet med den global vekst, for ikke å snakke om veksten i utviklingsland (disse tallene er lett tilgjengelig og jeg kommer ikke til å søke opp disse nå). Juli 2016, var flåten på 817 mdwt, noe som tilsvarer 9,4 % akkumulert økning i alle årene siden 2016. Sammenligner du dette med den akkumulerte veksten i global økonomi gjennom samme tid, er dette helt ubetydelig. Det er her vi ser hva den årelange underinvesteringen i tørrbulk har å si.
Etter dette kan man se på skip som har blitt bestilt for å differensiere mellom antall dwt og antall skip på vannet. I de siste årene har småbulk vist både en utrolig styrke og stabilitet. Dette har resultert i at vi har sett en vekst (en sunn en som sådan) i form av nybyggbestillinger. Vi som er bull på GOGL, vi er bull fordi vi tenker det skal gå bra på stor- og mellomstorbulk. Derfor er det viktig å være nyansert når man leser artikler som viser agregerte tall. Bestillinger og leveranser i småbulk sier svært lite om det som er bull caset for oss GOGLere.
Først er det viktig å sammenligne overodnet tørrbulkvekst med vekst i verdensøkonomien. Tørrbulkflåten rapporteres nå til å være på 894 mdwt. Samme tid i fjor var flåten på 883 mdwt. Dette er en veldig marginal vekst, på 1.25%, som er 'ingenting' sammenlignet med den global vekst, for ikke å snakke om veksten i utviklingsland (disse tallene er lett tilgjengelig og jeg kommer ikke til å søke opp disse nå). Juli 2016, var flåten på 817 mdwt, noe som tilsvarer 9,4 % akkumulert økning i alle årene siden 2016. Sammenligner du dette med den akkumulerte veksten i global økonomi gjennom samme tid, er dette helt ubetydelig. Det er her vi ser hva den årelange underinvesteringen i tørrbulk har å si.
Etter dette kan man se på skip som har blitt bestilt for å differensiere mellom antall dwt og antall skip på vannet. I de siste årene har småbulk vist både en utrolig styrke og stabilitet. Dette har resultert i at vi har sett en vekst (en sunn en som sådan) i form av nybyggbestillinger. Vi som er bull på GOGL, vi er bull fordi vi tenker det skal gå bra på stor- og mellomstorbulk. Derfor er det viktig å være nyansert når man leser artikler som viser agregerte tall. Bestillinger og leveranser i småbulk sier svært lite om det som er bull caset for oss GOGLere.
Traderèn
17.04.2022 kl 13:22
5385
Golden Goat. Ja helt riktig, det vi ser nå av nybyggingskontrakter er i hovedsak mindre bulkskip som suezmax.
Jeg tror flere kommer til å bli overrasket når dem ser hvor mange capsize skip som rederiene ikke kommer til å ta gjennom en 20 års klassing. Skipene har høyt bunkers forbruk (mellom 20 og 30%) høyere enn nyere ecoskip. Mange har ikke installert scrubber ennå og heller ikke ballast vannsanlegg. EEXI trer i kraft 01 Jan 2023 og skipene må være i compliance med regelverket ved første annuel, intermediate eller renewal etter 01 jan. Det er vindu på +/- 3 mnd på annual så et skip som har due dato 30 desember 2023 kan i realiteten vente til 30 mars 2024 for å være i compliance. Og motsatt om skipet har annuel 02 jan 2023 så kan dem vente til 02 april, men dette er teoretisk. Reder må planlegge annual i en god laste/losse havn. Dette er mye av grunnen til at det er vindu +/- 3 mnd på annual så inspeksjonen skjer stort sett alltid i god tid før vinduet lukkes.....
Jeg tror flere kommer til å bli overrasket når dem ser hvor mange capsize skip som rederiene ikke kommer til å ta gjennom en 20 års klassing. Skipene har høyt bunkers forbruk (mellom 20 og 30%) høyere enn nyere ecoskip. Mange har ikke installert scrubber ennå og heller ikke ballast vannsanlegg. EEXI trer i kraft 01 Jan 2023 og skipene må være i compliance med regelverket ved første annuel, intermediate eller renewal etter 01 jan. Det er vindu på +/- 3 mnd på annual så et skip som har due dato 30 desember 2023 kan i realiteten vente til 30 mars 2024 for å være i compliance. Og motsatt om skipet har annuel 02 jan 2023 så kan dem vente til 02 april, men dette er teoretisk. Reder må planlegge annual i en god laste/losse havn. Dette er mye av grunnen til at det er vindu +/- 3 mnd på annual så inspeksjonen skjer stort sett alltid i god tid før vinduet lukkes.....
Traderèn
17.04.2022 kl 14:15
5278
Hehe🤣🤣
Jeg skriver litt on tanker også så her kom det inn en trykkfeil.. supramax/ultramax og skip nedover til short sea
Kan legge til at segmentet for short sea her i Europa så har det i flere år må vært veldig få nybygg og snittalderen er veldig høy. Ifølge DNV så er den på 27 år men det tror jeg er på verdensbasis og ikke i Europa.
Short sea er skip mellom 1000dwt og oppover til 15000dwt. Mesteparten av skipene i short sea er mellom 1500 dwt og 6000 dwt. Her er de få nybygg.
Jeg skriver litt on tanker også så her kom det inn en trykkfeil.. supramax/ultramax og skip nedover til short sea
Kan legge til at segmentet for short sea her i Europa så har det i flere år må vært veldig få nybygg og snittalderen er veldig høy. Ifølge DNV så er den på 27 år men det tror jeg er på verdensbasis og ikke i Europa.
Short sea er skip mellom 1000dwt og oppover til 15000dwt. Mesteparten av skipene i short sea er mellom 1500 dwt og 6000 dwt. Her er de få nybygg.
Redigert 17.04.2022 kl 14:28
Du må logge inn for å svare
hill
17.04.2022 kl 16:48
5029
Er også et meget spennende segment du nevner her, i tillegg til Capesize klassen.
Syns Western Bulk er et spennende navn i Short sea klassen, som du nevner.
De har nettopp betalt ut utbytte for 2021 på kr. 17,23 pr aksje!
Fra og med Q1-22, skal de betale kvartalvise utbytter, opptil 80% av fortjenesten!
Utbetaling for 1. kvartal er nevnt å skje i første delen av mai. Utbyttet da ser ut til å bli ca. kr 4 pr aksje!
WEST disponerer for tiden ca 170 skip og eier ingen selv.
Derfor liten nedside, når de kun beregner seg %'vis fortjeneste av fraktintektene.
Her er det ikke enten/eller, men aksjer i begge selskapene som gjelder.
GOGL hadde en kjempeoppgang i USA på 9,65 % - til USD 13,64 i påskeuken!
Blir spennende å følge utviklingen i Oslo på tirsdag!
Syns Western Bulk er et spennende navn i Short sea klassen, som du nevner.
De har nettopp betalt ut utbytte for 2021 på kr. 17,23 pr aksje!
Fra og med Q1-22, skal de betale kvartalvise utbytter, opptil 80% av fortjenesten!
Utbetaling for 1. kvartal er nevnt å skje i første delen av mai. Utbyttet da ser ut til å bli ca. kr 4 pr aksje!
WEST disponerer for tiden ca 170 skip og eier ingen selv.
Derfor liten nedside, når de kun beregner seg %'vis fortjeneste av fraktintektene.
Her er det ikke enten/eller, men aksjer i begge selskapene som gjelder.
GOGL hadde en kjempeoppgang i USA på 9,65 % - til USD 13,64 i påskeuken!
Blir spennende å følge utviklingen i Oslo på tirsdag!
Redigert 17.04.2022 kl 19:02
Du må logge inn for å svare