GOGL -Vi er i startgropen i en supersyklus (3)

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
21.06.2022 kl 13:03
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
KJEPET
GOGL 09.02.2022 kl 13:55 529875

Lager en tråd, da forumet ikke takler store tråder.

Her er link til den forrige tråden
https://finansavisen.no/forum/thread/140660/view/4239866
Redigert 09.02.2022 kl 20:58 Du må logge inn for å svare
Golden Goat
25.04.2022 kl 14:29 7147

To færre ncmax'er å ta fra når sesongen kommer. Er ganske bullish signal at smålast spiser opp tonnasje fra de store. At småskipene går så bra har gjort oss skikkelig vel i inneværende lavsesong; det setter gulv for hvor lavt capesize kan gå i tillegg til at vi nå ser at tonnasje blir fylt opp med småskip cargo. Det kan bli veldig trangt med capesize når kina til slutt åpner opp. Spennende!
fattigstakkar
25.04.2022 kl 15:12 7119

2020 er tilbake på samme kurs som for ett år siden. På samme tid lå GOGL på lavt 70-tall. Ifølge Cleaves vil 2020 betale dobbelt så mye utbytte som GOGL i 2023, så det er lite fristende å kjøpe mye GOGL så lenge man kan kjøpe 2020 på dette nivået.
bankersen
25.04.2022 kl 15:20 7140

Om du ser på kursmålene til Cleaves er de vel ganske fear priset til hverandre. Liker aksjer med høy omsetningen i dagens marked.
Redigert 25.04.2022 kl 15:21 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
25.04.2022 kl 15:24 7165

GOGL er mye bedre for trading, men ikke langsiktig for meg på dette nivået. heller ikke SBLK, selv om jeg har kjøpt litt der også i premarket i dag. Pareto har en vesentlig bedre rating på 2020 enn GOGL, men de er ganske pessimistisk til bulkmarkedet så legger ikke allverdens vekt på det.
Geir Rune L
25.04.2022 kl 15:41 7241

Marshall redusert short med 80k og citadel igjen under 0,5%.
KJEPET
25.04.2022 kl 16:17 7172

Ser ut som vi stenger ned i dag……
Saddam68
25.04.2022 kl 16:18 7202

Nå begynner d å ligne noe.....gpdt under 100kr i slutten av denne uka :)
bjooern
25.04.2022 kl 16:21 7185

Huff gikk som jeg fryktet og mer til.
Venter enda litt før jeg trykker på kjøps knappen.
fattigstakkar
25.04.2022 kl 16:36 7110

Da prøver vi en trade på 11.55

ed. var visst alt for tidlig. flytter de andre kjøpsordrene langt ned.

Der gikk 11,21 inn, men mulig det var for tidlige det også

Og 11.13,

og 11.07

og 11,02

Kjøper hver 5cent nedover herfra, men små poster for dette virker bunnløst

Ed. 20.22: Da selger jeg meg ut på 11.59. Tør ikke sitte med for mye aksjer i dette børsklimaet, og 2020 er min langsiktige posisjon.
Redigert 25.04.2022 kl 20:23 Du må logge inn for å svare
Ryddegutt
25.04.2022 kl 16:38 7112

Nå er skuta lekk
Ryddegutt
25.04.2022 kl 17:47 6853

Ser vi har 15% ned i usa nå… noen som har oversikt over historisk største fall på en handelslag ???
fattigstakkar
25.04.2022 kl 17:50 6931

Dette er ikke spesifikt for GOGL eller bulk. Det raser over hele linja. Cleveland Cliffs (stålselskap) ble trukket fram som kjøpsanbefaling på CNBC fredag kveld etter at selskapet hadde falt til tross for et fantastisk resultat og fantastisk guiding. Den er ned nye 10% i dag.
Saddam68
25.04.2022 kl 17:54 6922

Rettelse...går nolk under 100kr iløpet av kvelden :(
Backline
25.04.2022 kl 17:55 6926

Hadde et visst håp om at bulk skulle klare seg bedre enn markedene forøvrig, men slik ble det ikke…
fattigstakkar
25.04.2022 kl 18:24 6832

Det er nok et bevis på at ganske mye var priset inn etter det siste rallyet. Da skal det ikke så mye til for at noen blir skremt til å selge. I dag er det de aksjene som har steget mest i 2020 som straffes hardest. Det er nok økt frykt for effekten av covid i Kina som er hovedårsaken. Som jeg skrev før helga er det skummelt når mye positivt er priset inn og vi lever i en verden hvor det ofte kommer negative overraskelser. Men det kan like fort snu motsatt vei hvis vi får nyheter om at Kina har covid under kontroll.

Det var et veldig aggressivt nedsalg vi så i USA også. Sjelden jeg har sett så store synlige poster flyttes nedover i ordreboka. Her var det noen som skulle ut koste hva det ville. Forhåpentligvis er de ute.
Redigert 25.04.2022 kl 18:27 Du må logge inn for å svare
Golden Goat
25.04.2022 kl 19:34 6638

Har mista tellinga. Er det 20 ganger dette har skjedd det siste året? En liten dip i aksjemarkedet er jo obligatorisk i ny og ne Skal folk henge like mye med leppa de neste 20 gangene også, bør man oppsøke lege for antideprisiva. Følg heller med på assets value, se på inntjeninga, se på ordreboka, se på GDP, følg den globale handelen, se på sesongvariasjon etc etc. Aksjeprisen er kun viktig i få og svært tidsbegrensede tidspunkt; når man skal reinvestere utbytte og når man en dag om leeenge skal selge seg ut.
Backline
25.04.2022 kl 20:29 6460

Jeg vet ikke hvor mange som henger med leppa, men det var nok ikke mange som hadde ventet at vi skulle ned på USD 11 i USA i dag. Fallet ned til USD 11 har foreløpig vist seg å være en overreaksjon, siden den har tatt seg litt inn igjen. Vi står tross alt foran det beste av året og alt tyder på god inntjening for bulk-selskapene. Jeg hadde derfor ikke ventet en så stor reaksjon ned i GOGL i løpet av en dag.

Men siden en stor del av inntjeningen i GOGL er knyttet mot Kina, COVID-usikkerhet, krig og resesjonsfrykt, er denne "cotailen" sterk nok til å skremme usikre investorer ut døra. Når mange vil ut samtidig, vet vi resultatet. Som fattigstakkar var inne på, håper jeg de som ville ut, kom seg ut i dag:-)
fattigstakkar
25.04.2022 kl 21:14 6371

Det kan du trygt si. Ikke lett å henge med i svingene. Jeg valgte jo å kjøpe SBLK i stedet for GOGL før helga siden den hadde startet korreksjonen først. Hadde tenkt å holde meg til den, men nå ble dagsdifferansen så stor mellom SBLK og GNK/GOGL, så har omrokkert litt og kjøpt litt av de to siste. Har jo tro på at de som faller mest har størst mulighet til å få en rekyl når panikken roer seg. Så da er jeg GOGL-aksjonær igjen på 11.58. (har fortsatt mer SBLK)
Redigert 25.04.2022 kl 21:37 Du må logge inn for å svare
Ebit
25.04.2022 kl 22:13 6170

Har vanskelig å se grunnen til det kraftige ratefallet i dag.
Så er plutselig alle futtene i USA opp, og da spør en om ikke denne overreaksjonen, har med dårlige nerver å gjøre.
Ikke rart en rister på hodet, når en vet at 2022-2024 er gullår i bulksamnenheng
nman
26.04.2022 kl 06:46 5735

The Capesize market is definitely improving in sentiment, which is a welcome sight for many. However, with the dark shadow of the lockdown situation in Shanghai hanging over all the shipping markets, the Capesize main destination market is unable to fire on all cylinders placing somewhat of a cap on trade at this time.
https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-market-capesizes-enter-positive-territory/
thypoon
26.04.2022 kl 08:13 5525

Siste mulighet i dag om man vil ha utbytte i WEST. Leverte kanontall i Q1!!
KJEPET
26.04.2022 kl 09:24 5308

Da ble det påfyll på 104,30.-. Long term investment :-)
Realistoptimist
26.04.2022 kl 09:25 5315

Og den jævla sbanken er nede, så da blir det dårlig med aksjer på billigsalg her :-((
KJEPET
26.04.2022 kl 09:32 5274

FFA en papirhandel, det fysiske er noe annet. Det meldes om $12 på C3 i dag, noe som er 7% over gårsdagens index. Mulig shorterne i FFA må tenke seg om en gang til?
fattigstakkar
26.04.2022 kl 09:38 5230

Samme her. Litt mindre long term enn deg :)
Viggen
26.04.2022 kl 09:55 5185

Eg må innrømme noko pusteproblemer utover gårsdagen. Var ei stund ned 14 prosent i USA og det var heilt i overkant. Vert spanande å følgje rateutviklinga denne veka, sett stor pris på dei av dykk som kjem med nyhende frå aust og vest. Må og seiast at Kjepet har ein meget beroligande effekt på forumet:)
Golden Goat
26.04.2022 kl 09:59 5174

Gledelig Kjepet. Hadde kjøpt jeg også hadde det vært mer penger i kassa, men jeg kjøpte på 105,00,- for flere uker siden...
KJEPET
26.04.2022 kl 10:16 5094

Ja, lar meg ikke stresse av dritnervøse folk som lemper ut og følger saueflokken når det blåser litt på toppene. Vet ikke hvor mange ganger jeg har opplevd dette i shipping. Jeg liker å se på de lange linjene. Kan anbefales om man har litt tynnslitte nerver. Prøver heller å bruke det til min fordel, så da blir slike fall muligheter i stedenfor problemer. Og som jeg har sagt mange ganger før så er ordreboken den absolutt viktigste faktoren i det lange løp. Og (nesten) hver dag kan jeg lese om containere og LNG ship som fyller opp de få verftplassene som er igjen. Nå fylles også verftene i China, som har dårligere kvalitet enn andre i Asia. Det ser faktisk nå ut om tørrlast ikke kan "bygges ihjel" før tidligst i 2028. For en som en langsiktig i shipping (tørrlast) er det nesten til å få tårer i øynene av. Det er rett og slett helt fantastisk.

Så kan man selvsagt skrive mye om demand og hendelser rundt det, men det meste anser jeg som kortsiktig støy. F.eks COVID situasjonen i China er støy. Omikron varianten er løsningen på problemet og ikke omvendt. Tipper det blir en skikkelig ketchup effekt etter sommeren. Da skal vi nok se effekten av åpningen i China igjen.
Redigert 26.04.2022 kl 10:17 Du må logge inn for å svare
Golden Goat
26.04.2022 kl 10:53 4956

@DnaShipping
Rmr Rio pad $38k for a brand new Newcastlemax dely End May ex Yard for 1 year period. They think market gonna push up? 📤📤📤
Golden Goat
26.04.2022 kl 10:55 4963

For context:
Forrige uke rapporterte Intermodal 1yrTC til å være 27,750. Denne nevnte slutningen ligger 37% høyere.
KJEPET
26.04.2022 kl 11:15 4877

Capen opp 11,7% i China i dag :-)
nman
26.04.2022 kl 11:15 4876

Kina capen fortsetter opp: $/day 20743 +2178
fattigstakkar
26.04.2022 kl 11:16 4917

Jeg solgte meg ut av BDRY de siste dagene med et mindre tap. Innså at jeg ikke godt nok forsto hvordan kursen beregnes og da blir det litt å kjøpe i blinde. Med minikrakket for bulkaksjer i går virker det tryggere å holde seg til aksjer. Men det er kanskje lurt å være litt ekstra forsiktig når aksjekursene stiger mye uten at bdry følger med. Det kan helt sikkert være logiske grunner, som at det aksjene priser inn er økte forventninger lengre framme, mens bdry kun dekker korte kontrakter, eller at kursøkningen skyldes økte stålpriser. Men jeg er gald for at jeg ble litt mer forsiktig enn jeg har vært i det siste og reduserte eksponeringen før helga siden jeg følte risikoen på kort sikt hadde økt.

Nå har forøvrig FFA snudd fra rødt til grønt i dag.
Redigert 26.04.2022 kl 11:22 Du må logge inn for å svare
bankersen
26.04.2022 kl 11:34 4934

Lærte dette først gang jeg var i BDRY jeg Fattig. Forsto heller ikke hvordan den fungerte. Solgt ut mye Gogl etter en stop loss trigger i går i området 111-113. Vet hvor ille denne Gogl aksjen kan oppføre seg. Holder på fyll opp igjen nå kjøpte og en del i USA i går. Fått kjøpt mass 2020 mellom 110.6 - 111.2 som jeg antar er en brukbar inngang, blitt mye Gøggen 105 tallet i dag. Noen av dere så våkne at dere fikk lastete nede på 104. Det kan være bunnen i denne omgang.
Golden Goat
26.04.2022 kl 11:58 4850

Mer kontekst; 1yrTC og 5yr Cape-verdi er de to som korrolerer mest i tørrbulkverden. En stor oppgang i 1yrTC vil på sikt medføre høyere verdi på assets value. Frem til nå i år, har økning i asset value kommet hovedsakelig fra stålpris som igjen har påvirket skrapverdi. Skrapverdi setter gulvet på asset-kurven som medfører økning lengre ned i assetkurven mens 5yr cape er mot toppen av kurven. Mao. kurven presses fra og med dette øyeblikk opp fra begge kanter. Regner med at en nybygg ncmax vil koste opp mot 85mUSD mot slutten av dette året. Spørsmålet er bare om vi vil kunne se nok transaksjoner som kan verifisere denne oppgangen; dette er noe av problemet vi sitter med, at NAV lagger bak ratemarkedet fordi vi ser så få bestillinger.
fattigstakkar
26.04.2022 kl 11:59 4911

Det bør være gode innganger i begge to. Ser at vi tenker ganske likt :) Jeg bruker imidlertid ikke stop loss, selv om jeg nok hadde tjent på å ha det på dager som i går. Prøver heller å selge meg ned etter sterk oppgang og når det generelle børsklimaet gjør en korreksjon mer sannsynlig, så jeg har mulighet til å tåle midlertidig nedgang og øke der. Kvitter meg også med relaterte aksjer som har stått bedre imot for å reduserte den totale eksponeringen og øke i de som er mest utbombet. Det var også litt av grunnen til at resten av bdry forsvant i går, i tillegg til at jeg innså at jeg ikke helt skjønte hva jeg kjøpte. Solgte også litt SBLK på slutten for å kjøpe GNK og GOGL. Det kan være en risikabel strategi, for jeg risikerer å selge meg ut av vinnerne og snitte ned i taperne, men så langt har det stort sett gått bra. Føler også risikoen er liten når det gjelder aksjer som GOGL og 2020 hvor vi vil få kompensert gjennom utbytte hvis vi ikke får betalt gjennom utbytter. Hadde ikke tort å gjøre det samme i JIN, så der har jeg en annen strategi.
Redigert 26.04.2022 kl 12:08 Du må logge inn for å svare
The Godfather
26.04.2022 kl 12:10 4880

Baltic Capesize-indeksen er opp 8,32 prosent til 17.991 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange.
Golden Goat
26.04.2022 kl 12:38 4800

Golden Ocean sees longer distances persisting for commodities on Russia fallout

Longer distances for coal and grains could be here to stay as consumers look for permanent alternatives to Russian commodities, the CEO of dry bulk company Golden Ocean said in an interview April 21.

Dry bulk charterers looking to carry wheat and other crops have already started switching their attention to areas including the EU, Argentina and Australia to replace Black Sea cargoes, following Russia’s invasion of Ukraine Feb. 24.

Likewise, in coal markets, the US, South Africa, Australia, Colombia and Indonesia could replace Russian coal in Europe, while Russian coal could in turn go to India, market sources said.

Market dislocation such as more coal heading from Australia to Europe are “highly unusual and inefficient,” Golden Ocean CEO Ulrik Uhrenfeldt Andersen told S&P Global Commodity Insights.

Nonetheless, they could be here to stay, in some shape or form. “We see a general movement away from dependency on Russian commodities. Therefore, we expect the changes in today’s trade patterns to be long lasting,” he said.

Even if the war were to end immediately that diversification away from Russian goods would continue and this would support ton-miles, Andersen said.

Trans-Atlantic coal shipments have picked up pace – the Hampton Roads-Rotterdam 70,000 mt coal route was last assessed by S&P Global at $26.25/mt April 21. It reached its year-to-date high of $28.50/mt March 24, up 104% from its year-to-date low of $14/mt Feb. 3.

For grains, more spot activity has been reported out of the East Coast South America region as buyers look for alternatives to Black Sea supplies. The Santos to Qingdao 60,000 mt grains route reached a year-to-date high of $75/mt March 28, up more than 57% from its year-to-date low of $47.75/mt Feb. 4, according to S&P Global data. It was last assessed at $70.75/mt April 21.
Significant volumes

Around a quarter of all Russian coal exports in 2021 was shipped to Europe, according to S&P Global, with Panamaxes the predominant carriers.

Russia exported more than half of the coal it produced in 2021, with exports at 262 million short tons, according to data from the US Energy Information Administration.

The war has also affected global access to the Black Sea, with naval activity deterring exports of grains from both Ukraine and Russia.

Black Sea ports are especially critical to grains shipments out of Ukraine and Russia; the two countries account for around 26% of global wheat exports. Russia has exported 26 million mt of wheat to date in the 2021-22 marketing year (July-June), accounting for 80% of the US Department of Agriculture’s estimate for the year, and Ukraine 18 million mt, accounting for 90% of the USDA’s estimate.
Chinese lockdowns

Prolonged lockdowns in China following coronavirus outbreaks have stoked concerns of escalating port congestion and supply chain backlogs.
China is crucial for dry bulk demand and more volatility is expected for dry bulk freight rates amid China’s recent COVID-19 restrictions and lockdowns.

“The lockdowns are a two-edged sword,” Andersen said. “On the one hand, they cause congestion and delays, obviously firming rates. But, on the other hand, if the lockdowns continue for a long time, it may impact the economic growth in China, which is negative for demand,” he said.

For now, the company is enjoying the support to freight rates but hopes China will open up soon, Andersen said.

The build and design of dry bulk vessels can make them particularly hard to decarbonize, a marine engineering source said.

However, before complex sustainable fuel solutions are reached there are a number of more straightforward things shipping companies can do to reduce emissions and fuel costs.

“There are plenty of low-hanging fruits to reduce emissions,” Andersen said. The company is looking into digitalization and improving data quality to make better decisions on speed and hull cleaning. “We are also focusing on upgrading the vessels with energy-saving devices such as low-friction paint, Mewis Ducts, propeller boss cap fins and so on. We believe these initiatives alone can save 10% or more on bunker consumption,” he said.

This reduction in bunker costs and emissions also helps prepare the company for the upcoming inclusion of shipping in the EU’s Emissions Trading System.

The European Commission’s current legislative proposal would bring CO2 emissions from shipping into the EU ETS from 2023 but with companies only having to surrender 20% of their obligation that year, rising to 45% in 2024, 70% in 2025 and 100% in 2026.

EU proposals seek to cover 50% of emissions into and out of EEA ports to third countries, in addition to 100% for all intra-EEA routes.

“Having an efficient fleet will tackle the EU ETS, any future carbon levies and generally make us the preferred choice by our customers,” Andersen said.

The company has taken the first steps on carbon trading; it recently applied for carbon offsets on the back of investments in emission-reducing technology.

https://www.spglobal.com/commodityinsights/en/market-insights/latest-news/agriculture/042222-interview-golden-ocean-sees-longer-distances-persisting-for-commodities-on-russia-fallout