GOGL -Vi er i startgropen i en supersyklus (3)

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
21.06.2022 kl 13:03
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
KJEPET
GOGL 09.02.2022 kl 13:55 504071

Lager en tråd, da forumet ikke takler store tråder.

Her er link til den forrige tråden
https://finansavisen.no/forum/thread/140660/view/4239866
Redigert 09.02.2022 kl 20:58 Du må logge inn for å svare
Pilteri
17.05.2022 kl 08:24 5828

Gratulere med dagen godtfolk🇧🇻. Å våkne opp til 5 grader og drittværprognose på 17 mai er jo vanlig for oss som bor i nord. Da varmer det med rally i gogl og veldig grønn FFA på mårrakvisten. Er det noen som har noenlunde kontroll på dette med scrubberpremie og hva det utgjør på ratene samt hvor stor del av goglflåten som har installert scrbber så gjerne del litt info.
nman
17.05.2022 kl 08:29 5818

Gratulerer med dagen til alle her inne.🇳🇴🇳🇴
Mener GOGL har installert scrubbere på 23 caper pluss alle de 18 skipene som ble kjøpt inn i fjor.
edvinjm
17.05.2022 kl 09:35 5686

Gratulerer med dagen til alle;) hva mener dere at utbyttet for kvartal 1 vil ligge mellom? 30 til 50 cents?
msmekk
17.05.2022 kl 09:44 5739

I.h.t. Cleaves blir Dividend Yield i Gogl for 2022: 19% 2023: 22% og 2024: 21%
2020 Bulkers: 29%, 43% , 33%
Redigert 17.05.2022 kl 15:27 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
17.05.2022 kl 11:37 5520

Det er litt andre tall enn jeg har fra det Cleaves presenterte i sin ukesrapport i går:
GOGL: 19%, 22%, 21%
2020: 29%, 43%, 33%

Ser at Hannisdahl delte enda litt andre tall på twitter i går.Vet ikke om Hannisdahl gjør sine egne vurderinger for shipping-fondet sitt som kan avvike litt fra Cleaves analyser, eller om det er et forvarsel om at Cleaves er i ferd med å komme med endringer i en kvartalsrapport. I tweeten til Hannisdahl har nemlig både GOGL og 2020 litt lavere kursmål enn det Cleaves oppgir.

GOGL er ned fra 23 til 21 - 8,7%
2020 er ned fra 212 til 205 - 3,3%
SBLK er ned fra 46 til 45 - 2,2%
GNK er ned fra 36 til 35 - 2,7%
EGLE er ned fra 86 til 79 - 8,1%
DSX er OPP fra 7,5 til 9,3 - 24% !!!

Han har også tatt opp dekning på SHIP, som ser ut til å være hans nye favoritt med høyeste oppside. Lavest oppside har EGLE, fulgt av SBLK og GOGL.

Redigert 17.05.2022 kl 11:48 Du må logge inn for å svare
nman
17.05.2022 kl 12:06 5441

Ville blitt overrasket om ikke utbyttet blir i intervallet 0,4-0,5$.
msmekk
17.05.2022 kl 15:12 5169

Det er vel fair value 21,0 han skriver, kursmålet til Cleaves er fortsatt 23,0
( Har rettet utbytte yielden til 2020, du har rett)
Redigert 17.05.2022 kl 15:30 Du må logge inn for å svare
Ryddegutt
17.05.2022 kl 16:15 5021

Fart i godsakene nå👍🏻👍🏻👍🏻
nman
17.05.2022 kl 16:56 4902

BDI i dag. Cape +0,5%, Pnmx +0,4%.
https://tradingeconomics.com/commodity/baltic
FFA i fint driv:
https://m.braemarscreen.com/?fromweb=true
Stygt redd for at KJEPET forlater oss i morgen, kan skje at MW dekker seg inn litt slik at KJEPET overskyter med en tier :-)
Golden Goat
17.05.2022 kl 17:08 4867

God kapitalinnstrømming i aksjen de siste dager. Er nok en respons på kursmål fra diverse meglerhus og nært forestående q1-presentasjon. De som har høydeskrekk kan sjekke container-caset i fjor. Forøvrig, kinacape opp 1,9%:
China-Japan/Pacific Round Voyage 37153 (+688)
msmekk
17.05.2022 kl 17:16 4836

Vil iallefall ikke selge på nivåene vi har no, den vil sikkert bikke 150,- imorgen, i tillegg kan der komme positive utslag på Torsdag. Sitter vi til 2025 vil hele kursen idag være utbetalt som utbytte. Har da skipene fra 2025 og videre 0 verdi? La dere ikke bli fristet til å selge bare fordi flinke folk har satt seg sine mål
Realistoptimist
17.05.2022 kl 17:22 4814

Jeg har såpass tiltro til regnestykket Kjepet har gjort, så de som tror denne vil fortsette å stige flere kroner hver dag til 200 kr, vil nok bli skuffet! Regnestykket, og ikke minst tålmodigheten etterpå for å vente til kursmålet er nådd, er imponerende.
msmekk
17.05.2022 kl 17:42 4731

Forholder meg i hovedsak til Joachim Hannisdal og Cleaves som er kåret til verdens beste analytikere i en årrekke. Kursmålet til Cleaves er 225,-kr. Tipper at realoptimist vil være temmelig forbannet i November når han ser i sladrespeilet
Redigert 17.05.2022 kl 17:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.05.2022 kl 18:05 4692

Det er aldri feil å ta gevinst i takt med stigninger, langt bedre det en å shorte som enkelte driver med, eller hva?
Realistoptimist
17.05.2022 kl 18:12 4687

Neida, tjener gode penger hver uke på denne. Noen ganger mindre enn de som sitter stille, noen ganger mer... Jeg er fornøyd med det jeg har sikret meg allerede! Klarer jeg å trade inn noen kroner pr. aksje hver uke, så er jeg fornøyd. Og heller kjøpe litt ekstra de dagene kursen plutselig faller 8-10 kr. Langt fra idiotsikker strategi, men jeg sover godt uansett, siden jeg er fornøyd med det har har sikret, og driter i hva jeg kunne hatt om jeg gjorde alt perfekt.
Pilteri
17.05.2022 kl 18:14 4700

Samme hva en gjør bare man tjener på det. Noen kan sitte hele dagen og trade mens andre må jobbe og tjene "ærlige penger" og heller krydre hverdagen med litt børs innimellom.
Slettet bruker
17.05.2022 kl 19:25 4526

:-))
Men de som trader på full tid går ikke short i Gogl nå, da har en ikke skjønt poenget

Ellers er jeg helt enig med deg, børs har ikke mye med ærlige penger å gjøre.
Finner neppe et større rotte reir en på børs, her gjelder det å lure motparten, ellers gjør du ikke penger.
Redigert 17.05.2022 kl 19:28 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
17.05.2022 kl 19:38 4500

hvis dere ikke ser at GOGL er pushet opp når OSE er stengt skjønner dere ikke mye av spillet. Jeg har shortet med begge hender og kjøpe bl.a. GNK. GOGL lever ikke i et vakum. Blir det supersyklus gjelder det hele bransjen ikke bare GOGL. Blir det ikke det har GOGL størst nedside av alle nå.
KJEPET
17.05.2022 kl 19:57 4436

Ser man det. På selveste nasjonaldagen så blir min tålmodighet igjennom drøye seks år kronet med at kursmålet på 171.- (inklusive utbytter) blir nådd. Må si det er en veldig spesiell dag for meg. Som en helt vanlig taxisjåfør, med litt ekstra interesse for tørrlast, har dette vært en utrolig hyggelig, lærerik reise, både på børs og ikke minst her inn på forumet. Jeg har delt, og diskutert mye med mange her inne opp igjennom, og vil takke hver og én av dere for deres bidrag til at jeg nå kan avslutte en god og lang trade i Golden Ocean. Jeg ønsker dere også alle lykke til i fremtiden på børs, enten det er i Golden Ocean eller andre aktiva. Det fortjener dere.

I morgen selger jeg alt, og ser meg ikke tilbake. Det er sikkert mange som lurer på hvor mye mange aksjer jeg har. Jeg er overhodet ingen storfisk, og har ikke i nærheten av hva flere har her inne. Jeg kjøpte 27.8k aksjer i 2016 til 25.-. I dag har jeg en god del flere aksjer etter alle reinvesteringene.

Jeg kommer med et avsluttende og siste innlegg i løpet av morgendagen etter at jeg står helt uten aksjer i Golden Ocean.
Redigert 17.05.2022 kl 20:00 Du må logge inn for å svare
(",)Aksjel
17.05.2022 kl 20:04 4447

Gratulerer Kjepet med kjempebra gevinst. Tydelig du har brukt mye tid og krefter på Gogl og hyggelig for deg det har båret frukter. Vi andre forsøker å ri bølgen noe lenger med håp at du fortsatt engasjerer deg med konstruktive innlegg. Selv har jeg også en pen papirgevinst men noe høyere inngang en deg, og sikter mot 200,- og noen utbytter før jeg kann si meg meget fornøyd. Slik utsiktene er nå håper og tror jeg det kan nås i 2023 en gang.
Realistoptimist
17.05.2022 kl 20:07 4429

Vil bare si gratulerer, og en stor takk for alle dine tanker og innspill. Du er en av grunnene til at jeg etterhvert flyttet mer og mer av mine investeringer over i GOGL. Har vært med noen år selv, så det har mildt sagt vært et par skikkelige nedturer med demning som brast, covid og andre ting som har dratt kursen veldig ned, når man utålmodig har ventet på at supersyklusen skal starte skikkelig. Det står stor respekt av at du gir deg når målet er nådd, uansett om det kanskje kunne vært mer å hente. De fleste gangene er det greit å være fornøyd med det man har, som i ditt tilfelle er helt kalkulert utifra noen parametere du satt deg i starten. De som blir for griske, blir plutselig med ned lenger enn man hadde tenkt. har smertelig opplevd det selv i et par andre akjer. Så tusen takk, og lykke til videre med taxikjøring og mye hyggelige opplevelser med pensjonskontoen du har bygget med GOGL :-)
fattigstakkar
17.05.2022 kl 20:12 4446

Gratulerer, KJEPET, det er deg vel unt. Nyt gevinsten og friheten det gir til å planlegge resten av livet. Det er et priviliegumium å være økonomisk uavhengig og være sin egen herre - slippe å danse etter noen andres pipe. Nyt det! Savner du børs så er det mulig å fortsette i mindre skala. Kjenner jeg deg rett vil du ikke gjøre noe som kan risikere å miste den gevinsten du nå har sikret. I ettertid kan det virke enkelt, men det er ikke mange ganger i liver man klarer å treffe på en aksje som går femgangeren. Mange tror de er verdensmestere etter en slik opplevelse og ender opp med å tap alt de eier (ref. Vollvik) i forsøket på å kopiere suksessen. Men sånn jeg kjenner deg er det så langt unna ham som det går an å komme. Sug på karamellen og klapp deg selv på skuldera:)

PS. jeg var en periode bekymret for at kursen ville toppe ut rett under ditt kursmål, men nå bør du være ganske trygg på å få solgt over 145 i morgen. Men jeg tror utgangen din, selv om den ble bestemt for mange år siden under helt andre forutsetninger, kan vise seg å være veldig smart. Vi kommer helt sikkert til å trade over 145 i perioder, men når vi ser tilbake om fem år tror jeg det er større sjanse for at de som tok gevinst her vil virke forutseende enn de som kjøpe på 145.
Redigert 17.05.2022 kl 20:23 Du må logge inn for å svare
Pilteri
17.05.2022 kl 20:26 4624

Gratulerer med oppnådd kursmål Kjepet. Du er det levende bevis på at langsiktighet lønner seg (iallefall når det går oppover😉). Takk for gode innlegg og lykke til videre. Skulle du finne en aksje som er verdt å ta et lodd i så si gjerne fra på en gogltråd.
Kalle Kurtasje
17.05.2022 kl 20:27 4654

Gratulerer på forskudd, Kjepet! Respekt for ditt valg.
Det er lov å besøke forumet selv om de ikke har flere GOGL aksjer.
Synd å kaste vrak på så mye opparbeidet kunnskap;-)
Geir Rune L
17.05.2022 kl 20:59 4683

Bare å slenge seg med på gratulasjoner her Kjepet. Dine og andres bidrag her på HO var også årsaken til at jeg ble aksjonær i Gogl høsten 2021. Det var også du som var fikk meg til å droppe 2020B i desember og gå all in i gogl - det viste seg å være en meget god anbefaling sett nå i ettertid.

Håper å snart se deg med videre i 2020B. Ikke så heftig som gogl men en traust og god aksje som vil gjøre det svært godt gjennom denne syklusen med sine 8 cape skip.
Traderèn
17.05.2022 kl 21:55 4526

Fantastisk bra KJEPET, med den tålmodigheten så er du tjent hvær krone. Håper du reinvesterer trygt nå så du ikke mister noe av gleden. Pensjonen din er sikret. Kult og igjen gratulere
Slettet bruker
17.05.2022 kl 22:03 4527

Du dummer deg bare ut, du har solgt Gogl siden 30 kroner.
Du har ingen gjennomførbar plan eller strategi eler markeds feeling.

Det bør du ha om du skal lykkes som day trader på hel tid, gjør du for mange feil er du tilbake som normal arbeids søker når du er 60-65 år

Jeg skriver , jeg tar nå fortløpende gevinster i shipping/ som begynner å bli stivt/ riktig priset.
Tommelfinger regel i shipping, kjøp når gen tør, når alt ser ræva ut.
begynne selg når alle forguder, denne enkle strategi vil alltid fungere i shipping, i alle sykluser.

Vi er nå på et stadie i shipping der alle skriker kjøp, da skal du være varsom.
Når det er sagt, det er alt for tidlig å starte shortingen, trendene vil fortsette, men vi nærmer oss stadig toppen

Jeg tar stadig mer å mer penger av bordet, jeg har ensbetydende vært positiv til trendene i shipping/ drybulk i nær 2 år.
Gevinstene jeg putter de i teck/ vekst akjer som nå har stupt 60-80% på litt over et år, går mot syklisk.
Så får vi se om et år hvem som ler høyest, av de som kjøper Gogl på 150 kroner eller de som kjøper Kahoot på 22 kroner..

Endog, det er for tidlig å shorte shipping, vent til aksjene blir over oppblåste, trolig i sommer/høst 22.
En taxi mann som Kjepet, er en fornuftig mann, har et mål, målet nås og planen gjennomføres.

Lykke til , de få som sitter short, og gratulerer til alle som har klart 5 x i drybulk uten å dele 1/2 gevinsten men dyre meglere.

Redigert 17.05.2022 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
17.05.2022 kl 22:16 4704

da er det godt jeg aldri har lyttet til råd fra folk som endrer mening flere ganger om dagen.
cheezy
17.05.2022 kl 23:16 4534

Gratulerer! Så man skal åpenbart ta alle utsagnene om aksjeråd fra drosjesjåfører med en klype salt. Du har i allefall kommet med mye sakelig informasjon om Golden Ocean. Jeg tror dog at du kaster kortene litt tidlig.
Traderèn
18.05.2022 kl 08:03 4071

Litt nytt på morgenkvisten for dem som lengter etter høyere utbytter.. NOK/USD

Spår enda sterkere dollar
Amerikansk dollar har styrket seg kraftig mot euro de siste månedene. Danske Bank tror utviklingen bare vil fortsette.

I et markedsnotat sendt ut onsdag morgen skriver banken at den nå senker sitt nåværende anslag for EUR/USD til 1,00, altså at en euro koster en dollar.

Onsdag morgen koster en euro 1,0536 dollar.

Danske Banks argumenter for anslaget er at banken ser en koordinert innstramming av globale finansielle forhold, ytterligere syklisk svekkelse blant handelspartnere, store negative bytteforholdssjokk mellom Europa og USA, samt en bred styrking av amerikansk dollar.

Om dollaren faller til 1,00 mot euro vil det være sterkeste dollar mot euro siden desember 2002.

Videre tror Danske Bank har den norske kronen vil fortsette å svekke seg mot euro de neste tre til seks månedene.
Golden Goat
18.05.2022 kl 08:13 4049

Gratulerer. Kjedelig å miste deg som langsiktig medinvestor og medkommentator. Er et tap for Gøggen og forumet å miste deg. Takker for innleggene dine og oppmuntringene du har sendt i min og andres rettning.
nman
18.05.2022 kl 08:24 4078

Gratulerer KJEPET - velfortjent! :-) Takk for gode innlegg i flere år - lykke til videre!! :-)
nman
18.05.2022 kl 08:26 4104

Amid a climate of increased uncertainty fuelled by a variety of admittedly worrying factors, investors’ appetite for newbuilding orders in the dry bulk segment remains relatively controlled, thus offering ground for low fleet growth and utilization projections.


In conclusion, we’d expect the appetite for new orders to remain anemic for the rest of the year and likely stay below last year’s ordering activity. With everything that’s been happening in the world and all things considered, we are inclined to believe that we should experience a relatively balanced market until the end of 2023.
https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-newbuilding-review-the-spring-sentiment/
andh
18.05.2022 kl 08:32 4062

Gratulerer så mye KJEPET! Jeg unner deg suksessen av hele mitt hjerte. Du har vært et unikum på forumet, i tillegg til saklige innlegg har du bidratt til å holde personangrep unna. Men jeg fatter ikke at en person som kun sitter og sitter og sitter... klarer, og gidder å være så oppdatert på kortsiktige nyheter! Jeg er som deg snart pensjonist, og har omtrent like mange GOGL aksjer. Min exit strategi er å sitte og sitte og sitte... - samt reinvestere utbyttene. Tror vi kun er i starten på supersyklusen, kan raskt bli 5 år til med vanvittige utbytte prosenter for den som kom inn under 100 kr. Jeg har mange ganger sittet på ryggen til John Fredriksen, være seg i laks, olje eller annet. Har ikke klart å komme av før det har vært for sent... Sorte svaner kan komme, men jeg tror det fundamentale på supplysiden sikrer de nærmeste år. Så er det å sette en strategi ut, går nok for automatisk salg når kursen er en bestemt % ned fra toppen. Nok en gang KJEPET - lykke til. Du finner nok et nytt case å dukke ned i.
Bennyfyfasan
18.05.2022 kl 08:34 4052

Det man ser med dagens utvikling i FFA og gårdagens kursøkning i US er at du forlater "skuta" i dag. Jeg forstår deg godt med tanke på hva som står på spill - og evt konsekvenser om exitstrategien svikter pga du blir for grisk. Med tanke på jobben du har hatt tenker jeg du ikke går til en gullkantet pensjon fra arbeidsgiver og stat, men må stå til ansvar for dette selv. Det har du gjort med bravur - med en langsiktighet jeg nesten ikke har sett makan til.

Uten å bli for nyskjerrig - hva er planen? Hus i Spania, hytte, være gjeldfri etc etc???

EDIT: Jeg håper GOGL får en topp langt opp på 150tallet i dag slik at du får noen extra kroner med deg :-)
Redigert 18.05.2022 kl 08:37 Du må logge inn for å svare
Golden Goat
18.05.2022 kl 08:47 3974

Noterer at innlehgene dine virker mer og mer desperat. Ikke bare dette, flere av de siste også. Innleggene i det siste har mer og mer manglet substans, og gått over til fraser med 'jeg tror', 'jeg syns', 'det er skummelt', 'hvis dere ikke ser det samme som meg', 'se på disse to grafene'. Forumet savner gamle Fattig med velresonnerte argumentasjon med høyere faglighet og mindre ubegrunnet synsing. Merk; jeg tillater (begrunnet) synsing, men ubegrunnet synsing er for dette forumet som søppel å regne. Det svekker forumet i sin helhet.

Nå som Kjepet kaster kortene, avhenger forumets fremtid av seriøsitet, faglighet og en reduksjon av lettvinte kommentarer fra magefølelsen. Har kjent i det siste at antall feilinformasjon pr kommentar har tært på motivasjonen min for å bidra her inne. Dette gjelder selvsagt ikke kun deg, Fattig.

Ber innstendig om en endring i denne trenden og håper at flere lesere på forumet kan stille kritiske spørsmål og være på vakt mot påstander som blir gitt her. Ikke bare fra bear-siden, men også fra bull-siden. Jeg er sikker på at det er flere lesere på dette forumet, som kanskje ikke føler at det kan bidra faglig. Men det krever ikke en dyp forståelse av tørrbulkmarkedet det å kunne stille spørsmål om ubegrunnede og ukritiske synse-kommentarer. Det krever en innsats å fylle skoene til Kjepet, og jeg vil motivere flere til å bidra selv om det er nytt for dere.
toppskarv
18.05.2022 kl 08:48 3982

Takk for mange gode innlegg som har vekket interessen min for tørrbulk :-)

Gratulerer med å ha nådd målet ditt - men blir nok å savne flere innlegg fra deg KJEPET :-)

Lykke til videre!
Traderèn
18.05.2022 kl 09:01 3928

Les denne:
Russland, råvarespillet og de norske rederiene
Store endringer i verdens transportruter kan bli en gavepakke for norske rederier. – Jeg har vondt for å se at det blir kortvarig, sier 2020 Bulkers-sjef Herman Billung.

https://e24.no/boers-og-finans/i/8QdJ1W/russland-raavarespillet-og-de-norske-rederiene
fattigstakkar
18.05.2022 kl 09:08 3889

De må du få lov å mene, men jeg kjenner meg ikke igjen. At jeg tror og synes er nok riktig, for jeg har ingen fasit på noe. For å unngå å spamme denne tråden med kortsiktige betraktninger har jeg begynt å poste dem på tradingtråden. Desperasjonen merker jeg lite til selv. Har aldri hatt større gevinst i bulk enn jeg har akkurat nå og gjør litt som Kepet og tar gevinst og ser etter andre muligheter. Kommer til å fortsette å trade, men det skal jeg spare dere for her, siden jeg skjønner at det ikke er så interessant for de fleste.
Redigert 18.05.2022 kl 09:09 Du må logge inn for å svare