GOGL -Vi er i startgropen i en supersyklus (3)

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
21.06.2022 kl 13:03
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
KJEPET
GOGL 09.02.2022 kl 13:55 502367

Lager en tråd, da forumet ikke takler store tråder.

Her er link til den forrige tråden
https://finansavisen.no/forum/thread/140660/view/4239866
Redigert 09.02.2022 kl 20:58 Du må logge inn for å svare
nman
26.05.2022 kl 07:57 5121

In its latest weekly report, shipbroker Allied Shipbroking said that “activity in the Newbuilding market continues to move at a slow pace, while the prime sectors moving things forward continue to be the Gas and Container sectors.
https://www.hellenicshippingnews.com/newbuilding-market-still-underwhelming/

TC: 2016 cape sluttet for 5 år til 26k!
https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2022/05/Fearnleys-Weekly-Report-Week-21-2022.pdf
Pilteri
26.05.2022 kl 13:30 4953

Hannisdahl antyder mulig "himmelfart" for capesize. Skriver at ratene kan gå over 100.000 USD i løpet av året. Tydelig optimistisk.
Backline
26.05.2022 kl 13:31 5087

Dette lover bra for 2022, Tweet fra #1:
Capes tied up in FE discharge is back to pre-pandemic levels

Brazilian iron ore exports are still very low

Cape spot rates are strong at ~2x cash break-even

We expect a significant increase in Brazilian IO exports into 2H22

Could see Capes >$100k/d before year end
fattigstakkar
26.05.2022 kl 13:46 5297

Han sa for litt siden at det kun skal en liten gnist til for å tenne cape markeder. Litt økte leveranser fra Vale er nok
Golden Goat
26.05.2022 kl 15:08 5169

Kinacapen ned 12,1% i dag. Begynner å ligne på et blodbad med akselererende nedgang på 5. dagen:
China-Japan/Pacific Round Voyage 30150 (-4142)
Redigert 26.05.2022 kl 15:11 Du må logge inn for å svare
nman
26.05.2022 kl 16:46 5185

Bare en liten bump på veien. BDI ligger over fjoråret - korrigerte litt ned på samme tid i fjor - så begynte stigningen.
Velg f.eks ett år på kurven for å sammenligne:
https://tradingeconomics.com/commodity/baltic
fattigstakkar
26.05.2022 kl 17:31 5440

SBLK kom inn over Cleaves estimater og mye over konsensus. Sterk guiding for H2. Merkelig at kursen er så svak etter resultat. Er visst mange som hadde bestemt seg for å ta gevinst nå. Men i GOGL virker gevinstsikringen over.
https://twitter.com/CleavesSec/status/1529473014651297797
Golden Goat
26.05.2022 kl 21:58 5170

BDI er kombinert indeks. Grunnen til at BDI er bedre i år vs. i fjor er den vedvarende styrkingen i de mindre klasser. For å se cape spesifikt har de ukentlige rapportene greie grafer som sammenligner.

Capen ned 12,8%:
BCI 5TC 28840 -4229
nman
27.05.2022 kl 08:25 4778

Cape-grafen korrelerer nok ganske kraftig med BDI-grafen.

10 år gammel cape solgt for $31.5m.
https://splash247.com/safe-bulkers-continues-capesize-buying-spree/

Tross tre år frem i tid og EEXI - kanskje det vil være gullkantet å kjøpe ut de 8 SFL-capene for $112m?
Richter
27.05.2022 kl 08:25 4844

CEO Andersen:

"Golden Ocean believes the second half of 2022 will be strong".
fattigstakkar
27.05.2022 kl 08:32 4813

Dette sier Safe Bulkers som har kjøpt gamle capesize i det siste
“We believe these are ships that could still be fixed in the next 18 months at good charter rates for two to three years, with minimal downside risk on the residual value
https://www.tradewindsnews.com/bulkers/safe-bulkers-targets-secondhand-capesizes-in-further-expansion/2-1-1226188
Golden Goat
27.05.2022 kl 09:44 4631

Den korrelerer, men ikke nok til å kunne si at pga. BDI er bedre YTD i år vs fjorårets YTD, så er BCI bedre YTD i år vs fjorårets YTD. Hvilket den dessverre ikke er. Det er de mindre klassene som har gått så knakende godt. Nå satser vi på at dette snur og at meste av bidraget i H2 kommer fra cape.
Golden Goat
27.05.2022 kl 09:47 4619

Når man låser på så lange kontrakter, er det ikke nedsiderisikoen som er det viktigste. Det er oppsiderisiko, tapt inntekt fordi man låser båtene på lange, og billige kontrakter i starten av syklusen. Ulle har heldigvis forstått dette.
Realistoptimist
27.05.2022 kl 09:54 4597

Nå har det vært veldig røde tall på FFA de siste dagene. Hvor lang tid pleier det å ta fra en topp, til det bunner ut, på denne årstiden?
https://www.braemarscreen.com/
Golden Goat
27.05.2022 kl 13:02 4322

Kinacapen med akselererende fall på 6. dagen rett ned 15,0%:

China-Japan/Pacific Round Voyage: 25615 (-4535)

Blodbadet vil selsagt snu, spørsmålet er bare når. Traderen her inne bør vurdere BDRY (dog lurt å lese etfets dokumentasjon ang. innhold først).
bankersen
27.05.2022 kl 13:13 4291

Har akkumulert BDRY de 3 sist dagene og planlegger en dobling av den posisjonen på dagens fall. Får bare håpe FFA holder seg godt i rødt til USA åpner.
Golden Goat
27.05.2022 kl 13:16 4283

Vi som har vært med i tørrbulk 4år + er kjent med at M+1-rabatten er 50% og M+3 er 80%. Så for oss ser vi at FFA er knallsterk sammenlignet med dette. Dog, har FFA blitt endel mer likvid bare det siste året; mer likviditet ~ mer effisient prising.
Slettet bruker
27.05.2022 kl 13:16 4279

Går i dass nå.

Like før nedgraderingene kommer tipper jeg.
Farlig materie dette her nå.

G7-landene enige om utfasing av kullkraft
Energi- og miljøministrene i G7-landene er blitt enige om å fase ut bruken av kullkraft, ifølge Tysklands miljøminister Steffi Lemke.

– Det har kommet veldig konkrete erklæringer og avtaler for utvidelse av fornybar energi, men også for utfasing av kull, sier Lemke til de tyske kringkasterne RTL og NTV.

Les mer
bankersen
27.05.2022 kl 13:24 4250

Om Cleaves får rett og snittet Q3 blir over 50K vs FFA 33K, 60K Q4 vs FFA 30K blir det en fin reise både i BDRY og 2020 som jeg fikk kjøpt en god del av på 126.8 og 127 nå.
bankersen
27.05.2022 kl 13:30 4253

Artig skrue du Longs. Men tipper GOGL får seg en smell snart ja, skarve 4 kroner i utbyttet på kurs NOK 150 er ikke nok til å holde den opp når USA kjørere ned bulk i dag tipper jeg.
Bennyfyfasan
27.05.2022 kl 14:14 4181

Jeg håper på en liten krasj. Har midler klar - og er 100% sikker på at det kommer ett krasj i nærmeste fremtid, men er MINST like sikker på at det kommer til å bli en flott Q3 og Q4 for tørrbulkere....

(tror krasjet kommer etter utbytte)
Redigert 27.05.2022 kl 14:15 Du må logge inn for å svare
Golden Goat
27.05.2022 kl 14:48 4117

Skal finregne på det seinere men tror 2020 er priser til NAV = 1,00. Den bør ligge på et sted mellom NAV = 0,90 og 0,95. Ville sagt den er sell frem til den har gått ned litt.
hogan
27.05.2022 kl 15:01 4215

Merkelig hvis 2020 selges på Nav når skipsprisene på cape har gått opp over 70% på et år og aksjen er opp 24%.
Man må se hva et ship er solgt for nylig og regne ut fra det men det har vel ikke blitt solgt noen nmax 2019 i det siste
bankersen
27.05.2022 kl 15:12 4216

Er ikke så opptatt av NAV mer opptatt av utbytter og temmelig sikker på utbyttene blir omtrent lik herfra og ut året når de NOK 4 er utbetalt fra GOGL. Kurs 144 vs kurs 128. Det sier seg selv hvor renten vil være høyest ut året.
ZinoDK
27.05.2022 kl 15:17 4272

https://twitter.com/JHannisdahl/status/1529767801363255296
Ser da ud til at no. #1 er positiv på drybulk endnu -:)
bankersen
27.05.2022 kl 15:23 4300

Ja, ca 55K i snitt for Q3 og 60K snitt for Q4 på Cape mener Cleaves er innen rekkevidde
nman
27.05.2022 kl 15:38 4326

Shorten økt med drøyt 500k til sammen på onsdag!
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/BMG396372051
fattigstakkar
27.05.2022 kl 15:48 4291

SBLK viser tegn til å toppe ut. Det pleier ikke love godt på kort sikt for bulk.
bankersen
27.05.2022 kl 16:06 4464

Nei, ville ikke sitte i noen annet bulk en BDRY og 2020 nå. Doblet posisjonen i BDRY nå, beholder en del krutt til neste uke
Redigert 27.05.2022 kl 16:11 Du må logge inn for å svare
Golden Goat
27.05.2022 kl 16:08 4471

Her må jeg si meg enig med Fasanen. Når OSE drar på sommerferie og Q1-volumet og utbyttet er vekke, så blir det nok mulig å kjøpe Gøgg på tilbud. I tillegg er det et spørsmålstegn i det aller korteste tidsperspektiv mtp på den siste tids blodbad i ratene.
Golden Goat
27.05.2022 kl 16:12 4538

BCI topper kinacapen og går ned 19,0%:

BCI 5 T/C routes 180000 23373 (-5467)
Redigert 27.05.2022 kl 16:14 Du må logge inn for å svare
hogan
27.05.2022 kl 16:13 4590

Er det mange desperate her som vil ha billig inngang som baiser bulk når vi entrer høysesongen?
Redigert 27.05.2022 kl 16:14 Du må logge inn for å svare
bankersen
27.05.2022 kl 16:20 4634

Tipper den snur ett stykke under 20K Capen når nedgangen er så kraftig. Så blir seigpiningen for kortsiktige OSE investorene. LEEEENGE til over sommeren enda.....
Bennyfyfasan
27.05.2022 kl 16:26 4661

Jeg har aksjer, men har frie midler. Jeg tror på under 140kr etter utbytte. Time will show :-)
fattigstakkar
27.05.2022 kl 17:02 4617

bdry er mer fristende på dette nivået. enn bulkaksjer på multi-year-high.
Golden Goat
27.05.2022 kl 19:29 4439

Det er ikke forumet som 'baiser' på bulk nå. Det er dessverre ratene som har 'baiset'. Forumet her reflekterer nok bare den kollektive forståelsen av hvordan det kortsiktige bildet er. Forventningen vår var nok at cape indeks skulle ha kommet på 50k, mens den nå heller er på 20k-tallet. Uansett, bare kortsiktig. En ny runde med lave rater vil kunne utløse scrapping, i så tilfelle forbedres det langsiktige for tørrbulk.
Golden Goat
27.05.2022 kl 19:42 4571

Bare vent, GOGL skal nok ned, men det er ikke før ratene er på vei opp*. Slik har det vært de 5 siste årene. Omvendt-logikken som har styrt GOGL. Det beste predikamentet for aksjepris har vært skippriser, og der foregår økning stort sett i H1 som snart er over. Dette forklarer fjorårets ørkenvandring mens ratene gikk til himmels. Tror ikke vi passerer 200-lappen før mai neste år når overgangsvindu har holdt på en stund. My 2 cents.

Edit*
Redigert 27.05.2022 kl 19:52 Du må logge inn for å svare
Golden Goat
27.05.2022 kl 19:57 4740

Capesize

This week, the tailwinds turned to headwinds for the Capesize market as a dip in values amongst bearish sentiment was evident for most regions. The Pacific Ocean trade had the charterers in the driving seat as they often managed to achieve lower than last done fixing levels throughout the week as they encountered ample tonnage options. This was reflected on the C5 West Australia to Qingdao route as it opened the week at $15.05 to close at $11.741, while the Transpacific C10 closed at $19,313. With the driving force of the Pacific basin now waning, the Atlantic region has followed suit. With low spot market cargo levels and tonnage building in the area, the return to lower levels looks likely. The Transatlantic C8 dropped to $22,100 by Friday. Ballaster tonnage for the South Africa and Brazil to Far East trade is heard to be building, coinciding with some sharp drops in the Tubarao to Qingdao C3 route, which now stands at $31.675. Backhaul trade, which has been in hot form lately was quieter this week, while a more standard shorter variant of backhaul trade from South Africa to the Continent was heard fixing at much lower than published levels. This set the bar down considerably lower on the C16 Backhaul route, almost halving the value by week’s end to $17,350.
fattigstakkar
27.05.2022 kl 20:30 4699

Hvor langt ned tror du bdry skal hvis du får rett i at Cape skal under 20? Det er bare 10% til laveste kurs siste år, så frister å kjøpe mye her, men klok av skade holder jeg litt igjen for å kunne snitte ned.
bankersen
27.05.2022 kl 20:42 4672

Tror ikke Bdry faller mye hefra. De korte i juni faller nok litt til, men de lenger stabiliserer seg. Om Cleaves bommer med 100% som FFA indikere for Q3/Q4 skal jeg spise «Capesen» min.
Redigert 27.05.2022 kl 22:11 Du må logge inn for å svare