GOGL -Vi er i startgropen i en supersyklus (3)

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
21.06.2022 kl 13:03
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
KJEPET
GOGL 09.02.2022 kl 13:55 431630

Lager en tråd, da forumet ikke takler store tråder.

Her er link til den forrige tråden
https://finansavisen.no/forum/thread/140660/view/4239866
Redigert 09.02.2022 kl 20:58 Du må logge inn for å svare

utbyttene i 2020 påvirkes jo ikke av at kursen til GOGL og SBLK faller.
Og at utbyttene i 2020 blir dårligere enn i GOGL er bare sprøyt. Kan godt ta et veddemål med deg om det.
Redigert 03.06.2022 kl 11:07 Du må logge inn for å svare
olavgg
03.06.2022 kl 11:45 8194

Nå er det Panamax og Supramax som håver inn, 2020 har bare Capesize.

Det har vært det, men det er ikke det som er forventet framover.

Litt stusselig med 2 dager uten BDI,
og heller ingen aktiv "Kjepet" som kan piffe opp forumet med informative Bulk-linker.

Prøvde meg på en liten short, men har dekket inn. Var nok litt tidlig, ikke minst også etter denne som kom i dag, så kjøpte meg heller da inn igjen, og får heller håpe på 170-200 som Long sa før man går short senere ;-)
(dog veldig spent på USA tall i kveld så har faktisk solgt meg ut/med av det meste av aksjer pt)
..,.
https://finansavisen.no/nyheter/finans/2022/06/03/7877357/sky-is-the-limit-for-shippinganalytikere
KJEPET
03.06.2022 kl 12:56 8054

Er jo mer aktivitet enn noen gang her inne. Kan lese om long, short og hedge stort sett hele dagen igjennom :-)

Jeg er litt bekymret for kvelden i USA selv. Økte derfor shorten i GOGL siden jeg kjøpte ganske mye SBLK i går.

Med stengt børs her på mandag, så er det et valg å ta for oss som ikke har tilgang Nasdaq-aksjer... skal man sitte med en pott til tirsdag i tilfelle oppgang, eller selge seg ut på en topp i efta, og håpe det er lurt?
Mollen
03.06.2022 kl 14:24 8297

Fortsatt ute Kjepet ? Sitter i San Sebastian og pimper rødvin og spiser tapas. Nå går vi vel inn i den sedvanlige ørkenvandringen fom juni til primo september vil jeg tro. Derifra kan det bli gøy å eie bulkaksker tipper jeg 😉
BlueFox
03.06.2022 kl 15:56 8196

Sakset fra E24.
SEB shippinganalytiker høyner kursmålet på tørrlastrederiet Golden Ocean, der John Fredriksen er storeier og sitter i styret, til 180 kroner per aksje, fra 120 kroner, og gjentar en kjøpsanbefaling.

Det fremgår av en oppdatering fra meglerhuset torsdag.

Golden Ocean-aksjen ligger på 144,8 kroner fredag. Så langt i år har den steget over 88 prosent.

Meglerhuset forventer at seilingsdistansene vil øke i løpet av de neste to årene som følge av et skifte i handelen på grunn av Ukraina-krigen.

«Kombinert med den beste tilbudssiden i nyere historie, utsikter til økte volumer fra Brasil og en innhenting i kinesisk stålproduksjon, tror vi ratene i tørrbulkmarkedet vil være høye i minst tre år», heter det.

https://e24.no/boers-og-finans/i/dnAPVj/oeyner-milliardhopp-for-fredriksen-rederi
Redigert 03.06.2022 kl 15:57 Du må logge inn for å svare
nman
03.06.2022 kl 22:12 7902

Sluttet 148,2 (15,72) i USA.
God helg :-)

Viser veldig styrke . God helg tilbake 🚀

Glad jeg dekket inn shorten jeg hadde et par dager og kjøpte meg inn igjen i dag istedenfor😀
Riktig god pinse alle sammen!
nman
04.06.2022 kl 06:30 7671

Tar for seg kull; eksportvolumer, destinasjoner mm.
4% mindre kull fraktet jan - apr i år sammenliknet med samme periode i fjor. Skyldes hovedsakelig Indonesias eksportforbud i januar.
https://www.hellenicshippingnews.com/global-seaborne-coal-trade-declined-by-4-in-the-first-four-months-of-2022/
nman
04.06.2022 kl 06:34 7700

Minsk is ready to allow the transit of Ukraine’s grain to Baltic Sea ports via Belarus if it is allowed to ship Belarusian goods from these ports…

Men det er nok et stykke frem dit…
https://www.hellenicshippingnews.com/minsk-will-allow-ukrainian-grain-to-transit-belarus-in-exchange-for-access-to-baltic-ports/

Det har du helt rett i. For meg, som har fulgt aksjen de 5 siste årene, og holdt aksjen i det meste av den tiden, har jeg opplevd til det kjedsommelige at aksjen har gått ned etter kvartalslipp. Har selvsagt vært unntak. For meg, ettersom jeg ikke er en trader, så har dette ikke vært en salgsgrunn i seg selv. Selv om det ofte har vært en forventet nedgang har hodle-strategien vært minst bry for en som er langsiktig.

Det er en ærlig sak. God pinse!
nman
07.06.2022 kl 06:44 5739

Om det ikke kommer nye nedstengninger i Kina, et det nok ikke så lenge før det er full fart for cape:
https://www.hellenicshippingnews.com/china-iron-ore-futures-hit-10-month-high-on-supply-concerns/

ja, 4 % opp i dag.. er spent på om Kjepet har noen refleksjoner om kurs og markedsutvikling i tiden fremover (6 mnd sikt)
nman
07.06.2022 kl 11:59 5435

Kina-capen opp 1,3%.
Capesize $/day 22511 +288

07.06.2022 12:05:26
BULK: BALTIC CAPESIZE-INDEKS -3,2% TIL USD 22.128/DAG

Oslo (Infront TDN Direkt): Baltic Capesize-indeksen er ned 3,2 prosent til 22.128 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange.
nman
07.06.2022 kl 22:01 4968


For Harry Vafias, CEO of Stealth Maritime, it’s the first time since 2008 that all shipping segments, with the exception of VLCCs, are performing well. “We are at the point where all different factors point to a better market that will stay for some time,” he remarked.

Angeliki Frangou, chairman and CEO of Greek shipowning giant Navios, is optimistic about the dry bulk and tanker markets, but for different reasons. The war in Ukraine is a positive thing for tone-miles. “There are multiple commodities and the disruption is huge. That adds to ton-miles which is very positive for our industry,” while on the tanker’s side, she observed a general increase in oil consumption contributing to a more positive outlook.
https://splash247.com/disruptions-and-uncertainties-on-the-shipping-front/

Beklager seint svar, er på en liten reise sydover her. Pleier ikke å svare på kommentarer som ligner på gjørmebryting (les; adhominum etc), men gjør et unntak siden jeg ellers har satt pris på dine bidrag, nman.

"Regner med krakk i aksjepris 2-4 uker etter kvartalslipp, likt som de 3 forrige gangene når interessen blåser bort." Betyr IKKE, "alle de siste gangene", men betyr "de siste gangen x-event (her; interessen blåst bort) har inntruffet".

Håper dette var oppklarende og at vi videre har et fora uten ytterligere personkarakteristikka.
Redigert 08.06.2022 kl 11:00 Du må logge inn for å svare
nman
08.06.2022 kl 11:05 4527

Beklager utblåsningen - skal ikke gjenta seg!
Du har bidratt mye her på forumet, og jeg håper at du fortsetter med det. Og selvfølgelig at du også kommer tilbake som langsiktig aksjonær.

nman
08.06.2022 kl 11:07 4515

Utdypende artikkel som tar for seg demand/supply fremover. Verdt å lese!
Her er konklusjonen:

Although many risks to the global economy and demand for bulk commodities remain, we are optimistic that demand growth in 2022 will match or not be far behind our estimated supply growth. A potential rest-of-year increase in average tonne miles for coal and grains and a resurgence in China could add to demand. For 2023, we currently estimate higher demand growth as commodity prices and inflation are expected to moderate.

In 2023, the supply/demand balance will be further assisted by decarbonisation regulation, which is likely to reduce average sailing speeds. We therefore expect the supply/demand balance to move in favour of owners.

In both years, a shift in congestion either up- or downwards could have a major impact on market conditions. Risks to cargo demand are also plenty which, if they materialise, could lead to an adverse development in both the supply/demand balance and rates and prices.
https://www.hellenicshippingnews.com/slow-supply-growth-to-support-dry-bulk-market-as-risks-to-demand-mount/

Tar tid mellom friskmelding av kina og når koken kommer tilbake. Først skal man av med back-log og så kan trøkket komme tilbake når ledig kapasitet benyttes. Kinacapen ned 6,3%:

China-Japan/Pacific Round Voyage: 21087 (-1424)

På disse nivå vil en posisjon i indeks, evt. FFA, være attraktiv fremfor aksje.

BDRY kjøpes hver dag nå. Så er det en fordel som sagt å sitte i 2020 som kommer med store utbytter hver mnd. fremover. Utålmodige tradere hopper ut av Gogl. Lenge siden vi så 5% diff. på 2020 og GOGL favør 2020.

Baltic Capesize-indeksen er ned 7,9 prosent til 20.380 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange.

En del av nedgangen i ratene skyldes ekstreme scrubber premium. Viktig ikke grave seg ned på 20K rater vil fremdeles 2020 ha over 30K, 100% margin. Gogl har og stor sett skrubbere på alle de største skipene.
Mollen
08.06.2022 kl 14:15 4027

Noen som har fått utbytte for Q1 ? Kurs $/NOK ?
nman
08.06.2022 kl 14:42 3987

Kommer på fredag.
Schenk
08.06.2022 kl 15:02 3930

On or about 8 June, i praksis på konto i morgen tidlig tors 9. juni

Som vanlig kjøpte jeg litt for tidlig. 142kr trodde jeg var en god deal for noen timer siden :-(

I mellomtiden blir FFA bare rødere og rødere
nman
08.06.2022 kl 15:20 3890

10. juni om du handler på Oslo børs.
Announced a cash dividend of $0.50 per share for the first quarter of 2022, payable on or about June
8, 2022 to shareholders of record on June 1, 2022. Shareholders holding the Company’s shares
through Euronext VPS may receive this cash dividend later, on or about June 10, 2022.

Er vel vanlig dette... kursen kjøres ned rett før utbytte e rpå konto til vanlige folk, så de store får kjøpt billig. Innen utbytte er på våre kontoer, så er kursen sikkert mye høyere igjen.
Saddam68
08.06.2022 kl 16:01 3840

Solgt meg ut på 151 for 2 uker siden kjøpe på 135 idag..drite i utbytte...mye bedre det !!!
Redigert 08.06.2022 kl 16:02 Du må logge inn for å svare

Riktig. Høy oljepris gir høy scrubberpremium.

Vil meddele forumet at jeg er tilbake som investor i Gøggen.

Velkommen i klubben :)