GOGL -Vi er i startgropen i en supersyklus (3)

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
21.06.2022 kl 13:03
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
KJEPET
GOGL 09.02.2022 kl 13:55 504160

Lager en tråd, da forumet ikke takler store tråder.

Her er link til den forrige tråden
https://finansavisen.no/forum/thread/140660/view/4239866
Redigert 09.02.2022 kl 20:58 Du må logge inn for å svare
msmekk
10.06.2022 kl 15:39 8427

Prøver meg i Gogl igjen på 130 Kr, er nå ned 16% fra salget på 152 Kr. Tør dere vente lenger?
ZinoDK
10.06.2022 kl 15:42 8448

Årh irreterende - udbytte er ikke i Nordnet endnu.
Og netop nu lave kurser.
Golden Goat
10.06.2022 kl 15:50 8419

Du har rett, bare at det er motsatt. Spotkontrakter kan sluttes lavere ved at skipseier vet at hele premium tilfaller ham. Indekskontrakt følger indeks slavisk, selv om man kan tonnasje-justereslutning, så er kotraktene utformet slik at de fordeler scrubberpremie.
Golden Goat
10.06.2022 kl 15:52 8436

Med Kina opp hadde jeg sett meg fornøyd med dagens aksjekurs. Jeg kom inn høyere enn dagens kurs og er strålende fornøyd med at jeg fikk økt antallet aksjer.
fattigstakkar
10.06.2022 kl 18:38 8252

GOGL should have good earnings in Q2 2022, and demand should further support rates in the 2nd half of 2022, with China reopening from its Covid-19 lockdowns. We rate GOGL a speculative near term BUY.
https://seekingalpha.com/article/4517526-golden-ocean-group-14-percent-yield-low-debt-strong-earnings

De skriver også at snittet av analytiker-targets er 16.32. "Tilfeldigvis" akkurat i det området kursen vendte ned.
Ryddegutt
10.06.2022 kl 22:47 8048

Veldig hyggelig after trade i dag. Opp til 13.72 med volum på nesten 17000 aksjer .
Geir Rune L
11.06.2022 kl 00:08 7946

Worldquant økte short med ca 300k på torsdag. Sammen med Marshall står de nå med 4,8 mill aksjer short i gogl på ose.
Hardingen
11.06.2022 kl 12:06 7807


2022 8th Capital Link Maritime Leaders Summit Greece Forum - Shipping & The Global Supply Chain

https://www.youtube.com/watch?v=qHVSRd_Dl9Y
Golden Goat
13.06.2022 kl 09:32 6711

Fraktes i 50k mt om gangen. Blir vel en 120 ekstra handylaster i løpet av året, på toppen av de tidligere kvotene som har blitt gitt. De snart 2 siste årene er det småbulk som har ledet og satt en baseline for stor- og mellomstorbulk.

Interressant åpning i dag, håper noen her inne fikk plukket på 127.
Redigert 13.06.2022 kl 09:38 Du må logge inn for å svare
msmekk
13.06.2022 kl 10:33 6596

Bulk ser sterk ut idag selv om børsene faller kraftig. Er nok trolig en bunn som dannes nå
fattigstakkar
13.06.2022 kl 12:16 6446

sammenlignet med alt annet klarer bulk seg veldig bra. tør ikke helt stole på at det holder ut dagen så reduserte risikoen en del. liker ikke markedssentimentet nå.
ørnen
13.06.2022 kl 16:40 6060

En liten realitetsorientering er sikkert fornuftig i disse dager. Å tro på julenissen og stigende rater/kurs vitner om sterk tro
Realistoptimist
13.06.2022 kl 17:06 5987

Og du som solgte 12. april, på rundt 96-97 kr, og traff bunnen før den steg rundt 50% på en drøy måned. Er rådet ditt å selge nå også?
nman
14.06.2022 kl 06:40 5550

Sjekk grafen til Pacific cape indexen; vi ligger høyere enn på samme tid i fjor. Litt fart i Brasil nå så blir det bra!
https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2022/06/P20220613.pdf
bankersen
14.06.2022 kl 07:23 5627

Nå ligger det 5 NMAX og drifter utenfor Cape, før de er ryddet av veien blir det nok ikke noe fart i ratene. BCI faller nok videre. En må nok holde ut en stund til. Er greit å sitte i 2020 hvor utbyttene kommer hver 30 dag og de kommer helt til Cape går under 5000 i snitt en mnd og kanskje enda lenger ned nå som spread er rekordhøy. Selv med gevinsplitt er det 10k ekstra scrubber premie om dagen oppå en rate på 18k og størrelse premium er det god inntjening. Gogl også vesentlig mer attraktiv nå, men shorterne kan i større grad legge sin klamme hånd over den når det er lenge til neste utbytte.
ørnen
14.06.2022 kl 07:33 5623

I forhold til mange her inne så driver jeg ikke backtrading. Ei heller forteller jeg om mine handler. Synsing i ettertid er alltid lett. Det er bare å lese denne tråden. 95% er bullshit, 5% er nytt informasjon
msmekk
14.06.2022 kl 08:30 5614

Salget er nok over, idag blir det grønt over hele linjen
bankersen
14.06.2022 kl 08:51 5667

Og du er den største bidragsyteren, Ørnen. Bullshiten Faller omtrent med 95% hver gang du holder deg unna tråden :o)
Ryddegutt
14.06.2022 kl 22:33 5096

Golden Ocean Group Limited GOGL is a leading international dry bulk shipping company. The company provides customers with flexible and reliable transportation services and develops strong industry relations with partners and customers. It resides within the Zacks Transportation – Shipping Industry, which is in the top 12% of all Zacks Industries.

GOGL enjoys rewarding its shareholders via its 14.9% dividend yield - much higher than the S&P 500’s 1.5% annual yield. Additionally, the company is committed to increasingly rewarding its shareholders, as displayed by its eight dividend increases in the past five years and a five-year annualized dividend growth rate of a massive 56%.

Zacks Investment Research
Image Source: Zacks Investment Research

The company’s forward earnings multiple sits on the low side at 5.5X, well below highs earlier this year of 10.3X, and much lower than the S&P 500’s value – shares trade at a deep 68% discount relative to the general market. The company sports a Style Score of an A for Value.

GOGL is a Zacks Rank #2 (Buy).
ørnen
15.06.2022 kl 06:44 5290

Jeg har ikke sagt at jeg bidrar med noen ting. Jeg konkluderer bare ut fra det som skrives, fra deg inkludert.
Etter at Kjepet trakk seg ut så har kvaliteten på tråden sunket dramatisk. Det er bare sanningen, en observasjon jeg er overbevist om at de fleste er enig om.
bankersen
15.06.2022 kl 07:53 5325

Må starte følge 2020 tråden da. Vi har fått med Kjepet på laget der😀 Nå er det Eco NMAX som gjelder de neste mnd. og kanskje lenger fremover. Jeg har lagt all fundamental informasjon om markedene den siste tiden på den tråden.
nman
15.06.2022 kl 09:03 5181

Kina's volum av jernmalmimport :
For signs of strength in imports of major commodities, it was better to look at metals, with iron ore imports at 92.62 million tonnes in May, up from 86.06 million in April and 89.79 million in May last year.
It was the strongest month for the steel raw material since January, although imports are still down 5.1% in the first five months of the year.
There are expectations that the world’s biggest buyer of iron ore will continue to ramp up purchases as part of efforts to stimulate the economy through boosting spending on infrastructure, construction and manufacturing.
...
Overall, May’s imports of major commodities in volume terms do provide some hope that the worst is over for the Chinese economy and an acceleration is possible in coming months.
But much will depend on Beijing’s success in maintaining its zero-COVID policy without widespread lockdowns, as well as hoping exports hold up despite the global economy battling high energy prices and rising inflation.
https://www.hellenicshippingnews.com/chinas-commodity-import-volumes-not-as-impressive-as-dollar-value/
nman
15.06.2022 kl 09:15 5197

GoodBulk's markedskommentar (fra Q1 rapporten):
...
The weakness of Capesize earnings during the first quarter of the year is strongly correlated to low iron ore exports from Brazil where heavier-than-normal rainfall disrupted mining activities and operations at ports resulting into a 7.4 million tonne drop in exports compared to Q1 2021. The market was also negatively impacted by a resurgence in Covid-19 infections in China that triggered stringent restrictions in some major cities including Shanghai and Tangshan, the largest steelmaking hub in the country, and hurt industrial activity. This partly explains the sluggishness of China’s iron ore and coal imports during the first quarter of the year, down 15.3 million tonnes and 17.1 million tonnes yearon-year respectively.

The outbreak of the war in Ukraine also had a major impact on the dry bulk industry, triggering a reshuffling of many trades (mostly the coal trade) and making some areas almost untradable (particularly the Black Sea). Russia and Ukraine are major dry bulk exporters and the war has significantly disrupted shipments from both countries. The war also triggered a jump in European coal imports that increased by 1.0 – 1.5 million tonnes per week post-war and benefitted mostly the Capesize segment. The Panamax and Supramax segments fared better than the Capesize segment in the January – March period with the Baltic Panamax Index and the Baltic Supramax Index averaging $23,218 and $25,156 per day respectively, up 25.5% and 51.2% year-on-year respectively, supported by strong minor bulk activity. Capesize earnings rebounded towards the end of April, driven by higher volumes of cargoes, including iron ore from Brazil and the outlook for the remainder of the year is solid as the fleet growth will remain limited and as demand is expected to strengthen further with higher coal volumes and a rebound in iron ore demand into China fuelled by government’s stimulus.
https://www.hellenicshippingnews.com/goodbulk-reports-improved-first-quarter-results/
Golden Goat
15.06.2022 kl 11:29 5026

Turnaround tuesday i går, kinacapen med en frisk oppgang på 9,0%:

China-Japan/Pacific Round Voyage 17770 (+1468)
nman
15.06.2022 kl 15:36 4821

WORLDQUANT LLC økte shorten med ca 350.000 aksjer i går.
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/BMG396372051
Golden Goat
15.06.2022 kl 16:13 4832

Intermodal rapporterer denne uken nybyggbestillinger i LNG og Container henholdsvis 8 og 14 stykk. Ser ut til at tiden er inne for en ny bestillingsbølge i container. Her går skipene for 260m USD per stk. Verftene sluser inn bestillingene på skip med høy byggekostnader. Gapet er stort mellom tørrbulkskip (under 70m USD) og container og det er lenge til at det blir aktuelt for verftene å åpne for å bruke sine slots til å bygge Nukes. Da må vi har langvarige krakk i samtlig øvrige shippingsegmenter. Hvilket selvsagt er forsvinnende usansynlig. Caset for storbulk-segmentet og dens forestående supersyklus forbedres dag for dag.
Kalle Kurtasje
15.06.2022 kl 17:14 4765

Hva er risikoen/ mulighet for at containerskip ordre kanselleres, som kan åpne for raskere levering i tørrbulk segmentet?
(Ikke ønskelig, selvfølgelig)
Slettet bruker
15.06.2022 kl 17:59 4684

Den er nok minimal, det aller meste skal leveres, i tørt er ordreboken minimal og det vil vedvare.
Golden Goat
15.06.2022 kl 18:31 4619

Muligheten er der, bestillinger kan kanselleres (eller overføres til andre container-redere som ønsker å komme lengre frem i køen noe som skjer oftere fremfor å blankt kansellere), mens risikoen for det er lav. I container er det ikke slik som i de øvrige segmenter. Her inngås det mye, mye, lengre kontrakter. Bestillinger i container er som regel utført med lange fraktbestillinger i fra kunder på 5+ år. Og disse kontraktene er det mye vanskeligere å kansellere. Det er flere ting som gjør at dynamikkene er helt anderledes i container enn de øvrige segmenter. Container er mye mer sentralisert; dvs: flere store redere og færre små redere; i.e. det motsatte av tank og tørrbulk. Det betyr at større andel av flåten er styrt av et rederi som som bruker skalaøkonomi som sin underliggende logikk i investeringsstrategien. Større skala tillater lavere marginer. Og for meg, utfra det jeg har sett, virker det til at container-redere er fornøyd med lavere rater, da de (vertfall i media) har sagt at de vil gjøre hva de kan for å få ned ratene til et anstendig nivå igjen.

Bildet er selvsagt sammensatt og litt plundrete å forklare i en kommentar, men bottom line; Risiko for store kanselleringer av container nybygg er lav ettersom dynamikken i segmentet og rederenes egeninterresse taler sterkt i mot det.
Kalle Kurtasje
15.06.2022 kl 21:59 4370

Fornøyd med dette svaret:)
nman
16.06.2022 kl 06:24 4137

Global miner Rio Tinto RIO.AX said on Wednesday it had started delivering iron ore from its Gudai-Darri mine in Western Australia, as it seeks to boost overall production volumes.
https://www.hellenicshippingnews.com/rio-tinto-starts-iron-ore-deliveries-from-gudai-darri-mine-in-australia/
Pilteri
16.06.2022 kl 06:43 4118

Noen som har investert i Cleaves Shipping Fund som vel styres av Hannisdahl? Kom til å tenke på at han kanskje er "kakken" dyktigere enn de fleste av oss. Så om noen har litt info her så del gjerne?
Golden Goat
16.06.2022 kl 11:42 3781

Kina konsoliderer sine IO-kjøpere til en sentralisert statlig enhet. Skal angivelig bidra til å redusere prisfluktuasjoner. Stålverk blir tvunget til å kjøpe i større bolker sammen, fremfor å kjøpe individuelt. En slikt setup gir antakeligvis Kina bedre rammebetingelser i sine infrastrukturutbygginger og ikke minst forhandlingsmakt ved innkjøp av IO fra gruveselskapene. Kjøpe i større bolker om gangen leder til skalaøkonomi som igjen leder til mer IO for samme mengde penger. En strømlinjeformet og stabil import vil i teorien kunne føre til en jevnere flyt av IO og mer stabil IO-pris. Gitt at Kina sin apetitt for IO er umettelig, så vil slike tiltak isolert sett føre til høyere import.

https://www.ft.com/content/54fa1cf7-7ff6-485f-abd4-083f921e6ec1
Golden Goat
16.06.2022 kl 12:03 3782

Artikkelen nevner også Guinea-prosjektet, som har vært noe av-og-på. Myndighetene har i nyere tid fastsatt en tidsramme, infrastruktur til de første gruvene skal ferdigstilles innen desember 2024 og kommersiell produksjon skal starte ikke senere enn 31. April 2025. Dette skjer altså i god tid før vi rekker å se noe leveranse av en evt. bestillingsbølge i tørrbulk, som nå tidligst kan skje 2026, 2027. Guinea har angivelig en IO-reserve på over 4 millarder tonn med høykvalitets IO. Husk, inn mot en bestillingsbølge er følgende betingelse nødt til å tilfredstilles, fra verftenes perspektiv: Tørrbulkskip må være konkuransedyktig med øvrige segmenter. Dvs; at en stor-slot levering må kunne gi omsetning på minst 120m USD. Dette er i år, hvor vi er om 1-2 år, vil nok være en del høyere.

https://www.reuters.com/world/africa/guinea-reaches-deal-with-miners-resume-simandou-iron-ore-development-2022-03-27/
https://www.reuters.com/business/simandou-iron-ore-mine-developers-risk-penalties-if-timeline-missed-guinea-says-2022-03-29/
Redigert 16.06.2022 kl 12:04 Du må logge inn for å svare
The Godfather
16.06.2022 kl 12:12 3896

Baltic Capesize-indeksen er opp 5,9 prosent til 22.411 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange.
Golden Goat
16.06.2022 kl 12:25 3849

Kinacapen opp 4,6%:

China-Japan/Pacific Round Voyage: 18583 (+813)

https://en.sse.net.cn/indices/fdinew2.jsp
Golden Goat
16.06.2022 kl 12:45 3790

Vil oppfordre interresserte her inne til å se på grafen nederst på nettsiden linken viser til. Her kan man se den berømmelige sinuskurven fantomet (Phantom) snakket om for 1,5 år siden. Den har, etter min erfaring, gjort seg veldig godt gjeldende også den siste tiden. Nå ser det ut som vi har en liten opptakt og vi er allerede inni et vendepunkt som vil kunne danne en ny topp i starten av August.
andh
16.06.2022 kl 13:15 3875

Har hørt litt på Capital Link. Grekerne nøler med å være først ute med å velge kurs innen fremtidens miljøvennlige drivstoff, og vil vente med kontrahering, flott! De ønsker ikke å være Christoffer Columbus. Men de nevnte at Norge oppdaget Amerika først, underforstått at GOGL/andre skal gå foran. Håper og tror at Ulrik ikke tar opp hansken de nærmeste 5 år. BTW: ut med FRO, all inn med GOGL for meg i dag.