GOGL -Vi er i startgropen i en supersyklus (3)
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
21.06.2022 kl 13:03
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Lager en tråd, da forumet ikke takler store tråder.
Her er link til den forrige tråden
https://finansavisen.no/forum/thread/140660/view/4239866
Her er link til den forrige tråden
https://finansavisen.no/forum/thread/140660/view/4239866
Redigert 09.02.2022 kl 20:58
Du må logge inn for å svare
Golden Goat
15.06.2022 kl 18:31
4995
Muligheten er der, bestillinger kan kanselleres (eller overføres til andre container-redere som ønsker å komme lengre frem i køen noe som skjer oftere fremfor å blankt kansellere), mens risikoen for det er lav. I container er det ikke slik som i de øvrige segmenter. Her inngås det mye, mye, lengre kontrakter. Bestillinger i container er som regel utført med lange fraktbestillinger i fra kunder på 5+ år. Og disse kontraktene er det mye vanskeligere å kansellere. Det er flere ting som gjør at dynamikkene er helt anderledes i container enn de øvrige segmenter. Container er mye mer sentralisert; dvs: flere store redere og færre små redere; i.e. det motsatte av tank og tørrbulk. Det betyr at større andel av flåten er styrt av et rederi som som bruker skalaøkonomi som sin underliggende logikk i investeringsstrategien. Større skala tillater lavere marginer. Og for meg, utfra det jeg har sett, virker det til at container-redere er fornøyd med lavere rater, da de (vertfall i media) har sagt at de vil gjøre hva de kan for å få ned ratene til et anstendig nivå igjen.
Bildet er selvsagt sammensatt og litt plundrete å forklare i en kommentar, men bottom line; Risiko for store kanselleringer av container nybygg er lav ettersom dynamikken i segmentet og rederenes egeninterresse taler sterkt i mot det.
Bildet er selvsagt sammensatt og litt plundrete å forklare i en kommentar, men bottom line; Risiko for store kanselleringer av container nybygg er lav ettersom dynamikken i segmentet og rederenes egeninterresse taler sterkt i mot det.
nman
16.06.2022 kl 06:24
4513
Global miner Rio Tinto RIO.AX said on Wednesday it had started delivering iron ore from its Gudai-Darri mine in Western Australia, as it seeks to boost overall production volumes.
https://www.hellenicshippingnews.com/rio-tinto-starts-iron-ore-deliveries-from-gudai-darri-mine-in-australia/
https://www.hellenicshippingnews.com/rio-tinto-starts-iron-ore-deliveries-from-gudai-darri-mine-in-australia/
Pilteri
16.06.2022 kl 06:43
4494
Noen som har investert i Cleaves Shipping Fund som vel styres av Hannisdahl? Kom til å tenke på at han kanskje er "kakken" dyktigere enn de fleste av oss. Så om noen har litt info her så del gjerne?
Golden Goat
16.06.2022 kl 11:42
4157
Kina konsoliderer sine IO-kjøpere til en sentralisert statlig enhet. Skal angivelig bidra til å redusere prisfluktuasjoner. Stålverk blir tvunget til å kjøpe i større bolker sammen, fremfor å kjøpe individuelt. En slikt setup gir antakeligvis Kina bedre rammebetingelser i sine infrastrukturutbygginger og ikke minst forhandlingsmakt ved innkjøp av IO fra gruveselskapene. Kjøpe i større bolker om gangen leder til skalaøkonomi som igjen leder til mer IO for samme mengde penger. En strømlinjeformet og stabil import vil i teorien kunne føre til en jevnere flyt av IO og mer stabil IO-pris. Gitt at Kina sin apetitt for IO er umettelig, så vil slike tiltak isolert sett føre til høyere import.
https://www.ft.com/content/54fa1cf7-7ff6-485f-abd4-083f921e6ec1
https://www.ft.com/content/54fa1cf7-7ff6-485f-abd4-083f921e6ec1
Golden Goat
16.06.2022 kl 12:03
4158
Artikkelen nevner også Guinea-prosjektet, som har vært noe av-og-på. Myndighetene har i nyere tid fastsatt en tidsramme, infrastruktur til de første gruvene skal ferdigstilles innen desember 2024 og kommersiell produksjon skal starte ikke senere enn 31. April 2025. Dette skjer altså i god tid før vi rekker å se noe leveranse av en evt. bestillingsbølge i tørrbulk, som nå tidligst kan skje 2026, 2027. Guinea har angivelig en IO-reserve på over 4 millarder tonn med høykvalitets IO. Husk, inn mot en bestillingsbølge er følgende betingelse nødt til å tilfredstilles, fra verftenes perspektiv: Tørrbulkskip må være konkuransedyktig med øvrige segmenter. Dvs; at en stor-slot levering må kunne gi omsetning på minst 120m USD. Dette er i år, hvor vi er om 1-2 år, vil nok være en del høyere.
https://www.reuters.com/world/africa/guinea-reaches-deal-with-miners-resume-simandou-iron-ore-development-2022-03-27/
https://www.reuters.com/business/simandou-iron-ore-mine-developers-risk-penalties-if-timeline-missed-guinea-says-2022-03-29/
https://www.reuters.com/world/africa/guinea-reaches-deal-with-miners-resume-simandou-iron-ore-development-2022-03-27/
https://www.reuters.com/business/simandou-iron-ore-mine-developers-risk-penalties-if-timeline-missed-guinea-says-2022-03-29/
Redigert 16.06.2022 kl 12:04
Du må logge inn for å svare
The Godfather
16.06.2022 kl 12:12
4272
Baltic Capesize-indeksen er opp 5,9 prosent til 22.411 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange.
Golden Goat
16.06.2022 kl 12:25
4225
Kinacapen opp 4,6%:
China-Japan/Pacific Round Voyage: 18583 (+813)
https://en.sse.net.cn/indices/fdinew2.jsp
China-Japan/Pacific Round Voyage: 18583 (+813)
https://en.sse.net.cn/indices/fdinew2.jsp
Golden Goat
16.06.2022 kl 12:45
4166
Vil oppfordre interresserte her inne til å se på grafen nederst på nettsiden linken viser til. Her kan man se den berømmelige sinuskurven fantomet (Phantom) snakket om for 1,5 år siden. Den har, etter min erfaring, gjort seg veldig godt gjeldende også den siste tiden. Nå ser det ut som vi har en liten opptakt og vi er allerede inni et vendepunkt som vil kunne danne en ny topp i starten av August.
andh
16.06.2022 kl 13:15
4251
Har hørt litt på Capital Link. Grekerne nøler med å være først ute med å velge kurs innen fremtidens miljøvennlige drivstoff, og vil vente med kontrahering, flott! De ønsker ikke å være Christoffer Columbus. Men de nevnte at Norge oppdaget Amerika først, underforstått at GOGL/andre skal gå foran. Håper og tror at Ulrik ikke tar opp hansken de nærmeste 5 år. BTW: ut med FRO, all inn med GOGL for meg i dag.
fattigstakkar
16.06.2022 kl 13:31
10492
Dagens nedgang virker som en overrekasjon med stigende FFA og sterkere dollar. Nedgangen har også vært på veldig lavt volum i dag. Tror ikke GOGL åpner ned 6% i USA.
Golden Goat
16.06.2022 kl 14:07
10401
Ulrik har repetert til det kjedsommelige at Gøggen har gjort sin store plassering nå i forkant av syklusen med JF-anskaffelsen og de 7 nybyggene som skal på vannet fra nyåret av. Fremtidige S&P kommer til å være fornyelser for å opprettholde flåten mer eller mindre slik den er i dag. I.e. eldre skip byttes med nyere når markedet tillater greie overganger. Etter et tiår med nedgang i tørrbulk er det ingen som har lyst til å være first-mover, jeg tror valg av fremdriftsteknologi blir tatt av en av de øvrige shippingsektorene. Og tørrbulk kommer til å dilte omsider etterpå.
Nå skal det nevnes at Himalaya Shipping har valgt å gå for skip som går på LNG og fuel oil (diesel), men jeg tror nok i likhet med andre at fremtiden ikke ligger i dual/hybrid-løsninger, men en fremdriftsteknologi som bruker ett fremfor flere forskjellige typer drivstoff. Vi får se.
Nå skal det nevnes at Himalaya Shipping har valgt å gå for skip som går på LNG og fuel oil (diesel), men jeg tror nok i likhet med andre at fremtiden ikke ligger i dual/hybrid-løsninger, men en fremdriftsteknologi som bruker ett fremfor flere forskjellige typer drivstoff. Vi får se.
Redigert 16.06.2022 kl 14:12
Du må logge inn for å svare
Golden Goat
16.06.2022 kl 14:10
10381
Ørkenvandringen har startet. Ser ut til at vi har entret børsens sommerferie modus. Er bare til å legge vekk aksjekurs til sommeren nærmer seg slutt. H2 handler mest om utbytter fremfor økning i NAV, selv om vi har sett friskt driv i NAV også frem til nå i år. H2 får brukes til å akkumulere aksjer med utbytteutbetalinger og andre sparemidler som kommer inn underveis.
Backline
16.06.2022 kl 14:43
10301
Jeg satser også på det. De siste dagene har jeg flyttet over fra 2020 til GOGL. Er nå tilbake med GOGL som største posisjon. En er aldri trygg, men forventer som deg at fallet i USA blir lavere enn 6%. Det blir nok mye sidelengs gjennom sommeren, men ratene kan fort stige mer enn forventning og da kommer kursen fort opp.
Golden Goat
16.06.2022 kl 15:18
10213
For cape på dagens rater ~22k pd., vil GOGL akkumulere drøye 38,5% mer enn det 2020 gjør. Om man legger til grunn Rate-BE. Synes det er litt rart med de som sidestiller GOGL og 2020 og tenker at disse to rederi skal/bør ha samme kursutvikling.
nman
16.06.2022 kl 16:07
10132
Nasdaq-noteringen f.eks, gir GOGL en mulighet som 2020 ikke har. Mulig det er flere her som husker hvordan det gikk med DryShips når caperaten gikk mot 250k. :)
Hardingen
16.06.2022 kl 16:28
10087
Star Bulk Carriers Interview on Company Performance, Strategy & Dry Bulk Sector https://www.youtube.com/watch?v=w-8_rc2r6pY
Redigert 16.06.2022 kl 16:30
Du må logge inn for å svare
nman
17.06.2022 kl 06:54
9706
Verdt å merke seg prisen på brukte caper er opp 4.7% siste måneden.
…
If these economic and trading partners were to falter on their obligations, we would surely see a domino effect unfold. Shipping markets however are, as of yet, far from negatively affected by all of this up to this point. The bolstered demand and longer tonne-miles that emerged from all these disruptions have benefited the majority of sectors. At the same time there is a sense of optimism that is based on the fact that for sectors such as that of dry bulkers and tankers, their orderbook stands at historically low levels and seems to still be dropping, leaving as such markets with very limited risk of a supply glut in the making. As such, one would expect that they are primed to benefit extremely well if demand were to make a sharp rise, but also capable to better manage and self-correct in the case that demand starts to slump.
https://www.hellenicshippingnews.com/shipping-markets-volatility-even-more-pronounced-in-2022/
…
If these economic and trading partners were to falter on their obligations, we would surely see a domino effect unfold. Shipping markets however are, as of yet, far from negatively affected by all of this up to this point. The bolstered demand and longer tonne-miles that emerged from all these disruptions have benefited the majority of sectors. At the same time there is a sense of optimism that is based on the fact that for sectors such as that of dry bulkers and tankers, their orderbook stands at historically low levels and seems to still be dropping, leaving as such markets with very limited risk of a supply glut in the making. As such, one would expect that they are primed to benefit extremely well if demand were to make a sharp rise, but also capable to better manage and self-correct in the case that demand starts to slump.
https://www.hellenicshippingnews.com/shipping-markets-volatility-even-more-pronounced-in-2022/
nman
17.06.2022 kl 06:57
9694
Global port congestion is set to continue until at least early 2023 and keep spot freight rates elevated, logistics executives said on Wednesday.
https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-gains-for-third-straight-session-on-rising-vessel-rates/
https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-gains-for-third-straight-session-on-rising-vessel-rates/
bankersen
17.06.2022 kl 07:58
9592
Kan du forklare litt grundigere hvorfor Jokke og Cleaves tar feil Geita? Om rate utviklingen blir som Cleaves spår vil Cape gjøre det mye bedre en PMAX og SMAX fremover. Investere du kun på dagens rater og ikke fremtids rater? Hvorfor mener Cleaves 2020 vil betale skyhøye utbytter langt over det Gogl vil gjøre både i 2023 og 2024? Er du helt uenig i det Cleaves presenterer?
Golden Goat
17.06.2022 kl 09:15
9444
Min kommentar prøvde å adressere de kommenterar som sammenligner kursutviklingen i GOGL og 2020 og impliserer at "GOGL har økt X%, mens 2020 bare har økt Y% dermed burde 2020 stige (X-Y)%". Denne type kommentarer baseres på et premiss om at disse to rederi er ekvivalente, hvilket de ikke er. Ser nå at jeg burde ha skrevet "skulle/burde" fremfor "skal/bør", kommentaren var kun tiltenkt tidligere aksjekursutvikling.
Om man skal snakke fremadskuende, så er min mening at GOGL og 2020 skal gå omtrent likt fremover. Ang. Cleaves, så har jeg addressert noen teknikaliteter rundt deres kalkulasjoner av DY. Ang. dems prediksjoner, så ser det ut for meg at de i sin base case (side 18) undervurderer PMAX-inntjeningen vi ligger ann til å få. Ser ikke mange sterke grunner til at 21Q3-4 CAPE/PMAX skal være så mye høyere enn 22Q3-4 CAPE/PMAX. Man må huske at mellomstor bulk i disse høysesongene opplever press både ovenfra og nedenfra. Er det én ting alle vi kollegaer i tørrbulkanalyse har gjort de 2 siste årene, så er det at vi har undervurdert små- og mellomstorbulk, og kanskje til tider overdrevet/hatt uinfridde forventninger om storbulk; dette kan selvsagt (og jeg håper at det gjør) snu.
Om man skal snakke fremadskuende, så er min mening at GOGL og 2020 skal gå omtrent likt fremover. Ang. Cleaves, så har jeg addressert noen teknikaliteter rundt deres kalkulasjoner av DY. Ang. dems prediksjoner, så ser det ut for meg at de i sin base case (side 18) undervurderer PMAX-inntjeningen vi ligger ann til å få. Ser ikke mange sterke grunner til at 21Q3-4 CAPE/PMAX skal være så mye høyere enn 22Q3-4 CAPE/PMAX. Man må huske at mellomstor bulk i disse høysesongene opplever press både ovenfra og nedenfra. Er det én ting alle vi kollegaer i tørrbulkanalyse har gjort de 2 siste årene, så er det at vi har undervurdert små- og mellomstorbulk, og kanskje til tider overdrevet/hatt uinfridde forventninger om storbulk; dette kan selvsagt (og jeg håper at det gjør) snu.
Golden Goat
17.06.2022 kl 11:20
9268
Gledelig oppgang i Kina, rapporteres om lavere aktivitet (jet-lag sitter vel igjen etter Posedonia) men på den andre side færre båter å ta fra nå i forkant av helgen, opp 13,3%:
China-Japan/Pacific Round Voyage: 21052 (+2468)
China-Japan/Pacific Round Voyage: 21052 (+2468)
Redigert 17.06.2022 kl 11:21
Du må logge inn for å svare
Golden Goat
17.06.2022 kl 12:16
9167
BCI opp 10,6%:
BCI 5TC 24776 (+2365)
Neste uke får vi validert om dette er vendepunktet i den berømmelige sinuskurven.
BCI 5TC 24776 (+2365)
Neste uke får vi validert om dette er vendepunktet i den berømmelige sinuskurven.
fattigstakkar
17.06.2022 kl 12:27
9130
En del av grunnen til at 2020 er spådd å få så mye høyere utbytter enn GOGL er vel også at de betaler ut hele cashflowen, mens GOGL reinvesterer for framtida. Blir ikke helt sammenlignbart. Jeg tror begge er godt posisjonert for de neste tre årene.
Golden Goat
17.06.2022 kl 23:26
8644
Reinvesteringene skal være, i følge Ulle, billige tiltak med kort tilbakebetalingstid. Ting som lakk, skrogbehandling og ruteoptimering. Disse betaler seg selv ved at de reduserer bunkerforbruket. Etter det er betalt, sitter man igjen med en lavere BE i tillegg til at man kan kjøre raskere ved samme karbonintensitet. I det store bildet er det snakk om få prosenter ift. den totale kontantstrømmen, men man kan lett se at disse prosentene gir en renters rente-effekt i det lenge bildet.
Du har rett i det du sier, Gogl er et rederi som vil bestå og som skal bestå, over tid.
Slik ser jeg ikke på 2020, ceo har utallige ganger sagt at er prisen rett er hele rederiet til salgs, jeg tror 2020 er historie om 3-5 år, slik er det neppe med Gogl.
Slik ser jeg ikke på 2020, ceo har utallige ganger sagt at er prisen rett er hele rederiet til salgs, jeg tror 2020 er historie om 3-5 år, slik er det neppe med Gogl.
Kalle Kurtasje
18.06.2022 kl 10:30
8336
Koch familien chartrer idag 6 av de 8 2020Bulkers baljene. Familien er også store aksjonærer i 2020B.
Som en av verdens rikeste familie-bedrifter, er det greit for meg, om de legger kr 220.- pr aksje på bordet :)
Jeg kan kjøpe andre aksjer, jeg.
Som en av verdens rikeste familie-bedrifter, er det greit for meg, om de legger kr 220.- pr aksje på bordet :)
Jeg kan kjøpe andre aksjer, jeg.
bankersen
18.06.2022 kl 16:45
8059
Solid kontrakts motpart er viktig, 2020 slipper drifte utenfor Cape town uten inntekt som 5 andre nukes (kallenavn på Newcastlemaxer) gjør nå. Grønt valg viktigere enn noen gang, er nok derfor Koch tok sin andel i 2020. I tillegg til at Trøim trengte penger for å fikse Borr og være med Himalaya. Har ingen problem om noen legger NOK 200+ for 2020:-) Tar imot budet med åpne armer.
nman
20.06.2022 kl 07:00
7266
Virker som det drar seg til litt:
https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-market-turbulence-prevails/
https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-market-turbulence-prevails/
nman
20.06.2022 kl 10:23
6973
GOGL: Kepler Cheuvreux oppgraderer til kjøp fra hold, kursmål uendret
Oslo (Infront TDN Direkt): Kepler Cheuvreux oppgraderer Golden Ocean til kjøp fra tidligere hold mens kursmålet på 162 kroner pr aksje opprettholdes. Det fremgår av en oppdatering mandag. "Vi oppgraderer etter at aksjen har falt tilbake siden vår nedgradering sist, vi trodde det var på tide å ta en pause fordi aksjen da hadde steget raskt. Vi ser ingen grunn til å endre vår verdsettelse, syn på selskapet eller våre estimater på nåværende tidspunkt, men vi oppgraderer nå vår anbefaling fra hold til kjøp for å reflektere at aksjen har falt", heter det i oppdateringen. Til tross for økonomisk motvind forventer meglerhuset at transportmarkedet for tonnlast vil levere gode resultater, som vil dra nytte av begrenset flåtevekst. Meglerhuset tror at endringer i handelsruter som følge av krigen i Ukraina sannsynligvis vil føre til økt etterspørsel etter tørrlast og kan kompensere for eventuelle negative effekter fra en svakere økonomi som helhet. "EUs tørst etter flytende naturgass kan øke etterspørselen etter kull i Asia og andre steder. Markedsbalansen vil dra nytte av en svært begrenset vekst av eksisterende flåte", heter det i oppdateringen. TDN Direkt finans@tdn.no
Oslo (Infront TDN Direkt): Kepler Cheuvreux oppgraderer Golden Ocean til kjøp fra tidligere hold mens kursmålet på 162 kroner pr aksje opprettholdes. Det fremgår av en oppdatering mandag. "Vi oppgraderer etter at aksjen har falt tilbake siden vår nedgradering sist, vi trodde det var på tide å ta en pause fordi aksjen da hadde steget raskt. Vi ser ingen grunn til å endre vår verdsettelse, syn på selskapet eller våre estimater på nåværende tidspunkt, men vi oppgraderer nå vår anbefaling fra hold til kjøp for å reflektere at aksjen har falt", heter det i oppdateringen. Til tross for økonomisk motvind forventer meglerhuset at transportmarkedet for tonnlast vil levere gode resultater, som vil dra nytte av begrenset flåtevekst. Meglerhuset tror at endringer i handelsruter som følge av krigen i Ukraina sannsynligvis vil føre til økt etterspørsel etter tørrlast og kan kompensere for eventuelle negative effekter fra en svakere økonomi som helhet. "EUs tørst etter flytende naturgass kan øke etterspørselen etter kull i Asia og andre steder. Markedsbalansen vil dra nytte av en svært begrenset vekst av eksisterende flåte", heter det i oppdateringen. TDN Direkt finans@tdn.no
fattigstakkar
20.06.2022 kl 10:37
6932
Fra Pareto:
Drybulk: Big drop in iron ore prices, negative for drybulk
• Iron ore prices are sharply down in Asia this morning, with prices in Singapore
down to USD 113/ton – and now in negative YTD territory
• This comes after more demand-concerns in China, with steel margins
remaining weak. Even though Shanghai inventories feel marginally last week,
we are miles ahead of the level a year ago (+33%) and the usual Q2 draw
(which obviously should have been postponed this year due to COVID-lockdowns) has so far not materialized at all
• Capesize FFAs are sharply down this morning, with Q4 now trading below USD
30,000/day and both Aug and Sep down ~USD 2,000/day. Levels are still high
and above our estimates, but we continue to expect negative momentum as
fleet productivity also increases. We have neutral ratings on cape-heavy GOGL
and SBLK, with the former still trading well above NAV. BELCO remains our
top pick in drybulk, trading well below NAV with most of the fleet fixed far into
2023
Drybulk: Big drop in iron ore prices, negative for drybulk
• Iron ore prices are sharply down in Asia this morning, with prices in Singapore
down to USD 113/ton – and now in negative YTD territory
• This comes after more demand-concerns in China, with steel margins
remaining weak. Even though Shanghai inventories feel marginally last week,
we are miles ahead of the level a year ago (+33%) and the usual Q2 draw
(which obviously should have been postponed this year due to COVID-lockdowns) has so far not materialized at all
• Capesize FFAs are sharply down this morning, with Q4 now trading below USD
30,000/day and both Aug and Sep down ~USD 2,000/day. Levels are still high
and above our estimates, but we continue to expect negative momentum as
fleet productivity also increases. We have neutral ratings on cape-heavy GOGL
and SBLK, with the former still trading well above NAV. BELCO remains our
top pick in drybulk, trading well below NAV with most of the fleet fixed far into
2023
Golden Goat
20.06.2022 kl 12:10
6740
Ikke sikkert kineserene synes det er så dumt med billigere jernmalm. Utfra kulepunktene ser Paretos analyse feilslått ut. Vertfall så er tilfellet at kinacapen er opp 11,0% i dag:
China-Japan/Pacific Round: 23370 (+2318)
China-Japan/Pacific Round: 23370 (+2318)
Struts
20.06.2022 kl 12:15
6708
Virker som det er motstridende spådommer, avhengig av hvilken anal-ytiker man lytter til. Mao intet nytt under solen osv. Selv syntes segmentet for meg som positivt fremover. Men kunnskapen min er nok ikke så stor. Det blir det vanlige; den som lever får se (og etter FED så følger man me').
fattigstakkar
20.06.2022 kl 13:13
6571
Pareto har kronisk vært for pessimistiske på bulk, så legger ikke veldig vekt på dem her.
Backline
20.06.2022 kl 14:16
6428
Billige aksjer i GOGL på Oslo Børs i dag... USA er stengt, så det blir vel ikke noe løft mot slutten av dagen heller. Noen som har forventninger til videre utvikling? Blir det billigere senere i dag? Jeg fortsetter å kjøpe litt regelmessig på disse nivåene, men prøver å holde litt igjen... Det kan fort bli billigere gjennom sommeren, men hadde håpet på et lite løft før vi starter på juli.
Saddam68
20.06.2022 kl 15:54
6237
Må si meg fornøyd med salget mitt på 151kr for 4 uker siden.....ser ikke ut til at gogl reagerer på positive nyheter i finansavisen engang....
Backline
20.06.2022 kl 16:36
6150
Bra timet det, men da spørs det hvor og når du plasserer pengene igjen. Nå blir det nok mye sidelengs i GOGL til et stykke ut i august. Om du har tenkt inn i GOGL igjen, blir spørsmålet om hvor lenge du skal vente før du kjøper. I tilfelle du skal inn er det nok smart å kjøpe over litt tid. Jeg begynte litt tidlig, dvs. jeg hadde tro på et lite løft før utbytte, men det skjedde ikke. Nå har jeg snittet ned på dager med lave kurser. Jeg innser at det kan bli en lang sommer...
Realistoptimist
20.06.2022 kl 16:52
6102
Helt greit om det går sidelengs et par uker ihvertfall... ligger ved bassengkanten i Tyrkia og følger med litt på morgenen bare, så rakk en kjapp trade første halvtimen. Sol og bading resten av dagen 😊
Bennyfyfasan
20.06.2022 kl 17:01
6079
Jeg også - var ikke like heldig\god som deg, men ikke langt unna.
Fortsetter FFA i morgen på samme spor tror jeg det kan bli stygt. I tillegg styrker krona seg noe.
Fortsetter FFA i morgen på samme spor tror jeg det kan bli stygt. I tillegg styrker krona seg noe.
nman
20.06.2022 kl 19:49
5843
Fra Posidonia:
Quizzed on how they would spend $100m in today’s strong shipping markets, Tsakos, CEO of Tsakos Energy Navigation, opted for a duel fuel newcastlemax or cape, while Economou, founder of the TMS Group, told the audience he was convinced the dry bulk markets will be good for the next three years, said his best investment advice would be for older, larger capesizes. Economou also revealed he is in the process of creating a ship investment platform for retail investors.
Many of the shipowners present let it be known that unlike in previous Posidonias they’d be keeping their powder dry, holding off ordering newbuilds until confirmed new technology was proven, likely towards the end of this decade.
…
Pappas said he had no intention of ordering new ships as the right new engines will only come along from around 2027 onwards. “Ships before that will immediately be second-class old citizens,” Pappas said.
https://splash247.com/greek-owners-decry-sanctions/
Quizzed on how they would spend $100m in today’s strong shipping markets, Tsakos, CEO of Tsakos Energy Navigation, opted for a duel fuel newcastlemax or cape, while Economou, founder of the TMS Group, told the audience he was convinced the dry bulk markets will be good for the next three years, said his best investment advice would be for older, larger capesizes. Economou also revealed he is in the process of creating a ship investment platform for retail investors.
Many of the shipowners present let it be known that unlike in previous Posidonias they’d be keeping their powder dry, holding off ordering newbuilds until confirmed new technology was proven, likely towards the end of this decade.
…
Pappas said he had no intention of ordering new ships as the right new engines will only come along from around 2027 onwards. “Ships before that will immediately be second-class old citizens,” Pappas said.
https://splash247.com/greek-owners-decry-sanctions/
nman
20.06.2022 kl 20:00
5806
Europe may shift back to coal as Russia turns down gas flows
https://www.reuters.com/world/europe/europe-may-shift-back-coal-russia-turns-down-gas-flows-2022-06-20/
https://www.reuters.com/world/europe/europe-may-shift-back-coal-russia-turns-down-gas-flows-2022-06-20/
nman
21.06.2022 kl 06:43
5246
The market fundamentals in terms of tonnage supply and demand remain healthy for dry bulk shipping. According to Clarksons, commodities trade is estimated to grow at appoximately 1% per annum over the next three years. Rising energy prices are leading countries to re-optimise their energy mix, resulting in increased demand for coal which is expected to remain solid over the next five years. On the other hand, the Ukraine / Russia crisis has led to major disruptions in specific trades, resulting in increased tonne-miles for both grain and coal transportation, and the uncertainty this has created is expected to last for a few years ahead.
https://www.hellenicshippingnews.com/all-eyes-on-energy-transition-strategies/
Kina sliter med lavkvalitetskull:
https://www.reuters.com/markets/commodities/quantity-over-quality-china-faces-power-supply-risk-despite-coal-output-surge-2022-06-21/
https://www.hellenicshippingnews.com/all-eyes-on-energy-transition-strategies/
Kina sliter med lavkvalitetskull:
https://www.reuters.com/markets/commodities/quantity-over-quality-china-faces-power-supply-risk-despite-coal-output-surge-2022-06-21/
nman
21.06.2022 kl 06:52
5226
Global port congestion is set to continue until at least early 2023 and keep spot freight rates elevated, logistics executives said last week, urging charterers to switch to long-term contracts to manage shipping costs.
https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-gains-on-higher-rates-for-all-vessels-2/
https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-gains-on-higher-rates-for-all-vessels-2/
Golden Goat
21.06.2022 kl 07:06
5199
Meget interressant artikkel om kull det der. (For å lese den; åpne den i en inkognitofane):
"The structural problem is not obvious right now, because coal consumption is weak. But once demand from utilities picks up in summer alongside the economic resumption from COVID lockdown, we could see coal use jumping at a faster than usual pace," said the first China-based trader."
"The structural problem is not obvious right now, because coal consumption is weak. But once demand from utilities picks up in summer alongside the economic resumption from COVID lockdown, we could see coal use jumping at a faster than usual pace," said the first China-based trader."
Golden Goat
21.06.2022 kl 13:02
4789
Kinacapen ned 5,4%:
China-Japan/Pacific Round Voyage 22107 (-1263)
China-Japan/Pacific Round Voyage 22107 (-1263)