AOW - Utløst sterkt salgssignal ned til kr 1,47?
Aksjen utløste mange sterkt negativt salgssignal på rekke og rad. Idag har aksjen også falt under støtten på kr 2,60. Hvis aksjen etablerer seg under kr 2,60 de neste dagene, helst på stigende volum, er neste støtte på kr 1,47. Oppover er det nå motstand på kr 2,60 og kr 3,32. Volumbalansen er negativ, som signaliserer at interessen for selskapet er avtagende. MACD ligger også i salg. Dvs at det kan være lurt å ta en egen vurdering om å kvitte seg med aksjer ved reaksjoner opp igjen.
Selskapet er priset til kr 1,7 milliarder, har ca kr 153 mill igjen i cash + kr 100 mill fra nedsalget i P.P og minimalt med inntekter. Cashburn har vært på mer enn 50 mill pr kvartal
Selskapet er priset til kr 1,7 milliarder, har ca kr 153 mill igjen i cash + kr 100 mill fra nedsalget i P.P og minimalt med inntekter. Cashburn har vært på mer enn 50 mill pr kvartal
Redigert 10.02.2022 kl 15:26
Du må logge inn for å svare
Frodon
22.02.2022 kl 16:50
2764
Teknologien for utbyggingen er dyr, spesielt nå som materialkostnadene har gått mye opp. Norge er kanskje det landet det er minst lønnsomt å bygge ut havvind pr dags dato, fordi Norges befolkning vil ha lav strøm pris. Hvis havvind skal bli lønnsomt i Norge, må staten komme med en ordning ala den olje bransjen har, at de får igjen mye av kostnadene på skatten. Alternativet er at noen klarer å overbevise befolkningen i Norge om å betale 4x strøm prisen vi har hatt her tidligere. Andre land som har høyere strømpriser, kan få mer lønnsom havvind kraft. Men husk at de produserer lite når det ikke blåser, noe som gjør inntektene uforutsigbare. Grunnen til at "alle" vil bli med på utbyggingen, har de noe valg? Hvis olje og gass skal bort på et tidspunkt, skal energi selskapene bare legge ned? Jeg tipper det blir masse aktører nå, noen står igjen som vinnere, men de fleste blir borte. Og etter hvert vil oppkjøp og fusjoner gjøre at det blir noen få store aktører igjen og da kan de gjøre dette veldig lønnsomt med høye marginer. Dvs kanskje i 2035-2040 et sted....
Yostock
22.02.2022 kl 17:06
2758
Jeg tror vi kan konkludere med at Frodon virkelig ikke har peiling.
Dette er helt nytt. Frodon tar heller ikke med i beregningen at tre vindmøller kan gi strøm til 50.000 husstander. Og strømprisen er plutselig lav i Norge haha. Er den dyreste strømprisen på lang lang lang tid Frodon.
Dette er helt nytt. Frodon tar heller ikke med i beregningen at tre vindmøller kan gi strøm til 50.000 husstander. Og strømprisen er plutselig lav i Norge haha. Er den dyreste strømprisen på lang lang lang tid Frodon.
Redigert 22.02.2022 kl 17:18
TraderMom
22.02.2022 kl 17:10
2777
Anbefaler også å se AOW sin kvartalspresentasjon med roadmap til reduksjon av prisene på havvind. Da blir regnestykket et helt annet.
Man ser også for seg å bruke vannkraft når det blåser lite, og når vinden til havs en uler kan man fylle opp vannmagasinene på land - og dermed få en stabilitet i strømforsyningen og dermed også priser og inntjening.
Man må evne å løfte blikket og se helheten, og teknologiutvikling frem i tid. Fremtiden har aldri vært bygget på en dag :-)
Man ser også for seg å bruke vannkraft når det blåser lite, og når vinden til havs en uler kan man fylle opp vannmagasinene på land - og dermed få en stabilitet i strømforsyningen og dermed også priser og inntjening.
Man må evne å løfte blikket og se helheten, og teknologiutvikling frem i tid. Fremtiden har aldri vært bygget på en dag :-)
Redigert 22.02.2022 kl 17:14
Badgirl
22.02.2022 kl 17:54
2717
Skyhøy olje/gasspris + energikrise i Europa + en miks av konflikt mellom Russland og Ukraina som igjen løser ut sanksjoner hvor gassledninger som blir stengt eller ikke blir godkjent, som igjen vil sørge for eskalering av energikrisen og høyere inflasjon. Dette gjør at man vil tenke alternativer fremover og havvind-investeringer vil tvinge seg frem. BG
Frodon
22.02.2022 kl 18:51
2634
Tenker du på kostnadsreduksjonen på teknologien? Jeg finner ikke noe om materialkostnadene der? Jeg finner heller ingenting om hvilken strømpris de trenger for å gå med overskudd, gjør du?
Vannkraftverk i Norge har kostpris på 11 øre. Gjennomsnittsprisen i Norge er 47 øre. Havvind trenger 80 øre ++ for å bli lønnsomt. Det blir spennende å se hvordan staten gjør dette. Skal de sponse havvind selskapene eller skal vannkraftverkene få vanvittige overskudd? Vil du betale 47 øre eller 80 øre ++ for strømmen du selv skal betale? Hvis staten klarer å få befolkningen med på å betale en høy strømpris, burde vi ikke heller investere i Cloudberry da?
Har du hørt om RainPower, som AKH eier 100% av? Dette er jo vanvittig mye billigere enn å bygge ut havvind, men ikke engang de har spesielt mye å gjøre…selv nå som strømprisen er unormalt høy i Norge 🤔
«Rainpower oppgraderer vannkraftanlegg og bygger løpehjul til kraftverkene. Nå har de så lite å gjøre at de må permittere 14 ansatte»
https://frifagbevegelse.no/nyheter/klubbnestor-egil-68-fortviler-bedriften-skaper-mer-vannkraft-men-midt-i-stromkrisa-ma-de-permittere-6.158.850103.842464c2a0
Vannkraftverk i Norge har kostpris på 11 øre. Gjennomsnittsprisen i Norge er 47 øre. Havvind trenger 80 øre ++ for å bli lønnsomt. Det blir spennende å se hvordan staten gjør dette. Skal de sponse havvind selskapene eller skal vannkraftverkene få vanvittige overskudd? Vil du betale 47 øre eller 80 øre ++ for strømmen du selv skal betale? Hvis staten klarer å få befolkningen med på å betale en høy strømpris, burde vi ikke heller investere i Cloudberry da?
Har du hørt om RainPower, som AKH eier 100% av? Dette er jo vanvittig mye billigere enn å bygge ut havvind, men ikke engang de har spesielt mye å gjøre…selv nå som strømprisen er unormalt høy i Norge 🤔
«Rainpower oppgraderer vannkraftanlegg og bygger løpehjul til kraftverkene. Nå har de så lite å gjøre at de må permittere 14 ansatte»
https://frifagbevegelse.no/nyheter/klubbnestor-egil-68-fortviler-bedriften-skaper-mer-vannkraft-men-midt-i-stromkrisa-ma-de-permittere-6.158.850103.842464c2a0
Spartan
22.02.2022 kl 18:56
2625
Da så vi 1-krone tallet for første gang i dag. Det er bare å forvente at det sifferet vil være gjeldene i umiddelbar fremtid fremover.
Yostock
22.02.2022 kl 19:10
2632
Igjen.. Argumentet er at man trenger tre turbiner til 50.000 husstander. I kombinasjon med en strømkrise og stadig mer behov for strøm.
Redigert 22.02.2022 kl 19:13
Yostock
22.02.2022 kl 19:14
2721
Den holder nok frem til prosjektene begynner å ta form og konkretiseres. Da vil den stige jevnt og trutt i all fremtid :-)
TraderMom
22.02.2022 kl 20:11
2656
Se slide 16 i kvartalspresentasjonen. Roadmap for 62% kostnadsreduksjon, fra 130Euro/Mwh til 50Euro/Mwh. https://akeroffshorewind.com/wp-content/uploads/2022/02/AOW_Q4_220210-.pdf
Du må gjerne kontakte AOW Frodon og fortelle dem, dersom du mener de har utelatt noe i regnestykket sitt. Inntil videre setter jeg større lit til AOW sin stab, enn en random i et kommentarfelt.
Du må gjerne kontakte AOW Frodon og fortelle dem, dersom du mener de har utelatt noe i regnestykket sitt. Inntil videre setter jeg større lit til AOW sin stab, enn en random i et kommentarfelt.
BiskopReborn
22.02.2022 kl 20:27
2635
Og jeg som trodde vi var prisgitt tilbud vs etterspørsel i kraftmarkedet vi jobber ... sjekket nå og jeg betaler i dag 110 øre før avgifter, så her ligger det vel en mulighet .. ?
Frodon
22.02.2022 kl 20:29
2630
Der ser du oppsummeringen av det jeg skrev 😉 Men, da visste du ikke om resten? Eller har du ikke tenkt på alt dette?
Frodon
22.02.2022 kl 20:35
2622
Da regner jeg med at du har fått med deg hysteriet mot regjeringen angående høy strømpris, krav om subsidier osv? Vil det si at i Norge vil strømprisen ligge på minst 110 øre i fremtiden? Hvis ja, hvorfor kjøper du ikke aksjer i Cloudberry istedenfor AOW? Jeg betaler 63 øre i strøm 😉
TraderMom
22.02.2022 kl 20:40
2616
Forskjellen mellom deg og meg, er at jeg forstår at AOW og Aker-systemet sitter med mer samlet kunnskap på dette området enn det vi to kan hoste opp på et lite forum. En av grunnene til at jeg setter min lit til den gjengen, er at jeg har jobbet der i mange år selv og kjenner godt til hvordan de opererer. De kommer til å lykkes innen havvind også, vent og se.
DividendYield
22.02.2022 kl 20:54
2583
Noe av problemet med vindkraft , og dette vet vi som har bodd noen år påvestlandet, er at i de perioder det regner mye så blåser det mye også. Og motsatt, slik at du får ikke utnyttet de ulike energikildene slik du skisserer. Slik har det vært i mange år nå, og så har vi fått en spesiell situasjon i år med høye priser i hele Europa.
Detbetyr at vi ikke får utnyttet vindturbinene i de år med lite nedbør, fordi det ikke blåser heller
Detbetyr at vi ikke får utnyttet vindturbinene i de år med lite nedbør, fordi det ikke blåser heller
Redigert 22.02.2022 kl 20:55
Yostock
22.02.2022 kl 20:58
2594
Det blåser mer på sjøen enn det gjør på land. Det blåser også kraftigere på sjøen enn det gjør på land. Mindre motstand og mer rå kraft. Er vel derfor Aker går for flytende havvind på dypvann.
Yostock
22.02.2022 kl 21:02
2610
Riktig. Er derfor en fordel med de godt over 40 års erfaring Aker Solutions har på dyptvann. Kombinert med teknologien til Principle power.
Redigert 22.02.2022 kl 21:03
TraderMom
22.02.2022 kl 21:16
2585
Takk, jeg har vokst opp i Stavanger, så vestlandsvær kjenner jeg godt til. Det verste er at jeg savner høststormene her jeg sitter på Østlandet ...
Uansett, Aker-gjengen er fullstendig klar over at det av og til er vindstille, de også. Men, når man har sett ingeniørkunsten deres på nært hold, f.eks. undervannsteknologi som skal ned på 3000 meters dyp, så tenker man lett at de er rette folk på saken. Og det er jo ikke verre enn at vannkraft også varierer med været. En av mine beste venninner jobber i et vannkraftselskap og forteller om sjefen som pleide å ønske god sommer med at "la oss håpe at regnet bøtter ned". Kraftforsyningene våre og dertil inntjening har vært væravhengig lenge, ikke noe som er spesielt knyttet til havvind.
Uansett, Aker-gjengen er fullstendig klar over at det av og til er vindstille, de også. Men, når man har sett ingeniørkunsten deres på nært hold, f.eks. undervannsteknologi som skal ned på 3000 meters dyp, så tenker man lett at de er rette folk på saken. Og det er jo ikke verre enn at vannkraft også varierer med været. En av mine beste venninner jobber i et vannkraftselskap og forteller om sjefen som pleide å ønske god sommer med at "la oss håpe at regnet bøtter ned". Kraftforsyningene våre og dertil inntjening har vært væravhengig lenge, ikke noe som er spesielt knyttet til havvind.
Frodon
22.02.2022 kl 21:32
2553
Det er nok veldig stor forskjell på oss 2. den mest vesentlige forskjellen på oss her, er kanskje forståelsen rundt aksjemarkedet? Hvis du kjenner Aker så godt, vet du at de satser der de har høyest eierandel…og det er ikke i AOW…men det vet jo du 😉
Frodon
22.02.2022 kl 21:36
2538
Det er helt riktig. Jeg skjønner ikke hvorfor AKH ikke satser på energi lagring, ala Kyoto? Med energi produsert fra sol, vind og vann, må de enten kunne lagre energien til de trenger den. Eventuelt trekke kabler mellom land i andre tidssoner, som har natt når vi har dag og omvendt 😅
Skal vi etter hvert bruke el bilen til lagring av energien til huset vårt?
Skal vi etter hvert bruke el bilen til lagring av energien til huset vårt?
Redigert 22.02.2022 kl 21:37
Frodon
22.02.2022 kl 21:39
2534
Ingeniørkunsten var tydeligvis ikke bra nok for Scotwind, men da har du kanskje svaret på hvorfor de ikke fikk kontrakt?
Yostock
22.02.2022 kl 21:54
2489
Nå snakker Frodon bare tull her og viser til manglende kunnskap.
Aker offshore Wind er en del av satsingen til Aker. Hvor mange ganger må de si det. De sa det etter scotwind i en børsmelding, i forrige uke under kvartalspresentasjonen til AKH og Aker ASA, de sa det på Dagsrevyen uka før og de har vært konsistente i dette budskapet siden Aow ble presentert på børs. De kunne nesten ikke vært mer konsistente.
Nb: AKER ASA skriver på sin hjemmeside at Aow er som et slags fornybart Aker bp. Aker satser havvind bare å bli vant til tanken.
Aker offshore Wind er en del av satsingen til Aker. Hvor mange ganger må de si det. De sa det etter scotwind i en børsmelding, i forrige uke under kvartalspresentasjonen til AKH og Aker ASA, de sa det på Dagsrevyen uka før og de har vært konsistente i dette budskapet siden Aow ble presentert på børs. De kunne nesten ikke vært mer konsistente.
Nb: AKER ASA skriver på sin hjemmeside at Aow er som et slags fornybart Aker bp. Aker satser havvind bare å bli vant til tanken.
Redigert 22.02.2022 kl 21:58
TraderMom
23.02.2022 kl 07:38
2301
Equinor, som er erfaren på flytende havvind, fikk heller ikke tildeling i ScotWind, og sa følgende etterpå:
– Vi har en disiplinert vekstrategi innenfor havvind. Vi forventer ikke å vinne alle auksjonene vi deltar i, og vi vil konkurrere og vinne på det som skape lønnsom vekst innenfor havvind.
Tenker svaret ligger i dette sitatet, men det er åpenbart noen andre enn du og jeg som sitter på fasiten, Frodon.
– Vi har en disiplinert vekstrategi innenfor havvind. Vi forventer ikke å vinne alle auksjonene vi deltar i, og vi vil konkurrere og vinne på det som skape lønnsom vekst innenfor havvind.
Tenker svaret ligger i dette sitatet, men det er åpenbart noen andre enn du og jeg som sitter på fasiten, Frodon.
Frodon
23.02.2022 kl 08:42
2224
Norge er blant de minst lønnsomme områdene pga historisk lav strømpris og en befolkning som nekter å betale høy strømpris. Hvorfor skal Equinor og AOW bruke masse penger for å prøve å få kontrakter på disse områdene da?
For å snu det andre veien, hvis Norge skal doble gjennomsnittsprisen på strøm, må prisen på varer og tjenester gå mye opp, da går inflasjonen opp, som gjør at vi får høyere renter…som er meget negativt for vekst aksjer som AOW
For å snu det andre veien, hvis Norge skal doble gjennomsnittsprisen på strøm, må prisen på varer og tjenester gå mye opp, da går inflasjonen opp, som gjør at vi får høyere renter…som er meget negativt for vekst aksjer som AOW
Yostock
23.02.2022 kl 09:04
2230
Strømprisen har aldri vært høyere. Og kraftskrisen kommer, nå som vi trenger mer strøm fremover. Og det er et grønt skifte som må skje. 50.000 husstander kan få strøm fra prinsipale power 3 turbiner i et år. Få ned prisen på turbinene og installasjon og få masse strøm.
Man kan fornekte klimakrisen så mye man vil, men den blir ikke borte Frodon.
Det er vanskelig å forestille seg noe nytt, men å fornekte endring har heldigvis ikke skjedd i menneskets historie. Historien viser at å prøve nye ting, har ført menneskeheten fremover. Oppfinnelser som dampmaskinen, telefonen eller bruken av olje. Nå må vi ha noe nytt. Alternativet kan være å kutte vår moderne livsstil. Som førte menneskeheten til en klimakrise. Men det kommer aldri til å skje, da må vi prøve noe nytt og havvind er endel av dette nye grønne skiftet.
Man kan fornekte klimakrisen så mye man vil, men den blir ikke borte Frodon.
Det er vanskelig å forestille seg noe nytt, men å fornekte endring har heldigvis ikke skjedd i menneskets historie. Historien viser at å prøve nye ting, har ført menneskeheten fremover. Oppfinnelser som dampmaskinen, telefonen eller bruken av olje. Nå må vi ha noe nytt. Alternativet kan være å kutte vår moderne livsstil. Som førte menneskeheten til en klimakrise. Men det kommer aldri til å skje, da må vi prøve noe nytt og havvind er endel av dette nye grønne skiftet.
Redigert 23.02.2022 kl 09:12
Skalleknarp
23.02.2022 kl 09:53
4249
Det har ikke akkurat gått så RT-fett med de selskapenen som fikk Scotwind kontrakter. Ville det samme skjedd med AOW. I tilfelle - hva er forskjellen?
Skalleknarp
23.02.2022 kl 10:11
4231
Ja takk begge deler - Ved elektrifisering av offshore installasjoner tenk stort og samfunnsmessig - Bestill inn 100% mer vindmøller enn man trenger. (Får da "Kvantumsrabbatt") Bygg kabler til land (som er koplet sammen med utlandet slik at man kan importere når ikke vind - eller bygg ut store batteripakker for stabil strømlevering). Dette blir en winn - winn sak for fremtiden og samfunnet. (Inkludert "vanlige folk" - så fikk jeg sagt det også)
Redigert 23.02.2022 kl 10:14
Sollidcap
23.02.2022 kl 10:44
4163
Ja, historisk lave strømpriser. Det vil nok bli en makspris her, men kan belage oss på noe høyere strømpriser i fremtiden.
Flytende havvind vil bli komersj og det vil ta kortere tid enn først antatt.
Wedgen avsluttes i det Yngve tiltrer. Siste mulighet nå til å bunnfiske.
Flytende havvind vil bli komersj og det vil ta kortere tid enn først antatt.
Wedgen avsluttes i det Yngve tiltrer. Siste mulighet nå til å bunnfiske.
Frodon
23.02.2022 kl 12:50
4133
Ja, det har jeg nevnt flere ganger også. Hvorfor tror du selskapene som fikk kontrakter går ned i verdi? Har du sett noe om hvordan de tenker å finansiere utbyggingen? Med lavere kurs blir det dårligere finansieringsvilkår
Frodon
23.02.2022 kl 12:52
4144
Hvorfor ikke utvide vannkraft i Norge, som har kostpris på 11 øre istedenfor havvind med kostpris på 80 øre ++? Ser noen land har subsidiert solpanel på hustakene til private husholdninger. Er det nok sol i Sør-Norge til å gjøre noe slikt?
Frodon
23.02.2022 kl 12:59
4128
På hvilket nivå tenker du at fastpris i Norge på strøm vil ligge? Får de befolkningen til å betale kr 1 pr kwh? Ser jeg hadde snittpris på strøm i januar 2022 på kr 0,59 pr kwh etter tilbakebetalingen via nettleie. Sykt dyrt ;) Jeg tror også strøm prisen må på et høyere nivå i Norge, men da må det jo være mye mer lønnsomt å kjøpe aksjer i eks Cloudberry enn AOW? Jeg har ikke aksjer i Cloudberry pr dags dato, men tenker jo at det må være lurere enn å kjøpe AOW hvis vi skal ha høyere strøm priser i Norge? Eller hva tenker du om det?
BOHICA
23.02.2022 kl 13:14
4088
Utviding av vannkraft har vært diskutert lenge, men politikerne ønsker ikke å prioritere dette. De vil istede prioritere vindkraft, så dette spørsmålet må du vel ta opp med de som styrer landet? Du skulle vel helst vært politiker frodon, du har mange forslag men ingen gjennomslagskraft. Til syvende og sist må vel du også forstå at dine meninger ikke betyr noe i det helhetlige bilde?
Vindkraft skal gjennomføres og satses på i stor skala, ingen grunn til å dvele på det. Kjøp aksjer i cloudberry du.
Vindkraft skal gjennomføres og satses på i stor skala, ingen grunn til å dvele på det. Kjøp aksjer i cloudberry du.
Frodon
23.02.2022 kl 13:24
4076
Statsnett venter 40% stigning i strømprisene i Norge frem mot 2040. Dvs en strømpris på kr 0,65, som er langt under det havvind trenger for å bli lønnsomt. Tenker du at statsnett tar feil i sine estimater?
Mine forslag på HO treffer da godt. Du skriver på en tråd som nesten har truffet perfekt, er du ikke klar over det...?
Ja, jeg vurderer Cloudberry nå ja. Må bare finne ut hvorfor de taper penger selv med høy strømpris og når de eventuelt vil gå med overskudd. Kan du noe om det?
Mine forslag på HO treffer da godt. Du skriver på en tråd som nesten har truffet perfekt, er du ikke klar over det...?
Ja, jeg vurderer Cloudberry nå ja. Må bare finne ut hvorfor de taper penger selv med høy strømpris og når de eventuelt vil gå med overskudd. Kan du noe om det?
Skalleknarp
23.02.2022 kl 13:29
4060
Hei, tror vi MÅ gjøre alt vi kan - temmelig fort. Husk at om noen år vil alle kjøretøy mer eller mindre bli drevet av strøm. Er det liten vannfylling eller tomme vannmagasiner og man kan risikere at maaaaaangnge plugger inn lading på bilene samtidig som man setter på middagen må det være nok strøm tilgjengelig. Da blir det feil å snakke om kostander når man opplever priser på flere kroner i dag oftere og oftere. (Bedre med 80 øre kostpris og plenty strøm spør du meg. Da kan vi heller spare litt strøm i hjemmet) Tror faktisk vi må spe på med sol, hydrogenproduksjon (når overskudd) og batteripakker også for å få mest mulig stabil forsyning da vind som en erfarer er litt av og på. Se stort på det !!!! Vi har faktisk råd til det
PS: Sikkert mulig å få etablert noe sjømannsmoms/skattefradrag/reguleringer - (ESG rabbatt) på installasjoner i havet for å senke prisen litt?? Bør også lage noen fornuftige felles krav til bransjen om å "dele" på godenen så ikke noen tømmer vannmagasinene for å kjøpe strøm til NOK 3 hvor bare påslaget blir større enn produksjonskostnaden...
Blander vi vann og vind pris så blir jo ikke snittprisen så værst heller. Hvis man kun benytter vind når det er mulig så vil jo dette også spare på vannet...) Det jeg prøver å si et det er mange kombinasjoner her som i sum bli billig over tid. (Hvor lang avskriving er det på en vindmølle - hva med EL-produksjon etter denne tid og livsløps kvaliteten holder)
PS: Sikkert mulig å få etablert noe sjømannsmoms/skattefradrag/reguleringer - (ESG rabbatt) på installasjoner i havet for å senke prisen litt?? Bør også lage noen fornuftige felles krav til bransjen om å "dele" på godenen så ikke noen tømmer vannmagasinene for å kjøpe strøm til NOK 3 hvor bare påslaget blir større enn produksjonskostnaden...
Blander vi vann og vind pris så blir jo ikke snittprisen så værst heller. Hvis man kun benytter vind når det er mulig så vil jo dette også spare på vannet...) Det jeg prøver å si et det er mange kombinasjoner her som i sum bli billig over tid. (Hvor lang avskriving er det på en vindmølle - hva med EL-produksjon etter denne tid og livsløps kvaliteten holder)
Redigert 23.02.2022 kl 16:41
Yostock
23.02.2022 kl 13:52
4114
Tror konklusjonen er at Frodon ikke har fasit. Men at klimakrisen er noe som må håndteres er helt sikkert.
Tradinator
23.02.2022 kl 14:00
4112
Frodon, XYZ, Richioso og hva de alle heter. I alle raketter jeg har vært i, har det vært "Frodoner" som baiser kronisk. Alle har blitt pent borte når togene har gått....Styrketegn at man har hatere, det skaper bare mer interesse.
Dr_Eval
23.02.2022 kl 14:37
4056
"Hente penger til utbygging" gjelder ikke alle selskapene som fikk Scotwind-kontrakter. Du kan ikke dra alle over en kam bare så det er sagt.
Sollidcap
23.02.2022 kl 15:38
3979
Makspris på 80 øre er helt innafor. Med litt vedfyring så har strømregningene her ligget på 2500-3000kr, 297m2. Det er ingen krise om man har nytt hus.
Når havvind kostnadene kommer ned til 50øre så vil staten tjene grovt med en makspris på 80 øre når de mixer vannkraft/havvind. Om vi bygger ut like mye havvind til 80 øre som det vi har vannkraft til 13 øre så er vi fortsatt under 50 øre og vi har doblet kraften og fin innkomst i statskassa til de kommende generasjoner når vi ser nivåene i Europa i vinter(før de sanksjonerer mot Russland!!)
Jeg tror på en energimix, havvind og pumpekraft. Om vi MÅ lagre energi så bør det gjøres i form av ammoniakk, som reserve strøm, kunstgjødsel og drivstoff til skip/fly.
Cloudberry titta jeg på for lenge siden, men fant det ikke så interessant uten å gjøre noe dypdykk i det.
Jeg vil heller kjøpe å eie AOW en god stund, skremingsfradraget vil stige med renta. Når AOW kommer til 15kr så har den ikke noe problem med å gå 100% på en dag med dagens pris. TÅLMOD er nøkkelen. AOW er en sparebøsse man jevnt og trutt putter penger på, snittet blir pent av det. Skulle det havarere totalt så får man heller selge alt annet man har og/eller låne til. Men det kommer ikke til å skje, eventuelt kun for en kortere periode. Aker har muskler og det er derfor man kjøper AOW og ikke cloudberry.
Når havvind kostnadene kommer ned til 50øre så vil staten tjene grovt med en makspris på 80 øre når de mixer vannkraft/havvind. Om vi bygger ut like mye havvind til 80 øre som det vi har vannkraft til 13 øre så er vi fortsatt under 50 øre og vi har doblet kraften og fin innkomst i statskassa til de kommende generasjoner når vi ser nivåene i Europa i vinter(før de sanksjonerer mot Russland!!)
Jeg tror på en energimix, havvind og pumpekraft. Om vi MÅ lagre energi så bør det gjøres i form av ammoniakk, som reserve strøm, kunstgjødsel og drivstoff til skip/fly.
Cloudberry titta jeg på for lenge siden, men fant det ikke så interessant uten å gjøre noe dypdykk i det.
Jeg vil heller kjøpe å eie AOW en god stund, skremingsfradraget vil stige med renta. Når AOW kommer til 15kr så har den ikke noe problem med å gå 100% på en dag med dagens pris. TÅLMOD er nøkkelen. AOW er en sparebøsse man jevnt og trutt putter penger på, snittet blir pent av det. Skulle det havarere totalt så får man heller selge alt annet man har og/eller låne til. Men det kommer ikke til å skje, eventuelt kun for en kortere periode. Aker har muskler og det er derfor man kjøper AOW og ikke cloudberry.
Frodon
23.02.2022 kl 16:43
3879
Ja, jeg begynte å skrive om dette på HO for en god stund siden og derfor tegnet jeg fastprisavtale på strømmen min så lenge jeg bare kunne ;) Husk, vi har ikke strømmangel i Norge. Men det blir strømmangel når vi heller velger å selge strømmen langt dyrere til Europa. Litt merkelig at Norge ikke bygde opp langt mer kapasitet FØR de koblet seg opp via de nye kablene? Av det jeg har lest, kan dette problemet tidligst bli løst i Norge nå i 2026.
Frodon
14.12.2020 kl 13:31
Det er trist, men sant. Spørsmålet er bare hvor høyt strøm prisene skal gå, når "alle" skal kjøre el bil. Ingen som tror tapte avgifter på bensin og diesel ikke skal hentes inn via strøm?"
"Kabeltilkobling med Tyskland firedobler strømpriser"
https://e24.no/olje-og-energi/i/dlJqpX/kabeltilkobling-med-tyskland-firedobler-stroempriser
Ja, det har jeg også skrevet om flere ganger, myndighetene burde ha et skattesystem ala det oljebransjen har, på utgiftsføring av kostnadene til utbyggingen. Men....ingenting skjer. Jeg tror strømprisen må langt høyere enn 80 øre i Norge, men lykke til den regjeringen som skal innføre det, loool, hvor lang tid tar det før de blir avsatt?
Frodon
14.12.2020 kl 13:31
Det er trist, men sant. Spørsmålet er bare hvor høyt strøm prisene skal gå, når "alle" skal kjøre el bil. Ingen som tror tapte avgifter på bensin og diesel ikke skal hentes inn via strøm?"
"Kabeltilkobling med Tyskland firedobler strømpriser"
https://e24.no/olje-og-energi/i/dlJqpX/kabeltilkobling-med-tyskland-firedobler-stroempriser
Ja, det har jeg også skrevet om flere ganger, myndighetene burde ha et skattesystem ala det oljebransjen har, på utgiftsføring av kostnadene til utbyggingen. Men....ingenting skjer. Jeg tror strømprisen må langt høyere enn 80 øre i Norge, men lykke til den regjeringen som skal innføre det, loool, hvor lang tid tar det før de blir avsatt?
Frodon
23.02.2022 kl 16:50
3870
Litt ironisk at det "grønne" landet Norge skal drive med forurensende vedfyring ;) Jeg har også nytt hus. Pga fastprisavtale på strøm og tilbakebetaling fra staten, ligger vi på ca kr 1000 i mnd med alle avgifter nå. Men de som sliter, er de i Norge med gamle hus. Barnefamilier med skyhøye strømregninger.
Hvordan skal du få havvind kostnadene ned til 50 øre uten statsstøtte? Og da snakker du om 10-15 år?
Hvordan skal du få havvind kostnadene ned til 50 øre uten statsstøtte? Og da snakker du om 10-15 år?
Frodon
23.02.2022 kl 17:12
3912
«For å nå målene i direktivet vil 210.000 av Norges 1,4 millioner eneboliger og tomannsboliger måtte oppgraderes innen 2030, ifølge Huseierne. Innen 2033 skal også bygninger i energiklasse F oppgraderes, og da må enda flere ta grep»
https://e24.no/olje-og-energi/i/rEyybl/mener-over-200000-hus-maa-renoveres-innen-2030-huseierne-krever-statlig-milliardstoette?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no
https://e24.no/olje-og-energi/i/rEyybl/mener-over-200000-hus-maa-renoveres-innen-2030-huseierne-krever-statlig-milliardstoette?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no
Sollidcap
23.02.2022 kl 18:09
3949
Utslippene til grønne Norge har ikke medberegnet CO2 norske skoger tar opp i klimaregnestykket. Jeg antar at dette CO2 hysteriet går så langt at Norske skogsbønder med tiden kan selge CO2 kvoter.
Med det er det veldig bra at det ryddes ut ved som er et «avfalls» produkt i en effektiv skog.
Ja, de som kjøpte billig får en ekstra utgift nå og sløserne får seg en liten smikk på pungen.
Det er ganske enkelt, samlebånd-storskala. Norge burde bedt Statkraft med venner om å bygge ut 60GW havvind i Norge, fått i gang infrastrukturen for så å funnet egnede områder etterhvert. Flytende havvind kan flyttes på senere om så. Og ja, det vil nok ta nærmere 10 år. Roma er fortsatt ikke ferdig…
Når det kommer til ESG så har vi noen konkurransefortrinn resten av verden kan strekke seg etter. Grønn strøm til robotteknologi, karbonfri betong/jernmalm og ikke minst arbeidsforhold. Om Norge bare vil så kan vi faktisk beholde god velferd i mange år med denne industrien.
Med det er det veldig bra at det ryddes ut ved som er et «avfalls» produkt i en effektiv skog.
Ja, de som kjøpte billig får en ekstra utgift nå og sløserne får seg en liten smikk på pungen.
Det er ganske enkelt, samlebånd-storskala. Norge burde bedt Statkraft med venner om å bygge ut 60GW havvind i Norge, fått i gang infrastrukturen for så å funnet egnede områder etterhvert. Flytende havvind kan flyttes på senere om så. Og ja, det vil nok ta nærmere 10 år. Roma er fortsatt ikke ferdig…
Når det kommer til ESG så har vi noen konkurransefortrinn resten av verden kan strekke seg etter. Grønn strøm til robotteknologi, karbonfri betong/jernmalm og ikke minst arbeidsforhold. Om Norge bare vil så kan vi faktisk beholde god velferd i mange år med denne industrien.
Frodon
23.02.2022 kl 19:03
3921
Helt enig ;) Hvis du flyr over Norge, finnes det egnede områder "overalt" til utbygging både på land og på sjøen ;)
Det vil jo koste mer og mer å forurense. Hvorfor får ikke de selskapene i Norge en ekstra skatt på forurensning, slik at de ekstra pengene brukes for å støtte grønt oppbyggingen?
Det har også vært mye snakk om grønt lån, men bankene vil jo ikke gi ut lån til hva som helst. Burde staten stått bak og garantert grønt lånene, slik at bankene ikke fikk hele risikoen selv?
Det vil jo koste mer og mer å forurense. Hvorfor får ikke de selskapene i Norge en ekstra skatt på forurensning, slik at de ekstra pengene brukes for å støtte grønt oppbyggingen?
Det har også vært mye snakk om grønt lån, men bankene vil jo ikke gi ut lån til hva som helst. Burde staten stått bak og garantert grønt lånene, slik at bankene ikke fikk hele risikoen selv?
Frodon
24.02.2022 kl 11:51
3754
Er AOW med i budgivningen på feltet i USA nå? Ser Ocean Winds er med
https://www.boem.gov/sites/default/files/documents/renewable-energy/state-activities/87-FR-2446_0.pdf
https://www.boem.gov/renewable-energy/state-activities/new-york-bight
https://www.boem.gov/sites/default/files/documents/renewable-energy/state-activities/87-FR-2446_0.pdf
https://www.boem.gov/renewable-energy/state-activities/new-york-bight