AOW - Utløst sterkt salgssignal ned til kr 1,47?

Frodon
AOW 10.02.2022 kl 15:11 32298

Aksjen utløste mange sterkt negativt salgssignal på rekke og rad. Idag har aksjen også falt under støtten på kr 2,60. Hvis aksjen etablerer seg under kr 2,60 de neste dagene, helst på stigende volum, er neste støtte på kr 1,47. Oppover er det nå motstand på kr 2,60 og kr 3,32. Volumbalansen er negativ, som signaliserer at interessen for selskapet er avtagende. MACD ligger også i salg. Dvs at det kan være lurt å ta en egen vurdering om å kvitte seg med aksjer ved reaksjoner opp igjen.

Selskapet er priset til kr 1,7 milliarder, har ca kr 153 mill igjen i cash + kr 100 mill fra nedsalget i P.P og minimalt med inntekter. Cashburn har vært på mer enn 50 mill pr kvartal
Redigert 10.02.2022 kl 15:26 Du må logge inn for å svare
Skalleknarp
23.02.2022 kl 09:53 3690

Det har ikke akkurat gått så RT-fett med de selskapenen som fikk Scotwind kontrakter. Ville det samme skjedd med AOW. I tilfelle - hva er forskjellen?
Skalleknarp
23.02.2022 kl 10:11 3672

Ja takk begge deler - Ved elektrifisering av offshore installasjoner tenk stort og samfunnsmessig - Bestill inn 100% mer vindmøller enn man trenger. (Får da "Kvantumsrabbatt") Bygg kabler til land (som er koplet sammen med utlandet slik at man kan importere når ikke vind - eller bygg ut store batteripakker for stabil strømlevering). Dette blir en winn - winn sak for fremtiden og samfunnet. (Inkludert "vanlige folk" - så fikk jeg sagt det også)
Redigert 23.02.2022 kl 10:14 Du må logge inn for å svare
Sollidcap
23.02.2022 kl 10:44 3604

Ja, historisk lave strømpriser. Det vil nok bli en makspris her, men kan belage oss på noe høyere strømpriser i fremtiden.
Flytende havvind vil bli komersj og det vil ta kortere tid enn først antatt.

Wedgen avsluttes i det Yngve tiltrer. Siste mulighet nå til å bunnfiske.
Frodon
23.02.2022 kl 12:50 3574

Ja, det har jeg nevnt flere ganger også. Hvorfor tror du selskapene som fikk kontrakter går ned i verdi? Har du sett noe om hvordan de tenker å finansiere utbyggingen? Med lavere kurs blir det dårligere finansieringsvilkår
Frodon
23.02.2022 kl 12:52 3585

Hvorfor ikke utvide vannkraft i Norge, som har kostpris på 11 øre istedenfor havvind med kostpris på 80 øre ++? Ser noen land har subsidiert solpanel på hustakene til private husholdninger. Er det nok sol i Sør-Norge til å gjøre noe slikt?
Frodon
23.02.2022 kl 12:59 3569

På hvilket nivå tenker du at fastpris i Norge på strøm vil ligge? Får de befolkningen til å betale kr 1 pr kwh? Ser jeg hadde snittpris på strøm i januar 2022 på kr 0,59 pr kwh etter tilbakebetalingen via nettleie. Sykt dyrt ;) Jeg tror også strøm prisen må på et høyere nivå i Norge, men da må det jo være mye mer lønnsomt å kjøpe aksjer i eks Cloudberry enn AOW? Jeg har ikke aksjer i Cloudberry pr dags dato, men tenker jo at det må være lurere enn å kjøpe AOW hvis vi skal ha høyere strøm priser i Norge? Eller hva tenker du om det?
BOHICA
23.02.2022 kl 13:14 3529

Utviding av vannkraft har vært diskutert lenge, men politikerne ønsker ikke å prioritere dette. De vil istede prioritere vindkraft, så dette spørsmålet må du vel ta opp med de som styrer landet? Du skulle vel helst vært politiker frodon, du har mange forslag men ingen gjennomslagskraft. Til syvende og sist må vel du også forstå at dine meninger ikke betyr noe i det helhetlige bilde?
Vindkraft skal gjennomføres og satses på i stor skala, ingen grunn til å dvele på det. Kjøp aksjer i cloudberry du.
Frodon
23.02.2022 kl 13:24 3517

Statsnett venter 40% stigning i strømprisene i Norge frem mot 2040. Dvs en strømpris på kr 0,65, som er langt under det havvind trenger for å bli lønnsomt. Tenker du at statsnett tar feil i sine estimater?

Mine forslag på HO treffer da godt. Du skriver på en tråd som nesten har truffet perfekt, er du ikke klar over det...?

Ja, jeg vurderer Cloudberry nå ja. Må bare finne ut hvorfor de taper penger selv med høy strømpris og når de eventuelt vil gå med overskudd. Kan du noe om det?
Skalleknarp
23.02.2022 kl 13:29 3501

Hei, tror vi MÅ gjøre alt vi kan - temmelig fort. Husk at om noen år vil alle kjøretøy mer eller mindre bli drevet av strøm. Er det liten vannfylling eller tomme vannmagasiner og man kan risikere at maaaaaangnge plugger inn lading på bilene samtidig som man setter på middagen må det være nok strøm tilgjengelig. Da blir det feil å snakke om kostander når man opplever priser på flere kroner i dag oftere og oftere. (Bedre med 80 øre kostpris og plenty strøm spør du meg. Da kan vi heller spare litt strøm i hjemmet) Tror faktisk vi må spe på med sol, hydrogenproduksjon (når overskudd) og batteripakker også for å få mest mulig stabil forsyning da vind som en erfarer er litt av og på. Se stort på det !!!! Vi har faktisk råd til det

PS: Sikkert mulig å få etablert noe sjømannsmoms/skattefradrag/reguleringer - (ESG rabbatt) på installasjoner i havet for å senke prisen litt?? Bør også lage noen fornuftige felles krav til bransjen om å "dele" på godenen så ikke noen tømmer vannmagasinene for å kjøpe strøm til NOK 3 hvor bare påslaget blir større enn produksjonskostnaden...
Blander vi vann og vind pris så blir jo ikke snittprisen så værst heller. Hvis man kun benytter vind når det er mulig så vil jo dette også spare på vannet...) Det jeg prøver å si et det er mange kombinasjoner her som i sum bli billig over tid. (Hvor lang avskriving er det på en vindmølle - hva med EL-produksjon etter denne tid og livsløps kvaliteten holder)
Redigert 23.02.2022 kl 16:41 Du må logge inn for å svare
Yostock
23.02.2022 kl 13:52 3555

Tror konklusjonen er at Frodon ikke har fasit. Men at klimakrisen er noe som må håndteres er helt sikkert.
Tradinator
23.02.2022 kl 14:00 3553

Frodon, XYZ, Richioso og hva de alle heter. I alle raketter jeg har vært i, har det vært "Frodoner" som baiser kronisk. Alle har blitt pent borte når togene har gått....Styrketegn at man har hatere, det skaper bare mer interesse.
Dr_Eval
23.02.2022 kl 14:37 3501

"Hente penger til utbygging" gjelder ikke alle selskapene som fikk Scotwind-kontrakter. Du kan ikke dra alle over en kam bare så det er sagt.
Sollidcap
23.02.2022 kl 15:38 3424

Makspris på 80 øre er helt innafor. Med litt vedfyring så har strømregningene her ligget på 2500-3000kr, 297m2. Det er ingen krise om man har nytt hus.
Når havvind kostnadene kommer ned til 50øre så vil staten tjene grovt med en makspris på 80 øre når de mixer vannkraft/havvind. Om vi bygger ut like mye havvind til 80 øre som det vi har vannkraft til 13 øre så er vi fortsatt under 50 øre og vi har doblet kraften og fin innkomst i statskassa til de kommende generasjoner når vi ser nivåene i Europa i vinter(før de sanksjonerer mot Russland!!)

Jeg tror på en energimix, havvind og pumpekraft. Om vi MÅ lagre energi så bør det gjøres i form av ammoniakk, som reserve strøm, kunstgjødsel og drivstoff til skip/fly.

Cloudberry titta jeg på for lenge siden, men fant det ikke så interessant uten å gjøre noe dypdykk i det.
Jeg vil heller kjøpe å eie AOW en god stund, skremingsfradraget vil stige med renta. Når AOW kommer til 15kr så har den ikke noe problem med å gå 100% på en dag med dagens pris. TÅLMOD er nøkkelen. AOW er en sparebøsse man jevnt og trutt putter penger på, snittet blir pent av det. Skulle det havarere totalt så får man heller selge alt annet man har og/eller låne til. Men det kommer ikke til å skje, eventuelt kun for en kortere periode. Aker har muskler og det er derfor man kjøper AOW og ikke cloudberry.
BOHICA
23.02.2022 kl 15:50 3387

Hør hør. Deler din tankegang 100%.
Frodon
23.02.2022 kl 16:43 3324

Ja, jeg begynte å skrive om dette på HO for en god stund siden og derfor tegnet jeg fastprisavtale på strømmen min så lenge jeg bare kunne ;) Husk, vi har ikke strømmangel i Norge. Men det blir strømmangel når vi heller velger å selge strømmen langt dyrere til Europa. Litt merkelig at Norge ikke bygde opp langt mer kapasitet FØR de koblet seg opp via de nye kablene? Av det jeg har lest, kan dette problemet tidligst bli løst i Norge nå i 2026.

Frodon
14.12.2020 kl 13:31
Det er trist, men sant. Spørsmålet er bare hvor høyt strøm prisene skal gå, når "alle" skal kjøre el bil. Ingen som tror tapte avgifter på bensin og diesel ikke skal hentes inn via strøm?"

"Kabeltilkobling med Tyskland firedobler strømpriser"

https://e24.no/olje-og-energi/i/dlJqpX/kabeltilkobling-med-tyskland-firedobler-stroempriser

Ja, det har jeg også skrevet om flere ganger, myndighetene burde ha et skattesystem ala det oljebransjen har, på utgiftsføring av kostnadene til utbyggingen. Men....ingenting skjer. Jeg tror strømprisen må langt høyere enn 80 øre i Norge, men lykke til den regjeringen som skal innføre det, loool, hvor lang tid tar det før de blir avsatt?
Frodon
23.02.2022 kl 16:50 3315

Litt ironisk at det "grønne" landet Norge skal drive med forurensende vedfyring ;) Jeg har også nytt hus. Pga fastprisavtale på strøm og tilbakebetaling fra staten, ligger vi på ca kr 1000 i mnd med alle avgifter nå. Men de som sliter, er de i Norge med gamle hus. Barnefamilier med skyhøye strømregninger.

Hvordan skal du få havvind kostnadene ned til 50 øre uten statsstøtte? Og da snakker du om 10-15 år?
Frodon
23.02.2022 kl 17:12 3357

«For å nå målene i direktivet vil 210.000 av Norges 1,4 millioner eneboliger og tomannsboliger måtte oppgraderes innen 2030, ifølge Huseierne. Innen 2033 skal også bygninger i energiklasse F oppgraderes, og da må enda flere ta grep»

https://e24.no/olje-og-energi/i/rEyybl/mener-over-200000-hus-maa-renoveres-innen-2030-huseierne-krever-statlig-milliardstoette?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no
Sollidcap
23.02.2022 kl 18:09 3394

Utslippene til grønne Norge har ikke medberegnet CO2 norske skoger tar opp i klimaregnestykket. Jeg antar at dette CO2 hysteriet går så langt at Norske skogsbønder med tiden kan selge CO2 kvoter.
Med det er det veldig bra at det ryddes ut ved som er et «avfalls» produkt i en effektiv skog.
Ja, de som kjøpte billig får en ekstra utgift nå og sløserne får seg en liten smikk på pungen.

Det er ganske enkelt, samlebånd-storskala. Norge burde bedt Statkraft med venner om å bygge ut 60GW havvind i Norge, fått i gang infrastrukturen for så å funnet egnede områder etterhvert. Flytende havvind kan flyttes på senere om så. Og ja, det vil nok ta nærmere 10 år. Roma er fortsatt ikke ferdig…

Når det kommer til ESG så har vi noen konkurransefortrinn resten av verden kan strekke seg etter. Grønn strøm til robotteknologi, karbonfri betong/jernmalm og ikke minst arbeidsforhold. Om Norge bare vil så kan vi faktisk beholde god velferd i mange år med denne industrien.
Frodon
23.02.2022 kl 19:03 3366

Helt enig ;) Hvis du flyr over Norge, finnes det egnede områder "overalt" til utbygging både på land og på sjøen ;)

Det vil jo koste mer og mer å forurense. Hvorfor får ikke de selskapene i Norge en ekstra skatt på forurensning, slik at de ekstra pengene brukes for å støtte grønt oppbyggingen?

Det har også vært mye snakk om grønt lån, men bankene vil jo ikke gi ut lån til hva som helst. Burde staten stått bak og garantert grønt lånene, slik at bankene ikke fikk hele risikoen selv?
Badgirl
24.02.2022 kl 13:34 3230

Følg med AOW på Twitter så får du info. Eller om du eventuelt ringer dem, og hører om de er med. BG
Badgirl
24.02.2022 kl 16:38 3169

Frodon skrev Innlegget er slettet
Du stiller jo spørsmål i endinga 😂 Derfor sier jeg sjekk Twitter så får du info fortløpende. Mange av oss som har en jobb 😉 BG Ps Det er vel ikke meldeplikt om hva man vet og ikke vet.
TraderMom
24.02.2022 kl 17:50 3080

Frodon skrev Innlegget er slettet
Alle forstår at meldepliktig info går til børsen først, før det eventuelt deles i andre kanaler. Ikke-meldepliktig info, men som likevel er av interesse for markedet, det deles i ulike kanaler, beroende på hva som er relevant overfor målgruppene. Dvs. at ja, man kan lese seg opp på kvalitetssikret info fra et selskap på Twitter, deres Facebook-sider osv. Det er jo ikke sånn at et børsnotert selskap kan lire av seg all slags mulig vrøvl, bare fordi det er sosiale medier. Tror man det, har man virkelig en del å lære om hvordan en proff kommunikasjonsavdeling jobber. Og trust me, Aker-gjengen har proffe kommunikasjonsfolk.
Frodon
24.02.2022 kl 20:10 2944

Dvs AOW er ikke med på havvind budene i New York?
BOHICA
24.02.2022 kl 20:47 2870

AOW er med. Sjekk twitter, de har delt info der.
Frodon
24.02.2022 kl 22:02 2738

På Twitter skriver AOW at de følger med på aksjonen, ikke at de er med i aksjonen. AOW står heller ikke på listen over godkjente selskap som fikk lov til å bli med (se link)

Da prøver jeg på nytt, er det noen som vet om AOW er med på anbudet til Ocean Winds i New York Bright? AKH har skrevet i sin presentasjon at Mainstream er med, men jeg finner ingenting om at AOW er med

Frodon
I dag kl 11:51
Er AOW med i budgivningen på feltet i USA nå? Ser Ocean Winds er med

https://www.boem.gov/sites/default/files/documents/renewable-energy/state-activities/87-FR-2446_0.pdf

https://www.boem.gov/renewable-energy/state-activities/new-york-bight
Redigert 24.02.2022 kl 22:03 Du må logge inn for å svare
BOHICA
24.02.2022 kl 22:13 2701

Ja, beklager, min feil. De er med i California, ikke NY.
Frodon
24.02.2022 kl 22:27 2653

Ja, det er riktig, California er AOW med på ;) Da har ikke du heller sett noe om AOW samarbeid med Ocean Winds i NY?
Badgirl
24.02.2022 kl 22:40 2617

Frodon skrev Innlegget er slettet
Jeg sa ikke at jeg ble provosert 😉 Jeg ser på hersketeknikken din at du skriver for å provosere. Nei har ikke noe formidabelt eller stort tap i AOW. Har vært lenge i dette gamet så ikke tenkt på det.

Da har du kursmål kr 11? På AKH og kr 1,47 på AOW blir spennende dette 😊
Frodon
24.02.2022 kl 23:54 2519

Hvis det blir like dyre anbud i California, som det er i New York, hvordan skal AOW betale for dette? Se på prisene på de forskjellige feltene. Kan AOW betale dette + oppbyggingen?

OCS-A 0537 - $600,000,000, dvs kr 5,37 milliarder

OCS-A 0538 - $690.000,000, dvs kr 6,18 milliarder

OCS-A 0539 - $860.000,000, dvs 7,71 milliarder

OCS-A 0541 - $570.000,000, dvs kr 5,11 milliarder

OCS-A 0542 - $365,000,000, dvs kr 3,27 milliarder

OCS-A 0544 - $130,000,000, dvs kr 1,16 milliarder

https://www.boem.gov/renewable-energy/state-activities/new-york-bight
Yostock
25.02.2022 kl 00:04 2507

Aker ASA, Aker Asset Managment og Aker Horizons kan skrape opp nødvendige kroner ja.

Det er vel det de har som formål. Aow er står ikke alene, og aow har med seg Aker Solutions som kan være med å bidra i utbyggingen. Det blir dyrt, men det vet Røkke. Var vel derfor han opprettet Aker Asset Managment.

Viktig å ikke undervurdere Slyngstad sitt kontaktnett og erfaring. Er det en mann som kan få med nødvendige investorer er det Slyngstad. Slyngstad begynner i jobben 1 mars og skal kontakte investorer fra dag 1.

Her gjelder det å se de store linjene og sette aow inn i disse linjene.
Redigert 25.02.2022 kl 00:09 Du må logge inn for å svare
Badgirl
25.02.2022 kl 06:54 2388

Flere løsninger for å få inn cash. Det kan utseendes obligasjoner eller mulig lån fra Akerkonsernet. Selvfølgelig kan det også være aksjonærene må bidra med en emisjon grunnet vekst men det er ikke negativt, eller det kan bli en annen kombo. Nå er det vel ikke slik at hvis man kjøper et nytt hus så casher man det ut første dagen? Skjønner at du igjen skal spre frykt Frodon med emisjonsspøkelse. BG