Ny verdi på Dof aksjen etter restrukturering.
Ser ut som det kan nerme seg slutten på forhandlingene siden de kun ber om forlengelse til ut april som max. Hva tenker folket utenom menigheten om hva verdien blir og hvor mye gjeld kommer det til å være igjen etterpå?
AlanS
19.06.2022 kl 20:31
2915
Her er oversikt over obligasjonene https://snipboard.io/BHPMRK.jpg fra årsrapport 2021.
DOF eier faktisk andeler på 833 mill i DOFSUB07, 242 i DOFSUB08, og 60 mill i DOFSUB09. 1135 mill til sammen.
I DOFSUB07 eier kreditorer andeler for 467 mill. Denne obligasjonen kan sikkert innløses når som helst.
DOF eier faktisk andeler på 833 mill i DOFSUB07, 242 i DOFSUB08, og 60 mill i DOFSUB09. 1135 mill til sammen.
I DOFSUB07 eier kreditorer andeler for 467 mill. Denne obligasjonen kan sikkert innløses når som helst.
xray292
19.06.2022 kl 20:41
2893
Nei, har ingen ytterlige info enn linken du viser til her. Antar og håper dette er blitt kommunisert til styret. Ledelsen vil da forstå at det nytter ikke å legge frem et halvhjerta forslag 3 mnd før den opprinnelige fristen.
Et forslag om totalkonvertering vil skape mye usikkerhet og uro, og jeg vil tro styret innser dette. Småaksjonærer som eier 68% vil ikke innfinne seg i dette dersom askjer utvannes til antall milliaderer. En blokkering vil da sannsynligvis forekomme. Hva er DOF tjent med dette i midten av ferieperioden?
Når du nevner emisjon, tenker du 300 mill nye aksje til refinansering av lån? Denne tanken kan være spennende og ikke urealistisk. I et slikt secnario er det nok en storinvestor som vil dekke dette inn. Er det selveste Møgster kanskje? Jeg tipper han gjerne vil øke sin eierandel for å få større kontroll på konsernet.
Tar vi utgangspunkt i tallverdi fra 2007 (600kr),vil DOF teoretisk sett kunne oppnå 160kr pr aksje. Emisjon på 300 mill nye aksje vil teoretisk kurs være på rundt 80kr.For min egen del, kan jeg leve godt med DOF kurs på 50-80kr. Vil tippe flere her tenker det samme.
Onedof vil generere enda høyere verdi, men har ikke kommet frem til noe tallberegninger her.
Et forslag om totalkonvertering vil skape mye usikkerhet og uro, og jeg vil tro styret innser dette. Småaksjonærer som eier 68% vil ikke innfinne seg i dette dersom askjer utvannes til antall milliaderer. En blokkering vil da sannsynligvis forekomme. Hva er DOF tjent med dette i midten av ferieperioden?
Når du nevner emisjon, tenker du 300 mill nye aksje til refinansering av lån? Denne tanken kan være spennende og ikke urealistisk. I et slikt secnario er det nok en storinvestor som vil dekke dette inn. Er det selveste Møgster kanskje? Jeg tipper han gjerne vil øke sin eierandel for å få større kontroll på konsernet.
Tar vi utgangspunkt i tallverdi fra 2007 (600kr),vil DOF teoretisk sett kunne oppnå 160kr pr aksje. Emisjon på 300 mill nye aksje vil teoretisk kurs være på rundt 80kr.For min egen del, kan jeg leve godt med DOF kurs på 50-80kr. Vil tippe flere her tenker det samme.
Onedof vil generere enda høyere verdi, men har ikke kommet frem til noe tallberegninger her.
Redigert 19.06.2022 kl 20:42
Du må logge inn for å svare
tobben
19.06.2022 kl 20:48
2859
Vi havnet i en nydelig posisjon i det øyeblikket vi kjøpte oss opp i 100% i Dofsubsea for 20 millioner høsten 2019:-)
syvert1
19.06.2022 kl 20:51
2846
Er det i DofSub 07 det ikke er 100% oppslutning om fortsettelse av still stand, da regner eg med dette er løst 31.06 og gjeld inkl. Renter betalt.
Redigert 19.06.2022 kl 20:52
Ja tenker ca. 300 mill nye aksjer til langsiktig refinansiering. Emisjonkursen jeg er dog litt usikker på. Ordreboken burdel vel ha en del å si her på refinansiering også. Bare en teori fra min side, men tallforholdene burde være realistiske ja. Jeg tror Dof Subsea er relativ enkel og ikke trenger refinansiering. I et slikt senario blir det jo ingen utvanning av verdien.
Redigert 19.06.2022 kl 20:59
xray292
19.06.2022 kl 21:01
2796
300 mill aksje på kurs 10 kr er det jeg forventer som det laveste beløpet vi kan gå med på. Det forutsetter kurs på 10 kr som sagt. Det utgjør 3mrd kr i redusert gjeld, og DOF trenger ikke mer. Strengt talt burde 2 mrd være mer enn nok.
Redigert 19.06.2022 kl 21:02
AlanS
19.06.2022 kl 21:06
2782
DOF subsea trenger en langsiktig refinansiering av låneordninger som er allerede forfalt eller nærmer seg forfall. Langsiktig handler trolig om at nedbetalingstiden er rundt 8 -10 år eller mer.
okey, så det vil si en markedsverdi på 6 mrd. DOF ASA kan også kjøpe tilbake aksjer senere og redusere antall aksjer etter en avtale er inngått..
Redigert 19.06.2022 kl 22:04
xray292
19.06.2022 kl 21:20
2737
Spot on! Markedsverdien vil fort gå opp 9-10 mrd kr kort tid etter en emisjon. DOF om gjeldssituasjonen har fått mye dårlig omtale som er utfortjent. Når markedet innser at gjeldsproblematikken er løst, vil DOF som investering være attraktivt for mange fler.
Ingen tvil om det. La si 10 mrd markedsverdi etter en slik emisjon, da snakker vi nøyaktig 16 kr pr. aksje.
viva1
19.06.2022 kl 21:28
2699
Hadde det vært så enkelt. Kreditorer har ulik intern rangering basert på sikkerhet og forfallsdato. Når den sikrede gjelden i DOFSUB i all hovedsak ikke har blitt betjent i over 2 år så tror du det blir akseptert av de at selskapet bruker 467 mnok på å nedbetale usikret forfalt gjeld?
I tillegg er det fullstendig feil det du skriver om hvor mye selskapet eier av egen obligasjonsgjeld.
DOFSUB07: 41 mnok
DOFSUB08: 28 musd
DOFSUB09: 60 mnok.
Samlet ca 380 mnok på dagens usdnok kurser.
Tallene er hentet fra 2019 refi forslaget.
I tillegg er det fullstendig feil det du skriver om hvor mye selskapet eier av egen obligasjonsgjeld.
DOFSUB09: 60 mnok.
Samlet ca 380 mnok på dagens usdnok kurser.
Tallene er hentet fra 2019 refi forslaget.
Redigert 19.06.2022 kl 21:36
DOF subsea er den gruppen som har størst inntekt (med oppetid på hele 98.4%) , og slik jeg ser det i full stand til å betjene en gjeldsavtale. 3 Mrd avtalen i Brazil bare nevner det. Solide saker.
Redigert 19.06.2022 kl 21:34
Q1 2022:
Total 2174 MNOK
EBITDA 767 MNOK
EBIT 321 MNOK
Subsea = 639 MNOK
Total 2174 MNOK
EBITDA 767 MNOK
EBIT 321 MNOK
Subsea = 639 MNOK
Redigert 19.06.2022 kl 21:42
hypotetic
19.06.2022 kl 21:41
2733
Scandi Icland fikk bare 70 000kr i vinter også og det var ekstremt mye uvær i Januar og Februar. Utnyttelsesgrad ned mot 30% spesielt i Januar og februar også i 1Q 2022 så ratene var i stor grad veldig dårlige i 1-kvartal 2022 også. Det vi ser nå er jo en eventyrlig kraftig forbedring og det vil bare stramme seg til ytterligere. Lars P. Solstad forklarte allerede i høst at denne oppgangsperioden blir annerledes enn de foregående fordi det ikke er skip under bygging og de som er igjen i opplag er alt for dyre å klargjøre.
Skal ikke Scandi Iceman selges? Eller er det bare Skandi Foula, Skandi Rona og Skandi Sotra? Hvor mye kan de få får disse 3 båtene?
Redigert 19.06.2022 kl 22:10
AlanS
19.06.2022 kl 21:51
2810
Bare se på det som står i årsrapporten 2021 på side 94 eller på screenshoten av tabellen https://snipboard.io/BHPMRK.jpg
DOFSUB07 Initial amount 31.12.21 - 1300 Outstanding amount 31.12.21 - 467
***) The outstanding amount on each bonds are lower than initial amount, due to own bonds.
1300 - 467 = 833
Er du uenig?
DOFSUB08 Initial amount 31.12.21 - 1539 Outstanding amount 31.12.21 - 1297
DOFSUB09 Initial amount 31.12.21 - 900 Outstanding amount 31.12.21 - 840
Du klarer nok å regne forskjellen for 08 og 09.
DOFSUB07 Initial amount 31.12.21 - 1300 Outstanding amount 31.12.21 - 467
***) The outstanding amount on each bonds are lower than initial amount, due to own bonds.
1300 - 467 = 833
Er du uenig?
DOFSUB08 Initial amount 31.12.21 - 1539 Outstanding amount 31.12.21 - 1297
DOFSUB09 Initial amount 31.12.21 - 900 Outstanding amount 31.12.21 - 840
Du klarer nok å regne forskjellen for 08 og 09.
Redigert 19.06.2022 kl 21:54
syvert1
19.06.2022 kl 21:56
2820
Du sier at ingen vil gi lån til Dof, dette stemmer ikke, selv obligasjonseiere er villig å gi Dof ytterligere lån.
https://e24.no/boers-og-finans/i/WjG4qQ/vedder-paa-kriserammet-dof-gjeld-vi-er-forberedt-paa-alle-utfall
Alt tyder nå på at markedet vil stabilisere seg rundt 2014 nivået og derfra en moderat vekst.
CFO uttalte at før krisen var det vanlig praksis å forskyve ballongene, endre forfall. De økonomiske problemene til Dof skyldest redusert kontantstrøm som følge av nedgang i oljeprisen og markeds svikt samt Corona Pandemi.
Nå vil det være naturlig at banker, kreditorer endrer praksis slik situasjonen var før krisen. Derfor vil avtalen mest sannsynlig bli den samme som kom på bordet i 2019 med "soft terms" de 2 første årene samt en tilpasset avdragsprofil. Alle banker, investorer vet at det er oljeservice som nå vil blomstre.
https://e24.no/boers-og-finans/i/WjG4qQ/vedder-paa-kriserammet-dof-gjeld-vi-er-forberedt-paa-alle-utfall
Alt tyder nå på at markedet vil stabilisere seg rundt 2014 nivået og derfra en moderat vekst.
CFO uttalte at før krisen var det vanlig praksis å forskyve ballongene, endre forfall. De økonomiske problemene til Dof skyldest redusert kontantstrøm som følge av nedgang i oljeprisen og markeds svikt samt Corona Pandemi.
Nå vil det være naturlig at banker, kreditorer endrer praksis slik situasjonen var før krisen. Derfor vil avtalen mest sannsynlig bli den samme som kom på bordet i 2019 med "soft terms" de 2 første årene samt en tilpasset avdragsprofil. Alle banker, investorer vet at det er oljeservice som nå vil blomstre.
Redigert 19.06.2022 kl 21:58
hypotetic
19.06.2022 kl 21:57
2825
Takk for oppdatering på obligasjonslånet. Med de kraftige rateforbedringen vi ser nå er det naturlig å tro at restene av obligasjonslånet vil kunne nedbetales mye raskere enn antatt. For å kreve gjeldskonvertering må fremtiden tilsi at det ikke er "håp" om å kunne betjene gjelden.
Blir en kopi av MPC container dette der også alt snakket om gjeldsberg plutselig endret seg til nedbetaling av all gjeld raskt og utbytte på bare noen måneder... Tror ikke endringen var like stor i MPCC som det vi ser nå for DOF. Økning fra 70 000kr/dag til nesten 2 000 000kr/dag for AHTS er jo ufattelige 2850% økning på noen måneder og sammen med at også utnyttelsesraten har mer enn økt 300% får vi da økning på ufattelige 8500% på noen måneder. Er ikke så rart at meglere bruker uttrykket ekstremt og snakker om at "markedet ikke har tatt inn over seg enda" +++
Blir en kopi av MPC container dette der også alt snakket om gjeldsberg plutselig endret seg til nedbetaling av all gjeld raskt og utbytte på bare noen måneder... Tror ikke endringen var like stor i MPCC som det vi ser nå for DOF. Økning fra 70 000kr/dag til nesten 2 000 000kr/dag for AHTS er jo ufattelige 2850% økning på noen måneder og sammen med at også utnyttelsesraten har mer enn økt 300% får vi da økning på ufattelige 8500% på noen måneder. Er ikke så rart at meglere bruker uttrykket ekstremt og snakker om at "markedet ikke har tatt inn over seg enda" +++
AlanS
19.06.2022 kl 22:09
2772
Liker sammenligningen med MPCC siden jeg faktisk var med på reisen. Sommeren 2020 skrev aviser at MPCC er en sikker konkurskandidat. Flere aksjonærer deltok ikke i emisjonen på kr 1 og det var mulig å få flere aksjer enn det var tegningsretter.
I MPCC gikk både TC rater opp og skipsverdier opp på kort tid og selskapet ble fra en konkurskandidat til en av de sterkeste utbyttemaskiner på Olso børs. Rater tre og firedoblet og 15 år gamle skip ble solgt til priser over kostpriser for nybygg. Samme var i offshore for 10 år tilbake.
Tror ikke at DOF inntekter går opp med mange % som i spotten, men DOF ikke trenger det til å tjene penger. En del skip er allerede fikset for noen år frem. At de er lønnsomme er det ingen tvil om. Vi ser nok dobling av rater for noen kontrakter i Brasil. Til og med moderate økninger og høyere utnyttelse vil EBITDA bli tilstrekkelig til å håndtere gjelden iht gamle betingelser og mer.
I MPCC gikk både TC rater opp og skipsverdier opp på kort tid og selskapet ble fra en konkurskandidat til en av de sterkeste utbyttemaskiner på Olso børs. Rater tre og firedoblet og 15 år gamle skip ble solgt til priser over kostpriser for nybygg. Samme var i offshore for 10 år tilbake.
Tror ikke at DOF inntekter går opp med mange % som i spotten, men DOF ikke trenger det til å tjene penger. En del skip er allerede fikset for noen år frem. At de er lønnsomme er det ingen tvil om. Vi ser nok dobling av rater for noen kontrakter i Brasil. Til og med moderate økninger og høyere utnyttelse vil EBITDA bli tilstrekkelig til å håndtere gjelden iht gamle betingelser og mer.
Redigert 19.06.2022 kl 22:19
viva1
19.06.2022 kl 22:38
2675
Ja jeg er uenig. DOFSUB07 ble utstedt i 2013 med varighet til 2018. Denne ble delvis tilbakebetalt til pålydende, og forlenget til 2020. Nytt utestående beløp etter dette var 508 mnok. I forbindelse med innhenting av DOFSUB09 i 2018 så ble deler av disse midlene til å kjøpe tilbake 35 mnok dofsub07@104 til egen bok. https://www.arctic.com/secno/en/news/dof-subsea-bond-issue-nok-900-million . I etterkant har de nok kjøpt tilbake ytterlige 6 mnok av dofsub07 i markedet. Status dofsub07 er at det er totalt utestående 508 mnok, og at selskapet eier 41 mnok av disse obligasjonene. Om du har vansker med å akseptere disse tallene så anbefaler jeg deg å se på side 6 av desember 2019 refi forslaget.
Så jeg gjentar selskapet eier følgende egne obligasjoner:
DOFSUB09: 60 mnok
Ja klarer å regne, og klarer også å sette sammen flere segmenter av tilgjengelig informasjon til en helhet.
Så jeg gjentar selskapet eier følgende egne obligasjoner:
DOFSUB09: 60 mnok
Ja klarer å regne, og klarer også å sette sammen flere segmenter av tilgjengelig informasjon til en helhet.
viva1
19.06.2022 kl 22:51
2639
Snakket vi ikke om banker? Obligasjonsmarkedet låner deg de pengene du trenger til måtte trenge med tilhørende heftig rentemargin.
"Alle banker vet" hva? Du skriver selv at gjelden vil ta over 10 år å betale. Vet bankene at denne oppturen varer lenge nok til at selskapet klarer å håndtere sine lån? Hvilke banker låner penger basert på alt tyder på? Banker og obligasjonseiere bedriver verstefallstenkning når de yter ett lån eller investerer i en obligasjon, for å ikke tape sine penger. En kreditor har en forhånds definert oppside i form av en avtalt rente, og en uendelig nedside i form potensielt tap av hele utlånte beløp. Om en skal fatte investeringsbeslutninger basert på antagelser og alle vet, så investerer en i egenkapital der en får ta del i hele oppside, og har den samme teoretiske nedsiden.
Avtalen som kommer på bordet er mest sannsynlig akkurat slik som selskapet skriver i sin q1 rapport og separate børsmeldinger. En vesentlig del av gjelden konverteres til egenkapital, med en konsekvens at dagens aksjonærer blir signifikant utvannet. De skriver også at oppgjøret for konvertering av gjeld i DOFSUB er aksjer i DOF ASA. Slike refinansierings forslag bruker å resultere i at kreditorene tar over 90-95% av selskapet, og aksjonærene får beholde resten. Dersom det i tillegg blir gjort en emisjon inn mot eksisterende aksjonærer kan andelen som kan beholdes av dagens aksjonærer bli en god del høyere.
"Alle banker vet" hva? Du skriver selv at gjelden vil ta over 10 år å betale. Vet bankene at denne oppturen varer lenge nok til at selskapet klarer å håndtere sine lån? Hvilke banker låner penger basert på alt tyder på? Banker og obligasjonseiere bedriver verstefallstenkning når de yter ett lån eller investerer i en obligasjon, for å ikke tape sine penger. En kreditor har en forhånds definert oppside i form av en avtalt rente, og en uendelig nedside i form potensielt tap av hele utlånte beløp. Om en skal fatte investeringsbeslutninger basert på antagelser og alle vet, så investerer en i egenkapital der en får ta del i hele oppside, og har den samme teoretiske nedsiden.
Avtalen som kommer på bordet er mest sannsynlig akkurat slik som selskapet skriver i sin q1 rapport og separate børsmeldinger. En vesentlig del av gjelden konverteres til egenkapital, med en konsekvens at dagens aksjonærer blir signifikant utvannet. De skriver også at oppgjøret for konvertering av gjeld i DOFSUB er aksjer i DOF ASA. Slike refinansierings forslag bruker å resultere i at kreditorene tar over 90-95% av selskapet, og aksjonærene får beholde resten. Dersom det i tillegg blir gjort en emisjon inn mot eksisterende aksjonærer kan andelen som kan beholdes av dagens aksjonærer bli en god del høyere.
Redigert 19.06.2022 kl 22:53
Jeg var også med på mpcc , ikke ifra det laveste men lavt.
Og nu er DOF der og klar for å bli med på reisen til DOF og for å bli med på den så må man være inne for å ta sin part ifra lavt nivå , renters rente :)
Og nu er DOF der og klar for å bli med på reisen til DOF og for å bli med på den så må man være inne for å ta sin part ifra lavt nivå , renters rente :)
AlanS
19.06.2022 kl 23:10
2590
Du tror ikke på det som står i årsrapporten 2021? Best å sende spørsmål om det til ledelsen. Jeg forholder meg til den mest oppdaterte informasjonen. Å velge det som som passer best etter formål er feil.
Tror du at selskapet og kreditorer kan bare ignorere utviklingen i markedet?
Obligasjonseierne av DOFSUB07 og DOFSUB08 godkjente forlengelse av avtaler til slutten av standstill. Formelt sett akkumuleres deres ubetalte kuponger og legges på pålydende. Ingenting er tapt.
Realiteten er at de er klare over at DOF er allerede betalingsdyktig å vil ha renten på konto. Ingen grunn til å la DOF å fylle krigskassen for å innfri gjelden for tidlig.
Tror du at selskapet og kreditorer kan bare ignorere utviklingen i markedet?
Obligasjonseierne av DOFSUB07 og DOFSUB08 godkjente forlengelse av avtaler til slutten av standstill. Formelt sett akkumuleres deres ubetalte kuponger og legges på pålydende. Ingenting er tapt.
Realiteten er at de er klare over at DOF er allerede betalingsdyktig å vil ha renten på konto. Ingen grunn til å la DOF å fylle krigskassen for å innfri gjelden for tidlig.
Redigert 19.06.2022 kl 23:20
Ved en emisjon er selskapets eksisterende aksjonærer gitt en lovbestemt fortrinnsrett til å
tegne de nye aksjene. Emisjon på bakgrunn av fortrinnsrett kalles for fortrinnsrettsemisjon og
ivaretar hensynet til likebehandling av aksjonærene. Årsaken til at aksjonærene er gitt en
lovbestemt rett til å tegne de nye aksjene, er for å unngå såkalt «utvanning».
3 Innledningsvis kan utvanning oppsummeres som at aksjonærenes prosentvise eierandel i selskapet, reduseres.
Det skilles i den forbindelse mellom verdimessig og eiermessig utvanning.
https://munin.uit.no/bitstream/handle/10037/21386/thesis.pdf?sequence
tegne de nye aksjene. Emisjon på bakgrunn av fortrinnsrett kalles for fortrinnsrettsemisjon og
ivaretar hensynet til likebehandling av aksjonærene. Årsaken til at aksjonærene er gitt en
lovbestemt rett til å tegne de nye aksjene, er for å unngå såkalt «utvanning».
3 Innledningsvis kan utvanning oppsummeres som at aksjonærenes prosentvise eierandel i selskapet, reduseres.
Det skilles i den forbindelse mellom verdimessig og eiermessig utvanning.
https://munin.uit.no/bitstream/handle/10037/21386/thesis.pdf?sequence
Det med mpcc er veldig interessant!
Denne skal jeg investere i når dagens aksjonærer massakreres, slik ledelsen i selskapet sier.
Jeg vil ikke eie en aksje her før refinansieringen er i box.
Her skjer det svært lite før det ryddes så det monner,
Jeg vil ikke eie en aksje her før refinansieringen er i box.
Her skjer det svært lite før det ryddes så det monner,
Redigert 19.06.2022 kl 23:34
Det går fint du kan få kjøpe for 16 kr av meg pr. Askje. Jeg er klar for bull . Ordrebok på mange milliarder og høy markedsverdi..
Redigert 19.06.2022 kl 23:36
Ja, eller 1,6kr eller 32 øre.
Det spiller egentlig ikke så stor rolle, hva aksjen koster etter strukturering, bare det gjøres en skikkelig restrukturering noe ala 2/3 av gjelden forsvinner, skjer det ikke kommer jeg ikke til å kjøpe aksjen.
hasardspill på børs er jeg for gammel til, den tid er forbi.
Det spiller egentlig ikke så stor rolle, hva aksjen koster etter strukturering, bare det gjøres en skikkelig restrukturering noe ala 2/3 av gjelden forsvinner, skjer det ikke kommer jeg ikke til å kjøpe aksjen.
hasardspill på børs er jeg for gammel til, den tid er forbi.
Redigert 19.06.2022 kl 23:38
xray292
19.06.2022 kl 23:37
2581
Hvis det er så enkelt som du beskriver her at den eneste løsningen er å konvertere en vesentlig del av gjelden til egenkapital, er det merkelig at de i utgangspunktet har gått med på standstill til september. Dersom kreditorer og obligasjonseiere ikke tar hensyn til hvordan markedet har utviklet seg i positiv retning, vil logikken tilsi at konverteringen burde ha skjedd lenge før. Det du skriver her gir ingen mening.
Du burde kanskje heller investere i Disney med slik fantasi, vi andre har alt regnet ut det meste i Dof. Høy gjeld betyr mye verdier. Det som er viktig er å få til en solid avtale ikke at gjelden skal gå ned i morgen det er jo ingen poeng og kommer aldri til å skje. Kjøp subsea 7 du ;) Dof er ikke for deg
Redigert 19.06.2022 kl 23:42
Selvfølgelig, konvertering av gjeld er den måten konkurs truede selskaper restrukturerer, det finnes igen snille onkler som kommer springende og redder håpefulle, naive aksjonærer.
Alle må ta tap for å ordne opp i gammel moro, ny gjeld løser ingen ting, gjelden må bort og det koster og svir for alle, bortsett fra de som avventer på sidelinjen til massakren er over.
Alle må ta tap for å ordne opp i gammel moro, ny gjeld løser ingen ting, gjelden må bort og det koster og svir for alle, bortsett fra de som avventer på sidelinjen til massakren er over.
Redigert 19.06.2022 kl 23:47
viva1
19.06.2022 kl 23:44
3604
Send gjerne ett spørsmål til CFO og opplys oss gjerne her på forumet hvilke tilbakemelding du får. Har du giddet å sett på linken jeg sendte i forbindelse med utstedelse av DOFSUB09 eller side 6 på desember 2019 der de eksplisitt skriver hva deres beholdning av treasury bonds er?
Ja, selskapet og kreditorene ble enig om en struktur på forslaget som kommer nå når som helst for 3-6 mnd siden. Tiden fra da til nå har gått til å utarbeide nye låneavtaler mm. Det er umulig i en prosess med over 20 parter å kjøre en live prosess der en hensyntar alle bevegelser.
Ja, selskapet og kreditorene ble enig om en struktur på forslaget som kommer nå når som helst for 3-6 mnd siden. Tiden fra da til nå har gått til å utarbeide nye låneavtaler mm. Det er umulig i en prosess med over 20 parter å kjøre en live prosess der en hensyntar alle bevegelser.
Trolling og dommedags konspiering. Du er rapportert, du bare følte for å komme inn hit og fortelle alle at du ikke vil kjøpe aksjer i Dof? Akkurat..
Redigert 19.06.2022 kl 23:44
Dream on, er en grunn til at ikke en eneste større investor har penger plassert i Dof, subsea 7 er nok langt mer interessant.
Redigert 19.06.2022 kl 23:50
Jeg vedder alt jeg har på at Dof ikke går konkurs dette året. Lyst å vedde imot? Kan bli fin massakreing på din regning det.
viva1
19.06.2022 kl 23:54
3624
Ærlig talt, det er jo ikke jeg som skriver det. Det er SELSKAPET som opplyser om dette i separate børsmeldinger, og på alle kvartalsrapporter. I den siste skriver de også hvordan oppgjøret for konverteringen skal gjøres, ved utstedelse av nye aksjer i DOF ASA.
Obligasjonseierne har ikke gått med på standstill til september, det ble kallet inn til obligasjonseiermøte der en bond komite som forhandler på vegne av alle obligasjonseiere spurte om å få en fullmakt på å forlenge i første omgang med 1 mnd, og med mulighet til å forlenge en eller flere ganger frem til september. Etter første forlengelse så innvilget komiteen ytterlige 14 dager, så 7 dager. Dette er ikke noe selskapet bestemmer, men blir innvilget fra sine kreditorer.
Grunnen til at det har tatt så lang tid er at kreditorer ikke ønsker å konvertere, de ønsker pengene sine. Når de da blir "tvunget" til å akseptere dette så har de ulike kreditorene kranglet internt om hvordan DOF skal deles mellom de. Det er det som har tatt tid. Særlig med brasilianske statlige institusjoner involvert så tar dette særdeles lang tid.
Obligasjonseierne har ikke gått med på standstill til september, det ble kallet inn til obligasjonseiermøte der en bond komite som forhandler på vegne av alle obligasjonseiere spurte om å få en fullmakt på å forlenge i første omgang med 1 mnd, og med mulighet til å forlenge en eller flere ganger frem til september. Etter første forlengelse så innvilget komiteen ytterlige 14 dager, så 7 dager. Dette er ikke noe selskapet bestemmer, men blir innvilget fra sine kreditorer.
Grunnen til at det har tatt så lang tid er at kreditorer ikke ønsker å konvertere, de ønsker pengene sine. Når de da blir "tvunget" til å akseptere dette så har de ulike kreditorene kranglet internt om hvordan DOF skal deles mellom de. Det er det som har tatt tid. Særlig med brasilianske statlige institusjoner involvert så tar dette særdeles lang tid.
Du sier subsea7 er mer interessant enn Dof. Har du i det heletatt følgt med på børsen i det siste? Du har ikke høyde skrekk skjønner jeg
Redigert 19.06.2022 kl 23:59
syvert1
19.06.2022 kl 23:57
3640
At obligasjonseiere ønsker å konvertere gjeld er intet nytt heller ikke at familie selskaper kjøper obligasjonsgjeld for å få billige aksjer i stedet for å kjøpe dette over børs. Desverre for Dere skal en slik avtale godkjennes av EGF og Dere vil trenge 2/3 flertall for å få dette igjennom. Vet mange eier store mengder aksjer i Dof og de fortsetter å kjøpe aksjer og lar seg ikke skremme. Taper en får en uansett igjenn 22%. Det kommer aldri på tale å stemme for en løsning som inneholder konvertering av gjeld i dagens marned eller emisjon. Dof sitter på store verdier og da er det bedre å selge skip og leie de tilbake slik andre har gjort. Har du et hus som går 80% ned i verdi p. g. a krise og du hadde 30% belåningsgrad får du sikkert ikke låne mer penger på huset men om det året etter 3 dobler verdien vil nok banken gjerne låne deg mer penger siden E. K din har økt. Dof tjener nok penger til å betjene sin gjeld, ratene har aldri vært høyere i spot markedet. Alle prognoser 10 år frem sier det samme, det er energi krise og EIA sier tilbudet ikke vil kunne dekke etterspørselen. Alle som har jobbet innen offshore prosjekter vet også at historisk går dette gjerne i sykluser på ca. 10 år. Dette vet også bankene. Har stor tro på at Dof vil betale tilbake obligasjons gjelden inkl. Renter, Dere har nok lite å frykte med rater for langtids kontrakter for AHTS som nå mest sannsynlig har passert 1 mill pr dag. Subsea delen går nok enda bedre, impairment skal tilbakeskrives når ikke lenger grunnlaget for nedskrivingen er til stede dette følger av IFRS regelverket. Siden 2015 har Dof tatt impairment på ca. 10 mrd, da vil de ha E. K på 9 mrd og covernant er 3 mrd.
Redigert 19.06.2022 kl 23:59
viva1
20.06.2022 kl 00:07
3623
Du også? Vennligst ikke tilegn meg motiver jeg ikke har. Jeg har gang på gang opplyst at jeg ikke ønsker 1 eneste aksje i dette selskapet før gjeldsstrukturen er håndtert. All gjeld over DOFSUB er ikke bærekraftig over tid. Kreditorer ønsker tilbakebetalt renter og hovedstol som avtalt.
Tror du selskapet har brukt 50-100 mnok på denne prosessen uten å overveie at det trengs 2/3 flertall for å få dette forslaget igjennom? Dette beløpet har gått til ledende rådgivere innen hver sitt segment til å utarbeide ett forslag. De er nok fullt klar over bestemmelsene i aksjeloven. Mistenker at de nok har både plan A,B,C,D.
Igjen jeg er enig med markedsutsikter og overdreven nedskrivning.
Tror du selskapet har brukt 50-100 mnok på denne prosessen uten å overveie at det trengs 2/3 flertall for å få dette forslaget igjennom? Dette beløpet har gått til ledende rådgivere innen hver sitt segment til å utarbeide ett forslag. De er nok fullt klar over bestemmelsene i aksjeloven. Mistenker at de nok har både plan A,B,C,D.
Igjen jeg er enig med markedsutsikter og overdreven nedskrivning.
hypotetic
20.06.2022 kl 00:08
3802
Obligasjonsgjelden er usikret i datterselskapet DOF Subsea. De som tegnet usikret gjeld var fullt klar over at de ikke har noe som helst pant og derfor får de ekstremt god rente. Frem til likviditeten er litt bedre velger vi over 68% av småaksjonærene i DOF å beholde obligasjonsgjelden som en buffer. Jeg har snakket med rentefond som er store eiere i obligasjonene sammen med DOF selv. Samtilge var godt fornøyde med bedrede utsikter og ønsker at kursen på disse obligasjonene skal stige i takt med bedrede markedsutsikter. De er godt fornøyde med dagens ordning og full betaling av renter i form av PIK som de nå også ser at går i full fart i retning av å få 100% verdi. Man kan spekulere i om noen ønsker å konvertere men fakta er at 100% i to av lånene og langt over 90% i de andre har sagt klart fra hele veien at de ønsker standstill. Det er absolutt ingenting som tyder på at de vil ta sjansen på eller er tjent ,med å lage problemer for selskapet nå.
AlanS
20.06.2022 kl 00:25
3876
Dette gir mening kum om kreditorer eller noen ved hjelp av kreditorer ønsker å komme inn på eiersiden før døren lukkes for godt.
Du er rett i at kreditorer kunne fått det til i 2020 eller H1 2021. I 2022 er situasjonen helt annerledes og vi er bare bare i begynnelsen av en langvarig oppgang.
Nordeas analyse fra 2019 kan være utdatert, men konklusjonen om at DOF er godt posisjonert til å nytte oppgangen i offshore er fremdeles gyldig. Viktig at Nordeas forutsetninger er allerede for lave i forhold til dagens rater og DOF eier 100% av DOF subsea som ikke var tilfelle i januar 2019.
Du er rett i at kreditorer kunne fått det til i 2020 eller H1 2021. I 2022 er situasjonen helt annerledes og vi er bare bare i begynnelsen av en langvarig oppgang.
Nordeas analyse fra 2019 kan være utdatert, men konklusjonen om at DOF er godt posisjonert til å nytte oppgangen i offshore er fremdeles gyldig. Viktig at Nordeas forutsetninger er allerede for lave i forhold til dagens rater og DOF eier 100% av DOF subsea som ikke var tilfelle i januar 2019.
xray292
20.06.2022 kl 00:27
3882
Ser hvor du vil hen, og forstår deg godt at du er litt bitter som sitter med obligasjoner uten pantrettigheter. Dere kommer ingen vei uten støtte hos aksjonærer, så her er det bare å sitte stille i båten og vente på det som kommer.
tobben
20.06.2022 kl 00:29
3882
Det var hyret inn rådgivere til forsøket på å kjøpe ut resten av aksjonærene I Dof Installer også , uten at det ga utelling (beklageligvis).
viva1
20.06.2022 kl 00:36
3905
Opplys gjerne hvilke high yield forvaltere du har snakket med slik jeg kan holde meg langt unna de. Full betaling i form av ikke avtalt PIK?!?!? For det første er det ikke PIK, det betyr Payment in kind, dvs at påløpt renter tillegges hovedstol og da har samme ISIN nummer og er regulert i avtaleverket. Det som skjer i DOFSUB08 og 09 er at de utsteder ett rentekrav for ubetalte renter med ett separat ISIN nummer. Disse kravene har jeg selv kjøpt for 12,5% av utstedt beløp, og har hørt at det ble omsatt en post på 2-3% av pålydende. Dersom du finner forvaltere som er fornøyd med full betaling av renter i form av ett gjeldsbrev som er umulig å omsette til pålydende. Hadde du vært godt fornøyd om din neste lønning hadde kommet som en I.O.U som du kunne få 10% av pålydende for? Ingen forvaltere ønsker standstill, de har ingen valg da alternativet til å innvilge standstill er konkurs. Dette er en mekanisme som gir en grace periode som kreditorer og selskap bruker til å finne frem til en omforent avtale som gir kreditorene bedre alternativ enn det en bobestyrer gjør.
viva1
20.06.2022 kl 00:39
3901
Vi får nå se hvordan de usikrede obligasjonene blir behandlet i det kommende forslaget. Min antagelse er at de kommer vesentlig bedre ut en sikret gjeld over de i strukturen. Jeg har gitt begrunnelsen før. De har ikke formell sikkerhet, men det er senior gjeld i det selskapet som eier 50% av aksjene i DOFCON JV. Hvilke verdi har de aksjene mon tro?
Alternativet til standstil er ikke en konkurs men tvunget avtale på dårlig villkår og rente. Utifra signaler fra børsnoteringene så ser ikke det ut som det er snakk om tvunget avtale her, mer at ting tar tid noe som er helt naturlig.
Redigert 20.06.2022 kl 00:49
viva1
20.06.2022 kl 00:52
3890
Forklar gjerne den påstanden der. Det er bare for ett selskap å tvinge frem en ny avtale med nye dårligre vilkår og lavere rente om de ikke klarer å betjene de inngåtte lånebetingelsene. Så da kan vel alle selskaper gjøre dette da for å få ned lånekostnadene?
syvert1
20.06.2022 kl 00:55
3887
Dof må gjerne komme med et forslag til avtale, hva som helst. De fleste har satt seg inn i Soff og har problemer med å forstå at de med halve betalingsevnen ikke maser om gjelds konvertering. Skjønner at Dof har omdefinert store deler av sin gjeld til kortsiktig gjeld, men det var også tilfelle i Soff med sine 30 mrd. Når en ny avtale er på plass vil dette bli omgjort og likviditeten blir god. Dof Ledelse, Styre bør vite at minioritets gruppen og private aksjonærer må defineres som primær interessenter med betydelig makt ut fra eier strukturen. Mest sannsynlig kan aksjonerene kaste hele styret, Ledelse om de ikke evner å komme opp med en løsning som ivaretar våre interesser, verdier. Det kan virke som styre, ledelse fokuserer på kun å løse Dof Rederi sine problem ved at morselskapet konverterer deler av gjelden. Det vanlige i konsern er at en utnytter ledig likviditet i andre selskaper innad i konsernet og vi vet dette er et alternativ i Dof til å løse krisen i Dof Rederi. De må også se på fremtidig lønsomhet til en del skip, mulig noen kan selges med en betydelig fortjeneste etterhvert. Nå er vel også situasjonen en del endret fra Q1 og markedsutsiktene vil fortsette å utvikle seg positivt. Håper Dof har et mer positivt syn på fremtiden ved Q2 presentasjonen. De har nok vært mange nedturer siden 2015 (7 år) og har forståelse for at de ikke helt stoler på at det vi opplever nå blir langvarig.
Ikke selvkapet, men kreditorenes forslag. Dette handler mer om prosent enn hvor stor gjelden er på. Der er alt for mye fokus på gjelden her og veldige lite på Dof Asa verdi. Det er mitt korte svar på det.
Redigert 20.06.2022 kl 01:02