ALNG - blir et solid utbytteselskap
Fra selskapet er det gitt signal om USD 7 M i utbytte . Vil nå ut fra kurs gi ca 9 % direkteavkastning . Samtidig har de brukt tilsvarende USD 7 M på kjøp av aksjer i
COOL COMPANY. Dette kan gi en spennende relasjon på sikt ;)
COOL COMPANY. Dette kan gi en spennende relasjon på sikt ;)
Redigert 29.08.2022 kl 13:33
Du må logge inn for å svare
sbx
29.03.2022 kl 11:13
4166
Se der du! Om du har fattet interesse her må vi vell bare holde på hatten. Har fulgt dine kommentarer på Ernst, takk for at du deler all kunnskap. Gull verdt!
Helg11
29.03.2022 kl 11:07
4129
Hei godtfolk,
Jeg er ny i LNG og ALNG, og forstår nok ikke alt enda. Men det virker som et veldig enkelt case å regne på med to helt like skip som begge skal ha ny kontrakt i april. Uansett er jeg nødt til å få tallene ned i et regneark så jeg forstår dette, har derfor et delt google sheet som jeg gjerne tar innspill på:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1Jm2J9YNgA-JweQfkR1zGOdXfOUH4XR-3njFEiY4xsJU/edit#gid=770674917
2021 tallene er jo kjent, og kostnadene er overført til estimatene selv om jeg ser for meg at finanskostnader vil reduseres pga nedbetaling av gjeld. Jeg har sett bort fra utbytte for 2021, da jeg tenker at de brukte overskuddet på aksjer i Cool Company (som kan vise seg å være veldig god timing med dagens marked.) I tillegg har de hatt kostnader med maskinoverhaling i 2022 som vil påvirke cash-reservene. Non operating income fra Cool Company har jeg sett bort fra, selv om dette vil bidra positivt for utbyttepotensialet.
1 Year T/C 155-165k TFDE er hentet automatisk fra Fearnley inn i regnearket, og vil oppdateres automatisk når fearnpulse.com oppdateres. Ellers meldte Pareto i går om 108kUSD/day på TFDE 1yr, og Cool company hadde en slutning på 120k/day tidligere i mars. Blue sky scenario er på 140kUSD/day hvis utviklingen i markedet fortsetter...
P/E på under 3 i det minst optimistiske scenarioet, høyt utbyttepotensiale og posisjon i Cool Company (sammenslåing?) virker attraktivt.
Jeg er ny i LNG og ALNG, og forstår nok ikke alt enda. Men det virker som et veldig enkelt case å regne på med to helt like skip som begge skal ha ny kontrakt i april. Uansett er jeg nødt til å få tallene ned i et regneark så jeg forstår dette, har derfor et delt google sheet som jeg gjerne tar innspill på:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1Jm2J9YNgA-JweQfkR1zGOdXfOUH4XR-3njFEiY4xsJU/edit#gid=770674917
2021 tallene er jo kjent, og kostnadene er overført til estimatene selv om jeg ser for meg at finanskostnader vil reduseres pga nedbetaling av gjeld. Jeg har sett bort fra utbytte for 2021, da jeg tenker at de brukte overskuddet på aksjer i Cool Company (som kan vise seg å være veldig god timing med dagens marked.) I tillegg har de hatt kostnader med maskinoverhaling i 2022 som vil påvirke cash-reservene. Non operating income fra Cool Company har jeg sett bort fra, selv om dette vil bidra positivt for utbyttepotensialet.
1 Year T/C 155-165k TFDE er hentet automatisk fra Fearnley inn i regnearket, og vil oppdateres automatisk når fearnpulse.com oppdateres. Ellers meldte Pareto i går om 108kUSD/day på TFDE 1yr, og Cool company hadde en slutning på 120k/day tidligere i mars. Blue sky scenario er på 140kUSD/day hvis utviklingen i markedet fortsetter...
P/E på under 3 i det minst optimistiske scenarioet, høyt utbyttepotensiale og posisjon i Cool Company (sammenslåing?) virker attraktivt.
Selskapet er fortsatt billig og her er det bare å stå . COOL er vesentlig billigere , som jeg er enig med dnb i ut fra deres analyser
Pareto har kursmål 100,- som er lavt ut fra situasjonen nå
Pareto har kursmål 100,- som er lavt ut fra situasjonen nå
Redigert 23.03.2022 kl 16:06
Du må logge inn for å svare
Ganske sikker på at da eksisterer ikke ALNG som eget selskap . Her blir det oppkjøp til en solid overkurs .MEN ikke før utbytte er tildelt ;)
Redigert 22.03.2022 kl 09:49
Du må logge inn for å svare
SuperSeven
22.03.2022 kl 09:44
4571
Da nærmer vi oss slutten på nåværende kontrakter for begge skip. Blir spennende å følge selskapet og aksjekursen frem mot nye kontrakter og hvilke strategi som velges. Det er vel hevet over enhver tvil om at LNG-frakt de neste årene vil kunne bli viktig for europa's energibehov, og det er vel lite som tyder på at veksten i asia vil avta. Dermed ligger alt til rette for gode priser på gass og LNG-frakt.
Jeg gleder meg stort til høsten 2022 for da får vi virkelig se hva markedet vil bringe.
Jeg gleder meg stort til høsten 2022 for da får vi virkelig se hva markedet vil bringe.
Nå kan vi begynne å telle dager til regnestykket skal gjøres om ut fra nye kontrakter og utbyttestørrelse :)
Mener selv at kursmålet til Pareto er utdatert ( 7,- ) da LNG etterspørselen øker og størrelsen ut fra tilgjengelige skip ikke vil kunne holde tritt .
Mener selv at kursmålet til Pareto er utdatert ( 7,- ) da LNG etterspørselen øker og størrelsen ut fra tilgjengelige skip ikke vil kunne holde tritt .
Redigert 21.03.2022 kl 09:19
Du må logge inn for å svare
Slettet brukerskrev Futtene går mot grønt , FLNG er i grønt . ALNG ned ca 10% siste to dager ;)
Golar LNG og Flex LNG solid opp i USA , mens oljerelaterte gikk på en smell .
Ok oppgang for FLNG , ALNG virker oversett .
Ok oppgang for FLNG , ALNG virker oversett .
Redigert 16.03.2022 kl 10:38
Du må logge inn for å svare
Futtene går mot grønt , FLNG er i grønt . ALNG ned ca 10% siste to dager ;)
En dupp i aksjen nå rett før ny kontrakt og kunngjøring av størrelsen på utbytte . En klar kjøpsanledning nå i et svært positivt sentiment for LNG frakt .
Ørreten
12.03.2022 kl 22:37
5644
Teknisk er det motstand rundt kr.7 og kr 12, ellers ser det greit ut... teknisk,,,
https://www.tradingview.com/x/wI9cuWvp/
https://www.tradingview.com/x/KAkPTy9a/
https://www.tradingview.com/x/wI9cuWvp/
https://www.tradingview.com/x/KAkPTy9a/
unge_trauste
12.03.2022 kl 22:10
5612
Fearnleys melder om ett-årsrater på 100k, solid rekyl fra nivåene tidligere i år. Mer eller mindre perfekt for ALNG, vi skal vel fornye kontrakter i begynnelsen av april.
https://fearnpulse.com/#3
Ser ut som at markedet har tatt inn over seg disse ratene med kursoppgangen. Jeg forventer ikke noe fyrverkeri, men ALNG er en veldig fin aksje å holde nå. Med rater på 100k de tre siste kvartalene kommer ca 60 øre ekstra til å renne inn i kassen vs. rater på 75k. Gjelden blir redusert med 60 øre pr. aksje i løpet av 2022, og sannsynligheten for konkurs/restrukturering faller.
https://fearnpulse.com/#3
Ser ut som at markedet har tatt inn over seg disse ratene med kursoppgangen. Jeg forventer ikke noe fyrverkeri, men ALNG er en veldig fin aksje å holde nå. Med rater på 100k de tre siste kvartalene kommer ca 60 øre ekstra til å renne inn i kassen vs. rater på 75k. Gjelden blir redusert med 60 øre pr. aksje i løpet av 2022, og sannsynligheten for konkurs/restrukturering faller.
Ørreten
04.03.2022 kl 22:23
5787
Blir spennende å se utviklingen. Teknisk ser det ut til at den lett skal kunne gå til 6,50+ nå
https://www.tradingview.com/x/ZKlZEc8L/
https://www.tradingview.com/x/ZKlZEc8L/
Tectic
04.03.2022 kl 19:51
5733
Sant nok, men den var tiltenkt markedet, så nå må Europa finne alternative energikilder. På kort sikt handler det om økt import av LNG – fraktet sjøveien, fra land som USA og Qatar
tapogvinn
03.03.2022 kl 11:26
5574
Problemet er at gass som skal erstatte Nord Stream foreløpig ikke finnes. Dermed behøver man heller ikke fartøy for å frakte den. Spotratene hadde neppe vært på dagens lave nivå dersom etterspørselen hadde vært større enn tilbudet av LNG-fartøy.
Det sagt så tror jeg vi får en relativt normal utvikling gjennom året med høyere rater til høsten. Og spennende blir det å se om steam-fartøy forsvinner ut av markedet fra 2023.
Det sagt så tror jeg vi får en relativt normal utvikling gjennom året med høyere rater til høsten. Og spennende blir det å se om steam-fartøy forsvinner ut av markedet fra 2023.
Tectic
03.03.2022 kl 09:54
5618
Du spør om mange faktorer her.
Et eksempel er at Nordstream 2-rørledningen fra Russland til Tyskland via Østersjøen ble satt på vent. Dette ville ha doblet Nordstream årlige kapasitet til 110 milliarder kubikkmeter.
Noe som gjør annen type frakt påtrengende nødvendig framover, men samtidig er det svært lite ledig kapasitet på frakt i Nord-Europa for tiden.
Et eksempel er at Nordstream 2-rørledningen fra Russland til Tyskland via Østersjøen ble satt på vent. Dette ville ha doblet Nordstream årlige kapasitet til 110 milliarder kubikkmeter.
Noe som gjør annen type frakt påtrengende nødvendig framover, men samtidig er det svært lite ledig kapasitet på frakt i Nord-Europa for tiden.
Slettet brukerskrev Gjeld betaling er gjort
sniff videre om noe ment
Redigert 03.03.2022 kl 10:07
Du må logge inn for å svare
Gjeld betaling er gjort
Titleist
03.03.2022 kl 08:51
5592
Ok rammern. My bad. Ville nok prioritert gjeldsnedbetaling selv. Men de har vel god kontroll og fortjener mye høyere prising.
noen som har klart regnestykket ?
Om ikke oslo børs ventes opp ---------------
Om ikke oslo børs ventes opp ---------------
Redigert 03.03.2022 kl 08:52
Du må logge inn for å svare
tapogvinn
03.03.2022 kl 05:26
5680
Fearnley melder om 12 måneders T/C-rater på $76'. Ratene har i motsetning til forventningene her på forumet foreløpig ikke blitt påvirket av sanksjonene mot Russland.
Mas ? Det er foreslått et utbytte på 7 mill usd
Så se på antall aksjer og gå videre ;)
Lese børsmeldt fra selskapet er ett tips .
Så se på antall aksjer og gå videre ;)
Lese børsmeldt fra selskapet er ett tips .
Redigert 03.03.2022 kl 01:50
Du må logge inn for å svare
Titleist
02.03.2022 kl 23:49
23607
Kjempespennende selskap med 2 båter som det snart kan sluttes kjempefine, langsiktige TC-kontrakter på. Det er selve triggeren tror jeg.
Forstår ikke alt dette maset om at selskapet skal dele ut utbytte nå. De har vel såpass mye gjeld at nedbetaling av gjeld bør prioriteres..
Kan godt være et oppkjøpscase også dette. Da ser vi 10 kr +++
Forstår ikke alt dette maset om at selskapet skal dele ut utbytte nå. De har vel såpass mye gjeld at nedbetaling av gjeld bør prioriteres..
Kan godt være et oppkjøpscase også dette. Da ser vi 10 kr +++
Inceptor
02.03.2022 kl 22:06
23693
Jeg tenker at det er tilfellet ja. Kjøper og selger er da mer villige til å få sitt produkt og er da også villigere til å betale mer i frakt vel. Dette gjelder jo oljefrakt også. Arbitrasjen mellom kontinenter vil selvfølgelig være av høyere betydning. Men hva vet vel jeg.
tapogvinn
02.03.2022 kl 17:42
23800
Hvordan tenker du her?
Hvorfor skal ratene gå opp dersom det ikke skal fraktes mer LNG? Produksjonen og terminalkapasiteten er relativt konstant. La oss hypotetisk si at det daglig produseres 100 enheter gass og at dagens flåte kan frakte 110 enheter. I et slikt tilfelle vil ikke fraktrater øke selv om Europa er villige til å betale mer for gassen enn Asia.
Hvorfor skal ratene gå opp dersom det ikke skal fraktes mer LNG? Produksjonen og terminalkapasiteten er relativt konstant. La oss hypotetisk si at det daglig produseres 100 enheter gass og at dagens flåte kan frakte 110 enheter. I et slikt tilfelle vil ikke fraktrater øke selv om Europa er villige til å betale mer for gassen enn Asia.
Tectic
02.03.2022 kl 17:23
23823
Det er vel heller om tilgangen blir stengt at ratene går opp. Nye forhandlinger på frakt i 2022 kan bli lønnsomt
tapogvinn
02.03.2022 kl 15:24
23900
Det virker som enkelte tror at fraktratene nødvendigvis vil stige i takt med LNG-prisen. Det er selvsagt ikke tilfelle.
drammensjente skrev Noen som vet når dette blir?
Du får gå inn på hjemmesiden til ALNG Da ut fra antall aksjer og satt av til utbytte , så er vel dagens aksjekurs ok ?
Redigert 02.03.2022 kl 15:11
Du må logge inn for å svare
Slettet brukerskrev blir full fart mot 6,- igjen
Forhandle gode lng kontrakter er neppe vanskelig . Om kort tid får vi svaret fra ALNG ;)
Selv kjøpt i dag ut fra kontraktsforventning og at regnestykke for utbytte står seg
Selv kjøpt i dag ut fra kontraktsforventning og at regnestykke for utbytte står seg
Redigert 02.03.2022 kl 09:44
Du må logge inn for å svare
Slettet brukerskrev Om noen sammenligner kursen med FLNG så husk den går ex utbytte i dag
blir full fart mot 6,- igjen
Slettet brukerskrev Rally opp mot 10-20kr innen kort tid.
Om noen sammenligner kursen med FLNG så husk den går ex utbytte i dag
Rally opp mot 10-20kr innen kort tid.
fjettis
01.03.2022 kl 09:12
24582
Okeanis eco operer på spotrater med 6 suezmax skip, og 8 vlcc skip. Denne aksjen kommer til å eksplodere nå som ratene har gått 600%
https://mobile.twitter.com/JHannisdahl
https://mobile.twitter.com/JHannisdahl
Slettet brukerskrev Vel vel et steg mot paretos kursmål fikk vi i dag :)
Pareto så neppe dagens senario , så kursmålet på 7 , kan fort bli justert opp .
knall bra.
20kr
20kr
tapogvinn
28.02.2022 kl 14:53
25058
Cool Company er det tydeligvis ikke så mange som har interesse for. Det er nok kun de av oss som overvar kvartalsrapporteringen til Golar og de som har kikket på side 19 i presentasjonen. Et årlig utbytte på 15-20% virker svært oppnåelig.
https://www.golarlng.com/~/media/Files/G/Golar-Lng/documents/presentation/golar-lng-limited-2021-q4-results-presentation.pdf
https://www.golarlng.com/~/media/Files/G/Golar-Lng/documents/presentation/golar-lng-limited-2021-q4-results-presentation.pdf