ALNG - blir et solid utbytteselskap

Slettet bruker
ALNG 15.02.2022 kl 07:11 75277

Fra selskapet er det gitt signal om USD 7 M i utbytte . Vil nå ut fra kurs gi ca 9 % direkteavkastning . Samtidig har de brukt tilsvarende USD 7 M på kjøp av aksjer i
COOL COMPANY. Dette kan gi en spennende relasjon på sikt ;)
Redigert 29.08.2022 kl 13:33 Du må logge inn for å svare
nilsern
25.11.2022 kl 11:16 3518

Med 750 mill kroner (per år....) i EBITDA, da snakker vi vel om realistisk om 3-4 kroner i utbytte per aksje, kanskje opp mot 5 kr ?
Helt eksepsjonelt bra dette her, tror vi kan se opp mot 15 kr per aksje, dette var vilt bra nyheter!
saulus
25.11.2022 kl 15:09 3384

Dette vil vel gi et EBT på 59 m USD, eller rundt 4,45 kr per aksje ($=10). Utbytte er vel neppe mer enn 50 %, og på justerte grunnlag fort ned i 50 øre per kvartal. 4 kroner på to år. Samtidig nedbetales gjeld og kassa bygges opp i selskapet, så resten forvinner jo ikke.
Ikke_viktig
25.11.2022 kl 16:04 3337

De har ikke gjeld. De har en sale-leaseback avtale som er klassifisert som gjeld. Kostnadene deres er 50K USD per dag per båt så det er veldig enkelt å regne på caset her. 120K-50Kx2båterx365dagerx10USDNOK=511 mill. NOK

Trekk fra skatt og resten kan utbetales som utbytte... Blir nok fort en 3-4 kroner i utbytte neste året. Og omtrent samme året etter... Bare å holde på aksjene. Ingen vits i å selge nå!
DividendYield
25.11.2022 kl 17:27 3256

Det har vært lovet utbytter lenge her nå (Tråden til Spammern, vel å merke). Det er ikke noe utbytteselskap før 1 utbytte er utbetalt og det deretter blir betalt ut kontinuerlig.
Slettet bruker
25.11.2022 kl 21:33 3120

nå kommer det som sagt over tid ,
Slettet bruker
25.11.2022 kl 21:34 3117

Awilco LNG ASA (OSE: "ALNG") ("Awilco" eller "Selskapet") har gleden av å informere om at det har inngått en ny Time Charter-kontrakt med et stort forsyningsselskap for WilForce for en fast varighet på ca. 18 måneder fra direkte videreføring av dette charteret. Kontrakten er estimert å bidra med en EBITDA på om lag 73 millioner dollar over leieperioden.

Jon Skule Storheill, administrerende direktør i Awilco LNG ASA, kommenterer:
– Med denne kontrakten har vi kunnet dra nytte av det sterke markedet og har nå dekket alle handelsdager i 2023 og ca. 80% av 2024 med en gjennomsnittlig rate på ca. USD 120.000 pd. Dette sikrer høy kontantgenerering og lønnsomhet de neste to årene, også med tanke på at begge fartøyene er planlagt for spesiell undersøkelse, og tørrdokking andre halvår 2023.

Fastrentekontraktene som inngås for begge fartøyene vil vesentlig øke selskapets frie kontantstrømgenerering. For å maksimere avkastningen til aksjonærene har styret godkjent en revidert utbyttepolitikk og har dermed til hensikt å dele ut en betydelig del av årlig fri kontantstrøm, utbetalt kvartalsvis, alltid med forbehold om nødvendig arbeidskapital og en robust kontantbuffer. Første betaling forventes å finne sted i første kvartal 2023 når begge fartøyene har startet sine respektive kontrakter.
Slettet bruker
25.11.2022 kl 21:44 3102

Spennende videre er om vi får samme utviklingen i COOL
Nytt kursmål for ALNG 14,-
justert for oppdatert ordrereserve er fair value i området 14 kroner pr. aksje berettiget. ( ref Artic Securities )
Bare å lene seg tilbake med aksjesitsen og være glad man ikke solgte seg ut til 1,- som Petter Stordalen
Kurs nå 8,58
Redigert 26.11.2022 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
Fokus
27.11.2022 kl 21:54 2703

Mange må bite i seg spådommer i ettertid, men jeg kan ikke unngå å kommentere dette, med tanke på hva dette kan/må bety for ALNG.
«BÅNN GASS: Flex LNG-aksjen har vært en vinner på Oslo Børs de siste to årene. Her er gasstankeren Flex Volunteer
Søndagens aksjetips med nytt kjøpssignal i Flex LNG
Flex LNG har steget nesten 900 prosent siden coronakrakket. Kan det virkelig være mer å gå på? Og kan hovedindeksen fortsette oppgangen kommende uke?», er overskriften i Finansavisen.

Ser vi i samme tidsrom så har jo også ALNG steget med 900% fra under kr 0,90 til nå kr 8,58. I dag utgjør børsverdien for hvert skip i FLNG ca: kr 1,5 mrd. mens børsverdien for hvert skip i ALNG er ca: kr 0,5 mrd.
For FLNG har ledelsen anslått driftsinntekter i 2023 til ca: UD$ 400.000 mill. som gir et et driftsresultat på under US$ 3,00 (ca: 8%).
For ALNG oppgir ledelsen et EBITDA til US$ 74.000 som gir et driftsresultat etter renter og avdrag på ca: US$ 50.000 mill. (US$ 0,38 pr. Aksje (44% på dagens kurs)).
Selv om FLEX har 5-8 års nyere skip, har dei inngått lange kontrakter som vil påvirke inntektene noen år fremover. Så da blir spørsmålet hvor lenge ekstraordinære inntekter fortsetter (Rentemarkedet kan jo slå begge veier, og så sent som i 4/21 var ekstraordinære inntekter negativ). Men historikk med godt utbytte spiller vel inn på disse signalene. Men signalene skal jo vise vei fremoner, og selv om ALNG får et svakere resultat for 3/22, så signaliserer ledelsen ny utbyttepolicy. Første utbytte i 1.kvt. -23, og da kommer vel dei forespeilede US$ 7.000.000.
Så tiden vil vise hvor det var best å satse, og jeg tror vi går mot lysere tider for ALNG i 2023, og at både kursutvikling og utbytte vil bli GODT.
Har forlite historikk til å vurdere COOL, og i tillegg skjer det så mye nye ting der for tiden som må få noe tid på seg for åse utviklingen.
Slettet bruker
14.12.2022 kl 04:50 2052

Trenger du det for å forstå mye vesentlig ? Neppe ;)
Redigert 14.12.2022 kl 09:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.12.2022 kl 10:27 1921

Utbytte blir sentralt for videre .
Redigert 14.12.2022 kl 10:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.12.2022 kl 10:37 1912

Sjakk er ok men å stå opp mot algoritmehandel byr på mer
Redigert 14.12.2022 kl 11:52 Du må logge inn for å svare
Ikke_viktig
11.01.2023 kl 12:39 1597

ALNG har en cash break even på ca 58K USD per båt. De har nå kontrakter for hele 2023 og 80% av 2024 på snitt 120K USD per dag per båt. Men de vil få en off hire på 20 dager og en kostnad på 10-11M USD i 2H 2023. Så hva kan de betale i utbytte?

Regner vi på det så kan vi finne at forventet overskudd i 2023 er (120-58)*2*(365-20)-10,5= 32,28M USD
For 80% av 2024 blir forventet overskudd (120-58)*2(365*0,8)=36,2M USD

Med dagens kurs på 7,61 så er MCAP på 1mrd NOK eller 100M USD.

Så kjøper man ALNG i dag så kan man forvente en avkastning på EK på minst 30% per år de neste to årene. Om alt blir gitt som utbytte vet jeg ikke, men jeg tør påstanden om at dagens pris er altfor lav!
Slettet bruker
11.01.2023 kl 13:34 1547

Enig . Kjøper nesten daglig her .Nylig innsidekjøp på 150 000 aksjer til 7,74 fra styremedlem er nok forankret ut fra en trivelig avkastning ut fra kjennskap til utbytte