WWI - Dagens kurs 246, verdier ca kr 551, P/B 0,45

Frodon
WWI 15.02.2022 kl 17:36 21749

WWI er et holdingselskap med mye spennende satsinger, eks grønt satsingen "New Energy". Hovedinntektene kommer fra bilfrakt, hvor ratene har steget betydelig, samtidig som bilproduksjon har gått dårlig. Nå har det snudd. Her er et lite utdrag fra dagens rapport fra Sparebank 1 Markets angående bil salg og produksjon:

"Auto sales are recovering, are ‘just’ 7% below the 2019 level
Sales rose sharply in the US, in EM x China, and probably in China as well"

"Auto production on the way up!
Germany just 4% below the ‘19 level, was down 43%! China is 13% above, from -4%"

Pga lite bygging av nye bilfrakt skip, er det ventet at markedet vil bli meget trangt de neste årene.

WAWI (WWI eier 37,8%) mcap 26,5 milliarder, WWI verdi kr 10,01 milliarder. 12.7.2022 Dnb kursmål kr 110 på WAWI, som priser WWI sin verdi til kr 17,56 milliarder. Mye oppside i WWI hvis Dnb får rett. Dnb har forøvrig kursmål på kr 407 på WWI

TRE - (WWI eier 77%). Treasure sine aksjer i Glovis + cash er verdt ca kr 5,87 milliarder og de har kr 0 i gjeld
Treasure eier 4.125.000 aksjer i Glovis a krw 184.500, dvs ca krw 761.062.500.000, dvs ca usd 580 mill, som gir verdi ca kr 5,75 milliarder
Treasure har ca kr 111 mill i cash
Totale verdier og cash kr 5.87 milliarder,
Treasure har kr 0 i gjeld
Dvs verdi og cash pr aksje kr 27,45

New Energy (grønt satsingen til WWI). Dnb priser dette til usd 393 mill, dvs kr 3,9 milliarder. 31.5.2022 kjøpt de 24% til i NorSea for kr 500 mill (økt fra 75% til 99% eierandel). Verdi totalt kr 4,4 milliarder. Jeg har trukket kr 500 mill fra cash beholdningen til WWI

EWIND (WWI eier 25,66%) mcap 1,8 milliarder, WWI sin verdi kr 461 mill

Reach Subsea ASA (WWI eier 21%) WWI sin eierandel verdt kr 159 mill.

QUBE - WWI eier aksjer i Qube verdt ca kr 676 mill

Marine service - (WWI eier 100%) - verdt ca kr 6,9 milliarder i følge Dnb

The market value non-current financial assets at 31.3.2022 was USD 107 (105-106) million, dvs kr 1.062 millioner

The market value of current financial investments was USD 110 (135-136) million at 31.3.2022, dvs kr 1,092 milliarder

Cash usd 183 mill pr 31.3.2022, dvs kr 1,82 milliarder (kr 150 mill gikk til Reach mars 2022). 31.5.2022 kr 500 mill går til økning av eierskap i NorSea fra 75% til 99%. Dvs totalt cash ca kr 1,167 milliarder

Gjeld pr 31.3.2022 USD 725 million, dvs ca kr 7,19 milliarder
'
Totalt verdier minus gjeld ca kr 24,6 milliarder ink full verdi treasure sine aksjer i Glovis

Dette utgjør verdi på ca kr 551 pr WWI aksje
Dagens kurs kr 246
Det gir en p/b på 0,45 pr dags dato.

Q4 2021 rapporten er ute 17.2.2022
https://newsweb.oslobors.no/message/554212

https://www.wilhelmsen.com/

https://www.wilhelmsen.com/new-energy/

Jeg er aksjonær i WWI og flere av underselskapene de eier
Redigert 20.07.2022 kl 10:59 Du må logge inn for å svare
Interessert
29.03.2022 kl 23:19 4151

https://ibb.co/THKdjNg

Viking Emerald tar 4200 biler. Den er altså middels stor, så den historiske grafen passer trolig ganske godt. Inntrykket er at ratene har steget betydelig i år i forhold til i fjor, som også var et bra år.
Redigert 29.03.2022 kl 23:22 Du må logge inn for å svare
Frodon
30.03.2022 kl 07:32 4104

Interessert skrev https://ibb.co/THKdjNg
Det ser bra ut ja ;) Hvis aksjekurser faller på dette, kan det være en kjøpsmulighet? Ratene burde jo fly oppover på dette etter hvert?

https://e24.no/naeringsliv/i/lV5GPo/maersk-shanghai-nedstengning-gir-store-transportforsinkelser
Interessert
30.03.2022 kl 08:07 4093

Nedstengningen kan vel virke begge veier. Skip som skal losse blir liggende uvirksomme å vente, mens skip som skal laste blir tilgjengelige i markedet. Kontainer-ratene har falt noe tilbake de siste dagene, kanskje fordi eksporten fra Kina er storforbruker av kontainer-transport, og har nå tatt en pause. Oppgangen i roro-rater må kanskje sees i et større og lengre perspektiv, at veksten i flåten har vært for lav de siste årene, og ikke holder tritt med etterspørselen. Kanskje er spotmarkedet greit for øyeblikket, jeg har ikke data på det, men man ser kanskje for seg en krise i årene som kommer, og ønsker å sikre seg med lengre kontrakter. Uansett er det et godt tegn med god pris på lengre kontrakter. Det kan si en del om retningen i markedet.
Slettet bruker
30.03.2022 kl 08:36 4093

I følge tradewinds for 4 dager tilbake er bilfrakt ratene i Ath, og det er desperasjon for å få tak i tonnasje, tror ikke en skal engste seg for mye hverken over Ukraina krigen eller halv leder krisen, det er alt for lite tonnasje for å møte etter spørselen, selv med dagens problemer.
Frodon
30.03.2022 kl 12:46 4056

Jeg tenker i hvert fall at på lang sikt ser dette veldig bra ut, så lenge det ikke blir bygget mange nye bilfrakt skip 😊
Okseogbjørn
07.04.2022 kl 19:29 3974

Chips and ships som Elon Musk sa gjelder fortsatt.

Ratene i bilfrakt er på all time high. Ordrebøkene hos verftene er fulle i flere år, og WAWI vil dermed hente ut fantastisk kontantstrøm de nærmeste årene. Som en bonus referer chips i Musks utsagn halvledere som man trenger til bilproduksjon. Altså vil det bli enda høyere etterspørsel etter bilfrakt når det blir mer chips og dermed enda høyere ship-rater!

Det blir også spennende å følge med på hva som spinnes ut av New Energy-segmenter her fremover. De virker dyktige og herfra kan det genereres mye verdi.
Frodon
07.04.2022 kl 21:36 3940

Har Musk sagt noe om når utfordringene med halvledere blir løst? Det hadde vært fint om bil produksjonen kom opp på normale nivå samtidig som ratene allerede ligger på all time high ;)
Slettet bruker
07.04.2022 kl 21:43 3896

Er vel ikke halv ledere som er største problemet nå?
Redigert 07.04.2022 kl 21:43 Du må logge inn for å svare
Frodon
07.04.2022 kl 22:11 3873

Både pluss og minus her. Hvis kostnadene til vanlige folk i gaten stiger for mye, kan det gå utover bil salget. Får bare håpe det ikke blir bestilt mange nye bil frakt skip de neste årene. Hva tror du om bil frakt markedet utover?

Her er et lite utdrag fra Sparebank 1 Markets sin siste makro analyse:

"US has reported another decline, and most global auto producers still report lack of components. Just China is reporting growth in sales and strong production"

"Households revised down their plans for buying a new car substantially through last year as they probably have observed that there are delivery ‘challenges’. In addition, prices are rising sharply (for identical cars), and more expensive models are prioritised by car producers (or rather cars with the highest margins"

Fjellape, takk for linken
Redigert 07.04.2022 kl 22:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.04.2022 kl 22:27 3860

Jeg tenker akkurat som deg, jeg tenker at bil er det siste folk trenger/ kjøper hvis det blir trangt/ meget trangt.
Jeg tror ikke det blir mange nybygg fremover i noen segmenter, bortsett fra den ordreboken som er i dag.

Jeg lurer også på motpart risiko, for de rederier som har store ordre, klarer verftene å levere?
Blir stålprisene og energiprisene vesentlig høyere så tror jeg kanskje verftene er i trøbbel, kjenner jo ikke balanse osv men er ikke trygg.
https://www.tradewindsnews.com/shipyards/shanghai-shipyards-declare-force-majeure-on-deliveries-as-china-locks-down/2-1-1197628
Da tenker jeg Hauto og Gram

Jeg tror kanskje ikke bilfrakt er beste stedet å være investert akkurat nå, selv om aksjene ikke er dyre og inntjeningen er god.
Sitter litt på vent og tar i mot om det stuper igjen, som litt tidligere her i vinter.
Redigert 07.04.2022 kl 22:29 Du må logge inn for å svare
bjartmar
08.04.2022 kl 11:07 3771

Hvor langt ned skal denne aksjen. Hva er den viktigste grunnen til at bunnen ikke holder
bjartmar
08.04.2022 kl 11:28 3758

BEKLAGER feil Selskap :-)
Frodon
06.05.2022 kl 14:09 3555

Dnb økt kursmål til kr 408, verdier for ca kr 608. Dagens kurs 235

"We reiterate our BUY and have increased our target price to NOK408, based on 0.6x our updated SOTP of NOK680 (576), reflecting our WALWIL target price of
NOK105"
Winter is Here
06.05.2022 kl 14:12 3565

Oppside på ca. 74 prosent fra dagens kurs, interessant
Redigert 06.05.2022 kl 14:13 Du må logge inn for å svare
Frodon
06.05.2022 kl 15:15 3545

Rabatten blir bare høyere og høyere jo bedre resultatet øker og verdiene stiger 😜 Ser mye proffe har kjøpt her i lengre tid, allikevel blir ikke aksjen oppdaget 😬
Frodon
24.05.2022 kl 11:01 3283

Da har aksjen brutt opp igjennom motstand og utløst et sterkt kjøps signal med rektangel formasjon. Det er ingen flere motstander oppover
Interessert
24.05.2022 kl 12:28 3265

Analyse fra DnB anslå p/e i år blir 3,1, synkende til 2,9 i 2024. Her er en enorm kjøpsmulighet.
Frodon
24.05.2022 kl 12:53 3291

Utrolig merkelig at det finnes selgere på dagens nivå i hele tatt. Skulle like å vite hva selgerne skal med pengene etter salg. Sitter de med cash eller hva kjøper de som er priset enda billigere enn WWI?
Interessert
24.05.2022 kl 15:56 3267

Ender med ATH i dag, tror jeg. Det ligger en reprising i luften.
Frodon
24.05.2022 kl 17:51 3252

Helt riktig, ny All Time High med god margin idag. Og dette er bare begynnelsen ;) Litt ironisk at aksjene til Treasure i Glovis utgjør nesten halve børs verdien til WWI, og det er bare en liten del av verdiene til WWI. Selv på kr 400 er aksjen billig priset, så en reprising burde være på vei ja ;) Et brudd opp igjennom den gamle ATH pleier å være et meget sterkt kjøpssignal. Snart skal "alle" ha aksjen
Redigert 24.05.2022 kl 17:53 Du må logge inn for å svare
Struts
24.05.2022 kl 17:56 3278

Ja dette har vært et eventyr - og kan bare ikke helt se (selv om jeg er nærsynt) at det er over ennå!
Frodon
24.05.2022 kl 18:22 3290

Gøy at du er inne 😊 Kan ikke huske å ha sett deg på WWI trådene før. Har du vært aksjonær lenge?

Så lenge Hyundai Glovis og Wallenius Williamsen tjener gode penger, kan de 2 aksjene alene lett forsvare en dobling av WWI kursen.

Jeg har lastet mye mer direkte i både Treasure og Edda Wind. Hvis havvind skal bli så enormt i Europa, må jo Edda Wind gå som en kule etter hvert? Før Europa og Norge lanserte nye store mål for utbygging av havvind, var det 44 CSOV og SOV bygget og i bestilling. Mens det estimerte at markedet trenger ca 200 stk. Hvor mange trengs nå, med de nye målene?

Har dere sjekket ut verft? De må jo få fulle ordrebøker de neste 20-30 årene bare pga grønt sektor?
Frodon
24.05.2022 kl 19:26 3267

Husk at eierandelen til WWI i Treasure går fra 74,8% til 77% etter at Treasure sletter 6 mill aksjer i Q2 2022

"The annual general meeting of Treasure ASA on 15 March passed a resolution to liquidate 6 000 000 own shares. Once completed, the number of issued shares will be reduced from 213 835 000 to 207 835 000, and the Wilhelmsen shareholding will increase to 77.0%"
Frodon
25.05.2022 kl 09:07 3160

WWI ligger på 1 plass over beste tekniske case på Oslo børs hos Investtech nå

"Aksjen ga også kjøpssignal fra en rektangelformasjon ved bruddet opp gjennom motstanden ved 246 kroner. Videre oppgang til 266 kroner eller mer er signalisert. Aksjen har brutt opp gjennom motstanden ved cirka 251 kroner. Videre oppgang er dermed signalisert"
sisterx
25.05.2022 kl 09:48 3142

Er det B aksjer du handler? Har du noen teori om hvorfor denne ikke har skutt fart når de underliggende verdiene er så mye høyere?
Struts
25.05.2022 kl 09:58 3152

Jo, takk! Lenge og lenge fru Blom - kjøpte mine første aksjer i romjulen i fjor (da var kursen mellom 201-204). Men helt enig i at aksjen er undervurdert (fremdeles), har imidlertid mest i HAUTO og WAWI. TRE har jeg ikke prøvd, føler det er nok i bil med de jeg har. Men for all del! Havvind har jeg prøvd litt på (CADLR) men er for langsiktig for meg, blir vel bare utgifter neste ti årene (og da har jeg som Doffen sikkert daua).
Frodon
25.05.2022 kl 10:32 3136

Handler i både A og B aksjen, kommer an på hvem av de som er billigst.

Bonheur opplevde nøyaktig det samme tidligere. Det var store verdier i selskapet og aksjen gikk mellom kr 180 og kr 245 i lang tid. Også oppdager markedet aksjen ;) I WWI er det også en som har mest stemmerett, det kan skremme fond fra å gå inn? Men så lenge de som bestemmer gjør en god jobb og tjener mye penger, ser jeg ikke den risikoen.

Husk at de fondene som kjøper aksjer direkte i Hyundai Glovis, kan kjøpe samme aksjen til ca 50% rabatt i Treasure og samme aksje med ca 75% rabatt via WWI.

For meg er det viktigste at selskapet tjener mye penger, da vil aksjekursen gå etter. WWI har også veldig spennende grønt satsinger via New Energy. Under der ligger eks Edda Wind, hvor Fredriksen er blant de store eierne. Edda Wind driver med service på havvind møller og de kommer det til å bli mange av

https://www.wilhelmsen.com/new-energy/
Frodon
25.05.2022 kl 10:40 3136

Da har du like fine dager som meg ;);) Cadlr har jeg ventet med, valgte heller Edda wind. De har jo skip, lange kontrakter, overskudd og får snart flere skip

Sorry at jeg sier det, men Treasure må du vurdere på nytt ;)

Treasure eier 4 125 000 (11.0%) aksjer i Hyundai Glovis. De aksjene i Glovis + cash er verdt ca kr 5,1 milliard. Markedsverdien i Treasure er kr 3,6 milliarder pr dags dato. Treasure gjør ingenting annet enn å ha aksjene i Glovis. Treasure får utbytte fra Glovis, som de deler ut til sine aksjenærer. Treasure har kr 0 i gjeld. De skal også slette noen av egne aksjer nå

"The annual general meeting of Treasure ASA on 15 March passed a resolution to liquidate 6 000 000 own shares. Once completed, the number of issued shares will be reduced from 213 835 000 to 207 835 000, and the Wilhelmsen shareholding will increase to 77.0%"

Her er linken til Hyundai Glovis aksjen. Ikke lenge siden de tegnet en ny avtale på 15 år

https://markets.businessinsider.com/stocks/hyundai_glovis-stock
Struts
25.05.2022 kl 12:01 3109

Takk nok en gang! TRE høres (veldig) fornuftig ut basert på det du sier. Så vurderer den! Kanskje en liten detalj, men virker som volumet/omsetningen er realtivt lav...?
Og når WWI kommer opp i den eierandelen, hva skjer med småaksjonærene (potensielt slike surrehuer som meg)?
Redigert 25.05.2022 kl 12:07 Du må logge inn for å svare
Frodon
26.05.2022 kl 12:29 3051

Det er lavt volum i aksjen. Regner med at det endrer seg snart, da Hermanrud har begynt å kjøpe aksjer i Treasure 😉 Han kjøpte 161.000 aksjer denne måneden.

Når Treasure sletter aksjer, går alle sin eierandel litt opp. Hvis kursen står stille, øker verdiene dine litt. Blir det samme som utbytte, bare at ved utbytte får du utbetalt den ekstra verdien
Frodon
27.05.2022 kl 10:09 2925

Verdier i WWI pr 27.5.2022 utgjør ca kr 589 pr WWI aksje. (kr 723 pr aksje hvis Dnb sitt kursmål på WAWI slår til, der WWI er stor eier)
Dagens aksjekurs er kr 262

WAWI (WWI eier 37,8%) mcap 28,6 milliarder, WWI verdi kr 10,81 milliarder. 6.5.2022 Dnb kursmål kr 105 på WAWI, som priser WWI sin verdi til kr 16,8 milliarder

WWI eier 74,8% av Treasure (TRE). Treasure skal slette 6 millioner aksjer som de eier i eget selskap i Q2 2022. Da går eierandelen til WWI i Treasure opp til 77%.

Treasure eier 4.125.000 aksjer i Hyndai Glovis a krw 207, dvs ca usd 680 mill. Det vil si at aksjene til Treasure i Hyndai Glovis er verdt ca kr 6,47 milliarder

Treasure eier 6.000.000 egne aksjer. De er verdt kr 17,2 pr aksje. Total verdi kr 103 mill
Verdier i aksjer totalt kr 6,57 milliarder.

Cash kommer i tillegg.
Treasure hadde usd 26,6 mill i cash pr 31.12.2021, dvs ca kr 252 mill (brukt usd 9,51). Utbytte utbetalt kr 1 pr aksje, dvs 207 mill.
Treasure fikk utbytte fra Glovis 22.4.2022 på krw 3800, dvs ca kr 111 millioner
Totale verdier og cash kr 6.47 milliarder
Treasure har kr 0 i gjeld og gjør ingenting annet enn å forvalte aksjene i Hyndai Glovis og utbetale utbytte til sine aksjonærer

New Energy (grønt satsingen til WWI) har Dnb priset til usd 393 mill, dvs kr 3,7 milliarder i sin analyse 6.5.2022

EWIND (WWI eier 25,66%) mcap 1,9 milliarder, WWI verdi kr 487 mill

Reach Subsea ASA (WWI eier 21%) - mcap kr 874 mill, dvs WWI eierandel verdt kr 183 mill.

QUBE - WWI eier aksjer i Qube, som er børs notert i Australia. Aksjene er verdt ca usd 71 mill, dvs kr 676 mill.

Marine service - (WWI eier 100%) - Dnb priser selskapet i sin analyse 6.5.2022 til usd 760 mill, dvs kr 7,2 milliarder. Dnb skriver at siden det er holding selskap, prises det til rabatt på usd 60 mill, dvs 574 mill. Totalt verdt ca usd 700 mill, dvs kr 6,6 milliarder.

The market value non-current financial assets at 31.3.2022 was USD 107 million, dvs kr 1.018 millioner

The market value of current financial investments was USD 110 million at 31.3.2022, dvs kr 1,047 milliarder

Cash usd 183 mill pr 31.3.2022, dvs kr 1,74 milliarder. WWI betalte kr 150 mill for det nye eierskapet i Reach mars 2022.
Dvs totalt cash ca kr 1,59 milliarder

Gjeld pr 31.3.2022 USD 725 million, dvs ca kr 6,9 milliarder
'
Totalt verdier minus gjeld ca kr 26,28 milliarder ink full verdi treasure.
Hvis Dnb får rett i sin prising av WAWI, blir verdiene i WWI totalt verdt ca kr 32,27 milliarder, dvs ca kr 723 pr WWI aksje

Fordelt på totalt 44.580.000 A og B aksjer utgjør verdi på ca kr 589 pr WWI aksje
Dagens kurs kr 262
Det gir en p/b på 0,45 pr dags dato.
Frodon
28.05.2022 kl 11:12 2838

Hmm, WWI kjøpte 80% av Ahrenkiel Tankers i Q1 2022 (Wilhelmsen Ship Management further expanded its footprint in the tanker segment, acquiring 80% of the shares in ship management company Ahrenkiel Tankers). På nettsiden til Ahrenkiel Tankers står det under "fleet" 3 stk olje tank skip og 2 stk kjemikal skip. Det står også "Container ships and bulk carriers are managed by Ahrenkiel Steamship and Ahrenkiel Vogemann Bulk respectively". Vil det si at Ahrenkiel Tankers eier kontainer og bulk skip også, men at de blir operert av de 2 andre selskapene? Eller eier de ingen skip, men tar seg av managment på skip? Når jeg søker opp Ahrenkiel Steamship, kommer jeg inn på nettsiden Wilhelmsen Ahrenkiel og der står det at selskapet er eid av Wilhelmsen Group og MPC Capital AG (Our shareholders are the globally operating Wilhelmsen Group and MPC Capital AG). Er det noen som skjønner hvor mange skip WWI kjøpte når de kjøpte Ahrenkiel Tankers? Var det 5 skip eller mer?

https://www.ahrenkiel-tankers.com/

https://www.wilhelmsen-ahrenkiel.com/#about-us

https://www.wilhelmsen-ahrenkiel.com/fleet-list
Redigert 28.05.2022 kl 11:18 Du må logge inn for å svare
Frodon
31.05.2022 kl 22:04 2690

31.05.2022, 22:00:00

«Wilhelmsen to increase ownership in NorSea

Wilhelmsen has acquired an additional 24% of shares in NorSea to secure 99% ownership of the Norwegian supply base company.

A trusted provider of logistics services to the offshore industry for over 60 years, supporting leading operating companies on the Norwegian continental shelf, NorSea first welcomed Wilhelmsen as one of its owners in 2012. The latest transaction increases Wilhelmsen's shareholding from 75% to 99%.

Today’s announced increased shareholding was a purchase option that was agreed in 2017 with a set price at MNOK 500.

Former partners Eidesvik Eiendomsinvest AS and Simon Møkster Eiendom AS have each sold their shareholdings of circa 12%, with NorSea employees retaining the remaining 1% of shares.

Wilhelmsen group CEO, Thomas Wilhelmsen says, “Our partnership with NorSea and other shareholders has developed and strengthened over many years, across numerous projects, joint ventures, and indeed shared ambitions. Eidesvik and Møkster have been instrumental in helping to build this connection and we remain immensely appreciative of their efforts.”

Adding, “The latest transaction demonstrates our continued belief in the competence and values of the company and supports the Wilhelmsen group’s long-term strategy towards the supply base industry and other exciting ventures in the ocean space.”

Much of Norway’s activities and ambitions within the current offshore industry and future renewable energies are focused in geographical areas where NorSea owns and operates its bases. This provides a unique opportunity to be part of those value chains, something NorSea and Wilhelmsen are working hand in hand to achieve.

“We are already well-organised to take on exciting initiatives supporting the green shift. Wilhelmsen’s increased ownership of NorSea will be a catalyst to ensure that we continue to build a sustainable supply chain for the oil and gas industry, as well as expand our business portfolio into new activities that support the energy transition.”, says Jan Eyvin Wang, Executive Vice President, New Energy division, at Wilhelmsen.

Group CEO of NorSea, John Stangeland says: “Our comprehensive network of offshore supply bases in Scotland, Denmark and Norway, covering the North Sea basin and all the way up the Barents Sea, opens a vast variety of options for us together with Wilhelmsen. Our coastal infrastructure delivers potential within all the mentioned business segments, and having such a strong owner behind us, who share our ambition, means we can pursue opportunities when they come. With Wilhelmsen, we benefit from an enthusiastic partner that actively supports our ventures to increase growth in our various business segments. Their increased ownership will therefore help us in further solidifying NorSea’s position as an important part of the ongoing transformation of the Nordic offshore and energy industries.

About NorSea

NorSea has a history of nearly 60 years at the core of the Norwegian offshore industry. The company is a significant owner of strategic port infrastructure and a complete provider of port services, base and logistics solutions to customers in the oil and gas industry, governmental institutions, the aquaculture industry, the wind industry, and other maritime industries. In recent years, NorSea has also increased our involvement in renewable industries such as offshore wind, offshore space, etc., and currently operates 9 supply bases and port facilities in Norway, as well as in Denmark, the United Kingdom and Canada.

In 2021, NorSea had around 900 employees and a turnover of approx. NOK 2.35 billion, with an EBITDA of NOK 540 million. Profit before tax was NOK 215 million and net interest-bearing debt was NOK 3250 million*. NorSea is owned by Wilhelmsen and is thus an integral part of a large worldwide network within the maritime industry"

https://newsweb.oslobors.no/message/563824
Redigert 31.05.2022 kl 22:09 Du må logge inn for å svare
Frodon
01.06.2022 kl 09:51 2620

Synes ikke dere det er rart at aksjen ikke går mer opp på denne nyheten? Tror dere markedet kjenner NorSea for dårlig eller ikke har troen på selskapet?
Struts
01.06.2022 kl 10:24 2620

Jeg skal ikke påstå noe 100% (eller i nærheten) sikkert, men min erfaring med Ahrenkiel (riktignok en stund tilbake i tid) er at de drifter skip, og ikke eier. Det er blant annet de som tar seg av driften til MPCCs flåte, så har de vel da satt driften av tankskip inn i et separat selskap.
Frodon
01.06.2022 kl 12:28 2635

Ok, takk for svar. Det kan stemme med at de kun drifter dem i forhold til ca pris betalte for selskapet 😊
Frodon
01.06.2022 kl 15:24 2615

Da har jeg sendt ut noen mailer til store internasjonale fond, som eier mye aksjer i Hyundai Glovis og informert de om mulighetene til å kjøpe den samme aksjen billig via Treasure og Wilh.Wilhelmsen Holding. Vi får krysse fingrene for at noen fond vil plukke disse aksjene opp, da kan kursen gå mye opp

Ser forøvrig at det gikk en kryssing på 111.177 aksjer i Treasure nå
EBAN
01.06.2022 kl 17:52 2602

Tror dessverre at eierstrukturen med Wilhelmsen (Tallymann) som eier over 62% av aksjene, gjør at store fond ikke er så interessert i og med at aksjen er illikvid.
Dersom Wilhelsenfamilien hadde lettet seg ned til 50%, tror jeg vi har fått en helt annen kursverdi.